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Educação & Realidade, Volume: 45, Issue: 1, Published: 2020
  • Experiences in Graduate Studies, Behavior in Social Networks and Well-Being Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Meurer, Alison Martins; Lopes, Iago França; Antonelli, Ricardo Adriano; Colauto, Romualdo Douglas

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O objetivo do estudo consiste em analisar a relação entre a satisfação na pós-graduação e o comportamento exteriorizado nas redes sociais, mediado pelo bem-estar subjetivo. O estudo envolve 1.173 alunos de cursos stricto sensu. As evidências encontradas confirmam a relação, em especial quando esta se refere as relações interpessoais. Assim, a satisfação com a pós-graduação ultrapassa os limites da formação profissional e os laços sociais estabelecidos interferem no bem-estar dos alunos, o qual é exteriorizado nas redes sociais. O ambiente de compartilhamento de informações ganha um novo espaço caracterizado pelas redes sociais, que podem ser utilizadas para maximizar os níveis de bem-estar acadêmico.

    Abstract in English:

    Abstract: The aim of the study is to analyze the relationship between satisfaction in the graduate course and the externalized behavior in social networks mediated by subjective well-being. The study involves 1,173 students from stricto sensu courses. The evidence found confirms the relationship, especially when it refers to interpersonal relationships. Thus, satisfaction with graduate studies exceeds the limits of professional training and established social ties interfere with the well-being of students, which is externalized in social networks. The information-sharing environment gains a new space, characterized by social networks which can be used to maximize levels of academic well-being.
  • Markings in School: pichação, graffiti, and subjectivities in art education Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Ferrari, Anderson; Oliveira, Bruna Tostes de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Como as imagens podem produzir alunos e alunas como sujeitos pertencentes, ou não, a um determinado lugar? Essa questão nos levou para o que é conhecido como pichação para entender os processos de constituição dos sujeitos em meio a discursos de valorização e desvalorização dessa expressão e marca na cidade. Trabalhamos com a perspectiva pós-estruturalista, com especial inspiração nos estudos de Michel Foucault para pensar que somos resultado de discursos atravessados por relações de poder. Assim, a pichação torna-se um problema de diferentes discursos imersos nos jogos de verdadeiro e falso que acabam por constituir esse objeto de pensamento.

    Abstract in English:

    Abstract: How can images produce students as subjects belonging, or not, to a certain place? This issue led us to what is known as pichação, to understand the processes of subject constitution amid discourses of appreciation and of devaluation of this form of expression and of marking in the city. We work from a poststructuralist perspective, inspired by Michel Foucault’s studies, to affirm that we are the result of discourses crossed by power relations. Thus, pichação becomes a matter of different discourses immersed in the games of truth and falsehood that end up constituting this object of thought.
  • Education of Senses in Free Time: seeing as entertainment Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Werle, Verônica; Vaz, Alexandre Fernandez

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: No contemporâneo, estamos cada vez mais subordinados aos excessos de estímulos que acarretam na (en)formação dos nossos sentidos, inclusive no tempo livre. Neste texto, perguntamos sobre a produção do olhar e seu papel no contexto do turismo. A partir do acompanhamento de 4 excursões realizadas na Região Sul do Brasil e de 15 entrevistas, observamos que as imagens prévias e a orientação constante do olhar do turista determinam uma experiência desprovida de perceptibilidade, exigindo o registro fotográfico como recurso para a memória. Concluímos que os estímulos à visão e o ato de olhar constituem-se em entretenimento, ao que decorre o fortalecimento do processo de alienação sensorial.

