• Rationale for launching a new journal Editorial

    Nitrini, Ricardo
  • Vascular dementia and the cholinergic pathways Views & Reviews

    Engelhardt, Eliasz; Moreira, Denise Madeira; Laks, Jerson

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Comprometimento cognitivo vascular/demência vascular vem sendo objeto de numerosos estudos, levando em conta sua alta prevalência e as amplas possibilidades terapêuticas preventivas e compensatórias. O conhecimento da anatomia cerebral correlacionado ao dos territórios vasculares de irrigação permite a compreensão das manifestações clínicas, assim como a classificação dos diversos tipos de apresentações sindrômicas. O sistema colinérgico central exerce funções neuromoduladoras importantes dos circuitos relacionados à integração cognitiva e comportamental, além do controle vasomotor relacionado aos ajustes do fluxo sanguíneo cerebral. A obtenção de dados sobre a anatomia das vias colinérgicas, incluindo a localização dos núcleos do prosencéfalo basal e os trajetos das suas projeções, estabeleceu um marco importante. O conhecimento da distribuição vascular e do percurso das vias colinérgicas permite identificar pontos estratégicos onde a lesão vascular pode causar sua interrupção. A desnervação que se segue causa hipofunção colinérgica dos territórios acometidos. Essas informações são importantes para melhor avaliar os locais das lesões vasculares, enfatizando suas localizações estratégicas em relação às vias colinérgicas, oferecendo, desse modo, bases mais sólidas para o tratamento que visa aumentar a atividade colinérgica.

    Abstract in English:

    Abstract Vascular cognitive impairment/vascular dementia have been the subject of a large number of studies, due to their high prevalence and broad preventive and compensatory therapeutic potential. The knowledge of the cerebral anatomy correlated to the vascular territories of irrigation enables understanding of clinical manifestations, as well as classification into the several types of syndromic presentations. The central cholinergic system exercises important neuromodulatory functions on cerebral circuits related to cognitive and behavioral integration, as well as on vasomotor control related to cerebral blood flow adjustments. The acquisition of data on the anatomy of the cholinergic pathways, including the localization of the nuclei of the basal prosencephalon and the routes of their projections, established an important milestone. The knowledge of the vascular distribution and of the trajectories of the cholinergic pathways allows identification of the strategic points where a vascular lesion can cause interruption. The ensuing denervation leads to cholinergic hypofunction in the involved territories. This information proves important to better evaluate the sites of vascular lesions, emphasizing their strategic localizations in relation to the cholinergic pathways, and offering more robust foundations for treatment aiming at enhancing cholinergic activity.
  • 'To do or not to do'? The neurobiology of decision-making in daily life: I. Getting the basics Views & Reviews

    Palmini, André; Haase, Victor Geraldi

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O conflito constante entre decisões que levam a conseqüências prazerosas imediatas versus comportamentos direcionados a vantagens sociais no médio e longo prazo é aqui revisado sob o prisma de sistemas neurobiológicos que evoluíram ao longo da escala filogenética para regular o comportamento. O artigo enfatiza a inescapável perspectiva temporal na tomada de decisões na vida cotidiana, integrando-a com o papel das funções executivas na modulação de sistemas subcorticais. Em particular, as representações no cortex préfrontal de um futuro que, em realidade,'não-existe' em termos concretos são conceptualizadas como a ligação entre a teoria e a prática nas questões do dia-a-dia. Discussões relevantes em relação à 'batalha' entre razão e emoção na determinação de decisões mais complexas nos campos da neuroeconomia e das questões morais foram reservadas para um segundo ensaio.

    Abstract in English:

    Abstract The constant conflict between decisions leading to immediate pleasurable consequences versus behaviors aiming at long-term social advantages is reviewed here in the framework of the evolutionary systems regulating behavior. The inescapable temporal perspective in decision-making in everyday life is highlighted and integrated with the role of the executive functions in the modulation of subcortical systems. In particular, the representations of the 'non-existent' future in the prefrontal cortical regions and how these representations can bridge theory and practice in everyday life are addressed. Relevant discussions regarding the battle between emotions and reasons in the determination of more complex decisions in the realm of neuroeconomics and in moral issues have been reserved for a second essay.
  • Cognitive and functional dementia assessment tools: Review of Brazilian literature Original Articles

    Vasconcelos, Luciano Góis; Brucki, Sonia Maria Dozzi; Bueno, Orlando Francisco Amodeo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O diagnóstico de demência é baseado na avaliação cognitiva e funcional. Países em desenvolvimento deparam-se com uma dificuldade adicional, relacionada à baixa escolaridade formal da população. Idade, escolaridade e sexo exercem indiretamente efeitos sobre os escores da maioria dos testes cognitivos. Objetivos: Identificar os testes cognitivos e funcionais mais utilizados no Brasil, relacionados à avaliação diagnóstica e resultado de tratamento de demências; e identificar adaptações ou normatizações, quando disponíveis. Métodos: As informações foram obtidas dos bancos de dados PubMed, LILACS e Portal Periódicos CAPES (banco de teses). Digitou-se as palavras-chave 'dementia' e 'Alzheimer'. Os resumos analisados foram selecionados da pesquisa inicial através dos seguintes critérios: a. artigo com resumo; b. resumos brasileiros, relacionados à população adulta brasileira; c. clara menção do teste utilizado no texto do resumo. Os 108 resumos selecionados foram submetidos à seguinte avaliação: a. identificar os instrumentos utilizados; b. determinar o número de citações de cada teste nos diferentes resumos; c. identificar adaptações e normatizações dos testes nos bancos de dados avaliados. Resultados: foram identificados 52 diferentes instrumentos, 41 testes cognitivos e 11 funcionais. Respectivamente, os mais citados foram o Mini Exame do Estado Mental (64 resumos) e o Questionário de atividades funcionais de Pfeffer (4 resumos). Discussão: A maioria dos instrumentos utilizados tem apenas a descrição do processo de tradução, algumas sugestões de validação ou normatização. Poucos trabalhos desenvolveram todos os procedimentos recomendados para validação, replicação, normatização e adaptação trans-cultural.

