Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Volume: 15, Issue: 56, Published: 2007
  • EDITORIAL Editorial

    Oliveira, Carlos Alberto Serpa de
  • Engineering post-graduation in Brazil: a historical perspective

    Almeida, Nival Nunes de; Borges, Mário Neto

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta um relato da pós-graduação em engenharia no Brasil a partir de marcos importantes na história do ensino superior brasileiro. O trabalho considera a legislação estabelecida em diferentes momentos analisados e o contexto de instituições acadêmicas e científicas na construção da pós-graduação brasileira. São apresentadas, ainda, as principais agências nacionais de fomento para o desenvolvimento da Ciência e Tecnologia, os primeiros anos de pós-graduação em engenharia e o sistema de avaliação.

    Abstract in Spanish:

    Este trabajo presenta un relatório de la pos-graduación en ingeniería en Brasil desde marcos importantes de la história de la enseñanza superior brasilera. Se considera aquí, la legislación establecida em diferentes momentos analizados y el contexto de las instituciones academicas y científicas que construyeron la pos-graduación. También son presentados la participación de las agencias de fomento en el desenvolvimiento de la ciencia y tecnologia, el início de la pos-graduación en ingeniería y el sistema de evaluación.

    Abstract in English:

    This paper presents a report on the engineering post-graduation in Brazil based on some important landmarks in the history of the Brazilian higher education. The work takes into account the legislation established in different studied periods of time and the context of the academic and scientific institutions during the development of the Brazilian post-graduate courses. Furthermore, the main national sponsoring agencies for the development of science and technology, as well as the first years of the engineering post-graduation and the associated evaluation system are introduced and analyzed.
  • Challenges in the profissionalization of the university teaching's new role

    Lago, Patricio Montero

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo tem por objetivo relacionar as demandas educacionais do novo século, com as modificações que se fazem necessárias ao exercício da docência universitária. A principal implicação consiste na substituição de pressupostos básicos por procedimentos docentes diferenciados, além do desenvolvimento de outros conhecimentos, levando-se em conta os resultados de pesquisas recentes. O texto está dividido em três abordagens principais, A primeira - mudanças no desempenho da ação docente - apresenta resultados de pesquisas recentes feitas acerca da docência eficaz. A segunda - funções e tarefas das novas atribuições docentes - baseia-se em experiências docentes inovadoras, sendo ilustradas por algumas funções e tarefas-chave que deveriam estar presentes na atuação de professor.A terceira - O papel docente em nova visão sistêmica - considera docência como algo desafiante e apresenta sugestões para o avanço da profissionalização docente nessa nova visão.

    Abstract in Spanish:

    El presente artículo tiene por objetivo relacionar las demandas educacionales del nuevo siglo, visando las modificaciones que se hacen necesarias al ejercicio de la docencia universitaria. La principal implicación consiste en la sustitución de presupuestos básicos por procedimientos docentes diferenciados y desenvolvimiento de otros conocimientos, levándose en cuenta los resultados de pesquisas recientes. El texto está dividido en tres abordajes principales. La primera - énfasis para la acción docente - presenta resultados de pesquisas recientes sobre la docencia eficaz. La segunda - funciones y tareas de las nuevas atribuciones docentes - se basa en experiencias docentes innovadoras, siendo ilustradas por algunas funciones y tareas-clave que deberían estar presentes en la actuación del profesor. La tercera - el rol docente en nueva visión sistémica - considera docencia como algo desafiante y presenta sugestiones para el avanzo de la profesionalización docente en esa nueva visión.

    Abstract in English:

    The objetive of this paper is to relate the educational demands of the new century with the modifications being needed in the university teaching practice. The main implication consists in the substitution of basic presuppositions for differentiate teaching procedures. This in addition to further knowledges development, taking into account the results of recent researchs. The text is dividid into in three approaches addresses. The first-changes in the teaching action performance - presents results of recent researches-on the effective teaching. The second - functions and tasks of the teaching-new attributions - is based in inovattive teaching experiences, being illustrated by certain functions and key-tasks that should be present in the professor performance. The third - the teaching role in a new systemic vision - considers teaching as something challenging and presents suggestions to the advance of teaching profissionalization in that new vision.
  • External evaluation system of quality standards in higher education in Brazil: consideration about its indicators

