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Open-access Estudos de Psicologia (Natal)

Publication of: Programa de Pós-graduação em Psicologia e do Programa de Pós-graduação em Psicobiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Area: Human Sciences ISSN online version: 1678-4669

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Estudos de Psicologia (Natal), Volume: 18, Issue: 1, Published: 2013

Estudos de Psicologia (Natal), Volume: 18, Issue: 1, Published: 2013

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Editorial Almondes, Katie Lopes, FÃvia

Untitled document Almeida, Angela M. O.

Research topics in Social Psychology in Brazil Torres, Cláudio V. Neves, Lude Marieta G. dos S.

Abstract in Portuguese:

Qual é o retrato da produção científica brasileira em Psicologia Social nos últimos anos? O objetivo deste estudo é focar essa questão, analisando artigos publicados por pesquisadores brasileiros desde 1980, especificamente os autores reconhecidos e patrocinados pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Foi analisada a produção de 80 pesquisadores brasileiros, baseado em fenômenos tradicionalmente estudados por psicólogos sociais (ex., Influência Social), que serviram como categorias a priori. Esses artigos refletem estudos desenvolvidos nas 5 regiões geopolíticas do país, mas os dados mostraram que as regiões Sul e Sudeste concentraram a maior parte da produção acadêmica. Esse resultado é discutido em termos da influência de uma cultura individualista nas pesquisas brasileiras. Observando os principais tópicos em Psicologia Social estudados pelos brasileiros, nota-se a centralidade da abordagem "psicológica" da Psicologia Social, originada principalmente nos países anglofalantes.

Abstract in English:

How is the portrait of the Brazilian scientific production in Social Psychology of the past few years? This study aims to address especifically this question, by visiting the articles published by Brazilian scholars since 1980, all of whom have been recognized and sponsored by the Brazilian National Council on Scientific and Technological Development (CNPq). Production from 80 Brazilian researchers was analysed, based on phenomena traditionally studied by Social Psychologists (e.g., Social Influence), which served as a priori categories. Articles that reflect studies developed in 5 geopolitical regions of the country, but data showed regions South and Southeast with the highest concentration in terms of academic production. Such finding is discussed in terms of the influence of an individualist culture on Brazilian research. Observing the main Social Psychology topics studied by Brazilians, it was noticed a centrality of the "Psychological" approach to Social Psychology, mainly originated in English-speaking countries.
Dossier: On the II SIPS path
Psychosocial explanations in research articles in Psychology: the Portuguese case and comments to Torres & Neves Valentim., Joaquim Pires Forte, Teresa Figueiredo, Ana

Abstract in Portuguese:

Apresenta-se aqui um comentário à intervenção de Torres e Neves sobre os temas de pesquisa em psicologia social no Brasil. Este comentário foca-se nas questões de análise intercultural referidas por aqueles autores e da sua importância no desenvolvimento da psicologia social. Procura também alimentar este debate com uma ilustração do que se passa no cenário português. Assim, apresenta-se uma análise aos conceitos, explicações ou análises psicossociais presentes nos artigos publicados entre 2006 e 2012 em três revistas portuguesas (Análise Psicológica, Psicologia e Psychologica). Os resultados mostram uma grande predominância dos "sistemas externos aos indivíduos", em especial daqueles que se relacionam com sistemas de categorizações e/ou de identidades sociais de grupos com diferente estatuto social (Doise, 2012). Estes dados são discutidos, de forma sintética, em articulação com a defesa da "tradução cultural" que Torres e Neves fazem.

Abstract in English:

In the present paper we present a commentary on the talk given by Torres and Neves regarding the themes of research in Social Psychology in Brazil. This commentary focuses on issues of intercultural analyses referred to by these authors and their importance in the development of Social Psychology. We also aim to feed this debate with an illustration of the Portuguese scenario. Therefore, we present an analysis of the concepts, explanations and/or psychosocial analyses present in articles published between 2006 and 2012 in three Portuguese journals of Psychology (Análise Psicológica, Psicologia e Psychologica). The results show a high predominance of the "systems external to individuals", especially the ones related to systems of categorization and/or social identities in groups of different social status (Doise, 2012). These results are discussed, synthetically, in articulation with the defence of "cultural translation" as proposed by Torres and Neves.
Dossier: On the II SIPS path
An overview on Social Psychology in Brazil: theoretical contributions from the production of journals Santos, Maria de Fátima de Souza Andrade, Danyelle Almeida de Morais, Edclécia Reino Carneiro de Félix, Livia Botelho Neto, Manoel de Lima Acioli Sousa, Yuri Sá Oliveira Pernambuco, Federal University of

Abstract in Portuguese:

Este trabalho visa descrever o conjunto de teorias da Psicologia Social com as quais os pesquisadores brasileiros têm trabalhado, buscando-se compreender quais as vertentes teóricas privilegiadas no desenvolvimento das pesquisas. Foram investigados os artigos de Psicologia Social publicados nos periódicos da área da Psicologia avaliados em 2012 pela CAPES com Qualis A1, A2 e B1 no período de 2007 a 2011. Foram selecionados 16 periódicos que, no período, publicaram 3.501 artigos dos quais 550 foram classificados como artigos de Psicologia Social a partir dos critérios definidos. Observou-se que 45% dos artigos analisavam um tema social sem recorrer ao arcabouço teórico-conceitual da Psicologia Social e apenas 4% dos artigos debruçavam-se sobre uma discussão metodológica. Assim, a Psicologia Social termina se caracterizando como um campo de descrição dos problemas sociais, dos fenômenos de relevância ou emergência na sociedade, sem um avanço mais consistente do ponto de vista teórico ou metodológico.

