Acessibilidade / Reportar erro

Trilogy of terror (1968): folk horror in the transition from rural to urban in Brazilian cinema

ABSTRACT

This article aims to analize the Brazilian horror film Trilogy of Terror (1968)TRILOGIA de terror. Direção de Ozualdo Candeias, Luís Sérgio Person e José Mojica Marins. São Paulo: Produção Nacional de Filmes Ltda. (PNF); Produções Galasy Ltda.; Companhia Cinematográfica Franco-Brasileira, 1968. 35 mm (101 min), BP. 3 episódios., which brought together three of the most distinguished São Paulo directors at the time: José Mojica Marins, Ozualdo Candeias, and Luís Sérgio Person. To carry out our analysis, we will articulate the concepts of folk horror (Scovel, 2017)SCOVEL, A. Folk Horror: Hours Dreadful and Things Strange. Liverpool: Liverpool University Press, 2017. with discussions specific to Brazilian cinema, particularly to the tensions between rural and urban areas (Bernardet, 1980;BERNARDET, J.-C. A cidade e o campo: notas iniciais sobre a relação entre a cidade e o campo no cinema brasileiro. In: ANDRADE, R. (ed.). Cinema brasileiro: 8 estudos. Rio de Janeiro: Embrafilme: Funarte, 1980. p. 139-145. Tolentino, 2001TOLENTINO, C. A. F. O rural no cinema brasileiro. São Paulo: Editora Unesp, 2001.), to understand what we consider to be a tension between such instances in Trilogy of Terror – observing the liminality of cinematographic spaces/genres, the mix of religious references, the political allegory of Brazil and the passage from rural to urban setting in Brazilian horror films.

KEYWORDS:
Brazilian cinema; Horror; Urbanization; José Mojica Marins; Ozualdo Candeias; Luís Sérgio Person

Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil da Fundação Getúlio Vargas Secretaria da Revista Estudos Históricos, Praia de Botafogo, 190, 14º andar, 22523-900 - Rio de Janeiro - RJ, Tel: (55 21) 3799-5676 / 5677 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: eh@fgv.br