Open-access Study of students positioning in its relation with school success

edreal Educação & Realidade Educ. Real. 0100-3143 2175-6236 Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação Porto Alegre, RS, Brazil The article reports studies where positioning was taken as a characteristic of family and school contexts that may influence school success. The studies, which are fundamentally based on Bernstein's theory, suggest that positioning is influenced by students' social group, lower positioning being acquired by students from lower social classes and, within them, by those who study in schools located in disadvantaged social contexts. They also suggest that high positioning influences favourably students' success. However, the studies highlight the school/pedagogic practice as a factor that may overcome the effect of social class. Posicionamento na Escola: guião de entrevista a alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico 1997 AFONSO Margarida PIRES Delmina MORAIS Ana Maria NEVES Isabel Pestana ANTUNES, Helena. Contexto Regulador e Ensino das Ciências: um estudo com crianças dos estratos sociais mais baixos. 1999. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Lisboa, 1999. Contexto Regulador e Ensino das Ciências: um estudo com crianças dos estratos sociais mais baixos 1999 ANTUNES Helena Posicionamento na Escola, em Relação aos Colegas e Professores: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico 1990 ANTUNES Helena MORAIS Ana M ANTUNES, Helena; MORAIS, Ana Maria. Influência da Socialização Primária e Secundária na Relação entre o Posicionamento e o Aproveitamento na Escola. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. III, n. 2, p. 59-75, 1993a. Influência da Socialização Primária e Secundária na Relação entre o Posicionamento e o Aproveitamento na Escola Revista de Educação 1993 59 75 2 III ANTUNES Helena MORAIS Ana Maria Posicionamento na Família: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico 1993 ANTUNES Helena MORAIS Ana Maria Posicionamento na Escola: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico 1993 ANTUNES Helena MORAIS Ana M BERNSTEIN, Basil. Class, Codes and Control, vol. IV: the structuring of pedagogic discourse. Londres: Routledge, 1990. Class, Codes and Control, vol. IV: the structuring of pedagogic discourse 1990 BERNSTEIN Basil BERNSTEIN, Basil. Vertical and Horizontal Discourse: an essay. British Journal of Sociology of Education, v.20, n. 2, p. 157-173, 1999. Vertical and Horizontal Discourse: an essay British Journal of Sociology of Education 1999 157 173 2 20 BERNSTEIN Basil BERNSTEIN, Basil. Pedagogy, Symbolic Control and Identity: theory, research, critique. Londres: Rowman & Littlefield, 2000. Pedagogy, Symbolic Control and Identity: theory, research, critique 2000 BERNSTEIN Basil DANIELS, Harry. Visual Displays as Tacit Relays of the Structure of Pedagogic Practice. British Journal of Sociology of Education, v. 10, n. 2, p. 123-140, 1989. Visual Displays as Tacit Relays of the Structure of Pedagogic Practice British Journal of Sociology of Education 1989 123 140 2 10 DANIELS Harry Orientação Geral de Codificação dos Alunos: questionário 1992 FONTINHAS Fernanda MORAIS Ana Maria FOCAULT, Michael. Surveiller et Punir. Mayenne: Gallimard, 1985. Surveiller et Punir 1985 FOCAULT Michael MIRANDA, Clementina; MORAIS, Ana Maira. O Contexto Social na Relação entre a Exigência Conceptual dos Professores e o Desenvolvimento Científico dos Alunos. Aprender, v. 17, p. 55-70, 1994. O Contexto Social na Relação entre a Exigência Conceptual dos Professores e o Desenvolvimento Científico dos Alunos Aprender 1994 55 70 17 MIRANDA Clementina MORAIS Ana Maira MIRANDA, Clementina; MORAIS, Ana Maria. O Posicionamento dos Alunos na Escola e na Sociedade – Influência dos Contextos Sociais da Escola e da Família. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. 6, n. 1, p. 89-99, 1996. O Posicionamento dos Alunos na Escola e na Sociedade - Influência dos Contextos Sociais da Escola e da Família Revista de Educação 1996 89 99 1 6 MIRANDA Clementina MORAIS Ana Maria MORAIS, Ana Maria. Influência do Nível de Exigência Conceptual dos Professores no Sucesso dos Alunos em Ciências: um estudo sociológico. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. 2, n. 1, p. 62-80, 1991. Influência do Nível de Exigência Conceptual dos Professores no Sucesso dos Alunos em Ciências: um estudo sociológico Revista de Educação 1991 62 80 1 2 MORAIS Ana Maria MORAIS, Ana Maria; MIRANDA, Clementina. O Contexto de Avaliação em Ciências: estudo da influência de factores sociológicos. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Universidade do Minho, v. 8, n. 2, p. 37-67, 1995. O Contexto de Avaliação em Ciências: estudo da influência de factores sociológicos Revista Portuguesa de Educação 1995 37 67 2 8 MORAIS Ana Maria MIRANDA Clementina MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. Processos de Intervenção e Análise em Contextos Pedagógicos. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, Universiade do Porto, n. 19, p. 49-87, 2003. Processos de Intervenção e Análise em Contextos Pedagógicos Educação 2003 49 87 19 MORAIS Ana Maria NEVES Isabel Pestana MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. Fazer Investigação Usando uma Abordagem Metodológica Mista. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Universidade do Minho, n. 20, n. 2, p. 75-104, 2007. Fazer Investigação Usando uma Abordagem Metodológica Mista Revista Portuguesa de Educação 2007 75 104 20, n. 2 MORAIS Ana Maria NEVES Isabel Pestana MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. Textos e Contextos Educativos que Promovem Aprendizagem: optimização de um modelo de prática pedagógica. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Universidade do Minho, v. 22, n. 1, p. 05-28, 2009. Textos e Contextos Educativos que Promovem Aprendizagem: optimização de um modelo de prática pedagógica Revista Portuguesa de Educação 2009 05 28 1 22 MORAIS Ana Maria NEVES Isabel Pestana NEVES, Isabel Pestana. O Posicionamento da Criança na Família/Comunidade: influência no aproveitamento escolar. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. 2, n. 2, p. 35-53, 1992. O Posicionamento da Criança na Família/Comunidade: influência no aproveitamento escolar Revista de Educação 1992 35 53 2 2 NEVES Isabel Pestana Posicionamento na Comunidade: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico -1 1990 NEVES Isabel Pestana MORAIS Ana Maria Posicionamento na Comunidade: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico -2 1990 NEVES Isabel Pestana MORAIS Ana Maria Posicionamento na Família em Relação ao Pai: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico 1990 NEVES Isabel Pestana MORAIS Ana Maria Posicionamento na Família em Relação à Mãe: questionário a alunos do 2º Ciclo do Ensino Básico 1990 NEVES Isabel Pestana MORAIS Ana Maria NEVES, Isabel Pestana; MORAIS, Ana Maria. Pedagogic Practices in the Family Socialising Context and Children's School Achievement. British Journal of Sociology of Education, v. 26, n. 1, p. 121-137, 2005. Pedagogic Practices in the Family Socialising Context and Children's School Achievement British Journal of Sociology of Education 2005 121 137 1 26 NEVES Isabel Pestana MORAIS Ana Maria PIRES, Delmina. Práticas Pedagógicas Inovadoras em Educação Científica – Estudo no 1º ciclo do ensino básico. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Lisboa, 2001. Práticas Pedagógicas Inovadoras em Educação Científica - Estudo no 1º ciclo do ensino básico 2001 PIRES Delmina PIRES, Delmina; MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana. Desenvolvimento Científico nos Primeiros Anos de Escolaridade: estudo de características sociológicas específicas da prática pedagógica. Revista de Educação, Lisboa, Universidade de Lisboa, v. 12, n. 2, p. 119-132, 2004. Desenvolvimento Científico nos Primeiros Anos de Escolaridade: estudo de características sociológicas específicas da prática pedagógica Revista de Educação 2004 119 132 2 12 PIRES Delmina MORAIS Ana Maria NEVES Isabel Pestana SADOVNIK, Alan (Org.). Knowledge and Pedagogy: the sociology of Bernstein. Londres: Ablex Publishing, 1995. Knowledge and Pedagogy: the sociology of Bernstein 1995 SADOVNIK Alan SINGH, Parlo. Pedagogic Discourses and Student Resistance in Australian Secondary Schools. In: MORAIS, Ana Maria; NEVES, Isabel Pestana; DAVIES, Brian; DANIELS, Harry (Org.). Towards a Sociology of Pedagogy: the contribution of Basil Bernstein to research (Cap. 10). Nova Iorque: Peter Lang, 2001. P. 251-285. Towards a Sociology of Pedagogy: the contribution of Basil Bernstein to research (Cap. 10) 2001 251 285 SINGH Parlo MORAIS Ana Maria NEVES Isabel Pestana DAVIES Brian DANIELS Harry
location_on
Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação Avenida Paulo Gama, s/n, Faculdade de Educação - Prédio 12201 - Sala 914, 90046-900 Porto Alegre/RS – Brasil, Tel.: (55 51) 3308-3268, Fax: (55 51) 3308-3985 - Porto Alegre - RS - Brazil
E-mail: educreal@ufrgs.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error