Acessibilidade / Reportar erro
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Volume: 32, Número: 122, Publicado: 2024
  • A Educação e os novos tempos Editorial

    Dias, Érika
  • O ideal profissional de uma equipe gestora nas políticas de inclusão escolar no Chile Artículo

    Valdés, René; Fardella, Carla

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste artigo é relatar os resultados de um estudo documental sobre o ideal profissional de uma equipe de gestão prescrita por políticas de inclusão no caso emblemático do neoliberalismo chileno. Para isso, 19 textos oficiais (2011-2021) foram analisados por meio da técnica de análise de discurso com a ferramenta analítica de repertórios interpretativos. Os resultados destacam a figura de uma equipe gestora altamente demandada e responsável pelo desempenho acadêmico das escolas, com foco na cobertura curricular, na protocolização da inclusão e na gestão da participação escolar centrada no adulto. O ideal profissional que se constrói nas políticas de inclusão traz implicações, possibilidades e limitações que merecem ser discutidas em termos de liderança das escolas inclusivas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este artículo es reportar los resultados de un estudio documental sobre el ideal profesional de equipo directivo que prescriben las políticas de inclusión en el emblemático caso de neoliberalismo chileno. Para ello se analizaron 19 textos oficiales (2011–2021) mediante la técnica del análisis de discurso con la herramienta analítica de repertorios interpretativos. Los resultados destacan la figura de un equipo directivo altamente demandado y responsable por el rendimiento académico de las escuelas, con foco en la cobertura curricular, en la protocolización de la inclusión y en la gestión de una participación escolar centrada en el adulto. El ideal profesional que se construye en las políticas de inclusión plantea implicancias, posibilidades y limitaciones que merecen ser discutidas en función de liderar escuelas inclusivas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of this article is to report the results of a documentary study on the professional ideal of a management team prescribed by inclusion policies in the emblematic case of Chilean neoliberalism. For this, 19 official texts (2011-2021) were analyzed using the discourse analysis technique with the analytical tool of interpretive repertoires. The results highlight the figure of a management team that is highly demanded and responsible for the academic performance of the schools, with a focus on curricular coverage, the protocolization of inclusion, and the management of adult-centric school participation. The professional ideal that is built in inclusion policies poses implications, possibilities and limitations that deserve to be discussed in terms of leading inclusive schools.
  • A Educação de jovens e adultos na perspectiva das agendas internacionais e no Brasil Artigo

    Novais, Valéria Silva de Moraes; Akkari, Abdeljalil

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo busca discutir as principais orientações presentes nas agendas internacionais das últimas três décadas e o que priorizaram para a Educação de jovens e adultos. Buscou-se, por meio de pesquisa documental, comparar e analisar as metas e estratégias definidas nas agendas Educação para Todos – EPT, nos Objetivos de Desenvolvimento do Milênio e nos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável – ODS da Agenda 2030. Os resultados mostram que houve continuidade das orientações macros, no entanto a EPT enfatizou a alfabetização e aprendizagem e os ODS priorizou ações de fomento a formação técnica e profissional. Ao final, apresentam-se alguns indicativos de aproximação da agenda nacional brasileira para a EJA com a agenda internacional.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo busca discutir las principales orientaciones presentes en las agendas internacionales de las últimas tres décadas y lo que priorizaron para la Educación de jóvenes y adultos. Se buscó, por medio de investigación documental, comparar y analizar las metas y estrategias definidas en las agendas Educación para Todos – EPT, en los Objetivos de Desarrollo del Milenio y en los Objetivos del Desarrollo Sostenible – ODS de la Agenda 2030. Los resultados muestran que hubo continuidad de las orientaciones macros, sin embargo la EPT enfatizó la alfabetización y aprendizaje y los ODS priorizó acciones de fomento a la formación técnica y profesional. Al final, se presentan algunos indicativos de aproximación de la agenda nacional brasileña para EJA con la agenda internacional.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to discuss the main guidelines of the international agendas of the last three decades and what they prioritized for the Education of young people and adults (EJA, in Portuguese). Using the documental research, this paper sought to compare and analyze the goals and strategies defined in the agendas of Education for All (EPT, in Portuguese), in the Millennium Development Goals, and in the Sustainable Development Goals (SDG) of the 2030 Agenda. The results showed that there was a continuation of the macro guidelines. However, the EPT emphasized alphabetization and learning whereas the SDG prioritized actions to encourage technical and professional education. At the end, we present some indicatives of approximation of the Brazilian national agenda for youth and adult education (EJA) with the international agenda.
  • Educação sexual no programa do Ensino Secundário Geral em Moçambique: análise dos Planos Estratégicos da Educação 1999–2021 Artigo

