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Dementia & Neuropsychologia, Volume: 14, Número: 4, Publicado: 2020
  • PROTOCOLO SPIKES-D: PROPOSTA DE ADAPTAÇÃO DO PROTOCOLO SPIKES PARA COMUNICAR O DIAGNÓSTICO DE DEMÊNCIA Views & Reviews

    Peixoto, Vanessa Giffoni de Medeiros Nunes Pinheiro; Diniz, Rosiane Viana Zuza; Godeiro Junior, Clécio de Oliveira

    Resumo em Português:

    RESUMO. A demência é uma condição incurável e estigmatizada, com impacto devastador na identidade pessoal do paciente e seus cuidadores. Existem muitas barreiras para uma adequada comunicação do diagnóstico às pessoas com demência, incluindo medo de causar estresse psicológico, incerteza do diagnóstico, objeção dos cuidadores e falta de treinamento em habilidades de comunicação nas escolas de medicina. Embora alguns artigos sobre como auxiliar a equipe médica a comunicar um diagnóstico de demência tenham sido publicados, nenhum protocolo específico foi publicado até o presente momento. O protocolo SPIKES é uma abordagem didática desenvolvida para auxiliar a comunicação de más notícias relacionadas ao câncer, mas tem sido utilizado em todo o mundo e nos mais diversos contextos clínicos, inclusive no ensino de habilidades de comunicação para estudantes e residentes de medicina. Entretanto, é sabido que o declínio cognitivo inerente à doença de Alzheimer e outras demências pode limitar a compreensão da complexidade do diagnóstico, tendo sido realizadas, portanto, algumas adaptações nesse protocolo após revisão da literatura acerca da comunicação do diagnóstico das demências. O protocolo SPIKES-D aqui sugerido parece englobar as diretrizes atuais sobre a comunicação do diagnóstico de demências, preservando seu caráter didático na comunicação de más notícias e auxiliando no preenchimento das lacunas neste tópico.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Dementia is a life-threatening and stigmatizing condition, with devastating impacts on the patient's personal identity and caregivers. There are many barriers to an effective diagnosis disclosure of dementia, including fear of causing distress, uncertainty of diagnosis, caregivers’ objection and lack of training in communication skills in undergraduate medical schools. Although some studies have been published on how to help physicians deliver an Alzheimer's disease diagnosis, no specific protocol has been published yet. The SPIKES protocol is a didactic approach designed to deliver bad news related to cancer, but it has been used globally and in a variety of clinical settings, including the teaching of communication skills to medical students and residents. It is known, however, that the cognitive impairment of Alzheimer's disease and other dementias may limit the understanding of the diagnosis’ complexity; hence, a few adaptations of this model were made after reviewing the current literature on dementia diagnosis disclosure. The suggested SPIKES-D protocol seems to encompass current guidelines about the communication of the diagnosis of dementia, keeping its didactic approach on breaking bad news and helping fulfill the gaps in this topic.
  • COVID-19: DESAFIOS PARA OS CUIDADOS E A PESQUISA NA DEMÊNCIA Views & Reviews

    Dourado, Marcia Cristina Nascimento; Belfort, Tatiana; Monteiro, Alexandre; Lucena, Aline Tavares de; Lacerda, Isabel Barbeito; Gaigher, Julia; Baptista, Maria Alice Tourinho; Brandt, Michelle; Kimura, Nathália Ramos; Souza, Natalie de; Gasparini, Paula; Rangel, Rogéria; Marinho, Valeska

    Resumo em Português:

    RESUMO. A pandemia causada pelo COVID-19 desencadeia grandes preocupações sobre o manejo e cuidados com as pessoas com demência e seus cuidadores. Neste contexto, discutiremos como o isolamento social causado pela pandemia pode impactar o manejo clínico de pessoas com demência, a saúde do cuidador e a pesquisa sobre demência. A pandemia interrompe todas as formas de interação social e pode causar aumento do comprometimento dos sintomas neuropsiquiátricos nas pessoas com demência. Em relação ao tratamento farmacológico, a telemedicina é uma opção, mas o contexto de isolamento social levanta questões sobre como manejar as pessoas com demência com falta de estimulação cognitiva ou intervenções nãofarmacológicas. Além disso, o impacto da pandemia sobre os cuidadores deve ser considerado. Existem evidências de que o aconselhamento telefônico pode reduzir os sintomas depressivos dos cuidadores. Além disso, o isolamento social impõe que pesquisadores modifiquem seus protocolos de pesquisa com o objetivo de continuar coletando dados, através do desenvolvimento de ferramentas remotas para avaliar os participantes, como o consentimento livre e esclarecido eletrônico e questionários e testes online. Assim, há uma necessidade urgente de avaliação e refinamento das intervenções para abordar aspectos cognitivos, comportamentais e clínicos do impacto de longo prazo da pandemia na demência.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. The COVID-19 pandemic has raised significant concerns about the management and care for people with dementia and their caregivers. In this context, this work will discuss how social isolation or social distancing caused by the pandemic may impact the clinical management of people with dementia, caregivers’ health, and dementia research. The pandemic disrupts all forms of social interaction and may increase the behavioral impairment of people with dementia. Regarding pharmacological treatment, telemedicine is an option, but the context of social isolation raises questions about how to manage people with dementia with lack of cognitive stimulation and non-pharmacological treatment. In addition, the impact of the pandemic on caregivers should be considered. There is some evidence that telephone counseling can reduce depressive symptoms of caregivers of people with dementia. In dementia research, social isolation imposes researchers to modify their study protocols in order to continue collecting data by developing remote tools to assess the participants such as electronic informed consent and online questionnaires and tests. Thus, there is an urgent need for the evaluation and refinement of interventions to address several cognitive, behavioral, and clinical aspects of the long-term impact of the pandemic in dementia.
  • DIFERENÇAS DE FATORES AMBIENTAIS ENTRE NORMAIS E SUPERIDOSOS EM UMA COORTE ARGENTINA Original Article

