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Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), Volume: 14, Issue: 1, Published: 2012
  • EDITORIAL Editorial

    Vieira, Rodrigo Drumond
  • SCIENCE EDUCATION MODELS IN MUSEUMS: ANALYSIS OF GUIDED TOURS Artigo

    Marandino, Martha; Ianelli, Isabela Tacito

    Abstract in Portuguese:

    O artigo identifica modelos de educação em ciências que fundamentam as visitas orientadas realizadas em dois museus: o zoológico Quinzinho de Barros, em Sorocaba/SP, e o Museu de Zoologia da USP/SP. A pesquisa qualitativa foi feita a partir do levantamento e análise de documentos e entrevistas oriundos dos mestra dos de Garcia (2006) e Martins (2006). Os resultados indicam que o modelo predomi nante em ambas as instituições é o construtivista. Em menor grau aparecem os mo delos de redescoberta, CTS, tradicional e tecnicista. No entanto, em ambas as insti tuições, aspectos referentes a quase todos os modelos são evidenciados, o que levanta questionamentos sobre até que ponto os museus assumem, de forma consistente, determinadas concepções pedagógicas em suas ações educativas.

    Abstract in English:

    The paper identifies science education models raised as references in gui de tours in two museums: Quinzinho de Barros Zoo/Sorocaba and the Zoology Mu- seum/USP/São Paulo. The research methodology was qualitative, from the collec tion and analysis of documents and interviews taken from Garcia (2006) and Martins (2006) Master's degree. Results point that the predominant science education model in both institutions is constructivist. In a lesser degree, rediscover, STS, traditional and technicist models were present. We do note, however, that in both institutions, as pects related to nearly every model are made evident. Such references raise queries about to what degree museums assume, in a consistent way, particular pedagogical conceptions in their educational activities.
  • SCIENCE TEACHER EDUCATION BASED ON ASSOCIATION OF CRAFT FELLOW Artigo

    Feitosa, Raphael Alves; Leite, Raquel Crosara Maia

    Abstract in Portuguese:

    Neste trabalho, trilhamos os caminhamos na formação dos artistas dentro de corporações de ofício e de academias de arte e ofícios. Buscamos tecer uma teia de relações entre os campos da ciência e da arte e indicamos que é possível se pensar na formação de artistas-reflexivos. Pensamos que a formação do professorado deve ser cooperativa, interdisciplinar, dialogicamente compartilhada entre os aprendizes- mestres através da teoria-prática, assim como ocorre na formação artística, visando- se à tecedura de saberes parceiros, mostrando-se que a educação das Artes pode ser inspiradora para o magistério das Ciências. Ponderaremos ainda sobre o "aplica- cionismo" que dicotomiza teoria e prática, dando um enfoque especial para as pos sibilidades desse tipo de formação dentro dos estágios supervisionados.

    Abstract in English:

    For this paper, we follow the path through the training of artists in craft guilds and academies of art and crafts. We sought to weave a web of connections between the teaching fields of science and art, and indicate that the training of more reflective artists is conceivable. We believe that teacher training should be coopera tive, interdisciplinary, dialogically shared among apprentices-masters through theory and practice, as it takes place for artistic training, aiming to weave together different partner knowledges, showing that the education in art can be inspiring for the tea ching of science. We will ponder on the "aplicationism" that dichotomizes theory and practice, with special focus on the possibilities of such training for the teacher's edu cation.
  • EDUCATIONAL POLICIES, PARTICIPATION AND DEMOCRATIC MANAGEMENT OF THE BRAZILIAN SCHOOL IN CONTEMPORANEITY Artigo

    Lima, Paulo Gomes; Aranda, Maria Alice de Miranda; Lima, Antonio Bosco de

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem como objetivo analisar os condicionantes sócio-históricos das políticas educacionais no Brasil, o entendimento da participação como um dos canais do processo democrático e a gestão democrática da escola a partir da década de 1990. Utilizamos como caminho metodológico o materialismo histórico-dialético com o intuito recorrente de problematizar os elementos desveladores do objeto or ganizados em três eixos, a saber, a) políticas educacionais no Brasil: consensualidade e naturalização; b) participação e democracia induzidas na e para a escola no Brasil; e c) gestão democrática: olhares e leituras de mundo. O estudo evidenciou a necessi dade de processos emancipatórios e políticos da escola no Brasil não condicionados por sua redução à lógica do mercado, mas orientados pelo processo de construção permanente da consciência coletiva e emancipação na razão libertadora do homem.

