Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), Volume: 17, Issue: 1, Published: 2015
  • EDITORIAL Editorial

    Nascimento, Silvania Sousa do
  • STUDENTS’ ASSESSMENT ABOUT THE PRACTICE TO PRODUCE RECORDS OF SCIENCE EDUCATION ACTIVITIES Artigos

    Paula, Helder de Figueiredo e; Talim, Sérgio Luiz

    Abstract in Portuguese:

    Nesta pesquisa, apresentamos os resultados da avaliação de um recurso que utilizamos para ensinar ciências: a produção de registros das atividades realizadas pelos estudantes em seus próprios cadernos. Nós investigamos se os estudantes valorizam a produção dos registros, bem como suas justificativas para o interesse ou o desinteresse por essa prática. Nossos dados foram gerados a partir de uma análise das respostas dadas por 196 estudantes a um questionário de avaliação do curso. No processo, nós utilizamos métodos estatísticos combinados com uma análise de enunciações fundamentada na Filosofia da Linguagem de Bakhtin e na Gramática Sistêmico- Funcional de Halliday. Nossos dados mostram que a maioria dos estudantes declara ter feito os registros com frequência e interesse, além de atribuir diversas funções aos mesmos.

    Abstract in Spanish:

    En esta investigación, presentamos los resultados de evaluación de un recurso que utilizamos para enseñar ciencias: la producción de registros de las actividades realizadas por los estudiantes en sus propios cuadernos. Investigamos si los estudiantes valoran la producción de registros, así como sus justificativas para el interés o desinterés por esa práctica. Nuestros datos fueron renegados a partir del análisis de respuestas dadas por 196 estudiantes a un cuestionario de evaluación del curso. En el proceso, utilizamos métodos estadísticos combinados con análisis de enunciaciones fundamentada en la Filosofía del Lenguaje de Bakhtin y en la Gramática Sistémico Funcional de Halliday. Nuestros datos muestran que la mayoría de los estudiantes declaran haber hecho los registros con frecuencia e interés, además de atribuir diversas funciones a los mismos.

    Abstract in English:

    In this research, we present a students' assessment about the practice to produce records of Science Education Activities. We wonder if students value the production of records, and how they justify their interests or disinterests in this practice. Our data were generated by analyzing the responses of 196 students to a questionnaire course evaluation. In this process we use typical statistical analysis of quantitative research methods, but we also produced an analysis of utterances inspired in the Bakhtin's Philosophy of Language and in Halliday's Systemic Functional Grammar. Our data shows that most students claims to have made records with attendance and interest. Moreover, they ascribe various functions to records.
  • EDUCATIONAL VIDEOPRODUCED BY PRE-SERVICE TEACHERS: A STUDY ON VIDEO RECEPTION AND MODES OF READING Artigos

    Bastos, Wagner Gonçalves; Filho, Luiz Augusto Coimbra de Rezende; Junior, Américo de Araujo Pastor

    Abstract in Portuguese:

    Neste trabalho, analisamos a produção e a recepção de um vídeo de autoria de alunos de uma Licenciatura em Biologia a fim de identificar o endereçamento e o significado preferencial de acordo com seus produtores e com as leituras feitas por um grupo de espectadores. Para isso, analisamos o vídeo, entrevistamos os produtores e fizemos uma exibição para seus colegas de turma. Os resultados indicam que o grupo, em sua maioria, identificou um significado preferencial ligeiramente diferente daquele concebido pelos produtores, contudo, avaliou como adequadas as estratégias de endereçamento utilizadas no vídeo. Além disso, notamos que mesmo a produção de um vídeo com intenções educativas explícitas está imersa em indeterminações e que os lugares construídos para o espectador podem ser diversamente reconfigurados por ele.

