DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, Volume: 37, Issue: 2, Published: 2021
  • Geosociolinguistic analysis of designations for fanhoso in Brazilian capitals Artigos

    Sanches, Romário Duarte; Razky, Abdelhak

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo busca mapear e analisar a variação lexical para fanhoso nas capitais brasileiras a partir dos dados do Projeto Atlas Linguístico do Brasil (ALiB). A pesquisa segue os mesmos parâmetros metodológicos do Projeto ALiB, contando com 25 capitais brasileiras, onde foram entrevistados oito informantes por localidade. Os resultados apontam que para designar uma pessoa que parece falar pelo nariz os informantes utilizam as seguintes variantes lexicais mais frequentes: fanhoso, fanho, fonhém/fõem e fom-fom. É possível notar também que não há uma variação diatópica de característica isoléxica, mas sim agrupamentos lexicais do tipo supra-agrupamentos, macroagrupamentos, microagrupamentos e nanoagrupamentos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to map and analyze the lexical variation for fanhoso in the Brazilian capital, based on data from the Linguistic Atlas of Brazil (ALiB). The research follows the same methodological parameters of the ALiB, counting with 25 Brazilian capitals, where eight informants were interviewed by location. The results indicate that in order to designate a person who seems to speak through the nose the informants use the following most frequent lexical variants: fanhoso, fanho, fonhém / fõe and fom-fom. It is possible to notice also that there is no diatopic variation of isolexic characteristic, but lexical groupings of the type supra-groupings, macro-groupings, micro-groupings and nano-groupings.
  • Foreign Language teaching methodological approaches using the Duolingo application Artigos

    Sataka, Mayara Mayumi; Rozenfeld, Cibele Cecílio de Faria

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O campo de estudos da Educação Linguística e Linguística Aplicada tem se debruçado, frequentemente, sobre a temática das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) e dos processos de ensino/aprendizagem de Línguas Estrangeiras (LE). Diante desse contexto, neste trabalho tomamos como objeto de estudo o aplicativo Duolingo, uma plataforma disponibilizada gratuitamente para a aprendizagem de LE. Nosso escopo recai sobre o ensino de Espanhol como Língua Estrangeira (E/LE), na sua versão de aplicativo para Android. Nesse sentido, apresentamos um recorte dos resultados de uma pesquisa de mestrado (Sataka, 2019), que teve como um dos objetivos compreender a(s) abordagem-metodológica(s) de ensino de línguas que subjaz(em) no aplicativo Duolingo. O arcabouço teórico que nos fundamenta teoricamente são os trabalhos sobre as TDICs na Educação e aprendizagem móvel (Boll, Ramos & Real, 2018; entre outros) e as abordagens-metodológicas de ensino de línguas (Larsen-Freeman, 2000; entre outros). A metodologia adotada consiste em uma pesquisa de natureza qualitativa e partiu das experiências de uso do aplicativo pela própria pesquisadora. As análises demonstraram que são, essencialmente, duas abordagens-metodológicas predominantes no aplicativo, a saber, gramática-tradução e método audiolingual. Ainda assim, concluímos que não se trata apenas da aplicação de antigas perspectivas teórico-metodológicas em uma nova proposta de aprendizagem, pois, no Duolingo, desvelam-se aspectos sociais, culturais e psicocognitivos contemporâneos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The field of studies in Linguistic Education and Applied Linguistics has frequently focused on the theme of Digital Information and Communication Technologies and the processes of teaching and learning foreign languages. In this sense, in this paper, we took Duolingo application as a study object, a free platform to learning foreign language. Our scope fell on the teaching of Spanish as a Foreign Language, in its version of Android application. Therefore, we present a part of the results of a master‘s research (Sataka, 2019), which had as one of its objectives to understand the methodological approaches of language teaching that underlies in Duolingo application. The theoretical framework that bases us are the studies about digital technologies in Education and mobile learning (Boll, Ramos & Real, 2018; among others) and methodological approaches to language teaching (Larsen-Freeman, 2000; among others). Our methodology consists in a qualitative research and based on the experiences of using the application by the researcher herself. Our results showed that there are essentially two predominant methodological approaches in the application, namely, grammar-translation and audiolingual method. Even so, we conclude that it is not just about the transposition of old theoretical-methodological perspectives in a new learning proposal, because, in Duolingo, contemporary social, cultural and psychocognitive aspects are unveiled.
  • Leitura de palavras em língua minoritária: a construção do léxico ortográfico em hunsriqueano Artigos

