Escola Anna Nery, Volume: 26, Issue: spe, Published: 2022
  • The central question of transitional care: Integrating the person into care or care into the person? Editorial

    Baixinho, Cristina Lavareda
  • Funeral rites in the COVID-19 pandemic and grief: possible reverberations Pesquisa

    Giamattey, Maria Eduarda Padilha; Frutuoso, Joselma Tavares; Bellaguarda, Maria Lígia dos Reis; Luna, Ivânia Jann

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo compreender a ausência de rituais fúnebres na pandemia de COVID-19 no processo de viver o luto das famílias brasileiras que perderam entes queridos por COVID-19. Método pesquisa qualitativa documental realizada em três jornais disponibilizados online. Foram analisadas 67 reportagens, divididas em duas categorias; a primeira trata dos sofrimentos psicológicos derivados do isolamento social, como ansiedade, depressão, solidão e medo; e a segunda trata das diferentes manifestações do luto e o efeito psicológico das perdas em meio à pandemia. Resultado a ritualização da morte é indissociável do processo de elaboração das perdas. A ausência de rituais fúnebres, aliada ao distanciamento social, repercute de forma desafiadora para a sociedade e para os profissionais da saúde mental. Estratégias não presenciais de demonstração de afeto e elaboração da perda podem amenizar o isolamento imposto pela pandemia. Conclusões e implicações para a prática o processo de viver humano é repleto de ritos de passagem e a ritualística na morte-morrer se mostra necessária para a vivência da despedida, da certeza do distanciamento ocorrido entre entes e família. Implica em modos resolutivos de registro emocional, mental e mesmo físico da expressão pública de sofrimento do enlutado e do não esquecimento do Ser à morte. Impacta na prática assistencial para o acolhimento, orientação e elaboração das perdas para a manutenção de vida saudável das pessoas enlutadas, o que propõe argumentos teórico-reflexivos no cuidado em saúde mental e na guarida de pessoas enlutadas decorrentes da pandemia.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Objetivo comprender la ausencia de rituales funerarios en el proceso de dolor de las familias brasileñas que perdieron a sus seres queridos por COVID-19. Método una investigación documental cualitativa realizada en tres periódicos disponibles en línea. Se analizaron 67 informes, divididos en dos categorías; el primero trata sobre el sufrimiento psicológico derivado del aislamiento social, como la ansiedad, la depresión, la soledad y el miedo; y el segundo trata de las diferentes manifestaciones del dolor y el efecto psicológico de las pérdidas en medio de la pandemia. Resultado la ritualización de la muerte es inseparable del proceso de elaboración de las pérdidas. La ausencia de rituales funerarios combinada con la dictadura social puede tener un impacto desafiante en la sociedad y los profesionales de la salud mental. Las estrategias no presenciales para mostrar afecto y explicar la pérdida pueden aliviar el aislamiento impuesto por la pandemia. Conclusiones e implicaciones para la práctica el proceso del vivir humano está lleno de ritos de paso y los rituales de la muerte-morir resultan necesarios para la experiencia de la despedida, de la certeza de la distancia entre los seres queridos y la familia. Implica resolver modos de registro emocional, mental e incluso físico de la expresión pública del sufrimiento del doliente y del no olvido del Ser hasta la muerte. Incide en la práctica asistencial para la recepción, orientación y elaboración de las pérdidas para el mantenimiento de una vida sana de las personas en dolor, el cual propone argumentos teórico-reflexivos en la atención de la salud mental y en el refugio de personas en dolor producto de la pandemia.

    Abstract in English:

    Abstract Objective to understand the absence of funeral rituals in the process of living the grief process of Brazilian families who lost loved ones by COVID-19. Method this is a qualitative documental research carried out in three newspapers available online. Sixty-seven reports were analyzed, divided into two categories; the first deals with psychological suffering derived from social isolation, such as anxiety, depression, loneliness and fear; and the second deals with the different manifestations of grief and the psychological effect of losses amidst the pandemic. Result: the ritualization of death is inseparable from the process of elaboration of the losses. The absence of funeral rituals combined with social dictatorship can have a challenging impact on society and mental healthcare professionals. Non-presential strategies for showing affection and elaborating the loss can ease the isolation imposed by the pandemic. Conclusions and implications for practice the human living process is full of rites of passage and death-dying rituals prove to be necessary for the experience of farewell, of the certainty of the distance between loved ones and family. It implies resolving modes of emotional, mental and even physical recording of the public expression of griever’s suffering and not forgetting the Being’s to death. It impacts care practice for reception, guidance and elaboration of losses for the maintenance of a healthy life for grievers, which proposes theoretical-reflective arguments in mental healthcare and in the shelter of grievers resulting from the pandemic.
  • Repercussions of the Covid-19 pandemic in the care of premature infants Pesquisa

    Reichert, Altamira Pereira da Silva; Guedes, Anna Tereza Alves; Soares, Anniely Rodrigues; Brito, Paloma Karen Holanda; Bezerra, Iolanda Carlli da Silva; Silva, Layla Caroline Lino da; Dias, Tayanne Kiev Carvalho; Santos, Nathanielly Cristina Carvalho de Brito

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo O estudo objetivou compreender as repercussões da pandemia da Covid-19 no cuidado de lactentes prematuros, na perspectiva de mães e profissionais de saúde. Método Foram realizadas entrevistas semiestruturadas nos meses de junho e julho de 2020, por meio de ligação telefônica, com 14 mães e quatro profissionais de saúde do serviço de follow-up de uma maternidade pública da Paraíba, Brasil. Resultados A partir da análise temática indutiva, os impactos da pandemia no cuidado ao lactente nascido prematuro, foram: sobrecarga e afastamento dos profissionais dos serviços de saúde, desativação temporária da unidade mãe canguru, descontinuidade da assistência ao prematuro, medo materno de expor a criança à Covid-19 e baixa condição socioeconômica. Foram elencadas estratégias de enfrentamento para o cuidado dos lactentes durante a pandemia, como: maior espaçamento das consultas, acompanhamento por meio telefônico e cumprimento das medidas de biossegurança. Conclusão e implicações para a prática A pandemia exigiu adaptações na assistência, tornando necessárias novas formas de cuidado a essas crianças, como exemplo, as consultas de acompanhamento remotas, a fim de garantir o seu direito à vida e saúde.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Objetivo El estudio tuvo como objetivo comprender las repercusiones de la pandemia de Covid-19 en la atención de bebés prematuros, desde la perspectiva de las madres y los profesionales de la salud. Método Se realizaron entrevistas semiestructuradas en los meses de junio y julio de 2020, por medio de llamadas telefónicas, a 14 madres y cuatro profesionales de la salud del servicio de seguimiento de una maternidad pública en Paraíba, Brasil. Resultados A partir del análisis temático inductivo, los efectos de la pandemia en la atención de bebés prematuros fueron los siguientes: sobrecarga y distanciamiento de profesionales de los servicios de salud, inhabilitación temporal de la unidad Madre Canguro, discontinuidad de la atención al bebé prematuro, miedo materno a exponer al niño al Covid-19 y nivel socioeconómico bajo. Se enumeraron estrategias de afrontamiento para la atención infantil durante la pandemia, tales como: mayor intervalo entre consultas, seguimiento telefónico y cumplimiento de medidas de bioseguridad. Conclusión e implicaciones para la práctic a: La pandemia requirió adaptaciones en la atención, que hacen necesarias nuevas formas de atención para estos niños, como las consultas de monitoreo remoto, para garantizar su derecho a la vida y a la salud.