    Calandri, Ismael Luis; Crivelli, Lucia; Martin, Maria Eugenia; Egido, Noelia; Guimet, Nahuel Magrath; Allegri, Ricardo Francisco

    Resumo em Português:

    RESUMO. O envelhecimento normal geralmente traz declínio cognitivo relacionado à idade. No entanto, existe um grupo de idosos com desempenho excepcional de memória: os superidosos. Objetivo: Nosso objetivo foi identificar os fatores ambientais que podem influenciar o desempenho excepcional da memória em uma coorte de indivíduos argentinos. Métodos: Quarenta voluntários saudáveis com idade >80 anos foram classificados em dois grupos: superidosos (SI, n=20) e idosos normais (IN, n=20), de acordo com os critérios do Programa de Superidosos da Universidade Northwestern. Os participantes foram testados neuropsicologicamente e avaliados nos aspectos ambientais: situação de trabalho, escolaridade, bilinguismo, reserva cognitiva, atividade física e rede social, comorbidades clínicas e longevidade de pais e irmãos. Resultados: Ambos os grupos tinham alto nível de escolaridade (IN=16,3±3 anos; SI=15,85±2,6; p=0,6), 11,8% da amostra ainda trabalhava sem diferença entre os grupos. Não houve diferenças no inventário de reserva cognitiva (p=0,7), prática de atividade física (p=0,423) ou índice de rede social (p=0,73). Quanto à longevidade, 44% dos irmãos viviam mais de 80 anos (p=0,432) e a longevidade materna estava associada a SI (IN=46,7%; SI=80%; p=0,045). Conclusões: Este estudo é uma aproximação piloto ao super envelhecimento da população na Argentina. Nossos resultados sugerem que os fatores ambientais relacionados ao envelhecimento bem-sucedido não diferenciam os superidosos. Ser superidoso pode depender de variáveis ainda não identificadas, provavelmente de ordem genética/metabólica.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Normal aging usually brings age-related cognitive decline. However, there is a group of aged individuals who have exceptional memory performance: the superagers. Objective: Our aim was to identify the environmental factors that could influence exceptional memory performance in a cohort of Argentine individuals. Methods: Forty healthy volunteers >80 years of age were classified into two groups, superagers (SA, n=20) and normal agers (NA, n=20), according to the Northwestern SuperAging Program criteria. Participants were neuropsychologically tested and evaluated on environmental aspects: working status, education, bilingualism, cognitive reserve, physical activity, social networking, clinical comorbidities, and longevity of parents and siblings. Results: Both groups were highly educated (NA=16.3±3 years; SA 15.85±2.6; p=0.6), 11.8% of the sample was still working without differences between groups. There were no differences in cognitive reserve inventory (p=0.7), physical activity engagement (p=0.423), or social network index (p=0.73). As for longevity, 44% of the siblings lived longer than 80 years of age (p=0.432) and maternal longevity was linked to SA (NA=46.7%; SA=80%; p=0.045). Conclusions: This study is a pilot approximation to the superaging population in Argentina. Our results suggest that environmental factors related to successful aging do not differentiate superaging. SA may depend on variables yet to be identified, probably of a genetic/metabolic order.
  • DADOS NORMATIVOS PARA BRASILEIROS DE MEIA-IDADE NA ESCALA DE AVALIAÇÃO DE DEMÊNCIA DE MATTIS Original Article

    Carvalho, Guilherme Almeida; Caramelli, Paulo

    Resumo em Português:

    RESUMO. Apesar dos avanços no diagnóstico de demência, a avaliação neuropsicológica continua sendo uma importante ferramenta. A Escala de Avaliação de Demência de Mattis (Mattis Dementia Rating Scale — DRS) foi projetada para avaliar pessoas com suspeita de demência e permite a análise de diferentes domínios cognitivos. Dados os numerosos casos de demência com início precoce, são necessárias normas específicas para a população de meia-idade. Objetivo: Fornecer dados normativos para a população brasileira de meia-idade na escala Mattis e investigar a influência da escolaridade, idade, sexo e quociente de inteligência (QI) nos resultados. Métodos: 120 funcionários e cuidadores saudáveis de um hospital, com idade entre 45 e 64 anos e com pelo menos quatro anos de escolaridade foram incluídos no estudo, os quais foram divididos igualmente em seis grupos. Havia três níveis educacionais para cada faixa etária (45–54 e 55–64 anos): 4 a 7 anos de estudo (4–7), 8 a 11 (8–11) e 12 anos ou mais (12+). Os resultados são apresentados como valores médios, desvios padrão e percentis. Foram realizadas comparações entre os grupos de acordo com idade, sexo e escolaridade. Idade, anos de estudo e QI foram também analisados como variáveis contínuas através da correlação de Spearman. Resultados: Para a educação, a comparação entre os grupos mostrou diferenças nos resultados da escala total e subescalas, exceto na subescala Construção. Não foram identificadas diferenças para idade e sexo. As correlações observadas para anos de estudo e QI foram semelhantes. Nenhuma correlação foi encontrada para idade. Conclusão: O presente estudo contribui para a avaliação da demência em indivíduos com menos de 65 anos e reforça a importância de considerar o nível educacional na interpretação dos escores.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Despite the advances in the diagnosis of dementia, neuropsychological assessment remains an important tool. The Mattis Dementia Rating Scale (DRS) was designed to evaluate people with suspected dementia and allows for the analysis of different cognitive domains. Considering the numerous cases of early-onset dementia, specific reference standards aimed at the middle-aged population are necessary. Objective: To provide normative data for the middle-aged Brazilian population in DRS and to investigate the influence of education level, age, sex, and intelligence quotient (IQ) on the results. Methods: Overall, 120 healthcare professionals and caregivers from a hospital, who were healthy, aged between 45 and 64 years, and had at least four years of formal education, were included in the study. They were equally divided into six groups. In each age group (45–54 and 55–64 years), there were three educational levels: 4–7, 8–11, and 12 or more (12+) years of formal education. The results are presented as mean values, standard deviations, and percentiles. Comparisons between groups were carried out for age, sex, and education level. Age, years of formal education, and IQ were also analyzed as continuous variables by Spearman's correlation. Results: Concerning education level, the comparison between groups showed differences in the results for the total scale and subscales, except for the Construction subscale. No differences were found for age and sex. Correlations observed for years of formal education and IQ were similar. No correlation was found for age. Conclusions: The present study contributes to the evaluation of dementia concerning people younger than 65 years of age and reinforces the importance of education in the interpretation of the scores.
  • ACURÁCIA DIAGNÓSTICA DE INDICADORES COGNITIVOS PRECOCES EM COMPROMETIMENTO COGNITIVO LEVE Original Article

