Open-access The Computer on Chemistry Education: Impressions versus Reality. In Focus Public Schools of the Baixada Fluminense.

epec Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte) Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte) 1983-2117 Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais The use of Technologies of Information and Communication (TIC) in education has called attention. This use allows different interpretations on the use of computers in the teaching and learning process. Thus, this article reports a reflection on socio-historical and cultural basis, about the potentialities and limitations of the use of computers for Chemistry Education in State High Schools in Baixada Fluminense, a region in the state of Rio de Janeiro, Brazil. Some general considerations, for the first experiments using this conclude our presentation of research results. Texto completo disponível apenas em PDF. Full text available only in PDF format. BENITE, A. M. C. e BENITE, C. R. M. (2007) Ensino de Química Mediado por Computador: Impressões e Realidade. 30a RASBQ, 2007. BENITE A. M. C. BENITE C. R. M. 2007 Ensino de Química Mediado por Computador: Impressões e Realidade 30a RASBQ 2007 BENITE, C. R. M. (2005) Avaliação de Tecnologias Educacionais no Ensino de Química em Nível Médio, RJ: IBRAG, UERJ, 2005(Monografia Especialização). BENITE C. R. M. 2005 Avaliação de Tecnologias Educacionais no Ensino de Química em Nível Médio RJ IBRAG, UERJ Monografia Especialização BRANDÃO, C. R. Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984. BRANDÃO C. R. Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo Editora Brasiliense 1984 BRASIL. MEC. SEMTEC. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnologia, 1998. BRASIL MEC SEMTEC Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio Brasília Secretaria de Educação Média e Tecnologia 1998 BRETON, P. História da informática. São Paulo: Editora Unesp, 1991. BRETON P. História da informática São Paulo Editora Unesp 1991 CRONJÉ, J. C. Metaphors and model in internet-based learning. Computers and Education, New York, v.37, 2001. CRONJÉ J. C. Metaphors and model in internet-based learning Computers and Education New York 37 2001 CUBAN, L. Teachers and Machines: The Classroom use of Technology Since 1920. New York: Teachers College Press, 1986. CUBAN L. Teachers and Machines: The Classroom use of Technology Since 1920 New York Teachers College Press 1986 DAWES, L. First connections: teachers and the National Grid for Learning. Computers and Education, New York, 33, 1999. DAWES L. First connections: teachers and the National Grid for Learning Computers and Education New York 33 1999 DEMO, P. Conhecimento e Aprendizagem na Nova Mídia. Brasília, Ed. Plano, 2001. DEMO P. Conhecimento e Aprendizagem na Nova Mídia Brasília Ed. Plano 2001 EICHLER, M. e DEL PINO, J. C. Popularização da Ciência e Mídia Digital no Ensino de Química. Química Nova na Escola, n.15, p. 24-27, 2002. EICHLER M. DEL PINO J. C. Popularização da Ciência e Mídia Digital no Ensino de Química Química Nova na Escola 15 24 27 2002 FERREIRA, V. F. As Tecnologias interativas no ensino. Quim. Nova. 21, 780, 1998. FERREIRA V. F. As Tecnologias interativas no ensino Quim. Nova 21 780 780 1998 GIORDAN, M. A internet vai à escola: domínio e apropriação de ferramentas culturais. Educação e Pesquisa, São Paulo, 31, 1, p.57-78, 2005. GIORDAN M. A internet vai à escola: domínio e apropriação de ferramentas culturais Educação e Pesquisa São Paulo 31 1 57 78 2005 GIORDAN, M. Algumas Questões Técnicas e Metodológicas sobre o Registro da Ação na Sala de Aula: Captação e Armazenamento Digitais em SANTOS, F.M.T.S. e HOOD, J. B. Research on computers in chemistry education, Journal of Chemistry Education, 71, p.196-200, 1994. GIORDAN M. Algumas Questões Técnicas e Metodológicas sobre o Registro da Ação na Sala de Aula: Captação e Armazenamento Digitais SANTOS F.M.T.S. HOOD J. B Research on computers in chemistry education Journal of Chemistry Education 71 196 200 1994 KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978. KOPNIN P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento Rio de Janeiro Civilização Brasileira 1978 KOSIK, K. Dialética do concreto. Trad. Célia Neves e Alderico Toríbio, Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976. KOSIK K. Dialética do concreto Neves Célia Toríbio Alderico Rio de Janeiro Paz e Terra 1976 MANN, P. H. Métodos de investigação sociológica. Rio de Janeiro, Zahar,1970em MARCONI, M. A. e LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. SP: Atlas, 2003. MANN P. H. Métodos de investigação sociológica Rio de Janeiro, SP Zahar 1970 MARCONI M. A. LAKATOS E. M. Fundamentos de Metodologia Científica Atlas 2003 QUATERMAN, J.S. The matrix. Computer Networks and Conferencing Systems Worldwide em SANDBOTHE, M. Interaktivität - Hypertextualität - Transversalität: Eine medienphilosophische Analyse des internet" em Mythos internet, Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1996. QUATERMAN J.S. The matrix. Computer Networks and Conferencing Systems Worldwide SANDBOTHE M. Interaktivität - Hypertextualität - Transversalität: Eine medienphilosophische Analyse des internet" em Mythos internet Frankfurt Main Suhrkamp 1996 RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. São Paulo: Atlas, 2007. RICHARDSON R. J. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas São Paulo Atlas 2007 TAKAHASHI, T. (Org.) Sociedade da Informação no Brasil - Livro Verde. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. TAKAHASHI T. Sociedade da Informação no Brasil - Livro Verde Brasília Ministério da Ciência e Tecnologia 2000 VEER, R. VAN DER e VALSINER, J. Vygotsky uma síntese. São Paulo, Loyola, 1996. VEER R. VAN DER VALSINER J. Vygotsky uma síntese São Paulo Loyola 1996 VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento de da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2000. VYGOTSKY L. S. A construção do pensamento de da linguagem São Paulo Martins Fontes 2000 WERTSCH, J. V. Mind as action. New York: Oxford Uni Press, 1998. WERTSCH J. V. Mind as action New York Oxford Uni Press 1998 1 Também de 1922, Cuban transcreve um poema de uma professora, intitulado "Antiquado", que ilustra o sentimento do educador que se sente ultrapassado pelo discurso das maravilhas de novas tecnologias na educação. Tradução de Cysneiros, 1998. 2 Anna Maria Canavarro Benite - Instituto de Química. Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia. Goiás. Brasil anna@quimica.ufg.br 3 Claudio Roberto Machado Benite - Unidade Universitária de Ciências Exatas e Tecnológicas. Instituto de Química. Universidade Estadual de Goiás (UEG), Mestrado em Educação em Ciências e Matemática. Universidade Federal de Goiás (UFG). Goiânia. Goiás. Brasil. claudio.benite@ueg.br
location_on
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 - Belo Horizonte - MG - Brazil
E-mail: ensaio@fae.ufmg.br
rss_feed Stay informed of issues for this journal through your RSS reader
Accessibility / Report Error