    Abstract in English:

    This article aims to analyze the socio-historical conditions of educatio nal policies in Brazil, the understanding of participation as one of the channels of the democratic process and democratic administration of the school since the 1990s. We used as a methodological path historical and dialectical materialism in order to ques tion the applicant unveiled elements of the object held in three axes, namely a) edu cational policies in Brazil: consensuality and naturalization; b) participation and de mocracy in the induced and the school in Brazil; and c) democratic management: views and readings of the world. The study showed the need for emancipatory and political processes of the school in Brazil is not conditioned by its reduction to the market logic, but on the process of ongoing construction of collective consciousness and emancipation in the ratio of liberation of man.
  • CONTRIBUTIONS OF DIDACTIC RATIONAL RECONSTRUCTION IN THE DEVELOPMENT OF MORE ACCEPTABLE EPISTEMOLOGICAL CONCEPTIONS ON THE NATURE OF SCIENCE AND SCIENTIFIC PROGRESS Artigo

    Silva, Osmar Henrique Moura da; Laburú, Carlos Eduardo; Nardi, Roberto

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo insere-se na linha de pesquisa das concepções sobre a natu reza da ciência (CNC) no ambiente escolar. Mais especificamente, naquele professor de ciências naturais que diz não se interessar pela filosofia, normalmente se nota uma tendência de se entender e se ensinar uma visão de ciência pronta/acabada e imutá vel, que influencia diretamente a concepção de ciência nos estudantes. Realiza-se a aplicação de uma reconstrução racional didática no ensino médio cujos resultados vão ao encontro da concepção educacional mais epistemologicamente aceitável sobre a natureza da ciência como algo provisório, variável e controverso.

    Abstract in English:

    This study inserts itself in the research line conceptions on the nature of the science (CNC) in the school atmosphere. More specifically, on that teacher of natural sciences who claims not to be interested in philosophy, it is usually noticed a tendency to understand and to teach a vision of a ready/ finished and unalterable science, which directly influences the students conception of science. Discussed here is the application of a didactic rational reconstruction in high school, the results of which are compatible with a more epistemologically acceptable educational concep tion on the nature of science as something provisory, variable and controversial.
  • PROPOSAL OF A DIDACTIC SEQUENCE FOR THE TEACHING OF SEASONS OF THE YEAR IN BASIC EDUCATION Artigo

    Taxini, Camila Linhares; Puga, Cintia Cristina Isicawa; Silva, Caio Samuel Franciscati; Oliveira, Rosemary Rodrigues

    Abstract in Portuguese:

    Esta pesquisa objetivou desenvolver uma sequência didática para o ensino do tema "Estações do ano", capaz de proporcionar aos alunos uma visão global dos conteúdos envolvidos e as relações entre o saber científico e o cotidiano, na busca de se possibilitar que o conhecimento seja relacionado à estrutura cognitiva dos es tudantes de modo significativo, sendo ancorado nela. Para o desenvolvimento das atividades de ensino foram utilizadas várias modalidades didáticas, tais como brains torming, dramatização, jogo, pesquisa, problematização, vídeo, entre outras, na tenta tiva de se atender às diferenças individuais dos alunos. Os achados indicam que a se quência didática desenvolvida favoreceu os processos de ensino e aprendizagem. As produções dos alunos revelaram ainda que as atividades tiveram diferentes níveis de significância para os mesmos.

