• Evaluation Policies and Educational Management: articulations, interfaces and tensions SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Gomes, Suzana dos Santos; Melo, Savana Diniz Gomes de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O artigo apresenta apontamentos sobre avaliação e gestão na Educação Básica e na Educação Superior, identificando articulações, interfaces, repercussões e tensões. Os resultados indicam que as políticas públicas para a área a partir de 1990 possuem um eixo comum: se pautam em concepções e fins mercantis; estão imbricadas em todos os níveis de ensino; e seus efeitos têm acarretado tensões e críticas. Estas requerem aprofundamento de estudos. Chama-se a atenção para a ameaça de privatização das universidades federais, o que coloca em risco a qualidade do ensino, a condição dos professores e a própria essência e finalidade dessas universidades, subvertendo a concepção de gestão democrática.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This article shows notes on evaluation and management in Basic Education and Higher Education, identifying articulations, interfaces, repercussions and tensions. The results indicate that the public policies for the field since 1990 have a shared characteristic: they are based on commercial conceptions and purposes; are connected to all levels of education; and its effects have brought tensions and criticism. These require further study. Attention is drawn to the threat of privatization of federal universities, which endangers the quality of education, the situation of teachers, and the essence and purpose of these universities, subverting the concept of democratic management.
  • Financing of Education in Brazil: from the literary subsidy to FUNDEB SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Cury, Carlos Roberto Jamil

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo busca descrever a evolução do financiamento da educação brasileira, em especial da educação básica. A consulta à legislação foi o recurso metodológico para assinalar como o ordenamento jurídico incorporou este financiamento. O estudo procura evidenciar também os avanços e recuos, principalmente no caso da vinculação constitucional de um porcentual de impostos para manutenção e desenvolvimento da educação. A vinculação, iniciada com a Constituição de 1934, alcança seu auge na emenda constitucional n. 59 de 2009, da qual resultou o Plano Nacional de Educação na lei n. 13.005/2014. Um dos pontos mais visíveis da evolução mostra que nos regimes autoritários ou ditatoriais suprimiu-se esta vinculação, já nos regimes democráticos ela permanece.

    Abstract in English:

    Abstract: This paper aims to describe the evolution of the financing of education in Brazil, especially of basic education (preschool-secondary education). The methodology consisted of investigating the legislation to ascertain how the legal framework incorporated this financing. The study also seeks to highlight advances and setbacks, especially regarding constitutionally earmarked tax revenue for education maintenance and development. Such earmarking began with the Constitution of 1934 and peaked with Constitutional Amendment no. 59 of 2009, which resulted in the National Education Plan in Law no. 13005/2014. One of the most visible points of the evolution is that such earmarking was suppressed under authoritarian or dictatorial regimes and maintained in democratic regimes.
  • Formulation and Management of a Policy: democratic impasses in the SEAP-RS SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Salerno, Guilene; Luce, Maria Beatriz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O artigo apresenta uma análise do processo de formulação do Sistema Estadual de Avaliação Participativa (SEAP-RS) na gestão 2011-2014 da Secretaria de Estado da Educação do Rio Grande do Sul. Considera os movimentos institucionais, conceitos e pressupostos desta política de avaliação institucional. Revela dilemas e desafios da/na gestão, a partir de narrativas e documentos que ilustram a formação da agenda e as normas regulamentares. Dois impasses são salientados: o discurso sobre a gestão democrática em face do centralismo na formulação da política; e a exigência de respostas imediatas dos dirigentes públicos em face dos novos modos participativos de avaliação.

    Abstract in English:

    Abstract: This article presents an analysis of the State Participative Evaluation System (SEAP-RS) formulation at the Rio Grande do Sul State Secretariat of Education, during the 2011-2014 government period. Institutional movements, concepts and assumptions of this institutional evaluation policy are examined. Dilemmas and challenges of/in managing such process were drawn from narratives and documents that illustrate the formation of the agenda and the regulatory norms. Two impasses are highlighted: the discourse on democratic management in face of a centralized policy formulation; and the demand for immediate responses from public officers in face of the new participatory evaluation requirements.
  • Evaluation and Management of Early Childhood Education in Brazilian Municipalities SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Sousa, Sandra Zákia; Pimenta, Cláudia Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Estudos que elucidam como os temas avaliação e gestão da educação infantil vêm sendo tratados na literatura nacional evidenciam serem ainda escassas pesquisas que analisem propostas direcionadas à avaliação deste segmento da educação básica e, tampouco, à interface entre esse tema e a gestão educacional. Essa constatação motivou o estudo que se voltou a identificar produções acadêmicas que tomaram como objetos de investigação os temas gestão e/ou avaliação da educação infantil, cujas contribuições apoiam análises de propostas de municipalidades direcionadas à avaliação deste segmento da educação básica, cujos resultados são tratados no presente artigo. Em conclusão exploram-se potencialidades e limites dessas iniciativas, as quais trazem pistas para apoiar a construção de avaliações potencialmente capazes de servir a um projeto educacional que dê materialidade ao direito à educação de qualidade às crianças pequenas.

