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Dementia & Neuropsychologia, Volume: 11, Número: 1, Publicado: 2017
  • Editorial Editorial

    Nitrini, Ricardo
  • Traumatic brain injury: An EEG point of view Views & Reviews

    Ianof, Jéssica Natuline; Anghinah, Renato

    Resumo em Português:

    RESUMO O trauma cranioencefálico (TCE) é uma epidemia silenciosa. O trauma cranioencefálico leve causa uma lesão cerebral que resulta em anormalidades eletrofisiológicas visíveis nos registros eletroencefalográficos (EEG). O intuito dessa revisão curta foi discutir a importância dos achados eletroencefalográficos no trauma cranioencefálico. Os artigos relevantes publicados durante o período 1996-2016 foram selecionados do Medline (PubMed). As palavras-chave estavam em inglês e incluíam "traumatic brain injury", "EEG" e "quantitative EEG". Foram encontrados 460 artigos, analisados 52 e selecionados 13 artigos. O EEG após o TCE mostra lentificação do ritmo posterior dominante e aumento difuso da atividade lenta teta, o que pode ser revertido dentro de horas ou semanas. Não há características únicas no EEG ou EEG quantitativo (EEGq) de pacientes com TCE leve. Apesar da literatura indicar que no futuro o EEGq será uma ferramenta para diagnosticar e estabelecer um prognóstico para o TCE, mais estudos são necessários para corroborar e refinar esses métodos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Traumatic brain injury (TBI) is a silent epidemic. Mild traumatic brain injury (mTBI) causes brain injury that results in electrophysiologic abnormalities visible on electroencephalography (EEG) recordings. The purpose of this brief review was to discuss the importance of EEG findings in traumatic brain injury. Relevant articles published during the 1996-2016 period were retrieved from Medline (PubMed). The keywords were in English and included "traumatic brain injury", "EEG" and "quantitative EEG". We found 460 articles, analyzed 52 and selected 13 articles. EEG after TBI shows slowing of the posterior dominant rhythm and increased diffuse theta slowing, which may revert to normal within hours or may clear more slowly over many weeks. There are no clear EEG or quantitative EEG (qEEG) features unique to mild traumatic brain injury. Although the literature indicates the promise of qEEG in reaching a diagnosis and indicating prognosis of mTBI, further study is needed to corroborate and refine these methods.
  • Scoring systems for the Clock Drawing Test: A historical review Views & Reviews

    Spenciere, Bárbara; Alves, Heloisa; Charchat-Fichman, Helenice

    Resumo em Português:

    RESUMO O Teste do Desenho do Relógio (TDR) é um instrumento de rastreio neuropsicológico simples bem aceito pelos pacientes e com sólidas propriedades psicométricas. Em meio aos métodos de pontuação, não existe consenso com relação aos que tenham maior acurácia. Esse artigo tem como objetivo realizar uma revisão histórica sobre os sistemas de pontuação mais utilizados e as mudanças ocorridas com os mesmos ao longo dos anos. No decorrer do caminho histórico, diferentes tipos de sistemas de pontuação surgiram. Inicialmente, o foco era no rastreio de demência e os métodos utilizados eram quantitativos e semi-quantitativos. Contudo, em um segundo momento, a necessidade de diagnóstico precoce demandou o uso de um sistema de pontuação que pudesse especificar erros sutis especialmente aqueles relacionados a funções executivas. Assim, análise qualitativa começou a ser mais usada em ambos no diagnóstico diferencial e precoce de demência. Um método qualitativo amplamente utilizado é o de Rouleau et al. (1992). O caminho histórico é importante para o desenvolvimento dos sistemas de pontuação e também para as pesquisas de prevenção de demência.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The Clock Drawing Test (CDT) is a simple neuropsychological screening instrument that is well accepted by patients and has solid psychometric properties. Several different CDT scoring methods have been developed, but no consensus has been reached regarding which scoring method is the most accurate. This article reviews the literature on these scoring systems and the changes they have undergone over the years. Historically, different types of scoring systems emerged. Initially, the focus was on screening for dementia, and the methods were both quantitative and semi-quantitative. Later, the need for an early diagnosis called for a scoring system that can detect subtle errors, especially those related to executive function. Therefore, qualitative analyses began to be used for both differential and early diagnoses of dementia. A widely used qualitative method was proposed by Rouleau et al. (1992). Tracing the historical path of these scoring methods is important for developing additional scoring systems and furthering dementia prevention research.
  • In search of the moral-psychological and neuroevolutionary basis of political partisanship Views & Reviews