    Abstract in Spanish:

    En este trabajo, analizamos la producción y la recepción de un video producido por alumnos de una Licenciatura en Biología con fines de identificar el aderezamiento y el significado preferencial de acuerdo a sus productores y con las lecturas hechas por un grupo de espectadores. Para ello, analizamos el video, entrevistamos los productores e hicimos una exhibición para sus compañeros de clase. Los resultados indican que el grupo, en su mayoría, identificó un significado preferencial ligeramente diferente de lo que fue concebido por los productores, no obstante, evaluó como adecuadas las estrategias de aderezamiento utilizadas en el video. Además, notamos que mismo la producción de un video con intensiones educativas explícitas está inmersa en indeterminaciones y que los lugares construidos para el espectador pueden ser diversamente reconfiguradas por él.

    Abstract in English:

    In this paper, we examined the production and reception of a video produced by Biology pre-service teachers in order to identify the mode of address and the preferred meaning according to its producers and according to the readings made by a group of spectators. For this, we analyze the video, interviewed the producers and screened the video for their classmates. The results indicate that the group mostly identified a slightly different preferred meaning than the one conceived by the producers. Neverthelessthey assessed as appropriate the strategies for addressing used in the video. Besides we noted that even the production of a explicit educational purposevideo is immersed in indetermination and that the places constructed for the viewers can be diversely reconfigured by them.
  • TECHNICAL FEATURES OF NATURAL SCIENCES HANDOUTS PRODUCED BY HAND-OUT TEACHING SYSTEMS AND ADOPTED IN A MUNICIPAL SCHOOL NETWORK Artigos

    Bego, Amadeu Moura; Terrazzan, Eduardo Adolfo

    Abstract in Portuguese:

    Como decorrência da Reforma Gerencial do Estado Brasileiro, da implantação da política de fundos para a educação e do vertiginoso processo de municipalização do Ensino Fundamental, municípios brasileiros passaram a estabelecer parcerias com o setor privado. Dentre essas modalidades, a aquisição de Sistemas Apostilados de Ensino (SAEs) envolve a contratação de empresas para compra de materiais didáticos e assessoria didático-pedagógica. Neste trabalho, pautado nos princípios teórico-metodológicos da pesquisa qualitativa e utilizando roteiro de análise textual, buscamos apresentar as características das apostilas de Ciências da Natureza produzidas por um SAE adotado em uma Rede Escolar Pública Municipal (REPM). Após o processo de análise, concluímos que as apostilas produzidas pelo SAE não contemplam satisfatoriamente os critérios de qualidade estabelecidos pelo PNLD.

    Abstract in Spanish:

    Como resultado de la Reforma Gerencial del Estado Brasileiro, de la implantación de la política de fondos para la educación y de el vertiginoso proceso de municipalización de la Primaria, municipios brasileños pasaron a establecer asociaciones con el sector privado. Entre esas modalidades, la adquisición de Sistemas de Cuadernos de Enseñanza (SCEs) involucra la contratación de empresas para compra de materiales didácticos y asesoría didáctico-pedagógica. En este trabajo, pautado en los principios teórico-metodológicos de investigación cualitativa y utilizando guion de análisis textual, buscamos presentar las características de los cuadernos de Ciencias de la Naturaleza producidos por un SCE adoptado en una Red Escolar Pública Municipal (REPM). Después del proceso de análisis, concluimos que los cuadernos producidos por el SCE no contemplan satisfactoriamente los criterios de calidad establecidos por el Programa Nacional del Libro Didáctico.