    Abstract in English:

    Abstract The diagnosis of dementia is based on cognitive and functional evaluation. One of the difficulties in ascertaining the number of people with dementia in developing countries is the population's lack of formal education. Independent effects of age, sex and education have been identified on scores for most but not all cognitive tests. Objectives: Identify the most-used cognitive and functional assessment tools in Brazil, related to dementia diagnosis and treatment outcome; and identify adaptations or normative data, when available. Methods: Data were generated from PubMed, LILACS and Portal Periodicos CAPES (thesis database) databases using the search terms 'dementia' and 'Alzheimer'. Data collection criteria were a. Articles with abstract; b. Brazilian abstracts, related to adult Brazilian population; c. Clear mention of assessment tool in the abstract text. A total of 108 abstracts were selected for the main analysis: a. to identify the instruments used b. to determine how many of the selected abstracts mentioned each tool and c. to search in the mentioned databases for respective test adaptations or normative data. Results: Some 52 different assessment tools, 41 cognitive instruments and 11 functional instruments were identified. The most cited assessment tests were the Mini Mental State Examination (64 abstracts) and Pfeffer Functional Activities Questionnaire (4 abstract). Discussion: Many of the instruments used only have the description of the translation process into Portuguese, along with some suggestions of validation or normative data. Few of these followed the recommended procedures of validation, replication, normalization or transcultural adaptation.
  • Education did not interact with major depression on performance of memory tests in acute southern Brazilian in patients Original Articles

    Camozzato, Analuiza; Fleck, Marcelo Pio de Almeida; Delgado, Vera; Chaves, Marcia Lorena Fagundes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A relação entre função cognitiva com depressão em adultos mais velhos tem se tornado um tópico de grande interesse clínico e investigativo. Objetivo: Analisar a associação entre desempenho cognitivo/ memória, depressão maior e educação em 206 pacientes das unidades de Psiquiatria e Medicina Interna. Métodos: Pacientes foram avaliados pelo Mini Exame do Estado Mental, uma bateria de testes de memória e escala de depressão de Montgomery-Åsberg. Pacientes deprimidos eram 45 graves e 42 leve/moderados de acordo com a escala Montgomery-Asberg. O efeito de drogas psicoativas foi registrado (30% não usavam medicações). Educação foi registrada em anos completos de escola. Testes cognitivos/memória avaliaram cinco domínios: função mental geral, atenção, atenção sustentada/memória operante, aprendizado (verbal), e memória remota. Um índice para comprometimento de memória foi criado (positividade: 50% dos testes abaixo do ponto de corte). Resultados: O principal efeito para pior desempenho nos domínio de atenção, aprendizado, memória remota e função geral foi depressão maior (ajustado idade e educação). Para o domínio atenção sustentada e memória operante apenas os pacientes gravemente deprimidos diferiram dos controles clínicos (p=0,008).

    Abstract in English:

    Abstract The relationship of cognitive function to depression in older adults has become a topic of extensive clinical interest and research. Objective: To analyze association between cognitive/memory performance, Major Depression, and education in 206 inpatients from the Psychiatry and Internal Medicine Departments. Methods: Patients were evaluated by the Mini Mental State Examination, a battery of memory tests, and the MontgomeryÅsberg Depression Rating Scale. Depression patients comprised 45 severe and 42 mild/moderate, according to the Montgomery-Asberg scale. The effect of psychoactive drugs was recorded (30% drug-free). Education was measured in years. Cognitive/memory tests assessed five domains: general mental functioning, attention, sustained attention/working memory, learning memory (verbal), and remote memory. An index for memory impairment was created (positivity: 50% of tests below cutoff). Results: The chief effect on worse performance was Major Depression for the domains (age and education adjusted) of attention, learning, remote memory, and general functioning. For the domain "sustained attention and working memory", only severely depressed patients differed from the medical controls (p=.008). Education showed an independent effect on test performances. No interaction between depression and educational status was observed. We also observed an independent effect of psychoactive drugs on some cognitive/ memory domains. Logistic Regression showed Major Depression as the main risk for cognitive impairment. Conclusions: These data demonstrated association of Major Depression with impaired cognitive performance independent of educational attainment or psychiatric medications.
  • Brief cognitive battery in the diagnosis of mild Alzheimer's disease in subjects with medium and high levels of education Original Articles

    Nitrini, Ricardo; Caramelli, Paulo; Porto, Claudia Sellitto; Charchat-Fichman, Helenice; Formigoni, Ana Paula; Carthery-Goulart, Maria Teresa; Otero, Carla; Prandini, João Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Existe crescente tendência de se utilizarem baterias cognitivas breves no diagnóstico de demência. A maioria destas tem sido idealizada em países com altos níveis de escolaridade e é menos adequada para populações com baixa escolaridade. Desenvolvemos uma bateria que tem demonstrado alta acurácia no diagnóstico de demência em indivíduos com baixa escolaridade, mas a acurácia em indivíduos com escolaridade alta ainda não é conhecida. Objetivos: Avaliar a acurácia de uma bateria cognitiva breve no diagnóstico de doença de Alzheimer (DA) em indivíduos com escolaridade média ou alta, e desenvolver um modelo matemático que inclua os testes mais discriminativos. Métodos: Setenta e três pacientes com demência leve causada por DA provável e 94 controles foram avaliados com a bateria cognitiva breve. Sessenta pacientes e 60 controles foram selecionados aleatoriamente para gerar um modelo matemático com os testes mais discriminativos, empregando regressão logística. Este modelo foi retro-testado na amostra remanescente de pacientes e controles. Resultados: Os testes de memória tardia, aprendizado e fluência verbal foram incluídos no modelo matemático que obteve área sob a curva ROC de 0,917 no retro-teste. A confiabilidade inter-examinadores destes testes foi alta (kappa>0.8). Conclusões: Este modelo apresentou alta acurácia no diagnóstico de demência leve na DA em sujeitos com escolaridade média ou alta. Novos estudos com população