    Haase, Vitor Geraldi; Starling-Alves, Isabella

    Resumo em Português:

    RESUMO Em diversos países, uma divisão política radical leva à estagnação de várias decisões socialmente relevantes. Poderia a neurociência cognitiva, afetiva e social (CAS) contribuir para a compreensão dessas questões? O presente artigo revisa as bases morais psicológicas e neuroevolutivas do partidarismo político. Uma revisão não-sistemática da literatura e uma análise conceitual foram realizadas. Três pontos principais são identificados e discutidos: 1) o comportamento político partidário tem como base emoções morais profundas. Ele é automaticamente processado e insensível à contradição. Os motivos morais que caracterizam o partidarismo político são definidos epigeneticamente através de diferentes culturas; 2) partidarismo político está ligado a traços de personalidade, cujas fundações neurais estão associadas a sentimentos e julgamentos morais; 3) O auto-engano é uma das principais características de partidarismo político, que provavelmente evoluiu como estratégia evolutiva adaptativa para lidar com a dinâmica intragrupo-extragrupo da evolução humana. As evidências da neurociência CAS podem não resolver a divisão política, mas podem contribuir para uma melhor compreensão de seus fundamentos biológicos.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT In many countries, a radical political divide brings several socially relevant decisions to a standstill. Could cognitive, affective and social (CAS) neuroscience help better understand these questions? The present article reviews the moral-psychological and neuroevolutionary basis of the political partisanship divide. A non-systematic literature review and a conceptual analysis were conducted. Three main points are identified and discussed: 1) Political partisan behavior rests upon deep moral emotions. It is automatically processed and impervious to contradiction. The moral motifs characterizing political partisanship are epigenetically set across different cultures; 2) Political partisanship is linked to personality traits, whose neural foundations are associated with moral feelings and judgement; 3) Self-deception is a major characteristic of political partisanship that probably evolved as an evolutionary adaptive strategy to deal with the intragroup-extragroup dynamics of human evolution. CAS neuroscience evidence may not resolve the political divide, but can contribute to a better understanding of its biological foundations.
  • Neuropathological findings in entorhinal cortex of subjects aged 50 years or older and their correlation with dementia in a sample from Southern Brazil Original Article

    Rodrigues, Edson; Fonseca, Mariana K.; Guedes, Álvaro C.B.; Oliveira, Francine H.; Hilbig, Arlete; Fernandez, Liana Lisboa

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Este trabalho visa avaliar alterações neurodegenerativas detectadas por depósitos proteicos anormais em Córtex Entorrinal (CE) de indivíduos acima de 50 anos e correlacionar os achados com suspeição de demência detectada por meio do IQCODE (Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly). Métodos: Catorze encéfalos foram submetidos à técnica imuno-histoquímica para diferentes proteínas (beta-amiloide, tau, alfa-sinucleína e fosfo-TDP-43) e esses dados foram comparados com os valores obtidos pelo IQCODE. Resultados: 57% dos indivíduos mostraram resultados de IQCODE compatíveis com demência, sendo classificados no grupo com demência (GD): 87,5% desses pacientes tinham achados neuropatológicos correspondentes a patologia cerebral Alzheimer-símile (ALBP). Entre os pacientes do grupo sem demência (GSD), 16,7% apresentaram critérios neuropatológicos para ALBP. Todos os indivíduos do GD tinham depósitos de mais de um tipo de proteína no CE. A associação proteica mais comum foi tau hiperfosforilada e proteína beta-amiloide (87,5%). Discussão: A maioria dos indivíduos com demência apresentaram achados neuropatológicos de ALBP e um indivíduo, que não tinha evidências de demência, apresentou achados compatíveis com ALBP, caracterizando um estágio pré-clínico. Este trabalho sugere que depósitos de um único tipo de proteína anômala são achados normais do cérebro em envelhecimento, enquanto mais de um tipo de proteínas ou a presença combinada de depósitos proteicos anômalos indica manifestações de demência.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The aims of this study were to survey neurodegenerative changes detected by abnormal protein deposits in the Entorhinal Cortex (EC) of subjects aged 50 years or older and to correlate these findings with suspected dementia, as detected by the IQCODE (Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly) . Methods: Fourteen brains were submitted to the immunohistochemistry technique for different proteins (beta-amyloid, tau, -synuclein and phospho-TDP-43) and data obtained compared with IQCODE scores. Results: Fifty-seven percent of the individuals exhibited IQCODE results compatible with dementia, being classified into the demented group (DG): 87.5% of patients had neuropathological findings corresponding to Alzheimer's-like brain pathology (ALBP). Of the patients in the non-demented group (NDG), 16.7% met neuropathological criteria for ALBP. All individuals in the DG showed deposits of more than one kind of protein in the EC. The most common association was hyperphosphorylated tau and beta-amyloid protein (87.5%). Discussion: Most individuals with dementia had neuropathological findings of ALBP, as did one individual with no signs of dementia, characterizing a preclinical stage. The results of this study suggest that deposits of a single type of anomalous protein are normal findings in an aging brain, while more than one kind of protein or the combined presence of anomalous protein deposits indicate the presence of dementia.
  • Prevalence of functional cognitive impairment and associated factors in Brazilian community-dwelling older adults Original Article