Abstract in English:

This work aims at describing the set of Social Psychology theories that Brazilian researchers have been using, trying to understand the theoretical currents privileged when developing research. It surveyed the Social Psychology articles published in Psychology journals ranked by CAPES in 2012 as Qualis A1, A2 and B1, from 2007 to 2011. Sixteen journals were selected. These have published 3,501 articles in that period, of which 550 were classified as Social Psychology articles, based on the criteria defined. It was observed that 45% of the articles analyzed a social topic without resorting to the theoretical-conceptual framework of Social Psychology, while only 4% employed a methodological discussion. Thus, Social Psychology ends up by being characterized as a field that describes social affairs, phenomena that are relevant or emergent in the society, without more consistent advances in the theoretical or methodological light.
Dossier: On the II SIPS path
Theoretical contributions from research in Social Psychology in Brazil: society's critical theory Crochík, José Leon

Abstract in Portuguese:

Este artigo teve como objetivo descrever a produção de pesquisas brasileiras em Psicologia Social, que utilizou como referência a obra de pensadores da denominada Escola de Frankfurt. Foram consultados os arquivos virtuais da Scielo e do Periódico Eletrônico em Psicologia, dos últimos 10 anos. Os artigos foram selecionados por meio da leitura de seus títulos, resumos e palavras-chave. Nessa produção, os temas referentes à dominação social e à fragilidade atual do indivíduo, assim como sua resistência àquela dominação são os mais frequentes; a maior parte dos trabalhos é conceitual, mas há também pesquisas empíricas; esse tipo de produção vem aumentando nos últimos anos, ainda que seja pequena em relação à total. Seria importante aprofundar essa análise com a leitura dos textos completos e a estender aos livros, apresentações de pesquisas em congressos e publicações não localizadas nesta pesquisa.

Abstract in English:

This article aimed at describing the Brazilian production of research in Social Psychology, using as reference the works of thinkers from the so-called Frankfurt School. We have consulted the Scielo and the Periódico Eletrônico em Psicologia virtual files for the last 10 years. Articles were selected by reading the titles, abstracts and key words. In this production, the topics related to social domination and current weakness of individuals, as well as their resistance against that domination, are the most frequent ones; most of the works are conceptual, but there are also empirical inquiries; this kind of production has increased in the last few years, although being still short in relation to the total. This analysis should be deepened through the reading of full texts, and be extended to books, presentations of surveys in congresses and publications not comprised in this research.
Dossier: On the II SIPS path
New challenges for Social Psychology in Brazil Doise, Willem

Abstract in Portuguese:

Neste artigo analisamos a variedade das abordagens contemporâneas da psicologia social no Brasil como parte de uma rede e de um complexo sistema científico comum. Eles se influenciam mutuamente de diferentes maneiras, de acordo com intrincados padrões de aproximação e esquiva, confirmando acordos de vários tipos e, é claro, também acentuando as divergências. O artigo sugere que tal simpósio poderia promover uma discussão sobre o papel dos psicólogos sociais no processo de mudança social que caracteriza a sociedade brasileira e, eventualmente, como eles poderiam intervir nesta mudança. A fim de dinamizar ainda mais a comunidade da Psicologia Social no Brasil, a idéia de Escolas de Verão poderia ser recomendada.

Abstract in English:

In this paper we analysed the variety of contemporary social psychological approaches in Brazil as part of a network and of a complex common scientific system. They mutually influence each other in different ways, according to intricate patterns of approach and avoidance, of confirming agreements in various ways and, of course, also accentuating disagreements. The paper suggests that such intervention could further a mutual discussion on the role that social psychologists could play or not in the process of societal change that characterizes the Brazilian society, and on how they eventually should or should not intervene in this change. In order to dynamize even more the social psychology community in Brazil, the idea of Summer Schools could be recommended.
Dossier: On the II SIPS path
Social Psychology: research methods and techniques Pereira, Marcos Emanoel Álvaro, José Luís

Abstract in Portuguese:

O presente artigo tem por objetivo identificar os métodos de pesquisa adotados por pesquisadores da área da Psicologia Social, diferenciando-os a partir de considerações oriundas de quatro dimensões epistêmicas. O nosso ponto de partida foi um estudo conduzido com a finalidade de identificar os referenciais teóricos e os métodos de pesquisa utilizados por professores e pesquisadores da área da psicologia social. Os resultados aqui apresentados se referem aos dados, obtidos nos anos de 2011 e 2012, concernentes a 545 psicólogos sociais e professores de psicologia social, dos quais 157 responderam na língua portuguesa e 388 em espanhol. A média de idade dos participantes foi de 41,5 anos (desvio-padrão = 11.4; mínimo = 21 anos; máximo = 78), sendo 54% do sexo feminino e 43% do sexo masculino. Os participantes se declaram originários de 19 países, sendo Espanha (158), Brasil (149), México (64) e Argentina (45) os mais frequentes. Com base nos resultados, procuramos classificar e posteriormente fazer uma estimativa da frequência de utilização dos métodos, considerando-os a partir da distribuição dos pesquisadores de duas regiões geográficas, América Latina e Península Ibérica. Dado que a distribuição geográfica não proporcionou um critério consistente para a diferenciação entre os métodos, procuramos entender as diferenças levando em consideração fundamentalmente a abordagem teórica acolhida pelo pesquisador.

Abstract in English:

The objective of this paper is to identify the research methods adopted by researchers in the field of Social Psychology, differentiating them by considerations derived from the four epistemic dimensions. Our starting point was a study conducted to identify the theoretical references and research methods used by educators and researchers in the field of social psychology. The results presented here refer to data, obtained in the years 2011 and 2012, relating to 545 social psychologists and professors of social psychology, of which 157 responded in Portuguese and 388 in Spanish. The average age of participants was 41.5 years (standard deviation = 11.4; minimum = 21 years; maximum = 78), being 54% female and 43% male. The participants originated from 19 countries, with Spain (158), Brazil (149), Mexico (64), and Argentina (45) the most frequent. Based on the results, we sought to classify and subsequently to estimate the frequency of use of the methods, considering them based on the distribution of the researchers from two geographic regions, Latin America and the Iberian Peninsula. Since geographical distribution did not provide a consistent criterion for differentiating between methods, we tried to understand the differences by considering ultimately the theoretical approach embraced by the researcher.
Dossier: On the II SIPS path
Research in Social Psychology: methodological strategies of the Brazilian production Trindade, Zeidi Araujo Guerra, Valeschka Martins Bonomo, Mariana Silva, Renata Danielle Moreira

Abstract in Portuguese:

O objetivo do estudo foi identificar as estratégias metodológicas utilizadas em pesquisas do campo da Psicologia Social no Brasil. A partir da expressão psicologia social, procedeu-se levantamento em artigos publicados em periódicos da área de Psicologia, indexados nas bases Scielo e Pepsic entre 2007 e 2011, e em resumos de dissertações/teses, cadastrados no Banco da CAPES entre 1987-1991 e 2007-2011. Foram analisados 877 trabalhos, processados por meio do software SPSS. Os resultados revelaram que as técnicas de coleta e tratamento dos dados predominantes foram: entrevistas, associadas à análise de conteúdo e análise de discurso; questionários, tratados através da análise de conteúdo e da estatística descritiva; e inventários/escalas, analisados por meio da estatística descritiva e multivariada. Os objetos mais estudados foram os grupos geracionais e processos de saúde/doença. Discute-se a necessidade da utilização da triangulação metodológica na produção do conhecimento, visando à superação de falsas dicotomias entre métodos qualitativos e quantitativos.

Abstract in English:

The aim of this study was identifying the methodological strategies used in Social Psychology research in Brazil. By resorting to the term Social Psychology as an index search factor, a literature review was conducted in papers published in Psychology periodicals indexed at Scielo and Pepsic between 2007 and 2011; and in dissertations and theses abstracts indexed at the CAPES Database from 1987 to 1991, and from 2007 to 2011. Altogether, 877 works were analyzed through SPSS. Results indicated that the main data collection and data analysis techniques were: interviews, associated with content and discourse analysis; questionnaires, analyzed mainly through content analysis and descriptive statistics; and inventories and scales, analyzed through descriptive and multivariate statistics. The most frequently investigated objects were generational groups and health/disease processes. The study points to the need for methodological triangulation in the production of knowledge, aiming to overcome qualitative and quantitative false dichotomies in research methodology.
Dossier: On the II SIPS path
Social Psychology in Brazil and in the international scene Krüger, Helmuth

Abstract in Portuguese:

A Psicologia Social no Brasil vem apresentando uma crescente maturidade científica desde a década de 1970. Esse desenvolvimento justifica o atual interesse em proceder a uma avaliação das contribuições científicas de psicólogos sociais brasileiros numa perspectiva internacional. Nesse sentido, foi conduzido um estudo bibliográfico, que possibilitou a identificação de 10 modelos de avaliação da Psicologia Social. Esses modelos são aplicados às vertentes psicológica e sociológica da Psicologia Social, que são as que mais se destacam no plano internacional. Embora esses modelos avaliativos estejam tecnicamente bem fundamentados, apresentam limitações quanto à abrangência do objeto a avaliar, que é a Psicologia Social. Assim, propõe-se um modelo baseado em cinco dimensões: pressupostos filosóficos; objeto de investigação; métodos e técnicas de pesquisa; matriz conceitual; e, aplicações. Os principais resultados deste estudo bibliográfico foram obtidos mediante a aplicação do modelo dessas cinco dimensões básicas.

