Acessibilidade / Reportar erro
Dementia & Neuropsychologia, Volume: 6, Número: 2, Publicado: 2012
  • In the June 2012 issue Editorial

    Nitrini, Ricardo
  • ALTERAÇÕES COGNITIVAS NA MIGRÂNEA: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA Original Articles

    Araújo, Caroline Martins de; Barbosa, Izabela Guimarães; Lemos, Stela Maris Aguiar; Domingues, Renan Barros; Teixeira, Antonio Lucio

    Resumo em Português:

    RESUMO Pacientes com migrânea frequentemente se queixam de problemas cognitivos, sobretudo relacionados à memória e à atenção. Objetivo: Realizar uma revisão sistemática sobre os estudos com avaliação cognitiva em pacientes com migrânea. Métodos: Foram avaliados todos os artigos que incluíram as palavras-chave "Migraine", "Cognition" and "Cognitive Impairment". Resultados: Foram encontrados 23 artigos que estudaram desempenho cognitivo em pacientes com migrânea. Dentre estes, quinze (65,3%) relataram alterações em testes neuropsicológicos em pacientes com migrânea, notadamente em testes de memória, atenção e velocidade de processamento. A maioria dos trabalhos que mostraram alterações cognitivas na migrânea foi realizada em serviços neurológicos. Por outro lado, nos estudos de base populacional, essas alterações eram menos comuns. Conclusão: Pacientes com migrânea, especialmente os acompanhados em serviços neurológicos, apresentam risco aumentado de comprometimento leve em diferentes domínios cognitivos. Estudos com maior refinamento metodológico são necessários para definir claramente se essas alterações cognitivas estão associadas a processo fisiopatológico subjacente à migrânea.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Patients with migraine often report cognitive complaints, especially regarding attention and memory. Objective: To perform a systematic review of the studies available on cognitive evaluation in patients with migraine. Methods: We evaluated all articles containing the key words: "Migraine", "Cognition" and "Cognitive Impairment." Results: The search strategy resulted in 23 articles. Fifteen out of the 23 studies (65.3%) retrieved reported abnormalities on neuropsychological tests in migraine patients, notably tests of memory, attention and information processing speed. Most of the studies showing cognitive changes in migraine were carried out in neurological care facilities. Conversely, among community-based studies, migraine patients were less likely to present cognitive changes. Conclusion: Patients with migraine, especially those followed at neurology clinics, show an elevated risk of mild changes in several cognitive domains. Further studies with greater methodological refinement are warranted in order to clearly establish whether this cognitive dysfunction is associated with an underlying migraine pathophysiological process.
  • INFLUÊNCIA DO DIABETES MELLITUS II NO DESEMPENHO COGNITIVO Original Articles

    Silva, Juliana Luchin Diniz; Ribeiro, Lucas Trindade Cantú; Santos, Nina Razzo Pereira dos; Beserra, Vanessa Cristina Almeida de Sousa; Fragoso, Yara Dadalti