    Abstract in English:

    As a result of the Brazilian State Management Reform, the implementation of education policy funds and the vertiginous process of elementary school municipalization, several counties began to establish partnerships with the private sector. Among the partnership arrangements signed, the acquisition of the Hand-Out Teaching Systems (HOTS) involves hiring companies to purchase instructional materials and pedagogical-didactic advice. In this paper, guided by the theoretic- methodological principles of qualitative research and using textual analysis script, we seek to present the characteristics of Natural Sciences handouts produced by HOTS and adopted in a municipal school network. After the analysis process, we conclude that Natural Sciences handouts produced by HOTS do not satisfactorily fulfill quality criteria established by the National Textbook Program.
  • "WHO SAVED ME FROM IT?": REPRESENTATIONS ABOUT TEACHERS DIGITAL TECHNOLOGY Artigos

    Rosa, Marcelo Prado Amaral; Eichler, Marcelo Leandro; Catelli, Francisco

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste estudo foi investigar as representações dos docentes sobre a relação entre o ensino dos conteúdos programáticos da disciplina de química e as tecnologias digitais, com a finalidade de identificar aspectos que permeiam e/ou circundam as estratégias didático-pedagógicas. A pesquisa teve como sujeitos cinco docentes. O instrumento de coleta de dados foi a entrevista aberta. A análise dos dados foi baseada no método da análise textual discursiva. Do contexto emergiram duas categorias: i) Aqui não tem condições; e ii) Ajuda a ver o cotidiano. Foi possível constatar a existência de divergências com relação aos discursos e às práticas no que concerne à utilização das tecnologias digitais.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo de este estudio fue investigar las representaciones de los docentes acerca la relación entre la enseñanza de contenidos programáticos de química y las tecnologías digitales, con la finalidad de identificar aspectos que permean y/o circundan las estrategias didáctico-pedagógicas. La investigación tuvo como sujetos cinco docentes. El instrumento de colecta de datos fue la entrevista abierta. El análisis de los datos estuvo basada en el método de análisis textual discursivo. Emergieron dos categorías a partir del contexto: i) Aquí no hay condiciones; y ii) Ayuda a ver el cotidiano. Fue posible constatar la existencia de divergencias con respeto a los discursos y a las prácticas en lo que concierne al uso de tecnologías digitales.

    Abstract in English:

    The aim was to investigate the role of teachers on the relationship between teaching the syllabus content of chemical and digital technologies, with the aim of identifying aspects that permeate and/or surround the didactic and pedagogical strategies. The research had five teachers as subjects. The instrument for data collection was open interview. Data analysis was based on the method of discursive textual analysis. Context emerged two categories: i) There are no conditions; and ii) Help to see the everyday. It was established that differences exist with respect to the discourses and practices regarding the use of digital technologies.
  • A HISTORICAL RESCUE AND PHILOSOPHICAL STUDIES OF CHARLES DU FAY Artigos

    Raicik, Anabel Cardoso; Peduzzi, Luiz O. Q.

    Abstract in Portuguese:

    Charles Du Fay, um filósofo natural do início do século XVIII, entregou-se a uma intensa busca por encontrar mecanismos que pudessem explicar certos fenômenos elétricos ainda não compreendidos na sua época. Realizando inúmeros experimentos em constante diálogo com as hipóteses desenvolvidas, ele enuncia dois princípios e "descobre" a repulsão como algo legítimo das interações elétricas. Nessa perspectiva, este artigo ressalta, além do percurso histórico desse estudioso, a relevância da análise do contexto da descoberta para que se possam compreender, com maior propriedade, a não neutralidade do estudioso, os erros que impulsionam aos acertos e os diferentes métodos de construção do conhecimento. Ademais, ressalta-se a importância de considerações históricas e filosóficas para o ensino que visa discutir, além de conceitos físicos, concepções relativas à Natureza da Ciência.

    Abstract in Spanish:

    Charles Du Fay, un filósofo natural del inicio del siglo XVIII, se entregó a una intensa búsqueda por encontrar mecanismos que pudieran explicar ciertos fenómenos eléctricos todavía no comprendidos en su época. Realizando inúmeros experimentos en constante diálogo con las hipótesis desarrolladas, él enuncia dos principios y "descubre" la repulsión como algo legítimo de las interacciones eléctricas. Bajo esta perspectiva, este artículo resalta, además del recorrido histórico de este estudioso, la relevancia del análisis del contexto de la descubierta para que se puedan comprender, con más propiedad, la no neutralidad del estudioso, los errores que impulsan a los éxitos y los distintos métodos de construcción del conocimiento. Además, se resalta la importancia de consideraciones históricas y filosóficas para la enseñanza que pretende discutir, además de conceptos físicos, concepciones relativas a la naturaleza de la ciencia.

