OTHER THEMES Dicumba Methodology - conjectures and potentialities in the teaching of Chemistry: a descriptive statistical analysis Bedin, Everton Del Pino, José Claudio Abstract in Portuguese: Resumo Este artigo objetiva apresentar e fundamentar as conjecturas da metodologia Dicumba a partir de uma análise descritivo-estatística sobre uma atividade realizada em 7 turmas da Educação Básica. Ao final da atividade, os alunos responderam um questionário online com 8 assertivas em uma escala Likert de 5 pontos e 2 questões discursivas, interpretadas de forma mista. A análise estatística baseou-se no teste t e no teste de Kruskal Wallis, assumindo a hipótese alternativa para p < 0,05. Ao final, há, estatisticamente, efeito da categoria gênero na assertiva H, da categoria idade na assertiva E e da categoria ano escolar na assertiva F.Abstract in English: Abstract This article aims to present and substantiate the conjectures of the Dicumba methodology from a descriptive-statistical analysis about the activity which took place in 7 classes of Basic Education. At the end of the activity, students answered an online questionnaire with 8 assertions on a 5-point Likert scale and 2 discursive questions, interpreted using a mixed approach. Statistical analysis was based on the t-test and the Kruskal Wallis test, assuming the alternative hypothesis for p < 0.05. At the end, there is, statistically, an effect of the gender category on assertion H, of the age category on assertion E and of the school year category on the statement F. |
OTHER THEMES Statistical Literacy and Thinking in Future Mathematics Teachers Rodríguez-Alveal, Francisco Aguerrea, Maitere Abstract in Spanish: Resumen El objetivo de esta investigación fue evaluar la alfabetización y pensamiento estadístico alcanzado por profesores de matemática en formación. Mediante un estudio cualitativo, sustentado en un diseño de estudio de caso. Participaron 36 futuros profesores, quienes realizaron un proyecto estadístico. Entre los hallazgos se destacan errores conceptuales relacionados con seleccionar representaciones gráficas pertinentes al tipo de dato, como así también al proporcionar argumentaciones, evidenciando debilidades en el desarrollo de habilidades afines a la alfabetización y pensamiento estadístico. Lo que permite concluir que no han desarrollado una alfabetización ni pensamiento estadístico para conducir aprendizajes en estadística escolar.Abstract in English: Abstract The objective of this research was to evaluate the literacy and statistical thinking achieved by mathematics teachers in training. Through a qualitative study, based on a case study design. 36 future teachers participated, who carried out a statistical project. Among the findings, conceptual errors related to selecting graphic representations relevant to the type of data stand out, as well as when providing arguments, evidencing weaknesses in the development of skills related to literacy and statistical thinking. Which allows us to conclude that they have not developed statistical literacy or thinking to conduct learning in school statistics. |
OTHER THEMES Curricular Changes and Teacher Performance: between duty and power to act Calderón, Adonías Julia Villa Félix-Benites, Edwin Daniel Serrano, Uriel Montes Polo, William Camilo Yauris Abstract in Portuguese: Resumo O objetivo deste estudo foi analisar a percepção de professores de Comunicação do ensino secundário quanto ao impacto das mudanças curriculares no desempenho docente em escolas da província de Andahuaylas, Peru, 2022. Trata-se de um estudo qualitativo analítico descritivo. Os resultados indicam que a construção de categorias de sentido a partir das narrativas dos professores caracterizou a experiência de implementação curricular como um processo dinâmico e complexo. Os construtos “mudança curricular” e “aprendizagem” revelaram-se categorias centrais que estruturam a experiência dos participantes. A busca por respostas para as mudanças se desdobra em permanente tensão devido ao embate entre a vocação para ensinar e as limitações do contexto.Abstract in English: Abstract The objective of this study was to analyze the perception of secondary school Communication teachers regarding the impact of curricular changes on teaching performance in schools in the province of Andahuaylas, Peru, 2022. Qualitative, descriptive and analytical study. The results indicate that the construction of categories of meaning from the teachers’ narratives characterized the experience of curriculum implementation as a dynamic and complex process. The constructs “curricular change” and “learning” turned out to be core categories that structure the participants’ experience. The search for answers to the changes unfolds in permanent tension due to the collision between the vocation for teaching and the limitations of the context. |