    Martorelli, Marina; Hartle, Larissa; Coutinho, Gabriel; Mograbi, Daniel Correa; Chaves, Daniel; Silberman, Claudia; Charchat-Fichman, Helenice

    Resumo em Português:

    RESUMO O envelhecimento da população leva ao aumento da prevalência de demência e comprometimento cognitivo leve (CCL). A doença de Alzheimer (DA) é a causa mais comum de demência. Estudos recentes destacam os déficits precoces não amnésicos em DA e CCL. O relatório da União Europeia mostra a necessidade de avaliar em maior profundidade aspectos cognitivos que atualmente são negligenciados, como a velocidade de processamento (VP), e que podem representar indicadores precoces de declínio cognitivo. Objetivo: O objetivo deste estudo foi analisar a acurácia diagnóstica de medidas de VP em idosos com CCL, DA e participantes controles. Métodos: um estudo transversal foi desenvolvido, no qual realizou-se uma extensa avaliação neuropsicológica em 3 amostras: 26 participantes controles, 22 casos de CCL e 21 DA. A relação entre as variáveis dependentes e o grupo clínico foi testada com uma análise de variância (ANOVA). Se uma ANOVA significativa fosse encontrada, testes post hoc foram utilizados. Por fim, a curva ROC para medidas de VP foi realizada em CCL e DA em comparação com indivíduos controles. Resultados: os resultados mostraram que déficits nas medidas de VP podem ser indicadores precoces do declínio cognitivo nos casos de CCL, mesmo quando as funções executivas (FE) e a funcionalidade estão preservadas. Por outro lado, DA versus CCL mostrou diferenças em VP, EF e funcionalidade. Conclusões: As análises ROC mostraram que as medidas de PS tinham capacidades discriminativas para diferenciar CCL, DA e participantes controles.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT The aging of the population leads to an increase in the prevalence of dementia and mild cognitive impairment (MCI). Alzheimer's disease (AD) is the most common cause of dementia. Recent studies highlight the early non-amnestic deficits in AD and MCI. The European Union report shows the importance of thoroughly assessing cognitive aspects that have been poorly evaluated, such as processing speed (PS), which could represent early indicators of cognitive decline. Objective: To analyze the diagnostic accuracy of PS measures in older adults with MCI, AD, and those who are cognitively-healthy. Methods: A cross-sectional study was conducted by performing an extensive neuropsychological assessment in three samples: 26 control participants, 22 individuals with MCI, and 21 individuals with AD. Analysis of variance (ANOVA) was employed to test the relationship between dependent variables and the clinical group. Post hoc tests (Bonferroni test) were used when a significant ANOVA result was found. Finally, the Receiver Operating Characteristic (ROC) curve for PS measures was performed in older adults with MCI and AD compared with cognitively-healthy older adults. Results: The results showed that deficits in PS measures can be early indicators of cognitive decline in cases of MCI, even when executive functions (EFs) and functionality are preserved. Conversely, AD versus MCI presented differences in PS, EFs, and functionality. Conclusions: The ROC analyses showed that PS measures had discriminative capacities to differentiate individuals with MCI, AD, and cognitively-healthy older adults.
  • O EFEITO DA INTENCIONALIDADE NA AVALIAÇÃO DA MEMÓRIA VERBAL AO LONGO DE DIAS Original Article

    Kochhann, Renata; Beber, Bárbara Costa; Ferreira, Patrícia; Holz, Maila Rossato; Ruschel, Rafael; Pádua, Analuiza Camozzato de; Godinho, Cláudia da Cunha; Izquierdo, Iván; Chaves, Márcia Lorena Fagundes

    Resumo em Português:

    RESUMO Introdução: A intencionalidade de lembrar associa-se a melhores desempenhos na recuperação da memória episódica. O efeito da prática também apresenta melhores desempenhos na recuperação da memória. Entretanto, pouco se sabe sobre a intencionalidade na memória ao longo dos dias sob influência da idade, sexo e escolaridade, assim como sob efeito da prática. Objetivos: Verificar o efeito da intencionalidade e de testes no desempenho da memória ao longo dos dias, utilizando abordagem ecológica. Métodos: Foram avaliados 120 sujeitos (idade 18-81 anos) e a ausência de distúrbios psiquiátricos e neurológicos. Eles foram randomizados para o “grupo de efeito de testes” ou para o “grupo de intencionalidade” e expostos ao texto da Copa do Mundo de Futebol. O “grupo de intencionalidade” foi instruído a prestar muita atenção ao texto, pois seria aplicado um questionário com 10 itens factuais do texto 2 e 7 dias depois. O “grupo de efeito de testes” realizou o mesmo procedimento no mesmo tempo que o primeiro grupo, mas não foi instruído em relação à intencionalidade e responderam ao questionário imediatamente após a leitura do texto. Resultados: O desempenho da memória foi melhor 2 dias após a exposição do que 7 dias depois no “grupo de intencionalidade”. Por outro lado, não houve diferença no desempenho de memória no “grupo de efeito de testes” 2 e 7 dias depois. Conclusões: A intenção de recordar pode melhorar a memória por um curto período de dias. Enquanto o efeito de teste pode reter ao longo de dias quantidade similar de informação que foi adquirida imediatamente após a exposição do texto.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Background: Intentionality to remember is associated with better performances in episodic memory retrieval. The practice effect has better performance in memory retrieval. However, little is known about the effect of intentionality on memory over days and the influence of age, gender, and level of education on it as well as on practice effect. Objectives: To verify the effect of intentionality and practice effect on memory performance over days, using an ecological approach. Methods: One hundred and twenty subjects from 18 to 81 years of age and free of psychiatric and neurological disorders were evaluated. They were randomized into a “testing effect group” and a “intentionality group” and then were asked to read a text on the FIFA World Cup. The “intentionality group” was instructed to pay careful attention to the text because they would answer a questionnaire with 10 factual items from the text after 2 and 7 days. The “testing effect group” had the same procedure at the same time as the first group but were not instructed about the intentionality, and answered the questionnaire immediately after reading the text. Results: Memory performance was better 2 days after the exposure session than 7 days later in the “intentionality group”. On the other hand, there was no difference in memory performance from the “testing effect group” 2 and 7 days later. Conclusions: Intention to recall may enhance memory over a short period of days, while retaining similar amount of information over days to what was acquired immediately after text exposure.
  • VARIÁVEIS SOCIAIS E DE SAÚDE PREDITORAS DA FUNÇÃO FAMILIAR EM CUIDADORES CÔNJUGES IDOSOS: UM ESTUDO TRANSVERSAL Original Article