    Marchelli, Paulo Sérgio

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho aborda o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES), analisando as diretrizes conceituais e as orientações gerais utilizadas para avaliação externa. O método de análise corresponde ao estabelecimento de comparações entre o sistema adotado pelo Brasil e por outros países cujos padrões de qualidade em educação superior são internacionalmente reconhecidos. O estudo apresenta os principais conceitos em torno dos quais a literatura nacional e estrangeira estabelece os princípios da avaliação externa, particularmente a idéia da accountability ou prestação de contas e a definição de benchmarking, esta última entendida como a integração sistêmica de todas as informações levantadas pelas agências e comissões setoriais. É enfocada a estrutura da matriz das dimensões de avaliação externa do SINAES, detalhando-se os critérios utilizados para a atribuição de conceitos aos indicadores da Titulação, Regime de Trabalho e Publicações do Corpo Docente. Como principal conclusão, o estudo apresenta as razões pelas quais os referidos critérios precisam ser reconsiderados, mostrando seus pontos falhos e apontando caminhos para seu aperfeiçoamento.

    Abstract in Spanish:

    El articulo trata del Sistema Nacional de Evaluación de la Educación Superior (SINAES) analizando las direcciones conceptuales y las orientaciones generales empleadas para la evaluación externa. El método de análisis consiste en establecer comparaciones entre el sistema adoptado por Brasil y otros países en los cuales los patrones de calidad en la educación superior son reconocidos internacionalmente. El estudio presenta los conceptos principales encontrados en la literatura nacional y extranjera para establecer los principios de la evaluación externa, en particular la idea de accountability o la información acerca de las cuentas y la definición de benchmarking, concepto que se refiere a la integración sistémica de todas las informaciones recogidas por las agencias y comisiones sectoriales. El foco está puesto en la estructura de la matriz de las dimensiones de la evaluación externa del SINAES, buscando detallar los criterios empleados para la atribución de conceptos para indicadores como Titulación, Régimen de Trabajo y las Publicaciones de los Docentes. La presentación de las razones que apuntan la necesidad de reconsideración de los criterios estudiados es la conclusión más relevante del trabajo. El artículo muestra los errores y apunta caminos para el perfeccionamiento de los referidos criterios.

    Abstract in English:

    This work is about the National Evaluation System of Higher Education; SINAES - as it is called in Brazil. It analyses conceptual lines of direction and the guide instructions used for external evaluation. The method of analysis is based on a setting of comparisons between the system adopted in Brazil and other countries whose standards of quality in higher education are internationally recognized. The study presents the main concepts about which national and international literature set the principles of external evaluation, particularly the idea of accountability or rendering of accounts and the definition of benchmarking, the later which is understood as the systematic integration among each and every piece of information obtained from agencies and sectional commissions. The structure of the matrix of the dimensions for the external evaluation of the National Evaluation System of Higher Education - SINAES is focused, also showing details of the used criteria for the attribution of concepts to the indicators of Titles, Working Rules and Publication of the Teaching Staff. As main conclusion, the study presents the reasons through which the related criteria need to be reconsidered by pointing out their defective points and the way to their improvement.
  • The performance of students from community center courses for admission in higher education in rio de janeiro via ENEM 2006: analysis of a possible impact of teachers' empowerment

    Klein, Ruben; Fontanive, Nilma; Carvalho, José Carmello Braz de

    Abstract in Portuguese:

    O artigo discute os resultados obtidos pelos alunos dos Cursos Pré-Vestibulares Comunitários do Rio de Janeiro, no ENEM 2006. Os 350 professores desses alunos, todos voluntários, participaram de atividades de Capacitação voltadas para o desenvolvimento das habilidades do ENEM. Os alunos desses professores, além de material didático, realizaram um Simulado do ENEM, em junho de 2006. Pesquisando os resultados desses alunos, no ENEM, constatou-se que eles obtiveram médias maiores do que as obtidas pelos alunos brasileiros e do Rio de Janeiro. Os alunos dos Pré-Vestibulares Comunitários, têm renda familiar menor, são mais velhos e, em maior percentual, se declararam pretos e pardos, quando comparados com os alunos brasileiros e do Rio de Janeiro. Essas variáveis, em geral, estão associadas a piores desempenhos. Os autores discutem o possível impacto da capacitação dos professores nos resultados positivos obtidos pelos alunos no ENEM 2006.