    Abstract in English:

    Abstract: Nowadays we are increasingly subordinated by the excesses of stimuli that result in the (de)formation of our senses, including during our free time. In this article, we questioned the production of the sight and its role in the tourism context. Based on the follow-up of 4 excursions in the Southern Region of Brazil and 15 interviews, we observed that previous images and the constant orientation of the tourist’s sight determine an experience devoid of perceptibility, requiring photographic record as a resource for memory. We conclude that vision stimuli and the act of looking consist in entertainment, which results in the strengthening of the process of sensory alienation.
  • About the process of doing it together in Working-Art: a minor language in art Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Rodeghiero, Thiago Heinemann; Rodrigues, Carla Gonçalves

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O presente artigo é um desdobramento de estudos sobre os conceitos de linguagem através de uma prática artística. A produção das atividades de Allan Kaprow e artistagem docente de Sandra Corazza são movimentadas a partir da filosofia de Gilles Deleuze e Félix Guattari. Desse modo, as práticas docentes visam aos seus potenciais de criação. Os mecanismos de linguagem de artista são evidenciados e postos como devires para criar zonas de aproximação e vizinhança com a educação. Com isso, um conceito de obra-aula é pensado como forma de escapar às estruturas já dadas de modelos reprodutivistas de conteúdos programados da docência.

    Abstract in English:

    Abstract: This paper is an unfolding proposal of the studies carried out on the concepts of language through artistic practice. The production of activities by Allan Kaprow and the teaching artistry of Sandra Corazza are supported by the philosophy of Gilles Deleuze and Felix Guattari. Teaching practices are aimed at their potential for creation. The mechanisms of an artist’s language are evidenced and placed as developments for creating zones of approach and interaction with education. By these means, the concept of working-art is thought of as a way to escape from the given structures of teaching using reproductive models of programmed content.
  • Creativity, Authorship and Argumentation at School: subjectivity in discourse Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Martins, Noilma Alves; Pacífico, Soraya Maria Romano

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O objetivo da pesquisa foi investigar os sentidos que alunos do 5º ano de uma escola pública de Ribeirão Preto - SP, dão à linguagem escrita - à produção textual que possibilita a polissemia, criatividade e autoria. Foram realizadas rodas de conversa com os alunos para conhecimento de suas relações com a produção textual escrita e com a escola. A Análise de Discurso pecheuxtiana norteou a análise por meio de conceitos como subjetividade, discurso, ideologia, memória discursiva e autoria. Os resultados apontam que os discursos produzidos pelos alunos sobre a escrita, muitas vezes, apoiam-se nos discursos dominantes que circulam na sociedade; quando se apoiam em suas próprias subjetividades, aproximam-se mais da polissemia e da criatividade.

    Abstract in English:

    Abstract: The research objective was to investigate the meanings that 5th grade students from a public school in Ribeirão Preto, state of São Paulo, give to the textual production that enables polysemy, creativity and authorship. Conversation circles were held with the students to know their relationships with written textual production and with the school. Pêcheux’s Discourse Analysis guided the data analysis through concepts such as subjectivity, discourse, ideology, discursive memory and authorship. The results point out that the discourses produced by the students about writing often rely on dominant social discourses; when they rely on their own subjectivities, they become closer to polysemy and creativity.
  • Maria Helena Wagner Rossi’s Critical Study of Empirical Research Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Díaz, Hamlet Fernández

    Abstract in Spanish:

    Resumen: En el artículo se expone un estudio crítico sobre la investigación empírica de Maria Helena Wagner Rossi, llevada a cabo entre los años 1996-2004. Se partió de una investigación bibliográfica de carácter cualitativo, cuyo objeto de estudio fundamental lo constituyó la producción teórica de la autora sobre la naturaleza de la comprensión estético-visual de alumnos brasileños, con base en sus estudios empíricos. En el cuerpo del artículo se analizan tópicos tales como: las problemáticas concernientes a la enseñanza de las artes visuales de las que partió la autora; los objetivos y características generales de su pesquisa empírica; la manera en que fueron interpretados los datos, la epistemología involucrada y los resultados teóricos a los que arribó.