    Pavarini, Sofia Cristina Iost; Bregola, Allan Gustavo; Luchesi, Bruna Moretti; Oliveira, Déborah; Orlandi, Fabiana de Souza; Moura, Fernanda Gomez de; Silva, Helena Rita Oliveira; Oliveira, Nathalia Alves de; Zazzetta, Marisa Silvana; Santos-Orlandi, Ariene Angelini dos; Ottaviani, Ana Carolina

    Resumo em Português:

    RESUMO. Dados os benefícios da função familiar adequada para a saúde e o bem-estar de pessoas idosas, é importante compreender quais fatores predizem o funcionamento familiar adequado em pessoas idosas que cuidam de seus cônjuges. Objetivo: Analisar preditores de funcionamento familiar em idosos cuidadores de cônjuges idosos. Métodos: Um estudo transversal foi usado para investigar uma amostra não probabilística de 298 cuidadores cônjuges idosos. Foram realizadas entrevistas domiciliares para avaliar variáveis sociodemográficas e situação de cuidado, funcionamento familiar (APGAR familiar), função cognitiva, percepção de estresse e sintomas depressivos. Os dados coletados foram analisados por meio de regressão logística múltipla com método stepwise forward para seleção das variáveis. Resultados: Idosos cuidadores com algum grau de comprometimento cognitivo (OR=-0,160, IC95% 0,444–0,579), sintomas depressivos (OR=-0,848, IC95% 0,726–0,992) ou altos níveis de estresse (OR=-0,955, IC95% 0,914-0,999) tiveram menores níveis de funcionamento familiar. Ter mais filhos esteve relacionado a maiores níveis de funcionamento familiar em aproximadamente 1,3 vez (IC95% 1,080–1,057). Conclusão: A presença de estresse, depressão, declínio cognitivo e número de filhos são preditores do funcionamento familiar e devem ser considerados como parte de estratégias sociais e de saúde no contexto de cuidado familiar.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Given the benefits of adequate family function for the health and well-being of older adults, it is important to understand what factors predict adequate family function in older people who care for their spouses. Objective: Analyse predictors of family function in older spousal caregivers. Methods: A cross-sectional study design was used to investigate a non-probabilistic sample of 298 older spousal caregivers. Home-based face-to-face interviews were used to evaluate sociodemographic variables and care context, family function (Family APGAR), cognitive function, perceived stress, and depressive symptoms. Data were analysed using multiple logistic regression with stepwise forward method for variable section. Results: Older caregivers having some degree of cognitive impairment (OR=-0.160, 95%CI 0.444–0.579), depressive symptoms (OR=-0.848, 95%CI 0.726–0.992) or high levels of stress (OR=-0.955, 95%CI 0.914-0.999) had overall lower levels of family function. Having more children was linked to approximately 1.3 times higher family function (95%CI 1.080–1.057). Conclusion: Stress, depression, cognitive decline, and number of children are predictors of family function and should be considered in social and health care strategies within the family caregiving context.
  • PRÁTICA DOS CUIDADORES NA AVALIAÇÃO DO RISCO DE QUEDA NA ADMISSÃO DO IDOSO NAS INSTITUIÇÕES DE LONGA PERMANÊNCIA PARA IDOSOS Original Article

    Baixinho, Cristina Lavareda; Dixe, Maria dos Anjos

    Resumo em Português:

    RESUMO. As quedas são um problema complexo para a população idosa institucionalizada. Apesar das recomendações, continuam a existir dificuldades na avaliação e informação sistemática dos fatores de risco de queda. Objetivos: construir e validar a Escala de Práticas de Identificação e Informação dos Fatores de Risco de Queda na Admissão do Idoso; descrever as práticas dos profissionais na identificação e informação dos fatores de risco de queda na admissão do idoso; e associar as práticas à formação, experiência e idade dos cuidadores. Método: Estudo metodológico. A partir da revisão da literatura, foram observados os contextos, consultados peritos, selecionados os indicadores, o desenho e a avaliação da escala por peritos, o pré-teste, a reformulação, a aplicação e a validação. Resultados: A taxa de resposta foi de 65,52%. A escala validada possui 13 itens e duas dimensões: práticas de avaliação de fatores de risco e práticas de informação; apresenta boas propriedades psicométricas (α=0,913) para avaliar o risco de queda na admissão do idoso. Conclusões: Os cuidadores que receberam treinamento durante a atividade profissional apresentam melhores práticas de informação ao idoso sobre o risco de queda. Valoriza-se o risco associado às alterações de marcha e equilíbrio, comparativamente ao estado cognitivo.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Falls are a complex problem for the older population residing in nursing homes. Despite recommendations, many difficulties remain in the evaluation of and systematic information on fall risk factors. Objectives: To build and validate the Scale for Practices of Identification of and Information on Fall Risk Factors in the Admission of Older Adults; to describe the practices of professionals in identifying and providing information on fall risk factors in the admission of older adults; and to associate these practices with the training, experience, and age of the caretakers. Methods: This is a methodological study. Based on a literature review, we analyzed the contexts, consulted specialists, selected indicators, and designed the scale, which was evaluated by experts. The process included a pre-test, reformulation, application, and validation. Results: The response rate was 65.52%. The validated scale has 13 items and 2 dimensions: risk factor evaluation practices and information practices; it presents good psychometric properties (α=0.913) to evaluate the risk of falls in the admission of older adults. Conclusions: Caregivers who received training during professional activities had better practices as to the provision of information to older adults about the risk of falls. The risk associated with gait and balance changes is more significant compared to the cognitive state.
  • PREJUÍZO DA CAPACIDADE FUNCIONAL DE IDOSOS COM DOENÇA DE ALZHEIMER Original Article

