Educar em Revista, Volume: 34, Issue: 70, Published: 2018
  • Apresentação: Educação e memórias femininas: interfaces e conexões em contextos históricos ocidentais Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Silva, Samara Mendes Araújo; Fialho, Lia Machado Fiuza; Queiroz, Zuleide Fernandes de
  • Patrimony and matrimony: proposing a new historiography of Western culture Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Lemaire, Ria

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Desde os anos 70 do século XX, os estudos sobre a mulher e gênero trouxeram para o campo da historiografia ocidental, além de inúmeras provas das contribuições das mulheres para a cultura, obliteradas ou distorcidas pela historiografia oficial, uma visão bem completa das estratégias de exclusão, apropriação, perseguição e mutilação desse matrimônio, com o objetivo de perpetuar a visão do patrimônio cultural como superior, único e exclusivamente masculino. Urge a criação de uma nova historiografia, baseada numa arqueologia desse conhecimento histórico convencional, na sua revisão com critérios científicos e inserção em novos quadros históricos que mostrem e questionem continuamente, de maneira igualitária, as contribuições patrimoniais e matrimoniais para a história da cultura ocidental.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Since the 1970s, women's and gender studies have brought to the field of Western historiography (as well as numerous proofs of women's contributions to culture, obliterated or distorted by official historiography), a very comprehensive view of exclusionary strategies, appropriation, persecution and mutilation of this matrimony, all of which aim at perpetuating the view of cultural heritage as a superior, unique and exclusively male patrimony. We urgently need the creation of a new historiography, based on an archeology of the genesis of this conventional historical knowledge, on its revision with scientific criteria, and its insertion in new historical frameworks that continually show and question, in an equal way, the patrimonial and matrimonial contributions to the history of Western culture.
  • Feminization of school teaching and masculinization of educational command: studies at Teachers College, Columbia University (1927-1935) Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Warde, Mirian Jorge; Rocha, Ana Cristina Santos Matos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Embora o professorado tenha se feminizado a partir de meados do século XIX - em praticamente todos os países ocidentais - os postos mais altos da administração e a condução intelectual da instrução pública permaneceram dominantemente masculinos. Neste artigo, fazemos, preliminarmente, uma breve aproximação à historiografia que nos informa sobre os processos de feminização do magistério primário nos Estados Unidos e no Brasil. Em seguida, colocamos o foco no Teachers College da Universidade de Columbia, instituição que, criada com foco na mulher, passa em curto tempo ao controle masculino. Por fim, apresentamos casos de brasileiros e brasileiras que estudaram no Teachers College entre as décadas de 1920 e 1930. Esses expressam, em suas trajetórias, as condições desiguais de profissionalização e ascensão na carreira.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Although the school teaching became feminized from the middle of the 19th century onwards - in practically all Western countries - the highest administration posts and the intellectual conduction of public instruction remained predominantly masculine. In this article, first we briefly approach the historiography that informs us about the feminization processes of primary teaching in the United States and Brazil. Next, we focus on Teachers College at Columbia University, an institution that was initially created with a focus on women and, passed, in short time, to male control. Finally, we present cases of Brazilian women and men who studied at Teachers College between the 1920s and 1930s and who, in their trajectories, express the unequal conditions of professionalization and career advancement.
  • Talking about gender, race and education: trajectories of black female doctor professors from public universities of the states of Ceará and Rio de Janeiro (Brazil) Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Silva, Joselina da; Euclides, Maria Simone

