Abstract in Portuguese:
Com este trabalho, apresentamos o nosso modelo de desenho, desenvolvimento e avaliação de Unidades Didáticas Integradas (UDIs), descrevendo todas e cada uma das suas diferentes fases. Da mesma forma, exploramos as suas pontencialidades na construção de um currículo construído sobre os supostos teóricos da Integração Curricular. Trata-se de um modelo nascido de um processo de pesquisa desenvolvido em vários centros educacionais. O nosso propósito último é, justamente, tentar atingir o maior número possível de professores, mestres e educadores, com a finalidade de que, após sua leitura, sejam capazes de usá-lo e aplicá-lo em diferentes cenários.Abstract in Spanish:
A través de este trabajo, presentamos nuestro modelo de diseño, desarrollo y evaluación de Unidades Didácticas Integradas (UDIs), describiendo todas y cada una de sus diferentes fases. Del mismo modo, exploramos sus potencialidades en la construcción de un currículo cimentado sobre los supuestos de la Integración Curricular. Se trata de un modelo que surge de un proceso de investigación llevado a cabo en diferentes centros educativos. Nuestro propósito último es, precisamente, tratar de llegar a un mayor número de profesores, maestros y educadores con el fin de que, tras su lectura, sean capaces de utilizarlo e implementarlo en diferentes escenarios.Abstract in English:
Through this work, we present our model of design, development and evaluation of Integrated Teaching Units (UDIs), describing each and every one of its different phases. Similarly, we explore their potential in building a curriculum founded on the assumptions of Curricular Integration. This is a model that emerges from a research conducted in different schools. Our ultimate purpose is, precisely, to try to reach a larger number of professors, teachers and educators so that, after reading, be able to use it and implement it in different contexts.Abstract in Portuguese:
Existe um grande consenso sobre a necessidade de investir na formação de professores para que se possam desenvolver modelos inclusivos na Educação. A Educação Inclusiva deve ser entendida como uma reforma educacional que, para se realizar, necessita que os professores sejam formados em modelos de ensino e comunicação diferentes dos modelos tradicionais. Com base na avaliação que um grupo de estudantes de mestrado em Educação Especial efetuou do seu curso, este artigo discute algumas concepções teóricas sobre formação de professores (nomeadamente o isomorfismo e a infusão) e quatro aspectos centrais da formação de professores para a Inclusão: conteúdos, estratégias de Ensino Aprendizagem, relação teoria-prática e impacto na vida profissional. Conclui-se que é necessário operar uma reforma aprofundada nos cursos de formação para que as pessoas que neles são formadas possam, elas próprias, vir a ser agentes de mudança na escola.Abstract in English:
There is large consensus about the need of a strong investment in teacher education in order that Inclusive Education can be implemented in regular schools. Inclusive Education must be understood as an educational reform. In order to develop this reform we need that teachers (either "regular" and "specialist") be educated to use teaching and communication paradigms different from those used on traditional schools. Using the data of an evaluation procedure of a master's degree course on Special Education done by its students, this paper discusses some of the theoretical basis of Teacher Education (namely isomorphism and infusion). Then, four aspects of teacher education are discussed: contents, teaching and learning strategies, theory-practice relation and professional impact of the course. The main conclusions can be summarized on the need of development of a deep reform on the courses of teacher Education to make them able to change the values and practices of their students in order to make them active participants on the Inclusive Education reform.Abstract in Portuguese:
Este artigo propõe-se a analisar os desafios do oferecimento de uma educação especial dentro da atual política de educação inclusiva do Governo Federal. Para tanto, apresenta um breve histórico a respeito das diretrizes educacionais baseadas na separação de alunos, que sustentaram a educação especial no Brasil desde sua implantação até a adoção de uma política de matrículas em massa de crianças com ou sem deficiências nas escolas públicas. Discute as condições de implantação da proposta do Governo Federal de um "sistema educacional inclusivo", que conta com um suporte de atendimento educacional especializado para complementar e suplementar a educação escolar. Apresenta também um estudo de caso em uma escola pública municipal considerada como representativa de sucesso e aponta para limites da materialização da política proposta. Conclui ressaltando os impasses estabelecidos pelas escolhas do Governo Federal para a atual política educacional.Abstract in English:
This article aims to analyze the challenges of a special education policy within the current inclusive education policy adopted by the Brazilian federal government. Firstly, the paper presents a brief history of the educational guidelines based on the separation of pupils, which supported special education since its beginning until the adoption of a universalization method, with the adoption of mass enrollments of children with or without disabilities in public schools. It goes on to discuss the conditions of implementation of an "inclusive education system", proposed by the federal government, which is supported by a specialized educational service designed to complement and supplement school education. It then presents a case study, considered as a "success case" in a municipal public school, and points out the limits regarding the materialization of the policy proposed. The conclusion emphasizes the impasses established by the federal government choices related to the present educational policy.Abstract in Portuguese:
A preocupação sobre as práticas inclusivas nas escolas públicas no Brasil começou após a Declaração de Salamanca, com desafios e dúvidas. Ainda hoje, passados cerca de 15 anos, os professores do ensino regular se queixam dizendo que não têm conhecimento suficiente ou preparo formal para lidar com crianças com necessidades educacionais especiais, especialmente quando estas apresentam disfunções graves, como paralisia cerebral, deficiência intelectual e comportamentos desafiadores. A colaboração entre profissionais da Educação Especial e Regular pode ser uma alternativa para enfrentar tais desafios. O objetivo deste relato foi o de apresentar um breve histórico de um programa de pesquisa, ensino e extensão que busca aproximar a Universidade Federal de São Carlos dos professores do ensino comum que têm alunos com necessidades especiais em suas salas de aula. Iniciado em 2004, este programa está na atualidade em seu sétimo ano de execução e envolve professores da universidade, estudantes de graduação e pós-graduação e professores do ensino comum. Os resultados parecem apontar essa via de colaboração entre Educação Especial e Regular como um caminho promissor para a construção de escolas mais inclusivas.Abstract in English:
The concern about inclusive practices in public schools in Brazil began after the Salamanca Statement, with challenges and doubts. Even today, after about 15 years, the regular teachers complain saying they did not have enough knowledge or formal preparation for dealing with children with special educational needs, especially when they have serious disorders such as cerebral palsy, intellectual disabilities and behavior disorders. The collaboration between professionals of Special and Regular Education can be an alternative to face these challenges. The objective of this report was to present a brief history of a program on research, teaching and extension that aims to bring together the Federal University of São Carlos and regular school teachers who have students with special needs in their classrooms. The program started in 2004 and currently is in its seventh year of implementation, involving university professors, undergraduate and postgraduate students and regular teachers. The results seem to point out that collaboration between Regular and Special Education can be a promising avenue for making more inclusive schools.Abstract in Portuguese:
A Constituição Federativa do Brasil de 1988, em seu art. 205, sinaliza que a Educação é um direito público e subjetivo, isto é, um direito de todos e um dever do Estado. A partir de então, muitos movimentos vêm sendo instituídos, em âmbito nacional e local, para que pessoas com deficiência, transtornos globais do desenvolvimento e altas habilidades/superdotação tenham as escolas de ensino comum como espaço-tempo de aquisição de conhecimentos. Esses movimentos vêm impulsionando os estados e os municípios brasileiros a instituírem políticas públicas, tanto para a formação de professores quanto para a reorganização das estruturas das unidades de ensino, dos currículos escolares e dos processos de avaliação, visando a garantir a esses alunos acesso, permanência e ensino nas escolas de educação básica. O presente texto busca problematizar como as legislações nacionais de Educação Especial vêm sendo assumidas pelos municípios do Estado do Espírito Santo, colocando em tela as tensões, os desafios e as possibilidades que atravessam esse processo.Abstract in English:
The Brazilian Federal Constitution passed on 1988, in the article 205, points out that Education is a public and subjective right. That means an everybody's right and an obligation of the State. Since then, a big amount of movements have been instituted, in the national and local levels, for people who are disabled, have global developmental disorder and high abilities/ superendowment people to have ordinary learning schools as space-time of acquisition of knowledge. Those movements have been pushing forward the Brazilian states and municipalities to implement public policies, both for training of teachers and reorganization of structures of teaching unities, of scholarship curricula and evaluation processes aiming at the access, permanence and learning guarantee for this students at schools of basic education. The present paper seeks to problematize how national laws of Special Education have been assumed by municipalities of Espírito Santo State, presenting the tensions, challenges and possibilities that permeate this process.Abstract in Portuguese:
Os alunos com Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) constituem uma parcela importante da população-alvo da Educação Especial, que ultrapassa os 2 milhões de matrículas na Educação Básica. Paradoxalmente, não é raro encontrar publicações - inclusive documentos dos próprios órgãos educacionais brasileiros - que não os consideram como tal, apesar de toda a legislação educacional brasileira garantir seus direitos na condição de alunos com necessidades educacionais especiais, a partir da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei n° 5692/71). Isso reflete a desinformação, a falta de formação acadêmica e docente nessa área e uma representação cultural dessa população, que é altamente afetada pela incidência de mitos e crenças populares. Entretanto, o atendimento educacional especializado para estes alunos é hoje uma realidade legalmente consolidada, que precisa ser implementada e surtir efeitos concretos nos encaminhamentos pedagógicos para eles. Neste artigo, analisamos os quatro aspectos que prejudicam essa concretização do atendimento, e sugerimos medidas e mudanças que consideramos importantes para que esse direito subjetivo - a Educação para Todos - também seja cumprido.Abstract in English:
High Ability/Gifted students constitute an important part of the Special Education target, exceeding 2 million enrollments in Elementary Education. Paradoxically, although the Brazilian laws assure their rights as students with special educational needs since the Law of Guidelines and Bases of the National Education (Law n° 5692/71), it is not rare to find publications - including the Brazilian educational authorities documents themselves - which do not consider them in such way. Causes include lack of information, academic education and teachers' training deficiency in this area, as well as absence of cultural representation of such population, that is highly affected by the incidence of myths and popular beliefs. However, the specialized educational services for these students are now a legally consolidated reality, which needs to be implemented and have concrete effects on the pedagogic guidelines for them. This paper analyzes four aspects that impair the concretization of those services, suggesting measures and changes we consider important in order to this subjective right - Education for All - be accomplished.Abstract in Portuguese:
O estudo trata das políticas inclusivas inseridas na educação brasileira a partir da década de 1990 para os alunos com Necessidades Educacionais Especiais (NEE). Realiza uma breve apresentação dessas políticas na educação básica e, de forma mais específica, no ensino superior. Discute os principais dispositivos legais acerca da inclusão desse alunado no ensino superior, bem como alguns dos desdobramentos e implicações para a universidade pública. Utiliza como referência a trajetória da Universidade Federal do Paraná (UFPR), evidenciando os dispositivos legais e as principais ações institucionais que embasaram a implantação da inclusão dos alunos com NEE nesta universidade. Sete alunos foram entrevistados (três com cegueira, dois com deficiência física, um com deficiência múltipla e um com surdez), em sete cursos da UFPR, com o objetivo de conhecer a trajetória desses alunos na universidade e a sua relação com as ações e encaminhamentos institucionais no seu processo de inclusão. Após análise qualitativa dos dados extraíram-se os seguintes eixos de análise: perfil dos alunos, ingresso e permanência na universidade, políticas inclusivas na universidade. Os dados coletados destacam as vivências e estratégias desenvolvidas pelos alunos para permanecer no ensino superior e a importância de apoios e recursos no ingresso e permanência na universidade. Por fim, evidencia a importância da implementação de políticas efetivas para garantir a inclusão desse alunado e o papel fundamental da universidade na defesa dos direitos dos alunos com deficiência.Abstract in English:
The study examines inclusive policies included in the Brazilian education from the 1990s to students with special educational needs (SEN). It performs a brief presentation of these policies in basic education and, more specifically, in higher education. It discusses the main legal provisions concerning the inclusion of students in higher education, as well as some implications for Public Universities. It refers to the trajectory of the Federal University of Paraná (UFPR), showing the main legal provisions and institutional actions that supported the implementation of the inclusion of students with SEN at the University. Seven students were interviewed (three with blindness, two with physical disabilities, one with multiple disabilities and one with deafness), in seven courses in the UFPR, in order to know the trajectory of these students at the University and the institutional actions related to their process of inclusion. After qualitative data analysis the study draws the following lines of analysis: profile of students, enrolling and staying in the University, inclusive policies at the University. The collected data showed the experiences and strategies developed by students to stay in higher education and the importance of support and resources to enroll and stay in the University. Finally, it highlights the importance of implementing effective policies to ensure the inclusion of those students and the university's role in defending the rights of students with disabilities.Abstract in Portuguese:
Desde que nascem, as crianças vivenciam certas experiências sociais que são determinadas pelo fato de serem meninos ou meninas. Que concepções de gênero, corpo e infância são apresentadas por uma boneca que quer ser a melhor amiga da criança-menina? Este artigo analisa o sucesso da boneca Barbie, os modos de educar meninas e os mecanismos publicitários que configuram sua personalidade versátil e produzem certos modos de pensar, agir e relacionar-se com o mundo.Abstract in English:
Ever since children are born, they live certain social experiences that are determined by the fact of being boys or girls. What conceptions of gender, body and childhood are presented by a doll that wants to be the best friend of the child-girl? This article analyzes the success of the Barbie doll, the ways to educate girls and the advertising mechanisms that configure its versatile personality and produce certain ways of thinking, acting and relating with the world.Abstract in Portuguese:
Analiso o conceito de racismo a partir de suas relações com o tema dos discursos corporais e sua centralidade na produção dos sujeitos contemporâneos. Atravessa esta discussão a problemática de que o processo de investimento e valorização do corpo não pode ser apartado de todas as discussões suscitadas pelo crescente investimento sobre a vida advinda pelo biopoder - um poder que se pauta por "fazer viver e deixar morrer" e que também implica, no caso das discussões empreendidas neste artigo, em práticas racistas que envolvem a apartação dos nomeados como "diferentes" numa desenfreada busca pela "pureza", referida nas escritas analisadas como sendo uma característica de pessoas "magras" em oposição às "gordas". Discuto, portanto, a existência de atualizações do racismo no contemporâneo quando se trata de matar também pelas palavras, silêncios, julgamentos morais, em suma, pelas construções diferenciais dos "outros" em prol das referências identitárias.Abstract in English:
I have analysed racism concept from its relationship with the body discourses and its centrality when making contemporary subjects. It is critical here that the process of investing and valuing the body cannot be separated from all discussions suggested by the growing investment on life coming from biopower - a power based on 'live and let die' and which, in the case of discussions analysed in this paper, also implies racist practices involving separating people as 'different ones' in an unbridled search for 'purity' referred to in the analysed writings as a characteristic for 'thin' people as opposed to 'fat' ones. So I have discussed the existence of updated contemporary racism, once it is also possible to kill with words, silence, and moral judgment; that is, through constructing the 'others' as different in the name of identity references.Abstract in Portuguese:
Considerando o debate acadêmico da área de Educação Física brasileira em torno do esporte como conteúdo de ensino, o presente trabalho reflete sobre a possibilidade de pensá-lo e experienciá-lo no contexto da Educação Infantil. Observando a cultura como elemento substancial da educação e o esporte como produção cultural, indaga pela responsabilidade dos professores na apresentação desse universo às crianças, na contramão das suas conformações competitivas, e a respeito do qual os pequenos não se encontram alheios. Com base nessas questões, apresenta experiências pedagógicas que tomam práticas esportivas como conteúdo da Educação Infantil, entendendo que a Educação Física nesta etapa da Educação Básica também pode se ocupar dos grandes temas das práticas corporais, entre eles, o esporte, no sentido de criar, com os pequenos, outras formas de se relacionar com os objetos culturais.Abstract in English:
Sports as a schooling subject is a theme of extensive discussion in Physical Education in Brazil. In this context, this paper reflects on the possibility of its experience in Childhood Education. The paper puts in question the responsibility of teachers to show sport as cultural production to children, not as competition, but considering that culture is the substance of education and that children are not far from sports and culture. Two pedagogic experiences with sports to teach children are presented. This moment of basic education can be a time to learn important points of corporal practices, like sports among them, toward creating with children new forms to have a relation with cultural objects.Abstract in Portuguese:
Este artigo trata da autonomia (no processo pedagógico e na prática escolar cotidiana) como direito do educando e como requisito imprescindível para a educação de qualidade. É parte de estudo mais amplo sobre a estrutura da escola e se baseia em pesquisa qualitativa realizada em escola estadual localizada na cidade de São Paulo. Aos aportes teóricos provenientes das ciências da educação, o ensaio agrega a análise de dados de entrevistas com educadores e de observações das práticas cotidianas e das atividades pedagógicas desenvolvidas na escola. Da autonomia do educando são ressaltadas as implicações tanto políticas quanto didáticas, para concluir em favor da importância do tema e alertar sobre sua paradoxal negligência pelas políticas públicas educacionais.Abstract in English:
This article deals with the autonomy (in the pedagogical process and in daily school practice) as a student's right and an indispensable requirement for high quality education. It is part of a broad study about the structure of the school and it is based on a qualitative research done at a public school in São Paulo city. To the theoretical contribution from the educational science, this essay adds an analysis of data about interviews with educators and observations of daily pedagogical practice and activities carried out at school. The implications of both political and educational autonomy of the student are emphasized, in order to conclude in favor of the importance of this issue and warn about its paradoxical neglect by the public educational policies.Abstract in Portuguese:
Gigerenzer (2007) pensa que a mente humana não é racional, isto é, que não opera seguindo as prescrições da lógica formal. Para demonstrá-lo, apresenta diversos exemplos de raciocínios de pessoas em situações cotidianas. Neste trabalho, revisamos um dos exemplos apresentados por Gigerenzer (2007), o analisamos criticamente e chegamos a duas conclusões: i) não demonstra que a mente humana é irracional; e ii) nos amostra que a seleção de conteúdos é um aspecto importante na prática pedagógica, pois pode produzir, se não se faz adequadamente, concepções excludentes de determinadas realidades nos estudantes.Abstract in Spanish:
Gigerenzer (2007) piensa que la mente humana no es racional, es decir, que no opera siguiendo las prescripciones de la lógica formal. Para demostrarlo, presenta diversos ejemplos del razonamiento de las personas en situaciones cotidianas. En este trabajo, revisamos uno de los ejemplos presentados por Gigerenzer (2007) en este sentido, lo analizamos críticamente y llegamos a dos conclusiones: i) no demuestra que la mente humana es irracional; y ii) nos muestra que la selección de contenidos es un aspecto importante en la práctica pedagógica, pues puede provocar, si no se hace adecuadamente, concepciones excluyentes de determinadas realidades en los estudiantes.Abstract in English:
Gigerenzer (2007) thinks human mind is not rational, that is to say, it does not work following prescriptions of formal logic. To demonstrate it, Gigerenzer (2007) presents everyday reasoning examples in common people. In this paper, we checked an example presented by Gigerenzer (2007) in this way, we analyzed it and we found two conclusions: i) It does not prove that human mind is irrational and ii) it shows that contents selection is an important aspect in pedagogical practice, and that this selection can generate, if it is not done correctly, excludable conceptions about some realities in students.Abstract in Portuguese:
A concepção de meio ambiente tem uma relação direta com as práticas pedagógicas que serão elaboradas e a situação ambiental que vivenciamos hoje é imperativa no sentido de exigir que soluções sejam condizentes com a realidade. Nesse sentido, o sujeito ecológico tem seu alicerce embasado na corrente crítica de EA (Educação Ambiental), que concebe o meio ambiente em sua totalidade, considerando as complexas e conflituosas interfaces que permeiam a relação homem e natureza. Dessa forma, nos preocupamos nesta pesquisa em verificar quais são as concepções de meio ambiente dos educadores ambientais do Zoológico de Goiânia, verificar como isso é traduzido nas atividades e, por fim, verificar as contribuições desse espaço não formal de educação na formação do sujeito ecológico. Notou-se que as atividades do Zoológico de Goiânia estão alicerçadas em uma perspectiva naturalista e conservacionista, que compreendem o meio ambiente como natureza e como recurso. Assim, foram encontradas práticas simplistas e que reforçam a necessidade de adquirir comportamentos ditos ecologicamente corretos, bem como reconstruir uma ligação com a natureza, sem, contudo, contribuir com a formação do sujeito ecológico. Dessa forma, o zoológico como um espaço não formal de educação, não cumpre seu papel educativo, seu compromisso com a formação do cidadão crítico, ciente dos seus direitos e deveres sociais, capaz de intervir nas discussões sobre as questões ambientais em prol de uma sociedade mais justa e ambientalmente sustentável.Abstract in English:
The concept of environment has a direct relationship to the pedagogical practices that are developed and applied and the current environmental setting which is imperative, as it requires solutions that must be consistent with reality. Thus, the ecological subject has its foundation based on the critical current of EE (Environmental Education), which regards the environment as a whole, considering the complex and conflicting interfaces that permeate the relationship between humans and nature. Thereby, we propose in this study to investigate what is the concept of environment held by the environmental educators at the Zoo in Goiânia. We intend to verify how this is translated into pedagogical activities and, finally, analyze the contributions of this informal education setting to the formation of the ecological subject. It was noticed that didactic activities at the Zoo in Goiânia are based on a naturalist and conservationist perspective, which regards the environment as nature and resource. Moreover, we found simplistic practices that, although reinforcing the need of the subject to acquire behaviors considered in agreement with environmentally friendly practices, as well as the need to rebuild a connection with nature, they do not contribute to the critical formation of the ecological subject. This way, the zoo, as an informal educational setting, does not fulfill its educative role, nor its commitment to aid the development of critical-thinking citizens, aware of his or her rights and social duties, and capable to intervene on environmental issues, in pursuit of a juster and environmentally sustainable society.Abstract in Portuguese:
O trabalho apresentado aqui mostra a importância de se considerar no processo de aprendizagem as disposições e as atitudes dos alunos, para os quais fizemos uma caracterização destes em um grupo de estudantes do ensino médio através de um questionário que faz parte do HCTAES, teste proposto por Halpern (1998). Este instrumento pode revelar a motivação dos alunos nas aulas de ciências e habilidades de pensamento crítico, pois em grande medida faz com que os alunos tomem conhecimento do que eles aprendem durante a sua formação.Abstract in Spanish:
El trabajo que se presenta a continuación manifiesta la importancia de considerar en el proceso de aprendizaje las disposiciones y las actitudes de los estudiantes; para lo cual se realizó una caracterización de estas en un grupo de estudiantes de educación media, utilizando un cuestionario que hace parte deltest HCTAES, propuesto por Halpern (1998). Este instrumento permite evidenciar la motivación de los estudiantes en clases de ciencias y su capacidad de pensamiento crítico, por lo que en gran medida hace que los estudiantes toman conciencia de lo que aprenden durante su formación.Abstract in English:
The work presented here shows the importance of considering in the process of learning the rules and attitudes of students, for whom we made a characterization of such aspects in a group of middle school students using a questionnaire that is part of the HCTAES test proposed by Halpern (1998). This instrument can reveal the motivation of students in science classes and critical thinking skills, so the students greatly have become aware of what they learn during training.