    Abstract in English:

    Charles Du Fay, a natural philosopher of the early eighteenth century, indulged himself an intense search to find mechanisms that could explain certain electrical phenomena not yet understood in his time. Performing numerous experiments in constant dialogue with the developed hypotheses, "discovers" sets out two principles and the repulsion as something legitimate of electrical interactions. In this perspective, this article points out, beyond the historical course of this scholar, the importance of analyzing the context of discovery, more appropriately, so that they can understand the non-neutrality of the scholar, the mistakes that drive the successes and the different methods of knowledge construction. Moreover, emphasizes the importance of historical and philosophical considerations in education that discusses, in addition to physical concepts, conceptions related to Nature of Science.
  • DISCOURSE ANALYSIS IN SCIENCE EDUCATION: THEORETICAL CONSIDERATIONS, EPISTEMOLOGICAL AND METHODOLOGICAL IMPLICATIONS Artigos

    Veneu, Aroaldo; Ferraz, Gleice; Rezende, Flavia

    Abstract in Portuguese:

    Como parte da tendência predominantemente qualitativa da produção acadêmica na área de ensino de Ciências, observa-se também o crescimento da apropriação de abordagens teóricas e metodológicas para a análise de discursos. Diante desse panorama, pretendemos contribuir para o aprofundamento dessas apropriações, estabelecendo, do ponto de vista teórico, alguns diálogos e contrapontos entre a abordagem utilizada com maior frequência nos trabalhos investigados - a filosofia da linguagem de Bakhtin - e as outras duas vertentes mais frequentes: a análise de conteúdo e a análise do discurso de linha francesa. Do ponto de vista metodológico, nossa contribuição se dá pela apresentação de um dispositivo analítico elaborado com base na teoria bakhtiniana.

    Abstract in Spanish:

    Como parte de la tendencia predominantemente cualitativa de la producción académica en el campode la enseñanza de Ciencias, se observa también el crecimiento de la apropiación de abordajes teóricos y metodológicos para el análisis de discursos. Frente a ese panorama, pretendemos contribuir para la profundización de estas apropiaciones, estableciendo, del punto de vista teórico, algunos diálogos y contrapuntos entre el abordaje utilizado con mayor frecuencia en los trabajos investigados - la filosofía del lenguaje de Bakhtin - y las otras dos vertientes más frecuentes: el análisis de contenido y el análisis del discurso de línea francesa. Del punto de vista metodológico, nuestra contribución se da por la presentación de un dispositivo analítico elaborado con base en la teoría bakhtiniana.

    Abstract in English:

    As part of the predominantly qualitative trend of research in science education, appropriation of approaches to linguistic data analysis has also recently increased. Considering this situation, we intend to contribute to the deepening of the appropriation of linguistic data analysis discussing from a theoretical point of view, concepts and epistemological aspects of the most frequent approaches, seeking to compare some fundamentals and conceptions of language associated with Bakhtin's philosophy of language with the content analysis and with discourse analysis. From a methodological standpoint, our contribution is given by the presentation of an analytical device elaborated in the basis of Bakhtinian theory.
  • EVOLUTION AS A UNIFYING THEME IN THE HIGH SCHOOL BIOLOGY TEXTBOOKS Artigos

    Dalapicolla, Jeronymo; Silva, Victor de Almeida; Garcia, Junia Freguglia Machado

    Abstract in Portuguese:

    O Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) prevê a universalização e a avaliação dos livros, levando em conta alguns documentos oficiais. Esses documentos aconselham que os conteúdos de biologia sejam pautados em explicações ecológicas e evolutivas, de forma interdisciplinar, com a evolução funcionando como um eixo integrador do conhecimento. Baseando-se na Análise de Conteúdo de Bardin e na Estrutura Conceitual da Biologia de Mayr, foram examinados os conteúdos referentes ao filo dos cordados em três coleções didáticas. O objetivo foi avaliar como esses materiais abordam a evolução. Notou-se que os livros didáticos utilizam os conceitos evolutivos de forma escassa e superficial. A forma mais comum é a descritiva, com o acréscimo de termos evolutivos ou que remetem à evolução.

    Abstract in Spanish:

    El Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) prevé la universalización y la evaluación de los libros, teniendo en cuenta algunos documentos oficiales. Eses documentos aconsejan que los contenidos de biología estén pautados en explicaciones ecológicas y evolutivas de forma interdisciplinaria, con la evolución funcionando como un eje integrador del conocimiento. Basándose en el Análisis de Contenido de Bardin y en la Estructura Conceptual de la Biología de Mayr, fueron examinados los contenidos referentes al filo de los cordados en tres colecciones didácticas. El objetivo fue evaluar como eses materiales abordan la evolución. Notase que los libros didácticos utilizan de los conceptos evolutivos de forma escasa y superficial. La forma más común es la descriptiva, agregando términos evolutivos o que remiten a la evolución.

    Abstract in English:

    Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) aims to universalize the textbooks and to evaluate these materials based on official documents. In biology for high school official documents advise that contents should be guided by ecological and evolutionary explanations in an interdisciplinary method and that evolution should work as a central theme. Based on Bardin's Content Analysis and Mayr's Conceptual Framework of Biology the contents concerning the phylum Chordata were examined in three textbook collections approved by PNLD. The aim was to evaluate how textbooks approved for student's use discuss evolution. This study showed that textbooks utilize evolution superficially and sparsely. The most common use is in descriptions with addition of evolutionary concepts or terms that refer to evolution.
  • "MAKING THE UNKNOWN KNOWN": AN UPDATE ON THE WAYS OF ENUNCIATING SCIENCE IN THE SOUTHERN GROUPS OF THE EDUCATION AND SCIENCE NATIONAL NETWORK- NEW TALENTS OF THE PUBLIC SYSTEM (RNEC/NT) Artigos

    Schwantes, Lavínia; Henning, Paula Corrêa; Ribeiro, Paula Regina Costa

    Abstract in Portuguese:

    O discurso moderno de ciência ainda constitui-se como a episteme de nossa época. Ele é presente em muitos projetos de pesquisa e extensão como o da Rede Nacional de Educação e Ciência, que associa muitas universidades em todo o país. Neste trabalho, objetivamos analisar o discurso de ciência dos grupos da região Sul pertencentes à Rede. Utilizamos algumas ferramentas da análise de discurso foucaultiana para análise de entrevistas com pesquisadores e monitores desses grupos. Percebemos que muitos entrevistados vinculamseus discursos ao viés moderno da ciência devido a diferentes contextos. No entanto, algumas rachaduras e flexibilizações vêm acontecendo no discurso de alguns grupos, produzindo um afrouxamento do discurso recorrente de ciência.

    Abstract in Spanish:

    El discurso moderno de ciencia todavía se constituye como episteme de nuestra época. Él está presente en muchos proyectos de investigación y extensión como el de la Red Nacional de Educación y Ciencia, que asocia muchas universidades en todo el país. En este trabajo, el objetivo es analizar el discurso de ciencia de los grupos de la región Sur pertenecientes a la Red. Utilizamos algunas herramientas de análisis del discurso foucaultiano para análisis de entrevistas con investigadores y monitores de eses grupos. Percibimos que muchos entrevistados vinculan sus discursos a la corriente moderna de la ciencia debido a diferentes contextos. No obstante, algunas grietas y flexibilizaciones ven ocurriendo en el discurso de algunos grupos, produciendo un aflojamiento del discurso recurrente de ciencia.

