Logomarca do periódico: Estudos Históricos (Rio de Janeiro)

Open-access Estudos Históricos (Rio de Janeiro)

Publication of: Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil da Fundação Getúlio Vargas
Area: Human Sciences
ISSN printed version: 0103-2186
ISSN online version: 2178-1494
Creative Common - by 4.0

Table of contents

Estudos Históricos (Rio de Janeiro), Volume: 37, Issue: 84, Published: 2025

Estudos Históricos (Rio de Janeiro), Volume: 37, Issue: 84, Published: 2025

Document list
EDITORIAL
Nossa história das mulheres Blank, Thaís Continentino Alves, Carolina Gonçalves
Artigo
I was there too: the political voice of women in the National Truth Commission speeches on the Brazilian Military Dictatorship Costa, Caroline Rios

Abstract in Portuguese:

Resumo Em 2014, foi lançado o Relatório Final da Comissão Nacional da Verdade (CNV), o qual investigou as violações cometidas pelo Estado brasileiro entre 1946 e 1988, especialmente nos anos ditatoriais. Uma ferramenta crucial foi o uso de depoimentos de ex-militantes e atingidos. Nesse aspecto, a voz feminina foi fundamental para elaborar questões como violência sexual e de gênero, militância feminina, maternidade e questões relacionada ao ser mulher naqueles anos. Aqui, pretendemos analisar a voz política das mulheres nos discursos sobre a ditadura, tendo como fonte os depoimentos presentes no relatório da CNV.

Abstract in Spanish:

Resumen En 2014 se publicó el informe final de la Comisión Nacional de la Verdad (CNV), que investigó las violaciones cometidas por el Estado brasileño entre 1946 y 1988, especialmente los años dictatoriales. Una herramienta crucial fue el uso de testimonios de exmilitantes y los afectados. En este sentido, la voz femenina fue fundamental para elaborar temas como violencia sexual y de género, militancia femenina, maternidad y cuestiones relacionadas con ser mujer en aquellos años. Aquí, se pretende analizar la voz política de las mujeres en los discursos sobre la dictadura, tomando como fuente los testimonios recogidos en el informe de CNV.

Abstract in English:

Abstract In 2014, the final report of the National Truth Commission (CNV) was released, which investigate the violations committed by the Brazilian state between 1946 and 1988, especially the dictatorial years. A crucial tool was the use of statements from former militants and affected. In this respect, the female voice was fundamental in elaborating issues as sexual and gender-based violence, female militancy, motherhood and issues related to being a woman in those years. Here, we intend to analyse the political voice of women in discourses about the dictatorship, using the testimonies in the CNV’s report as a source.
ARTIGO
First Wave: feminism and female participation in the Curitiba press (1853-1953) NUNES, MÁIRA DE SOUZA RIBEIRO, REGIANE REGINA

Abstract in Portuguese:

Resumo A primeira onda feminista curitibana surgiu na Primeira República e ganhou espaço na esfera pública da cidade, suscitando fortes debates e evidenciando as contradições de uma sociedade que se pretendia moderna e liberal, mas ainda estava calcada no machismo provinciano. Nesse contexto, este artigo pretende discutir as relações entre imprensa e feminismo na primeira metade do século XX em Curitiba por meio de uma investigação do estado da arte. Os resultados alcançados indicam que o fato de algumas mulheres terem rompido as barreiras da invisibilidade não impediu que fossem relegadas a um papel coadjuvante.

Abstract in Spanish:

Resumen La primera ola feminista en Curitiba surgió durante la Primera República y ganó espacio en la esfera pública de la ciudad, promoviendo fuertes debates y resaltando las contradicciones de una sociedad que se consideraba moderna y liberal, pero que todavía se basaba en el machismo provinciano. En este contexto, este artículo tiene como objetivo discutir la relación entre prensa y feminismo en la primera mitad del siglo XX en Curitiba mediante una investigación del estado del arte. Los resultados obtenidos indican que el hecho de que algunas mujeres rompieran las barreras de la invisibilidad no impidió que quedaran relegadas a un papel secundario.

