DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, Volume: 37, Issue: 1, Published: 2021
  • Writing scientific articles with the support of key lexical bundles: a corpus-driven study in the area of health sciences Articles

    Bocorny, Ana Eliza Pereira; Rebechi, Rozane; Reppen, Randi; Delfino, Maria Claudia Nunes; Lameira, Vivian Meurer

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O inglês é a língua franca da academia. Publicar nesse idioma aumenta a disseminação do conhecimento científico e as possibilidades de citação. Frente ao exposto, buscamos contribuir para o aumento do impacto da produção científica brasileira, propondo recursos pedagógicos baseados em padrões linguísticos obtidos com uma abordagem direcionada por corpus. Por meio de uma análise empírica de um corpus de artigos acadêmicos publicados em periódicos indexados, e utilizando os pressupostos da Linguística de Corpus, objetivamos levantar key lexical bundles na introdução de artigos em inglês da área da saúde, classificar esses bundles de acordo com sua função comunicativa e sugerir aplicações pedagógicas para os dados coletados que visem à redação de artigos acadêmicos. Os dados, levantados a partir da ferramenta de análise textual Sketch Engine mostram que (i) há concentração de key lexical bundles em certos movimentos e passos da seção estudada e (ii) é possível agrupar unidades com mesma função comunicativa identificadas em um mesmo passo de forma a construir uma estrutura lexical (lexical frame) que pode ser usada na construção de recursos pedagógicos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT English is the lingua franca in academic settings. Publishing in this language enhances the spread of scientific knowledge and citations. Hence, we intend to contribute to increase the impact of Brazilian scientific production by proposing pedagogical resources based on linguistic patterns obtained with a corpus-driven approach. Through an empirical analysis of a corpus of academic articles published in indexed journals, and using Corpus Linguistics principles, we aim to identify key lexical bundles from the introduction section of articles in the area of health sciences, classify these bundles according to their communicative function and suggest pedagogical applications for the collected data aimed at writing academic articles. The data, collected with a textual analysis tool (Sketch Engine), show that (i) key lexical bundles concentrate in certain movements and steps of the section under study; and (ii) units can be grouped according to the communicative functions identified in the same step and, hence, a lexical frame is built to be used in the construction of pedagogical resources.
  • O tratamento dos registros linguísticos nas orientações e nos diálogos contidos em livros didáticos de italiano Artigos

    Frangiotti, Graziele Altino

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Os livros didáticos ocupam papel central nas aulas de língua estrangeira, constituindo, muitas vezes, o principal material através do qual o aprendiz entra em contato com a língua alvo. Diante disso, nessa investigação, examinamos se e como os livros didáticos Linea diretta e Rete!, empregados no ensino de italiano/LE no estado de São Paulo, tratam o continuum da formalidade. Para tanto, a partir de bibliografia pertinente (SOBRERO & MIGLIETTA, 2008; COVERI et al., 1998; BELL, 1984), selecionamos 16 critérios relacionados à variação de registro e observamos sua presença e tratamento nos 102 diálogos contidos nas duas obras, bem como nas orientações presentes nos livros do aluno e nos guias do professor. Com base no conjunto de dados reunido, é possível dizer que os livros didáticos estudados não tratam suficientemente essa dimensão da variedade e que se limitam quase exclusivamente a explicações superficiais sobre o uso do pronome tu em situações informais e Lei em contextos formais.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Textbooks play a central role in foreign language classes, often constituting the main material through which the learner comes into contact with the target language. Therefore, in this investigation, we examined whether and how the textbooks Linea diretta and Rete!, used in teaching Italian/FL in the state of São Paulo, deal with the continuum of formality. For this purpose, on the basis of relevant bibliography (SOBRERO & MIGLIETTA, 2008; COVERI et al., 1998; BELL, 1984), we selected 16 criteria related to register variation and observed their presence and treatment in the 102 dialogues contained in the two textbooks, as well as in the guidelines present in the student’s books and in the teacher’s guides. Based on the set of data gathered, it is possible to say that the textbooks studied do not sufficiently deal with this dimension of variety and that they are almost exclusively limited to superficial explanations about the use of the pronoun tu in informal situations and Lei in formal contexts.
  • Contextual analysis of the construction [à medida que] conect Artigos