    Abstract in English:

    This work aimed to develop a didactic sequence for teaching the theme "Seasons", apropiate to provide students with an overview of the content involved and the association between scientific knowledge and daily life, in an attempt to crea te a knowledge that is significantly anchored in the students cognitive structures. In order to reach the students' individualitites, many methods were used in the develop ment of educational activities, such as brainstorming, drama, play, search, questio ning, video, among others. The results indicated that the didactic sequence favored the development of teaching and learning processes. The students' productions also revealed that the activities have different levels of significance.
  • SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY; WORK AND EDUCATION: OPPORTUNITIES IN CURRICULUM INTEGRATION OF PROFESSIONAL AND TECHNOLOGIC EDUCATION Articles

    Araújo, Abelardo Bento; Silva, Maria Aparecida da

    Abstract in Portuguese:

    Supondo haver lacunas na produção teórica sobre Currículo, especialmen te integrando os campos Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e Trabalho e Educa ção (T&E), este artigo questiona a possibilidade de integrar os pressupostos desses campos no currículo da Educação Profissional e Tecnológica (EPT). Ciente da im possibilidade de responder cabalmente à indagação, o texto pretende ser ponto de partida para discussões futuras. Primeiramente, analisam-se as obras A estrutura das revoluções científicas, de Thomas Kuhn, e Primavera silenciosa, de Rachel Carson, publi cadas no ano de 1962 - dialogando-se com autores que discutem CTS em educação. Em um segundo momento, analisam-se produções contemporâneas sobre os vín culos entre T&E na sociedade capitalista, evidenciando-se possibilidades de inte gração entre os dois campos, relacionando-os ao currículo da EPT.

    Abstract in English:

    Assuming there are gaps in the theoretical production of the field of curriculum, especially integrating the fields Science, Technology and Society (CTS) and Labor and Education (T&E), this article questions the possibility of integrating the assumptions of these fields in the curriculum of Vocational and Technological Education (VTE). Aware of the impossibility to fully respond to the inquiry, the text aims to be a starting point for future discussions. First, we analyze the works The Structure of Scientific Revolutions, by Thomas Kuhn, and Silent Spring, by Rachel Carson, published in 1962 - in dialogue with authors discussing CTS in education. Secondly, we analyze contemporary productions about the links between T&E in capitalist society, showing the possibilities of integration between the two fields, linking them to the curriculum of the VTE.
  • DISPUTES OVER GLOBAL WARMING: MOVEMENT OF VOICES AND MEANINGS PRODUCED IN THE CLASSROOM Artigo

    Barbosa, Luís Gustavo D' Carlos; Lima, Maria Emília Caixeta de Castro; Machado, Andrea Horta

    Abstract in Portuguese:

    A utilização de problemas sociocientíficos controversos nos currículos CTS demanda compreensão do posicionamento dos sujeitos, convidados na contempo- raneidade a vivenciar uma nova relação com a ciência. Neste artigo analisamos um episódio de aula de Química no ensino médio. Com base na teoria da enunciação de Bakhtin, diferentes vozes foram trazidas para debate, momento em que focalizamos as interações discursivas sobre o efeito estufa e aquecimento global. Inicialmente os estudantes revelaram não ter consciência da natureza controversa do tema, além de criarem expectativas quanto a um posicionamento único e verdadeiro da ciência. Diferentes ritmos de apropriação da palavra do outro, acentos afetivos e ideológicos foram observados durante a tomada de consciência sobre a controvérsia.

    Abstract in English:

    The use of controversial socioscientific issues in the STS curriculum demands understanding of the positioning of subjects, invited in the contempo raneity to experience a new relationship with science. In this article we review an episode of a high school's Chemistry class. Grounded in the Bakhtin's theory of enunciation, different voices were brought into the debate, when we focus on the discursive interactions about the greenhouse effect and global warming. Initially the students sho- wed to be unaware of the controversial nature of the topic as well as creating expec-tations according to a unique and true scientific positioning. Different rates of others' word's ownership, emotional and ideological accents were observed during the increasing awareness about the controversy.
  • EMERGENT PARADIGMS, KNOWLEDGE AND ENVIRONMENT Artigo

    Keitel, Liane; Pereira, Reginaldo; Berticelli, Ireno Antônio

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem por objetivo estimular o debate sobre novos modos de se compreender/ tratar o mundo com os recursos científico-epistêmicos. Para tal, o es tudo levanta e analisa novas formas de relacionamento científico com o mundo, com fundamento em paradigmas emergentes em ciências, tais como a teoria dos sistemas de Bertalanfy, a teoria de auto-organização de von Foerster, Ilya Prigogine, Henri Atlan e Edgar Morin, do acaso e necessidade de Monod, de autopoiese de Humberto Maturana e Francisco Varela, com suas emergentes possibilidades epistemológicas e também educacionais. Utiliza-se o método reconstrutivo, ou seja, colocam-se em diálogo teóricos e teorias diferentes que possam fornecer sustentação argumentativa para a tese central defendida.