    Abstract in English:

    Abstract: Studies that elucidate how the themes of evaluation and management of early childhood education have been treated in national literature show that there are still few studies that analyze proposals aimed at the evaluation of this segment of basic education, neither the interface between this theme and educational management. This finding was the motivation for this study, which re-identified academic productions that used the themes of management and/or evaluation of early childhood education as research objects, whose contributions support analyses of municipal proposals directed towards the evaluation of this basic education segment, whose results are treated in the present article. In conclusion, the potential and limits of these initiatives, which provide clues to support the construction of assessments potentially capable of serving an education project that gives substance to the right to a quality education for young children.
  • School Management in K-12 Education: constructions and strategies in face of professional challenges SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Paschoalino, Jussara Bueno de Queiroz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo resulta de uma pesquisa qualitativa cujo objetivo foi compreender como se estabelecem os processos de democratização nas escolas e identificar os enfrentamentos decorrentes das cobranças pela qualidade educacional na educação básica, notadamente nas atribuições conferidas a gestores de escolas municipais da cidade do Rio de Janeiro. A problematização se ancorou na análise do perfil, da formação e das ações de duas gestoras escolares, bem como dos desafios impostos a elas pelos novos requerimentos gestoriais e tecnológicos, tendo em vista a complexidade atual dos cargos de direção da escola básica, submetida às avaliações externas, em consonância com as demandas dos organismos internacionais ou multilaterais.

    Abstract in English:

    Abstract: This article results from a qualitative research aimed at understanding how the democratization processes in schools are established and identifying the confrontations arising from the demand for educational quality in K-12 education, notably in the attributions assigned to municipal school managers in the city of Rio de Janeiro. This questioning was anchored in the analysis of the profile, training and actions of two female school managers, as well as the challenges imposed on them by the new managerial and technological requirements, in view of the current complexity of the management positions of the K-12 school, which is subject to external evaluations in line with the demands of international or multilateral organizations.
  • Teaching Work and Capes Assessment: estrangement and naturalization SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Ferreira, Andreza Cristina Souza Paula; Ferenc, Alvanize Valente Fernandes; Wassem, Joyce

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Neste artigo, analisam-se as condições de trabalho docente a partir das relações definidas com as políticas de avaliação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), em especial, expressas no Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG 2011-2020). A pesquisa contou com a participação de docentes de dois PPG em Educação (PPGE) de universidades públicas mineiras, e a coleta de dados ocorreu por meio de entrevistas semiestruturadas e de análise documental. Como resultados, verificou-se que, apesar de descontentamentos, contradições e estranhamentos na prática docente em PPGE, a capacidade de resistência é arrefecida e os docentes passam a conceber com naturalidade o modo de trabalho e as condições de produção e avaliação.

    Abstract in English:

    Abstract: This article analyses the working conditions of teachers based on the relations established with the assessment policies of the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), in particular, expressed in the National Postgraduate Plan (PNPG 2011-2020). The research had the participation of teachers of two Postgraduate Programs in Education (PPGE) of public universities in Minas Gerais and the data collection took place through semi-structured interviews and documentary analysis. As a result, we verified that despite the discontent, contradictions and estrangement in the PPGE teaching practice, the resistance capacity is cooled and the teachers begin to conceive the way of work, the conditions of production and evaluation naturally.
  • National and International Assessment in Brazil: the link between PISA and IDEB SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Villani, Marialuisa; Oliveira, Dalila Andrade

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Este artigo pretende analisar o relacionamento entre o Program for International Student Assessment (PISA), desenvolvido pela OCDE e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB), desenvolvido pelo INEP. Os sistemas educativos atuais estão sujeitos a programas de avaliação estandardizada em nível nacional e internacional. Esse processo é resultado da implementação da Nova Gestão Pública (NGP) que no Brasil começa a ser introduzido a partir dos anos noventa. Nesse contexto os dados estatísticos assumem um papel relevante como instrumento do governo da política pública. Este texto apresentará de forma sumária o desenvolvimento histórico do PISA e do IDEB, como se relacionam - do ponto de vista estatístico-metodológico e político - e como essas dinâmicas influenciam a política educacional do país.