    Abstract in English:

    Abstract There has been an increasing trend to utilize short cognitive batteries for the diagnosis of dementia. Most of these batteries have been designed in countries with high standards of education and are less suitable for populations with low levels of education. We developed a battery that has been previously shown to be highly accurate in the diagnosis of dementia in individuals with low levels of education. The accuracy of this battery for patients with higher levels of education is unknown. Objectives: To evaluate the accuracy of a brief cognitive battery in the diagnosis of Alzheimer's disease (AD) in subjects with medium and high levels of schooling, and to develop a mathematical model that includes the most discriminative tests. Methods: Seventy-three mildly demented patients with probable AD and 94 control subjects were evaluated. Sixty patients and 60 controls were randomly selected to generate a mathematical model including the most discriminative tests of the battery using logistic regression. The model was back-tested for the remaining sample of patients and controls. Results: Delayed recall, learning and category fluency tests were included in a mathematical model that obtained an area of 0.917 in the ROC curve in the back-testing. Inter-rater reliabilities of these tests were high (kappa>0.8). Conclusions: This model showed a high accuracy for the diagnosis of mild AD in patients with medium and high educational levels. Future studies with more heterogeneously educated individuals are necessary to investigate whether the educational level (number of years at school) should also be included in the model.
  • Analysis of brief language tests in the detection of cognitive decline and dementia Original Articles

    Radanovic, Marcia; Carthery-Goulart, Maria Teresa; Charchat-Fichman, Helenice; Herrera, Emílio; Lima, Edson Erasmo Pereira; Smid, Jerusa; Porto, Cláudia Sellitto; Nitrini, Ricardo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Dificuldades de acesso lexical são freqüentes no envelhecimento normal e fases iniciais de demência. Testes de fluência verbal são úteis para detectar declínio cognitivo, evidenciando disfunções léxicosemânticas e executivas. Objetivos: Estabelecer quais testes de linguagem podem contribuir para detectar demência e verificar a influência da escolaridade no desempenho dos sujeitos. Métodos: 74 indivíduos: 33 controles, 17 CDR 0,5 e 24 CDR 1, foram comparados quanto a fluência verbal semântica (animais e frutas), nomeação de figuras (BCB e TNB) e provas de linguagem do MEEM. Resultados: Houve diferenças significantes em todas as provas entre controles e os grupos CDR 0,5 e CDR 1. As notas de corte foram: 11 e 10 para animais, 8 (para ambos) para frutas, 8 e 9 para nomeação da BCB. O grupo CDR 0,5 teve desempenho superior ao CDR 1 apenas na fluência de animais. Fluência de frutas, de animais e nomeação da BCB foram as variáveis que melhor discriminaram pacientes e controles (especificidade: 93,8%; sensibilidade: 91,3%). Em controles, a comparação entre analfabetos e alfabetizados evidenciou influência da escolaridade em todas as provas, com exceção da fluência de frutas e nomeação da BCB. Em pacientes com demência só a fluência de frutas não sofreu influência da escolaridade. Conclusão: A combinação de testes de fluência verbal em duas categorias semânticas e nomeação de figuras simples é altamente sensível para detectar declínio cognitivo. A comparação entre alfabetizados e analfabetos mostrou menor influência da escolaridade nos testes selecionados, facilitando a discriminação entre baixo desempenho e declínio cognitivo incipiente.

    Abstract in English:

    Abstract Lexical access difficulties are frequent in normal aging and initial stages of dementia. Verbal fluency tests are valuable to detect cognitive decline, evidencing lexico-semantic and executive dysfunction. Objectives: To establish which language tests can contribute in detecting dementia and to verify schooling influence on subject performance. Method: 74 subjects: 33 controls, 17 Clinical Dementia Rating (CDR) 0.5 and 24 (Brief Cognitive Battery - BCB e Boston Naming Test - BNT) 1 were compared in tests of semantic verbal fluency (animal and fruit), picture naming (BCB and BNT) and the language items of Mini Mental State Examination (MMSE). Results: There were significant differences between the control group and both CDR 0.5 and CDR 1 in all tests. Cut-off scores were: 11 and 10 for animal fluency, 8 for fruit fluency (in both), 8 and 9 for BCB naming. The CDR 0.5 group performed better than the CDR 1 group only in animal fluency. Stepwise multiple regression revealed fruit fluency, animal fluency and BCB naming as the best discriminators between patients and controls (specificity: 93.8%; sensitivity: 91.3%). In controls, comparison between illiterates and literates evidenced schooling influence in all tests, except for fruit fluency and BCB naming. In patients with dementia, only fruit fluency was uninfluenced by schooling. Conclusion: The combination of verbal fluency tests in two semantic categories along with a simple picture naming test is highly sensitive in detecting cognitive decline. Comparison between literate and illiterate subjects shows a lesser degree of influence of schooling on the selected tests, thus improving discrimination between low performance and incipient cognitive decline.
  • The influence of schooling on cognitive screening test in the elderly Original Articles

    Christofoletti, Gustavo; Oliani, Merlyn Mércia; Stella, Florindo; Gobbi, Sebastião; Gobbi, Lílian Teresa Bucken