    Abstract in English:

    This article has the objective of stimulate the discussion about new ways of comprehending/discussing the world with scientific-epistemic recourses. For that very reason this study enlists and analyses new forms of scientifical acquaintence with the world, based on emergent paradigms in sciences, just as Bertalanfy's systems theory, theory of auto-organization of Ilya Prigogine, Henri Atlan and Edgar Morin, the random and necessity theory of Monod, the autopoiesis theory of Humberto Maturana and Francisco Varela, with theirs epistemological and also educational possibilities. The reconstructive method is used, that is, different theoretical authors, different theories are placed in dialogue with the objective of supplying argumen tative support to the main thesis of this article.
  • SCIENCE EDUCATION AND CLASSROOM INTERACTION: SOME DIRECTIONS FOR A DYNAMIC ANALYSIS Artigo

    Buty, Christian; Badreddine, Zeynab; Régnier, Jean-Claude

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo trata da seguinte ideia: a análise de situações de sala de aula devem combinar uma conjunto de quatro parâmetros para desvendar a complexi dade e a riqueza. Os parâmetros em questão são os aspectos epistemológicos conti dos no discurso, a forma das representações utilizadas, o tipo de interação discursiva e as formas de engajamento dos atores na situação. Ferramentas metodológicas são propostas para construir a articulação entre estes diferentes aspectos. Uma situação é analisada, a título de exemplo, seguindo as quatro dimensões.

    Abstract in French:

    Cet article repose sur l'idée suivante : l'analyse des situations de classe doit combiner un ensemble de quatre paramètres pour en démêler la complexité et la richesse. Les paramètres en question sont les aspects épistémologiques contenus dans le discours, la forme des représentations utilisées, le type d'interactions discur sives, les formes d'engagement des acteurs dans la situation. Des outils métho dologiques sont proposés pour construire l'articulation entre ces différents aspects. Une situation est analysée, à titre d'exemple, suivant les quatre dimensions.

    Abstract in English:

    This paper is grounded upon the following idea: analysing classroom situations makes it necessary to combine a set of four parameters, in order to sort out their complexity and their richness. These parameters are the epistemological aspects in the discourse, the form of the representations, the kind of discursive in teractions, the kind of engagement of the participants in the situation. Methodologi cal tools are proposed for articulating the various aspects. A particular situation is analysed, as an example, in accordance with the four dimensions.
  • CONSEQUENCES OF THE LEGAL TERMS ON TEACHER EDUCATION OF THE ELEMENTARY AND HIGH SCHOOL IN CURRICULAR CONFIGURATIONS OF TEACHER EDUCATION UNDERGRADUATE PROGRAMS IN CHEMISTRY AND TEACHER IDENTITY FORMATION Dossiê

    Dutra, Edna Falcão; Terrazzan, Eduardo A.

    Abstract in Portuguese:

    O projeto de pesquisa DIPIED tem desenvolvido o estudo das reformu lações em cursos de licenciatura (CL), procurando contribuir para compreensão da organização das configurações curriculares desses cursos. Neste trabalho, tomamos por base CL em Química de sete instituições de ensino superior, UEM, UESC, UFAL, UFSCar, UFSM, UFSJ e URI, para analisar possibilidades das suas configu rações curriculares favorecerem a formação identitária do professor. Como fontes de informação, utilizamos projetos político-pedagógicos (PPP) desses cursos. Cons tatamos que há algumas limitações para formação de identidade profissional que diferencie o professor da Educação Básica do bacharel atuante na área correspon dente. De modo geral, os perfis profissionais expressos nesses PPPs contêm elemen tos favoráveis à estruturação de processos formativos que contribuam para formação da identidade profissional do professor.

