edreal
Educação & Realidade
Educ. Real.
0100-3143
2175-6236
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação
Porto Alegre, RS, Brazil
The article reports studies where positioning was taken as a characteristic of family and school contexts that may influence school success. The studies, which are fundamentally based on Bernstein's theory, suggest that positioning is influenced by students' social group, lower positioning being acquired by students from lower social classes and, within them, by those who study in schools located in disadvantaged social contexts. They also suggest that high positioning influences favourably students' success. However, the studies highlight the school/pedagogic practice as a factor that may overcome the effect of social class.
Posicionamento na Escola: guião de entrevista a alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico
1997
AFONSO
Margarida
PIRES
Delmina
MORAIS
Ana Maria
NEVES
Isabel Pestana
ANTUNES, Helena. Contexto Regulador e Ensino das Ciências: um estudo com crianças dos estratos sociais mais baixos. 1999. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Lisboa, 1999.
Contexto Regulador e Ensino das Ciências: um estudo com crianças dos estratos sociais mais baixos
1999
ANTUNES
Helena
Posicionamento na Escola, em Relação aos Colegas e Professores: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico
1990
ANTUNES
Helena
MORAIS
Ana M
ANTUNES, Helena; MORAIS, Ana Maria. Influência da Socialização Primária e Secundária na Relação entre o Posicionamento e o Aproveitamento na Escola. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. III, n. 2, p. 59-75, 1993a.
Influência da Socialização Primária e Secundária na Relação entre o Posicionamento e o Aproveitamento na Escola
Revista de Educação
1993
59
75
2
III
ANTUNES
Helena
MORAIS
Ana Maria
Posicionamento na Família: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico
1993
ANTUNES
Helena
MORAIS
Ana Maria
Posicionamento na Escola: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico
1993
ANTUNES
Helena
MORAIS
Ana M
BERNSTEIN, Basil. Class, Codes and Control, vol. IV: the structuring of pedagogic discourse. Londres: Routledge, 1990.
Class, Codes and Control, vol. IV: the structuring of pedagogic discourse
1990
BERNSTEIN
Basil
BERNSTEIN, Basil. Vertical and Horizontal Discourse: an essay. British Journal of Sociology of Education, v.20, n. 2, p. 157-173, 1999.
Vertical and Horizontal Discourse: an essay
British Journal of Sociology of Education
1999
157
173
2
20
BERNSTEIN
Basil
BERNSTEIN, Basil. Pedagogy, Symbolic Control and Identity: theory, research, critique. Londres: Rowman & Littlefield, 2000.
Pedagogy, Symbolic Control and Identity: theory, research, critique
2000
BERNSTEIN
Basil
DANIELS, Harry. Visual Displays as Tacit Relays of the Structure of Pedagogic Practice. British Journal of Sociology of Education, v. 10, n. 2, p. 123-140, 1989.
Visual Displays as Tacit Relays of the Structure of Pedagogic Practice
British Journal of Sociology of Education
1989
123
140
2
10
DANIELS
Harry
Orientação Geral de Codificação dos Alunos: questionário
1992
FONTINHAS
Fernanda
MORAIS
Ana Maria
FOCAULT, Michael. Surveiller et Punir. Mayenne: Gallimard, 1985.
Surveiller et Punir
1985
FOCAULT
Michael
MIRANDA, Clementina; MORAIS, Ana Maira. O Contexto Social na Relação entre a Exigência Conceptual dos Professores e o Desenvolvimento Científico dos Alunos. Aprender, v. 17, p. 55-70, 1994.
O Contexto Social na Relação entre a Exigência Conceptual dos Professores e o Desenvolvimento Científico dos Alunos
Aprender
1994
55
70
17
MIRANDA
Clementina
MORAIS
Ana Maira
MIRANDA, Clementina; MORAIS, Ana Maria. O Posicionamento dos Alunos na Escola e na Sociedade – Influência dos Contextos Sociais da Escola e da Família. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. 6, n. 1, p. 89-99, 1996.
O Posicionamento dos Alunos na Escola e na Sociedade - Influência dos Contextos Sociais da Escola e da Família
Revista de Educação
1996
89
99
1
6
MIRANDA
Clementina
MORAIS
Ana Maria
MORAIS, Ana Maria. Influência do Nível de Exigência Conceptual dos Professores no Sucesso dos Alunos em Ciências: um estudo sociológico. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. 2, n. 1, p. 62-80, 1991.
Influência do Nível de Exigência Conceptual dos Professores no Sucesso dos Alunos em Ciências: um estudo sociológico
Revista de Educação
1991
62
80
1
2
MORAIS
Ana Maria
MORAIS, Ana Maria; MIRANDA, Clementina. O Contexto de Avaliação em Ciências: estudo da influência de factores sociológicos. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Universidade do Minho, v. 8, n. 2, p. 37-67, 1995.
O Contexto de Avaliação em Ciências: estudo da influência de factores sociológicos
Revista Portuguesa de Educação
1995
37
67
2
8
MORAIS
Ana Maria
MIRANDA
Clementina
MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. Processos de Intervenção e Análise em Contextos Pedagógicos. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, Universiade do Porto, n. 19, p. 49-87, 2003.