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Introdução: Instrumentos capazes de aferir as funções cognitivas vêm ganhando importância com o aumento na incidência e prevalência de quadros demenciais. O desafio consiste em criar instrumentos que não sofram influência dos níveis de escolaridade. Objetivo: Analisar comparativamente a influência do nível de escolaridade na Bateria Breve de Rastreio Cognitivo (BBRC) em idosos com e sem declínio cognitivo. Métodos: Participaram do estudo 176 idosos, sendo 60 (idade de 73,6±9,3 anos e escolaridade de 5,7±0,7 anos) com declínio cognitivo e 116 (idade de 73,4±0,6 anos e escolaridade de 5,6±0,5 anos) sem queixas cognitivas. Foram aplicados a BBRC em todos os sujeitos. O tratamento dos dados consistiu na aplicação de estatística descritiva e do teste t-Student independente, admitindo-se um intervalo de confiança de 95%. Resultados: Os dados indicaram que a BBRC consiste em um instrumento apropriado para a identificação da condição cognitiva em idosos normais, bem como, para confirmar declínio cognitivo em idosos comprometidos do nosso meio. Os itens da BBRC não sofreram influência significativa dos anos de escolaridade, fator que favorece sua aplicação em diferentes grupos, compostos por indivíduos iletrados, bem como por sujeitos com pouca ou elevada escolaridade. Conclusão: A BBRC mostrou-se um instrumento útil para rastreio cognitivo em idosos, independentemente de serem ou não letrados.

    Abstract in English:

    Abstract Introduction: Tests for screening cognitive functions are gaining importance with the increasing incidence and prevalence of demential syndromes. For our elderly population, the challenge is to develop neuropsychological tests independent from the influence of educational level. Objective: To compare the influence of education on the elderly with or without cognitive decline, on the Brief Cognitive Screening Battery (BCSB). Methods: We studied 176 elderly people: 60 with cognitive decline (aged 73.6±9.3 years and with 5.7±0.7 years of education) and 116 without cognitive impairments (aged 73.4±0.6 years and with 5.6±0.5 years of education). The BCSB was applied in all subjects. The data were submitted to descriptive statistics and analyzed by Independent Student test with 95% confidence intervals. Results: The data showed that the BCSB is an appropriate battery for identifying cognitive status in normal elderly individuals, as well as cognitive decline in our elderly sample. The BCSB items were not significantly influenced by schooling years, making this test favorable for different groups characterized by illiterate individuals, as well as by those with low or high levels of formal education. Conclusion: The BCSB proved to be a useful cognitive screening test for old people with or without cognitive decline independent of their educational level.
  • How many items from a word list can Alzheimer's disease patients and normal controls recall? Do they recall in a similar way? Original Articles

    Chaves, Marcia Lorena Fagundes; Camozzato, Ana Luiza

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O efeito de posição de palavras numa lista (posição serial) ocorre quando o indivíduo é solicitado a recuperar informação que excede sua capacidade de atenção. Pacientes com doença de Alzheimer (DA) apresentam escores mais baixos nos testes de recuperação de palavras, quando comparados com idosos sadios ou pacientes com depressão. Objetivo: Avaliar a evocação imediata livre e o efeito da posição serial de uma lista de 10 palavras, de conteúdo emocional neutro, em pacientes com doença de Alzheimer (DA) e dois grupos etários de controles saudáveis. Métodos: O teste de evocação livre de palavras foi aplicado em uma amostra de 44 pacientes com DA leve ambulatoriais e 168 controles saudáveis com idade >50 anos e 173 com idade ≤50 anos. O escore da evocação de palavras e a ordem de evocacão de cada item foram registrados. Escores para o efeito da posição seriada foram analisados. O Mini Exame do Estado Mental foi também obtido de todos os participantes. Análise descritiva e ANOVA de uma via com teste de Tukey post hoc foram realizados. Resultados: Os controles obtiveram escores significativamente mais altos do DA no MEEM e span de palavras (p=0.0001). A extensão de palavras dos controles mais velhos mostrou uma média±DP 5,65±1,75, controls mais jovens foi 5,99±1,27, e pacientes com DA foi 2,86±1,42. O item melhor lembrado em todos os grupos foi o primeiro da lista. O efeito de primazia foi observado nos três grupos, ainda que pacientes com DA tenham apresentado os escores mais baixos. Recência mostrou-se reduzida entre os pacientes em relação aos grupos controles. Conclusões: O efeito de primazia foi observado nos pacientes com DA bem como nos dois grupos controles normais. O efeito de recência foi apresentado pelos grupos controles normais, mas de forma extremamente empobrecida pelos pacientes com Alzheimer. O primeiro item da lista foi universalmente melhor evocado.

    Abstract in English:

    Abstract The serial position effect occurs when individuals are asked to recall a list of information that exceeds normal attention span. Alzheimer's disease (AD) patients show lower scores on word span recall tests when compared to healthy aging subjects, younger individuals or depressed patients. Objective: To evaluate the immediate free recall and the serial position effect of a 10-word list, emotionally neutral in tone, in Alzheimer's disease (AD) patients and two age-groups of healthy controls. Methods: The free word recall test was applied in a sample of 44 mild AD outpatients and 168 >50 year and 173 ≤50 year-old healthy controls. The span of recalled words and order of recollection of each item was recorded. Scores for serial position effect were analyzed. MMSE scores were recorded for all participants. Descriptive statistics and the ANOVA with Tukey test were performed. Results: The controls scored significantly better than AD patients on the MMSE and word span (p=0.0001). Older controls word span mean ±SD was 5.65±1.75, younger controls was 5.99±1.27, and AD patients was 2.86±1.42. The best recalled item in all groups was the first item of the list. Primacy was observed across the three groups, although AD patients presented lower scores. Recency was diminished among AD patients compared to control groups. Conclusions: Primacy effect was observed in AD patients as well as in both normal control groups. Recency effect was presented by the normal control groups but was extremely poor among AD patients. The first item was universally best retrieved.
  • Brazilian version of the Frontal Assessment Battery (FAB): Preliminary data on administration to healthy elderly Original Articles

