Educação em Revista, Volume: 31, Issue: 4, Published: 2015
  • Editorial Editorial

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  • INTRODUCTION: FULL-TIME INTEGRAL EDUCATION: CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN AFFIRMATIVE RIGHTS POLICIES Dossiê Educação Integral

    Moll, Jaqueline; Leite, Lúcia Helena Alvarez
  • CHILDHOOD AND CHILDREN IN INTEGRAL (FULL-TIME) EDUCATION Dossiê Educação Integral

    Carvalho, Levindo Diniz

    Abstract in Portuguese:

    Este texto propõe uma leitura de processos infantis de inserção e participação na cena social em novas configurações de institucionalização da infância, em especial a Educação (em tempo) Integral. Os dados analisados foram gerados em uma etnografia multiespacializada de cotidianos infantis, realizada com crianças de seis a oito anos de idade, em uma escola pública de Belo Horizonte. Serão apresentados episódios que contribuem para a compreensão dos condicionamentos estruturais que conformam a experiência da infância e dos significados que as crianças atribuem às suas vivências. As reflexões propostas centram-se nos paradoxos que marcam as infâncias contemporâneas; nos desafios de uma educação que supere o restrito status de aluno; e na análise sobre os direitos das crianças. Pretende- se, ao trazer a diversidade e complexidade dos mundos sociais das crianças, interrogar as politicas públicas e fazer emergir impactos e tensões que sofrem as crianças - atores sociais - em uma sociedade desigual.

    Abstract in English:

    This essay proposes a reading of children's social inclusion and social participation processes through the analysis of new ways of institutionalizing childhood, in particular, integral (full-time) education. The fieldwork of the case study consists of a multi-sited ethnography of children's daily lives, conducted with children from six to eight years old in a Belo Horizonte public school. Episodes will be presented as a contribution to the understanding not only of structural constraints on children's experience, but also of the way children give meaning to their experiences. Our reflections concentrate on the paradoxes that shape contemporary childhoods and on the challenges of an education than can overcome the limited status children are given as mere students, by analyzing their rights. Focusing on the complexity of children's social worlds, it is necessary to raise questions at public policies, highlighting the impacts and the tensions suffered by children as social actors in an unequal society.
  • THE "NEW" INTEGRAL EDUCATION PROGRAM'S EDUCATORS: CULTURAL AGENT'S EDUCATIONAL PRACTICES ANALYSIS Dossiê Educação Integral

    Dayrell, Juarez; Geber, Saulo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O presente artigo discute os resultados de uma pesquisa que buscou compreender a inserção de novos perfis profissionais em experiências de Educação Integral pública brasileira. Muitos programas vêm contratando Agentes Culturais para desenvolver atividades educativas na expansão do tempo escolar. Os saberes trabalhados em suas oficinas não se limitam aos conteúdos acadêmicos curriculares e, em alguns casos, são resultado de vivências prévias desses sujeitos em grupos culturais e movimentos sociais. Esses educadores, que muitas vezes são jovens e moradores das comunidades próximas às escolas, acabam também estabelecendo uma relação de proximidade e afetividade com seus educandos. Este trabalho defende a tese de que a relação entre agentes e alunos cumpre uma importante função formativa na prática desses profissionais. Por meio dessa relação, os agentes mediam processos de aprendizagem, socialização, sociabilidade e desenvolvimento na formação integral de seus educandos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper discusses results of a study that sought to understand the inclusion of new professional profiles in Brazilian public Integral Education experiences. Many programs are hiring Cultural Agents to develop educational activities in the expansion of school time. The knowledge worked in their workshops were not limited to curricular academic content and, in some cases, are the result of previous experiences of these subjects in cultural groups and social movements. These teachers, who are often young and residents of communities near schools, also end up establishing an affective and close relationship with their students. This work defends that the relationship between Agents and students plays an important formative role in the practice of these professionals. It is through this relationship that Agents mediate learning processes, socialization, sociability and development in the integral formation of its students
  • YOUNG TEENS EGRESS FROM INTEGRAL EDUCATION: ACTIONS AND VALUES' CONSTRUCTION Dossiê Educação Integral