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: A associação entre diabetes mellitus e disfunção cognitiva está se tornando clara, exigindo que o médico que atende o paciente diabético tenha condições de fazer uma avaliação cognitiva. Testes simples que podem ser aplicados durante consultas de rotina podem ser de importância para monitorar disfunção cognitiva durante o curso do diabetes. Objetivo: O objetivo do presente estudo foi a avaliação da cognição em diabetes mellitus tipo II (DM-II) usando testes simples que podem ser incorporados na prática médica diária. Métodos: Um estudo transversal foi realizado no período entre maio e setembro de 2011, incluindo controles saudáveis e pacientes com DM-II. Voluntários com 60 anos ou mais foram avaliados para Reconhecimento de Figuras, Fluência Verbal e Teste 10×36. Resultados: Um grupo de 100 participantes foi dividido em um subgrupo de 50 pacientes com DM-II e um subgrupo de 50 voluntários saudáveis. Não houve diferença estatística entre as características demográficas O teste 10×36 mostrou desempenho significativamente pior nos pacientes com DM-II (p<0.0001). Quando o subgrupo de DM-II foi avaliado com relação à duração da doença, houve diferença significativa (p<0.001) para o Reconhecimento de Figuras e para Fluência Verbal, com pior desempenho cognitivo para indivíduos com maior tempo de doença, independente do gênero e idade. Conclusão: Reconhecimento de Figuras, Fluência Verbal e Teste 10×36 são testes fáceis de aplicar que poderiam ser utilizados na prática médica diária para identificação precoce de disfunção cognitiva em pacientes com DM-II.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Background: The association between diabetes mellitus and cognitive dysfunction is becoming increasingly clear, rendering it necessary for physicians in charge of diabetic patients to have the means to assess cognitive performance. Simple tests that can be applied during routine consultations may be useful for monitoring cognitive function during the course of diabetes. Objective: The objective of the present study was to assess cognition in diabetes mellitus type II (DM-II) using simple tests that can be incorporated into routine medical practice. Methods: A cross-sectional study including healthy controls and DM-II patients was carried out between May and September 2011. Volunteers aged 60 years and over were assessed by means of figure recognition, verbal fluency and the 10×36 tests. Results: A group of 100 participants was divided into a subgroup of 50 DM-II patients and a subgroup of 50 healthy volunteers. No statistical difference regarding demographic characteristics was found between the two groups. Results on the 10×36 test showed significantly worse performance among DM-II patients (p<0.0001). Assessment of the DM-II subgroup in terms of disease duration showed statistically significant differences (p<0.001) on figure recognition and verbal fluency, with worse cognitive performance among individuals with longer disease duration, irrespective of gender or age. Conclusion: Figure recognition, verbal fluency and 10×36 tests are easy to apply and could be used in routine medical practice for the early detection of cognitive dysfunction among patients with DM-II.
  • RASTREIO DE COMPROMETIMENTO COGNITIVO NA DEPRESSÃO DE INÍCIO TARDIO EM UMA AMOSTRA BRASILEIRA USANDO O BBRC-EDU Original Articles

    Novaretti, Tânia Maria da Silva; Radanovic, Marcia; Nitrini, Ricardo

    Resumo em Português:

    RESUMO Depressão e demência são os transtornos neuropsiquiátricos de maior prevalência na população idosa. A doença de Alzheimer é a principal causa de demência na maioria os países, sendo a responsável por mais da metade dos casos de demência. Depressão de início tardio é uma causa frequente de declínio cognitivo no idoso. A diferenciação entre transtorno cognitivo secundário à depressão e demência em fase inicial é um desafio na prática clínica. Objetivo: Avaliar o desempenho de pacientes idosos deprimidos usando a Bateria Breve de Rastreio Cognitivo (BBRC-Edu). Métodos: Estudamos 25 pacientes com depressão de início tardio, (idade média 73,6 (6,6); escolaridade: 9,1 (5,7)) e 30 pacientes com DA leve (CDR=1), (idade média 76,6 (5,4); escolaridade: 7,5 (7,1)). O desempenho de ambos os grupos foi comparado a um grupo controle de 30 idosos sadios (idade média 73,8 (5,8); escolaridade: 9,1 (5,4)). Resultados: Na Bateria CERAD pacientes deprimidos tiveram desempenho melhor que pacientes com DA em todos os testes (p<0,0001) exceto para Praxia Construcional (p>0,05), e desempenho pior que os controles na fluência verbal (animais) e Recordação da Lista de Palavras (p<0,0001). Na BBRC-Edu, pacientes deprimidos tiveram melhor desempenho comparados aos pacientes com DA em todos os testes (p<0,0001) exceto para Spam de Dígitos (ordem direta) (p=0,076) e Memória Incidental (p>0,05), e tiveram desempenho pior que os controles na Aprendizagem (segunda apresentação) e na fluência verbal (frutas) (p<0,0001). Conclusão: A Bateria Breve de Rastreio Cognitivo permite a diferenciação de controles e pacientes com transtorno depressivo, de pacientes com doença de Alzheimer.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Depression and dementia are the most prevalent neuropsychiatric disorders in the elderly population. Alzheimer's disease is the leading cause of dementia in most countries, being responsible for more than half of all dementia cases. Late-onset depression is a frequent cause of cognitive decline in the elderly. Differentiating between cognitive impairment secondary to depression and incipient dementia poses a challenge in the clinical setting. Objective: To evaluate the performance of elderly depressed patients using the BBRC-Edu. Methods: We studied 25 patients with late onset depression (mean age: 73.6 y (6.6); schooling: 9.1 y (5.7)) and 30 patients with mild AD (mean age 76.6 y (5.4); schooling: 7.5 y (7.1)), who were compared to a control group of 30 healthy elderly (mean age 73.8 y (5.8); schooling: 9.1 y (5.4)) using the CERAD and BBRC-Edu batteries. Results: For the CERAD battery, depressed patients performed better than AD patients on all tasks (p<0.0001) except for Constructional Praxis (p>0.05), and performed poorer than controls on verbal fluency (animals) and Word List Recall tasks (p<0.0001). For the BBRC-Edu, depressed patients performed better than AD patients on all tasks (p<0.0001) except for Digit Span (direct order) (p=0.076) and Incidental Memory (p>0.05), and performed worse than controls on Learning (second presentation) and verbal fluency (fruits) tasks (p<0.0001). Conclusion: Overall performance on the BBRC-Edu allowed differentiation of controls and depressed patients from AD patients.
  • TESTE DE REPRODUÇÃO VISUAL EM IDOSOS NORMAIS: INFLUÊNCIA DA ESCOLARIDADE E DE TAREFAS VISUAIS COMPLEXAS Original Articles

