Open-access Thinking the History of Education with Raymond Williams

edreal Educação & Realidade Educ. Real. 0100-3143 2175-6236 Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação Porto Alegre, RS, Brazil This article seeks to emphasize the original contribution of Raymond Williams' thought to the research in history of education. It goes through an amount of key concepts in the work of the Welsh author, suggesting its potential to critique and analyze forms of society and culture organization in Brazil, with highlight to different forms of education. It concludes dimensioning the actuality of his thought not only to intellectuals linked to the educational field or to historians of education, but to the reinvigoration of the left thought in Brazil and in the world. APPLE, Michael. Educação e Poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989. Educação e Poder 1989 APPLE Michael APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006. Ideologia e Currículo 2006 APPLE Michael BRESCIANI, Stella. Identidades Inconclusas no Brasil do Século XX: fundamentos de um lugar-comum. In: BRESCIANI, Stella; NAXARA, Márcia (Org.). Memória e (re)sentimento: indagações sobe uma questão sensível. Campinas: Editora Unicamp, 2004. P. 399-425. Memória e (re)sentimento: indagações sobe uma questão sensível 2004 399 425 BRESCIANI Stella BRESCIANI Stella NAXARA Márcia CORBIN, Alain. História dos Tempos Livres. Lisboa: Teorema, 2001. História dos Tempos Livres 2001 CORBIN Alain FORQUIN. Jean-Claude. Escola e Cultura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993. Escola e Cultura 1993 FORQUIN Jean-Claude GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 1995. Currículo: teoria e história 1995 GOODSON Ivor HOBSBAWM, Eric. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998. Sobre História 1998 HOBSBAWM Eric KOSELLECK, Reinhard. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto; Puc-Rio, 2006. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos 2006 KOSELLECK Reinhard LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. O Pensamento Curricular no Brasil. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (Org.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez Editora, 2002. P. 13-54. Currículo: debates contemporâneos 2002 13 54 LOPES Alice Casimiro MACEDO Elizabeth LOPES Alice Casimiro MACEDO Elizabeth LOPES, Alice Casimiro. Quem Defende os PCNs para o Ensino Médio? In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabeth (Org.). Políticas de Currículos em Múltiplos Contextos. São Paulo: Cortez, 2006. P. 126-158. Políticas de Currículos em Múltiplos Contextos 2006 126 158 LOPES Alice Casimiro LOPES Alice Casimiro MACEDO Elisabeth MONARCHA, Carlos. Brasil Arcaico, Escola Nova. São Paulo: Editora UNESP, 2009. Brasil Arcaico, Escola Nova 2009 MONARCHA Carlos ODÁLIA, Nilo. As Formas do Mesmo. São Paulo: Editora UNESP, 1997. As Formas do Mesmo 1997 ODÁLIA Nilo OSCAR, Luisa Belotti; TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurelio. Periódicos e Imprensa como Fontes para a História da Educação dos Sentidos em Minas Gerais: o tempo livre como possibilidade de formação (entre as décadas finais do séc. XIX e as décadas iniciais do séc. XX). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HIS TÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Cuiabá. Anais... Cuiabá: SBHE, 2013. Anais... 2013 OSCAR Luisa Belotti TABORDA DE OLIVEIRA Marcus Aurelio PINKNEY, Tony. Modernismo e Teoria da Cultura: prefácio à edição inglesa. In: WILLIAMS, Raymond. Política do Modernismo. São Paulo: UNESP, 2011. P. XIX-LX. Política do Modernismo 2011 XIX LX PINKNEY Tony WILLIAMS Raymond RICUPERO, Bernardo. Sete Lições sobre as Interpretações do Brasil. São Paulo: Alameda, 2011. Sete Lições sobre as Interpretações do Brasil 2011 RICUPERO Bernardo SARLO, Beatriz. Paisagens Imaginárias. São Paulo: EDUSP, 2005. Paisagens Imaginárias 2005 SARLO Beatriz SKINNER, Quentin. Visões da Política. Sobre os métodos históricos. Lisboa: Difel, 2005. Visões da Política: Sobre os métodos históricos 2005 SKINNER Quentin TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurélio. O Lugar do Intelectual: a experiência do intelectual Rocha Pombo no processo de constituição de uma longa tradição seletiva. In: HANDAN, Juliana et al. (Org.). Moderno, Modernidade e Modernização: a educação nos projetos de Brasil (séculos XIX e XX). Belo Horizonte: Mazza Editora, 2013 (no prelo). Moderno, Modernidade e Modernização: a educação nos projetos de Brasil (séculos XIX e XX) 2013 TABORDA DE OLIVEIRA Marcus Aurélio HANDAN Julian no prelo WARDE, Mirian Jorge. Pesquisa e Ensino em História da Educação. In: GONDRA, José; SILVA, José Cláudio Sooma (Org.). História da Educação na América Latina: ensinar e escrever. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2011. P. 243-264. História da Educação na América Latina: ensinar e escrever 2011 243 264 WARDE Mirian Jorge GONDRA José SILVA José Cláudio Sooma WILLIAMS, Raymond. Cultura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1978. Cultura e Sociedade 1978 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979. Marxismo e Literatura 1979 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. O Campo e a Cidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. O Campo e a Cidade 1989 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 1991. Cultura 1991 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. Você é Marxista, Não é? Praga: Revista de Estudos Marxistas, São Paulo, Boitempo, n. 2, p. 123-133, 1997. Você é Marxista, Não é? Praga: Revista de Estudos Marxistas 1997 123 133 2 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. La Larga Revolución. Buenos Aires: Nueva Vision, 2003. La Larga Revolución 2003 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. Tragédia Moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2005. Tragédia Moderna 2005 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. Palavras-Chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007. Palavras-Chave: um vocabulário de cultura e sociedade 2007 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. A Política do Modernismo. São Paulo: Editora UNESP, 2010. A Política do Modernismo 2010 WILLIAMS Raymond WILLIAMS, Raymond. Cultura e Materialismo. São Paulo: Editora UNESP, 2011. Cultura e Materialismo 2011 WILLIAMS Raymond
location_on
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação Avenida Paulo Gama, s/n, Faculdade de Educação - Prédio 12201 - Sala 914, 90046-900 Porto Alegre/RS – Brasil, Tel.: (55 51) 3308-3268, Fax: (55 51) 3308-3985 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: educreal@ufrgs.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error