    Mubate, Jofina Lázaro João Félix

    Resumo em Português:

    Resumo Este trabalho procurou compreender como a Educação sexual é abordada no programa do Ensino Secundário Geral em Moçambique. Com recurso a pesquisa bibliográfica foram analisados materiais científicos e documentais, dentre os quais destacam-se os diferentes Planos Estratégicos de Educação do Sistema Nacional de Educação moçambicano. Os resultados do estudo revelam que a introdução da Educação sexual nas políticas educacionais moçambicanas teve uma forte incitação do Fundo das Nações Unidas para a População. Desde a sua introdução no Plano Estratégico da Educação, a Educação sexual assumiu diferentes contornos (por exemplo: no momento da sua introdução dava relevância aos aspetos técnico-fisiológicos excluindo as componentes relacionais e emocionais da sexualidade) e a medida que os planos estratégicos da Educação são revistos, a abordagem feita ao conceito de Educação sexual vai se tornando mais abrangente trazendo aspetos de natureza biológica, psicológica e social.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este trabajo buscó comprender cómo se aborda la educación sexual en el programa de Educación Secundaria General en Mozambique. Mediante una investigación bibliográfica, se analizaron materiales científicos y documentales, entre los que destacan los diferentes Planes Estratégicos de Educación del Sistema Nacional de Educación mozambiqueño. Los resultados del estudio revelan que la introducción de la Educación sexual en las políticas educativas mozambiqueñas tuvo una fuerte incitación por parte del Fondo de las Naciones Unidas para la Población. Desde su introducción en el Plan Estratégico de Educación, la Educación sexual ha asumido diferentes contornos (por ejemplo: en el momento de su introducción daba relevancia a los aspectos técnico-fisiológicos excluyendo los componentes relacionales y afectivos de la sexualidad) y a medida que se revisan los planes estratégicos de educación, el enfoque que se hace del concepto de Educación sexual se va volviendo más amplio incorporando aspectos de carácter biológico, psicológico y social.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This work sought to understand how sex Education is approached in the programme of General Secondary Education in Mozambique. Using bibliographical research, scientific and documentary materials were analysed, among which the different Strategic Education Plans of the Mozambican National Education System stand out. The results of the study reveal that the introduction of sex Education in Mozambican educational policies very strongly motivated by the United Nations Population Fund (UNFPA). Since its introduction in the Strategic Plan for Education, sex education has assumed different contours (for example: at the time of its introduction, it gave relevance to the technical-physiological aspects excluding the relational and emotional components of sexuality) and as the strategic plans for education are revised, the approach made to the concept of sex Education becomes more comprehensive, bringing in aspects of a biological, psychological and social nature.
  • Análise de aprendizagem e personalização de aprendizagem: uma revisão Article

    del Pilar Gonzalez, Nubia Andrea; Chiappe, Andrés

    Resumo em Português:

    Resumo A Educação no século XXI está cada vez mais mediada pelas tecnologias digitais em um contexto em que enormes quantidades de informação são geradas diariamente. Nesse sentido, considerando a iminente aplicação de tendências emergentes, como a “Internet das Coisas” (IoT), o estudo de seus efeitos educacionais torna-se uma questão de grande relevância tanto para pesquisadores quanto para profissionais da Educação. Nesse contexto, o “Learning Analytics” adquire uma importância especial como uma perspectiva para abordar o tema supracitado, especialmente a partir de um tema muito relevante: a personalização da aprendizagem. Por isso, uma revisão sistemática da literatura sobre learning analytics publicada nas últimas décadas se torna importante para identificar o seu potencial como fator para fortalecer a personalização da aprendizagem. Os resultados mostram um conjunto de fatores chave que incluem aspectos relacionados à avaliação, utilização de quadros, redes sociais de aprendizagem e tutoria inteligente, e a importância do acompanhamento, feedback e apoio.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La Educación en el siglo XXI está cada vez más mediada por las tecnologías digitales en un contexto en el que se generan diariamente enormes cantidades de información. Con respecto a esto y considerando la aplicación inminente de tendencias emergentes como el “Internet de las cosas” (IoT), el estudio de sus efectos educativos se convierte en un asunto de gran relevancia tanto para los investigadores educativos como para los profesionales. En este contexto, “Learning Analytics” adquiere especial importancia como perspectiva para abordar el tema mencionado, especialmente desde un tema muy relevante: la personalización del aprendizaje. En este sentido, se llevó a cabo una revisión sistemática de la literatura sobre análisis de aprendizaje publicada en las últimas dos décadas para identificar su potencial como factor de fortalecimiento de la personalización del aprendizaje. Los resultados muestran un conjunto de factores clave que incluyen aspectos relacionados con la evaluación, el uso de paneles, redes de aprendizaje social y tutoría inteligente, y la importancia del monitoreo, retroalimentación y apoyo