Abstract in English:

Social Psychology in Brazil has been showing a progressive scientific growth since the 1970's. Such development justifies the current interest in performing an evaluation of scientific contributions of Brazilian Social Psychologists within the international context. In this respect, a literature review allowed the identification of 10 evaluative models in Social Psychology. Such models are applied to the psychological and sociological currents in Social Psychology, which are the most prominent internationaly. Even though such evaluative models are well designed, they present limitations with regard to their spectrum of application within Social Psychology. Thus a 5 - dimensional conceptual model has been developed: Philosophical assumptions; Research subject; Research methods and techniques; Conceptual matrix; Applications. Main results of the literature review were obtained from this 5 - dimensional model.
Dossier: On the II SIPS path
Brazilian Social Psychology in the international context: a commentary Valentim, Joaquim Pires

Abstract in Portuguese:

Faz-se aqui um comentário às intervenções de Torres e Álvaro e de Krüger sobre a Psicologia Social brasileira no cenário internacional. Começando por estabelecer um breve contraste com a situação em Portugal, de seguida este comentário aborda, de forma sintética, questões transversais à psicologia social no cenário internacional, designadamente as que se relacionam com a recorrente dicotomia individual/coletivo, os enormes avanços na neurociência social, o estudo das minorias, a escassez de estudos psicossociais sobre o colonialismo e, por último, questões contemporâneas de política científica e de ensino.

Abstract in English:

The present paper is a commentary on the talks given by Torres and Álvaro and by Krüger regarding Brazilian Social Psychology in the international context. Starting with a brief contrast with the situation in Portugal, this commentary next approaches, in a synthetic way, questions that cut across social psychology in the international setting, namely, those related with the recurrent dichotomy individual/collective, the great advances in social neuroscience, the study of minorities, the scarcity of psychosocial research about colonialism, and lastly, contemporary issues of science and educational policy.
Dossier: On the II SIPS path
Brazilian Social Psychology in the international setting Torres, Ana Raquel Rosas Álvaro, José Luis

Abstract in Portuguese:

O objetivo deste trabalho foi discutir a psicologia social que vem sendo desenvolvida no Brasil inserindo-a no cenário teórico-metodológico internacional. Para alcançar este objetivo, inicialmente apresentamos um breve relato histórico da fundação da Associação Brasileira de Psicologia Social e da Associação Latino Americana de Psicologia Social, fornecendo subsídios para o entendimento do embate político que envolveu o surgimento dessas duas organizações e que, de certa forma, ainda está presente na atualidade. Em seguida, apresentamos os resultados da pesquisa realizada com 150 psicólogos sociais brasileiros sobre a definição de psicologia social, sobre a perspectiva de formação e sobre as teorias utilizadas na atividade de pesquisa. Os resultados indicam a existência de algumas contradições, pois, dentre outros aspectos, destaca-se o fato que, embora a maioria dos participantes advogue uma prática de pesquisa ligada a uma perspectiva mais sociológica, as definições dadas apontam para uma visão mais psicológica da psicologia social.

Abstract in English:

The objective of this work was to discuss the Social Psychology that has been developing in Brazil, placing it in the international theoretical-methodological setting. To achieve this goal, we initially present a brief historical account of the founding of the Brazilian Association of Social Psychology and the Latin American Association of Social Psychology, providing insight into the political struggle that surrounded the emergence of these two organizations and that, to a certain degree, is still present today. We then present the results of research conducted with 150 Brazilian social psychologists concerning the definition of social psychology, the academic training perspective, and the theories used in the conduct of research. The results point to the existence of several contradictions, since, among other matters, they highlight the fact that while most participants advocate research practices tied to a more sociological perspective, the definitions given indicate a more psychological view of social psychology.
Dossier: On the II SIPS path
Academic training in Social Psychology in Brazil and South America Lima, Marcus Eugênio Oliveira Techio, Elza Maria

Abstract in Portuguese:

Analisamos as representações sociais da psicologia social, teorias, autores e orientação metateórica mais adotadas. Participaram 288 professores de psicologia social (PS) da América do Sul; sendo 149 do Brasil. Os resultados evidenciam uma representação da PS objetivada em torno de quatro temas: a PS psicológica (estudo da interação entre indivíduos), a PS sociológica (estudo do contexto sociohistórico), a PS da subjetividade (estuda a subjetividade) e a PS dos processos de subjetivação (estuda o campo de produção das subjetivações). Em relação às teorias e autores mais adotados obtivemos no Brasil poucas respostas, os que respondem mencionaram abordagens. Já os colegas da América do Sul citam mais teorias e autores. Esses dados indicam que praticamos uma psicologia social de pouca clareza quanto à matriz teórica. Discutimos os resultados na sua relação com a formação em PS no Brasil, afirmando a insuficiência dos modelos que dicotomizam as orientações da psicologia social em "psicológica" vs. "sociológica".