    Abstract in English:

    Abstract Objective The study aimed at understanding the repercussions of the Covid-19 pandemic in the care of premature infants, from the perspective of mothers and health professionals. Method Semi-structured interviews were conducted in the months of June and July 2020, over the telephone, with 14 mothers and four health professionals from the follow-up service of a public maternity hospital in Paraíba, Brazil. Results From the inductive thematic analysis, the impacts of the pandemic on the care of premature infants were as follows: overload and distancing of health service professionals, temporary deactivation of the Kangaroo mother unit, discontinuity of care for the premature infant, maternal fear of exposing the child to Covid-19 and low socioeconomic status. Coping strategies for the care of infants during the pandemic were listed, such as: greater spacing between consultations, phone follow-up and compliance with biosafety measures. Conclusion and implications for the practice The pandemic required adaptations in care, which make new forms of care necessary for these children, such as remote follow-up consultations, in order to guarantee their right to life and health.
  • Violence against children and adolescents and the pandemic – Context and possibilities for education professionals Research

    Oliveira, Ana Paula França de; Souza, Marina Soares de; Sabino, Fabiano Henrique de Oliveira; Vicente, Aparecido Renan; Carlos, Diene Monique

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo compreender as percepções de profissionais da educação sobre as violências contra crianças e adolescentes em contexto de pandemia pela Covid-19. Método pesquisa com abordagem qualitativa, ancorada no Paradigma Complexo, realizada com sete profissionais da educação entre setembro e outubro de 2020. A coleta de dados se deu por entrevistas semiestruturadas realizadas em plataforma virtual gratuita, sendo os dados analisados tematicamente. Resultados emergiram dois temas finais “Violência e pandemia” e “(Não) percepção de possibilidades de atuação”. A violência contra crianças e adolescentes é vislumbrada como fenômeno multidimensional pelos participantes. Pelas especificidades de maior ocorrência nas famílias, as alterações da vida impostas pela pandemia, em especial, o afastamento escolar, podem implicar no aumento de casos e maior dificuldade para identificação de violências contra essa população. Os impactos à saúde mental de crianças e adolescentes nesse período foi reforçado. Conclusão e implicações para a prática apesar da compreensão de maior exposição às violências durante a pandemia, os profissionais não conseguiram propor estratégias para enfrentamento. Novos estudos sobre o tema com diferentes atores envolvidos, e articulação intersetorial para enfrentamento do fenômeno, são necessários.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Objetivo comprender las percepciones de los profesionales de la educación sobre la violencia contra niños y adolescentes en el contexto de pandemia por Covid-19. Método investigación con enfoque cualitativo, anclada en el Paradigma Complejo, realizada con siete profesionales de la educación entre septiembre y octubre de 2020. La recolección de datos se llevó a cabo a través de entrevistas semiestructuradas realizadas en una plataforma virtual libre, y los datos fueron analizados temáticamente. Resultados Surgieron dos temas finales “Violencia y pandemia” y “(No) percepción de posibilidades de actuación”. La violencia contra niños y adolescentes es vista por los participantes como un fenómeno multidimensional. Debido a las especificidades que ocurren con mayor frecuencia en las familias, los cambios en la vida que impone la pandemia, especialmente el alejamiento de las escuelas, pueden conllevar un aumento de casos y una mayor dificultad para identificar la violencia contra esta población. Se reforzaron los impactos en la salud mental de niños y adolescentes durante este período. Conclusión e implicaciones para la práctica a pesar de comprender que se manifiesta una mayor exposición a la violencia durante la pandemia, los profesionales no pudieron proponer estrategias de afrontamiento. Se advierte la necesidad de contar con nuevos estudios sobre el tema, que incluyan a los diferentes actores involucrados, con articulación intersectorial para enfrentar el fenómeno.

    Abstract in English:

    Abstract Objective to understand the education professionals' perception about violence against children and adolescents in the COVID-19 pandemic context. Method a research study with a qualitative approach, anchored in the Complex Paradigm, carried out with seven education professionals between September and October 2020. Data collection took place through semi-structured interviews carried out on a free virtual platform, and the data were thematically analyzed. Results Two final themes emerged: “Violence and the pandemic” and “(Non)perception of action possibilities”. Violence against children and adolescents is seen as a multidimensional phenomenon by the participants. Due to the specificities that occur more frequently in families, the life changes imposed by the pandemic, especially distancing from the school, can lead to an increase in the number of cases and to greater difficulty identifying violence against this population. The impacts on children's and adolescents' mental health during this period were reinforced. Conclusion and implications for the practice despite the understanding of greater exposure to violence during the pandemic, the professionals were unable to propose coping strategies. New studies on the subject matter with different actors involved are needed, as well as intersectoral articulation to face the phenomenon.
  • Health communication about COVID-19 and Diabetes Mellitus in social media: true and false Research

    Ribeiro, Thalita da Silva; Stechi, Gabrielly; Castro, Paola Cristina de; Viana, Angelina Lettiere