    Resumo em Inglês:

    Abstract Education in the 21 st century is increasingly mediated by digital technologies in a context in which enormous amounts of information are daily generated. Regarding this and considering the imminent application of emerging trends such as “Internet of Things” (IoT), the study of its educational effects becomes a matter of great relevance for both educational researchers and practitioners. In this context, “Learning Analytics” takes on special importance as a perspective to approach the aforementioned issue, especially from a very relevant topic: the personalization of learning. In this sense, a systematic review of literature about learning analytics published in the last two decades was carried out to identify its potential as a factor in strengthening the personalization of learning. The results show a set of key factors that include aspects related to assessment, the use of dashboards, social learning networks, and intelligent tutoring, and the importance of monitoring, feedback, and support.
  • A pesquisa multi/intercultural na Educação: possibilidades de articulação a processos educativos Artigo

    Candau, Vera Maria Ferrão; Ivenicki, Ana

    Resumo em Português:

    Resumo O presente artigo objetiva refletir sobre concepções da pesquisa educacional em perspectivas multiculturais, interculturais e decoloniais, problematizadoras de formas eurocentradas e homogeneizadas pelas quais questões educacionais como avaliação, currículo, planejamento educacional, formação de professores, políticas públicas, entre outras, têm sido tratadas. Nesse sentido, busca, também, articular tais considerações à análise de pesquisas institucionais, teses e dissertações, produzidas em grupos de pesquisa que têm buscado concretizar tais perspectivas no contexto das questões educativas, discutindo seus desafios e suas potencialidades.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El presente artículo tiene como objetivo reflexionar sobre concepciones de la investigación educativa en perspectivas multiculturales, interculturales y decoloniales, problematizadoras de formas eurocentradas y homogeneizadas por las cuales cuestiones educativas como evaluación, currículo, planificación educativa, formación de profesores, políticas públicas, entre otras, han sido tratadas. En ese sentido, busca, también, articular tales consideraciones al análisis de investigaciones institucionales, tesis y disertaciones, producidas en grupos de investigación que han buscado concretar tales perspectivas en el contexto de las cuestiones educativas, discutiendo sus desafíos y sus potencialidades.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This paper aims to discuss conceptions of educational research in multicultural, intercultural and decolonial perspectives, problematizing Eurocentric and homogenized forms by which educational issues such as evaluation, curriculum, educational planning, teacher training, public policies, among others, have been treated. In this sense, it also seeks to articulate such considerations to the analysis of institutional research, theses and dissertations, produced in research groups that have sought to concretize such perspectives in the context of educational issues, discussing their challenges and their potentialities.
  • Estado da arte do Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI): levantamento da produção acadêmica e cientifica no Brasil Artigo

    Cavalcanti, Lourdes Maria Rodrigues; Guerra, Maria das Graças Gonçalves Vieira

    Resumo em Português:

    Resumo Através de metodologia de caráter descritivo, abordagem qualitativa e estratégia bibliográfica, realizou-se o levantamento de dissertações, teses e artigos científicos, sobre o Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI), buscando responder à pergunta: Qual a produção acadêmica e científica sobre PDI, no período de 2012 a 2021, no contexto da Avaliação Institucional nas Instituições Federais de Ensino Superior (Ifes)? O objetivo foi mapear, através de consulta aos bancos de dados da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD) e à base de dados da Scientific Electronic Library Online (SciELO), tais publicações. Constatou-se uma produção acadêmica e científica muito pequena, sobre PDI, percebendo-se a carência de publicações atualizadas, utilizando múltiplas abordagens sobre o tema.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen A través de metodología de carácter descriptivo, abordaje cualitativo y estrategia bibliográfica, se realizó el estudio de disertaciones, tesis y artículos científicos, sobre el Plan de Desarrollo Institucional (PDI), buscando responder a la pregunta: ¿Cuál es la producción académica y científica sobre PDI, en el período de 2012 a 2021, en el contexto de la Evaluación Institucional en las Instituciones Federales de Enseñanza Superior (Ifes)? El objetivo fue mapear, a través de consulta a las bases de datos de la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior (Capes), de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD) y a la base de datos de la Scientific Electronic Library Online (SciELO), tales publicaciones. Se constató una producción académica y científica muy pequeña, sobre Plan de Desarrollo Institucional, percibiéndose la carencia de publicaciones actualizadas, utilizando múltiples abordajes sobre el tema.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Through a descriptive methodology, with a qualitative approach and using a bibliographic strategy, a survey of dissertations, theses and scientific articles was carried out about the Institutional Development Plan (PDI). The research sought to answer the question: What is the academic and scientific production on PDI, from 2012 to 2021, in the context of Institutional Assessment in Federal Institutions of Higher Education (Ifes)? The objective was to map, by consulting the databases of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and the Scientific Electronic Library Online database (SciELO), such publications. It was found that there are few academic and scientific productions on the PDI, with no updated and multiapproach publications about the topic.
  • Autoavaliação do aluno do curso de pós-graduação: uma proposta de modelo multidimensional Article