    Andrade, Susan Kelly Damião do Rego e Silva; Melo, Maria Clara Silva de; Lima Filho, Bartolomeu Fagundes de; Porto, Fábio Henrique de Gobbi; Peixoto, Vanessa Giffoni de Medeiros Nunes Pinheiro; Gazzola, Juliana Maria

    Resumo em Português:

    RESUMO. Introdução: A capacidade funcional de idosos com doença de Alzheimer (DA) sofrerá prejuízo progressivo. Objetivo: O presente estudo visou verificar a influências de dados sociodemográficos, clínicos, de estadiamento, mobilidade, equilíbrio postural e cognitivos no prejuízo da capacidade funcional de idosos com DA. Métodos: Trata-se de um estudo observacional, analítico e transversal, realizado no Departamento de Fisioterapia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, em Natal, Rio Grande do Norte, Brasil. O estudo contou com a participação de 40 idosos com idade igual ou superior a 60 anos com DA leve ou moderada, com deambulação independente. Os instrumentos utilizados incluíram um questionário para avaliação de dados sociodemográficos e antropométricos; o Mini-Exame de Estado de Saúde Mental (MEEM); a Avaliação Clínica da Demência (CDR); o Teste do desenho do Relógio (TDR); o Teste de Fluência Verbal (TFV); o Timed Up and Go Test (TUG); e o Clinical Test of Sensory Organization and Balance (CTSIB). Foram realizadas análises descritivas simples, teste de Mann-Whitney, teste de correlação de Spearman, modelo de regressão linear e equação de predição (p<0,05 e intervalo de 95% [IC95%]). Resultados: Foram gerados quinze modelos de regressão linear e foi escolhido o último para a análise. As variáveis assumidas nesse modelo citado foram: CDR, MEEM e condição três do CTSIB, que explicam 60,1% do desfecho. Conclusões: Pode-se concluir que o prejuízo da capacidade funcional de idosos com DA é influenciado pelo avançar da doença, pelos déficits cognitivo e de equilíbrio postural, sendo esse mais relacionado à imprecisão do sistema somatossensorial em realizar a integração sensorial.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Background: The functional capacity of elderly individuals with Alzheimer disease (AD) progressively declines. Objective: To verify the influence of sociodemographic, clinical, staging, mobility, and postural and cognitive balance data on the impairment of the functional capacity of elderly individuals with AD. Methods: This observational, analytical, cross-sectional study was performed at the Physiotherapy Department of the Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, Brazil. The study consisted of forty elderly individuals aged ≥60 years old with mild or moderate AD, who could ambulate independently. The instruments used included a questionnaire to assess sociodemographic and anthropometric data; the Mini-Mental Health State Examination (MMSE); the Clinical Dementia Rating (CDR); a clock drawing test (CDT); a verbal fluency test (VFT); the Timed Up and Go Test (TUG); and the Clinical Test of Sensory Organization and Balance (CTSIB). Simple descriptive analyses, Mann-Whitney test, Spearman's correlation test, linear regression modeling, and prediction equation (p<0.05, 95% confidence interval [95%CI]) were performed. Results: Fifteen linear regression models were generated, with the final model chosen for analysis. The variables assumed in that model were CDR, MMSE score, and condition 3 of the CTSIB, which explained 60.1% of the outcome. Conclusions: Impairment of functional capacity in elderly individuals with AD was influenced by disease progression, which was due to cognitive deficits and deficits in postural balance, which are related to the inaccuracy of the somatosensory system in performing sensory integration.
  • RESULTADOS E INTERVENÇÕES EM IDOSOS COM E SEM DEFICIÊNCIA COGNITIVA: UM ESTUDO LONGITUDINAL Original Article

    Silva, Anne Caroline Soares da; Ansai, Juliana Hotta; Cezar, Natália Oiring de Castro; Carvalho Vale, Francisco Assis; Santos, Julimara Gomes dos; Andrade, Larissa Pires de

    Resumo em Português:

    RESUMO. Introdução: Estudos com acompanhamento clínico são necessários para um melhor entendimento da evolução do quadro cognitivo e desenvolvimento de melhores estratégias de avaliação e intervenção. Objetivo: Investigar se idosos com cognição preservada (CP), comprometimento cognitivo leve (CCL) e doença de Alzheimer (DA) leve apresentam diferenças nos desfechos clínicos e intervenções realizadas ao longo de 32 meses. Métodos: A amostra foi constituída de 124 idosos residentes na comunidade foram incluídos e classificados em um dos três grupos (CP, CCL, DA leve). Informações sobre desfechos clínicos (óbitos, novos diagnósticos, quedas, necessidade de assistência ou mudanças de rotina e hospitalizações) e intervenções realizadas (aumento do uso de medicamentos, intervenção fisioterapêutica, prática de exercícios físicos e outras) foram coletadas, no período de 32 meses, por telefone ou durante visita domiciliar em um único dia. Resultados: Após 32 meses, 95 idosos (35 CP, 33 CCL e 27 DA) foram reavaliados. A necessidade de assistência/mudanças de rotina foi significativamente maior no Grupo DA, principalmente para as atividades básicas de vida diária. Diferentemente dos outros grupos, o Grupo CP não apresentou “outros diagnósticos” (incontinência urinária, prolapso, alterações visuais e doença autoimune). Nenhuma outra diferença significativa foi encontrada quanto às outras variáveis. Conclusão: Os idosos com e sem comprometimento cognitivo apresentaram diferenças em alguns desfechos clínicos após 32 meses, como necessidade de assistência/mudanças de rotina e novos diagnósticos de doenças específicas. Assim, a multidimensionalidade do idoso deve ser considerada ao planejar avaliações e intervenções.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Background: Clinical follow-up studies are necessary for a better understanding of the evolution of cognitive impairment as well as the development of better assessment and intervention tools. Objective: To investigate whether older people with preserved cognition (PC), mild cognitive impairment (MCI) and mild Alzheimer's disease (AD) show differences in clinical outcomes and interventions after a 32-month period. Methods: One hundred twenty-four community-dwelling older people were included and classified in one of three groups (PC, MCI and mild AD). Information on clinical outcomes (deaths, new diagnoses, falls, need for assistance or changes in routine and hospitalizations) and interventions (increased use of medication, physiotherapeutic intervention, practice of physical exercise, etc.) in the 32-month period were collected by telephone or during a home visit on a single day. Results: Ninety-five participants (35 with PC, 33 with MCI and 27 with AD) were reevaluated after 32 months. The need for assistance/changes in routine was significantly higher in the AD group, especially with regard to basic activities of daily living. Unlike the other groups, the PC group did not show “other diagnoses” (urinary incontinence, prolapse, change in vision or autoimmune disease). No significant differences were found regarding other variables. Conclusions: Older people with and without cognitive impairment exhibited differences in some clinical outcomes after 32 months, such as need for assistance or changes in their routine and new diagnoses of specific diseases. Therefore, the multidimensionality of geriatric patients should be considered when planning assessments and interventions.
  • TREINO INTENSIVO DE NOMEAÇÃO PARA IDOSOS DE BAIXA ESCOLARIDADE COM E SEM DEMÊNCIA Original Article

    Ferreira, Amanda Cristina de Souza; Silva, Ariely Aurélio; Paiva, Lorrane Rodrigues; Satler, Corina; Cera, Maysa Luchesi

    Resumo em Português:

    RESUMO. A queixa de dificuldades para nomear pode ser comum em idosos. Na demência, a anomia é a manifestação mais frequente dos transtornos de linguagem. O treino de nomeação beneficia o acesso lexical e promove maior qualidade de comunicação para idosos com ou sem demência. Objetivo: Analisar as respostas de nomeação, o tempo de resposta e a generalização das respostas de nomeação de idosos neurotípicos e com demência de baixa escolaridade antes e após um treinamento de nomeação, com e sem estimulação da compreensão oral. Método: Participaram deste estudo 20 idosos, 10 com demência e 10 neurotípicos, incluídos após entrevista, rastreio de cognição e funcionalidade. O treinamento de nomeação foi baseado na prática de recuperação e realizado em cinco sessões. Metade do grupo foi submetido ao treino de nomeação exclusivo e metade ao treinamento associado à estimulação de compreensão oral. Resultado: Idosos com demência apresentaram melhor desempenho após o treinamento para pontuações na nomeação oral e compreensão de palavras orais, exceto para manipulação de objetos. O tempo de resposta para nomear estímulos treinados e não treinados também foi melhor para idosos com demência. Após a intervenção, os indivíduos neurotípicos tiveram desempenho estatisticamente melhor no tempo de compreensão e no escore na nomeação oral, compreensão de palavras orais e manipulação de objetos, para palavras treinadas e não treinadas. Conclusão: O treino de nomeação, exclusivo ou associado ao de compreensão oral, por meio da técnica de recuperação, beneficia o desempenho de linguagem de idosos neurotípicos e com demência e proporciona melhoras inclusive para estímulos não treinados.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Complaints about naming difficulties may be common in the elderly. In dementia, anomia is the most frequent symptom of language disorders. Naming training can improve lexical access and promote better quality of communication for elderly with or without dementia. Objective: To analyze naming scores, response time and the generalization of responses for naming of neurotypical and demented low-educated older adults before and after receiving a naming training program, with and without oral comprehension stimulation. Method: Twenty elderly participants, 10 with dementia and 10 neurotypical, were included after interview, screening for cognition and functionality. The naming training was based on retrieval practice and carried out in 5 sessions. Half of the group underwent exclusive naming training, while the other half received naming training associated with oral comprehension stimulation. Results: Elderly people with dementia performed better after training for scores on oral naming and comprehension of oral words, except for object manipulation. The response time for naming trained and untrained stimuli was also better for elderly people with dementia. After the intervention, neurotypical individuals performed statistically better in comprehension time and in the score in oral naming, comprehension of oral words and object manipulation, for trained and untrained words. Conclusion: Naming training, exclusive or associated with oral comprehension, using the recovery technique benefits the language performance of neurotypical and demented elderly, and provides improvements even for untrained stimuli.
  • ASPECTOS QUALITATIVOS E QUANTITATIVOS NO TESTE DE FLUÊNCIA F-A-S EM PESSOAS COM AFASIA Original Article

    Jansson, Isabella Linnea; Ortiz, Karin Zazo; Barreto, Simone dos Santos

    Resumo em Português:

    RESUMO. Testes de fluência verbal são procedimentos amplamente utilizados na avaliação neuropsicológica. A análise da performance de pessoas com afasia no teste de fluência verbal fonêmica (FVF), do ponto de vista quantitativo e qualitativo, pode contribuir para uma melhor compreensão das mudanças cognitivas que ocorrem nesse grupo de pacientes. Objetivo: Os objetivos deste estudo foram analisar as medidas de estratégias de agrupamento e de mudança de agrupamento na FVF de pessoas com afasia e investigar a correlação entre o uso dessas estratégias, o desempenho quantitativo no teste e o desempenho em funções executivas. Métodos: Foi realizado um estudo transversal com 15 pessoas com afasia, destros, falantes nativos do português brasileiro, com idade entre 19 e 92 anos. Eles foram submetidos ao teste F-A-S e ao Teste do Relógio (TDR). Foram obtidas as seguintes medidas no F-A-S: escore total, número e tamanho médio de agrupamento e número de mudança de agrupamento. Para análise de correlação foi utilizado o teste de Spearman. Resultados: Foi verificada correlação positiva entre todos os escores do teste F-A-S, variando entre p=0,61 (p<0,001) e p=0,91 (p<0,001). Não foram encontradas correlações entre tais medidas e o escore no TDR (p≤0,31; p≥0,260). Conclusões: A análise quantitativa e qualitativa do F-A-S de pessoas com afasia, mesmo com diferentes manifestações linguísticas, mostrou que elas apresentam escores inferiores e o número total de palavras e o número de mudanças de agrupamento possuem forte correlação. Não foi observada correlação entre funções executivas, avaliada pelo TDR, e o desempenho na medida de mudança de agrupamento.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Verbal fluency tests are widely used in neuropsychological assessment. The quantitative and qualitative analysis of the performance of aphasic individuals on the phonemic verbal fluency (PVF) test can contribute to a better understanding of cognitive changes in this group of patients. Objective: This study aimed to analyze clustering and switching measures of PVF in people with aphasia and investigate the relationship between the use of these strategies, the quantitative performance on the test, and the performance on executive functions. Methods: This is a cross-sectional study of 15 people with aphasia, right-handed, native speakers of Brazilian Portuguese, aged 19 to 92 years. They were submitted to the F-A-S test and the Clock Drawing Test (CDT). The following measures were obtained in the F-A-S test: total score, number of clusters, mean cluster size, and number of switches. Spearman's test was used to analyze correlation. Results: We found a positive correlation among all F-A-S test scores, ranging from p=0.61 (p<0.001) to p=0.91 (p<0.001). No correlation was identified between these measures and CDT performance (p≤0.31; p≥0.260). Conclusions: The quantitative and qualitative analysis of F-A-S in people with aphasia, even those with different linguistic manifestations, showed that these individuals presented lower scores and that the number of total words and the number of switches were strongly correlated. We found no correlation between executive function, assessed by the CDT, and switching performance on the F-A-S test.
  • O GRANDE LEGADO DE PHINEAS GAGE History Note

    Teles Filho, Ricardo Vieira

    Resumo em Português:

    RESUMO. O caso de Phineas Gage é parte integrante do folclore médico. Seu acidente ainda causa espanto e curiosidade, e pode ser considerado como o caso que mais influenciou e contribuiu para a discussão neuropsiquiátrica do século XIX sobre a relação mente-cérebro e topografia cerebral. Foi talvez o primeiro caso a sugerir o papel de áreas cerebrais na determinação da personalidade e que partes específicas do cérebro, quando afetadas, podem induzir mudanças mentais específicas. Além disso, seu caso contribuiu para o surgimento de abordagens cientificas que culminariam posteriormente na psicocirurgia. Gage é um elemento fixo nos estudos de neurologia, psicologia e neurociências, tendo sido solidificado como uma das grandes curiosidades médicas de todos os tempos que merece seu destaque.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. The case of Phineas Gage is an integral part of medical folklore. His accident still causes astonishment and curiosity and can be considered as the case that most influenced and contributed to the nineteenth century's neuropsychiatric discussion on the mind-brain relationship and brain topography. It was perhaps the first case to suggest the role of brain areas in determining personality and which specific parts of the brain, when affected, can induce specific mental changes. In addition, his case contributed to the emergence of the scientific approaches that would later culminate in psychosurgery. Gage is a fixed element in the studies of neurology, psychology, and neuroscience, having been solidified as one of the greatest medical curiosities of all time, deserving its prominence.
  • NEUROTOXOPLASMOSE E ABUSO DE ÁLCOOL EM AIDS: DEMÊNCIA COM MÚLTIPLAS ETIOLOGIAS Case Report

    Almondes, Katie Moraes de; Lima, Nathalya Chrispim

    Resumo em Português:

    RESUMO Transtorno neurocognitivo maior devido a múltiplas etiologias, ou demência por múltiplas etiologias (DME), é um termo estabelecido pelo Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais para se referir a casos complexos em que múltiplas patologias, como a Doença de Alzheimer, Corpos de Lewy, o vírus da imunodeficiência humana (HIV), danos de origem vascular ou a degeneração lobar frontotemporal, são identificados como contribuintes para o comprometimento neurocognitivo e/ou para alterações comportamentais, com base em testes de neuroimagem do paciente, exames laboratoriais, sintomatologia associada e histórico médico. Neste artigo, relatamos o caso de um paciente do sexo masculino de 63 anos que apresentou sintomas de parkinsonismo, afasia e comprometimento cognitivo em múltiplos domínios após neurotoxoplasmose relacionada à síndrome da imunodeficiência adquirida, dano vascular e histórico de abuso de álcool. Foram discutidas as variáveis neurocognitivas e neurocomportamentais que caracterizaram esse diagnóstico, assim como a importância do diagnóstico diferencial de DME para a neuropsicologia do envelhecimento e, especialmente, para indivíduos portadores do HIV.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT Major neurocognitive disorder due to multiple etiologies, or dementia due to multiple etiologies (DME), is a term coined by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders to refer to complex cases when multiple pathologies, such as Alzheimer's disease, Lewy Bodies, human immunodeficiency virus (HIV), vascular-related brain damage or frontotemporal lobar degeneration, are identified as contributing to neurocognitive impairment and/or behavioral alterations, based on patient's neuroimaging tests, laboratorial exams, associated symptomatology and medical history. In this study, we report the case of a 63-year-old male patient who presented with parkinsonism symptoms, aphasia and cognitive impairment on multiple domains after cerebral toxoplasmosis related to acquired immunodeficiency syndrome, vascular damage and a history of alcohol abuse. We discuss the neurocognitive and neurobehavioral variables that characterized this diagnosis, as well as the importance of the differential diagnosis of DME on the field of neuropsychology of aging and, especially, for individuals living with HIV infection.
  • TREINO DE ATENÇÃO COMPUTADORIZADO PARA IDOSOS COM COMPROMETIMENTO VISUAL E DEMÊNCIA: UM ESTUDO DE CASO Case Report