    Abstract in English:

    Abstract: This article analyses the relationship between the Program for International Student Assessment (PISA)designed by OECD and the Index of Development of Basic Education (IDEB), designed by INEP. Currently, educational systems are subjected to implement national and international standard assessments. This process is the result of the New Public Management (NPM) policy implementation, which in Brazil starts at the beginning of the nineties. In this context, statistical data play a relevant role as a government policy tool. This work presents the development of PISA and IDEB, how they relate - from a statistical, methodological and political perspective, and how these dynamics influence the Brazilian educational policy.
  • Interfaces between Evaluation and History Curriculum at High School SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Fernandes, Alex de Oliveira; Gomes, Suzana dos Santos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Apresenta-se nesse artigo os resultados de uma pesquisa que investigou as bases do Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar (PAAE), em Minas Gerais, identificando o modo pelo qual os itens de teste adotados atendem aos objetivos pedagógicos anunciados, e as implicações desse programa no currículo escolar da disciplina de História do Ensino Médio. A metodologia utilizada foi a análise dos documentos do PAAE, entre os anos de 2005 e 2015, de conteúdo de matrizes curriculares e de itens de teste das provas geradas pelo programa, além da pesquisa bibliográfica. Os resultados indicaram contradição entre o anúncio do caráter inovador dos itens utilizados como recurso pedagógico para avaliar habilidades e competências e a presença hegemônica de questões tradicionais nas provas elaboradas para o programa em detrimento da modalidade formativa anunciada.

    Abstract in English:

    Abstract: In this article, it is presented the results of a research that investigated the bases of the Programa de Avaliação da Aprendizagem Escolar (PAAE - Program for the Evaluation of School Learning), in the State of Minas Gerais, identifying the way the adopted test items fulfill the announced pedagogical objectives, and the implications of this program in the History curriculum at High School. The methodology used was the analysis of PAAE documents, between 2005 and 2015, of the content of curricular grids, and of test items in the tests created by the program, besides a bibliographical research. The results have indicated a contradiction between the announcement of the innovative character of the items used as pedagogical resources to evaluate the skills and abilities and the hegemonic presence of traditional matters in the tests designed for the program to the detriment of the announced formation modality.
  • ENEM: propulsion to the Brazilian educational market in the 21st century SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Silva, Rafaela Campos Duarte; Melo, Savana Diniz Gomes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: A avaliação externa ganhou destaque no cenário educacional desde 1990 e se tornou instrumento para indução e controle da operacionalização de reformas educativas. Nesse processo, o Estado brasileiro assume o papel de formulador, regulador e avaliador de resultados. O Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), criado e reformulado nesse contexto, ganha progressiva abrangência e se massifica. Com a Lei nº 13.415/2017, que reforma o ensino médio, e com o auxílio da Base Nacional Comum Curricular, expande suas implicações sobre a educação básica e a educação superior. Fundamentado em estudo documental, o artigo busca caracterizar e analisar o ENEM, bem como revelar o papel que essa avaliação desempenha na conformação e na consolidação de um grande mercado educacional no Brasil.

    Abstract in English:

    Abstract: The external evaluation gained prominence in the educational scenario since 1990 and became an instrument for induction and control of the operationalization of educational reforms. In this process, the Brazilian State assumes the role of formulator, regulator and evaluator of results. The National High School Examination (ENEM) created and reformulated in this context, gains progressive scope and becomes more widespread. With Law No. 13,415/2017, which reforms high school and with the help of the National Curricular Common Base, it expands its implications to basic and higher education. Based on a documentary study, the article characterizes and analyzes the ENEM, the role it plays and its relation with the consolidation of the educational market in Brazil.
  • Policies for the Assessment of Educational Quality in Argentina (2016-2018) SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Rodríguez, Laura Roberta; Vior, Susana Elba; Más Rocha, Stella Maris

    Abstract in Spanish:

    Resumen: El artículo describe las recientes propuestas y políticas de evaluación de la calidad educativa del actual gobierno argentino: las pruebas APRENDER y ENSEÑAR, el Plan MAESTR@ y el proyecto de creación del Instituto de Evaluación de Calidad y Equidad Educativa. Se argumenta que estas propuestas y medidas, justificadas como un perfeccionamiento de las políticas del gobierno anterior, implican la transferencia al plano nacional de la experiencia acumulada en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, jurisdicción en la que el PRO (Propuesta Republicana, partido dominante en Cambiemos) gobierna desde 2007 Con un abordaje cualitativo y el uso de fuentes diversas, se analizan sus características, organización supuestos conceptuales, y la medida en que se diferencian de las políticas implementadas por los gobiernos de N. Kirchner y C. Fernández (2003-2015).

    Abstract in English:

    Abstract: This paper describes our analysis of the proposals, projects, and policies of the Argentine federal government headed by President Mauricio Macri to evaluate educational quality at a national level. The plan includes the standardized tests APRENDER and ENSEÑAR, the PLAN MAESTR@ and the project to establish the Instituto de Evaluación de Calidad y Equidad Educativa. The current administration justifies these measures as a means of improving on the policies of the previous government. We argue that these efforts apply to the national stage the experience accumulated in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires during the years in which Macri served as the city’s Jefe de Gobierno. This is a jurisdiction governed since 2007 by the Alianza Cambiemos in which Macri’s PRO Party is the dominant party. Using a qualitative approach and various sources, we analyze the characteristics and organization of the government’s plan, and its conceptual basis. In addition, we analyze the difference between these policies and those implemented by the former Kirchner administration/s.
  • The Discourse Traps on the Evaluation of Higher Education SEÇÃO TEMÁTICA: GESTÃO EDUCACIONAL E POLÍTICAS DE AVALIAÇÃO

    Rothen, José Carlos; Santana, Andréia da Cunha Malheiros; Borges, Regilson Maciel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Os discursos das propostas de avaliação da educação superior tornam-se armadilhas ao não articularem o seu para quê?, para quem?, o quê? e como?. Neste artigo, explicita-se como tais armadilhas são construídas a partir da análise de uma proposta de planejamento e avaliação de uma instituição pública do Estado de São Paulo. A análise da proposta tem como base as ideias de Paulo Freire e outros autores que investigaram a proliferação dos sistemas de avaliação como controle. Conclui-se que, na construção discursiva das diferentes propostas de avaliação, frequentemente, está presente a ideia de controle. Embora utilizem um discurso emancipatório, elas instauram um instrumento de controle quantitativo que pode gerar um aumento da exclusão, do produtivismo e da competição.

    Abstract in English:

    Abstract: The discourses of higher education assessment proposals become traps by not articulating their what for?, for whom? what? and how?. In this paper it is elucidated how such traps are constructed by analyzing the proposal of planning and evaluation of a public institution of the state of São Paulo. The proposal analysis is grounded on the ideas of Paulo Freire and other authors who investigated the proliferation of assessment systems as control. It is concluded that, in the discursive construction of the different assessments proposals, often the idea of control is present. Although an emancipatory discourse is used, they establish an instrument of quantitative control that can generate an increase of exclusion, productivism and, competition.
  • Career and Basic Salary of Teachers in the Education System of the City of São Paulo1 Outros Temas

    Jacomini, Márcia Aparecida; Nascimento, Ana Paula Santiago do; Thomazini, Leandro

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste artigo é analisar a dinâmica do vencimento base dos professores da rede municipal paulistana no período de 1996 a 2016, em relação ao Salário Mínimo, ao Salário Mínimo Necessário do DIEESE (SMN) e ao Piso Salarial Profissional Nacional (PSPN). Trata-se de pesquisa documental e bibliográfica, com foco na legislação nacional e municipal e na análise do vencimento base inicial e final dos professores. Constatou-se que, embora o vencimento base dos professores municipais fosse 40% superior ao PSPN em 2009, em 2016 foi apenas 11% superior. O Piso Salarial para jornada de 40 horas também se encontrava abaixo do SMN-DIEESE em novembro de 2016, R$ 3.550,00 e R$ 3.940,41 respectivamente.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to analyze the dynamics of the basic teacher’s salary in the education system of the city of Sao Paulo from 1996 through 2016, in relation to the National Minimum Wage, the Necessary Minimum Wage by DIEESE (SMN) and national Professional Starting Salary (PSPN). It is a documental and bibliographical research focusing on national and municipal legislation and on the analysis of the initial and final teachers’ base salary. It was found that although the basic salary of municipal teachers was 40 percent higher than the PSPN in 2009, in 2016 it was only 11 percent higher. The Starting Salary was also below the SMN-DIEESE in November 2016, R$ 3,550.00 and R$ 3,940.41, respectively.
  • Public Policies to Promote Reading in Brazil: an analysis (1930-2014) Outros Temas