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivos Identificar em canais de veiculação midiática, os assuntos verdadeiros e falsos relacionados à COVID-19 e às pessoas com diabetes mellitus. Método Pesquisa documental realizada em postagens no Twitter e nos sites da Sociedade Brasileira de Diabetes e do Ministério da Saúde e submetidas à análise temática e discutidas à luz das evidências científicas sobre o tema. Resultados Das 110 postagens, 71 eram do Twitter, 31 do Ministério da Saúde e 8 da Sociedade Brasileira de Diabetes. As fake news correspondiam a 88 postagens; sete divulgavam informações sobre estudos não concluídos; seis eram notícias equivocadas; e nove verdadeiras. Os assuntos foram agrupados em alimentos e substâncias, condições de vida (socioeconômica e hábitos), medicações, COVID-19 e diabetes mellitus, gravidade e fatores de risco. Há excesso de desinformação com a finalidade de enganar e negar a realidade, dadas as disputas de saberes e poderes políticos, econômicos e ideológicos. Conclusão e implicações para a prática A maior parte das postagens eram fake news. Em sendo as mídias sociais um lugar para a fácil disseminação de informações verdadeiras ou falsas, os cientistas e profissionais de saúde precisam se aproximar das comunidades virtuais dessas mídias e usá-las como ferramentas aliadas da comunicação em saúde.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Objetivos Identificar cuestiones verdaderas y falsas relacionadas con el COVID-19 y personas con diabetes mellitus en los canales de comunicación. Método Investigación documental realizada en publicaciones en Twitter y en los sitios web de la Sociedad Brasileña de Diabetes y el Ministerio de Salud, sometida a análisis temático y discutida a la luz de la evidencia científica sobre el tema. Resultados De las 110 publicaciones, 71 fueron de Twitter, 31 del Ministerio de Salud y 8 de la Sociedad Brasileña de Diabetes. Las noticias falsas correspondieron a 88 publicaciones; siete revelaron información sobre estudios inconclusos; seis fueron noticias equivocadas; y nueve verdaderas. Los temas se agruparon en alimentos y sustancias, condiciones de vida (socioeconómicas y de hábitos), medicamentos, COVID-19 y diabetes mellitus, gravedad y factores de riesgo. Existe un exceso de desinformación con el propósito de engañar y negar la realidad, dadas las disputas sobre conocimientos y poderes políticos, económicos e ideológicos. Conclusión e implicaciones para la práctica La mayoría de las publicaciones eran noticias falsas. Dado que las redes sociales son un lugar para la fácil difusión de información verdadera o falsa, los científicos y los profesionales de la salud deben acercarse a las comunidades virtuales de estos medios y utilizarlos como herramientas aliadas para la comunicación en salud.

    Abstract in English:

    Abstract Objectives To identify true and false issues related to COVID-19 and to people with diabetes mellitus in media channels. Method A documentary research study carried out in posts on Twitter and on the websites of the Brazilian Society of Diabetes and Ministry of Health, submitted to thematic analysis and discussed in the light of the scientific evidence on the topic. Results Of the 110 posts, 71 were from Twitter, 31 by the Ministry of Health and 8 by the Brazilian Society of Diabetes. Fake news corresponded to 88 posts; seven disclosed information about unfinished studies; six were wrong news items; and nine were true. The topics were grouped into food products and substances, living conditions (socioeconomic and habits), medications, COVID-19 and diabetes mellitus, severity and risk factors. There is an excess of disinformation with the purpose of deceiving and denying reality, given the disputes over political, economic and ideological knowledge and powers. Conclusion and implications for the practice Most of the posts were fake news. As the social media are a place for the easy dissemination of true or false information, scientists and health professionals need to approach the virtual communities of these media and use them as allied tools for communication in health.
  • Training of nurses during the COVID-19 pandemic in southernmost Brazil: a cross-sectional study Research

    Capellari, Claudia; Kaiser, Dagmar Elaine; Diehl, Tamires Viviane Aparecida; Muniz, Gabriela de Carvalho; Mancia, Joel Rolim

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivos identificar as estratégias adotadas para a continuidade da formação de enfermeiros durante a pandemia de COVID-19. Métodos estudo transversal, realizado com coordenadores de curso de graduação em Enfermagem do Rio Grande do Sul, Brasil, e coleta de dados on-line, entre novembro de 2020 e março de 2021. Resultados participaram 48 coordenadores; as Instituições de Ensino Superior adotaram o Ensino Remoto Emergencial no tempo médio de 26,9 dias após a determinação do distanciamento social e a mediana 45 dias em relação aos Estágios Obrigatórios, sendo que em 2020/1 81,3% das instituições mantiveram alunos nesta atividade e em 2020/2 o número passou para 85,4%. A supervisão direta, nos estágios, foi realizada em 50% das instituições. Como auxílio aos estudantes, destacaram-se o acesso a plataformas e biblioteca digital, e acesso assíncrono ao conteúdo. Conclusão e implicações para a prática as estratégias para a continuidade do ensino incluíram a adoção de estratégia on-line, a retomada de estágios curriculares, a redução do número de alunos por grupo nas aulas práticas e a disponibilização de auxílio aos estudantes. O presente estudo identificou iniciativas que garantiram o ensino de Enfermagem no contexto pandêmico; há necessidade de novas investigações que avaliem o impacto de tais medidas na qualidade do ensino.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Objetivos identificar las estrategias adoptadas para continuar la formación de enfermeras durante la pandemia de COVID-19. Métodos estudio transversal, realizado con coordinadores de cursos de pregrado en Enfermería en Rio Grande do Sul, Brasil, y recolección de datos en línea, entre noviembre de 2020 y marzo de 2021. Resultados de un total de 48 coordinadores participantes, se identificó que las Instituciones de Educación Superior adoptaron Educación Remota de Emergencia en un tiempo promedio de 26,9 días después de la determinación del distanciamiento social y la mediana de 45 días en relación a las Pasantías Obligatorias. En 2020/1, el 81,3% de las instituciones tenían alumnos en esta actividad y, en 2020/2, el 85,4%. La supervisión directa, en pasantías, se realizó en el 50% de las instituiciones. Como ayuda a los estudiantes se destacó el acceso a plataformas y biblioteca digital, y el acceso asincrónico a contenidos. Conclusión e implicaciones para la práctica Las estrategias para la continuidad de la docencia incluyeron la adopción del formato enlínea, la reanudación de las prácticas curriculares, la reducción del número de alumnos por clase en las clases prácticas y la asistencia al alumno. El presente estudio implicó la identificación de iniciativas que garantizaron la formación en Enfermería en el contexto de la pandemia, incentivando la necesidad de nuevas investigaciones que se centren en evaluar el impacto de tales medidas en la calidad de la educación.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Objectives To identify the strategies adopted to proceed to education nursing during the COVID-19 pandemic. Methods A cross-sectional study was carried out with coordinators of undergraduate nursing programs in the Rio Grande do Sul, Brazil. Data collection was carried out online between November 2020 and March 2021. Results A total of 48 coordinators participated. Higher Education Institutions adopted Emergency Remote Education in an average time of 26.9 days after determining social distance and the median of 45 days concerning mandatory internships. In 2020/1, 81.3% of institutions kept students in this activity, and in 2020/2, the number increased to 85.4%. Direct supervision was carried out in 50% of institutions in internships. Access to platforms and digital libraries and asynchronous access to content stood out as an aid to students. Conclusion and implications for practice: Strategies for continuity of teaching included adopting an online strategy, resumption of curricular internships, reducing the number of students per class in practical classes, and student aid. The present study involved the identification of initiatives that ensured nursing education in the context of the pandemic, encouraging the need for new investigations that focus on assessing the impact of such measures on education quality.
  • Adherence to home care of suspected COVID -19 cases in home isolation Research