    Abstract in English:

    Abstract: This article presents a Maria Helena Wagner Rossi´s critical study on the empirical research written from 1996 through 2004. The starting point was a qualitative bibliographical research, whose fundamental object of study was the author’s theoretical output on the nature of the aesthetic-visual comprehension of Brazilian students, based on their empirical studies. In the article body, topics are addressed in terms of problems dealing with visual arts training from which the author departed; as well as the objectives and the general features of her empirical research; the way in which data was interpreted, the epistemology involved and the theoretical results she arrived at.
  • Meanings of School Opportunity for Youth of the Popular Classes in Rio de Janeiro Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Savegnago, Sabrina Dal Ongaro; Castro, Lucia Rabello de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Neste artigo, buscamos analisar os sentidos de oportunidade que jovens pobres cariocas atribuem à escola e compreender se, para estes jovens, a escola e a escolarização possuem um valor no agora e/ou no depois imaginado. Participaram do estudo 51 jovens, estudantes de 9º ano do ensino fundamental, de duas escolas públicas municipais do Rio de Janeiro, com idades entre 14 a 16 anos. Foram realizados três grupos de discussão, que ocorreram no formato de oficinas. Na análise dos sentidos de oportunidade e do valor atribuído pelos jovens à escola, foram focalizadas as relações intra e intergeracionais que se estabelecem neste espaço e a relação imaginária que estes jovens têm com o que virá depois da escola.

    Abstract in English:

    Abstract: In this article, we seek to analyze the senses of opportunity that poor young people from Rio de Janeiro attribute to the school and to understand if, for these young people, school and schooling have a value in the now and/or imagined later. A total of 51 youths participated in this research, being students in elementary schools, from two public municipal schools of Rio de Janeiro, with ages between 14 and 16. Three discussion groups were made in the format of workshops. In the analysis of the meanings of opportunity and the value attributed by young people to school, the intra and intergenerational relationships established in this space were focused and the imaginary relation that these young people have with what will come after school.
  • An Obnoxious Word: on the meeting between literature, writing and education Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Garcia, Silas Sampaio; Aquino, Julio Groppa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Perspectivando as práticas literárias no escopo das pedagogias culturais, o presente ensaio analisa os (contra)efeitos da voz pública dos escritores - de circulação sobretudo jornalística - como vetor de um controle difuso dos modos de escrita não literários, incluindo os escolares. Na companhia teórica de Michel Foucault, argumenta-se que a literatura, quando associada a um leitmotiv pedagógico, converte-se em um aparato veridictivo-subjetivador sustentado pela discursividade em torno dos escritores, acarretando um problema político no que tange à liberdade da escrita. Por fim, advoga-se em favor de um endereçamento desimpedido ao gesto escritural, capaz de desdobrá-lo em uma miríade de efetuações possíveis.

    Abstract in English:

    Abstract: Taking literary practices within the scope of cultural pedagogies, this essay analyzes the (counter)effects of the writers’ public voice - mainly of journalistic circulation - as a vector for diffuse control of non-literary modes of writing, including the educational ones. By a theoretical dialogue with Michel Foucault, it is argued that literature, when associated with a pedagogical leitmotiv, becomes a veridictive-subjectivating apparatus sustained by discursiveness around writers, causing a political problem regarding the freedom of writing. Finally, it advocates for an unimpeded addressing to the scriptural gesture, capable of unfolding it into a myriad of possible achievements.
  • Children’s Time: childhood, aesthetics and politics in Benjamin Thematic Section: Art Expressions And Contemporary Subjectivities

    Sanches, Eduardo Oliveira; Ramos, Estéfani Dutra; Silva, Divino José da

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Em seus escritos sobre modernidade, técnica e reprodutibilidade técnica Benjamin propõe uma visada teórica sobre a arte reprodutível que dialoga com as exigências da nova temporalidade. Se os modos de produção artística são ampliados pelos avanços tecnológicos redimensionando o seu campo de atuação para formas de expressão mais modernas como o rádio, por exemplo; há aqui uma nova relação experimental entre o público e a obra, além de uma nova função intermediadora. A preocupação com o uso da técnica para fins totalitários, entretanto, fez o autor formular a exigência de uma politização da arte. Essa politização está presente em seu trabalho radiofônico com crianças que se articula ao compromisso do uso do aparato para o esclarecimento.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: In his writings on modernity, technique and technical reproducibility, Benjamin proposes a theoretical view of reproducible art that dialogues with the demands of the new temporality. If the modes of artistic production are expanded by technological advances, resizing their field of action to more modern forms of expression such as radio, for example, there is here a new experimental relationship between the public and the work, in addition to a new intermediary function. The concern with the use of technique for totalitarian purposes, however, made the author formulate the demand for a politicization of art. This politicization is present in his radio work with children that is linked to the commitment to use the apparatus for enlightenment.
  • Intermediate Representations in the Learning of Combinatorial Situations Other Themes