Abstract in English:

Abstract The first feminist wave in Curitiba emerged during the First Republic and gained space in the city’s public sphere, sparking strong debates and highlighting the contradictions of a society that claimed to be modern and liberal, but was still based on provincial machismo. In this context, this article aims to discuss the relationship between the press and feminism in the first half of the 20th century in Curitiba through an investigation of the state of the art. The results achieved indicate that the fact that some women broke the barriers of invisibility did not prevent them from being relegated to a supporting role.
ARTIGO
Toward A Brief History Of Women’s Private Lives In Brazilian Fictional Cinema From 1950 To 2000 VEIGA, ROBERTA MARCHIORI, Natália

Abstract in Portuguese:

Resumo Este artigo busca compor uma breve história da vida privada das mulheres no cinema brasileiro feito por mulheres. A partir de um recorte em longas de ficção, produzidos entre 1950 e 2000, traçamos um diagrama compondo eixos de relações entre alguns dos filmes levantados. Tais eixos organizam como o espaço privado, sobretudo a casa, é ocupado e significado pelas mulheres em cena: se como um lócus de existência doméstica, apartado das questões políticas, ou se perfurado por elas de modo a se abrir para o fora, franqueando o acesso das personagens à esfera pública. Para isso, apostamos em três figuras fílmicas-conceituais: a maternidade sacrificial; a rebeldia política; e a mulher monstruosa.

Abstract in Spanish:

Resumen Este artículo pretende presentar una breve historia de la vida privada de las mujeres en el cine brasileño hecho por mujeres. A partir de una selección de largometrajes de ficción producidos entre 1950 y 2000, se elabora un diagrama que traza relaciones entre algunas de las películas estudiadas. Estos ejes organizan la forma en que el espacio privado, especialmente el doméstico, es ocupado y significado por las mujeres en escena: ya sea como locus de la existencia doméstica, separado de las cuestiones políticas, ya sea perforado por ellas de tal forma que se abre al exterior permitiendo a los personajes el acceso a la esfera pública. Para ello, se eligen tres figuras fílmicas conceptuales: la maternidad sacrificial; la rebelión política; y la mujer monstruosa.

Abstract in English:

Abstract The challenge of this article is to compose a brief history of the private lives of women on stage in Brazilian cinema made by women. Based on a selection of feature films produced between 1950 and 2000, we have drawn up a diagram of the axes of relationships between some of the films surveyed. These axes organize the ways in which the private space, especially the home, is occupied and signified by women in the films: whether as a locus of domestic existence, separated from political issues, or whether perforated by them in such a way as to open up to the outside, allowing the characters access to the public sphere. To this end, we focus on three conceptual filmic figures: sacrificial motherhood; political rebellion; and the monstrous woman.
ARTIGO
Domesticity, citizenship, and work in the discourse and representations of femininity from Acción Católica Argentina (Buenos Aires, 1946-1956) Gutiérrez, Sara Martín

Abstract in Portuguese:

Sumário Este artigo aborda as narrativas de género, trabalho e cidadania das feminilidades católicas e as suas práticas sociais durante a Argentina peronista. Exploramos como as católicas, através do órgão de imprensa Anhelos, enunciaram discursos de cidadania entrelaçados com o ideal de domesticidade. Neste período, a Ação Católica partilhou com o peronismo a representação das mulheres como baluartes da nação. O artigo analisa as atitudes sociais das mulheres trabalhadoras e donas de casa face às narrativas católicas e explora a agência social utilizada por alguns activistas de base da Ação Católica no processo de construção da nação.

Abstract in Spanish:

Resumen Este artículo aborda las narrativas de género, trabajo y ciudadanía de las feminidades católicas y sus prácticas sociales durante la Argentina peronista. Exploramos cómo las católicas a través del órgano de prensa Anhelos enunciaron los discursos de ciudadanía entrelazados al ideal de domesticidad. En este periodo, la Acción Católica compartió con el peronismo la representación de las mujeres como baluartes de la nación. El artículo analiza las actitudes sociales trabajadoras y amas de casa frente a las narrativas católicas y profundiza en la agencia social que desplegaron algunas militantes de base de la Acción Católica en el proceso de construcción nacional.