    Sousa, Katarina Milly Pinheiro de; Oliveira, Andressa Suelly Saturnino de; Araujo, Eduarda Maciel de; Freitas, Henrique de Souza; Santiago, Jênifa Cavalcante dos Santos; Barbosa, Stella Maia

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Analisar a associação entre as características sociodemográficas e a adesão aos cuidados domésticos de casos suspeitos de Covid-19 em isolamento domiciliar. Método: Estudo transversal, analítico. A coleta de dados ocorreu em unidade mista de saúde do Ceará, com 50 participantes suspeitos de Covid-19. Aplicou-se formulário de caracterização sociodemográfica, clínica e de avaliação dos cuidados em relação ao isolamento domiciliar. Para análise estatística, foram utilizados os testes Mann-Whitney e a razão de verossimilhança. Os princípios éticos das pesquisas com seres humanos foram seguidos. Resultados: A maioria dos homens (57,9%; p = 0,010) e das pessoas que conheciam alguém, pessoalmente, que teve/tem diagnóstico de Covid-19 (92,1%; p = 0,040) evitou aglomerações; 65,4% dos participantes com companheiro (a) descartaram o lixo adequadamente (p = 0,047); e 81,6% das pessoas com menor escolaridade aderiram à lavagem de roupas pessoais, de cama e toalhas com sabão comum e água (p = 0,043). Conclusão e implicações para a prática: As características sociodemográficas influenciaram a adesão a cuidados específicos, como evitamento de aglomerações, tratamento de lixo contaminado e lavagem de roupas pessoais, de cama e toalhas. Os cuidados domiciliares precisam ser mais enfatizados em consultas e pelos veículos de divulgação.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Objetivo Analizar la asociación entre características sociodemográficas y adhesión a la atención domiciliaria de casos sospechosos de Covid-19 en aislamiento domiciliario. Método: Estudio transversal, analítico. La recolección de datos se llevó a cabo en una unidad de salud mixta en Ceará, con 50 participantes sospechosos de Covid-19. Se aplicó una forma de caracterización y evaluación sociodemográfica y clínica de los cuidados en relación al aislamiento domiciliario. Para el análisis estadístico se utilizaron pruebas de Mann-Whitney y de razón de verosimilitud. Se siguieron los principios éticos de la investigación con seres humanos. Resultados: La mayoría de los hombres (57,9%; p=0,010) y las personas que conocían a alguien personalmente que tenía/tiene un diagnóstico de Covid-19 (92,1%; p=0,040) evitaron los clusters; el 65,4% de los participantes con pareja (a) descartó la basura correctamente (p=0,047); el 81,6% de las personas con menor nivel educativo se adhirió a lavar la ropa personal, la ropa de cama y las toallas con agua y jabón común (p=0,043). Conclusión e implicaciones para la práctica: Las características sociodemográficas influyeron en la adhesión a cuidados específicos, como evitar aglomeraciones, tratar residuos contaminados y lavar ropa, sábanas y toallas personales. Es necesario hacer más hincapié en la atención domiciliaria en las consultas y mediante la difusión de información.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Objective To analyze the association between sociodemographic characteristics and adherence to home care of suspected COVID-19 cases in home isolation. Method This is a cross-sectional, analytical study, and data collection took place in a health unit in Ceará, with 50 suspected COVID-19 participants. A sociodemographic, clinical characterization, and care evaluation form regarding home isolation was applied. For statistical analysis, the Mann-Whitney and likelihood ratio tests were used. The ethical principles of research with human beings were followed. Results Most men (57.9%; p = 0.010) and people who personally knew someone diagnosed with COVID-19 (92.1%; p = 0.040) avoided crowded places, 65.4% of the participants with a partner discarded the garbage properly (p = 0.047), and 81.6% of people with less education adhered to washing personal clothes, bedding, and towels with common soap and water (p = 0.043). Conclusions and implications for practice Sociodemographic characteristics influenced adherence to specific care, such as avoiding crowded places, treating contaminated waste, and washing personal clothes, bedding, and towels. Home care needs to be more emphasized in consultations and by means of dissemination.
  • Newly graduated nurses’ knowledge about Specific Precautions in the pre-pandemic of COVID-19 Research

    Eichemberger, Júlia Rigolon; Kawagoe, Julia Yaeko; Andrade, Lívia Guimarães; Mohallem, Andrea Gomes Costa