    Leite, Lúcia Helena Alvarez; Ramalho, Bárbara

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Na discussão plural a respeito da juventude, alguns consensos podem ser observados, como a existência de uma relação tensionada entre esse grupo social e a instituição escolar. No presente trabalho, serão discutidas as mudanças percebidas por um grupo de sujeitos, com idades entre 15 e 18 anos, em suas ações e em seus valores, a partir da sua participação em um programa de educação integral e(m) tempo integral - Programa Escola Integrada (PEI) - do munícipio de Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil. Os dados apontam que a participação nas atividades, na visão desses sujeitos, promoveram mudanças significativas em suas atitudes e valores, com desdobramentos em aspectos diversos de suas vidas, como a socialização, o mundo do trabalho e suas vivências escolares.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: In the plural discussion concerning youth, some consensus can be found such as the existence of a tensioned relationship between this social group and school. In this paper, we discuss the changes perceived by a group of subjects between 15 and 18 years old in their actions and values from their involvement in a Program of Integral Education - Integrated School Program (PEI) - in the municipality of Belo Horizonte, Minas Gerais - Brazil. From the viewpoint of these subjects, the data indicate that participating in these activities promotes significant changes in their attitudes and values, with repercussions in many aspects of their lives, such as socialization, the world of work and their school experiences.
  • INTERSECTIONALITY AND VULNERABILITY IN THE FULL-TIME EDUCATION CONTEXT Dossiê Educação Integral

    Corá, Élsio José; Trindade, Letícia de Lima

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O artigo objetiva problematizar sobre a intersetorialidade no contexto da Escola de Tempo Integral, tomando como temas centrais educação e saúde. Para isso, tecem-se discussões acerca da vulnerabilidade e o debate acerca das políticas intersetoriais. Nesse sentido, recorre-se às políticas que fomentam a intersetorialidade como elemento central para o desenvolvimento da Escola de Tempo Integral e recurso para o enfrentamento das vulnerabilidades (individual, social e programática) das crianças e adolescentes. Esses processos apontam a necessidade de aproximação de determinados setores para consolidação da educação integral no Brasil como política pública que requer novos arranjos intersetoriais.

    Abstract in English:

    Abstract: The article aims to discuss intersectionality in Full-Time School context, taking as main issues education and health. For that it states discussions about vulnerability and debates on intersectoral policies. In this sense, it's referred to policies that promote intersectionality as central element to the Full-Time School's development and resource on dealing with children's and adolescents' vulnerabilities (individual, social and programmatic). These cases highlight the need of approach from certain sectors consolidating full-time education in Brazil as a public policy that requires new intersectionality arrangements.
  • CHILDREN EDUCATION: FULL TIME OR INTEGRAL EDUCATION? Dossiê Educação Integral

    Barbosa, Maria Carmen Silveira; Richter, Sandra Regina Simonis; Delgado, Ana Cristina Coll

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: No Brasil a educação das crianças de 0 a 5 anos vem sendo efetivada desde o fim do século XIX, com a presença de distintas instituições marcadas por um projeto educativo diferenciado pelo tempo de permanência na escola. A interrogação que propomos refletir é se a presença na Educação Infantil de turnos prolongados pode ser entendida como Tempo Integral ou como Educação Integral. A análise da intencionalidade de promover no cotidiano da Educação Infantil a articulação entre as áreas da educação, da saúde, da cultura e da justiça e de proporcionar a integralidade do projeto pedagógico e a integralidade das relações da escola no tempo e nos espaços nos leva a compreender que uma Educação Integral somente se efetiva numa perspectiva de experiência educativa como encontro intersubjetivo implicado com o mundo comum.

    Abstract in English:

    Abstract: Children education from 0 to 5 years old in Brazil has been effective since the end of the XIX century with the presence of distinct institutions marked by an educational project differentiated by the permanency time. The question we propose to reflect on is if the presence of prolonged periods in Children Education can be understood as Full Time or as Integral Education. The analysis of the intentionality to promote in Children Education's daily routine the articulation between the areas of education, health, culture and justice; and to provide the pedagogical project's integrality and school's relationship integrality in time and spaces takes us to comprehend that Integral Education can be only effective in the perspective of educational experience as an intersubjective encounter implied with the common world.
  • CITIES AS INTEGRAL EDUCATION'S TERRITORY Dossiê Educação Integral

    Serra, Maria Silvia; Rios, Guillermo A.

