edreal
Educação & Realidade
Educ. Real.
0100-3143
2175-6236
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
Porto Alegre, RS, Brazil
In analyzing Piaget's answer to Vygotsky's critics, in the present study we tried to emphasize the basic theoretical convergences and divergences appointed by the first author in relation to the second. With this in mind, as our first step, we analyzed Piaget's explanations about the reality of the psychological phenomenon of the linguistic and cognitive egocentrism; as our second step, we analyzed the relations between scientific concepts and which are spontaneously developed in the children. As our third step, we analyzed Piaget's different position about the mechanisms which explain the knowledge progress and development. We concluded that in Piaget's answer to Vygotsky there is a clear difference of his theoretical system.
BRONCKARD, Jean-Paul et al. Vygotsky Aujourd'hui. Neuchâtel – Paris: Delachaux & Niestlé, 1985.
Vygotsky Aujourd'hui
1985
BRONCKARD
Jean-Paul
BRONCKARD, Jean-Paul. El Problema de la Consciencia como Analizador de las Epistemologías de Vygotsky y de Piaget. In: SERRAT, Elisabet; ASNAR, Sílvia (Org.). Piaget y Vygotsky Ante el Siglo XXI: referentes de actualidad. Girona: Horsori, 2000. P. 15-41.
Piaget y Vygotsky Ante el Siglo XXI: referentes de actualidad
2000
15
41
BRONCKARD
Jean-Paul
SERRAT
Elisabet
ASNAR
Sílvia
MELLO, Suely. A Escola de Vygotsky. In: KESTER, Carrara (Org.). Introdução à Psicología da Educação: seis abordagens. São Paulo: Avercamp, 2008.
Introdução à Psicología da Educação: seis abordagens
2008
MELLO
Suely
KESTER
Carrara
PIAGET, Jean. Abstração Reflexionante: relações lógico-matemáticas e ordem das relações espaciais. Porto Alegre: Artes medicas. 1995.
Abstração Reflexionante: relações lógico-matemáticas e ordem das relações espaciais
1995
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Comentarios Sobre las Observaciones Críticas de Vygotsky. In: VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamiento y Lenguaje: teoria del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Editorial Lautaro, 1964. P. 167-181.
Pensamiento y Lenguaje: teoria del desarrollo cultural de las funciones psíquicas
1964
167
181
PIAGET
Jean
VYGOTSKY
Lev Semenovitch
PIAGET, Jean. La Composition des Forces et le Problème des Vecteurs. Paris: P.U.F. 1973b.
La Composition des Forces et le Problème des Vecteurs
1973
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Le Développement de la Notion de Temp chez L'Enfant. Paris: P.U.F. 1946.
Le Développement de la Notion de Temp chez L'Enfant
1946
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. La Direction des Mobiles lors de Chocs et de Poussées. Paris: P.U.F. 1972c.
La Direction des Mobiles lors de Chocs et de Poussées
1972
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Études Sociologiques. Genève: Livraria Droz, 1977.
Études Sociologiques
1977
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. A Explicação em Psicologia e o Paralelismo Psicofisiológico. In: FRAISSE, Paul; PIAGET, Jean. Tratado de Psicologia Experimental. Rio de Janeiro: Forense, 1969.
Tratado de Psicologia Experimental
1969
PIAGET
Jean
FRAISSE
Paul
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Les Explications Causales. Paris: P.U.F. 1971b.
Les Explications Causales
1971
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. La Formation de la Notion de Força. Paris: P.U.F. 1973a.
La Formation de la Notion de Força
1973
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. La Genèse de L'idée de Hasard chez L'enfant. Paris: P.U.F. 1951.
La Genèse de L'idée de Hasard chez L'enfant
1951
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Gênese das Estruturas Lógicas Elementares. Rio de Janeiro: Zahar, 1971b.
Gênese das Estruturas Lógicas Elementares
1971
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Introduction à L'Èpistémologie Génétique. Paris: P.U.F. 1974.