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Avaliar o conhecimento dos enfermeiros recém-formados sobre as medidas das Precauções Específicas (PE). Método Estudo transversal descritivo-exploratório, com abordagem quantitativa, realizado em um hospital privado de São Paulo, em fevereiro de 2019. Os enfermeiros foram abordados para participar da pesquisa enquanto aguardavam o início do processo seletivo para “Enfermeiro Junior”. Para avaliar o conhecimento, foi utilizado um instrumento validado, contendo 29 questões de múltipla escolha, divididas em cinco eixos temáticos, sendo definida como ponto de corte a média 7,0 (de zero a 10). Para análise dos dados, foi usado o pacote estatístico R Core, e o lme4 para os modelos mistos generalizados, sendo adotado nível de significância de 5%. Resultados Participaram do estudo 190 enfermeiros recém-formados com nota geral de 5,82, sendo a maior média (7,9) no eixo “Equipamento de Proteção Individual”. Nos demais eixos, as médias foram abaixo de 7,0, tendo a menor pontuação (4,35) no eixo “Cuidados com o Ambiente”. Conclusão e Implicações para a prática O estudo evidenciou déficit de conhecimento sobre as PE entre os enfermeiros recém-formados, com implicações para a segurança dos pacientes e dos profissionais de saúde, desde a prática assistencial na graduação (estágios) ao início da carreira profissional.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Objetivo Evaluar los conocimientos de los enfermeros recién graduados sobre las medidas de Precauciones Específicas/aislamiento. Método Se realizó un estudio transversal descriptivo-exploratorio con enfoque cuantitativo en un hospital privado de São Paulo en febrero/2019. El investigador abordó a los enfermeros que esperaban el proceso de selección del puesto de “Enfermero Junior” para que respondieran a la encuesta. Se utilizó un instrumento validado con 29 preguntas de opción múltiple, divididas en cinco categorías temáticas, y definió como punto de corte 7,0 (de cero a 10). Se utilizó el paquete estadístico R Core y el lme4 para modelos mixtos generalizados, y nivel de significación del 5%. Resultados Participaron 190 enfermeros recién graduados con una puntuación global de 5,82, con la media más alta (7,9) en “Equipos de protección personal”. En las demás categorías, las puntuaciones fueron inferiores a 7,0, siendo la más baja (4,35) la de “Cuidado del ambiente”. Conclusión e implicaciones para la práctica El estudio mostró una deficiencia de conocimientos sobre Precauciones Específicas entre los enfermeros recién graduados, lo que tiene implicaciones para la seguridad de los pacientes y de los profesionales de la salud desde la práctica de graduación (pasantía) hasta el inicio de la carrera profesional.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Objective To assess the knowledge of newly graduated nurses about Specific Precautions/Isolation measures. Method A cross-sectional descriptive-exploratory study with a quantitative approach was conducted in a private hospital in São Paulo in February 2019. The researcher approached the nurses waiting for the “Junior Nurse” position selection process to participate in the survey. The participants answered a validated instrument with 29 multiple-choice questions, divided into five thematic categories. A score of 7.0 (from zero to 10) was defined as the cut-off point. The R Core statistical package and the lme4 for generalized mixed models were used for data analysis, with a significance level of 5%. Results 190 newly graduated nurses participated in the study, with an overall knowledge of Specific Precautions score of 5.82, with the highest mean (7.9) in the “Personal Protective Equipment” category. In the other four categories, the nurses scored below 7.0, with the lowest score (4.35) in the “Care for the environment”. Conclusion and Implications for the practice The study showed a deficiency of Specific Precautions knowledge among newly graduated nurses, with implications for the patients’ and healthcare professionals’ safety from graduation practice (internship) to the beginning of their professional career.
  • Anxiety and depression in nursing professionals of a maternity during the COVID-19 pandemic Research

    Ribeiro, Camila Lima; Maia, Ivana Cristina Vieira de Lima; Pereira, Lívia de Paulo; Santos, Vanessa da Frota; Brasil, Raquel Ferreira Gomes; Santos, Juliana Sampaio dos; Cunha, Morgana Boaventura; Vieira, Luiza Jane Eyre de Souza

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Estimar a prevalência de sintomas de ansiedade e depressão e seus fatores relacionados, entre os profissionais de enfermagem de uma maternidade, durante a pandemia de COVID-19. Método Estudo observacional, descritivo e transversal, realizado com 189 profissionais de enfermagem de uma maternidade de referência, em Fortaleza-Ceará. A coleta de dados ocorreu durante três meses − de agosto a outubro de 2020 −, e utilizou-se Formulário Sociodemográfico e Clínico e Escala Hospitalar de Ansiedade e Depressão. Os fatores relacionados para depressão ou ansiedade foram determinados pela análise bivariada, por meio do teste qui-quadrado (nominais) e Wilcoxon (numéricas), com significância de p<0,05. Resultados Estimou-se a prevalência de sintomatologia ansiosa e depressiva em 58,3% e 29,6% dos participantes, respectivamente. Cerca de 53,5% foram afastados por suspeita de COVID-19 e 58%, infectados pelo vírus. Observou-se que os profissionais que atuavam na emergência, clínica obstétrica e Unidade de Terapia Intensiva materna foram os mais expostos ao risco de ter depressão (p=0,01055). Conclusão e implicações para a prática Alta prevalência de sintomas de ansiedade e depressão entre os participantes, independentemente de estarem na linha de frente da pandemia ou não. A situação requer acolhimento às demandas da saúde mental.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Objetivo Estimar la prevalencia de síntomas de ansiedad y depresión y sus factores relacionados entre profesionales de enfermería en una maternidad durante la pandemia de COVID-19. Método Estudio observacional, descriptivo y transversal realizado con 189 profesionales de enfermería de una maternidad de referencia en Fortaleza-Ceará. La recolección de datos ocurrió durante tres meses, de agosto a octubre de 2020, utilizando el Formulario Sociodemográfico y Clínico y la Escala Hospitalaria de Ansiedad y Depresión. Los factores relacionados con la depresión o la ansiedad se determinaron mediante análisis bivariado mediante las pruebas de chi-cuadrado (nominal) y Wilcoxon (numérica), con una significancia de p<0,05. Resultados La prevalencia de síntomas ansiosos y depresivos se estimó en 58,3% y 29,6% de los participantes, respectivamente. Alrededor del 53,5% fueron retirados por sospecha de COVID-19 y el 58% estaban infectados con el virus. Se observó que los profesionales que actuaban en emergencia, clínica obstétrica y Unidad de Terapia Intensiva materna eran los más expuestos al riesgo de tener depresión (p=0,01055). Conclusión e implicaciones para la práctica Alta prevalencia de síntomas de ansiedad y depresión entre los participantes, independientemente de si están en la primera línea de la pandemia o no. La situación requiere atender las demandas de salud mental.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Objective To estimate the prevalence of anxiety and depression symptoms and their related factors among nursing professionals in a maternity hospital during the COVID-19 pandemic. Method Observational, descriptive and cross-sectional study carried out with 189 nursing professionals from a reference maternity hospital in Fortaleza-Ceará. Data collection took place over three months, from August to October 2020, using the Sociodemographic and Clinical Form and the Hospital Anxiety and Depression Scale. Factors related to depression or anxiety were determined by bivariate analysis using the chi-square (nominal) and Wilcoxon (numerical) tests, with a significance of p<0.05. Results The prevalence of anxious and depressive symptoms was estimated in 58.3% and 29.6% of the participants, respectively. About 53.5% were removed due to suspected COVID-19 and 58% were infected with the virus. It was observed that professionals who worked in the emergency, obstetric clinic and maternal Intensive Care Unit were the most exposed to the risk of having depression (p=0.01055). Conclusion and implications for practice High prevalence of anxiety and depression symptoms among participants, regardless of whether they are on the front lines of the pandemic or not. The situation requires meeting the demands of mental health.
  • The experience of nursing professionals in high-risk obstetric emergency services in the face of the COVID-19 pandemic Research