    Beato, Rogério Gomes; Nitrini, Ricardo; Formigoni, Ana Paula; Caramelli, Paulo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A Bateria de Avaliação Frontal (BAF) foi proposta recentemente como instrumento diagnóstico para pacientes com síndrome frontal. Objetivos: Apresentar a versão brasileira da BAF e dados preliminares do desempenho de idosos saudáveis na bateria, e sua correlação com a idade, nível educacional e escores no MiniExame do Estado Mental (MEEM). Métodos: Foram avaliados 48 idosos saudáveis (34 mulheres/14 homens), com idade média=69,3±6,1 anos e escolaridade média=8,0±5,6 anos. Todos foram submetidos ao MEEM, à escala de Depressão de Cornell e à BAF, com escores determinados para cada item e no total. Os participantes apresentaram desempenho acima de valores ajustados para a escolaridade no MEEM e ≤7 pontos na escala de Depressão de Cornell. Foram calculadas correlações entre o escore total da BAF e as variáveis idade, escolaridade e escore do MEEM, como também a correlação entre os itens da BAF e a escolaridade. Resultados: O escore médio ±DP na BAF foi 13,0±2,3 (7-18). Os escores totais da BAF se correlacionaram significativamente com a escolaridade (r=0,37; p=0,01) e com os escores do MEEM (r=0,46; p=0,001). Não foi observada correlação entre a BAF e a idade. O escore médio do MEEM foi 27,4 ± 1,8. A análise separada dos itens da BAF mostrou que dois deles (similaridades e instruções conflitantes) se correlacionaram significativamente com a escolaridade. Conclusões: Neste grupo de idosos saudáveis, a versão brasileira da BAF demonstrou ser influenciada pela escolaridade, mas não pela idade.

    Abstract in English:

    Abstract The Frontal Assessment Battery (FAB) has been proposed as a diagnostic tool for patients with frontal lobe syndrome. Objectives: To present the Brazilian version of the FAB and to show preliminary data on the performance of healthy elderly in the battery, correlating with age, education and scores in the MiniMental State Examination (MMSE). Methods: Forty-eight healthy elderly individuals (34 female/14 male) were evaluated, aged 69.3±6.1 years and with educational level=8.0±5.6 years. The subjects were submitted to the MMSE, the Cornell depression scale and the FAB, in which scores were determined for each item and for the total scale. All individuals had to attain above education adjusted cut-off scores in the MMSE and ≤7 points on the Cornell depression scale. Correlations were calculated between FAB total scores and age, educational level and MMSE scores, as well as between FAB items and education. Results: The mean score ±SD in the FAB was 13.0±2.3 (7 to 18). Total FAB scores correlated significantly with education (r=0.37; p=0.01) and MMSE scores (r=0.46; p=0.001). No correlation emerged between FAB scores and age. The mean score ±SD of the MMSE was 27.4 ± 1.8. Considering the six FAB items separately, two of them (similarities and conflicting instructions) correlated significantly with educational. Conclusions: In this group of healthy elderly, the Brazilian version of the FAB proved to be influenced by education, but not age.
  • Iowa gambling task: Administration effects in older adults Original Articles

    Schneider, Daniela Di Giorgio; Wagner, Gabriela Peretti; Denburg, Natalie; Parente, Maria Alice de Mattos Pimenta

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A Iowa Gambling Task (IGT) consiste em um instrumento que avalia tomada de decisão. Objetivo: O objetivo do presente estudo foi investigar se alterações específicas na administração da IGT podem afetar o desempenho de idosos na execução da tarefa. Método: Três versões da IGT foram comparadas, de acordo com o resultado obtido em termos do número de cartas selecionadas de cada um dos baralhos. A primeira versão (I) consistiu em uma replicação da versão original (Bechara et al., 1994), a qual apresenta uma pista visual (barra verde) que aumenta ou diminui de acordo com ganhos e perdas monetários. A segunda versão (II) envolveu uma pista visual não computadorizada (cartões) e, na terceira versão (III), não houve nenhuma espécie de pista. Noventa e sete idosos, divididos entre os três grupos, participaram do estudo. O grupo I (pista computadorizada) foi composto por 40 idosos, enquanto os grupo II (pista não computadorizada) contou com 17 e, por fim, o grupo III (sem pista), foi formado por 40 idosos. Resultados: Os participantes submetidos à versão sem pista apresentaram um desempenho limítrofe. Em relação aos idosos submetidos à variação com pista não computadorizada, os participantes apresentaram duas vezes mais atração ao risco, quando comparados àqueles com aversão. Os participantes que realizaram a tarefa com pista computadorizada apresentaram desempenho homogêneo entre os três subgrupos de desempenho quanto à busca ou aversão pelo risco. Conclusões: Possíveis explicações teóricas das diferenças de desempenho decorrem principalmente de diferentes aspectos da complexidade do processo de decisão e da tarefa.