Abstract in English:

Abstract This article addresses the narratives of gender, work and citizenship of Catholic femininities and their social practices during Peronist Argentina. It explores how Catholics through the press organ Anhelos enunciated discourses of citizenship intertwined with the ideal of domesticity. In this period, Catholic Action shared with Peronism the representation of women as nation bulwarks. The article analyzes the social attitudes of working women and housewives towards Catholic narratives and delves into the social agency developed by some Catholic Action activists in the process of national building.
Artigo
Feminism and eugenics in Lily Lages’ discourses on maternal and child policies (Brazil, 1930-1934). Urruzola, Patricia

Abstract in Portuguese:

RESUMO Este artigo analisa a atuação da médica feminista Lily Lages na década de 1930, com foco em suas proposições para políticas materno-infantis. Em um contexto marcado pela luta por direitos políticos para as mulheres e pela ascensão do nazifascismo, Lages instrumentalizou o discurso científico para defender políticas de saúde materna alinhadas à eugenia. A análise contribui para o debate sobre a relação entre feminismo e eugenia, bem como para a compreensão da história das políticas públicas de saúde materna e infantil no país.

Abstract in Spanish:

RESUMEN Este artículo analiza el trabajo de la médica feminista Lily Lages en la década de 1930, centrándose en sus propuestas de políticas materno-infantiles. En un contexto marcado por la lucha por los derechos políticos de las mujeres y el ascenso del nazi-fascismo, Lages utilizó el discurso científico para defender políticas de salud materna alineadas con la eugenesia. Este análisis contribuye al debate sobre la relación entre feminismo y eugenesia, así como a la comprensión de la historia de las políticas públicas de salud materno-infantil en el país.

Abstract in English:

ABSTRACT This study analyzes the work of feminist doctor Lily Lages in the 1930s, focusing on her proposals for maternal and child policies. In a context marked by the struggle for political rights for women and the rise of Nazi-fascism, Lages used scientific discourse to defend maternal health policies in line with eugenics. Our analysis contributes to the debate on the relationship between feminism and eugenics and to the understanding of the history of public maternal and child health policies in Brazil.
ARTIGO
Who preserves the heritage of the arts? The contribution of Ruth jácome de Campos to the construction of the museum of the national theater service LOPES, CAROLINE CANTANHEDE

Abstract in Portuguese:

Resumo Este artigo busca apresentar a atuação de Ruth Jácome de Campos para a construção do Museu do Serviço Nacional do Teatro (SNT). Criado em 1958, o Museu do SNT representou o início da ação preservacionista no âmbito do teatro dentro da administração pública federal. Ao abordar as iniciativas de Ruth, pretendemos promover a visibilidade de suas contribuições no processo de criação de políticas públicas para a preservação da memória teatral. A partir de sua trajetória profissional, desejamos apontar para a necessidade de valorização da participação das mulheres no campo do patrimônio cultural, no qual constituem a maioria da força de trabalho.

Abstract in Spanish:

Resumen Este artículo presenta el trabajo de Ruth Jácome de Campos para la construcción del Museo del Servicio Nacional de Teatro (SNT). Creado en 1958, el Museo del SNT representó el inicio de una acción conservacionista dentro del teatro en la administración pública federal. Al abordar las iniciativas de Ruth, se pretende promover la visibilización de sus aportes en el proceso de creación de políticas públicas para la preservación de la memoria teatral. A partir de su trayectoria profesional, se resalta la necesidad de valorar la participación de las mujeres en el ámbito del patrimonio cultural, en que constituyen la mayoría de la fuerza laboral.