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Habitar as cidades é um processo em que estão amarradas questões materiais e simbólicas. Esse laço deve ser atendido e valorado em termos históricos e culturais, já que forma parte de nosso aprendizado como sujeitos urbanos. Nesse sentido, como afirma Andreas Huyssen (2002:191) "...a cidade funciona como um tipo de prisma" que permite "enfocar" uma multiplicidade de temáticas que não estão ligadas apenas ao urbanismo o à arquitetura, mas também a experiências culturais e construções simbólicas que articulam a ação concreta de viver nas cidades grandes. Assim, seguindo este autor, podemos afirmar que a cidade é um texto que pode ser lido como um verdadeiro espaço de signos. Uma casa, um bairro, um edifício, os espaços públicos, ruas e calçadas, os monumentos são reservatórios de um tempo e uma memória que requerem uma multiplicidade de leituras para se transformar em cenários integradores de aprendizagem. Questionar a cidade como território de educação integral assim como reconhecer as questões centrais que se põem a prova quando se postulam como uma política pública são os objetivos principais deste artigo, para o qual propomos um trajeto a partir de considerar conceitos nodais como os de educação integral e pedagogia urbana.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN: Habitar las ciudades es un proceso en el que se encuentran anudadas cuestiones materiales y simbólicas. Este lazo debe ser atendido y puesto en valor en términos históricos y culturales ya que forma parte de nuestro aprendizaje como sujetos urbanos. En este sentido, tal como afirma Andreas Huyssen (2002: 191) "...la ciudad funciona como un tipo de prisma" que permite "enfocar" una multiplicidad de temáticas que no están solo ligadas al urbanismo o a la arquitectura, sino también a experiencias culturales y construcciones simbólicas que articulan el hecho concreto de vivir en las ciudades. Es así que, siguiendo a este autor, podemos afirmar que la ciudad es un texto que puede ser leído como un verdadero espacio de signos. Una casa, un barrio, un edificio, los espacios públicos, las calles y veredas, los monumentos son reservorios de un tiempo y una memoria que requieren de una multiplicidad de lecturas para transformarse en escenarios de aprendizajes integradores. Cuestionar a la ciudad como territorio de la educación integral así como reconocer las cuestiones centrales que se ponen a prueba cuando esto se postula como una política pública son los objetivos principales del presente artículo, para lo cual proponemos un recorrido a partir de considerar conceptos nodales como los de educación integral y pedagogía urbana.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: Inhabit cities is a process knotted by symbolic and cultural questions. This link must be understood and valued in cultural and historical terms, since they are a part of our education as urban subjects. In this sense, as affirmed by Andreas Huyssen (2002: 191) "...the city works as a kind of prism" that allows to "focus" multiple themes that aren't only linked to urbanism and architecture, but also cultural experiences and symbolic constructions that articulate the concrete act of living in cities. According to this author, we can affirm that the city is a text that can be read as a true "sign space". A house, a neighborhood, a building, the public spaces, the streets and sidewalks, the monuments are reservoirs of a time and memory that require multiple readings to transform themselves in integrative learning scenarios. The main goal of this paper is to question the city as an integral education territory and recognize the central questions that are attested when this becomes a public policy. For that we propose a path starting from knotting concepts, like integral education and urban pedagogy.
  • POSSIBLE DIALOGUES TO THE CONSTRUCTION OF A POLITICAL AND PEDAGOGIC PROJECT UNDER THE INTEGRAL EDUCATION'S CONTEMPORARY PERSPECTIVE Dossiê Educação Integral

    Titton, Maria Beatriz Pauperio; Pacheco, Suzana Moreira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este artigo discute aspectos presentes nos cenários escolares que envolvem experiências de jornada ampliada na perspectiva contemporânea de Educação Integral. Tal perspectiva tem entre seus pressupostos a centralidade, e não a centralização, da escola na coordenação dos processos educativos previstos no Projeto Político Pedagógico (PPP). Problematiza-se a relação desse projeto, enquanto marca identitária de uma comunidade educativa, com a proposta de Educação Integral, através da extensão da jornada escolar e das experiências, como ampliação do direito à aprendizagem. O foco desta análise é refletir de que forma o PPP da escola dialoga com os pressupostos e as ações inerentes a essa proposta, a qual envolve saberes populares, outros espaços, agentes educativos e práticas de gestão escolar. Conceitos como identidade pedagógica, Educação Integral e Projeto Político Pedagógico são aportados neste texto, a partir das referências de Paulo Freire, Miguel G. Arroyo e Ilma Passos Veiga, dentre outros.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper discusses aspects in school scenarios involving extended day experiences in Integral Education's contemporary perspective. This perspective has among its assumptions the centrality - not centralization - of school educational process' coordination, set out in the Pedagogical Political Project (PPP). Here we discuss the relationship of this project, as educational community's identity mark, with the proposal of Integral Education by extending the school day and experiences such as expansion of the right to learn. This analysis focuses in reflecting how school's PPP dialogue with assumptions and actions inherent in this proposal, which involves popular knowledge, other spaces, educators and school management practices. Concepts such as pedagogical identity, Integral Education and Political and Educational Project are invested in this text, from the references of Paulo Freire, Miguel G. Arroyo and Ilma Passos Veiga and other authors.
  • SCHOOL LITERACY: REFLECTIONS ABOUT TEENAGERS'S WRITING PRODUCTION Artigos