    Limberger, Bernardo Kolling

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Estudos sobre leitura em línguas minoritárias ou ágrafas podem contribuir para revelar como novos leitores constroem o léxico ortográfico. Quando leem palavras escritas nessas línguas, adultos alfabetizados transferem as habilidades automatizadas de leitura de palavras, conseguindo estabelecer rapidamente uma relação entre as representações semânticas e fonológicas já conhecidas e as novas formas ortográficas. Assim, o objetivo deste estudo foi investigar como ocorre o acesso a palavras escritas em hunsriqueano, língua minoritária brasileira de origem alemã. Foi aplicada uma tarefa de decisão lexical com palavras escritas em hunsriqueano. Participaram do estudo três grupos, dois deles compostos por falantes de hunsriqueano. Um desses grupos incluiu participantes com conhecimento de alemão standard. Os resultados do experimento indicam padrões de resposta diferentes para cada um dos grupos. O grupo composto por falantes de hunsriqueano e alemão standard conseguiu construir de forma mais efetiva o léxico ortográfico da língua minoritária. Pesquisas sobre o processamento da leitura em línguas minoritárias podem contribuir para verificar o funcionamento de um sistema de escrita e ter implicações para políticas linguísticas e práticas pedagógicas envolvendo essas línguas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Studies on minority languages reading may contribute to reveal how new readers construct the orthographic lexicon. When they read words written in these languages, literate adults transfer automated word reading skills, quickly establishing a relationship between the already known semantic and phonological representations and the new orthographic forms. Thus, the aim of this study was to investigate how does the access to written words in Hunsrückisch occur, a Brazilian minority language with German origin. A lexical decision task was applied with written words in Hunsrückisch. Three groups took part of the study, two of which were composed of Hunsrückisch speakers. One of these groups included participants with knowledge of Standard German. The results of the experiment indicate different response patterns for each of the groups. The group of Hunsrückisch and Standard German speakers managed to build up the minority language’s orthographic lexicon more effectively. Research on reading processing of minority languages can contribute to verify the functioning of a writing system and have implications for linguistic policies and pedagogical practices involving these languages.
  • A organização retórica do gênero textual reportagem de divulgação científica Artigos

    Santos, Tiago Guimarães dos; Ramos, Wiliam César

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Os gêneros textuais têm sido o foco de diversos estudos que têm fornecido reflexões importantes para abordagens de ensino e novas pesquisas das mais variadas vertentes teóricas. Dentre essas vertentes, a perspectiva sociorretórica swalesiana fornece um aparato teórico-metodológico eficiente para a depreensão da lógica interna responsável pela organização retórica dos gêneros textuais. O objetivo deste estudo é identificar a organização retórica do gênero textual reportagem de divulgação científica. Para tanto, buscamos respaldo teórico no trabalho de John M. Swales (1990), adaptando o modelo CARS (Create a Research Space) para analisar um corpus de vinte reportagens de divulgação científica sendo dez da Revista Superinteressante e dez da Revista Galileu. Por se tratar de um gênero jornalístico, recorremos também ao trabalho de Barros e Maia (2017), Rojo (2008) e Bonini (2011). Os resultados da análise revelaram uma organização retórica composta de quatro funções retóricas (incitar o público-alvo a ler a reportagem, contextualizar o tema, problematizar o tema, e concluir a reportagem), subdivididas em subfunções, que constituem subsídio útil para o ensino-aprendizagem de língua/linguagem e estudos sobre gêneros textuais.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Genres have been under scrutiny in several studies which have provided important discussions for current teaching approaches and new studies from different theoretical perspectives. Among them the Swalesian sociorhetorical perspective provides an effective theoretical and methodological framework for the understanding of the underlying rationale that establishes the rhetorical organization of a genre. This paper aims to identify the rhetorical organization of the genre science news article. We use Swales (1990)’s CARS (Create a Research Space) model to analyze twenty science news articles from two Brazilian science news magazines, Superinteressante (ten articles) and Galileu (ten articles). Provided that the science news article is a journalistic genre, in our analysis we also use the studies carried out by Barros and Maia (2017), Rojo (2008) and Bonini (2011). The results reveal a rhetorical organization with four rhetorical functions (persuading the reader into reading the article, contextualizing the topic, problematizing the topic, and concluding the article), subdivided into subfunctions, which constitutes useful input for language teaching/learning and genre studies.
  • Fanfictions: experiências na promoção do letramento literário e autoria escolar Artigos