Abstract in English:

Abstract This study seeks to describe the work of Ruth Jácome de Campos for the construction of the Museu do Serviço Nacional do Teatro. Created in 1958, it represented the beginning of preservationist action for the theater in the federal public administration. Discussing Ruth’s initiatives aims to promote the visibility of her contributions to create public policies to preserve f theatrical memory. Based on her professional trajectory, we wish to highlight the need to value women’s participation in cultural heritage, in which they constitute the majority of its workforce.
ARTIGO
Between “Siriricas”, Sexual Interdictions and Autofiction: reflections on the comics of Carol Ito and Lovelove6 Pires, Maria da Conceição Francisca

Abstract in Portuguese:

Resumo A partir de um referencial teórico e epistemológico feminista, discute-se a tematização da masturbação feminina nos quadrinhos Garota Siririca, de autoria de Lovelove6, e Siriricas Tristes, de Carol Ito. São analisados os recursos gráficos empregados para, através da autoficção e dos desenhos de si, desenvolver uma abordagem feminista dos interditos sexuais impostos às mulheres. Pretende-se assinalar como essas duas HQs rompem com as formas consolidadas de representação dos corpos das mulheres e da sexualidade feminina, reverberando uma crítica feminista, ao mesmo tempo em que produzem uma narrativa crítica dos mecanismos de sujeição e controle desses corpos.

Abstract in Spanish:

Resumen Desde un marco teórico y epistemológico feminista, el tema de la masturbación femenina es abordado en las historietas Garota Siririca, escrita por Lovelove6, y Siriricas Tristes, de Carol Ito. Se analizan los recursos gráficos utilizados para, a través de la autoficción y los autodibujos, desarrollar una aproximación feminista a las prohibiciones sexuales impuestas a las mujeres. El objetivo es resaltar cómo estas dos historietas rompen con las formas consolidadas de representación de los cuerpos y de la sexualidad femenina, reverberando una crítica feminista, al mismo tiempo que producen una narrativa crítica de los mecanismos de sometimiento y control de estos cuerpos.

Abstract in English:

Abstract Based on a feminist theoretical and epistemological framework, this article discusses the thematization of female masturbation in the comics Garota Siririca, by Lovelove6, and Siriricas Tristes, by Carol Ito. The graphic resources used to develop a feminist approach to the sexual prohibitions imposed on women are analyzed through autofiction and self-drawings. The aim is to highlight how these two comics break with the consolidated forms of representation of women’s bodies and female sexuality, echoing a feminist critique while producing a critical narrative of the mechanisms of subjection and control of these bodies.
ARTIGO
Amalia Lucy and the Dalmatian: confronting the Geisel family archive França, Andréa

Abstract in Portuguese:

Resumo Este ensaio é parte da pesquisa que enxerga na prática de realizar filmes a partir de arquivos e de escrever de modo crítico sobre esse processo um modo de conhecimento, criação e produção de saber. Analisamos o processo criativo de Dálmata, de 2024, feito com base no arquivo do ex-presidente militar Ernesto Geisel (acervo do CPDOC), trazendo para o primeiro plano do filme a filha de Ernesto e Lucy, Amália Lucy Geisel. Concluímos que as lacunas e os vazios do arquivo permitem diluir a sombra dessa personagem feminina na história.

Abstract in Spanish:

Resumen Este ensayo es parte de una investigación que considera la práctica de hacer películas a partir de archivos y de la escritura crítica sobre sus procesos como un modo de conocimiento, creación y producción de saber. Analiza el proceso de realización de Dálmata de 2024, hecho a partir del archivo del ex presidente militar Ernesto Geisel (archivo de CPDOC), que sitúa a la hija de Ernesto y Lucy, Amália Lucy Geisel, al primer plano. Concluye que las lagunas y los vacíos del archivo permiten diluir la sombra de este personaje femenino en la historia.