    Cordeiro, Maisa Barbosa da Silva

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este trabalho analisa a trajetória dos programas federais de fomento à leitura e à literatura no Brasil. Para tanto, investiga o período que compreende desde a criação do Ministério da Educação e Saúde Pública (1930), que inaugurou as ações de propagação da leitura, até o PNBE, mais abrangente e dispendioso programa de envio de acervos literários às escolas públicas no Brasil (1997-2014). A nossa proposta circunscreve-se na perspectiva de que o livro não é um objeto neutro (Chartier, 1990). Seu cerceamento, em um país marcado por profundas desigualdades sociais, pode revelar os interesses de quem se apropria dos discursos (Foucault, 1996). O estudo de sua história é, portanto, revelador desses interesses.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This paper analyzes the trajectory of federal programs to promote reading and literature in Brazil. To this end, it investigates the period from the creation of the Ministry of Education and Public Health (1930) - the first governmental body to carry out reading promotion actions - until the establishment of the PNBE (1997-2014), the most comprehensive and expensive program for providing Brazilian public schools with literary collections. Our proposal is inscribed in the perspective that the book is not a neutral object (Chartier, 1990). Its curtailing, in a country marked by deep social inequalities, may point to interests of discourse appropriators (Foucault, 1996). The study of its history can therefore reveal these interests.
  • Creativity in School: emancipation or instrumentalization?1 Outros Temas

    Raslan, Gilson Soares; Barros, Janaina Visibeli

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste ensaio teórico, a criatividade e, especificamente, os debates em torno da criatividade na escola são colocadas em perspectiva crítica. Para uma já vasta teoria, a criatividade é tomada como um valor central na cultura contemporânea e o ponto pacífico de tais variadas correntes teóricas diz respeito a uma alegada superação do estatuto do trabalho em direção ao que é chamado de trabalho imaterial. Nesse cenário, a produção dos humanos se realiza em fazer movimentar a própria subjetividade em sua complexidade. Moto contínuo, a escola, como local de formação, deve, segundo esse quadro histórico, responder à nova realidade e preparar os estudantes para serem criativos. Ambas as proposições, todavia, ignoram o fato de que nem o trabalho se ausenta das chamadas atividades criativas, nem a criatividade é estranha ao trabalho. Assim, as propostas correntes de criatividade na escola padecem do mesmo mal daquelas que sustentam a ideia de trabalho imaterial: ignoram o fato de que a criatividade é um componente da dinâmica social, de que o trabalho ainda é fundamento das práticas sociais mais diversas, inclusive, por óbvio, nas chamadas atividades criativas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this theoretical essay, creativity and the so-called creativity in school are approached from a critical perspective. For a broad theory, creativity is regarded as a central value in contemporary culture. The point that unites these varied theoretical currents concerns an alleged overcoming of the status of labor toward what is called immaterial labor. In this context, the production of humans takes place in the movement of subjectivity itself in its complexity. In addition, the school, as a place of training, must, according to this new historical framework, respond to the new reality and prepare students to be creative. Both propositions, however, ignore the fact that neither labor is absent from the so-called creative activities nor creativity is foreign to labor. Thus, the current proposals for creativity in school show the same inconsistency as those that support the idea of ​​immaterial labor: they ignore the fact that creativity is a component of social dynamics, that labor is still the foundation of the most diverse social practices, including, of course, the so-called creative activities.
  • Antinihilist Education: body and art producing sense in school Outros Temas