    Leitão, André Alexandre Padilha

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Esse trabalho propõe-se a demonstrar de que modo as fanfictions, uma dentre várias práticas sociais do uso da escrita em contextos extraclasse, podem promover o letramento literário bem como a autoria em atividades escolares. A fundamentação teórica dessa investigação encontra-se em Bakhtin (2013), Foucault (1992), Possenti (2009), Cosson (2002) e Dolz et al (2004). Foram avaliadas 15 produção textuais que tiveram como base para atividade de escrita os contos Tangerine-girl de Rachel de Queiroz e Missa do Galo de Machado de Assis. Em todas as produções, promoveu-se a escrita do gênero textual diário pessoal a partir da perspectiva da personagem feminina, buscando incorporar no texto autoral elementos relativos ao conteúdo e aos eventos mais significativos de ambas as narrativas e à obediência ao gênero textual a ser produzido. Evidenciou-se que a leitura do gênero conto aliado à escrita de fanfictions é exemplar para o desenvolvimento do letramento literário e promoção da autoria porque permite não apenas uma compreensão detalhada dos múltiplos sentidos do texto como também uma reconstrução dialógica a partir desse entendimento nas etapas de produção textual.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper aims to demonstrate how fanfictions, one among several social practices of writing outside school environments, are capable of promoting literary literacy as well as authorship through school activities. The theoretical foundations of this investigation are based on Bakhtin (2013), Foucault (1992), Possenti (2009), Cosson (2002) and Dolz et al (2004). 15 text productions were evaluated and they were based on the short stories Tangerine-girl by Rachel de Queiroz and Missa do galo by Machado de Assis. In all text productions, the writing of personal diary entries from the perspective of the female character was the goal. They were intended to incorporate elements related to the contents and most significant actions of both narratives as well as the characteristics of the text genre to be produced. Results showed that the reading of the short story together with the writing of a fanfiction is exemplary for the development of literary literacy and authorship promotion because they not only allow a detailed understanding of the multiple meanings of the text but also permit a dialogic reconstruction from this understanding in the steps of text production.
  • Analyzing a test as genre: Critical Genre Analysis of the English language ENEM1 Articles

    Marcuzzo, Patrícia; Radünz, Amanda Petry

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este trabalho propõe uma Análise Crítica de Gênero (ACG) (Motta-Roth, 2006; 2008a; 2008b) do teste de Língua Inglesa no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM-LI), para, em última instância, discutir a concepção de linguagem que subjaz esse teste. O corpus de análise foi composto de oito exemplares do gênero ENEM-LI. Os resultados apontaram que os itens do ENEM-LI fornecem ao examinando uma contextualização sobre seus textos-base. Essa contextualização, na maioria dos itens, fornece informações a respeito dos gêneros dos textos-base. Os itens, então, demandam que os examinandos identifiquem diferentes tipos de informação nos textos-base. Os tipos de informação que são mais demandados referem-se ao conteúdo, objetivo e tópico do texto. Dessa forma, os examinandos precisam ativar conhecimentos relacionados à Semântica e Pragmática, ao Registro (contexto de situação), e ao Gênero (contexto de cultura), indicando um direcionamento para a visão de linguagem como gênero, adotada pelos documentos oficiais que orientam a formulação do ENEM.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper proposes a Critical Genre Analysis (CGA) (Motta-Roth, 2006; 2008a; 2008b) of the English Language test on the Brazilian National High School Exam (EL-ENEM), to, ultimately, discuss the language conception that underlies this test. The corpus of the analysis was composed of eight samples of the EL-ENEM genre. The results point out that EL-ENEM items provide the test takers with a contextualization about their reference texts. This contextualization, in most items, provide information regarding the genres of the reference texts. The items, then, demand the test takers to identify different types of information in the reference texts. The types of information that are demanded the most refer to the text’s content, objective, and topic. This way, the test takers must activate knowledge related to Semantics and Pragmatics, Register (context of situation) and Genre (context of culture), indicating a direction to the view of language as genre, adopted by the official documents that guide ENEM’s design.
  • Avaliatividade verbal e visual em textos que divulgam pesquisas de opinião pública1 Artigos