Abstract in English:

We analyze the social representations, theories, authors and metatheoretical assumptions more adopted on Social Psychology. 288 Social Psychology (SP) professors in South America participated; 149 were from Brazil. The results show a representation of SP objectified around four themes: the psychological SP (study of the interaction between individuals), the sociological SP (the study of socio-historical context), the SP of subjectivity (subjectivity studies) and SP of subjectification (studying the field of production of subjectivity). Regarding the theories and authors adopted in Brazil we have got a few responses; differently of the South American colleagues. These data indicate that a little clarity about the theoretical matrix of Social Psychology practice en Brazil. We discuss the results in their relation to the formation of SP in Brazil, arguing about the failure of the models that dichotomize the guidelines of Social Psychology in "psychological" vs. "sociological" assumptions.
Dossier: On the II SIPS path
The role of Social Psychology in Brazilian undergraduate and graduate education Yamamoto, Oswaldo Hajime Seixas, Pablo de Sousa Costa, Ana Ludmila Freire Coelho-Lima, Fellipe

Abstract in Portuguese:

O objetivo do presente texto é apresentar um quadro do lugar ocupado pela Psicologia Social na estrutura do ensino graduado e pós-graduado no Brasil. Quanto à graduação, analisamos os Projetos Pedagógicos dos Cursos (PPC); à pós-graduação, a estrutura organizativa dos Programas brasileiros. O trabalho está dividido em cinco partes. Na primeira, apresentamos uma breve introdução acerca da situação do ensino superior no Brasil. Na segunda, traçamos um quadro igualmente sumário da situação do ensino graduado e pós-graduado em Psicologia. Em seguida, abordamos o tema central do texto, a Psicologia Social no ensino graduado (terceira parte) e pós-graduado (quarta parte). Finalizamos com alguns apontamentos para a discussão.

Abstract in English:

The purpose of this paper is to contextualize the role played by Social Psychology in the framework of Brazilian undergraduate and graduate education. With respect to undergraduate degree programs, we analyzed the Degree Pedagogical Project (DPP). Regarding graduate degree programs, the organizational structure of Brazilian programs was analyzed. The study is divided into five parts. In the first part, we present a brief introduction on the status of higher education in Brazil. In the second part, we provide an equally brief overview of the status of undergraduate and graduate education in Psychology. Next, we approach the key topic of the paper, Social Psychology in undergraduate (third part) and graduate (fourth part) education. We conclude with some notes for discussion.
Dossier: On the II SIPS path
On the routes of Social Psychology in Brazil Sá, Celso Pereira de

Abstract in Portuguese:

Considerando os variados rumos de produção de conhecimento trilhados no Brasil pelos psicólogos sociais, o texto faz distinção entre uma Psicologia Social stricto sensu e outra lato sensu. À Psicologia Social stricto sensu correspondem as correntes que se situam no desenvolvimento histórico da disciplina e na modernidade científica: a Psicologia Social "psicológica" mainstream; a Psicologia Social "sociológica" europeia; as perspectivas "microssociológicas", desde Mead. À Psicologia Social lato sensu correspondem as correntes surgidas à margem da história da disciplina ou muito recentemente, com outras diretrizes epistemológicas: Psicologia Social marxista, análise institucional, Psicologia sócio-histórica, sócio-construcionismo e Psicologia Social filosófica. As oito correntes listadas são em seguida submetidas a avaliações quanto a duas dimensões básicas da Psicologia Social: societal e psicológica. Um quadro comparativo dessas avaliações evidencia distinções entre os conjuntos stricto e lato sensu da Psicologia Social, bem como entre as diversas correntes no âmbito de cada conjunto.

Abstract in English:

Considering the different paths of knowledge production that Social psychologists have run in Brazil, the text makes a distinction between a stricto sensu Social Psychology and the lato sensu one. The stricto sensu Social Psychologycomprises the trends found in the historical development of the discipline and in scientific modernity: the mainstream "psychological" Social Psychology; the European "sociological" Social Psychology; the "micro-sociological" perspectives, since Mead. The lato sensu Social Psychology comprises the trends that emerged aside the subject's history or very recently, following other epistemological guidelines: the Marxist Social Psychology, institutional analysis, socio-historical Psychology, socio-constructionism, and the philosophical Social Psychology. The eight trends listed are then submitted to evaluations regarding the two basic dimensions of Social Psychology: societal and psychological. A comparative picture of those evaluations discloses differences between the stricto and lato sensu sets of Social Psychology, as well as between the several trends in the scope of each set.
Dossier: On the II SIPS path
Brazilian contributions to Community Psychology Jodelet, Denise

Abstract in Portuguese:

Este artigo apresenta uma tendência de pesquisa cuja radiação do Brasil é inegável: a Psicologia Comunitária, hoje reconhecida como uma disciplina autônoma e encontra eco nos países anglo-saxões e europeus, onde se multiplicam as associações nacionais e internacionais. O exame de alguns aspectos desta disciplina permite esboçar algumas observações relevantes para subsidiar nossa discussão: valores, princípios e modelos de ação que lhe são comuns ou específicos; aspectos relevantes para integrar a dimensão social nas abordagens de psicologia comunitária e seus lugares de observação e de aplicação.