    Yonezawa, Fernando; Cuevas, Márcia

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste texto objetivamos compartilhar a experiência de atuarmos como pesquisadores-interventores junto a uma escola municipal de Educação de Jovens e Adultos da cidade de Vitória (ES), onde estivemos realizando oficinas corporais-artísticas inspiradas nas obras de Lygia Clark e Hélio Oiticica. Utilizando-nos do método cartográfico de pesquisa em Psicologia Institucional, também baseados nos conceitos filosóficos de Deleuze, Guattari e Nietzsche, problematizamos o niilismo presente na educação e nos corpos dos estudantes, assim como buscamos afirmar a possibilidade de produzir sentido no processo educacional a partir destas intervenções corporais-artísticas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this text we aim to share the experience of acting as researchers-interveners at a municipal school of Youth and Adult Education in the city of Vitória (ES), where we were performing body-artistic workshops inspired by Lygia Clark’s and Hélio Oiticica’s works. Using the cartographic method of research in Institutional Psychology, also based on the philosophical concepts of Deleuze, Guattari and Nietzsche, we problematize the nihilism presented in the education and in the students’ bodies, as well we try to affirm the possibility of producing sense in the educational process from these corporal-artistic interventions.
  • Biopolitics, Education and Resistance in the Contemporary World Outros Temas

    Mascarenhas, Leonardo Balbino

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente trabalho possui dois objetivos principais: em primeiro lugar, examinar os modos pelos quais as tecnologias de poder no capitalismo contemporâneo produzem formas de assujeitamento e rebaixamento, na vida em geral e na educação em particular. Em seguida, busca-se analisar as condições para a produção de estratégias de resistência ao biopoder. Pretende-se, desta maneira, interrogar o tempo presente, valendo-se de instrumentos de análise que permitam tensionar as práticas instituídas no campo da educação, assim como colocar em movimento os processos de subjetivação ali criados e vivenciados. Nesse sentido, importa não apenas diagnosticar uma certa condição (da escola, da educação, do mundo contemporâneo), mas sobretudo atravessá-la com problematizações que possam abrir novas possibilidades de construção da existência.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The present work has two main objectives: first, to examine the ways in which the technologies of power in contemporary capitalism produce forms of subjection and lowering, in life in general and in education in particular. Next, it seeks to analyze the conditions for the production of resistance strategies to biopower. In this way, the aim is to interrogate the present time, using analytical tools that allow to stress the practices instituted in the education field, as well as to put in motion the processes of subjectivation created and experienced there. In this sense, it is important not only to diagnose a certain condition (of the school, of education, of the contemporary world), but above all to cross it with problematizations that may open new possibilities for the construction of existence.
  • The Bond between Educator and Baby is Devised in the Interlacement of Caring, Educating and Playing Outros Temas

    Fonseca, Paula Fontana

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A literatura acerca do trabalho educativo na primeira infância propõe uma articulação do educar com o cuidar e o brincar como subsídio para ação do professor. No entanto, é necessário entender com mais precisão essas ações e os seus possíveis efeitos no laço com o bebê. Nosso intuito é pensar essa relação como fundamento para uma presença interessada do adulto educador. Para tanto, usaremos a figura topológica da banda de Möebius na proposição de uma articulação entre cuidar, educar e brincar, entendidos como uma única ação no trabalho educativo com bebês no âmbito da creche.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The literature about early childhood education proposes an interlacing between educating, caring, and playing as a subsidy for the teacher’s action. However, those actions and their possible effects on the bond with the baby must be more accurately understood. Our aim is to think of this relationship as the basis for an interested presence of the adult educator. To do so, we will use the topological figure of the Möbius strip on the proposition of a connection between caring, educating and playing, regarded as a single action in the educational work with babies in the daycare center.
  • Brazil, Argentina and Uruguay: Public Relations education in digital culture Outros Temas

    Rhoden, Valmor; Oliveira, Valeska Maria Fortes de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Esta pesquisa teve como objetivo comparar as Diretrizes Curriculares Nacionais de Relações Públicas de Brasil, Argentina e Uruguai, refletindo sobre a formação no ensino superior. A metodologia conta com pesquisa bibliográfica e amparo documental. Os resultados mostraram que há diretrizes curriculares específicas para a área apenas no Brasil. A respeito da carga horária, há diferença significativa entre os países. E em relação ao presente cenário, que insere a profissão de Relações Públicas na cultura digital, percebemos que tal mudança é discutida de forma incipiente pela documentação oficial brasileira. Ademais, outro ponto observado é que, na Argentina e no Uruguai, os cursos têm autonomia para criar conteúdos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aimed to compare the National Curriculum for Public Relations of Brazil, Argentina and Uruguay, reflecting on the qualification in higher education. The methodology relies on bibliographical research and documentation support. The results showed that only Brazil has specific curriculum guidelines for the field. Regarding the course load, there are significant differences between the countries. And in relation to this scenario, which inserts the profession of Public Relations in digital culture, we realized that such a change is incipient when discussed by the Brazilian official documentation. Also, another point observed is that in Argentina and in Uruguay the courses have the autonomy to create contents.
  • ‘Mas Eles São Índios de Verdade?’: representações indígenas na sala de aula Outros Temas