    Brito-Marques, Paulo Roberto de; Cabral-Filho, José Eulálio; Miranda, Rafael Moura

    Resumo em Português:

    RESUMO Teste de reprodução visual é usado para avaliar a memória visual, baseado em elementos geométricos e o resultado deve ser influenciado pela escolaridade. Objetivo: Avaliar os diferentes níveis de escolaridade durante a reprodução de tarefas visuais. Métodos: Uma amostra de 253 indivíduos (66 masculinos e 187 femininos), com idade entre 60 e 92 anos, foi avaliada em uma tarefa de reprodução visual composta por três desenhos geométricos de crescente complexidade. Cada indivíduo foi exposto a cada desenho geométrico de uma vez, e esse desenho foi reproduzido após 10 segundos de observação. Quatro grupos foram designados de acordo com o seguinte nível de escolaridade: analfabeto, 1 a 4 anos, 5 a 8 anos, e acima de 8 anos de escolaridade. A performance dos indivíduos foi medida pelos itens corretamentes reproduzidos. Resultados: Uma significante diferença da idade foi encontrada entre pacientes analfabetos e os outros três grupos de escolaridades diferentes. O desenho 1 foi reproduzido melhor do que os desenhos 2 e 3 em todos os níveis de escolaridade (p<0,001). Os desenhos 2 e 3 não diferiram em nenhum nível de escolaridade. A reprodução de um desenho entre níveis de escolaridade mostrou que o grupo acima de 8 anos de escolaridade realizou melhor nos desenhos 1 e 2 (p<0,001), mas não foi no desenho 3. Conclusão: Indivíduos com idade de 60 anos ou mais com até 8 anos de escolaridade mostrou capacidade diminuída na reprodução de desenhos geométricos de alto grau de complexidade. A avaliação clínica usando testes geométricos poderia ser mal interpretada quando a escolaridade não estiver de acordo com o grau de complexidade do teste.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Tests of visual reproduction are used to assess visual memory. However, when the test is based on geometrical elements results could be influenced by schooling. Objective: To evaluate the influence of different schooling levels on performance of a visual reproduction task. Methods: A sample of 253 individuals (66 male and 187 female), aged 60 to 92 years were evaluated on a visual reproduction task comprising three geometric pictures of increasing complexity. Each individual was shown a picture for 8 to10 seconds and a drawing of it was then immediately elicited. Four groups were defined according to the following schooling levels: illiterate, 1 to 4 years, 5 to 8 years and over 8 years. Individual performance was measured by summing the items correctly reproduced for the three pictures. Results: A significant difference for age was found between the illiterate and other three schooling groups. The reproduction of picture one was better reproduced than pictures 2 and 3 for all schooling levels (p<0.001). Pictures 2 and 3 did not differ among the schooling levels. Picture reproduction among the schooling levels showed that the group with over 8 years of schooling performed better on pictures 1 and 2 (p<0.001) but not on picture 3. Conclusion: Individuals aged 60 years or older, with 8 years' schooling or less, showed a reduced capacity to reproduce geometric pictures of a high degree of complexity. Clinical evaluations that use geometrical tests could be misinterpreted when not controlled for schooling level.
  • DESEMPENHO NEUROPSICOLÓGICO DIFERENTE ENTRE DOIS GRUPOS DE PACIENTES DE DUAS REGIÕES DO BRASIL COM PROVÁVEL DIAGNÓSTICO DE DOENÇA DE ALZHEIMER Original Articles