    Resende, Valéria Barbosa de; Macie, Francisca Izabel Pereira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: O presente texto apresenta uma pesquisa desenvolvida em 2007, em uma escola da Rede Municipal de Belo Horizonte, envolvendo 42 adolescentes com idades entre 12 e17 anos, com trajetórias marcadas pelo fracasso escolar. A partir da observação participante, foram organizados e analisados eventos de letramento. Apresentaremos aqui a análise de dois gêneros textuais produzidos pelos adolescentes, anúncio e bilhete, tomando-se como perspectiva teórica a linguagem em sua natureza social e dialógica, produzida enquanto ação humana. A partir das análises constatou-se que os alunos liam e produziam textos na sala de aula, mediados pelas ações da professora, que colocava à disposição dos alunos diversos gêneros textuais, como também incentivava a leitura coletiva dos textos produzidos por eles. Observou-se também a participação dos adolescentes na redefinição das funções da escrita.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper presents a research, developed in 2007 in a municipal school of Belo Horizonte involving 42 teenagers aged between 12 and 17 years with paths marked by school failure. From the participant point of view, literacy events were organized and analyzed. Here we present the analysis of two kinds of texts produced by teenagers: advertising and note, taking as theoretical perspective language in its social and dialogical nature, produced as human action. From the analysis it was found that students read and produced texts in the classroom watched by the actions of the teacher who placed at the disposal of the students various textual genres, but also encouraged the collective reading of texts produced by them. We also observed the teenagers' participation in the redefinition of the functions of writing.
  • FROM THE STAGE OF (IN)DIFFERENCES TO THE BACKSTAGE "POSTMODERNITY": HISTORICAL THEORY AND CONTEMPORARY PRACTICES Artigos

    Vargas, Cláudio Pellini

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Na conturbada esteira epistemológica contemporânea, o presente ensaio crítico tem por objetivo problematizar o discurso de pesquisadores acadêmicos que se sustentam no pensamento relativista pós-moderno em seu estado mais dissimulado e radical. Na sua estrutura, o trabalho contextualiza historicamente o campo "pós" à luz das ideias de Perry Anderson. Num segundo momento, apresenta relatos vivenciados em distintas universidades brasileiras, sendo os quais iluminados e discutidos, essencialmente, pelas teorias de Terry Eagleton e David Harvey. Em síntese, argumenta-se na conclusão que as teorizações radicais "pós-modernas" tendem a se afastar da ideia de "respeito às diferenças", ao fomentar as desconstruções epistemológicas que encaminham teorias, práticas e valores, na direção de uma homogeneização "carismática", mas niilista e superficial.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: In the turbulent contemporary epistemological mat, the present essay aims at problematizing post-modern discourses of academic researchers that support that the relativistic thought in its most underhanded and radical state. In its structure, the paper contextualizes the "postmodern" field using Perry Anderson. Ina second moment, we present reports experienced in different Brazilian universities, which are illuminated mainly by Terry Eagleton and David Harvey's theory. In summary, this work argues that radical "post-modern" theories move away from the idea of "respect for differences" by encouraging epistemological deconstructions that lead theories, practices and values toward a charismatic homogenization, but nihilistic and superficial.
  • THE JESUIT HERITAGE IN BRAZILIAN EDUCATION Artigos