    Abstract in English:

    DIPIED research project has developed, as one of its activities, the study of recent reformulations carried out in Undergraduate Teacher Education Programs, seeking to contribute for comprehension of their curricular configuration. In this paper, we took as base the Undergraduate Teacher Education Programs in Chemistry from five Institutions of Higher Education, UEM, UESC, UFAL, UFSCar, UFSM, UFSJ and URI, to analyze how curricular configurations affect teacher iden tity formation. As sources of information, we used Political-Pedagogic Project of these programs. We pointed out that, there are still some limitations for the forma tion of a professional identity that differentiates the teacher of basic education of an operating bachelor in the area of the corresponding knowledge. However, on the whole, the express professional profiles in the PPP of these courses contain favora ble elements to the structuring of formative processes that contribute to formation of the professional identity of a teacher.
  • STUDIES INVOLVING LANGUAGE AND CHEMICAL EDUCATION IN THE PERIOD OF 2008 TO 2010, SOME CONSIDERATIONS Dossiê

    Flor, Cristhiane Cunha; Cassiani, Suzani

    Abstract in Portuguese:

    A incorporação dos trabalhos de Lev S. Vigotsky às pesquisas em ensino de Ciências gerou articulações entre linguagem e Educação Científica no sentido de se estudar a utilização e papel das analogias nesse contexto e o discurso, leitura e escri ta no âmbito do ensino de ciências, por exemplo. Diante desse cenário, temos como proposta apresentar uma revisão na literatura da área de Educação Científica, com recorte de trabalhos que envolvam estudos brasileiros, linguagem e educação química em sala de aula. Entre os resultados, encontramos três enfoques principais: papel e funcionamento de analogias no ensino de Química, análise de interações discursivas em sala de aula e escrita e leitura de artigos científicos e divulgação científica no ensi no superior.

    Abstract in English:

    The incorporation of the works of Lev S. Vigotsky to the researches in education on Sciences generated articulations between language and Scientific Edu cation in that which concerns the utilization and role of analogies in that context, and the utilization of talking, reading and writing in the context of the education of sciences, for example. With that setting, we have the proposal of showing a revision in the literature of the area of Scientific Education, doing a clipping of works that involve Brazilian studies, language and Chemical Education in classroom. Between the results, we find three main approachs: roles and operation of analogies in the education of Chemistry, analysis of discursives interactions in classroom and written and reading of scientific articles and scientific disclosure in the higher education.
  • ANALOGIES FOR TEACHING BIOCHEMISTRY IN HIGH SCHOOL Dossiê

    Barbosa, Jéssica Ulisses; Leal, Murilo Cruz; Rossi, Samuel Quinaud; Dias, Tamara Nayara; Ferreira, Karla Aparecida; Oliveira, Cristiane Pereira de

    Abstract in Portuguese:

    O artigo tem como objetivos apresentar uma proposta de abordagem de temas de Bioquímica no Ensino Médio por meio de analogias, bem como avaliar a pertinência dessa proposta a partir de comentários escritos dos estudantes. O projeto "ExpoBiochimica: Compreendendo Fenômenos Bioquímicos por Meio de Analo gias" foi desenvolvido na Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). A apre sentação dos temas bioquímicos associados a sistemas analógicos cotidianos deu-se por meio de painéis. O material produzido, envolvendo oito temas, foi exposto em escolas públicas por alunos das licenciaturas de Ciências Biológicas e Química da UFSJ. Os comentários elaborados pelos alunos do Ensino Médio são discutidos no artigo, caracterizando uma avaliação positiva do uso de analogias para o ensino- aprendizagem de conteúdos bioquímicos.

    Abstract in English:

    The article aims to present a proposal for addressing issues of Bio chemistry in high school by means of analogies, and assess the relevance of such a proposal from the students' written comments. The project "ExpoBiochimica: Un derstanding Biochemical Phenomena through Analogies " was developed at the Fed eral University of São João del-Rei (UFSJ). The presentation of the issues associated with biochemical analog was given daily through dashboards. The material produced, involving eight subjects was exposed in public schools by the undergraduate students of Biological Sciences and Chemistry UFSJ. The comments made by high school students are discussed in the article, featuring a positive evaluation of the use of analogies for teaching and learning of biochemical content.
  • THE SECRET OF ARTHUR CLARKE: A SEMIOTIC MODEL FOR APPROACHING SOCIAL ISSUES OF SCIENCE USING THE SCIENCE FICTION Dossiê

    Piassi, Luís Paulo de Carvalho

    Abstract in Portuguese:

    O uso da ficção científica no ensino de Ciências tem sido proposto por diversos autores. Neste trabalho lançamos mão da semiótica greimasiana, que con sidera a significação do texto sob o ponto de vista narrativo, para a análise de um con to de Arthur Clarke. Consideramos o texto a partir dos três níveis propostos pela teoria de Greimas: o discursivo, o narrativo e o fundamental. Pela articulação desses níveis construímos um modelo de análise baseado no nível discursivo, especifica mente na relação entre tema e figura, para funcionar como ferramenta para se ma pearem os temas sociais e políticos conexos com a ciência em obras de ficção cien tífica, para a elaboração de atividades didáticas que não se restrinjam à simples dis cussão conceitual.

    Abstract in English:

    The use of science fiction in Science teaching has been proposed by several authors. In this paper we use the greimasian semiotics, which considers the meaning of the text from a narrative point of view, to analyze a short story by Arthur Clarke. We consider a text from the three levels proposed by the Greimas theory: the discursive, the narrative and the fundamental. By articulating these levels we build up an analysis model based in the discursive level, specifically on the relationship between theme and figure, for using it as a tool for mapping social and political themes concerned with science in fictional works, to building up classroom activities not restricted to mere conceptual discussions.
  • SOCIOSCIENTIFIC SUBJECT "CACHAÇA" IN PRACTICAL CHEMISTRY CLASSES: A STS APPROACH Dossiê

    Santos, Míriam Stassun dos; Amaral, Carmem Lúcia Costa; Maciel, Maria Delourdes

    Abstract in Portuguese:

    Apresentamos pesquisa qualitativa referente a um estudo de caso, com estudantes da última série do curso técnico de Química integrado do CEFET-MG, adotando temas sociocientíficos (TS) com abordagem CTS nas aulas práticas de Química Orgânica Aplicada. Consideramos os resultados para o TS "cachaça" e obser vamos interações e diálogos entre professor e estudantes e a didática do professor. Registramos percepções e desenvolvimento de atitudes, valores (PIEARCTS) e ha bilidades. Na metodologia utilizamos observações, registros, gravações, filmagens e questionários. Ficou evidente a importância do professor na condução das dis cussões, nas estratégias envolvendo estudantes nas discussões e vivência de situações reais. Ressaltamos a inserção de TS nos currículos de Química como condição funda mental para desenvolver uma educação CTS humanista, e nos cursos de educação profissional, com potencialidades transformadoras.

    Abstract in English:

    This paper introduces a qualitative research over a case study, with stu dents from the last series of integrated Chemistry technician program in CEFET-MG, adopting socioscientific subjetcs (TS) with CTS approach in Applied Organic Chemis try practical classes. We consider the results to the TS " cachaça" and observe inte ractions and dialogues between teacher and students and the teacher's teaching. W7e documented perceptions and developing attitudes, values (PIEARCTS) and skills. Me thodology-wise, we used notes, records, recordings, filming and questionnaires. The importance of the teacher in the conduct of discussions, in the strategies involving students in discussions and experiencing real situations was evident. We emphasized the insertion of TS in the Chemistry curricula as a fundamental condition to develop CTS education and humanist in professional education courses, with the creation of new possibilities.
  • TRENDS FOR CHEMISTRY TEACHING: THE CASE OF INTERDISCIPLINARITY PROJECTS OF CHEMISTRY TEACHER EDUCATION IN GOIÁS Dossiê

    Mesquita, Nyuara Araújo da Silva; Soares, Márlon H. F. B.

    Abstract in Portuguese:

    Para adequar o contexto da formação de professores às orientações legais da educação básica, os projetos pedagógicos de cursos (PPC) de formação de pro fessores inseriram em seus textos a interdisciplinaridade tratando-a como um dos eixos norteadores da proposta pedagógica. A partir de tal aspecto, esta pesquisa in vestigou, por meio da análise textual discursiva, oito PPCs de cursos de licenciatura em Química do estado de Goiás, buscando identificar de que forma a interdiscipli naridade está caracterizada nos PPCs e se estes documentos apresentam a viabiliza ção da formação de caráter interdisciplinar para o futuro docente. Observamos que os PPCs apresentam a interdisciplinaridade como um dos eixos de suas propostas pedagógicas, mas não oferecem suporte teórico nem indicam os caminhos metodológicos para tal adequação.