    Abstract in English:

    The modern discourse of science is still established as the episteme of our times. It is present in many research and extension projects like the one of the Education and Science National Network, linking many universities across the country. In this study, we sought analyzing the science discourse of southern groups from the Network. Weused some foucaultian tools of discourse analysis to investigate the interviews with researchers and observers of these groups. We noticed that many respondents link their speeches to the modern aspect of science due to different contexts. However, some cracks and flexibilizations have been happening in the discourses of some groups, producing a loosening of the recurrent discourse of science.
  • PERSPECTIVES OF SCIENCE EDUCATION EXPRESSES IN THE PERIODICALS SCIENCE AND NATURE Artigos

    Krasilchik, Myriam; Silva, Rosana Louro Ferreira; Silva, Paulo Fraga da

    Abstract in Portuguese:

    Os periódicos são essenciais para análise e compreensão dos movimentos científicos. O objetivo desta investigação foi identificar o que os dois mais influentes periódicos científicos, Science e Nature, publicam sobre a educação em ciências, em que segmentos da revista e sob qual(is) perspectiva(s). Realizamos um levantamento no período de 2006-2010, identificando 31 textos publicados na Nature que traziam menção à educação em ciências e 163 na Science. Na Science notou-se um volume crescente de textos relacionados à educação em ciências no período analisado, além de uma maior concentração na categoria "políticas (investimentos/avaliação) na/da educação científica" seguida da categoria "ensino-aprendizagem, novos métodos/recursos". Na Nature, a categoria "relação entre ciência e religião" foi mais recorrente. A pesquisa se propôs a ampliar o diálogo e levantar projetos de interesse comum das áreas científicas básicas e da pesquisa em educação em ciências. A análise apontou a necessidade de aproximação dessas duas culturas.

    Abstract in Spanish:

    Los periódicos son esenciales para el análisis y la comprensión de los movimientos científicos. El objetivo de esta investigación fue identificar qué los dos más influyentes periódicos científicos, Science y Nature, publican acerca de la educación en ciencias, en que segmentos de la revista y por cual(es) perspectiva(s). Realizamos un levantamiento en el periodo de 2006-2010, identificando 31 textos publicados en Nature que hacían mención a la educación en ciencias y 163 en Science. En Science se nota un volumen creciente de textos relacionados a la educación en ciencias en el periodo analizado, además de una mayor concentración en la categoría "políticas (investimentos/evaluación) en la/de la educación científica", seguida de la categoría "enseñanza-aprendizaje, nuevos métodos/recursos". En Nature, la categoría "relación entre ciencia y religión" fue la más recurrente. La investigación se propuso a ampliar el diálogo y levantar proyectos de interés común de las áreas científicas másicas y de la investigación en educación en ciencias. El análisis apuntó la necesidad de aproximación de esas dos culturas.

    Abstract in English:

    Periodicals are essential to the analysis and comprehension of the scientific trends. This investigation aimed at identifying what two of the most important periodicals about science publish on science education, under which perspectives and in which section of the periodical they are published. We conducted a survey on the number of articles published between 2006 and 2010 and we were able to identify 31 texts in Nature magazine whereas Science published 163 articles on science education. Science magazine concentrated more on the politics (investments) on/from science education followed by the teaching and learning approach, new methods and resources. Nature magazine the category the relation between science and religion were more frequent. The proposal of the research is to enhance discussion and lead to common projects between basic scientific areas and research on science education.
  • SCIENCE AND TECHNOLOGY IN COLOMBIAN NEWSCASTS: ON WHAT IS COVERED AND NOT COVERED Artigos

    Castrillón, Tania Arboleda; Hermelin, Daniel; Ramalho, Marina; Massarani, Luisa; Reznik, Gabriela