    Paiva, Wilson Alves de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este artigo tem como objetivo refletir sobre o legado dos jesuítas para a formação do pensamento educacional brasileiro, sobretudo em sua pedagogia, cujo caráter disciplinador e dogmático permaneceu o mesmo após a expulsão da Companhia de Jesus, ocorrida no século XVIII. A dificuldade de substituir a presença dos jesuítas desde o início da colonização e a sua expansão a todo o território brasileiro ao longo de sua atuação por mais de dois séculos não tem a ver somente com a falta de fundos, mas com a falta de uma política de real valorização da escola pública. E, no que diz respeito às práticas pedagógicas, falta uma retomada de certos ideais dos próprios jesuítas; dos ideais reformistas de educadores que pensaram um ambiente mais lúdico, prático, dinâmico e voltado para as necessidades de uma formação crítica e reflexiva.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper aims to reflect about jesuit's legacy to the formation of Brazilian educational thought, especially about pedagogy, whose strong discipline and dogmatic characteristics remained even after the Society of Jesus was expelled by the end on the XVIII century. The difficulty in replacing the presence of the Jesuits since the beginning of colonization and its expansion throughout Brazil, as well as its activities for more than two centuries, is related not only with the lack of funds, but the lack of a real policy on defense of public schools. Regarding to teaching practices, we lack a revival of the ideals of reformist educators who thought a more practical and more dynamic education focused on the needs of a critical and reflective formation.
  • INTERVIEW'S POTENTIAL IN THE EDUCATIONAL CONTEXT - AN INVESTIGATIVE EXPERIENCE Artigos

    Reste, Carmen Domingues

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Subjaz a este artigo uma tese de doutoramento1, recentemente concluída, que usa as representações sociais como formas de conhecimento prático que permitem a compreensão do campo educativo. Esse estudo desenvolveu-se de acordo com uma metodologia qualitativa e o instrumento principal de recolha de dados foi a entrevista individual, semiestruturada, não interventiva. Os sujeitos principais foram alunos de uma escola do Ensino Secundário com 3º Ciclo. Os resultados que aqui apresentamos mostram-nos como a mera participação no processo de recolha de dados levou os participantes a uma metarreflexão potenciadora tanto de uma transição epistemológica como de uma transição ecológica, assumindo-se como agentes conscientes e ativos de mudança na escola.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This paper is based on a recently completed doctoral thesis that uses social representations as forms of practical knowledge, a knowledge that allows the comprehension of the educational field. The study was developed according to a qualitative methodology and the main data collection instrument was the individual, semi-structured, non-interventive interview. The main subjects were students in a school of lower and higher secondary education ("Ensino Secundário com 3º Ciclo"). The results presented here show us how the mere participation in the data collection process led participants to a self-reflection that can promote both an epistemological transition and an ecological transition, assuming themselves as conscious and active agents of change in school.
  • CONTINUING EDUCATION FOR TEACHERS: COLÉGIO PEDRO II'S TEACHER RESIDENCY PROGRAM EXPERIENCE Artigos

    Sant'Anna, Neide da Fonseca P.; Mattos, Francisco Roberto P.; Costa, Christine Sertã

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Este artigo discorre sobre o Programa de Residência Docente do Colégio Pedro II, que se caracteriza como uma realização de Terceiro Espaço na formação de professores. Elaborado para oferecer a professores das redes públicas do Rio de Janeiro uma experiência de formação continuada, o Programa constitui uma realidade de interação entre pesquisa acadêmica e prática docente. Emprega a vivência em uma escola pública de qualidade para potencializar as ações docentes nas realidades escolares de origem dos participantes. Contribui tanto para elevar a qualidade da formação profissional quanto para propiciar a discussão da realidade educacional. Levado à prática em 2012, oferece a professores recém-formados uma inserção em um projeto que contempla pesquisa, teoria e prática para o aprimoramento do exercício da docência e culmina na concessão do título de especialista. São aqui examinadas a concepção e a estrutura do Programa em sua primeira aplicação bem como o desenvolvimento e a avaliação de sua implementação. Além disso, são identificadas quatro categorias fundamentais de conflitos vivenciados pelos professores recém-formados por meio de relatos extraídos dos produtos do Programa, que são analisados com o respaldo do conceito de Terceiro Espaço.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: This article discusses the Colégio Pedro II's Teachers Residency Program, which features as a realization of Third Space in the qualification of teachers. The program is a reality in interaction between academic research and teaching practice. It employs experience in a good quality public school to enhance the quality of teaching actions in the participants' school realities. The program contributes both to improve resident's professional training quality and to provide a discussion about education's reality. It offers graduated teachers an insertion on a project that includes research, theory and practice and culminates in awarding the title of Specialist. Here are examined the design and structure of the program and the development of its implementation. In addition, four basic kinds of conflicts experienced by recently graduated teachers are identified in the students' reports on the program products. The analysis of such conflicts is supported by the concept of Third Space.
  • CINEMA, HISTORY AND GEOGRAPHY TEACHING PRACTICE AND TEACHER TRAINING: SHORT FILM'S PRODUCTION EXPERIENCE AND CASE STUDIES Artigos