    Rosário, Ivo Costa; Fernandes, Thaís Pedretti Lofeudo Marinho

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo propõe-se a investigar a formação da construção [à medida que] conect , à luz da Linguística Funcional Centrada no Uso. O foco é o estudo de contextos (normal, atípico, crítico e isolado) e o processo de construcionalização, que compreende a formação de um novo nó na língua. A partir do Corpus do Português, realizamos uma pesquisa de cunho qualiquantitativo, com dados coletados do século XV ao XX. Os resultados demonstram que a construção [à medida que] conect formou-se e convencionalizou-se em língua portuguesa, com valor proporcional, em sincronias mais recentes, por meio do processo de domínio geral denominado chunking.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper proposes to investigate the formation of the construction [à medida que] conect , from the perspective of Usage-Based Functional Linguistics. The focus is the study of contexts (normal, atypical, critical and isolated) and the process of constructionalization, which includes the formation of a new language node. Based on data from the Corpus do Português, we conducted a research, in a qualitative and quantitative approach, from the 15th to the 20th century. The results show that the construction [à medida que] conect was formed and conventionalized in Portuguese, with proportional value, in more recent synchronies , through the general domain process called chunking.
  • French de and en as expressions of the genitive case: a unified analysis within LFG and computational implementation in XLE Articles

    Alencar, Leonel Figueiredo de; Schwarze, Christoph

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A pró-forma clítica en do Francês representa ampla variedade de constituintes heterogêneos: PPs complementos e adjuntos introduzidos por de, objetos partitivos e objetos desprovidos de preposição de numerais cardinais. O objetivo principal deste artigo é formalizar essa relação computacionalmente por meio do caso genitivo. Esta é, aparentemente, a primeira contraparte não-transformacional da análise unificada de Kayne (1975), a qual deriva en de uma estrutura profunda com de por meio de transformações sintáticas. Gramáticas transformacionais são problemáticas sob a perspectiva da análise sintática automática. A fim de testar nossa análise automaticamente em um grande volume de dados, implementamo-la em uma gramática computacional do francês no formalismo da Gramática Léxico-Funcional (LFG) usando o sistema XLE. Esse modelo não-transformacional é especialmente adequado para expressar relações sistemáticas entre estruturas heterogêneas e tem sido usado com sucesso na implementação de gramáticas de línguas naturais desde os anos de 1980. Testamos a implementação em 320 sentenças gramaticais e em igual número de exemplos agramaticais. Foram analisados todos os exemplos gramaticais e bloqueados quase 95% dos agramaticais, mostrando que a gramática possui uma alta adequação empírica.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The French clitic pro-form en represents a wide range of heterogeneous constituents: de-PP complements and adjuncts, partitive objects, and prepositionless objects of cardinals. The main goal of this paper is to formalize this relationship computationally in terms of genitive case. This is apparently the first non-transformational counterpart to Kayne (1975)’s unified analysis, which derives en from a deep structure with de by means of syntactic transformations. Transformational grammars are problematic from the parsing perspective. In order to test our analysis automatically on a large amount of data, we implemented it in a computational grammar of French in the Lexical-Functional Grammar (LFG) formalism using the XLE system. This non-transformational framework is particularly fit for expressing systematic relationships between heterogeneous structures and has successfully been used for the implementation of natural language grammars since the 1980s. We tested the implementation on 320 grammatical sentences and on an equal number of ungrammatical examples. It analyzed all grammatical examples and blocked almost 95% of the ungrammatical ones, showing a high empirical adequacy of the grammar.
  • The reflective process of academic coordinators in an online course Artigos

    Polifemi, Marcos Cesar

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A proposta deste texto é fazer uma releitura do fenômeno do processo reflexivo de coordenadores em um curso online de formação continuada, confrontando as considerações originalmente traçadas neste estudo com aspectos relacionados à pedagogia dos multiletramentos. Os dados que possibilitaram essa reflexão, coletados e interpretados com base na abordagem Hermenêutico-Fenomenológica (Freire: 2006; van Manen: 1990), revelaram que os temas constitutivos do processo de reflexão de coordenadores em um curso online, bem como o curso por meio do qual esses dados foram produzidos, parecem ter proximidade e alinhamento com os pilares constitutivos da Pedagogia dos Multiletramentos (Cope e Kalantzis: 2000).