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo, analisamos um corpus de notícias de ciência e tecnologia emitidas pelo telejornal Noticias Caracol - o com maior rating na Colômbia. Este trabalho atende ao duplo objetivo de verificar se a demanda dos colombianos por esse tipo de informação é minimamente atendida e de dar conta das principais características da cobertura de ciência e tecnologia nesse telejornal. Os resultados mostram que esses temas têm pouca relevância na agenda desse telejornal e que os membros do governo cumprem um papel preponderante, não somente como vozes, mas também como fontes na construção dos acontecimentos noticiosos. Também observamos que esse telejornal não é necessariamente democrático no momento de escolher suas fontes, suas vozes e suas referências, tampouco se dão elementos de contexto fortes para esse tipo de informações.

    Abstract in Spanish:

    En este artículo, analizamos un corpus de noticias de ciencia y tecnología emitidas por el telediario Noticias Caracol - el de mayor rating en Colombia. Este trabajo atiende el doble objetivo de verificar si la demanda de los colombianos por este tipo de información es mínimamente atendida y de dar cuenta de las principales características de la cobertura de la ciencia y la tecnología en este telediario. Los resultados muestran que estos temas tienen una relativa poca relevancia en la agenda de este telediario y que los miembros del gobierno cumplen un papel preponderante, no sólo como voces, sino como fuentes en la construcción de los hechos noticiosos. También se encontró que este telediario no es necesariamente democrático a la hora de elegir sus fuentes, sus voces y sus referencias, pero además tampoco se dan elementos de contexto fuertes para estas informaciones.

    Abstract in English:

    In this paper we analyze a corpus of science and technology news broadcasted by Noticias Caracol - the TV news program with the highest level of audiences in Colombia. This article serves for the dual purpose of verifying whether the demand of Colombians for this type of information is minimally supplied and to account for the main features of the coverage of science and technology in this TV news. The results show that these issues had relatively low importance on the agenda of this newscast and government members play an important role, not only as sources but as voices in the construction of news stories. We also found that this TV news program is not necessarily democratic in choosing its sources, its voices and its references, and did not give strong elements of context for this kind of information.
  • CONTINUED EDUCATION IN SCIENCE AND MATHEMATICS AT THE CECIRS BETWEEN THE YEARS 1985 AND 2000: A STUDY OF THE EDUCATIONAL CONCEPTIONS VICENTE HILLEBRAND TEACHER Artigos

    Balestrin, Glauce Agnes; Borges, Regina Maria Rabello

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo tem por objetivo reconstruir a trajetória de vida profissional do professor Vicente Hillebrand, responsável pela educação matemática no Centro de Ciências do Rio Grande do Sul (CECIRS), a fim de compreender como foi o trabalho desenvolvido por ele na educação continuada de professores e, ainda, de que forma as interações que ele estabeleceu com seus colegas no CECIRS influenciaram suas concepções educacionais. Evidenciou-se que essas interações proporcionaram a ele um crescimento diferenciado, uma vez que todos os integrantes do centro podiam colaborar para modificar as concepções de seus colegas por meio de um esforço coletivo e contínuo. Verificou-se, também, que repensar suas concepções educacionais permitiu ao professor Vicente Hillebrand contribuir de forma valiosa para a atuação pedagógica dos professores que participaram dos grupos de estudos, o que se refletia diretamente na qualidade do ensino nas escolas.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo tiene por objetivo reconstruir la trayectoria de vida profesional del profesor Vicente Hillebrand, responsable por la educación matemática del Centro de Ciencias del Rio Grande do Sul (CECIRS), con fines de comprender como fue el trabajo desarrollado por él en la educación continuada de profesores y, además, de qué forma las interacciones que él estableció con sus compañeros en el CECIRS influenciaron sus concepciones educacionales. Se evidenció que esas interacciones proporcionaron a él un crecimiento diferenciado, una vez que todos los integrantes del centro podían colaborar para cambiar las concepciones de sus compañeros por medio de un esfuerzo colectivo y continuo. Se verificó también que repensar sus concepciones educacionales permitió al profesor Vicente Hillebrand contribuir de forma valerosa para la actuación pedagógica de los profesores que participaron de los grupos de estudios directamente en la calidad de enseñanza en las escuelas.

