epec
Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte)
Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte)
1983-2117
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais
The use of Technologies of Information and Communication (TIC) in education has called attention. This use allows different interpretations on the use of computers in the teaching and learning process. Thus, this article reports a reflection on socio-historical and cultural basis, about the potentialities and limitations of the use of computers for Chemistry Education in State High Schools in Baixada Fluminense, a region in the state of Rio de Janeiro, Brazil. Some general considerations, for the first experiments using this conclude our presentation of research results.
Texto completo disponível apenas em PDF.
Full text available only in PDF format.
BENITE, A. M. C. e BENITE, C. R. M. (2007) Ensino de Química Mediado por Computador: Impressões e Realidade. 30a RASBQ, 2007.
BENITE
A. M. C.
BENITE
C. R. M.
2007
Ensino de Química Mediado por Computador: Impressões e Realidade
30a RASBQ
2007
BENITE, C. R. M. (2005) Avaliação de Tecnologias Educacionais no Ensino de Química em Nível Médio, RJ: IBRAG, UERJ, 2005(Monografia Especialização).
BENITE
C. R. M.
2005
Avaliação de Tecnologias Educacionais no Ensino de Química em Nível Médio
RJ
IBRAG, UERJ
Monografia Especialização
BRANDÃO, C. R. Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.
BRANDÃO
C. R.
Repensando a Pesquisa Participante.
São Paulo
Editora Brasiliense
1984
BRASIL. MEC. SEMTEC. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnologia, 1998.
BRASIL
MEC
SEMTEC
Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio
Brasília
Secretaria de Educação Média e Tecnologia
1998
BRETON, P. História da informática. São Paulo: Editora Unesp, 1991.
BRETON
P.
História da informática
São Paulo
Editora Unesp
1991
CRONJÉ, J. C. Metaphors and model in internet-based learning. Computers and Education, New York, v.37, 2001.
CRONJÉ
J. C.
Metaphors and model in internet-based learning
Computers and Education
New York
37
2001
CUBAN, L. Teachers and Machines: The Classroom use of Technology Since 1920. New York: Teachers College Press, 1986.
CUBAN
L.
Teachers and Machines: The Classroom use of Technology Since 1920
New York
Teachers College Press
1986
DAWES, L. First connections: teachers and the National Grid for Learning. Computers and Education, New York, 33, 1999.
DAWES
L.
First connections: teachers and the National Grid for Learning
Computers and Education
New York
33
1999
DEMO, P. Conhecimento e Aprendizagem na Nova Mídia. Brasília, Ed. Plano, 2001.
DEMO
P.
Conhecimento e Aprendizagem na Nova Mídia
Brasília
Ed. Plano
2001
EICHLER, M. e DEL PINO, J. C. Popularização da Ciência e Mídia Digital no Ensino de Química. Química Nova na Escola, n.15, p. 24-27, 2002.
EICHLER
M.
DEL PINO
J. C.
Popularização da Ciência e Mídia Digital no Ensino de Química
Química Nova na Escola
15
24
27
2002
FERREIRA, V. F. As Tecnologias interativas no ensino. Quim. Nova. 21, 780, 1998.
FERREIRA
V. F.
As Tecnologias interativas no ensino
Quim. Nova
21
780
780
1998
GIORDAN, M. A internet vai à escola: domínio e apropriação de ferramentas culturais. Educação e Pesquisa, São Paulo, 31, 1, p.57-78, 2005.
GIORDAN
M.
A internet vai à escola: domínio e apropriação de ferramentas culturais
Educação e Pesquisa
São Paulo
31
1
57
78
2005
GIORDAN, M. Algumas Questões Técnicas e Metodológicas sobre o Registro da Ação na Sala de Aula: Captação e Armazenamento Digitais em SANTOS, F.M.T.S. e HOOD, J. B. Research on computers in chemistry education, Journal of Chemistry Education, 71, p.196-200, 1994.
GIORDAN
M.
Algumas Questões Técnicas e Metodológicas sobre o Registro da Ação na Sala de Aula: Captação e Armazenamento Digitais
SANTOS
F.M.T.S.
HOOD
J. B
Research on computers in chemistry education
Journal of Chemistry Education
71
196
200
1994
KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
KOPNIN
P. V.
A dialética como lógica e teoria do conhecimento
Rio de Janeiro
Civilização Brasileira
1978
KOSIK, K. Dialética do concreto. Trad. Célia Neves e Alderico Toríbio, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
KOSIK
K.