Processos de Intervenção e Análise em Contextos Pedagógicos
Educação
2003
49
87
19
MORAIS
Ana Maria
NEVES
Isabel Pestana
MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. Fazer Investigação Usando uma Abordagem Metodológica Mista. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Universidade do Minho, n. 20, n. 2, p. 75-104, 2007.
Fazer Investigação Usando uma Abordagem Metodológica Mista
Revista Portuguesa de Educação
2007
75
104
20, n. 2
MORAIS
Ana Maria
NEVES
Isabel Pestana
MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. Textos e Contextos Educativos que Promovem Aprendizagem: optimização de um modelo de prática pedagógica. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Universidade do Minho, v. 22, n. 1, p. 05-28, 2009.
Textos e Contextos Educativos que Promovem Aprendizagem: optimização de um modelo de prática pedagógica
Revista Portuguesa de Educação
2009
05
28
1
22
MORAIS
Ana Maria
NEVES
Isabel Pestana
NEVES, Isabel Pestana. O Posicionamento da Criança na Família/Comunidade: influência no aproveitamento escolar. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. 2, n. 2, p. 35-53, 1992.
O Posicionamento da Criança na Família/Comunidade: influência no aproveitamento escolar
Revista de Educação
1992
35
53
2
2
NEVES
Isabel Pestana
Posicionamento na Comunidade: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico -1
1990
NEVES
Isabel Pestana
MORAIS
Ana Maria
Posicionamento na Comunidade: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico -2
1990
NEVES
Isabel Pestana
MORAIS
Ana Maria
Posicionamento na Família em Relação ao Pai: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico
1990
NEVES
Isabel Pestana
MORAIS
Ana Maria
Posicionamento na Família em Relação à Mãe: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico
1990
NEVES
Isabel Pestana
MORAIS
Ana Maria
NEVES, Isabel Pestana; MORAIS, Ana Maria. Pedagogic Practices in the Family Socialising Context and Children's School Achievement. British Journal of Sociology of Education, v. 26, n. 1, p. 121-137, 2005.
Pedagogic Practices in the Family Socialising Context and Children's School Achievement
British Journal of Sociology of Education
2005
121
137
1
26
NEVES
Isabel Pestana
MORAIS
Ana Maria
PIRES, Delmina. Práticas Pedagógicas Inovadoras em Educação Científica – Estudo no 1º ciclo do ensino básico. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Lisboa, 2001.
Práticas Pedagógicas Inovadoras em Educação Científica - Estudo no 1º ciclo do ensino básico
2001
PIRES
Delmina
PIRES, Delmina; MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. Desenvolvimento Científico nos Primeiros Anos de Escolaridade: estudo de características sociológicas específicas da prática pedagógica. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. 12, n. 2, p. 119-132, 2004.
Desenvolvimento Científico nos Primeiros Anos de Escolaridade: estudo de características sociológicas específicas da prática pedagógica
Revista de Educação
2004
119
132
2
12
PIRES
Delmina
MORAIS
Ana Maria
NEVES
Isabel Pestana
SADOVNIK, Alan (Org.). Knowledge and Pedagogy: the sociology of Bernstein. Londres: Ablex Publishing, 1995.
Knowledge and Pedagogy: the sociology of Bernstein
1995
SADOVNIK
Alan
SINGH, Parlo. Pedagogic Discourses and Student Resistance in Australian Secondary Schools. In: MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana; DAVIES, Brian; DANIELS, Harry (Org.). Towards a Sociology of Pedagogy: the contribution of Basil Bernstein to research (Cap. 10). Nova Iorque: Peter Lang, 2001. P. 251-285.
Towards a Sociology of Pedagogy: the contribution of Basil Bernstein to research (Cap. 10)
2001
251
285
SINGH
Parlo
MORAIS
Ana Maria
NEVES
Isabel Pestana
DAVIES
Brian
DANIELS
Harry
Authorship
Ana Maria Morais
Universidade de Lisboa, Instituto de Educação , Lisboa, PortugalUniversidade de LisboaPortugalLisboa, PortugalUniversidade de Lisboa, Instituto de Educação , Lisboa, Portugal
Isabel Pestana Neves
Universidade de Lisboa, Instituto de Educação , Lisboa, PortugalUniversidade de LisboaPortugalLisboa, PortugalUniversidade de Lisboa, Instituto de Educação , Lisboa, Portugal
SCIMAGO INSTITUTIONS RANKINGS
Universidade de Lisboa, Instituto de Educação , Lisboa, PortugalUniversidade de LisboaPortugalLisboa, PortugalUniversidade de Lisboa, Instituto de Educação , Lisboa, Portugal
Universidade de Lisboa, Instituto de Educação , Lisboa, PortugalUniversidade de LisboaPortugalLisboa, PortugalUniversidade de Lisboa, Instituto de Educação , Lisboa, Portugal
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de EducaçãoAvenida Paulo Gama, s/n, Faculdade de Educação - Prédio 12201 - Sala 914, 90046-900 Porto Alegre/RS Brasil, Tel.: (55 51) 3308-3268, Fax: (55 51) 3308-3985 -
Porto Alegre -
RS -
Brazil E-mail: educreal@ufrgs.br
rss_feed
Stay informed of issues for this journal through your RSS reader