    Gondim, Andréa Silva; Coelho, João Macedo; Cavalcanti, Alexandre de Andrade; Roriz, Jarbas de Sá; Nogueira, Charlys Barbosa; Peixoto, Arnaldo Aires; Lima, José Wellington de Oliveira

    Resumo em Português:

    RESUMO A identificação da prevalência de déficit cognitivo, e fatores associados, é importante, dadas as implicações significativas para as políticas públicas e planejamento em saúde. Objetivo: Determinar a prevalência de CCF e fatores associados em idosos de uma área urbana brasileira. Métodos: Estudo transversal envolvendo 461 idosos residentes em uma área urbana de Fortaleza, Ceará. Foi aplicado um questionário socioeconômico e de saúde e realizou-se avaliação cognitiva através de três testes de rastreio: Miniexame do Estado Mental (MEEM), FV (Fluência Verbal) e TR (Teste do Relógio). A avaliação da capacidade funcional foi feita por um questionário de 21 atividades da vida diária. Comprometimento cognitivo foi definido pelo comprometimento no MEEM ajustado para escolaridade. Comprometimento funcional foi definido pela incapacidade para mais de 4 AVDs. Resultados: A prevalência de CCF foi de 13,64% (IC 95%: 10,33-16,64%). CCF foi proporcionalmente associado à idade: razão de chances (RC) 2,24 (IC95%: 1,04-4,79) para 70 a 79 anos e RC 8,27 (IC 95%: 4,27-16,4) para 80 a 100 anos. CCF apresentou associação significante com doenças autorreferidas: hipertensão arterial sistêmica apresentou RC 2,06 (IC 95%: 1,17-3,65), acidente vascular cerebral de 2,88 (IC 95%: 1,66-5,00) e infarto agudo do miocárdio de 2,94(IC 95%: 1,59-5,42). A ocorrência de CCF correlacionou-se com maior número de medicamentos usados. Conclusão: O CCF é condição comum entre os idosos no Brasil e sua ocorrência está associada à idade, ao número de fármacos utilizados e às morbidades vasculares.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The identification of the prevalence of cognitive impairment and associated factors among older adults is important in countries facing rapid demographic transition, given the significant implications for public policy and health planning. Objective: To determine the prevalence of functional cognitive impairment (FCI) and associated factors in Brazilian community-dwelling older adults. Methods: A cross-sectional study involving 461 elderly subjects residing in Fortaleza city, Ceará was conducted. Cognitive assessment was performed using three tests: the MMSE (Mini-Mental State Examination), VF (Verbal Fluency) and CT (Clock Test). The functional capacity evaluation was based on a survey of 21 basic and instrumental activities of daily living (ADLs). Cognitive impairment was defined by MMSE cut-off points adjusted for literacy. Functional impairment was defined as dependency to carry out more than four ADLs. Results: The prevalence of FCI was 13.64% (95% CI: 10.33 to 16.64%). FCI was proportionally associated with age with OR=2.24 (95% CI: 1.04 to 4.79) for individuals aged 70 to 79 years and OR=8.27 (95 % CI: 4.27 to 16.4) for those aged 80 to 100 years. FCI was associated with self-reported diseases including hypertension OR=2.06 (95% CI: 1.17 to 3.65), stroke OR=2.88 (95% CI: 1.66 to 5.00) and acute myocardial infarction OR=2.94 (95% CI: 1.59 to 5.42). The occurrence of FCI was proportionally correlated with the number of drugs used. Conclusion: Functional cognitive impairment is a prevalent condition in Brazilian community-dwelling older adults and its occurrence is associated with age, number of drugs used, and vascular morbidities.
  • Bells Test: Are there differences in performance between adult groups aged 40-59 and 60-75? Original Article