    Abstract in English:

    Abstract The Iowa Gambling Task (IGT) assesses decision-making. Objective: The objective of the present study was to investigate whether specific changes in administering the IGT can affect performance of older adults completing the task. Method: Three versions of the IGT were compared regarding the feedback on the amount of money won or lost over the course of the test. The first version (I) consisted of a replication of the original version (Bechara et al., 1994), which utilizes a computerized visual aid (green bar) that increases or decreases according to the gains or the losses. The second version (II), however, involved a non-computerized visual aid (cards) and, in the third version (III) the task did not include any visual aid at all. Ninety-seven older adults, divided into three groups, participated in this study. Group I received computerized cues (n=40), group II, non-computerized cues (n=17) and III was submitted to a version without any cues (n=40). Results: The participants without any cues achieved only a borderline performance, whereas for those with non-computerized cues, twice the number of participants showed attraction to risk in relation to those with aversion. The participants of the computerized version were homogeneously spread across the three performance levels (impaired, borderline and unimpaired). Conclusions: Aspects of the complexity of the decision process as well as of the task used are proposed as possible theoretical explanations for the performance variation exhibited.
  • Awareness of disease in dementia: Development of a multidimensional rating scale Original Articles

    Dourado, Marcia; Marinho, Valeska; Soares, Cláudia; Engelhardt, Eliasz; Laks, Jerson

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo: Descrever o desenvolvimento da Escala de Avaliação do Impacto Psicossocial do Diagnóstico de Demência (AIPDD), uma escala multidimensional envolvendo a consciência de doença na demência. Método: O desenvolvimento dessa escala foi conduzido em quatro etapas. Na primeira etapa, as questões foram organizadas depois de uma revisão da literatura. A segunda etapa consistiu em sugestões oferecidas por um neurologista no que diz respeito às áreas consideradas como importantes para a escala. A terceira etapa envolveu a correção e revisão dos domínios e questões da escala seguida de uma avaliação semântica feita por dois psiquiatras independentes. O passo seguinte consistiu no estudo preliminar que objetivou avaliar a aplicabilidade da AIPDD. Resultados: Na avaliação semântica somente foram propostas pequenas mudanças. A amostra preliminar tinha 52 pacientes, sendo 23 com CDR1 (masculinos=9; femininos=14) e 29 CDR2 (masculinos=13; femininos=16). A média de idade dos pacientes foi 69.7±5.51(CDR1) e 73.6±9.4 (CDR2), e a idade de início foi 66.4±5.7 anos (CDR1) e 68.3±9.3 anos (CDR2). A média de anos de escolaridade foi 9.0±4.3 (CDR1) e 8.8±4.4 (CDR2). A média do MEEM foi 21.0±3.3 (CDR1) e 17.6±3.5 (CDR2). A média do Cornell foi 4.8±2.3 (CDR1) e 4.2±1.9 (CDR2). As díades de pacientes e cuidadores tinham consciência dos problemas, especialmente os ligados às relações sociais, familiares e afetivas. As taxas mais altas de respostas discrepantes foram encontradas na consciência dos déficits cognitivos e alterações nas AVD. Conclusões: A AIPDD é um instrumento para avaliar a consciência de doença em pacientes com DA.

    Abstract in English:

    Abstract Objective: To describe the development of the Assessment Scale of Psychosocial Impact of the Diagnosis of Dementia (ASPIDD), a multidimensional scale to evaluate awareness of disease in dementia. Method: The development of this scale was conducted in four steps. In step one, questions were drawn up after a review of the literature. The second step involved the suggestions offered by a neurologist regarding the skills considered important for the scale. The third step involved the re-writing and review of the domains and questions in the scale followed by a semantic evaluation performed by two independent psychiatrists. Step four consisted of the preliminary study aimed at evaluating the applicability of the ASPIDD. Results: In the semantic evaluation only minor changes were proposed. The preliminary sample had 52 patients, comprising 23 CDR 1 (male=9; female=14) and 29 CDR2 (male=13; female=16). Mean age of patients was 69.7±5.51 (CDR1) and 73.6±9.4 (CDR2), and age at onset was 66.4±5.7 years (CDR1) and 68.3±9.3 year (CDR2). Mean schooling was 9.0±4.3 years (CDR1) and 8.8±4.4 years (CDR2). Mean MMSE was 21.0±3.3 (CDR1) and 17.6±3.5 (CDR2). Mean Cornell was 4.8±2.3 (CDR1) and 4.2±1.9 (CDR2). The patient and caregiver dyads were aware of problems, mainly of those related to social, family and affective relations. The higher rates of discrepant responses were found on the awareness of cognitive deficits and changes in ADL. Conclusion: The ASPIDD is a multidimensional instrument to assess awareness of disease among AD patients.
  • Anosognosia in Alzheimer´s disease: A neuropsychological approach Original Articles

    Zilli, Bárbara Bomfim Caiado de Castro; Damasceno, Benito Pereira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Anosognosia é freqüentemente encontrada na doença de Alzheimer (DA), porém sua relação com alterações cognitivo-comportamentais não está bem estabelecida. Objetivo: Verificar correlações entre anosognosia, alterações cognitivo-comportamentais e disfunções encontradas na neuroimagem (SPECT) da perfusão cerebral. Métodos: Incluimos pacientes com DA apresentando escores de 12 a 24 no Mini-Exame Mental (MEM) e 1 ou 2 na escala CDR (Clinical Dementia Rating). O diagnóstico de demência baseou-se nos critérios DSM-IV e NINCDS-ADRDA. Usamos o Questionário de Auto-Consciência (SCQ), a Escala de Negação de Doença (DIS); e contra-provas: span numérico do WAIS-R, aprendizado auditivo-verbal de Rey, fluência verbal (categoria: animais), inventário neuropsiquiátrico de Cummings (NPI) e a escala Cornell para depressão na demência (CSDD). Resultados: Estudamos 21 pacientes (12 homens, 9 mulheres) com DA (14 leve, 7 moderada), idade de 72,4±8,5 anos, educação 4,9±4,2 anos e escore do MEM 18,2 ± 5. SCQ e DIS não relacionaram-se com idade, educação, defeito perfusional cerebral, CSDD, NPI, CDR ou testes neuropsicológicos, mas tenderam a relacionar-se com duração da doença (e apenas o SCQ também com o MEM). Correlações significativas foram encontradas entre o SCQ e a DIS, bem como entre o domínio de "julgamento moral" do SCQ e o MEM. Conclusão: O SCQ e a DIS não se correlacionaram com idade, educação, duração da doença, alterações cognitivo-comportamentais, gravidade da demência ou defeito regional da perfusão cerebral, mas tenderam a correlacionar-se entre si, sugerindo que SCQ e DIS avaliam funções mentais similares.