    Abstract in English:

    To adapt the context of teacher education to legal guidelines of basic education, the undergraduate program's Pedagogical Projects of Courses (PPC) in serted interdisciplinarity in their texts, treating it as one of the guiding principles of the educational proposal. From of this aspect, this research investigated, through the discursive textual analysis, eight PPCs from Chemistry graduation programs in Goias, seeking to identify how interdisciplinarity is characterized in these PPCs and analyze if these documents show a feasible interdisciplinary training for future teach ers. We observed that the PPCs have the interdisciplinarity as one of their educa tional proposals axes, but do not offer support theoretical or methodological ways to indicate such suitability.
  • THE SOLUBILITY OF IONIC COMPOUNDS: HOW UNDERGRADUATE CHEMISTRY STUDENTS EXPLAIN THE BEHAVIOR OF SILVER CHLORIDE? Dossiê

    Lima, Analice de Almeida; Núnez, Isauro Beltrán

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho objetivou analisar se licenciandos em Química fazem uso de um modelo teórico de ligação química para explicar a solubilidade de um composto químico. A investigação foi realizada ao longo de três anos, com 55 estudantes do curso de licenciatura em Química da UFRN, utilizando-se, para tanto, como instru mento de pesquis,a um questionário com questões abertas. A análise dos dados reve lou que o modelo para as ligações iônicas não foi utilizado adequadamente para ex plicar o comportamento de um determinado composto iônico, o que indica limita ções quanto aos saberes relativos a esse conteúdo no grupo investigado. Esses resul tados evidenciam a importância da realização de discussões durante a formação ini cial de professores acerca dos diferentes saberes que farão parte da prática docente.

    Abstract in English:

    This study aimed to analyze whether future Chemistry teachers make use of a theoretical model of chemical bonding to explain the solubility of a chemi cal compound. The investigation was performed during a period of three years with 55 students from the UFRN Chemistry education program, using as a research tool a questionnaire with open questions. Data analysis revealed that the ionic bonding model was not used adequately to explain the behavior of a particular ionic com pound, revealing limitations in the knowledge related to this subject in the investi gated group. The results highlight the importance of fostering discussions during the initial teacher education about the different knowledges that will be part of their teaching practice.
  • THEORETICAL BACKGROUND OF THE PROCESS OF CONCEPT FORMATION AND ITS IMPLICATION FOR TEACHING AND LEARNING IN CHEMISTRY Dossiê

    Costa, Rodrigo Garrett da; Passerino, Liliana Maria; Zaro, Milton Antonio

    Abstract in Portuguese:

    A problemática do processo de formação de conceitos encontra expli cação nas diversas correntes filosóficas, dentre as quais podem ser citadas a empirista e a materialista dialética. A primeira acredita que o esquema formativo dos conceitos deva se apoiar nas experiências sensoriais e na capacidade de representação dos ob jetos, enquanto a segunda atribui grande importância aos conhecimentos historica mente construídos, destacando os aspectos relacionados tanto a sua antogênese quanto a sua filogênese. Nesse sentido, o presente trabalho pretende contribuir com as pesquisas em Educação Química, na medida em que busca uma maior aproxi mação entre as investigações de cunho filosófico-psicológico e as de caráter didático- pedagógico, particularmente quanto ao estudo das vias de desenvolvimento dos con ceitos científicos em situações de ensino e aprendizagem.

    Abstract in English:

    The problematic of the concepts formation process finds explanation in the several philosophical currents, among which the empiricist and the dialecti cal-materialistic can be mentioned. The former believes that the concepts formative scheme must be supported by the sensorial experience and by the object represen tation capacity, while the second gives great importance to the historically built knowledge, highlighting the aspects related to its antogenesis as well as to its phylo genesis. In this direction, the present work aims to contribute to the research in che mical education, as it searches an approximation between the psychological-phi losophical and the didactic-pedagogic investigation, particularly in relation to the study of the scientific concepts development on teaching and learning.
  • UMA CONVERSA A CONSIDERAR NO ENSINO DE CIÊNCIAS? Resenha

    Razera, Júlio César Castilho
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 - Belo Horizonte - MG - Brazil
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