    Abstract in Spanish:

    El artículo discute los resultados obtenidos por los alumnos de los Cursos Preparatorios Comunitarios del Rio de Janeiro para el ingreso en la Universidad a través del examen nacional ENEM 2006. Los 350 maestros de eses alumnos, todos voluntarios, participaran de actividades de capacitación para el desarrollo de habilidades presentadas en el examen ENEM. Los alumnos de eses maestros recibieron material didáctico y hicieron una prueba simulada del ENEM en junio de 2006. Los resultados de eses alumnos, en la prueba ENEM, mostró que ellos tuvieron medias superiores a de los estudiantes brasileños y del Rio de Janeiro. Los alumnos de eses cursos comunitarios tienen renta familiar más baja, son mayores y, en porcentual más elevado, se declaran negros y pardos, cuando comparados con los estudiantes brasileños y del Rio de Janeiro. Esas variables, en general, están asociadas a los peores desempeños. Los autores discuten el posible impacto de la capacitación de los maestros en los resultados positivos obtenidos por los alumnos en el ENEM 2006.

    Abstract in English:

    This article presents and analyses the students results from Community Courses for Admission in Higher Education obtained in the Brazilian National Exam of Secondary Education (ENEM) 2006. Volunteer teachers, in a total of 350, were trained to be able to develop ENEM abilities in their classes. Their students received classes and instructional materials related to those abilities and also took a simulated exam with 42 questions from former ENEM. Results showed that these students reached greater means than those presented by the Brazilian and Rio de Janeiro peers in the 2006 Exam. Socioeconomic variables like family income, age and ethnic groups were controlled and it was verified that students' means were higher when compared to the Brazilian means in the same strata. In general, those mentioned variables are associated to students' lower results. The authors consider students good performance as a possible impact of their teachers' empowerment through the specific training and students motivation as well.
  • Students' performance and municipal expenditure by student in education: the relationship observed in municipalities of Bahia for year 2000

    Nascimento, Paulo Augusto Meyer Mattos

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta resultados obtidos para o impacto de recursos educacionais no desempenho escolar de estudantes da 4ª e da 8ª séries das redes municipais de municípios baianos. A amostra refere-se aos estudantes matriculados nas séries citadas nas escolas de 274 municípios onde o Governo do Estado da Bahia aplicou testes de rendimento em Português e Matemática no ano de 2000. A análise é feita a partir de regressões múltiplas rodadas no Microsoft Excel 2000, tendo como variável dependente as notas dos alunos e como variáveis de controle um conjunto de proxies para os fatores apontados pela literatura como determinantes do desempenho escolar. Embora os resultados encontrados tenham sido estatisticamente não significativos, a análise desenvolvida busca fornecer parâmetros concretos para uma avaliação objetiva das políticas públicas em educação, em especial no que concerne à eficácia do dispêndio público no ensino fundamental.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo presenta resultados obtenidos para el impacto de los recursos escolares sobre el desempeño académico de estudiantes de los años 4 y 8 de escuelas públicas de 274 municipalidades de Bahia, un de los estados federativos de Brasil. A los estudiantes les fue aplicado un teste de rendimiento en Portugués y otro en Matemática durante el año de 2000. El análisis fue hecha a partir de regresiones múltiplas rodadas en Microsoft Excel 2000, tiendo como variable dependiente los escores obtenidos por los estudiantes y como variables de control un conjunto de proxies para los factores apuntados por la literatura especializada como determinantes del desempeño académico. A pesar de que los resultados obtenidos no fueron estadísticamente significativos, este trabajo busca a fornecer parámetros concretos para una evaluación objetiva de las políticas públicas en educación en Brasil, sobretodo en lo que concierne a la eficacia del dispendio público con las escuelas elementares.

    Abstract in English:

    This article presents findings for the impact of school resources on student achievement in Brazilian public schools. The analysis is made upon the results in Portuguese and Maths score tests undertaken by pupils who were enrolled in the 4th and 8th grades in public schools of 274 municipalities throughout the Brazilian State of Bahia during the year 2000. Multiple regressions were observed in Microsoft Excel 2000 using a number of proxies for the factors pointed by the literature as determinants of student achievement, in order to try to explain the marks those pupils got. Although the results have not been statistically significant in any of the regressions, this work is a contribution to provide objective parameters to evaluate public policies in Education in Brazil, especially those concerning the efficiency and effectiveness of the public expenditure allocated for the elementary public schools.
  • Challenges of organizing and regulating the higher education system in Timor-Leste and the issue of the institutional capacity building Página Aberta