Abstract in English:

Abstract This research sees the practice of making films from archives and writing critically about their processes as a mode of knowledge, creation, and production of understanding. It analyzes the process of making Dalmatian (2024), based on the archive of the military ex-president Ernesto Geisel (CPDOC collection), bringing to the foreground of the film Ernesto and Lucy’s daughter, Amália Lucy Geisel. It concludes that the gaps and absences in the archive can dissolve the shadow of this female character in the story.
ARTIGO
Women’s Cinema, Feminisms, and Dictatorship in Brazil cavalcante, Alcilene Veiga, Ana Maria

Abstract in Portuguese:

Resumo Este artigo se volta para as cineastas brasileiras que realizaram filmes durante a ditadura civil-militar, em um espaço cultural marcadamente masculino e num contexto de repressão política. Seus filmes trouxeram questões do feminismo transnacional sobre a “condição feminina”, relativas ao matrimônio, à sexualidade e ao prazer. A questão racial não escapou às lentes de algumas delas. Com suas obras, tais cineastas resistiram ao regime militar, denunciando a violência de Estado e confrontando seu projeto político-moral, que ditava costumes e comportamentos. Abordá-las, permite ampliar a História das Mulheres no Brasil e oferecer outra perspectiva sobre a resistência cultural durante o período.

Abstract in Spanish:

Resumen Este artículo se centra en las cineastas brasileñas que realizaron películas durante la dictadura cívico-militar, en un espacio cultural marcadamente masculino y en un contexto de represión política. Sus películas plantearon cuestiones feministas transnacionales sobre la “condición femenina”, relacionadas con el matrimonio, la sexualidad y el placer. La cuestión racial no escapó a la mirada de algunas de ellas. Con sus obras, estas cineastas resistieron al régimen militar, denunciando la violencia estatal y confrontando su proyecto político-moral, que dictaba costumbres y comportamientos. Abordarlas nos permite ampliar la Historia de las Mujeres en Brasil y ofrecer otra perspectiva sobre la resistencia cultural durante el período.

Abstract in English:

Abstract This article focuses on Brazilian women filmmakers who made films during the civil-military dictatorship, in a markedly masculine cultural space and a political repression context. Their films raised questions of transnational feminism about the “feminine condition,” relating to marriage, sexuality, and pleasure. The racial issue did not escape from the lens of some of them. With their works, these filmmakers resisted the military regime, denouncing the violence of state and facing its political-moral project, which dictated customs and behaviors. Addressing them allows us to broaden the Women’s History in Brazil and offer another perspective on cultural resistance during the period.
ARTIGO
Between Silences and Erasures: The Reasons for Scarcity of Archives by and About Women BARROS, VITÓRIA REGINA DE LUNA CAVALCANTI

Abstract in Portuguese:

Resumo O objetivo deste artigo é discutir os fatores sociais e arquivísticos que causam a escassez numérica de arquivos produzidos por e sobre mulheres. Dessa forma, as reflexões visam aprofundar a discussão sobre a relação entre estudos de arquivos e gênero, oferecendo uma análise crítica acerca da lógica androcêntrica presente na preservação e nas instituições arquivísticas. Assim, a discussão busca contribuir para um debate ainda incipiente no cenário nacional, propondo caminhos para que pesquisadores e instituições possam problematizar o apagamento e o silenciamento das trajetórias e memórias femininas.

Abstract in Spanish:

Resumen El objetivo de este artículo es discutir los factores sociales y archivísticos que causan la escasez numérica de archivos producidos por y sobre mujeres. De esta forma, las reflexiones buscan profundizar la discusión sobre la relación entre los estudios de archivos y de género, ofreciendo un análisis crítico de la lógica androcentrista presente en la preservación y en las instituciones archivísticas. Así, la discusión pretende contribuir a un debate aún incipiente en el contexto nacional, proponiendo caminos para que investigadores e instituciones puedan abordar el borrado y el silenciamiento de las trayectorias y memorias femeninas.

Abstract in English:

Abstract The objective of this article is to discuss the social and archival factors that cause the numerical scarcity of records produced by and about women. Thus, the reflections aim to deepen the discussion on the relationship between archival studies and gender, offering a critical analysis of the androcentric logic present in preservation and archival institutions. Therefore, the discussion seeks to contribute to an emerging debate in the national context, proposing ways for researchers and institutions to address the erasure and silencing of women’s trajectories and memories.
location_on
Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil da Fundação Getúlio Vargas Secretaria da Revista Estudos Históricos, Praia de Botafogo, 190, 14º andar, 22523-900 - Rio de Janeiro - RJ, Tel: (55 21) 3799-5676 / 5677 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: eh@fgv.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error