    Vieira, Kelmara Mendes; Carvalho, Aline Kárem Santos; Klein, Leander Luiz; Pereira, Breno Augusto Diniz

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo deste trabalho é desenvolver um modelo de autoavaliação para alunos e egressos de cursos de pós-graduação. Foi realizada uma pesquisa com estudantes e ex-alunos de uma instituição de ensino superior do sul do Brasil e obteve-se uma amostra válida de 2.037 respondentes. Foi proposto um modelo considerando as percepções dos alunos e ex-alunos sobre a infraestrutura da instituição, as disciplinas do curso, os professores do curso, os orientadores e os apoios administrativos como antecedentes e a satisfação como resultado da avaliação do curso. Os resultados mostraram que a percepção do aluno sobre as disciplinas e dos professores são as dimensões que mais impactam na avaliação do curso. Além disso, a satisfação do aluno com o curso é influenciada positivamente pela sua autoavaliação.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El objetivo de este trabajo es desarrollar un modelo de autoevaluación por parte de estudiantes y egresados de Cursos de Posgrado. Se realizó una encuesta con estudiantes y ex alumnos de una institución de educación superior en el sur de Brasil, y se obtuvo una muestra válida de 2.037 encuestados. Se propuso un modelo considerando las percepciones de los estudiantes y egresados respecto a la infraestructura de la institución, las asignaturas, los profesores del curso, el asesor y los apoyos administrativos como antecedentes y satisfacción como resultado de la evaluación del curso. Los resultados mostraron que la percepción del alumno de las asignaturas y de los profesores son las dimensiones que más impactan en la evaluación del curso. Además, la satisfacción de los estudiantes con el curso está influenciada positivamente por su autoevaluación.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The objective of this work is to develop a self-assessment model by students and alumni of Graduate Courses. A survey was carried out with students and alumni at a Higher Education institution in southern Brazil, and a valid sample of 2037 respondents was obtained. A model was proposed considering the perceptions of students and alumni regarding the institution’s infrastructure, the course subjects, the course professors, the advisor’s and the administrative supports as antecedents and satisfaction as a result of the course assessment. The results showed that the student’s perception of the subjects and the professors are the dimensions that most impact the assessment of the course. Furthermore, student satisfaction with the course is positively influenced by their self-assessment.
  • Políticas públicas para o Ensino Superior: a produção científica brasileira em circulação internacional Artigo

    Fialho, Lia Machado Fiuza; Neves, Vanusa Nascimento Sabino; Oliva, Manuel Francisco Romero

    Resumo em Português:

    Resumo O estudo objetivou compreender a produção científica brasileira em circulação internacional sobre políticas públicas no Ensino Superior de 2000 a 2022. Os resultados apontaram 68 artigos brasileiros localizados na Web of Science , que foram analisados segundo a metodologia bibliométrica, com o emprego do software VOSviewer. Além dos indicadores quantitativos, realizou-se análise qualitativa da produção científica organizada em cinco categorias: influências do neoliberalismo na Educação brasileira; Educação para o desenvolvimento sustentável; matizes da expansão da Educação a Distância; formação continuada de professores; e Educação inclusiva no Ensino Superior. Constataram-se lacunas na produtividade anual, poucas citações dos estudos brasileiros e acentuada preocupação com os reflexos neoliberais sobre as políticas educacionais brasileiras.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El estudio tuvo como objetivo comprender la producción científica brasileña en circulación internacional sobre políticas públicas en la Enseñanza Superior de 2000 a 2022. Los resultados apuntaron 68 artículos brasileños localizados en la Web of Science, que fueron analizados según la metodología bibliométrica, con el empleo del software VOSviewer. Además de los indicadores cuantitativos, se realizó análisis cualitativo de la producción científica organizada en cinco categorías: influencias del neoliberalismo en la Educación brasileña; Educación para el desarrollo sostenible; matices de la expansión de la Educación a Distancia; formación continua del profesorado y educación inclusiva en la Educación Superior. Se constataron lagunas en la productividad anual, pocas citas de los estudios brasileños y acentuada preocupación con los reflejos neoliberales sobre las políticas educativas brasileñas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This studey sought to understand the Brazilian scientific production, from 2000 to 2022, in international circulation on public policies in Higher Education. The results indicated 68 Brazilian articles located on Web of Science, which were analyzed according to the bibliometric methodology and using the software VOSviewer. In addition to the quantitative indicators, a qualitative analysis of the scientific production was carried out, organized into five categories: influences of neoliberalism in Brazilian education; education for sustainable development; nuances of the expansion of Distance Education; continuing Education of teachers; and inclusive education in Higher Education. There were gaps in annual productivity, few citations of Brazilian studies and a strong concern with the neoliberal effects on Brazilian educational policies.
  • Sala de aula virtual e Aceleração Social moderna no contexto Covid-19 Artigo

    Brito, Josney Mateus Kroll do Prado; Vitorino, Artur José Renda; Nunes, Alexandre Chaves

    Resumo em Português:

    Resumo A investigação busca responder: pelas percepções de professores e estudantes brasileiros de uma rede educacional privada, a sala de aula virtual e suas implicações estimularam o adensamento de experiências e episódios de ação, de modo a impactar a organização pessoal do tempo? A partir da teoria da Aceleração Social e por meio de um Survey inédito, com registros de validade e confiabilidade, objetiva indicar, em 25 estados brasileiros e no Distrito Federal, as percepções de 32.326 estudantes e 6.423 professores do 5.º ano do Ensino Fundamental ao 3.º ano do Ensino Médio acerca da organização pessoal do tempo no contexto da sala de aula virtual durante a pandemia da Covid-19. Categorizada como uma pesquisa emoldurada pela experimentação educacional, indicou que os participantes não adensaram episódios de ação ‒ portanto, não tiveram dificuldades quanto a organizar o tempo no contexto escolar pandêmico ‒ e mostrou algumas evidências de que o tempo da escola é diferente do tempo fora dela.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen La investigación busca responder: ¿Las percepciones de los profesores y estudiantes brasileños de una red educativa privada, el aula virtual y sus implicaciones estimularon la profundización de experiencias y episodios de acción, de modo a impactar la organización personal del tiempo? A partir de la teoría de la Aceleración Social y por medio de un Survey inédito, con registros de validez y confiabilidad, objetiva indicar, en 25 estados brasileños y en el Distrito Federal, las percepciones de 32.326 estudiantes y 6.423 profesores del 5º año de la Enseñanza Primaria al tercer año de la Enseñanza Media acerca de la organización personal del tiempo en el contexto de la clase virtual durante la pandemia de Covid-19. Categorizada como una investigación enmarcada por la experimentación educativa, indicó que los participantes no adentraron episodios de acción por lo tanto, no tuvieron dificultades en organizar el tiempo en el contexto escolar pandémico y mostró algunas evidencias de que el tiempo de la escuela es diferente del tiempo fuera de ella.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This investigation seeks to answer the following question: did the virtual classroom and its implications stimulate thickening of experiences and episodes of action, to impact on the personal organization of time, from the perceptions of Brazilian teachers and students from a private educational network? Based on the Social Acceleration theory and through an unpublished Survey, with validity and reliability records, the research aims to indicate the perceptions of 32,326 students and 6,423 teachers from 5th grade of Elementary School to 3rd grade of High School in 25 Brazilian states and in the Federal District about the personal organization of time in the context of the virtual classroom during the Covid-19 pandemic. Categorized as a research framed by educational experimentation, it indicated that participants did not densify action episodes – therefore, they had no difficulties about organizing time in the pandemic school context – and showed some evidence that school time is different from time out of school.
  • Qual a função social da escola? Reflexões de nuances sociais e políticas a respeito da instituição escolar Artigo

    Caffagni, Carla Wanessa do Amaral

    Resumo em Português:

    Resumo Este ensaio propõe uma reflexão a respeito da função social da escola, traçando um pequeno histórico de contextualização da origem da escola e seus papeis em diferentes momentos históricos e sociais. Parte-se do questionamento sobre os conhecimentos que circulam no ambiente escolar e sua relevância para manutenção da organização de classes, bem como dos interesses neles imbuídos. A ideia de patrimônio cultural e intelectual proposta por Bourdieu é desenvolvida em diálogo com autores que trazem perspectivas diversas ao referido autor, de forma a promover um movimento dialético de busca de sentidos para a pergunta que sustenta esta escrita. Em contribuição para a complexidade da questão, pode-se acrescentar o cenário de crise atual da Educação, que parece expor a própria dualidade de pensamento e desenvolvimento das sociedades modernas. Se por um lado, há uma necessidade de expansão e valorização da liberdade e do desejo como forma de movimento da máquina capitalista, por outro há ainda a necessidade de disciplina do operariado para o mercado de trabalho, o que se reflete diretamente nos abismos de desigualdades das escolas nos diversos contextos no Brasil.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este ensayo propone una reflexión acerca de la función social de la escuela, trazando un pequeño historial de contextualización del origen de la escuela y sus papeles en diferentes momentos históricos y sociales. Se parte del cuestionamiento sobre los conocimientos que circulan en el ambiente escolar y su relevancia para el mantenimiento de la organización de clases, así como de los intereses imbuidos en ellos. La idea de patrimonio cultural e intelectual propuesta por Bourdieu es desarrollada en diálogo con autores que traen perspectivas diversas al referido autor, de forma a promover un movimiento dialéctico de búsqueda de sentidos para la pregunta que sustenta esta escritura. En contribución a la complejidad de la cuestión, se puede añadir el escenario de la crisis actual de la Educación, que parece exponer la propia dualidad de pensamiento y el desarrollo de las sociedades modernas. Si, por un lado, hay una necesidad de expansión y valorización de la libertad y del deseo como forma de movimiento de la máquina capitalista, por otro hay aún la necesidad de disciplina del operario para el mercado de trabajo, lo que se refleja directamente en los abismos de desigualdades de las escuelas en los diversos contextos en Brasil.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This essay proposes a reflection on the social function of the school, tracing a brief history of contextualization of the origin of the school and its roles in different historical and social moments. It starts questioning the knowledge that circulates in the school environment and its relevance for maintaining the organization of classes, as well as the interests imbued in them. The idea of cultural and intellectual heritage proposed by Bourdieu is developed in dialogue with authors who bring different perspectives to Bourdieu’s, to promote a dialectical movement in search of meanings for the question that sustains this writing. As a contribution to the complexity of the issue, one can add the scenario of the current crisis in Education, which seems to expose the very duality of thought and development of modern societies. If, on the one hand, there is a need for expanding and valuing freedom and desire as a form of movement of the capitalist machine, on the other hand, there is still a need for discipline on the part of the working class for the labor market, which is directly reflected in the chasms of inequalities of schools in different contexts in Brazil.
  • Dos doutorados acadêmicos aos doutorados profissionais: análise comparativa de experiências na Ibero-América Article

    Fruchi, André José; Calderón, Adolfo-Ignacio; Salceda, Josefina Patiño; Bustos, Margarita Figueroa

    Resumo em Português:

    Resumo Os Doutorados Profissionais (DP) como modelo de formação doutoral, paralelo e independente dos tradicionais Doutorados Acadêmicos, começaram a se expandir ao longo dos anos 1990 por países do mundo anglo-saxão, ecoando timidamente nos países ibero-americanos. Este artigo realizou um estudo comparativo entre os DP do Brasil e México, únicos países da região ibero-americana que criaram DP em seus sistemas educacionais, visando analisar suas convergências, divergências e especificidades. É um estudo de natureza exploratória, analítico-descritiva, bibliográfica e documental. Entre outras importantes constatações, destaca-se que diferentemente das normatizações mexicanas que relacionam os DP especificamente com a melhoria da prática profissional dos doutorandos, no Brasil, prevalece uma concepção mais ampla direcionada ao aumento da produtividade das empresas e organizações públicas e privadas, à transferência tecnológica e à produção de conhecimentos inovadores.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Los Doctorados Profesionales (DP) como modelo de formación doctoral, paralela e independiente de los Doctorados Académicos tradicionales, comenzaron a expandirse a lo largo de la década de 1990 en países del mundo Anglosajón, haciéndose eco tímidamente en países Iberoamericanos. Este artículo realizó un estudio comparativo entre los DP de Brasil y México, los únicos países de la región iberoamericana que han creado DP en sus sistemas educativos, con el objetivo de analizar sus convergencias, divergencias y especificidades. Este es un estudio exploratorio, analítico descriptivo, bibliográfico y documental. Entre otros hallazgos importantes, es digno de mención que, a diferencia de las normas Mexicanas que se relacionan específicamente con el desarrollo profesional de los estudiantes de doctorado, en Brasil hay una concepción más amplia y prevaleciente destinada a aumentar la productividad de las empresas y las organizaciones públicas y privadas, la transferencia de tecnología y la producción de conocimiento innovador.