Abstract in English:

This paper presents a research current that has spread over Brazil: the Community Psychology that is now recognized as an autonomous subject and that is supported by Anglo-Saxon and European countries where national and international associations are being multiplied. The analysis of some aspects of this subject allows for outlining some relevant remarks to subsidize our discussion: values, principles and models of action that are common or specific in this discipline; aspects of social dimension to the approaches of Community Psychology and its places of observation and application.
Dossier: Cognition and Human Development
Science and time: cognition and human development Almondes, Katie Torro, Nelson
Dossier: Cognition and Human Development
Relation between sleep and visuospatial skills in students from a public school Araújo, Danilo de Freitas Soares, Cibele Siebra Almondes, Katie Moraes de

Abstract in Portuguese:

Avaliou-se a relação entre o sono e a visuoespacialidade em 31 estudantes de uma escola pública. Para a análise do sono, foram preenchidos, pelos pais dos voluntários, uma ficha de avaliação do sono e o diário do sono. O desempenho visuoespacial foi avaliado pela Escala de Inteligência Wechsler para Crianças (WISC-III), utilizando o subteste Completar Figuras, o índice fatorial Organização Perceptual e a Escala QIde Execução. De acordo com os resultados, 72% dos estudantes apresentaram sono regular e boa duração. O desempenho visuoespacial foi deficiente no subteste Completar Figuras para 56% dos estudantes, e na Escala QI de Execução para 60% dos alunos. Foram verificadas correlações significativas entre início do sono cedo (rho = -0,40, p < 0,05) e sono regular (rho = -0,39, p < 0,05) com o desempenho visuoespacial. Conclui-se que dormir mais cedo e ter um sono regular podem contribuir para um melhor desempenho visuoespacial.

Abstract in English:

The relation between the sleep and the visuospatial skills was evaluated in 31 students from a public school. For the analysis of sleep, the parents of volunteers answered a sleep evaluation questionnaire and the sleep diary. The visuospatial performance was evaluated by Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-III), through the subtest Picture Completion, the Perceptual Organization Index and the Performance IQ Scale. In accordance with the results, 72% of the students presented regular sleep and good sleep length. The visuospatial performance was deficient in subtest Picture Completion for 56% of the students, and on the Performance IQ Scale for 60% of the students. Significant correlations were verified between early sleep onset (rho = -0.40, p < 0.05) and regular sleep (rho = -0.39, p < 0.05) with the visuospatial performance. It was concluded that sleeping early and having a regular sleep may contribute to a better visuospatial performance.
Dossier: Cognition and Human Development
Executive functions as predictors of functional performance in mild Alzheimer's dementia and mild cognitive impairment elderly Paula, Jonas Jardim de Malloy-Diniz, Leandro Fernandes

Abstract in Portuguese:

O comprometimento cognitivo e os sintomas depressivos são associados a um pior fenótipo funcional em idosos com Alzheimer (DA) e Comprometimento Cognitivo Leve (CCL). O presente estudo almeja investigar a associação entre o comprometimento das funções executivas, da memória episódica e a presença de sintomas depressivos com o desempenho funcional nesses pacientes. Cento e dezoito idosos com DA ou CCL realizaram exame neuropsicológico, contemplando diversos domínios das Funções Executivas e Memória episódica, além da Escala de Depressão Geriátrica. Os cuidadores responderam uma escala de atividades de vida diária. As variáveis cognitivas foram reduzidas por meio de análise fatorial a três componentes (Funções Executivas, Memória Episódica e Memória de Trabalho) e junto aos sintomas depressivos utilizados como preditores em um modelo de regressão linear, onde apenas as Funções Executivas se relacionaram à funcionalidade (R² = 0.30). Os resultados sugerem que as Funções Executivas são particularmente relevantes à funcionalidade desses pacientes.

Abstract in English:

Cognitive impairment and depressive symptoms are associated with worse functionality phenotype in Alzheimer's disease (AD) and Mild Cognitive Impairment (MCI) elderly. The present study aims to investigate the association between the impairment of executive functions and episodic memory, the presence of depressive symptoms with the functionality of these patients. One hundred and eighteen participants diagnosed with AD or MCI who underwent neuropsychological examination covering various domains of episodic memory and executive functions and the answered the Geriatric Depression Scale. Caregivers answered a scale of Activities of Daily Living. The cognitive variables were reduced through factor analysis to three components (Executive Functions, Memory Episodic and Working Memory) and, along with depressive symptoms, used as predictors in a linear regression model, where only Executive Functions were related to functionality (R²= 0.30). The results suggest that executive functions are particularly relevant for functionality in these patients.
Dossier: Cognition and Human Development
Recognition of static and dynamic facial expressions: a study review Alves, Nelson Torro