    Kuo, Michael Chih Chien; Fong, Tsz Yang; Fung, Cheuk Wing; Pang, Chi To; So, Lok Man; Tse, Ka Ki; Chiu, Armstrong Tat San; Yeung, King

    Resumo em Português:

    RESUMO. A demência causa distúrbios em várias funções corticais superiores. O comprometimento da visão pode impactar ainda mais a cognição em pessoas com demência. Este estudo relata os resultados de um programa de treinamento computadorizado de atenção em um paciente com demência e deficiência visual, uma mulher de 98 anos com maculopatia bilateral e demência moderada. O programa consistia em avaliações e pré- e pós-sessões de treinamento. As avaliações incluíram o Mini-Exame do Estado Mental em Cantonês, o teste de extensão de dígitos, a versão chinesa do Teste de Aprendizagem Verbal (CVVLT) e o Teste de Desempenho de Atenção (TAP). As sessões de treinamento foram realizadas uma a duas vezes por semana, com um total de 8 sessões de 45 minutos. A paciente apresentou diminuição no escore CVVLT e melhora nos parâmetros TAP. Os resultados indicaram que em idosos com deficiência visual com demência, a atenção e a velocidade de processamento (medida por um teste sensível como o TAP) poderiam ser melhoradas com a realização de treinamento computadorizado adequado.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Dementia causes disorders in multiple higher cortical functions. Visual impairment could further impact cognition in those with dementia. This study reports the results of a computerized attention training program in a patient with dementia and visual impairment. The case involves a 98-year-old woman with bilateral maculopathy and moderate dementia. The program consisted of pre- and post-assessments and training sessions. Assessments included the Cantonese version of the Mini-Mental State Examination, the digit span forward test, the Chinese version of the Verbal Learning Test (CVVLT), and the Test of Attentional Performance (TAP). Training sessions were conducted once to twice a week for a total of 8 45-minute sessions. The participant showed a decrease in the CVVLT score and improvements in TAP parameters. The results indicated that, in visually impaired older adults with dementia, attention and processing speed (measured by a sensitive test such as TAP) could potentially be improved with appropriate computerized training.
  • ENCEFALITE DE RASMUSSEN: APRESENTAÇÃO EM IDOSOS? Case Report

    Alvim, Ricardo Pires; Aguiar, Patrick; Amado, Daniel Kempel; Rocha, Maria Sheila Guimarães; Rodriguez, Roberta Diehl; Brucki, Sonia Maria Dozzi

    Resumo em Português:

    RESUMO. A encefalite de Rasmussen (ER) é um distúrbio clássico da faixa etária infantil e apenas 10% dos casos são descritos em adultos. Trazemos dois casos comprovados de ER em idosos, com idade acima de 55 anos de idade. Objetivo: Descrever as características clínicas, evolução, avaliação diagnóstica, achados neuropatológicos e tratamento da ER em dois casos clínicos com mais de 55 anos de idade. Além disso, atentar para o declínio cognitivo progressivo como uma característica importante na apresentação ER idosos em associação à epilepsia focal. Métodos: Série de casos de dois Hospitais Terciários em São Paulo, Brasil. Dados retrospectivos foram coletados de um caso. Resultados: Dois indivíduos do sexo masculino com idade >55 anos e apresentação clínica de epilepsia focal associada a deterioração cognitiva progressiva. Conclusão: A ER pode ser considerada a causa do declínio cognitivo progressivo em idosos, especialmente se for descrita epilepsia focal associada a achados assimétricos em neuroimagem.

    Resumo em Inglês:

    ABSTRACT. Rasmussen encephalitis (RE) is a classic disorder in the child age group, and only 10% of cases are described in adults. We bring two proven cases of RE in older adults aged over 55 years. Objective: To describe the clinical characteristics, progression, diagnostic assessment, neuropathological findings, and treatment of RE in two clinical cases of patients over 55 years of age. Furthermore, we address progressive cognitive decline as an important feature of the RE presentation in older adults in association with focal epilepsy. Methods: This is a case series from two tertiary hospitals from São Paulo – Brazil. Retrospective data were collected from one case. Results: Two male individuals aged >55 years with clinical presentation of focal epilepsy along with progressive cognitive deterioration. Conclusions: RE could be considered the cause of progressive cognitive decline in older adults, especially if focal epilepsy is described together with asymmetrical neuroimaging findings.
  • Dementia and COVID-19: complications of managing a pandemic during another pandemic Letter

    Sadigh-Eteghad, Saeed; Sahebari, Sepideh Seyedi; Naseri, Amirreza
  • Authors' reply: Relations between subjective well-being and Alzheimer's disease: a systematic review Letter

    Arca, Vitor Maia; Lucena, Laiza de Oliveira; Barbosa, Breno José Alencar Pires
Academia Brasileira de Neurologia, Departamento de Neurologia Cognitiva e Envelhecimento R. Vergueiro, 1353 sl.1404 - Ed. Top Towers Offices, Torre Norte, São Paulo, SP, Brazil, CEP 04101-000, Tel.: +55 11 5084-9463 | +55 11 5083-3876 - São Paulo - SP - Brazil
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