    Florek, Cristiane Salete; Cabral, Sara Regina Scotta

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivamos investigar posicionamentos avaliativos em textos multimodais que congregam linguagem verbal e visual técnica. Com base nos sistemas de Avaliatividade verbal (Martin & White, 2005) e visual (Economou, 2009), analisamos 14 textos que divulgam pesquisas de opinião pública. Os resultados revelam que a estrutura das pesquisas é perpassada pelo fechamento dialógico e pelo direcionamento da manifestação avaliativa. Imagens técnicas apresentam a gradação (principalmente de força) como sinal avaliativo inerente. O engajamento é marca recorrentemente inscrita, via seleção de cores, inserção de dados intertextuais, destaques, comparações de dados e arranjo do texto. Os posicionamentos avaliativos evocados são condicionados ao contexto de recepção (nível de leitura, percepção do assunto, p. ex.) e às conduções interpretativas inscritas pela equipe editorial. Sendo assim, da coleta à divulgação, a opinião pública é sutilmente construída, e a Avaliatividade tem papel essencial nesse processo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT We aim to investigate evaluative positions in multimodal texts that bring together verbal and technical visual language. Based on Appraisal systems of verbal (Martin & White, 2005) and visual (Economou, 2009), we analyzed 14 texts that disseminate public opinion. The results reveal that survey structure is permeated by the dialogical closure and targeting of evaluative manifestation. Technical images present gradation (mainly of force) as an inherent evaluative signal. Engagement is repeatedly inscribed, through color selection, insertion of intertextual data, highlights, data comparisons and text arrangement. The evaluative positions evoked are conditioned to the context of reception (level of reading, perception of the subject, e.g.) and to the interpretative guidelines registered by the editorial team. Thus, from gathering to release, public opinion is subtly constructed, and Appraisal plays an essential role in this process.
  • Dimensões crítica e ética nas práticas de letramento digital em um jogo educativo digital Artigos

    Pinheiro, Regina Cláudia; Pinheiro, Bruna Maele Girão Nobre

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste trabalho, analisamos as práticas de letramento digital de estudantes de Ensino Médio em um jogo educativo digital, tendo em vista as dimensões ética e crítica. Para tanto, nossa pesquisa está fundamentada, principalmente, nas discussões sobre letramentos em ambientes digitais (Cope e Kalantzis, 2000; Lankshear e Knobel, 2007; Rojo, 2012; Capurro, 2015; Janks, 2018; Pinheiro, 2018) e jogos digitais (Coutinho e Alves, 2016; Pinheiro e Cavalcante, 2019; Pinheiro, Lima e Araújo, 2020). O percurso metodológico consistiu, em primeiro lugar, na aplicação do jogo Olimpíadas Digitais com alunos da 3º série do Ensino Médio; em segundo lugar, na audiência às experiências de jogo dos usuários, gravadas através de um software de captação da tela do computador; em terceiro lugar, na aplicação de uma entrevista em autoconfrontação simples. Os resultados demonstraram que o jogo educativo digital utilizado nesta pesquisa contribuiu para a ampliação das práticas de letramento digital, através do desenvolvimento da visão crítica/ética acerca das interações no ambiente digital e no uso das tecnologias digitais.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this research, digital literacy practices of High School students in a digital educational game were analyzed, considering the ethical and critical dimensions. For this purpose, our research is mainly based on discussions about literacy in digital environments (Cope and Kalantzis, 2000; Lankshear and Knobel, 2007; Rojo, 2012; Capurro, 2015; Janks, 2018; Pinheiro, 2018) and digital games (Coutinho and Alves, 2016; Pinheiro and Cavalcante, 2019; Pinheiro, Lima and Araújo, 2020). The methodological course consisted, first, of the application of the game Digital Olympics with students of the third year of High School; second, of the watching process of the users’ game experience, recorded with a computer screen-capture software; third, of the application of simple self-confrontation interview. The results showed that the digital educational game used in this research contributed to the expansion of digital literacy practices, through the development of a critical/ethical view about interactions in the digital environment and the use of digital technologies.
  • O gênero promocional forro de bandeja de fast-food: uma colônia de gêneros Artigos