Abstract in Portuguese:

Na literatura de estudo das emoções, críticas têm sido dirigidas ao uso de expressões faciais estáticas, principalmente no que se refere a sua suposta baixa validade ecológica. No presente trabalho, foi realizada uma revisão de estudos que compararam diretamente o reconhecimento de emoções usando expressões faciais estáticas e dinâmicas. Foram incluídos estudos comportamentais, de neuroimagem, lesão cerebral e eletromiografia facial, publicados a partir de 1993. De um modo geral, o movimento facial parecer promover o reconhecimento de emoções. Estudos de neuroimagem e lesão cerebral sustentam a ideia de uma dissociação entre os sistemas responsáveis por processar expressões estáticas e dinâmicas. Estudos de eletromiografia indicaram que expressões dinâmicas tendem a eliciar respostas mais intensas de mímica facial e estão relacionadas a uma maior ativação fisiológica. Estes achados sustentam a hipótese de que expressões faciais dinâmicas são ecologicamente mais válidas e, portanto, mais adequados à pesquisa com emoções.

Abstract in English:

In emotion research, criticism has been directed to the use of static facial expressions, especially concerning its supposedly low ecological validity. In the present work, we performed a review of studies that directly compared the recognition of emotions using static and dynamic facial expressions. Behavioral, neuroimaging, brain damage and facial electromyography studies, published since 1993 were included. Overall, facial motion seems to promote emotional recognition. Neuroimaging and brain damage studies sustain the idea of a dissociation between the systems responsible to process static and dynamic expressions. Electromyography studies indicated that dynamic expressions tend to elicit more intense responses of facial mimic and are related to a higher physiological activation. Those findings support the hypothesis that dynamic facial expressions are ecologically more valid and therefore more appropriate to emotion research.
Dossier: Cognition and Human Development
Haptic memory and forgetting: a systematic review Gadelha, Maria José Nunes Silva, Jandilson Avelino da Andrade, Michael Jackson Oliveira de Viana, Débora Najda de Medeiros Calvo, Bernardino Fernández Santos, Natanael Antonio dos

Abstract in Portuguese:

A memória é um sistema múltiplo constituído por subsistemas de codificação, armazenamento e recuperação de informações. A memória tátil relaciona submodalidades da memória e percepção háptica e se trata da manipulação ativa dos objetos. Este estudo trata-se de uma revisão sistemática sobre o esquecimento ocorrido na memória háptica. Buscou-se nas bases de dados eletrônicas PsycINFO, PubMed, e Web of Science, utilizando as palavras-chave "haptic memory", "touch memory", "tactile memory", "tactual memory" de forma separada, e posteriormente combinadas com a palavra "forgetting". Essas palavras foram identificadas em 1.655 publicações, das quais foram selecionados por um conjunto de critérios de inclusão, seis artigos publicados entre 2002 e 2012. Grande parte dos estudos remeteu-se a métodos comportamentais sobre o reconhecimento de objetos reais. Contudo, os tipos de teste de memória utilizados, bem como o número de objetos e o intervalo de tempo entre as sessões de teste tiveram grande variação.

Abstract in English:

Memory is a multiple system composed of encoding, storage and retrieval of information subsystems. The memory tactile, haptic memory submodality is connected to haptic perception; it concerns the active manipulation of objects. This study is a systematic review related to forgetting occurred in haptic memory. Articles was sought in electronic databases PsycINFO, PubMed, and Web of Science, using the keywords "haptic memory", "touch memory", "tactile memory", "tactual memory" separately, and then combined with the word "forgetting". These words were identified in 1655 publications. But lastly, six articles published between 2002 and 2012 were selected by a set of inclusion criteria. Largely referred to studies that used behavioral methods recognition procedures, and using real objects. However, the types of memory test used and the number of objects and the time interval between sessions of study and test had great variation.
Dossier: Cognition and Human Development
Visual contrast sensitivity in adults with schizophrenia and relatives not affected Nogueira, Renata Maria Toscano Barreto Lyra Santos, Natanael Antonio

Abstract in Portuguese:

O objetivo do estudo foi medir a sensibilidade ao contraste (SC) visual de grades senoidais verticais com frequências espaciais de 0,6; 5 e 10 cpg em adultos com esquizofrenia medicados e parentes não acometidos na faixa de 20-30 anos. Foram estimadas a SC visual de 10 voluntários saudáveis, nove pacientes com esquizofrenia medicados e cinco parentes não acometidos. Todos com acuidade visual normal ou corrigida e estavam livres de doenças identificáveis, exceto a condição esquizofrenia. Foi utilizando o método psicofísico da escolha forçada temporal entre duas alternativas e luminância média de 40,1 cd/m². Os resultados mostraram que a SC visual máxima ocorreu na faixa de 5 cpg para os três grupos, que a SC visual dos participantes com esquizofrenia foi mais baixa do que a dos participantes saudáveis e do que os parentes não acometidos. Estes resultados sugerem alterações nos mecanismos visuais que processam grades senoidais verticais associadas à esquizofrenia.