    Paiva, Silvio Cesar Escovar; Viapiana, Vanisa Fante; Cardoso, Caroline de Oliveira; Fonseca, Rochele Paz

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Verificar se existem diferenças entre grupos de adultos brasileiros de 40 a 59 e 60 a 75 anos de idade na performance no Teste dos Sinos, uma vez que há uma literatura reduzida que aborda as relações entre a atenção visual focalizada e o fator de idade. Métodos: Foram avaliados 80 adultos (metade deles com idade entre 40 e 59 e outra metade com idade entre 60 e 75) com alto nível educacional (40-59 anos de idade: M=17,75, DP=4,00; 60-75 anos de idade: M=15,85, DP=3,19) e saudáveis neurologicamente, por meio do Teste dos Sinos. Os dados de precisão e velocidade de processamento foram comparados entre os grupos por uma análise ANCOVA, controlando as covariáveis educação e frequência de hábitos de leitura e escrita. Resultados: Não houve diferenças significativas entre os grupos etários. Conclusão: Sugere-se que a influência do envelhecimento na atenção sustentada e focalizada e velocidade de processamento após os 75 anos de idade em paradigmas de cancelamento visual, quando as mudanças executivas e atencionais tendem a ser mais notáveis. Estudos futuros devem investigar adultos saudáveis mais velhos e longevos, bem como, adultos com níveis educacionais baixos e intermediários. Ademais, populações clínicas brasileiras também devem ser caracterizadas, principalmente com transtornos neurológicos que podem apresentar heminegligência visual.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To verify whether differences exist between groups of Brazilian adults aged 40-59 and 60-75 in respective performance on the Bells Test, given the dearth of literature investigating the relationship between focused visual attention and the age factor. Methods: Eighty-four neurologically healthy adults (half aged 40-59 and half 60-75) with high educational level (40-59 years group: M=17.75 years' education; SD=4.00; 60-75 years group: M=15.85 years education; SD=3.19) were assessed using the Bells Test. Data on accuracy and processing speed were compared between groups by ANCOVA, controlled for the covariates education and frequency of reading and writing habits. Results: There were no significant differences between the age groups. Conclusion: It is suggested that aging influences sustained and focused attention and speed processing after 75 years of age on visual cancellation paradigms, when executive and attentional changes tend to be more marked. Further studies should investigate healthy older and oldest-old adults, as well as groups with low and intermediate educational backgrounds. In addition, Brazilian clinical populations should also be characterized, particularly those with neurological disorders that might have visual hemineglect.
  • Normative data for the Brief Cognitive Screening Battery stratified by age and education Original Article

    Yassuda, Mônica Sanches; Silva, Henrique Salmazo da; Lima-Silva, Thais Bento; Cachioni, Meire; Falcão, Deusivania Vieira da Silva; Lopes, Andrea; Batistoni, Samila Sathler Tavares; Neri, Anita Liberalesso

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: O diagnóstico de transtornos neurocognitivos é desafiador na presença de baixa escolaridade. Objetivo: Relatar dados normativos para a Bateria Breve de Rastreio Cognitivo (BBRC) e avaliar a associação da idade e da escolaridade com o desempenho na BBRC, em 240 idosos residentes na comunidade em Ermelino Matarazzo, município de São Paulo. Métodos: Os critérios de inclusão foram pontuação acima de pontos de corte ajustados para escolaridade no Mini-Exame do Estado Mental (MEEM) e abaixo de seis pontos na Escala de Depressão Geriátrica (EDG) . Resultados: A idade esteve associada aos subtestes Nomeação, Memória Incidental, Fluência Verbal, Teste do Desenho do Relógio, Memória Tardia e Reconhecimento. A escolaridade associou-se à Nomeação e Reconhecimento, Fluência Verbal e Teste do Desenho do Relógio. Conclusão: As normas reportadas são relevantes para o diagnóstico de transtornos neurocognitivos em idosos com baixa escolaridade.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: Diagnosing neurocognitive disorders is challenging in low-educated individuals. Objective: To report normative data for the Brief Cognitive Screening Battery (BCSB) and to assess the association of age and education with performance on the BCSB in 240 community-dwelling elderly from Ermelino Matarazzo, São Paulo city. Methods: The inclusion criteria were scoring above the education-adjusted cut-off points on the Mini-Mental State Examination (MMSE) and below six points on the Geriatric Depression Scale (GDS). Results: Age was associated with performance on the Naming, Incidental Memory, Verbal Fluency, Clock Drawing Test, Delayed Recall and Recognition subtests. Education was associated with performance on Naming, Recognition, Verbal Fluency and the Clock Drawing Test. Conclusion: The normative values reported are relevant for diagnosing neurocognitive disorders in low-educated elderly.
  • Performance on cognitive tests, instrumental activities of daily living and depressive symptoms of a community-based sample of elderly adults in Rio de Janeiro, Brazil Original Article