    Montenegro, Juliana Azevedo; Borba, Rute Elizabete de Souza Rosa; Bittar, Marilena

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: No artigo analisa-se identificação, conversão e tratamento de registros em situações combinatórias. Foram realizados dois estudos: 1) de identificação de conversões e 2) com representações intermediárias entre registros em língua natural e em expressão numérica. Confirmaram-se hipóteses de maiores dificuldades na situação de combinação e na conversão para expressão numérica. Indicou-se representações intermediárias (árvore de possibilidades ou listagem sistematizada) para o ensino da Combinatória, entretanto, trabalhar com árvores resultou em melhores desempenhos - por terem mais congruência com expressões numéricas. Recomenda-se, assim, a intermediação de representações na identificação, conversão e tratamento de situações combinatórias.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The article analyses identification, conversion and treatment of registers in combinatorial situations. Two studies were carried out: 1) identification of conversions and 2) with intermediate representations between registers in natural language and in numerical expression. Hypotheses of greater difficulties in the combination situation and in the conversion to numerical expression were confirmed. Intermediate representations (tree of possibilities or systematized listing) for the teaching of Combinatorics were indicated, however, working with trees resulted in better performance - because they have more congruence with numerical expressions. It is recommended, therefore, the intermediation of representations in the identification, conversion and treatment of combinatorial situations.
  • Values of University Students Portugal/Brazil: socio-political dimension Other Themes

    Jardim, Maria Helena de Agrela Gonçalves; Silva Júnior, Geraldo Bezerra da; Capelo, Maria Regina Teixeira Ferreira; Varela, John Miguel Costa; Brasil, Christina César Praça; Alves, Márcia Lúcia Sousa Dias

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este estudo analisa os valores sociopolíticos dos universitários (n=605) Portugal/Brasil, mediante um Questionário sobre Valores na dimensão sociopolítica. Os resultados revelaram diferenças quanto a valores fundamentais. Constatamos indiferença/descrença política nos estudantes portugueses e brasileiros, essencialmente no respeitante às causas das desigualdades sociais. No Brasil são decorrentes da pouca sorte, preguiça e inatividade laboral e em Portugal particularizam a pouca instrução. Esta pesquisa viabiliza a implementação de programas de educação para a cidadania em contexto académico.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This study assesses the socio-political values of colleges students (n = 605) Portugal/Brazil, employing a questionnaire on socio-political dimension Values. The results revealed significate differences about fundamental values. We find indifference/scepticism in Portuguese and Brazilian students practice, essentially with regard to the causes of social inequalities. In Brazil are connect from bad luck, laziness and inactivity and in Portugal a short instruction distinguish. This research empowers the implementation of programmes of education for citizenship in academic context.
  • Methodological and Analytical Dimensions of University Extension Other Themes

    Cristofoletti, Evandro Coggo; Serafim, Milena Pavan

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O objetivo do artigo é apresentar e debater uma proposta metodológica para se pesquisar a extensão universitária nas universidades. Retirou-se esta proposição de um estudo histórico e conceitual acerca das concepções e práticas de extensão. A partir daí, desenvolveu-se uma série de dimensões metodológicas: quem faz extensão; a quem se destina; quais atividades a materializam; que tipo de conhecimento é estendido e quais os objetivos deste processo; porque se faz a extensão; impactos da atividade extensionista; como as atividades são legitimadas; inserção contextual e histórica; e o debate acerca do compromisso social da universidade.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The aim of this article is to present and discuss a methodological proposal to research university extension. This proposal was withdrawn from a historical and conceptual study about the conceptions and practices of extension. A series of methodological dimensions were removed: one who extends; to whom it is intended; what activities materialize it; what kind of knowledge is extended and what are the objectives of this process; because the extension is made; impacts of extension activity; how activities are legitimized; contextual and historical insertion; and the debate about the university’s social function and commitment.
  • Models of K-12 Teacher Training: who do we train? Other Themes