    Bicalho, Poliene Soares dos Santos; Oliveira, Fernanda Alves da Silva; Machado, Márcia

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO As autoras, com o objetivo de verificar a implementação da Lei 11.645/08, que assinala a obrigatoriedade do ensino de história e culturas indígenas na sala de aula, apresentam o estudo desenvolvido sobre representações indígenas de discentes das séries finais do ensino fundamental, em escolas situadas em municípios com níveis diferenciados de contato com a comunidade dos Tapuios do Carretão do estado de Goiás. Para tanto, partem de uma abordagem comparativa, uma vez que o estudo do imaginário sobre os povos nativos no Brasil aponta para duas concepções desencontradas acerca dos indígenas na consciência nacional, fundamentadas na proximidade e no distanciamento entre a sociedade não indígena e os povos originários.

    Abstract in English:

    ABSTRACT For the purpose of verifying the implementation of the Law 11.645/08, which indicates the obligation of teaching indigenous history and cultures in the classroom, the authors introduce the study developed on indigenous representations by students of the final grades of elementary school in municipalities with different levels of contact with the Tapuios do Carretão community, in the state of Goiás, Brazil. It was made a comparative approach, since the study of the imaginary, about native people in Brazil, points to two mismatched conceptions about the indigenous in the national consciousness, based on the proximity and the distance between the non-indigenous society and indigenous people.
  • The Business Conception of Full-Time (and) Integral Education Outros Temas

    Silva, Bruno Adriano Rodrigues da

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O objetivo deste artigo é analisar teoricamente as formulações do Banco Mundial, as prescrições do Centro de Estudos e Pesquisa em Educação, Cultura e Ação Comunitária e as normatizações fixadas no programa Mais Educação sobre o tema da Educação integral e(m) Tempo Integral. Tal análise se faz pertinente em função da legislação educacional brasileira vigente sobre o tema, em especial, a meta 6 do atual Plano Nacional de Educação. Para realizar o estudo utilizou-se pesquisa bibliográfica e análise de documentos que problematizam o tema. Concluímos que existe uma sintonia entre as formulações do Banco Mundial e as prescrições do Cenpec, sendo o programa Mais Educação uma síntese empresarial dessa relação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to theoretically analyze the World Bank formulations, the Center for Studies and Research in Education, Culture and Community Action (Cenpec - Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária) prescriptions, and the More Education program norms on the topic of Full-Time (and) Integral Education. Such analysis is pertinent due to the current Brazilian educational legislation on the topic, especially the sixth goal from the National Plan for Education in force. The study was conducted using bibliographical research and analyzing documents that problematize the topic. We concluded that there is a harmony between the World Bank formulations and the Cenpec prescriptions, being the More Education program an entrepreneurial synthesis of this relation.
  • Professional Education and the Reform of High School: law nº 13.415/2017 Outros Temas

    Costa, Maria Adélia; Coutinho, Eduardo Henrique Lacerda

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este texto tem por finalidade problematizar a lei nº 13.415/2017 (Brasil, 2017b), no sentido de compreendê-la como um retrocesso às políticas da educação profissional. Trata-se de uma análise documental, e possibilitou entender que, historicamente, as políticas para a educação profissional vêm subjugando essa formação aos desmandos do mercado de trabalho, submetendo-se aos modos de produção capitalista. Destarte, a atual lei não contribuiu para valorização do ensino técnico, tampouco favoreceu políticas de formação docente para essa modalidade de ensino. Ao contrário, induziu o notório saber que é uma maneira de garantir profissionais, não professores, regentes de salas de aula para educação profissional técnica de nível médio.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This text has the purpose of problematizing Law nº 13.415/2017 (Brasil, 2017b) in the sense of understand it as a reverse of professional education policies. It refers to a documentary analysis that made it possible to understand that, historically, the policies for a professional education have been subjugating this formation to the absurdities of the labor market, subjecting itself to capitalist modes of production. Thus, the current law did not contribute to valorization of technical education, nor favored policies of teacher training for this type of teaching. The opposite, it has induced the notorious knowledge that it is a way of guaranteeing professionals, not teachers, regents of classrooms in professional technical high school education.
  • Modernidades Moçambicanas e Educação: da crise de referências ao vazio de sentido1 Outros Temas