    Abstract in English:

    ABSTRACT The objective of this text is to review the reflective process of academic coordinators in a continuing education online course and confront the original findings of the study to the constitutive pilars of the Multiliteracies Pedagogy (Cope & Kalantzis: 2000). The data which made this reflection possible, collected and interpreted based on the Hermeneutic-Phenomenological Approach (Freire: 2006; van Manen: 1990), revealed that the themes which constituted the reflective process of coordinators in an online course, as well as the online course through which these data were collected seem to show proximity and alignment to the Multiliteracies Pedagogy pilars.
  • Developing and implementing an English-Spanish literary parallel audio-textual corpus for data-driven ESL learning Articles

    Lang, Michael; Guinovart, Xavier Gómez

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste trabalho é apresentar o corpus LITTERA, um corpus áudio-textual literário inglês-espanhol criado para a aprendizagem de línguas, e esboçar algumas aplicações pedagógicas para o estudo da fonologia inglesa por estudantes de língua espanhola. O corpus LITTERA é composto por 25 textos literários que foram alinhados com a sua tradução espanhola e são acompanhados pelo áudio dos audiolivros correspondentes. Neste artigo, vamos detalhar a sua concepção, a sua composição e as suas características em profundidade, bem como fornecer alguns exemplos de como o corpus LITTERA pode ser aplicado na aprendizagem de línguas, particularmente nos domínios da compreensão oral e da produção de fala.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The purpose of this paper is to present the LITTERA corpus, an English-Spanish literary parallel speech corpus created for the purpose of language learning, and to sketch out a few pedagogical applications for the study of English phonology by Spanish-speaking language learners. It is composed of 25 literary texts that have been aligned with the Spanish translation and are accompanied by audio from the corresponding audiobooks. In this article, we will detail its conception, composition and features at length, as well as provide a few examples of how LITTERA can be applied in language learning, particularly within the realm of oral comprehension and speech production.
  • An overview of Teletandem mediation courses for teacher education Articles

    Souza, Micheli Gomes de; Zakir, Maisa de Alcântara; Garcia, Daniela Nogueira de Moraes

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo busca investigar práticas de formação de professores no contexto do projeto Teletandem Brasil (Vassallo & Telles, 2006). Por meio de ferramentas de webconferência, o projeto emparelha estudantes universitários brasileiros que aprendem uma língua estrangeira com estudantes universitários estrangeiros que aprendem português. As parcerias são apoiadas por sessões de mediação conduzidas por professores e pesquisadores do projeto Teletandem. Neste artigo, apresentamos alguns conceitos teóricos relacionados à telecolaboração (Belz, 2003; O’Dowd, 2007; 2018), além de fazer uma descrição e comparação detalhadas de quatro edições de cursos para mediadores de teletandem, organizadas por pesquisadores do projeto. Os resultados da análise podem fornecer alternativas para a formação de professores em um contexto de crescentes conexões transculturais.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper aims to investigate practices in teacher education in the context of the Teletandem Brasil Project (Vassallo & Telles, 2006). Through web conferencing tools, the project pairs up Brazilian university students learning foreign languages with foreign university students learning Portuguese. The partnerships are supported by mediation sessions conducted by professors and researchers of the Teletandem Project. In this paper, we present some theoretical concepts related to telecollaboration (Belz, 2003; O’Dowd, 2007; 2018), besides providing a detailed description and comparison of four editions of preparatory courses for teletandem mediators, organized by researchers of the project. The results of the analysis may provide alternatives for teacher education in a context of growing transcultural connections.
  • Construcción discursiva de significados en torno a las posibilidades del currículo escolar desde las voces de los estudiantes1 Artículos