OTHER THEMES Grammar in Text Production: a functional and inclusive proposal Bomfim, Joina Alves Abstract in Portuguese: Resumo O objetivo deste artigo é analisar como o uso de uma gramática funcional pode contribuir para a formação das competências linguística e textual dos alunos, no que concerne à produção do texto dissertativo-argumentativo, uma vez que, não obstante os avanços teóricos, a maioria dos alunos brasileiros não apresenta as competências básicas para adentrar a Universidade, conforme os resultados demonstrados no Enem. A investigação é descritiva, possui natureza exploratória e qualitativa. Na análise dos dados, foi utilizada a Análise Textual dos Discursos (ATD), proposta por Jean-Michel Adam, uma vez que o corpus da investigação foi constituído de entrevistas e textos.Abstract in English: Abstract The goal of this article is to analyze how the use of a functional grammar can contribute to the formation of students’ linguistic and textual competences regarding the production of the dissertative-argumentative text, since, despite the theoretical advances, Brazilian students do not present the basic competences to enter the University, according to the results demonstrated in Enem. The research is descriptive, exploratory and qualitative in nature. In the data analysis, the Textual Analysis of Discourses (ATD), proposed by Jean-Michel Adam, was used, since the corpus of the investigation consisted of interviews and texts. |
OTHER THEMES Academic Success and Failure among Black Students in Rural Education Lima, Luciméa Santos Abstract in Portuguese: Resumo A pesquisa investiga a trajetória de estudantes negros na educação básica e suas experiências em uma escola do campo. Apresentam-se as circunstâncias do acesso e permanência desses estudantes a partir do cenário geral no Brasil e, mais especificamente, da educação do campo, considerando a realidade vivenciada em uma escola localizada na zona rural do Recôncavo Baiano. A análise considera a influência do capital social na construção das trajetórias individuais e coletivas apoiada no conceito de trajetórias (Bourdieu, 1986), para a compreensão do meio social e das ações dos indivíduos no cotidiano atentando para como as práticas, linguagens e normas podem influenciar e/ou modificar as trajetórias contribuindo, ou dificultando a mobilidade social.Abstract in English: Abstract This study investigates the trajectory of black students in primary education and their experiences at rural schools. These students’ conditions of access and permanence at school are presented within the general Brazilian context and more specifically for rural education, considering the reality observed at a school in a rural area of Bahia’s Recôncavo. The analysis looks at the influence of social capital on the construction of individual and collective trajectories based on the concept of trajectories (Bourdieu, 1986), to understand the social environment and the actions of individuals in everyday life, paying special attention to how practices, language and norms can influence and/or modify favourable trajectories or limit social mobility. |
OTHER THEMES The Perceptions of Managers on the Educational Journey for Implementing the BNCC Boff, Eva Teresinha de Oliveira Beerbaum, Alisson Vercelino Silva, Edi Branco da Abstract in Portuguese: Resumo O objetivo deste estudo foi analisar as percepções de gestores vinculados a uma Coordenadoria Regional de Educação/RS sobre o percurso formativo de professores para compreender e implantar a Base Nacional Comum Curricular. A pesquisa é qualitativa e envolveu entrevistas com três gestores de educação básica. Os diálogos analisados, com base na Análise Textual Discursiva, mostram que o percurso formativo apresentou descompasso entre o contexto escolar e o processo de compreensão e elaboração de um currículo emancipatório, destacam a falta de espaços coletivos para a formação docente, a imposição de mudanças sem reflexão sobre a prática docente e desarticulação entre teoria e prática, mas reconhecem a importância da mobilização docente.Abstract in English: Abstract The aim of this study was to analyse the perceptions of managers affiliated with a Regional Education Coordination Office in the state of Rio Grande do Sul (RS), regarding the training process of teachers for understanding and implementing the National Common Curricular Base (BNCC). This qualitative research involved interviews with three managers of basic education. The dialogues, analysed through Discursive Textual Analysis, reveal that the training process exhibited a disconnect between the school context and the process of understanding and developing an emancipatory curriculum. Key issues identified include lack of collective spaces for teacher development; the imposition of changes without sufficient reflection on teaching practice; and a disjunction between theory and practice. Nevertheless, the managers acknowledged the importance of teacher mobilization. |
OTHER THEMES Conception of Teaching Work during the Pandemic: between the comical and the real Lima, Caio Antonio de Espimpolo, Caio Marco Prado, Mariane Silva do Araujo, Elaine Sampaio Abstract in Portuguese: Resumo Este artigo objetiva contribuir com o entendimento das condições reais de trabalho docente no âmbito da pandemia de Covid-19 sob a representação do ensino remoto emergencial. Para tanto, utiliza-se as categorias de análise humor e trabalho em diálogo com a docência na Educação Básica pública brasileira. Utiliza-se como base teórica produções relativas às teorias do riso e à Teoria Histórico-Cultural, a partir das quais se investiga o referente empírico constituído de uma seleção de vídeos protagonizados pelo humorista Diogo Almeida no papel de Professora Marli, tendo como orientador dos procedimentos metodológicos o materialismo histórico-dialético.Abstract in English: Abstract This article aims to contribute to an understanding of the real working conditions of teachers during the COVID-19 pandemic, particularly within the framework of emergency remote teaching” emergency remote teaching. To this end, it employs the analytical categories of humor and work examined in dialogue with teaching in Brazilian public primary education. The theoretical foundation draws on works related to theories of laughter and Historical-Cultural Theory, which inform the investigation of the empirical reference constituted by a selection of videos featuring comedian Diogo Almeida in the role of “Teacher Marli”. The methodological procedures are guided by Historical-Dialectical Materialism. |