    Perinelli Neto, Humberto; Paziani, Rodrigo Ribeiro

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: A importância alcançada pelo cinema guarda vínculo estreito com a transformação do olhar humano e da maneira de conhecer da modernidade. A capacidade de provocar encantamento e de intervir na construção da visão de mundo gerou o desenvolvimento de experiências de uso de filmes na educação. Neste artigo, pretendemos articular a linguagem cinematográfica com a formação docente e as práticas de ensino de História e de Geografia em cursos de Licenciatura. Alguns dos problemas fundamentais da educação estão relacionados aos usos das tecnologias e linguagens audiovisuais e como mobilizar e construir novos saberes em meio aos processos formativos dos alunos. Nossas reflexões, baseadas na educação dialógica de Paulo Freire, estarão focalizadas nas possibilidades de construção de novos conhecimentos e vivências, através de experiências que envolvem a produção de vídeos/curtas-metragens, com destaque para dois casos ocorridos na região Noroeste do Estado de São Paulo.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: The importance achieved by film keeps close connection with the transformation of the human eye and the way to meet modernity. The ability to provoke wonder and to intervene in the construction of the worldview has generated the development of film use experiences in education. In this paper we intend to articulate the cinematic language with teacher training and History and Geography teaching practices in undergraduate courses. Some of the fundamental problems of education are related to the uses of audiovisual technologies and languages ​​and how to mobilize and build new knowledge amid the formative processes of the students. Our reflections, based on Paulo Freire's dialogic education, will be focused on the possibilities of building new knowledge and experiences through experiments involving the production of videos/short films, highlighting two cases occurred in the northwest region of São Paulo.
  • ENCOUNTERS AND DISENCOUNTERS BETWEEN MATHEMATICS TEACHERS AND TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS IN A COURSE OF CONTINUING EDUCATION Artigos

    Gomes, Maria Laura Magalhães; Gino, Andréa Silva; Cardoso, Sandra de Lacerda; Zaidan, Samira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO: Apresentamos um estudo a partir de duas investigações sobre o LASEB-FaE-UFMG, curso de especialização que contemplava uma turma de Educação Matemática, no qual analisamos as relações construídas entre professores que ensinam Matemática e professores licenciados em Matemática. As pesquisas, concluídas em 2013, abordam a convivência, por dezoito meses, dos docentes atuantes no primeiro e no segundo segmentos do Ensino Fundamental, explicitando diferenciações e identidades. Entre encontros e desencontros, os docentes mostraram ter aprendido uns com os outros, ampliando sua formação nos conteúdos e no seu ensino, o que foi possibilitado pela abordagem eleita para o curso, pautada no campo da Educação Matemática. Percebemos ter se evidenciado, nos contatos, a afirmação das identidades dos docentes "generalistas" e "especialistas". A experiência se mostrou rica na construção de interações e aprendizagens sobre cada um, bem como sobre os processos formativos do Ensino Fundamental, remetendo-se a reflexões sobre a formação inicial docente.

    Abstract in English:

    ABSTRACT: We present a study based on two investigations into LASEB-FAE-UFMG, a Post-Graduate Program for Teachers in Basic Education. The study examines the relationships built between teachers who teach mathematics and teachers who graduated in math. The investigations, completed in 2013, concern the interactions of teachers of first and second segments of elementary school, showing differences and identities. Between encounters and disencounters, teachers have learned with each other, increasing their training in content and in teaching, which was made possible by the approach chosen for the course, based on the field of Mathematics Education. The assertion of identities of both kinds of teachers - the generalist teachers and the experts - was evidenced in the contacts. The experience proved to be rich in the construction of interactions and learning about each other, as well as on the training processes of elementary school, leading to reflections on initial teacher training.
  • BUILDING A FULL-TIME SCHOOL IN URUGUAY: POLITICAL AND PEDAGOGICAL REFLECTIONS. INTERVIEW WITH VIRGINIA TORT Entrevistas

    Moll, Jaqueline; Barbosa, Maria Carmem
  • LEARNING FROM FAMILIARITY: AN ENCOUNTER BETWEEN INTEGRAL EDUCATION AND DAILY LIFE PEDAGOGY. INTERVIEW WITH CÉSAR MUÑOZ JIMÉNEZ Entrevistas

    Leite, Lúcia Helena Alvarez
  • INTEGRAL EDUCATION IN THE DIGITAL AGE: EDUCATIVE SCHOOL Resenhas

    Leclerc, Gesuína de Fátima Elias
  • Regular secondary school in São Paulo and its psychology lab Resenhas

    Miranda, Rodrigo Lopes
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