    Pazeto, Antonio Elizio

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho aborda aspectos da educação superior, no âmbito do Ministério da Educação e das instituições, em Timor-Leste. As questões e objetivos desta abordagem dizem respeito à organização e à regulação da educação superior e à capacitação institucional. Para abordar tais questões, foi feita uma análise dos principais documentos oficiais relativos ao tema, associada à atuação deste autor em grupos de trabalho e em programas de capacitação e assessoramento no Ministério, em 2004 e 2005. As ações desenvolvidas e a presente análise levaram em consideração aspectos da realidade histórico-cultural do país e procedimentos conjuntos com as "contrapartes" timorenses. Em decorrência dessa concepção, foram alcançados os seguintes resultados: elaboração dos termos de referência para a organização do Ministério; definição de agenda para estruturação da educação superior; elaboração de proposta da legislação educacional para o Ministério da Educação; finalização do Plano de Política Nacional de Educação 2005-2010; elaboração de proposta de Estatuto para a Universidade Nacional Timor Lorosa'e - UNTL. Não obstante as limitações em relação aos quadros humanos, recursos técnicos e financeiros e das peculiaridades histórico-culturais e políticas daquele país, encontram-se delineadas as bases de referência para a organização, regulação e capacitação institucional no âmbito do Ministério da Educação e, em particular, da educação superior.

    Abstract in Spanish:

    Este trabajo aborda aspectos de la educación superior, en el ámbito del Ministerio de la Educación y de las instituciones, en Timor Este. Las cuestiones y objetivos de este abordaje dicen respecto a la organización y a la regulación superior y a la capacitación institucional. Para abordar estas cuestiones, fue hecha un análisis de los principales documentos oficiales relativos al tema, asociada a la actuación de este autor, en grupos de trabajo y en programas de capacitación y asesoramiento en el Ministerio, en 2004 y 2005. Las acciones desarrolladas y el presente análisis llevaron en consideración aspectos de la realidad historia y cultural del país y procedimientos conjuntos con las "contrapartes" de Timor Este. Como consecuencia de esta concepción, fueron alcanzados los siguientes resultados: elaboración de los tiempos de referencia para la organización del Ministerio; definición de la agenda para la estructuración de la educación superior; elaboración de propuesta de la legislación educacional para el Ministerio de la Educación ; finalización del Plan de la Política de la Educación 2005 - 2010; elaboración de propuesta de Estatuto para la Universidad Nacional Timor Lorosa e - UNTL. No obstante las limitaciones con relación a los cuadros humanos, recursos técnicos y financieros y de las peculiaridades históricas, culturales y políticas de aquel país, fueron delineadas las bases de referencia para la organización, regulación y capacitación institucional en el ámbito del Ministerio de la Educación y, en particular, de la educación superior.

    Abstract in English:

    This paper focuses on aspects of the Higher Education system in the scope of the Ministry of Education and its institutions, in Timor-Leste. The issues and goals of this work are concerned with the organization and the regulation of the Higher Education and the institutional capacity building. To approach such issues, an analysis of the official documents concerning this matter was done, associating the performance of this author in working groups and in the programmes for capacitating and advising at the Ministry in 2004 and 2005. The development of these programmes and of the analysis of the documents have taken into consideration the historical and cultural realities of that country and the procedures alongside the Timorese counterparts.In view of this, the following proposals were reached: Terms of reference and an agenda for organizing the Ministry of Education and the Higher Education system; Educational laws for the Ministry of Education; Plan of National Policies of Education from 2005 to 2010; Chapter of the National University of Timor Lorosa'e - UNTL. Despite the difficulties in relation to the human, technical and financial resources and of the historical, cultural and political issues from the Timor-Leste colonization, the basis of reference for the organizing, regulating and the institutional capacity building were made in the scope of the Ministry of Education and, especially, for the Higher Education system.
  • Empregability of the graduates in the undergraduate courses of technology: study of case in medium-sized and large companies in the northern region of the state Paraná Pesquisa Em Síntese

    Almeida Junior, Eurico Pedroso de; Pilatti, Luiz Alberto

    Abstract in Portuguese:

    O presente trabalho discute a necessidade das empresas da região Norte do Paraná, por profissionais formados nos Cursos Superiores de Tecnologia. Trata-se de uma pesquisa exploratória que, em função dos procedimentos técnicos adotados, pode ser caracterizada como um estudo de caso. O método de pesquisa empregado foi o indutivo. Os resultados mostram que há por parte das empresas a necessidade por profissionais formados nos Cursos Superiores de Tecnologia, na maioria dos casos, ele atua dentro de sua área de formação, e sua convivência com outros profissionais formados nas áreas tecnológicas ocorre normalmente. Concluiu-se que o tecnólogo no ambiente produtivo é um profissional necessário e que colabora em várias frentes, principalmente em face às novas tendências tecnológicas, uma vez que o mesmo recebe conhecimento teórico e prático e pode contribuir eficazmente tanto com as empresas quanto com a sociedade.