    Abstract in English:

    Abstract Anosognosia is often found in Alzheimer´s disease (AD), but its relationship with cognitivebehavioral changes is not well established. Objective: To verify if anosognosia is related to cognitive-behavioral disturbances, and to regional brain dysfunction as evaluated by neuroimaging. Methods: We included AD patients with Mini-Mental State Examination (MMSE) scores of 12 through 24, and Clinical Dementia Rating (CDR) scores of 1 or 2. Dementia diagnosis was based on DSM-IV and NINCDS-ADRDA criteria. We used Self-Consciousness Questionnaire (SCQ) and Denial of Illness Scale (DIS), and following neuropsychological counterproofs: WAIS-R digit span, Rey auditory verbal learning, verbal fluency test (category: animals), Cummings´ neuropsychiatric inventory (NPI) and Cornell scale for depression in dementia (CSDD). Results: We studied 21 patients (12 men, 9 women) with AD (14 mild, 7 moderate), age 72.4±8.5 years, education 4.9± 4.2 years, and MMSE score 18.2±5. SCQ and DIS did not correlate to age, education, or regional cerebral perfusion defects, but they tended to correlate to disease duration (and only SCQ also to MMSE). SCQ and DIS were correlated neither to CSDD, NPI, CDR, nor to any neuropsychological test. Significant correlations were found between SCQ and DIS, as well as between SCQ domain of "moral judgment" and MMSE. Conclusion: SCQ and DIS were not correlated to age, education, disease duration, cognitive-behavioral measures, dementia severity, or regional cerebral perfusion defects, but were correlated to each other, suggesting SCQ and DIS evaluate similar mental functions.
  • Diagnosis and rehabilitation attempt of a patient with acquired dyslexia Original Articles

    Carthery-Goulart, Maria Teresa; Senaha, Mirna Lie Hosogi

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Embora a dislexia seja uma seqüela comum após lesões cerebrais há poucos estudos sobre a reabilitação deste distúrbio. Modelos de leitura da Neuropsicologia Cognitiva têm sido utilizados para descrever diversas síndromes de dislexia adquirida. A dislexia fonológica é um distúrbio de leitura caracterizado por disfunção do procedimento de conversão grafema-fonema que afeta a capacidade de leitura de palavras de baixa freqüência e de não-palavras. A leitura lexical está preservada e os pacientes podem ler palavras freqüentes (regulares e irregulares). Objetivo: Verificar a aplicação do modelo cognitivo na caracterização do distúrbio de leitura de uma paciente com dislexia adquirida e na elaboração e implementação de um programa de reabilitação. Métodos: Este estudo apresenta OCS, uma paciente de 57 anos, com dislexia do tipo fonológica adquirida após acidente vascular cerebral isquêmico temporo-parieto-occipital à esquerda. Um programa de reabilitação baseado nos princípios da Neuropsicologia Cognitiva foi elaborado. Não-palavras e palavras de baixa freqüência com tamanhos controlados foram usadas e a paciente era estimulada a ler os estímulos em voz alta em um tratamento realizado em 22 sessões. Resultados: A avaliação pós-teste mostrou melhoras quantitativas e qualitativas. Melhoras significativas foram verificadas no total de respostas corretas, incluindo autocorreções (p<0.01) e na leitura de palavras trissílabas e polissílabas de estrutura silábica simples (p=00007 e p=002 respectivamente). Conclusões: O uso do modelo cognitivo para propor um programa de reabilitação foi bem sucedido e pudemos observar melhora significativa das habilidades de leitura em um período curto de tratamento. As melhoras atingidas nesse período resultaram em desempenho funcional de leitura.

    Abstract in English:

    Abstract Although dyslexia is a common consequence of brain damage there are few studies about the rehabilitation of this disorder. Cognitive Neuropsychology models of reading have been used to describe several syndromes of acquired dyslexia. Phonological dyslexia is a reading disorder characterized by a dysfunctional grapheme-to-phoneme conversion procedure, which affects the ability to read low frequency words and nonwords. Lexical reading is preserved and patients can read frequent words (regular and irregular). Objective: Verify the application of the cognitive model in the characterization of the reading disorder of a patient with acquired dyslexia and in the devising and implementation of a rehabilitation plan. Methods: This study presents OCS, a 57-year-old patient who suffered from acquired phonological dyslexia after a left temporo-parietooccipital ischemic stroke. A rehabilitation program based on the principles of Cognitive Neuropsychology was devised non-words and low frequency words with controlled lengths were used and the patient was stimulated to read them aloud in a 22-session treatment. Results: The post-test evaluation showed quantitative and qualitative improvements Significant improvements were verified in the total number of correct responses including self-correction attempts (p<0.01) and in the reading of trisyllabic and polysyllabic non-words of simple syllabic structure (p=0.0007 and p=0.02 respectively). Conclusions: The use of the cognitive model to devise a rehabilitation program was successful and we observed significant improvement of reading skills in a short period of treatment. The achievements over this period provided the patient with functional reading performance.
  • Reports by caregivers of behavioral and psychological symptoms of dementia Original Articles