OTHER THEMES Creativity in Art Education: notes from an archive Sabino, Kelly Abstract in Portuguese: Resumo O presente artigo analisa, sob uma perspectiva foucaultiana, discursos presentes em 55 periódicos de destaque no campo educacional de 1996 a 2019 em torno da temática do encontro da arte e da educação. Ancorada na noção de arquivo proposta por Michel Foucault ao longo de sua obra, foi possível analisar diferentes seriações, rarefações e descontinuidades que nos dá a ver a circulação de ideias neste campo. Há uma série de enunciados e palavras de ordem que parecem reiterar atributos que derivariam da arte como um efeito benéfico em si consubstanciando-se em uma espécie de proselitismo do tipo artístico-pedagógico, que, conforme o arquivo apresenta, trazem a criatividade como tema fulcral para o ensino da arte.Abstract in English: Abstract This article analyzes, from a Foucauldian perspective, discourses present in 55 prominent educational journals over the past 24 years (1996-2019) regarding the intersection of art and education. Anchored in Michel Foucault’s notion of the archive throughout his work, it was possible to discern different serializations, rarefactions, and discontinuities that allow us to see the circulation of ideas in this field. There are a series of statements and slogans that seem to reiterate attributes that would stem from art as a beneficial effect in itself, embodying a kind of artistic-pedagogical proselytism, which, as the archive presents, brings creativity as a central theme for the art teaching. |
OTHER THEMES Social Ties, Emotions, and Subjectivity in the School, from Norbert Elias Szapu, Ezequiel Honorato, Tony Kaplan, Carina Viviana Abstract in Spanish: Resumen El artículo tiene como propósito pensar las relaciones de significado entre los lazos sociales, las experiencias emocionales y la constitución de subjetividades en la trama escolar a partir de la sociología figuracional de Norbert Elias. Desde una perspectiva socioeducativa, se comparten parte de los resultados de una investigación cualitativa en la que se entrevistaron a jóvenes de escuelas secundarias de la Provincia de Buenos Aires. Los testimonios recuperados son analizados a la luz de categorías como figuraciones, valencias afectivas, establecidos y marginados, a los fines de identificar el modo en que las trayectorias signadas por el dolor social se encuentran en la base de la constitución de subjetividades negadas.Abstract in English: Abstract: The objective of the article is to think about the relationships of meaning between social ties, emotional experiences, and the constitution of subjectivities in the school plot based on the Figurational Sociology of Norbert Elias. From a socio-educational point of view, part of the results of a qualitative investigation are shared in which young people from secondary schools in the province of Buenos Aires were interviewed. The recovered statements are analyzed in the light of categories such as figurations, affective valences, established and outsiders relationships, in order to identify how trajectories marked by social pain are at the basis of the constitution of denied subjectivities. |
OTHER THEMES Active Methodologies: bases, counterpoints and epistemological (con)fusions Mendes, Nataniel Abstract in Portuguese: Resumo Este trabalho investiga as bases e os fundamentos das metodologias ativas. Para tanto, recorre a uma pesquisa bibliográfica que analisa os contributos e as fragilidades das pedagogias da essência e da existência. As reflexões desenvolvidas são conduzidas pelas seguintes questões: O que se apresenta como potência e como fragilidade sob a insígnia do learnig by doing? Quais os contributos de autores como Dewey, Freire e Vygotsky? Quais as convergências e as divergências entre as formulações desses autores? A síntese conseguida evidencia diferenças substantivas entre o pensamento desses teóricos, bem como aponta que a complexidade do fazer pedagógico deve se afastar de qualquer tipo de reducionismo epistemológico que dicotomiza categorias como métodos passivos e ativos.Abstract in English: Abstract This paper investigates the bases and foundations of active methodologies. To do so, it uses a bibliographical survey that analyzes the contributions and weaknesses of the pedagogies of essence and existence. The reflections developed are guided by the following questions: What are the strengths and weaknesses of learning by doing? What are the contributions of authors such as Dewey, Freire and Vygotsky? What are the convergences and divergences between these authors' formulations? The synthesis achieved highlights substantive differences between the thinking of these theorists, as well as pointing out that the complexity of pedagogical practice must be removed from any kind of epistemological reductionism that dichotomizes categories such as passive and active methods. |