    Abstract in Spanish:

    Esa investigación discute la necesidad de las compañías del área Norte de Paraná por profesionales formados en las Universidades de Tecnología. Es una investigación exploratoria que, por los procedimientos técnicos adoptados, puede caracterizarse como un estudio de caso. El método de la investigación usado fue el inductivo. Los resultados confirman que hay por parte de las compañías la necesidad de profesionales formados en las Universidades de Tecnología; en la mayor parte de los casos ellos actúan dentro de su área de formación específica, y su convivencia con otros profesionales formados en las áreas tecnológicas ocurre normalmente. La conclusión de la investigación presenta el tecnólogo en el ambiente productivo como un profesional necesario a colaborar en varios frentes, principalmente si pensamos en las nuevas tendencias tecnológicas, una vez que él recibe el conocimiento teórico y práctico y puede contribuir eficazmente tanto con las compañías en cuanto a la sociedad.

    Abstract in English:

    The present paper discusses the needs from the northern Paraná companies for professionals graduated on Technological College Courses. It is an exploratory research that due to its adopted technical procedures may be characterized as a case study. The research method used was the inductive one. The results show that there is the necessity by the companies of professionals graduated on Technological College Courses, in their majority, who usually act within their specific area and their intimacy to other professionals on technological areas happens naturally. The conclusion of the research introduces the technologist within the productive environment as a professional to require as well as to collaborate to several fronts, mainly facing to the new technological tendencies since he gets a theoretical and practical knowledge and can contribute both to companies and society.
  • A fuzzy decision support system for meta-evaluation a new approach and a case study performed in Brazil Communications And Reports

    Letichevsky, Ana Carolina; Vellasco, Marley Maria Bernardes Rebuzzi; Tanscheit, Ricardo

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta uma nova metodologia para meta-avaliação que utiliza conjuntos fuzzy e lógica fuzzy. Esta metodologia é composta por um instrumento de coleta de dados e por um sistema hierárquico de inferência fuzzy. As vantagens da metodologia proposta são: (i) o instrumento de coleta de dados, que permite respostas intermediárias; (ii) a capacidade do sistema de inferência de se adaptar a necessidades específicas; e (iii) transparência, através da utilização de regras lingüísticas que facilitam tanto o entendimento como a discussão de todo o processo. As regras foram construídas com base nas diretrizes estabelecidas pelo Joint Committee on Standards for Educational Evaluation(1994) e por informações fornecidas por especialistas. O sistema pode auxiliar avaliadores que ainda não têm experiência em meta-avaliação. Um estudo de caso é apresentado como validação da metodologia proposta.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo presenta una nueva metodología para meta-evaluación que utiliza conjuntos fuzzy e lógica fuzzy. Esta metodología es compuesta por un instrumento de coleta de dados y por uno sistema de inferencia fuzzy. Las ventajas de la metodología propuesta son: (i) el instrumento de coleta de dados, que permite respuestas intermediarias; (ii) la capacidad del sistema de inferencia de adaptarse a necesidades específicas; (iii) transparencia, a través de la utilización de reglas lingüísticas que facilitan tanto el entendimiento como la discusión de todo el proceso. Las reglas fueron construidas con base en las directrices establecidas por el Joint Committee on Standards for Educational Evaluation(1994) y por informaciones fornecidas por especialistas. El sistema puede auxiliar evaluadores que aún no tienen experiencia en meta-evaluación. Un estudio de caso es presentado comovalidación de la Metodología propuesta.

    Abstract in English:

    This paper presents a new methodology for meta-evaluation that makes use of fuzzy sets and fuzzy logic. It is composed of a data collection instrument and of a hierarchical fuzzy inference system. The advantages of the proposed methodology are: (i) the instrument, which allows intermediate answers; (ii) the inference process ability to adapt to specific needs; and (iii) transparency, through the use of linguistic rules that facilitate both the understanding and the discussion of the whole process. The rules are based on guidelines established by the Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (1994) and also represent the view of experts. The system can provide support to evaluators that may lack experience in meta-evaluation. A case study is presented as a validation of the proposed methodology.
Fundação CESGRANRIO Revista Ensaio, Rua Santa Alexandrina 1011, Rio Comprido, 20261-903 , Rio de Janeiro - RJ - Brasil, Tel.: + 55 21 2103 9600 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: ensaio@cesgranrio.org.br