    Herculano, Marta Maria Soares; Torres, Maria Alice Lopes; Moura, Maria Clara Vieira de; Silva, Ana Paula Almeida Dias da; Pitombeira, Mardênia Gomes Vasconcelos; Silva, Raimunda Magalhães da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo Analisar as estratégias, os desafios e os enfrentamentos dos profissionais de enfermagem que trabalhavam nas emergências obstétricas no contexto da pandemia de COVID-19. Método Estudo exploratório descritivo, qualitativo, realizado com nove profissionais de enfermagem de uma emergência obstétrica de alto risco, em Fortaleza-CE. Os dados foram coletados através da técnica grupo focal, em novembro de 2021, posteriormente foram organizados em temáticas e analisados de acordo com a literatura. Resultados A partir das experiências dos participantes emergiram três temas, a saber: 1) Estratégias de enfrentamento adotadas na pandemia por COVID-19; 2) Vivências experienciadas pelos profissionais de enfermagem durante suas atividades assistenciais na pandemia; 3) Desafios e reflexos experienciados pelos profissionais de enfermagem durante as atividades assistenciais. Os profissionais relataram condições inseguras e conflituosas em que os fluxos assistenciais sofreram mudanças inesperadas e dificuldades para agilizar um cuidado com segurança e empatia às usuárias do serviço. Considerações finais e implicações para a prática Percebeu-se ainda a fragilidade emocional e psicológica dos profissionais decorrente das extensas jornadas de trabalho, das constantes modificações dos fluxos e protocolos assistenciais, sobrecarga de trabalho, equipes insuficientes ocasionadas pelo afastamento de profissionais contaminados pelo vírus e por licença médica por desenvolver depressão ou outro distúrbio psicológico.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Objetivo Analizar estrategias, desafíos y enfrentamientos de profesionales de enfermería que actuaron en emergencias obstétricas en el contexto de la pandemia de COVID-19. Método Estudio exploratorio, descriptivo, cualitativo, realizado con nueve profesionales de enfermería de una emergencia obstétrica de alto riesgo en Fortaleza-CE. Datos recolectados a través de la técnica de grupos focales, en noviembre/2021, posteriormente organizados en temas y analizados según la literatura. Resultados De las experiencias, emergieron tres temas: 1) Estrategias de enfrentamiento adoptadas en la pandemia de COVID-19; 2) Experiencias vividas por profesionales de enfermería durante sus actividades de cuidado en la pandemia; 3) Desafíos y reflejos experimentados por profesionales de enfermería durante las actividades de cuidado. Los profesionales relataron condiciones inseguras y conflictivas en las que los flujos de atención sufrieron cambios inesperados y dificultades para agilizar la atención con seguridad y empatía para los usuarios del servicio. Consideraciones finales e implicaciones para la práctica También se percibió la fragilidad emocional y psicológica de los profesionales, resultante de la extensa jornada laboral, constantes cambios en los flujos y protocolos de atención, sobrecarga de trabajo, equipos insuficientes por la baja de contaminados por el virus y de licencia médica por enfermedad, como depresión u otro trastorno psicológico.

    Abstract in English:

    Abstract Objective To analyze the strategies, challenges, and coping mechanisms of nursing professionals who worked in obstetric emergencies in the context of the COVID-19 pandemic. Method This was a qualitative descriptive exploratory study with nine nursing professionals who worked at a high-risk obstetric emergency service in Fortaleza, Ceará, Brazil. Data were collected using a focus group carried out in November 2021. The data were organized into themes and analyzed according to the current literature. Results Based on the experiences of the participants, three themes emerged: 1) coping mechanisms adopted in the COVID-19 pandemic; 2) challenges experienced by nursing professionals in their care activities in the pandemic; and 3) challenges and repercussions experienced by nursing professionals in care activities. The professionals reported unsafe and conflicting conditions in which care flows suffered unexpected changes and which created challenges to provide users with safe and empathetic care. Final considerations and implications for practice The professionals presented emotional and psychological fragility because of long work periods, constant changes in care flows and protocols, work overload, understaffing due to professionals infected with COVID-19 or medical leaves of absence due to depression or other psychological disorders.
  • Chronic pain, anxiety, and depressive symptoms in nursing students in pandemic times Research

    Miotto, Luiz Paulo; Souza, Daniela Maria Xavier de; Gonçalves, Angélica Martins de Souza; Zerbetto, Sonia Regina; Hortense, Priscilla

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivos Identificar as manifestações de dor crônica (DC), ansiedade e sintomas depressivos em estudantes de Enfermagem de uma universidade pública federal em tempos de pandemia, analisando a associação entre essas variáveis, e descrever as características sociodemográficas e de hábitos de vida na população estudada. Método Estudo quantitativo, transversal, observacional e analítico, realizado de julho a novembro de 2020, com amostra de 119 estudantes de Enfermagem matriculados no segundo semestre de 2020. Foram utilizados questionários para caracterização sociodemográfica e de hábitos de vida, o mapa corporal da Escala Multidimensional de Avaliação de Dor, o Inventário de Ansiedade Traço-Estado e o Patient Health Questionnaire-9. Resultados A maioria dos estudantes de Enfermagem da amostra é do sexo feminino, com idade média de 23,4 anos, e 37,8% convivem com DC. Os estudantes com DC apresentaram maiores níveis de ansiedade e mais sintomas depressivos. Verificou-se associação entre DC, ansiedade e sintomas depressivos nessa amostra. Conclusão Durante o período pandêmico investigado, foi encontrada associação entre DC, ansiedade e sintomas depressivos na população de estudantes de Enfermagem da universidade investigada, indicando que os acadêmicos com DC experimentam maiores níveis de ansiedade e mais sintomas depressivos do que aqueles sem DC.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Objetivos Identificar las manifestaciones de dolor crónico (DC), ansiedad y síntomas depresivos en estudiantes de enfermería de una universidad pública federal en tiempos de pandemia, analizando la asociación entre estas variables; y describir las características de la población. Método Estudio cuantitativo, transversal, observacional y analítico, realizado de julio a noviembre de 2020, con una muestra de 119 estudiantes de enfermería matriculados en el segundo semestre de 2020. Se utilizaron cuestionarios para caracterizar hábitos sociodemográficos y de estilo de vida: el mapa corporal de la Escala Multidimensional de Evaluación del Dolor, el Inventario de Ansiedad Rasgo-Estado y el Patient Health Questionnaire-9. Resultados La mayoría de los estudiantes de enfermería de la muestra estudiada son mujeres, con una edad media de 23,4 años, y el 37,8% vive con DC. Los estudiantes con DC tenían niveles más altos de ansiedad y más síntomas depresivos. Hubo una asociación entre DC, ansiedad y síntomas depresivos en esta muestra. Conclusión Durante el período pandémico investigado, se encontró asociación entre DC, ansiedad y síntomas depresivos en la población de estudiantes de Enfermería de la universidad estudiada, señalando que quienes viven con DC experimentan mayores niveles de ansiedad y más síntomas depresivos que los estudiantes sin DC.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Objectives To identify the manifestations of chronic pain (CP), anxiety, and depressive symptoms in nursing students at a federal public university in pandemic times, analyzing the association between these variables and to describe population characteristics. Method This was a quantitative, cross-sectional, observational, and analytical study carried out from July to November 2020 with a sample of 119 nursing students enrolled in the second half of 2020. Questionnaires were used to characterize sociodemographic and lifestyle habits, the body map of the Multidimensional Pain Evaluation Scale, the State-Trait Anxiety Inventory, and the Patient Health Questionnaire-9. Results Nursing students in the studied sample are mostly female, with a mean age of 23.4 years, and 37.8% live with CP. Students with CP had higher anxiety levels and more depressive symptoms. There was an association between PC, anxiety, and depressive symptoms in this sample. Conclusion During the pandemic period investigated, an association was found between PC, anxiety, and depressive symptoms in the population of nursing students at the studied university, indicating that those who live with PC experience higher anxiety levels and more depressive symptoms than students without PC.
  • Health-related quality of life of nursing professionals in Bahia, Brazil, in the COVID-19 pandemic Research