    Vale, Francisco de Assis Carvalho do; Guarnieri, Ricardo; Liboni, Marcos; Balieiro, Ari Pedro; Silva-Filho, José Humberto; Miranda, Stênio José Correia de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Sintomas Comportamentais e Psicológicos de Demência (SCPD) são relevantes, pois são freqüentes e causam estresse aos cuidadores. Contudo, podem não ser relatados pelos médicos devido à prioridade usualmente atribuída aos sintomas cognitivos. Objetivos: Verificar que SCPD podem não ser sistematicamente investigados pelos médicos mesmo em ambientes especializados e que seus registros nos prontuários podem ser imprecisos. Métodos: Avaliação dos registros nos prontuários médicos dos SCPD de relatos de cuidadores de 182 pacientes (57,1% homens, idade média 67,6±13,5 anos) assistidos em um ambulatório de neurologia comportamental (ANCP), que também tiveram consultas em outras clínicas neurológicas, psiquiátricas, não-neurológicas e não-psiquiátricas do mesmo hospital. Doença de Alzheimer (37,9%) e doença vascular (19,2%) foram as causas mais freqüentes de demência. Resultados: As razões relato/consulta foram 0,58 no ANCP, 0,43 em outros ambulatórios neurológicos, 0,93 em ambulatórios psiquiátricos e 0,20 em outros ambulatórios não-neurológicos e não-psiquiátricos. SCPD mais freqüentemente anotados no ANCP foram insônia, agressividade, agitação/hiperatividade, alucinações visuais, apatia, comportamento inadequado e choro fácil. Classificados por psiquiatras, as categorias reunindo mais SCPD foram afeto/humor, pensamento e personalidade/comportamento. sintomas de afeto/humor e sensopercepção foram os mais freqüentemente relatados. Classificados de acordo com o Inventário Neuropsiquiátrico (INP), as categorias reunindo mais SCPD foram depressão/disforia, delírio e apatia/indiferença. sintomas de depressão/disforia e agitação/agressão foram os mais freqüentemente relatados. Conclusões: SCPD relatados pelos cuidadores eram muito diversos e não eram sistematicamente investigados pelos médicos. Anotações nos prontuários eram freqüentemente feitas com termos não técnicos.

    Abstract in English:

    Abstract Behavioral and Psychological Symptoms of Dementia (BPSD) are relevant since they are frequent and cause distress to caregivers. However, they may not be reported by physicians due to the priority usually attributed to cognitive symptoms. Objectives: To verify whether BPSD is being systematically investigated by physicians even in specialized settings and whether their records on medical files are accurate. Methods: Assessment of records on medical files of BPSD reported by caregivers to 182 patients (57.1% men, mean age 67.6±13.5 years) assisted in a tertiary-care behavioral neurology outpatient clinic (BNOC) who also had appointments in other clinics of the same hospital. Alzheimer's disease (37.9%) and vascular disease (19.2%) were the most frequent causes of dementia. Results: Report/appointment ratios were 0.58 in BNOC, 0.43 in other neurological, 0.93 in psychiatric and 0.20 in non-neurological, non-psychiatric clinics. BPSD most frequently recorded in BNOC were insomnia, aggressiveness, agitation/hyperactivity, visual hallucinations, apathy, inadequate behavior and ease of crying. Sorted by psychiatrists, categories associated to more BPSD were affect/mood, thought and personality/behavior. affect/mood and sensoperception symptoms were the most frequently reported. Sorted according to Neuropsychiatric Inventory (NPI), categories associated to more BPSD were depression/dysphoria, delusion and apathy/indifference. depression/dysphoria and agitation/ aggression symptoms were the most frequently reported. Conclusions: BPSD reported by caregivers were very diverse and were not systematically investigated by physicians. Notes in medical files often contained non-technical terms.
  • Visual agnosia and prosopagnosia secondary to melanoma metástases: Case report Case Report

    Frota, Norberto Anízio Ferreira; Pinto, Lécio Figueira; Porto, Claudia Sellitto; Aguia, Paulo Henrique Pires de; Castro, Luiz Henrique Martins; Caramelli, Paulo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A associação de agnosia visual e prosopagnosia com metástase cerebral são muito raras. A presença de lesões metastáticas de melanoma, simétricas e bilaterais, também é incomum. Nós descrevemos o caso de um homem de 34 anos que foi admitido no hospital com convulsões e uma história de cefaléia há três meses, com dificuldade visual no último mês. História pregressa revelava ressecção de melanoma. TC de crânio evidenciou lesões hipodensas, heterogêneas, bilaterais nas regiões occipito-temporais, com captação de contraste anelar. A ressecção cirúrgica de ambas as metástases cerebrais foi realizada e o paciente desenvolveu agnosia visual e prosopagnosia após o procedimento. Na evolução houve melhora parcial da agnosia visual enquanto a prosopagnosia ainda estava evidente. A relevância deste caso consiste na apresentação rara de melanoma maligno metastático afetando as áreas occipito-temporais homólogas associada com prosopagnosia e agnosia visual associativa.

    Abstract in English:

    Abstract The association of visual agnosia and prosopagnosia with cerebral metastasis is very rare. The presence of symmetric and bilateral cerebral metastases of melanoma is also uncommon. We report the case of a 34 year-old man who was admitted to hospital with seizures and a three-month history of headache, with blurred vision during the past month. A previous history of melanoma resection was obtained. CT of the skull showed bilateral heterogeneous hypodense lesions in the occipito-temporal regions, with a ring pattern of contrast enhancement. Surgical resection of both metastatic lesions was performed after which the patient developed visual agnosia and prosopagnosia. On follow-up, he showed partial recovery of visual agnosia, while prosopagnosia was still evident. The relevance of this case is the rare presentation of metastatic malignant melanoma affecting homologous occipito-temporal areas associated with prosopagnosia and associative visual agnosia.
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