    Coimbra, Camila Lima

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este artigo advém de um projeto de pesquisa sobre os modelos curriculares que norteiam a formação docente, e tem como objetivo traçar o percurso histórico da formação de professores/as da Educação Básica no Brasil. São identificados três modelos nesta trajetória: modelo conteudista, modelo de transição e modelo de resistência. Os marcos regulatórios para esta formação são objeto de análise para a compreensão dos contextos históricos, culturais e sociais construídos desde a década de 1930 até 2015, em uma perspectiva de educação e formação progressistas. A pergunta inicial: quem formamos? nos leva a constatar a coabitação dos três modelos no cenário atual e a necessária valorização ao modelo de resistência por suas características históricas na busca da dialogicidade como dimensão importante de uma educação transformadora.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This article is based on a research project on the curricular models that guide the teacher training and aims at tracing the historical course of K-12 teacher training in Brazil. Three models are identified in this trajectory: content model, transition model and resistance model. The regulatory milestones for this training are analyzed for the understanding of the historical, cultural and social contexts constructed from the 1930s to 2015, from a perspective of progressive education and training. The initial question, who do we form? leads us to verify the coexistence of the three models in the current scenario and the necessary appreciation of the resistance model for its historical characteristics in the search for dialogue as an important dimension of a transformative education.
  • School Management in Feira de Santana: analysis of official texts Other Themes

    Santos, Solange Mary Moreira; Castro, Selma Barros Daltro de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: No século XXI incorpora-se ao discurso da gestão escolar a necessidade de regulamentação da função do gestor. A pesquisa documental aqui realizada contou com a análise de documentos oficiais do município de Feira de Santana, Bahia, entre os anos de 1990 e 2015, usando o Ciclo de Políticas como abordagem de análise. Os resultados evidenciaram que o modelo de gestão predominante emerge das inter-relações entre escola, poder local, contexto nacional e produção de documentos oficiais. A eleição de diretores, como forma de provimento da função gestora, revelou indícios para a compreensão do modelo de gestão democrática em Feira de Santana, influenciado pela participação dos movimentos docentes e da população local.

    Abstract in English:

    ASBTRACT: In the 21st century, the need for regulation of the manager’s role is incorporated into the discourse of school management. The documental research carried out included the analysis of official documents from Feira de Santana - Bahia, Brazil between 1990 and 2015, applying the Policy Cycle as the methodological approach. The results showed that the predominant management model emerges from the interrelationships between school, local authorities, national context and production of official documents. The election of principals, in order to provide the management function, revealed evidence for the understanding of the democratic management model in Feira de Santana, influenced by the participation of both teaching movements and the local population.
  • Processes of Afrobetization and Literacy of (Re)Existences in the Education of Young and Adult Other Themes

    Santos, Carla Liane Nascimento dos; Dantas, Tânia Regina

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O trabalho discute as temáticas de educação e processos de ensino-aprendizagem ao longo da vida, tomando como recorte as relações raciais nos contextos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no Brasil, considerando o que determina a Lei 10.639/03. Trata-se de um estudo de caráter exploratório-descritivo, com abordagem mista que associa a análise de indicadores, a pesquisa bibliográfica e a pesquisa documental, além de dados de duas experiências na EJA. Os resultados revelam que a EJA por ser constituída majoritariamente por negros e negras, pode ser entendida como uma ação afirmativa, que busca corrigir distorções e reparar injustiças históricas. Aponta como proposta pedagógica para o ensino e a aprendizagem significativa a associação entre afrobetização e letramentos de (re) existências.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The paper discusses the themes of education and teaching-learning processes throughout life, taking as a cutout, racial relations in the contexts of Youth and Adult Education (EJA) in Brazil, considering what determines Law 10,639/03. This is an exploratory-descriptive study, with a mixed approach that associates the analysis of indicators, bibliographic research and the document al., as well as data from two experiences in the EJA. The results reveal that the EJA because it is constituted mainly by blacks and blacks, can be understood as an affirmative action, which seeks to correct distortions and repair historical injustices. It points out as a pedagogical proposal for teaching and meaningful learning the association between afrobetization and literacies of (re) existences.
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