    Rocha, Maria Adriana Mota; Carvalho, Fernando Martins; Lins-Kusterer, Liliane Elze Falcão

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Objetivo Identificar fatores associados à qualidade de vida relacionada à saúde de profissionais de enfermagem da Bahia durante a pandemia da COVID-19. Método Estudo transversal, amostragem tipo snowball com 113 enfermeiras(os) e técnicas(os) de enfermagem. De setembro/2020 a maio/2021, num formulário eletrônico, coletaram-se informações sociodemográficas, ocupacionais, epidemiológicas e de qualidade de vida, avaliada pelo questionário WHOQOL-BREF nos seus domínios Físico, Psicológico, Relações sociais e Meio ambiente. Utilizou-se regressão linear múltipla para identificar fatores associados à variação dos domínios do WHOQOL-BREF. Resultados Baixos escores de qualidade de vida associaram-se significantemente a várias características dos profissionais: ser caso suspeito de COVID-19, no domínio Físico; ficar sem exercer a profissão por causa da COVID-19, nos domínios Físico e Psicológico; trabalhar exclusivamente em instituições privadas, no domínio Relações sociais; ter mais idade, no domínio Relações sociais; e não receber apoio social de outras pessoas, nos domínios Físico, Psicológico, Relações sociais e Meio Ambiente. Conclusão e implicações para a prática Ter mais idade, vínculo exclusivo com instituição privada, ser caso suspeito de COVID-19, ficar sem exercer a profissão por causa da COVID-19 e não receber apoio social associaram-se à baixa qualidade de vida de profissionais de enfermagem durante a pandemia.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Objetivo Identificar factores asociados a la calidad de vida relacionada con la salud de los profesionales de enfermería de Bahía, Brasil, durante la pandemia de COVID-19. Método Estudio transversal, muestreo bola de nieve, con 113 enfermeros y técnicos de enfermería. De septiembre 2020 a mayo 2021, en formulario electrónico, fueron recolectadas informaciones sociodemográficas, ocupacionales, epidemiológicas y de calidad de vida, evaluadas por el cuestionario WHOQOL-BREF en sus dominios Físico, Psicológico, Relaciones Sociales y Medio Ambiente. Se utilizó la regresión lineal múltiple para identificar factores asociados con los dominios del WHOQOL-BREF. Resultados Los puntajes bajos de calidad de vida se asociaron significativamente con ser un caso sospechoso de COVID-19 (en el dominio Físico); no ejercer la profesión a causa del COVID-19 (dominios Físico y Psicológico); trabajar exclusivamente en instituciones privadas (Relaciones Sociales); mayor edad (Relaciones Sociales); y no recibir apoyo social (en los dominios Físico, Psicológico, Relaciones Sociales y Medio Ambiente). Conclusión e implicaciones para la práctica Mayor edad, tener vinculación exclusiva con una institución privada, ser caso sospechoso de COVID-19, no ejercer la profesión a causa del COVID-19 y no recibir apoyo social se asociaron con la baja calidad de vida de los profesionales de enfermería durante la pandemia.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Objective To identify factors associated with the health-related quality of life of nursing professionals in Bahia, Brazil, during the COVID-19 pandemic. Method Cross-sectional study with snowball sampling including 113 nurses and nursing technicians. From September 2020 to May 2021, sociodemographic, occupational, epidemiological, and quality of life information was collected in an electronic form and evaluated with the WHOQOL-BREF questionnaire, according to its Physical, Psychological, Social relations, and Environmental domains. Multiple linear regression was used to identify factors associated with variation in the four quality of life domains of the WHOQOL-BREF. Results Low mean quality of life scores were significantly associated with being a suspected case of COVID-19 (in the Physical domain), withdrawing from professional practice due to COVID-19 (Physical and Psychological domains), working exclusively in private institutions (Social relations), older age (Social relations), and lack of social support (in the Physical, Psychological, Social Relations, and Environmental domains). Conclusion and implications for the practice Older age, exclusive work in private institutions, being a suspected case of COVID-19, withdrawing from professional practice due to COVID-19, and lack of social support were associated with lower quality of life of nursing professionals during the pandemic.
  • An ethical analysis of the impacts of the COVID-19 pandemic on the health of children and adolescents Reflection

    Santos, Raíssa Passos dos; Neves, Eliane Tatsch; Cabral, Ivone Evangelista; Campbell, Sydney; Carnevale, Franco