    Resumo em Inglês:

    Abstract Professional Doctorates (PD) as a model of doctoral training, parallel to and independent from the traditional Academic Doctorates, began to expand throughout the 1990s in countries of the Anglo-Saxon world, echoing timidly in Ibero-American countries. This article carried out a comparative study between the PDs of Brazil and Mexico, the only countries in the Ibero-American region that have created PDs in their educational systems, aiming to analyze their convergences, divergences, and specificities. This is an exploratory, analytic-descriptive, bibliographic, and documental study. Among other important findings, it is noteworthy that unlike the Mexican norms that relate PD specifically to the professional development of doctoral students, in Brazil there is a broader, prevailing conception aimed at increasing the productivity of companies and public and private organizations, technology transfer and the production of innovative knowledge.
  • Professores universitários: Quais são os desafios e perspectivas da pandemia? Article

    Binotto, Erlaine; Mendonça, Jane Corrêa Alves; Araujo, João André Amorim; Fountoura, Roselyn Rodrigues

    Resumo em Português:

    Resumo O objetivo foi analisar, em dois períodos, os desafios e perspectivas na vida laboral dos docentes que realizaram teletrabalho durante a pandemia da COVID-19, com docentes da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Foi utilizado questionário na plataforma Google para coleta de dados em dois momentos da pandemia. Os resultados mostraram possibilidade de continuidade do trabalho remoto, porém com alternância entre remoto e integral. Desde a etapa 1, cinco meses após o início da pandemia e, a etapa 2, em 2022, muitas situações foram sendo readequadas pelos docentes para enfrentar os tempos de pandemia e trabalho/ensino remoto. Aspectos positivos foram as facilidades trazidas pelo trabalho remoto e a pouca incidência de contágio. Sugerem a instituição melhorar a assistência nas plataformas virtuais e capacitações, porque 58% querem a continuidade integral ou parcial das atividades remotas.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen El artículo que analizamos, en dos períodos, los desafíos y perspectivas en la vida laboral de los profesores que realizaron teletrabajo durante la pandemia COVID-19, con profesores de la Universidad Federal de Grande Dourados (UFGD). Se utilizó un cuestionario en la plataforma de Google para recopilar datos en dos momentos de la pandemia. Los resultados mostraron la posibilidad de continuar el trabajo remoto, pero alternando entre remoto y tiempo completo. Desde el paso 1, cinco meses después del inicio de la pandemia, y el paso 2, en 2022, los maestros reajustaron muchas situaciones para enfrentar los tiempos de pandemia y trabajo/enseñanza a distancia. Los aspectos positivos fueron las instalaciones aportadas por el trabajo a distancia y la baja incidencia de contagio. Sugieren a la institución mejorar la asistencia en plataformas virtuales y capacitación, porque el 58% quiere continuidad total o parcial de actividades remotas.

    Resumo em Inglês:

    Abstract The paper analyzed, in two periods, the challenges and perspectives in the working life of professors who carried out telework during the COVID-19 pandemic, with professors from the Federal University of Grande Dourados (UFGD). A questionnaire on the Google platform was used to collect data in two moments of the pandemic. The results showed the possibility of continuing remote work, but alternating between remote and full-time. Since step 1, five months after the start of the pandemic, and step 2, in 2022, teachers readjusted many situations to face the times of pandemic and remote work/teaching. Positive aspects were facilities brought by remote work and the low incidence of contagion. They suggest the institution to improve assistance on virtual platforms and training, because 58% want full or partial continuity of remote activities.
  • Avaliação da Educação para paz e aprendizagem ética em uma escola Article

    Lino, Glaucya Maria Lopes; Lins, Maria Judith Sucupira da Costa

    Resumo em Português:

    Resumo Este artigo discute a Educação para a Paz baseada nas virtudes aristotélicas com crianças em situação de risco. O problema da pesquisa é a violência na escola e a necessidade de ali ser construída a paz. A hipótese é a possibilidade da Educação para a Paz em áreas de risco. O objetivo é que alunos do quarto ano possam aprender e praticar a virtude da Amizade. O locus da pesquisa é uma Escola pública municipal em uma área de risco na cidade do Rio de Janeiro, Brasil. O projeto Living Peace é o conceito central para esta pesquisa sobre Educação para a Paz. Concluímos que a prática da Ética e a Educação para a Paz por meio da virtude é possível se os estudantes aprendem a praticar virtudes como a base de uma Cultura da Paz.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este artículo aborda aborda la Educación para la Paz basada en las virtudes aristotélicas con niños en situación de riesgo. El problema de investigación es la violencia en la escuela y la necesidad de construir allí la paz. La hipótesis es la posibilidad de la Educación para la Paz en zonas de riesgo. El objetivo es que los alumnos de cuarto año puedan aprender y practicar la virtud de la Amistad. El lugar de la investigación es una escuela primaria pública en un área de riesgo en la ciudad de Río de Janeiro, Brasil. El proyecto Living Peace es el concepto central de esta investigación sobre Educación para la Paz. Concluimos que la práctica de la Ética y la Educación para la Paz a través de la Virtud es posible si los estudiantes aprenden a practicar las virtudes como base de una Cultura de Paz.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This article discusses Education for Peace based on Aristotelian virtues with children in situation of risk. The problem of the research is violence at school and the necessity of building peace there. The Hypothesis is the possibility of Education for Peace at areas of risk. The objective is that 4th grader students can learn and practice the virtue of Friendship. The locus of the research is a public Elementary School in an area of risk in the city of Rio de Janeiro, Brazil. The Living Peace project is the core concept for this research on Education for Peace. We concluded that the practice of Ethics and Education for Peace through Virtue is possible if the students learn to practice virtues as the basis of a Culture of Peace.
  • Educação ou barbárie. Pensar a pedagogia para além da bricolagem de sobrevivência Pagina Abierta

    Charlot, Bernard

    Resumo em Português:

    Resumo Este ensaio toma como ponto de partida duas observações, vinculadas: atualmente não existe uma pedagogia contemporânea; assistimos a um regresso da barbárie e a novas formas de barbárie. Para compreender esta situação e vislumbrar um caminho a seguir, o artigo desenvolve três análises. Primeiro: não existe uma pedagogia contemporânea, mas, afinal, o que é uma pedagogia e o que nos falta atualmente? Segundo: não existe uma pedagogia contemporânea, mas há novos discursos sobre a Educação: sobre a qualidade da educação, sobre o cérebro, sobre a cibercultura, sobre o transumanismo. Terceiro, devemos reintroduzir o ser humano no centro da reflexão pedagógica, mas que ser humano? Do ponto de vista científico, o que é um ser humano? Apoiando-se na paleoantropologia, o autor responde: o Homem é uma aventura e, por isso, a Educação é um direito antropológico absoluto.

    Resumo em Espanhol:

    Resumen Este ensayo toma como ponto de partida dos observaciones, vinculadas: actualmente no existe una pedagogía contemporánea; estamos asistiendo a un retorno de la barbarie y a nuevas formas de barbarie. Para comprender esta situación y vislumbrar un camino a seguir, el artículo desarrolla tres análisis. Primero: no hay pedagogía contemporánea, pero, al final, ¿qué es una pedagogía y qué nos falta actualmente? Segundo: no hay una pedagogía contemporánea, pero hay nuevos discursos sobre la Educación: sobre la calidad de la Educación, sobre el cerebro, sobre la cibercultura, sobre el transhumanismo. Tercero, hay que reintroducir al ser humano en el centro de la reflexión pedagógica, pero ¿qué ser humano? Desde un punto de vista científico,¿qué es un ser humano? Apoyándose en la paleoantropología, el autor responde: el Hombre es una aventura y, por eso, la Educación es un derecho antropológico absoluto.

    Resumo em Inglês:

    Abstract This essay takes as its starting point two linked observations: currently there is no contemporary pedagogy; and we are witnessing a return of barbarism and new forms of barbarism. To understand this situation and to envisage a way forward, the article develops three analyses. First: there is no contemporary pedagogy, but, after all, what is a pedagogy and what are we currently lacking? Second: there is no contemporary pedagogy, but there are new discourses on Education: on the quality of Education, on the brain, on cyberculture, on transhumanism. Third, we must reintroduce the human being to the center of pedagogical reflection, but which human being? From a scientific point of view, what is a human being? Drawing on paleoanthropology, the author answers: Man is an adventure and, therefore, Education is an absolute anthropological right.
  • Avaliadores para este número Avaliadores Para Este Número

Fundação CESGRANRIO Revista Ensaio, Rua Santa Alexandrina 1011, Rio Comprido, 20261-903 , Rio de Janeiro - RJ - Brasil, Tel.: + 55 21 2103 9600 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: ensaio@cesgranrio.org.br