Introduction à L'Èpistémologie Génétique
1974
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. O Juízo Moral na Criança. São Paulo: Summus, 1994.
O Juízo Moral na Criança
1994
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. O Juízo e Raciocínio na Criança. Rio de Janeiro; São Paulo: Record, 1971a.
O Juízo e Raciocínio na Criança
1971
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. A Linguagem e o Pensamento da Criança. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
A Linguagem e o Pensamento da Criança
1999
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. O Nascimento da Inteligência na Criança. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.
O Nascimento da Inteligência na Criança
1987
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Les Notions de Mouvement et de Vitesse chez l'Enfant. Paris: P.U.F. 1972b.
Les Notions de Mouvement et de Vitesse chez l'Enfant
1972
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Recherches sur la Contradiction. Paris: P.U.F. 1974a.
Recherches sur la Contradiction
1974
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. Recherches sur la Généralisation. Paris: P.U.F. 1978.
Recherches sur la Généralisation
1978
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. La Représentation du Monde chez l'Enfant. Paris: Alcan, 1996.
La Représentation du Monde chez l'Enfant
1996
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. A Tomada de Consciência. São Paulo: Melhoramentos/ Ed. USP. 1974b
A Tomada de Consciência
1974
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean. La Transmission dês Mouvements. Paris: P.U.F. 1972a.
La Transmission dês Mouvements
1972
PIAGET
Jean
PIAGET, Jean; BARBEL, Inhelder. O Desenvolvimento das Quantidades Físicas na Criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.
O Desenvolvimento das Quantidades Físicas na Criança
1983
PIAGET
Jean
BARBEL
Inhelder
PIAGET, Jean; INHELDER, Barbel. A Representação do Espaço na Criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
A Representação do Espaço na Criança
1993
PIAGET
Jean
INHELDER
Barbel
PIAGET, Jean; INHELDER, Barbel; SZMINSKA, Alina. La Géométrie Spontanée de L'enfant. Paris: P.U.F., 1948.
La Géométrie Spontanée de L'enfant
1948
PIAGET
Jean
INHELDER
Barbel
SZMINSKA
Alina
PIAGET, Jean; SZEMINSKA, Alina. Gênese do Número na Criança. Rio de Janeiro: zahar, 1981,
Gênese do Número na Criança
1981
PIAGET
Jean
SZEMINSKA
Alina
REGO, Teresa. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis: Vozes, 2002.
Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação
2002
REGO
Teresa
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martin Fontes, 1991.
Pensamento e Linguagem
1991
VYGOTSKY
Lev Semenovitch
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamiento y Lenguaje: teoria del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Buenos Aires: Editorial Lautaro, 1964.
Pensamiento y Lenguaje: teoria del desarrollo cultural de las funciones psíquicas
1964
VYGOTSKY
Lev Semenovitch
Authorship
Adrian Oscar Dongo-Montoya
UNESP, Faculdade de Filosofia e Ciências , Departamento de Psicologia da Educação, Marília, São PauloUNESPMarília, São PauloUNESP, Faculdade de Filosofia e Ciências , Departamento de Psicologia da Educação, Marília, São Paulo
SCIMAGO INSTITUTIONS RANKINGS
UNESP, Faculdade de Filosofia e Ciências , Departamento de Psicologia da Educação, Marília, São PauloUNESPMarília, São PauloUNESP, Faculdade de Filosofia e Ciências , Departamento de Psicologia da Educação, Marília, São Paulo
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoAvenida Paulo Gama, s/n, Faculdade de Educação - Prédio 12201 - Sala 914, 90046-900 Porto Alegre/RS Brasil, Tel.: (55 51) 3308-3268, Fax: (55 51) 3308-3985 -
Porto Alegre -
RS -
Brazil E-mail: educreal@ufrgs.br
rss_feed
Stay informed of issues for this journal through your RSS reader