Abstract in English:

The aim of this study was to measure visual contrast sensitivity (CS) for vertical sine-wave gratings with spatial frequencies of 0,6; 5 and 10 in adults with medicated schizophrenic and no-affected relatives in the range of 20-30 years old. We measured the visual CS for ten volunteers without schizophrenia, nine schizophrenia patients and five no-affected relatives, all volunteers were free from identifiable ocular disease and had normal acuity, except the condition schizophrenia. We use a temporal two-alternative forced-choice psychophysical method with mean luminance of 40.1 cd/m². The results showed maximum contrast sensitivity occurred in the range of 5.0 cpd for both groups and that the visual CS for participants with schizophrenia was lower than those of adults without schizophrenia and the non-affected relatives. These results showed changes in the visual mechanisms that process vertical sine-wave gratings related the schizophrenia.

Foco, atenção sustentada e vigilância: dimensões atencionais afetadas em adolescentes com TDAH Rivero, Thiago Strahler Miranda, Monica Carolina Bueno, Orlando Francisco Amodeo

Abstract in Portuguese:

O presente estudo realizou uma análise estatística comparativa entre adolescentes com e sem Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH) no Conners 'Continuous Performance Test (CCPT). Foi utilizado o modelo de cinco fatores proposto por Egeland and Kovalick-Gran (2010a). Método: O grupo clínico foi composto por 28 participantes com TDAH (17 homens), que foram divididos em dois grupos em relação ao subtipo de TDAH (predominantemente desatento ou combinado). Resultados: O grupo TDAH teve escores significativamente mais baixos em quase todas as medidas do CCPT. Na comparação de grupos no modelo de cinco fatores, os resultados indicaram que ambos os grupos TDAH apresentaram resultados inferiores em três fatores: atenção focada, atenção sustentada e vigilância. Os subtipos de TDAH não diferiram em nenhum dos cinco fatores. Conclusões: A análise de cinco fatores mostraram uma boa sensibilidade e propiciou uma melhor compreensão dos sintomas do TDAH, no entanto ela não mostrou especificidade para diferenciar os subtipos combinado e desatento.

Abstract in English:

Objectives: This study performed a statistical analysis comparing adolescents with Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD) and a control group in the Conners' Continuous Performance Test (CCPT) 5 factor model, proposed by Egeland and Kovalick-Gran (2010a). Methods: The clinical group was composed by 28 participants with ADHD (17 male). The adolescents were divided in two groups regarding their ADHD subtype, inattentive or combined. Results: The ADHD group had significantly lower scores on almost all CCPT. The 5 factors model, showed that both ADHD groups exhibited poorer results in three factors: focused attention, sustained attention and vigilance. The ADHD subtypes did not differ in any of the 5 factors. Conclusions: The five factor analysis showed a good sensibility and better comprehension of ADHD symptoms; however it showed no specificity to differentiate the combined and inattentive subtypes.
Dossier: Cognition and Human Development
Development of a computerised version of the Children's Gambling Task for the evaluation of affective decision-making in Brazilian preschool children Mata, Fernanda Sallum, Isabela Moraes, Paulo Henrique Paiva de Miranda, Débora Marques Malloy-Diniz, Leandro Fernandes

Abstract in Portuguese:

Apesar do grande número de instrumentos desenvolvidos para avaliação das funções executivas mais puramente cognitivas em crianças brasileiras, há poucos estudos que desenvolveram medidas para avaliação dos componentes mais motivacionais dessas funções. O principal objetivo deste estudo foi desenvolver uma versão computadorizada da Children's Gambling Task (CGT) para avaliação da tomada de decisão afetiva em crianças pré-escolares. Também se buscou avaliar se a versão desenvolvida é capaz de discriminar grupos etários e examinar as diferenças entre gêneros na tomada de decisão. A versão brasileira da CGT e a Escala de Maturidade Mental Colúmbia foram aplicadas em 137 crianças de três a cinco anos. Observou-se que crianças de quatro e cinco anos obtiveram desempenho superior às de três, entretanto não houve diferença entre o desempenho das crianças de quatro e cinco anos, nem entre meninos e meninas. A partir deste estudo preliminar, a CGT mostrou-se apta à utilização na população brasileira.

Abstract in English:

Despite the large number of instruments developed to assess the more purely cognitive executive functions in Brazilian children, few studies have developed instruments for the assessment of the most motivational components of these functions. The primary aim of this study was to develop a computerised version of the Children's Gambling Task (CGT) to assess affective decision-making in preschoolers. The present study also aimed to investigate whether this version of the task is sensitive to developmental changes across the preschool period and to examine gender differences in decision-making. We administered the CGT and the Columbia Mental Maturity Scale (CMMS) to 137 Brazilian children between the ages of three and five years old. Age differences between three-and four-year-olds, but not between four-and five-year-olds were found. Gender differences were not found. From this preliminary study, the computerised version of the CGT for Brazilian child population proved to be suitable for Brazilian child population.
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