Dialética do concreto
Neves
Célia
Toríbio
Alderico
Rio de Janeiro
Paz e Terra
1976
MANN, P. H. Métodos de investigação sociológica. Rio de Janeiro, Zahar,1970em MARCONI, M. A. e LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. SP: Atlas, 2003.
MANN
P. H.
Métodos de investigação sociológica
Rio de Janeiro, SP
Zahar
1970
MARCONI
M. A.
LAKATOS
E. M.
Fundamentos de Metodologia Científica
Atlas
2003
QUATERMAN, J.S. The matrix. Computer Networks and Conferencing Systems Worldwide em SANDBOTHE, M. Interaktivität - Hypertextualität - Transversalität: Eine medienphilosophische Analyse des internet" em Mythos internet, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1996.
QUATERMAN
J.S.
The matrix. Computer Networks and Conferencing Systems Worldwide
SANDBOTHE
M.
Interaktivität - Hypertextualität - Transversalität: Eine medienphilosophische Analyse des internet" em Mythos internet
Frankfurt
Main
Suhrkamp
1996
RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. São Paulo: Atlas, 2007.
RICHARDSON
R. J.
Pesquisa Social: Métodos e Técnicas
São Paulo
Atlas
2007
TAKAHASHI, T. (Org.) Sociedade da Informação no Brasil - Livro Verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000.
TAKAHASHI
T.
Sociedade da Informação no Brasil - Livro Verde
Brasília
Ministério da Ciência e Tecnologia
2000
VEER, R. VAN DER e VALSINER, J. Vygotsky uma síntese. São Paulo, Loyola, 1996.
VEER
R. VAN DER
VALSINER
J.
Vygotsky uma síntese
São Paulo
Loyola
1996
VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento de da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
VYGOTSKY
L. S.
A construção do pensamento de da linguagem
São Paulo
Martins Fontes
2000
WERTSCH, J. V. Mind as action. New York: Oxford Uni Press, 1998.
WERTSCH
J. V.
Mind as action
New York
Oxford Uni Press
1998
1
Também de 1922, Cuban transcreve um poema de uma professora, intitulado "Antiquado", que ilustra o sentimento do educador que se sente ultrapassado pelo discurso das maravilhas de novas tecnologias na educação. Tradução de Cysneiros, 1998.
2
Anna Maria Canavarro Benite - Instituto de Química. Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia. Goiás. Brasil anna@quimica.ufg.br
3
Claudio Roberto Machado Benite - Unidade Universitária de Ciências Exatas e Tecnológicas. Instituto de Química. Universidade Estadual de Goiás (UEG), Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia. Goiás. Brasil. claudio.benite@ueg.br
Authorship
Anna Maria Canavarro Benite
Instituto de Química. Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia. Goiás. Brasil anna@quimica.ufg.brUniversidade Federal de GoiásBrasilGoiânia, GO, BrasilInstituto de Química. Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia. Goiás. Brasil anna@quimica.ufg.br
Claudio Roberto Machado Benite
Unidade Universitária de Ciências Exatas e Tecnológicas. Instituto de Química. Universidade Estadual de Goiás, Goiânia - GO.Universidade Estadual de GoiásBrasilGoiânia, GO, Brasil Unidade Universitária de Ciências Exatas e Tecnológicas. Instituto de Química. Universidade Estadual de Goiás, Goiânia - GO.
SCIMAGO INSTITUTIONS RANKINGS
Instituto de Química. Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia. Goiás. Brasil anna@quimica.ufg.brUniversidade Federal de GoiásBrasilGoiânia, GO, BrasilInstituto de Química. Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia. Goiás. Brasil anna@quimica.ufg.br
Unidade Universitária de Ciências Exatas e Tecnológicas. Instituto de Química. Universidade Estadual de Goiás, Goiânia - GO.Universidade Estadual de GoiásBrasilGoiânia, GO, Brasil Unidade Universitária de Ciências Exatas e Tecnológicas. Instituto de Química. Universidade Estadual de Goiás, Goiânia - GO.
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas GeraisAv. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 -
Belo Horizonte -
MG -
Brazil E-mail: ensaio@fae.ufmg.br
rss_feed
Stay informed of issues for this journal through your RSS reader