    Lima, Christina Martins Borges; Alves, Heloisa Veiga Dias; Mograbi, Daniel Correa; Pereira, Flávia Furtado; Fernandez, Jesus Landeira; Charchat-Fichman, Helenice

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: Descrever o desempenho em testes cognitivos, atividades instrumentais da vida diária e sintomas depressivos em uma comunidade de idosos participantes de atividades físicas, sociais e cognitivas em centros de convivência da cidade do Rio de Janeiro, Brasil. Métodos: Foram avaliados 264 idosos acima de 60 anos, de ambos os sexos e escolarizados, através de uma Bateria Breve de Rastreio Cognitiva (BBRC), escalas funcionais de atividades instrumentais Lawton e Pfeffer, bem como Escala de Depressão Geriátrica (GDS). Resultados: Os dados descritivos indicaram que a idade média da amostra foi 75,7 anos e a escolaridade média 9,3 anos. Com exceção do Teste do Desenho do Relógio (TDR), as médias dos testes cognitivos ficaram dentro dos valores encontrados com grupos similares. No desempenho funcional detectou-se independência e autonomia nas atividades cotidianas. Os resultados da Escala de Depressão Geriátrica (EDG-15) evidenciaram sintomas leves de depressão em 16,8% da amostra. Conclusão: Este estudo mostrou as características demográficas, cognitivas, funcionais de uma amostra de idosos residentes da cidade do Rio de Janeiro, Brasil que realizam múltiplas atividades em centros comunitários.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: To describe the performance on basic cognitive tasks, instrumental activities of daily living, and depressive symptoms of a community-based sample of elderly adults in Rio de Janeiro (Brazil) who participated in multiple physical, social, and cognitive activities at government-run community centers. Methods: A total of 264 educated older adults (> 60 years of age of both genders) were evaluated by the Brief Cognitive Screening Battery (BCSB), Lawton's and Pfeffer's activities of daily living indexes, and the Geriatric Depressive Scale (GDS) . Results: The mean age of the sample was 75.7 years. The participants had a mean of 9.3 years of formal education. With the exception of the Clock Drawing Test (CDT), mean scores on the cognitive tests were consistent with the values in the literature. Only 6.4% of the sample had some kind of dependence for activities of daily living. The results of the Geriatric Depression Scale (GDS-15) indicated mild symptoms of depression in 16.8% of the sample. Conclusion: This study provided important demographic, cognitive, and functional characteristics of a specific community-based sample of elderly adults in Rio de Janeiro, Brazil.
  • Impact of sociodemographic variables on executive functions Original Article

    Campanholo, Kenia Repiso; Boa, Izadora Nogueira Fonte; Hodroj, Flávia Cristina da Silva Araujo; Guerra, Glaucia Rosana Benute; Miotto, Eliane Correa; Lucia, Mara Cristina Souza de

    Resumo em Português:

    RESUMO Funções executivas regulam o comportamento humano e permitem ao indivíduo interagir e agir no mundo. Elas são sensíveis a variáveis sociodemográficas como a idade, que promove seu declínio, e a outras que podem ter ação neuroprotetora. Objetivo: Avaliar o papel preditivo da escolaridade, atividade ocupacional e renda familiar sobre o declínio das funções executivas em uma amostra de ampla variação de idade. Métodos: 925 participantes saudáveis com idades de 18 a 89 anos e escolaridade de 1 a 28 anos foram submetidos ao exame de funções executivas com uma Tarefa de Classificação de Cartas (TCC) e de Fluência Verbal nominal (FVN) e semântica (FVS). Foram obtidas a renda, atividade ocupacional e escolaridade da amostra. Os dados foram analisados com Regressão Linear, Correlação Pearson e Spearman. Resultados: Idade apresentou correlação significativa (p<0,001) negativa com o desempenho em TCC, FVN e FVS, enquanto educação, renda e ocupação se relacionaram de forma positiva (p<0,001) com as tarefas utilizadas. Após modelo de regressão linear multivariada, apenas educação (p<0,001)e renda (p<0,001) mantiveram relação significativa positiva com FVN. A relação negativa da idade (p<0,001) e positiva de educação (p<0,001) e renda (p<0,001 e p=0,003) foi evidente em TCC e FVS. Conclusão: Escolaridade e renda influenciaram positivamente os resultados dos participantes nos testes de função executiva, tendo um efeito contrário ao declínio esperado para a idade. Por outro lado a ocupação não manteve relação com as variáveis cognitivas.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Executive functions (EFs) regulate human behavior and allow individuals to interact and act in the world. EFs are sensitive to sociodemographic variables such as age, which promotes their decline, and to others that can exert a neuroprotective effect. Objective: To assess the predictive role of education, occupation and family income on decline in executive functions among a sample with a wide age range. Methods: A total of 925 participants aged 18-89 years with 1-28 years' education were submitted to assessment of executive functions using the Card Sorting Test (CST), Phonemic Verbal Fluency (FAS) Task and Semantic Verbal Fluency (SVF) Task. Data on income, occupation and educational level were collected for the sample. The data were analyzed using Linear Regression, as well as Pearson's and Spearman's Correlation. Results: Age showed a significant negative correlation (p<0.001) with performance on the CST, FAS and SVF, whereas education, income and occupation were positively associated (p<0.001) with the tasks applied. After application of the multivariate linear regression model, a significant positive relationship with the FAS was maintained only for education (p<0.001) and income (p<0.001). The negative relationship of age (p<0.001) and positive relationship of both education (p<0.001) and income (p<0.001 and p=0.003) were evident on the CST and SVF. Conclusion: Educational level and income positively influenced participants' results on executive function tests, attenuating expected decline for age. However, no relationship was found between occupation and the cognitive variables investigated.
  • Effects of a cognitive training program and sleep hygiene for executive functions and sleep quality in healthy elderly Original Article

    Almondes, Katie Moraes de; Leonardo, Maria Emanuela Matos; Moreira, Ana Maria Souza

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: O processo de envelhecimento provoca alterações no padrão de vigília sono dos idosos e na cognição, em especial no funcionamento executivo, sendo necessárias intervenções que visem minimizar os impactos das perdas ocorridas pelo processo de envelhecimento. Objetivo: Avaliar o efeito de um programa de treino cognitivo e das técnicas de higiene do sono para as funções executivas e qualidade de sono em idosos saudáveis. Métodos: Participaram da pesquisa 41 idosos saudáveis, divididos aleatoriamente em quatro grupos distintos (grupo controle [GC], grupo treino cognitivo [GTC], grupo higiene do sono [GHS] e grupo treino + higiene [GTH]). A pesquisa aconteceu em três etapas: 1ª - avaliação inicial da cognição e do sono; 2ª - intervenção específica destinada a cada grupo; e 3ª - reavaliação pós-intervenção. Resultados: Os resultados mostraram que o GTC apresentou melhora significativa em tarefas de flexibilidade cognitiva, planejamento, fluência verbal, memória episódica, qualidade de sono e diminuição da sonolência excessiva diurna. O GHS melhorou a qualidade do sono, sonolência diurna e teve melhoras significativas em capacidade de insights, planejamento, atenção e memória episódica. O GTH teve ganhos significativos na flexibilidade cognitiva, na resolução de problemas, na fluência verbal, na atenção e na memória episódica. Conclusão: Intervenções com treino cognitivo e higiene do sono são estratégias úteis na melhora do desempenho cognitivo e da qualidade de sono de idosos saudáveis, entretanto não houve evidências de que a intervenção com sessões combinando o treino cognitivo e psicoeducação da higiene do sono potencializem os ganhos proporcionados por essas intervenções isoladamente.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The aging process causes changes in the sleep-wake cycle and cognition, especially executive functions. Interventions are required to minimize the impact of the losses caused by the aging process. Objective: To evaluate the effects of a cognitive training program and psychoeducation on sleep hygiene techniques for executive functions and sleep quality in healthy elderly. Methods: The participants were 41 healthy elderly randomized into four groups ([CG] control group, cognitive training group [CTG], sleep hygiene group [SHG] and cognitive training and hygiene group [THG]). The study was conducted in three stages: 1st - assessment of cognition and sleep; 2nd - specific intervention for each group; 3rd - post-intervention assessment. Results: The results showed that the CTG had significant improvements in cognitive flexibility tasks, planning, verbal fluency and episodic memory, gains in sleep quality and decreased excessive daytime sleepiness. The SHG also had improved sleep quality, excessive daytime sleepiness and significant improvements in insights, planning, attention and episodic memory. The THG had significant gains in cognitive flexibility, problem solving, verbal fluency, attention and episodic memory. Conclusion: Cognitive training and sleep hygiene interventions were useful strategies for improving cognitive performance and sleep quality of healthy elderly, but there was no evidence that sessions combining cognitive training and psychoeducation on sleep hygiene enhanced the gains provided by these interventions applied individually.
  • Development and content validity of the CENA Program for Educational Training on the Neuropsychology of Learning, with an emphasis on executive functions and attention Original Article