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A pandemia de COVID-19 trouxe impactos significativos para a vida de crianças e adolescentes em todo o mundo. Considerando esse contexto, o objetivo deste artigo foi examinar como as crianças e os adolescentes no Brasil foram impactados pela pandemia à luz de uma análise ética. Para tanto, uma análise interpretativa de estudos brasileiros sobre a saúde da criança e do adolescente durante a pandemia foi realizada. A tarefa de reconhecer essa dimensão ética é importante para entender como as respostas a situações de crise, tais como a presente situação da pandemia de COVID-19, podem ser moldadas e identificar quais as prioridades de ação de acordo com todas as partes interessadas, situando a criança entre essas partes de interesse. A análise demonstrou que tanto os efeitos diretos quanto os indiretos implicam em processos de tomada de decisão que precisam utilizar e sustentar o direito de participação da criança para que a ação tomada esteja o máximo possível focada nos melhores interesses da criança. Contudo, a realidade brasileira tem demonstrado uma exclusão estrutural das vozes infantis. Recomenda-se que mais estudos sejam conduzidos a fim de aprofundar o conhecimento sobre os melhores interesses das crianças e sua participação nas ações tomadas durante a pandemia.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN La pandemia de COVID-19 ha afectado las vidas de niños y adolescentes de todo el mundo. Este artículo tiene como objetivo examinar cómo la pandemia ha afectado a los niños y adolescentes en Brasil mediante un análisis ético. Se realizó un análisis interpretativo de los estudios brasileños sobre salud del niño y del adolescente durante la pandemia. La tarea de reconocer esta dimensión ética es importante para entender cómo las respuestas a situaciones de crisis, como la situación actual de la pandemia COVID-19, pueden configurarse y dónde están las prioridades de acción según todos los actores, situando al niño entre estas partes. de interés. Estos procesos de decisión deben sustentar el derecho del niño a la participación para asegurarse de que las medidas tomadas respondan al interés superior del niño. Sin embargo, la realidad brasileña ha mostrado una exclusión estructural de las voces de los niños en las decisiones que los afectan, particularmente en relación con los efectos de las pandemias en sus vidas. Se deben realizar más estudios para profundizar el conocimiento sobre el interés superior de los niños y su participación en la planificación de acciones durante la pandemia.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The COVID-19 pandemic has impacted the lives of children and adolescents around the world. Hence, this study aimed to examine how the pandemic has impacted children and adolescents in Brazil through an ethical analysis. An interpretive analysis of Brazilian research on child and adolescent health during the pandemic was conducted. Recognizing this ethical dimension is pivotal to shedding more light on how responses to crisis situations, such as the current situation of the COVID-19 pandemic, can be shaped and where the priorities for action are according to all interested parties, situating the child between these parts of interest. Our analysis highlighted both direct and indirect effects surrounding the decision-making processes for children in the COVID-19 pandemic reality. These decisional processes must sustain the child’s right to participation to ascertain that the action taken is in the child’s best interests. Nevertheless, the Brazilian reality has shown a structural exclusion of children’s voices in decisions affecting them, particularly concerning the effects of the pandemic on their lives. Further studies must be conducted to deepen the knowledge about children’s best interests and their participation in the actions planned during the pandemic.
  • Ethical-emotional support for Nursing professionals facing the COVID-19 pandemic: An experience report Experience Report

    Amaral, Gabriela Gonçalves; Silva, Lívia Silveira; Oliveira, Jarbas Vieira de; Machado, Noelle Melo; Teixeira, Juliana Silveira; Passos, Hozana Reis

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivo Descrever a experiência de planejamento, execução e avaliação de um serviço de suporte ético-emocional para profissionais de enfermagem frente à pandemia de COVID-19. Método Relato de experiência no âmbito da Comissão de Suporte Ético-Emocional do Conselho Regional de Minas Gerais, Brasil, desenvolvido entre os meses de abril e dezembro de 2020 e operacionalizado através de ligações telefônicas e mensagens via aplicativo de comunicação. Resultados Foram atendidos 241 profissionais. Foram revelados e declarados sentimentos, emoções, vivências e problemas oriundos do cotidiano de trabalho da enfermagem diante do contexto pandêmico. Tais problemas reforçam a eminência, a urgência e o valor que o suporte teve para a vida, trabalho e saúde dos profissionais atendidos, configurando-se como uma estratégia de saúde e de intervenção indispensável à promoção, prevenção, segurança e proteção da saúde mental frente à pandemia. Os atendimentos culminaram na redução de sentimentos negativos; na percepção aumentada (identificação de potenciais ameaças e contextos de “gatilhos”); na valorização pessoal; no autoconhecimento e autocuidado. Considerações finais e implicações para a prática O suporte fez-se inovador para área da saúde e da enfermagem ao constituir-se como uma estratégia multidisciplinar promotora, aconselhadora e facilitadora do cuidado em tempos de COVID-19. Encoraja-se a manutenção desta estratégia após a pandemia.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Objetivo Describir la experiencia de planificación, implementación y evaluación de un servicio de soporte ético-emocional para los profesionales de enfermería ante la pandemia de COVID-19. Método Relato de experiencia en el ámbito de la Comisión de Soporte Ético-Emocional del Consejo Regional de Minas Gerais, Brasil, desarrollado entre los meses de abril y diciembre de 2020 y operacionalizado a través de enlaces telefónicos y mensajes vía la aplicación de comunicación. Resultados Se atendió a 241 profesionales. Se revelaron y declararon los sentimientos, las emociones, las experiencias y los problemas derivados del trabajo diario de las enfermeras ante el contexto de la pandemia. Estos problemas refuerzan la eminencia, la urgencia y el valor que el soporte tiene para la vida, el trabajo y la salud de los profesionales atendidos, configurándose como una estrategia de salud y de intervención indispensable para la promoción, prevención, seguridad y protección de la salud mental frente a la pandemia. Las consultas culminaron en la reducción de los sentimientos negativos; en el aumento de la percepción (identificación de posibles amenazas y contextos “desencadenantes”); en la valoración personal; en el autoconocimiento y el autocuidado. Consideraciones finales e implicaciones para la práctica El soporte fue innovador en el ámbito de la salud y la enfermería como estrategia multidisciplinaria para promover, asesorar y facilitar la asistencia en tiempos de COVID-19. Se fomenta el mantenimiento de esta estrategia después de la pandemia.

    Abstract in English:

    Abstract Objective To describe the experience of planning, implementing and evaluating an ethical-emotional support service for Nursing professionals facing the COVID-19 pandemic. Method An experience report in the scope of the Ethical-Emotional Support Commission of the Regional Council of Minas Gerais, Brazil, developed between April and December 2020 and operationalized through phone calls and messages via a communication application. Results A total of 241 professionals were assisted. Feelings, emotions, experiences and problems arising from the daily Nursing work in the pandemic context were revealed and stated. Such problems reinforce the prominence, urgency and value that the support service had for the life, work and health of the professionals assisted, configuring itself as a health and intervention strategy, indispensable for mental health promotion, prevention, safety and protection in the face of the pandemic. The consultations culminated in the reduction of negative feelings; in increased perception (identification of potential threats and “trigger” contexts); in personal appreciation; and in self-knowledge and self-care. Final considerations and implications for the practice The support service was innovative for the Health and Nursing areas by constituting a multidisciplinary strategy that promotes, counsels, and facilitates care in times of COVID-19. We encourage the maintenance of this strategy after the pandemic.
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