    Oliveira, Analucy Aury Vieira de; Satler, Corina; Tomaz, Carlos

    Resumo em Português:

    RESUMO Durante o envelhecimento normal existem algumas mudanças cognitivas e comportamentais similares àquelas observadas no estágio transicional ou declínio cognitivo leve e demência precoce, desafiando os profissionais da saúde a fazer um diagnóstico preciso e confiável. Objetivo: O presente estudo investigou o desempenho cognitivo de dois diferentes grupos de pacientes com provável diagnóstico de doença de Alzheimer (DA). Métodos: Vinte e dois pacientes de Brasília-DF (DA1) e trinta e quatro pacientes de Palmas-TO, norte do Brasil (DA2), foram submetidos a uma bateria neuropsicológica reduzida para verificar a confiabilidade do diagnóstico prévio de DA, comparando-se ambos os grupos a um grupo de idosos sadios. Resultados: Pacientes com DA mostraram déficit cognitivo; no entanto, os escores foram mais baixos para o grupo DA2, considerando-se o ponto de corte. É importante destacar que os pacientes do grupo DA1 foram mais velhos (p=0,004) e com menor nível de educação formal (p<0,001) que o grupo DA2. Quando comparados os diferentes domínios cognitivos entre os grupos com DA, a análise post hoc indicou que o grupo DA1 caracterizou-se por déficits em recuperação de informação episódica (p<0,001), memória semântica (p<0,001) e fluência verbal (p<0,001). Em contraste, o grupo DA2 mostrou escores menores em atenção (p=0,007), funcionamento executivo (p<0,001) e memória operacional (p<0,001). Conclusão: Estes resultados sugerem que o grupo de pacientes de Palmas apresentou um perfil neuropsicológico não compatível com DA. Embora os resultados deste estudo tenham importantes implicações clínicas, o efeito da idade, educação e gênero no desempenho cognitivo devem ser mais explorados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT During normal aging there are some cognitive and behavioral changes similar to those observed in a transitional state or mild cognitive impairment (MCI) and early onset dementia, making it challenging for health care professionals to reach an accurate and reliable diagnosis. Objective: The current study examined the performance of two different groups of patients diagnosed with probable Alzheimer's disease (AD) on a neuropsychological test battery. Methods: Twenty-two AD patients from Brasília-DF (AD1) and thirty-four AD patients from Palmas-TO, northern Brazil (AD2), were selected and a short neuropsychological battery administered. To verify the reliability of these previous diagnoses of AD, both groups of patients were compared with a group of healthy controls. Results: AD patients showed cognitive deficit but scores were lower for the AD2 group compared with the AD1 group considering the cut-off point. Notably, patients from the AD1 group were older (p=0.004) and had less formal education (p<0.001) than those from the AD2 group. Comparing different cognitive domains between AD groups, post hoc analysis showed that the AD1 group was characterized by deficits in episodic memory retrieval (p<0.001), semantic memory (p<0.001) and verbal fluency (p<0.001). In contrast, the AD2 group showed lower scores in attention (p=0.007), executive functioning (p<0.001) and working memory (p<0.001). Conclusion: This pattern suggests that the Palma group of patients had a neuropsychological profile that was inconsistent with AD. Although the results of this study have important clinical implications, the effects of age, education, and gender on cognitive performance should be explored further.
  • Brief reviews News & Perspectives

    Brucki, Sonia Maria Dozzi
Academia Brasileira de Neurologia, Departamento de Neurologia Cognitiva e Envelhecimento R. Vergueiro, 1353 sl.1404 - Ed. Top Towers Offices, Torre Norte, São Paulo, SP, Brazil, CEP 04101-000, Tel.: +55 11 5084-9463 | +55 11 5083-3876 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: revistadementia@abneuro.org.br | demneuropsy@uol.com.br