    Baeza-Duffy, Patricia; Melo-Letelier, Giselle

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste estudo qualitativo é analisar a construção discursiva de significados em torno das possibilidades do currículo a partir das vozes dos alunos. A análise adota uma perspectiva que integra as contribuições do Modelo de Avaliação e as categorias de estratégias e representação dos atores sociais extraídas dos Estudos Críticos do Discurso. O corpus é composto por três grupos focais em escolas públicas. Quanto aos procedimentos de análise, são consideradas duas fases. Uma primeira fase descritiva consiste em uma microanálise de recursos com os quais os alunos constroem seu posicionamento. Na segunda fase, o alinhamento e o desalinhamento são analisados como práticas sociais em relação às possibilidades do currículo escolar. Os resultados mostram que os alunos apresentam propostas próprias e utilizam prosódias avaliativas que funcionam como estratégias que legitimam aulas motivacionais, lúdicas, criativas, ministradas por especialistas e deslegitimam aulas com metodologias passivas e com inspetores pouco afetuosos e motivados. As estratégias de legitimação constituem macroestratégias de transformação do status. Os atores sociais são representados por meio de: ativação, funcionalização e autorização.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El objetivo de este estudio cualitativo consiste en analizar la construcción discursiva de significados en torno a las posibilidades del currículo desde las voces de los estudiantes. El análisis adopta una perspectiva que integra aportes del Modelo de la Valoración y las categorías de estrategias y representación de actores sociales tomadas de los Estudios Críticos del Discurso. El corpus está conformado por tres grupos focales en colegios públicos. En cuanto a los procedimientos de análisis, se consideran dos fases. Una primera fase descriptiva comprende un microanálisis de recursos con los que los estudiantes construyen su posicionamiento. En la segunda fase, se analiza la alineación y desalineación como prácticas sociales en relación con las posibilidades del curriculum escolar. Los resultados muestran que los estudiantes plantean sus propias propuestas y utilizan prosodias valorativas que funcionan como estrategias que legitiman las clases motivadoras, lúdicas, creativas, a cargo de expertos y deslegitiman las clases pasivas y con inspectores poco afectuosos, desmotivados. Las estrategias de legitimación conforman macroestrategias de transformación del status quo. Los actores sociales son representados por medio de: activación, funcionalización y autorización.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This qualitative study aims to analyze the discursive construction of meanings around the possibilities of the curriculum from the voices of the students. The analysis adopts a perspective that integrates the contributions from the Appraisal Model as well as the strategy categories and social actors representation taken from the Critical Discourse Studies. The corpus is made up of three focus groups in public schools. Regarding the analysis procedures, two phases are considered. A first descriptive phase comprises a microanalysis of resources with which the students build their perspective. In the second phase, alignment and misalignment are analyzed as social practices in relation to the possibilities of the school curriculum. Findings show that students propose their own suggestions of changes and use evaluative prosodies. They work to legitimize motivational, playful, creative classes, in charge of experts and to delegitimize classes with passive methodologies and with little affectionate and motivated inspectors. The legitimation strategies make up macrostrategies of transformation of the status. The social actors are represented by means of: activation, functionalization and authorization.
  • Problemas de escritura en la producción de textos de estudiantes de Derecho y Medicina Artículos

    Meza, Paulina; Castellón, Melissa; Gladic, Jadranka

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo é identificar problemas comuns de escrita em textos profissionais para fins acadêmicos produzidos por estudantes de Direito e Medicina. O corpus é composto por 123 textos, que foram analisados usando duas rubricas destinadas a avaliar a qualidade linguístico-discursiva. Os resultados mostram que, em ambas as disciplinas, as dimensões não alcançadas correspondem a elementos puramente linguísticos. Pelo contrário, todos os elementos associados ao conhecimento da disciplina estão entre as dimensões alcançadas. Esses resultados podem ser úteis para a realização de intervenções educacionais a partir de uma alfabetização disciplinar.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN El objetivo es identificar problemas de escritura comunes en textos profesionales con fines académicos producidos por estudiantes de Derecho y Medicina. El corpus estuvo compuesto por 123 textos, que fueron analizados a partir de la aplicación de dos rúbricas diseñadas para evaluar la calidad lingüístico-discursiva. Los resultados evidencian que, en ambas disciplinas, las dimensiones no logradas corresponden a elementos puramente lingüísticos. Por el contrario, todos los elementos asociados con el conocimiento de la disciplina se encuentran entre las dimensiones logradas. Estos resultados pueden ser útiles para la realización de intervenciones didácticas desde una alfabetización disciplinar.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The aim is to identify common writing problems in professional texts for academic purposes produced by students of Law and Medicine. The corpus is composed of 123 texts, which were analyzed using two rubrics designed to assess linguistic-discursive quality. The results show that, the students do not achieve minimum scores in the linguistic elements. In contrast, all participant had more than minimum score in the related to the disciplinary knowledge.These results can be useful for conducting educational interventions from disciplinary literacy.
  • Eu, o outro (Outro) e o vazio na constituição da representação identitária Artigos