    Gonçalves, António Cipriano Parafino

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O trabalho, síntese tese de Doutorado, versa sobre a educação e a crise ética em Moçambique, a partir do eixo temático sobre a Ética no Ensino da Filosofia do país. Argumenta-se que, no país vive-se um vazio de sentido, decorrente da crise de referências éticas, consequência das duas modernidades implementadas: a socialista revolucionária e a capitalista neoliberal. Em termos metodológicos, faz-se uma revisão bibliográfica e uma análise histórico-documental sobre o projeto de modernidade socialista e capitalista, apresentando também como a educação foi a mediação para a viabilização, principalmente, do projeto de modernidade socialista. Por fim, apresentam-se alguns indicadores da crise ética no país.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The work summarizes a PhD dissertation concerning education and the ethical crisis in Mozambique, taking as a starting point Ethics in the Philosophy Teaching in the country. It is argued that the country is crossed by an emptiness of meaning resulting from the crisis of ethical references in consequence of the two modernities implemented in the country: revolutionary socialist and neoliberal capitalist. Methodologically, it was accomplished a bibliographic review and a historic-documental analysis on the project of socialist and capitalist modernity, introducing also how education has been a mediation for enabling the project of socialist modernity, mostly. Lastly, some indicators of the ethical crisis in the country are presented.
  • Teaching at the Daycare Center: care in the education of children from zero to three years of age Outros Temas

    Arenhart, Deise; Guimarães, Daniela; Santos, Núbia Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este texto expõe questões de uma pesquisa institucional em andamento que tem como objetivo investigar os sentidos da docência na educação das crianças de zero a três anos. A partir da perspectiva da pesquisa-formação, adotou como estratégias metodológicas encontros quinzenais com professoras de bebês de diferentes creches públicas, tendo em vista construir espaços de interlocução, construção de enunciados e perspectivas docentes sobre ser professora de bebês. Os sentidos da docência constituem-se na capacidade de reconhecimento do bebê como outro que altera e reconduz ações cotidianas, como escuta e compreensão ativas, na perspectiva do cuidado ético, o que se destaca, nesta pesquisa, nas relações que envolvem o cuidado corporal.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This text exposes issues from an institutional research in progress aimed to investigate the meanings of teaching in the education of children from zero to three years of age. Based on the perspective of research-training, this study adopted meetings every two weeks with infant teachers from different public daycare units as methodological strategies, aiming to construct dialogic spaces, utterance construction and teaching perspectives on being an infant teacher. The meanings of teaching are constituted by the ability of recognizing the baby as an other that changes and redirects daily actions, such as active listening and comprehension, from the ethical care perspective, which in this research is highlighted in relations involving body care.
  • Currículo e Ensino de História: um estado do conhecimento no Brasil Outros Temas

    Silva, Francisco Thiago; Borges, Lívia Freitas Fonseca

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente artigo tem como pressuposto: a busca por uma formação crítica nos cursos de Pedagogia do Brasil pode materializar um conhecimento poderoso (Young, 2007) se o currículo prescrito (Sacristán, 2000) contemplar o ensino de História com a mesma densidade atribuída às outras disciplinas. Optou-se pela metodologia de análise documental para constituir o estado do conhecimento, tomando a avaliação de textos publicados pela Associação Nacional de Pesquisadores em Educação, no Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino e a exploração de textos cadastrados na Rede SciELO. As categorias escolhidas: pedagogia, currículo, integração/interdisciplinaridade e ensino de História dialogam com a questão central e com a suposição de pesquisa.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The premise of this article is the search for a critical training in Brazilian Pedagogy courses can materialize a powerful knowledge (Young, 2007) if the prescribed curriculum (Sacristán, 2000) assigns to History teaching the same density as to other disciplines. It was developed a documental analysis to establish the state of the knowledge, through the exam of texts published by the National Association of Researchers in Education, at the National Meeting of Didactics and Teaching Practices and exploration of texts found in SciELO network. The categories chosen - pedagogy, curriculum, integration/interdisciplinarity and History teaching - establish a dialogue with the central issue and with the research question.
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