    Ribeiro, Luiz Antônio; Maggi, Andrea Cristina

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo pretende discutir sobre o gênero de discurso forro de bandeja de fast-food, buscando analisar como ele integra as práticas sociais, ao mesmo tempo em que é gerado e configurado por elas. Sua natureza é a pesquisa aplicada, cujo objetivo é a aplicação prática da ciência. Essa reflexão considerou o conceito swasiano de gêneros de discurso e o conceito bhatiano de colônia de gêneros. A colônia de gêneros é um agrupamento de gêneros que estabelecem entre si um conjunto de relações complexas dentro e através de diferentes domínios discursivos de acordo com o escopo comunicativo a que se propõem. Analisado sob o viés do discurso promocional, o gênero forro de bandeja de fast-food mescla em si outros gêneros que mantêm interface com este e com outros domínios discursivos dos quais se originam. Os resultados parecem confirmar a hipótese de que cada gênero mesclado no forro de bandeja de fast-food contribui para o alcance dos propósitos comunicativos de natureza promocional.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article intends to discuss the genre of discourse fast-food tray lining, seeking to analyze how it integrates social practices, while it is generated and configured by them. Its nature is applied research, whose objective is the practical application of science. This reflection considered the Swasian concept of discourse genres and the Bhatian concept of a colony of genres. The genre colony is a grouping of genres that establish a set of complex relationships within and through different discursive domains according to the communicative scope to which they propose. Analyzed under the bias of promotional discourse, the fast-food tray lining genre blends into itself other genres which maintain interface with this one and other discursive domains from which they originate. The results seem to confirm the hypothesis that each genre blended in the fast food tray lining contributes to the achievement of communicative purposes of a promotional nature.
  • Teachers’ metier genres: Language as a teachers’ work instrumentalization Artigos

    Brasileiro, Ada Magaly Matias; Pimenta, Viviane Raposo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Ao focalizar o métier do professor, verifica-se que, para concretizar o real da atividade, esse profissional usa e ensina a linguagem. Ocorre que, muitas vezes, ele pode encontrar dificuldade na execução de tarefas cotidianas por não ter se apropriado de gêneros do discurso inerentes a seu fazer. Imerso nas temáticas de linguagem e formação docente (Bakhtin, 2011; Rojo, 2015; Kleiman, 2008), este estudo busca inventariar os gêneros do discurso que constituem o trabalho do professor nos quatro níveis de ensino e refletir sobre a importância desses textos na concretização do fazer docente. A pesquisa se justifica pelo potencial que tem de contribuir para as discussões sobre os currículos de formação do professor, considerando a necessidade de se (re)conhecer o relevante papel desses gêneros do discurso em sua prática. A partir de um levantamento empírico, foi possível inventariar os gêneros utilizados no exercício da docência e organizá-los em quatro funções discursivas: atividade rotineira, comunicação interpessoal, planejamento e documentação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT When focusing on the teacher’s metier, it appears that, in order to perform the real of the activity this professional uses and teaches language. It happens that, many times, he may find difficulties in performing daily tasks due to the fact that he may not have appropriated discourse genres inherent to his doing. Immersed in the themes of language and teacher training (Bakhtin, 2011; Rojo, 2015; Kleiman, 2008), this study seeks to inventory the discourse genres that constitute the teacher’s work at the four levels of education and reflect on the importance of these texts to the concreteness of the teacher’s working. The research is justified by the potential it has to contribute to the discussions about teacher education curricula, considering the need to recognize the relevant role of these discourse genres in practice. From the empirical research, it was possible to inventory the genres used in teaching practices and organize them in four discoursive functions: routine activity, interpersonal communication, planning and documentation.
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