    Ribeiro, Pollyanne Bicalho; Sobral, Adail

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo tem por objetivo explorar uma possível interface entre a Teoria Dialógica do Discurso e a Teoria das Representações Sociais, considerando o movimento entre o eu e o outro, bem como o papel do vazio na construção da representação identitária. Recorremos ainda a algumas formulações de Lacan e de Cassirer, no que se refere ao vazio e ao simbólico. As representações identitárias são, assim, efeito do movimento discursivo entre sujeitos, inscritos em um determinado grupo social, que se formam na/pela linguagem, sendo o vazio o espaço do outro na arena discursiva, condição que revela a incompletude constitutiva da identidade.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to explore the possibility of an interface between the Dialogic Theory of Discourse and the Theory of Social Representations taking into account the movement between “I” and “other” and the role of emptiness in the construction of identity representation. We also discuss some proposals by Lacan and Cassirer, especially regarding emptiness and the symbolic. Identity representations are thus the effect of discursive movements between subjects, inscribed in a particular social group, which form in / by language, being emptiness the space of the other in the discursive arena, a condition which show the constitutive incompleteness of identity.
  • Correção pelo outro e reparo como domínios distintos na fala-em-interação social Debates

    Loder, Letícia Ludwig; Garcez, Pedro de Moraes; Kanitz, Andréia

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A ação de corrigir alguém, já analisada em diversos cenários, principalmente em sala de aula (Garcez, 2006; McHoul, 1990), recebeu atenção de analistas da conversa particularmente como desdobramento do estudo da sistemática de reparo (Schegloff et al., 1977), sendo por muitos tratada como subtipo de reparo. Questionamentos sobre a pertinência de manter a ação de corrigir no domínio do reparo (Cheng, 2014; Hall, 2007; Macbeth, 2004) motivaram retomarmos trabalho anterior (Garcez & Loder, 2005) e rever a questão. Nesta retrospectiva, além de levantamento bibliográfico de estudos desde então, analisamos dois excertos de fala-em-interação em português brasileiro (um de sala de aula e outro de conversa cotidiana) e evidenciamos os trabalhos interacionais próprios desempenhados mediante as ações de fazer reparo (em sistemática fundamental para abordar e resolver problemas de intersubjetividade) e corrigir o interlocutor (ação despreferida para expor posições epistêmicas desiguais). Afinal adotamos a posição de que, mesmo podendo operar sucessivamente numa mesma sequência, essas são ações em domínios organizacionais distintos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Described in several interactional settings, most notably the classroom (Garcez, 2006; McHoul, 1990), the action of correcting someone has received attention from conversation analysts particularly within the study of the systematics of repair (Schegloff et al., 1977), where it was treated by many authors as a repair subtype. Doubts about and challenges to the pertinence of understanding other-correction in the domain of repair (Cheng, 2014; Hall, 2007; Macbeth, 2004) have motivated us to resume previous work (Garcez & Loder, 2005) and revisit the phenomena here. In this retrospective, after a survey of relevant research, we analyze two excerpts of interaction in Brazilian Portuguese (one from classroom talk-in-interaction, one from ordinary conversation) to underscore the distinctive interactive work performed by participants when doing repair (within the foundational systematics designed to address and solve problems of intersubjectivity) and other-correction (a dispreferred first action to expose unequal epistemic stances). We thus adopt the position that, even though they may operate successively in one same sequence, these are actions in different organizational domains.
  • BASSO, R. M. Descrição do português brasileiro. São Paulo: Parábola, 2019, 168 pp. Resenha

    Módolo, Marcelo; Cardoso, Guilherme Aragão
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