    Pureza, Janice R.; Fonseca, Rochele P.

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: Estudos demonstram a importância das funções executivas (FE) para o desenvolvimento infantil, salientando esses processos como indicadores de saúde, bem-estar e sucesso escolar e profissional. As FE são processos cognitivos que objetivam o controle e o gerenciamento do comportamento para atingir metas específicas e envolvem processos como planejamento, automonitoramento, inibição, flexibilidade cognitiva, atenção (executiva) e componente executivo central da memória de trabalho (MT). No que se refere ao contexto escolar, as FE são necessárias para o contínuo de aprendizagem e um eficiente desempenho acadêmico, pois são habilidades cognitivas recrutadas em diversas situações na escola. Objetivo: Este artigo tem por objetivo apresentar o processo de construção e validade de conteúdo do CENA - Programa de capacitação de educadores sobre neuropsicologia da aprendizagem com ênfase em funções executivas e atenção. Métodos: Participaram deste estudo sete profissionais especialistas (quatro juízes responsáveis por avaliar o programa e três especialistas participantes de brainstormings) e envolveu três etapas distintas: 1) pesquisa a pressupostos teóricos: neuropsicologia e educação; 2) construção do programa e brainstorming entre autores e 3) análise de juízes. Resultados: O CENA mostrou adequação em relação aos seus objetivos, estrutura, linguagem e método, apresentando evidência de validade de conteúdo para um processo de intervenção neuropsicológica em âmbito escolar. Conclusão: O investimento em programas de capacitação de professores em neuropsicologia escolar pode ser uma contribuição para abordagens que busquem o desenvolvimento acadêmico e um aprimoramento da aprendizagem na educação brasileira.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Introduction: The importance of executive functions (EF) in childhood development, and their role as indicators of health, well-being, professional and academic success have been demonstrated by several studies in the literature. FE are cognitive processes that aim to control and manage behavior to achieve specific goal and included skills planning, inhibition, cognitive flexibility, (executive) attention and the central executive component of working memory (WM). In the context of education, the EF are crucial for continued learning and efficient academic performance due to their involvement in several components of the educational process. Objective: The aim of this article was to describe the development and content validity of the CENA Program for Educational Training on the Neuropsychology of Learning, with an emphasis on executive functions and attention. Methods: The study involved seven specialists (four responsible for evaluating the program, and three involved in brainstorming), and was carried out in three stages: 1) Background research: neuropsychology and education; 2) Program development - author brainstorming and 3) Evaluation by expert judges The goals, language and methods. Results: CENA Program were considered adequate, attesting to its content validity as a school-based neuropsychological intervention. Conclusion: Teacher training in school neuropsychology may be an important area for future investment and contribute to academic achievement and student development in the Brazilian education system.
  • Program of neuropsychological stimulation of cognition in students: Emphasis on executive functions - development and evidence of content validity Original Article

    Cardoso, Caroline de Oliveira; Dias, Natália Martins; Seabra, Alessandra Gotuzo; Fonseca, Rochele Paz

    Resumo em Português:

    RESUMO Objetivo: O objetivo desse estudo foi descrever o processo de construção e evidências de validade de conteúdo de um programa de intervenção precoce-preventiva para estimular as FE em crianças do Ensino Fundamental no ambiente escolar. Métodos: O processo seguiu as etapas recomendadas para construção de instrumentos neuropsicológicos, são elas: fase interna de organização do programa, com pesquisa bibliográfica e análise dos materiais disponíveis em sala de aula; construção do programa; análise de juízes especialistas; integração dos dados e finalização do programa. Para determinar o nível de concordância entre os juízes, foi calculado o Índice de Validade de Conteúdo. Resultados: Verificou-se concordância entre os especialistas tanto para o programa de forma geral, bem como em cada atividade, o que permitiu obter evidências de validade de conteúdo. Considera-se que todas as etapas foram essenciais e necessárias, pois contribuíram para identificar os pontos positivos e as possíveis falhas, assim como adequar os estímulos e aprimorar as tarefas e atividades do programa. Conclusão: Ao descrever os procedimentos metodológicos adotados nesse estudo, entende-se que outros também podem se basear para construir ou adaptar programas de estimulação e reabilitação neuropsicológica. Além disso, possibilita ao leitor uma compreensão detalhada de todo cuidado e rigor teórico e científico adotado na elaboração desse programa.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Objective: The goal of this study was to describe the construction process and content validity evidence of an early and preventive intervention program for stimulating executive functions (EF) in Elementary School children within the school environment. Methods: The process has followed the recommended steps for creating neuropsychological instruments: internal phase of program organization, with literature search and analyses of available materials in the classroom; program construction; analysis by expert judges; data integration and program finalization. To determine the level of agreement among the judges, a Content Validity Index (CVI) was calculated. Results: Content validity was evidenced by the agreement among the experts with regards to the program, both in general and for each activity. All steps taken were deemed necessary because they contributed to the identification of positive aspects and possible flaws in the process Conclusion: The steps also helped to adapt stimuli and improve program tasks and activities. Methodological procedures implemented in this study can be adopted by other researchers to create or adapt neuropsychological stimulation and rehabilitation programs. Furthermore, the methodological approach allows the reader to understand, in detail, the technical and scientific rigor adopted in devising this program.
  • An interdisciplinary approach aiding the diagnosis of primary progressive aphasia: A case report Case Report

    Shigaeff, Nadia; Zanetti, Mayra; Tierno, Sibelle de Almeida; Tommaso, Ana Beatriz Galhardi Di; Marques, Thais Cristina; Franco, Fábio Gazelato de Mello

    Resumo em Português:

    RESUMO A demência frontotemporal (DFT) é uma das causas mais comuns de demências precoces e a Afasia Progressiva Primária (APP) é o segundo tipo mais prevalente desta patologia neurodegenerativa. Apesar das semelhanças entre as demências, especialmente considerando os estágios iniciais da demência de Alzheimer, é possível diferenciar três subtipos de APP: semântico, agramático/não-fluente e logopênico, que é o subtipo discutido no presente estudo. Até o momento não há estudos que tenham evidenciado melhora ou estabilização dos prejuízos cognitivos nos pacientes diagnosticados com APP por meio de controle medicamentoso. No presente estudo descreve-se o caso de uma idosa com 62 anos de idade que apresentou dificuldade para nomear objetos e fazer planejamentos. Após uma avaliação interdisciplinar, incluindo exames de neuroimagem e laboratoriais, associados a avaliações neuropsicológica e de personalidade, foi possível realizar o diagnóstico de APP subtipo logopênico, especialmente por causa da dificuldade de repetição, parafasias semântica e fonêmica e ausência de agramatismo. O momento da avaliação foi propício para realizar um diagnóstico diferencial de outras demências, contando também com os recursos disponíveis e o comprometimento de uma equipe interdisciplinar integrada.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Frontotemporal dementia (FTD) is one of the most common causes of early-onset dementia with primary progressive aphasia (PPA) being the second-most-frequent form of this degenerative disease. Despite the similarity with progressive dementia (especially in early stages of Alzheimer´s disease), three types of PPA can be differentiated: semantic, agrammatic and logopenic (subtype discussed in this study). To date, no medications have been shown to improve or stabilize cognitive deficits in patients with PPA. We report the case of a 62-year-old woman with difficulty naming objects and planning. An interdisciplinary evaluation, including imaging and lab exams, together with neuropsychological and personality assessments, confirmed that the patient had logopenic PPA on the basis of repetition difficulty, phonemic and semantic paraphasias and absence of agrammatism. The timing of the assessment in this case, along with the resources available and commitment of an integrated interdisciplinary team, allowed a differential diagnosis (from other classical dementias) to be reached.
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