    Abstract in English:

    This article presents the historical reconstruction of the continued formation of teachers highlighting Professor Vincente Hillebrand's job, responsible for Mathematics Education at the Centre, in order to understand how was his work with the teachers continued formation and how the connections he stablished with other teachers influenced his educational conceptions at that time. It was evident that these interactions have provided him a different type of growth, since all the Centre's members could work together to change the views of their colleagues through a collective and continuous effort. It was also verified that rethinking their educational conceptions allowed the teacher Vicente Hillebrand to make a valuable contribution in the educational performance of teachers who participated in the study group , which was directly reflected in the quality of education in schools.
  • REFLECTIVE PROCESS AND THE DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE DURING AN IN-SERVICE TRAINING INTERVENTION OF CHEMISTRY TEACHERS Artigos

    Montenegro, Vanda Luiza dos Santos; Fernandez, Carmen

    Abstract in Portuguese:

    O Conhecimento Pedagógico do Conteúdo (PCK, na sigla em inglês) é reconhecido como aquele que representa o conhecimento profissional dos professores e se desenvolve na prática e por processos reflexivos. Nesta investigação analisamos o desenvolvimento do PCK de dois professores que participaram de um processo reflexivo num grupo colaborativo envolvendo ações individuais e em grupo. Os dados incluem textos escritos, vídeos de discussões orais e de aulas e o ciclo reflexivo de Smyth. A análise dos dados foi baseada no Modelo Hexagonal e nas interações discursivas. Os professores investigados, a partir do processo reflexivo, tomam consciência de algumas ações a partir da participação no grupo colaborativo, revelando um processo de desenvolvimento de PCK de modo semelhante ao proposto no modelo de raciocínio pedagógico e ação.

    Abstract in Spanish:

    El Conocimiento Pedagógico del Contenido (PCK, la sigla en inglés) es reconocido como aquel que representa el conocimiento profesional de los profesores y se desarrolla en la práctica por procesos reflexivos. En esta investigación, analizamos el desarrollo del PCK de dos profesores que participaron de un proceso reflexivo en un grupo colaborativo envolviendo acciones individuales y en grupo. Los datos incluyen textos escritos, videos de discusiones orales y de clases y el ciclo reflexivo de Smyth. El analisis de los datos estuvo basada en el Modelo Hexagonal y en las interacciones discursivas. Los profesores investigados, a partir del proceso reflexivo, toman conciencia de algunas acciones a partir de la participación en el grupo colaborativo, revelando un proceso de desarrollo de PCK de manera semejante al propuesto en el modelo de raciocinio pedagógico y acción.

    Abstract in English:

    The Pedagogical Content Knowledge (PCK) is recognized as the teacher professional knowledge and develops through practical activities and reflective processes. In this research, we analyze the development of PCK of two teachers who participated in a reflective process in a collaborative group involving individual and group actions. Data include written texts, videos of oral discussions and lessons and the reflective cycle of Smyth. Data analysis was based on Hexagonal Model and discursive interactions. The teachers, from the reflective process, become aware of some actions from the participation of the cooperative group, revealing a process of developing PCK similar to that proposed in the model of pedagogical reasoning and action.
  • Argumentação no ensino de ciências: tendências, práticas e metodologia de análise Resenha

    Bernardo, José Roberto da Rocha
Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais Av. Antonio Carlos, 6627, CEP 31270-901 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brasil, Tel.: (55 31) 3409-5338, Fax: (55 31) 3409-5337 - Belo Horizonte - MG - Brazil
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