edreal
Educação & Realidade
Educ. Real.
0100-3143
2175-6236
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
Porto Alegre, RS, Brazil
This article seeks to emphasize the original contribution of Raymond Williams' thought to the research in history of education. It goes through an amount of key concepts in the work of the Welsh author, suggesting its potential to critique and analyze forms of society and culture organization in Brazil, with highlight to different forms of education. It concludes dimensioning the actuality of his thought not only to intellectuals linked to the educational field or to historians of education, but to the reinvigoration of the left thought in Brazil and in the world.
APPLE, Michael. Educação e Poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
Educação e Poder
1989
APPLE
Michael
APPLE, Michael. Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.
Ideologia e Currículo
2006
APPLE
Michael
BRESCIANI, Stella. Identidades Inconclusas no Brasil do Século XX: fundamentos de um lugar-comum. In: BRESCIANI, Stella; NAXARA, Márcia (Org.). Memória e (re)sentimento: indagações sobe uma questão sensível. Campinas: Editora Unicamp, 2004. P. 399-425.
Memória e (re)sentimento: indagações sobe uma questão sensível
2004
399
425
BRESCIANI
Stella
BRESCIANI
Stella
NAXARA
Márcia
CORBIN, Alain. História dos Tempos Livres. Lisboa: Teorema, 2001.
História dos Tempos Livres
2001
CORBIN
Alain
FORQUIN. Jean-Claude. Escola e Cultura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
Escola e Cultura
1993
FORQUIN
Jean-Claude
GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 1995.
Currículo: teoria e história
1995
GOODSON
Ivor
HOBSBAWM, Eric. Sobre História. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
Sobre História
1998
HOBSBAWM
Eric
KOSELLECK, Reinhard. Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto; Puc-Rio, 2006.
Futuro Passado: contribuição à semântica dos tempos históricos
2006
KOSELLECK
Reinhard
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. O Pensamento Curricular no Brasil. In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth (Org.). Currículo: debates contemporâneos. São Paulo: Cortez Editora, 2002. P. 13-54.
Currículo: debates contemporâneos
2002
13
54
LOPES
Alice Casimiro
MACEDO
Elizabeth
LOPES
Alice Casimiro
MACEDO
Elizabeth
LOPES, Alice Casimiro. Quem Defende os PCNs para o Ensino Médio? In: LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elisabeth (Org.). Políticas de Currículos em Múltiplos Contextos. São Paulo: Cortez, 2006. P. 126-158.
Políticas de Currículos em Múltiplos Contextos
2006
126
158
LOPES
Alice Casimiro
LOPES
Alice Casimiro
MACEDO
Elisabeth
MONARCHA, Carlos. Brasil Arcaico, Escola Nova. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
Brasil Arcaico, Escola Nova
2009
MONARCHA
Carlos
ODÁLIA, Nilo. As Formas do Mesmo. São Paulo: Editora UNESP, 1997.
As Formas do Mesmo
1997
ODÁLIA
Nilo
OSCAR, Luisa Belotti; TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurelio. Periódicos e Imprensa como Fontes para a História da Educação dos Sentidos em Minas Gerais: o tempo livre como possibilidade de formação (entre as décadas finais do séc. XIX e as décadas iniciais do séc. XX). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HIS TÓRIA DA EDUCAÇÃO, 7., 2013, Cuiabá. Anais... Cuiabá: SBHE, 2013.
Anais...
2013
OSCAR
Luisa Belotti
TABORDA DE OLIVEIRA
Marcus Aurelio
PINKNEY, Tony. Modernismo e Teoria da Cultura: prefácio à edição inglesa. In: WILLIAMS, Raymond. Política do Modernismo. São Paulo: UNESP, 2011. P. XIX-LX.
Política do Modernismo
2011
XIX
LX
PINKNEY
Tony
WILLIAMS
Raymond
RICUPERO, Bernardo. Sete Lições sobre as Interpretações do Brasil. São Paulo: Alameda, 2011.
Sete Lições sobre as Interpretações do Brasil
2011
RICUPERO
Bernardo
SARLO, Beatriz. Paisagens Imaginárias. São Paulo: EDUSP, 2005.
Paisagens Imaginárias
2005
SARLO
Beatriz
SKINNER, Quentin. Visões da Política. Sobre os métodos históricos. Lisboa: Difel, 2005.
Visões da Política: Sobre os métodos históricos
2005
SKINNER
Quentin
TABORDA DE OLIVEIRA, Marcus Aurélio. O Lugar do Intelectual: a experiência do intelectual Rocha Pombo no processo de constituição de uma longa tradição seletiva. In: HANDAN, Juliana et al. (Org.). Moderno, Modernidade e Modernização: a educação nos projetos de Brasil (séculos XIX e XX). Belo Horizonte: Mazza Editora, 2013 (no prelo).
Moderno, Modernidade e Modernização: a educação nos projetos de Brasil (séculos XIX e XX)
2013
TABORDA DE OLIVEIRA
Marcus Aurélio
HANDAN
Julian
no prelo
WARDE, Mirian Jorge. Pesquisa e Ensino em História da Educação. In: GONDRA, José; SILVA, José Cláudio Sooma (Org.). História da Educação na América Latina: ensinar e escrever. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2011. P. 243-264.
História da Educação na América Latina: ensinar e escrever
2011
243
264
WARDE
Mirian Jorge
GONDRA
José
SILVA
José Cláudio Sooma
WILLIAMS, Raymond. Cultura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1978.
Cultura e Sociedade
1978
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
Marxismo e Literatura
1979
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. O Campo e a Cidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
O Campo e a Cidade
1989
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. Cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 1991.
Cultura
1991
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. Você é Marxista, Não é? Praga: Revista de Estudos Marxistas, São Paulo, Boitempo, n. 2, p. 123-133, 1997.
Você é Marxista, Não é?
Praga: Revista de Estudos Marxistas
1997
123
133
2
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. La Larga Revolución. Buenos Aires: Nueva Vision, 2003.
La Larga Revolución
2003
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. Tragédia Moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2005.
Tragédia Moderna
2005
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. Palavras-Chave: um vocabulário de cultura e sociedade. São Paulo: Boitempo Editorial, 2007.
Palavras-Chave: um vocabulário de cultura e sociedade
2007
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. A Política do Modernismo. São Paulo: Editora UNESP, 2010.
A Política do Modernismo
2010
WILLIAMS
Raymond
WILLIAMS, Raymond. Cultura e Materialismo. São Paulo: Editora UNESP, 2011.
Cultura e Materialismo
2011
WILLIAMS
Raymond
Authorship
Marcus Aurelio Taborda de Oliveira
Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, BrasilUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilBelo Horizonte, MG, BrasilUniversidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil
SCIMAGO INSTITUTIONS RANKINGS
Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, BrasilUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilBelo Horizonte, MG, BrasilUniversidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoAvenida Paulo Gama, s/n, Faculdade de Educação - Prédio 12201 - Sala 914, 90046-900 Porto Alegre/RS Brasil, Tel.: (55 51) 3308-3268, Fax: (55 51) 3308-3985 -
Porto Alegre -
RS -
Brazil E-mail: educreal@ufrgs.br
rss_feed
Stay informed of issues for this journal through your RSS reader