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente artigo tem por objetivo discorrer sobre racismo institucional e atuação de professoras doutoras e negras em universidades públicas dos estados do Ceará e Rio de Janeiro. Tratamos de equalizar e qualificar o debate, ainda caro na atualidade, sobre práticas de racismo/sexismo em instituições públicas. Para tanto, adotamos como proposta metodológica a realização de entrevistas semiestruturadas com doutoras que se autodeclararam negras. Os relatos esclarecem a persistência do racismo, suas afrontas nas trajetórias docentes, e pontuam o ativismo e as ações coletivas de enfrentamento adotadas por cada professora interpelada nesta investigação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to discuss institutional racism and the performance of black female professors in public universities in the states of Ceará and Rio de Janeiro. We try to equalize and qualify a debate that is still difficult nowadays; namely, practices of racism and sexism in public institutions. Therefore, we adopted as methodological proposal the realization of semi-structured interviews with female doctors who have declared themselves black. The reports clarify the persistence of racism and its insults to teaching careers, while also demonstrating the activism and the collective actions of confrontation adopted by each professor interviewed in this research.
  • Maria Neli Sobreira: history and memory of education in Juazeiro do Norte Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Fialho, Lia Machado Fiuza; Queiroz, Zuleide Fernandes de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Maria Neli Sobreira, madre educadora, foi responsável pela alfabetização de crianças e assistência social (1946-2017) às famílias na cidade de Juazeiro do Norte, Ceará, em período marcado, predominantemente, pela atuação de professoras leigas no meio rural. Questionou-se, todavia, que formação educacional e atuação profissional foram desenvolvidas por Neli Sobreira para que se constituísse figura relevante na memória coletiva local. Objetivou-se compreender a formação educativa ensejada a Neli Sobreira, especialmente em sua atuação profissional, na interface com o contexto sócio-histórico, que fomentou o desenvolvimento educacional no interior do Ceará. Por meio de uma pesquisa amparada metodologicamente na história oral biográfica, constatou-se que Sobreira foi uma freira que não atuou apenas no campo religioso de Juazeiro, mas também foi pioneira na política, elegendo-se vereadora. Na atuação educacional, foi a primeira professora normalista com habilitação específica equiparada ao ensino superior; além de muito atuante na área da assistência social, galgando importante papel na educação de crianças e na luta pela garantia de direitos à população pobre no Cariri.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Maria Neli Sobreira, Reverend Mother and educator, was responsible for the literacy of children and social assistance (1946-2017) to families in Juazeiro do Norte City, in Ceará, in a period marked, predominantly, by the work of lay teachers in rural areas. A question arose, however, as to the extent of the educational formation and professional performance she had developed in order to become a relevant persona in the local collective memory. The objective of this study was to understand Neli Sobreira's educational background and, especially, her professional performance, in the interface between it and the socio-historical context, which fostered educational development in the countryside of Ceará. From a research methodologically based in oral biographical history, we have found that she was a nun who did not only act in the religious field of Juazeiro do Norte; on the contrary, Neli Sobreira was a pioneer woman in politics as a city counselor. She also became the first teacher there with a specific qualification similar to higher education. She was also very active in the area of social assistance, playing an important role in the education of children and in the struggle to guarantee the rights of the poor in Cariri.
  • Feminine bodies and voices: education and resistance in Argentine cinema Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Gallucci, Natacha Muriel López

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A história audiovisual das mulheres na Argentina coloca em perspectiva os marcadores formais, temáticos e estilísticos por trás da performance. A visão da realidade, os usos do corpo e os processos de autopoiesis enfatizam processos estéticos subjetivos que transcendem ao plano social através da midiatização acústica e visual. Certamente, as histórias do teatro, do rádio e do cinema argentino não têm outorgado a merecida atenção a esses processos formativos artísticos e de educação do corpo dentro do contexto da história das mulheres. O corpo, na representação fílmica, apresenta um aspecto histórico pouco estudado, que forma parte de uma estética de resistência de gênero sociocultural. São esses processos os que resignificam toda nossa compreensão acerca das políticas de representação na Argentina, do visível e do audível nas primeiras três décadas do século XX.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN La historia audiovisual de las mujeres en Argentina coloca en perspectiva los marcadores formales, temáticos y estilísticos tras la performance; su visión de la realidad, los usos del cuerpo y los procesos de autopoiesis, enfatizan procesos estéticos subjetivos que trascienden a lo social a través de la mediatización acústica y visual. Ciertamente, las historias del teatro, la radio y del cine argentino no han otorgado la merecida atención a estos procesos formativos artísticos y de educación del cuerpo dentro del contexto de la historia de las mujeres. El cuerpo en la representación fílmica presenta un aspecto histórico poco estudiado, que forma parte de una estética de resistencia de género socio cultural. Son esos procesos los que resignifican toda nuestra comprensión acerca de las políticas de representación en Argentina, de lo visible y de lo audible en las primeras tres décadas del siglo XX.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The audiovisual history of women in Argentina puts in perspective the formal, thematic and stylistic markers behind the performance. Their vision of reality, the uses of the body and the processes of autopoiesis emphasize subjective aesthetic processes that transcend the social through acoustic and visual mediatization. Certainly, the history of theater, radio and Argentine cinema has not given the deserved attention to these artistic training processes and body education within the context of the history of women. The body in the filmic representation presents a little-studied historical aspect, which is part of an aesthetics of socio-cultural gender resistance. These processes resignify all our understanding of the politics of representation in Argentina, of the visible and the audible in the first three decades of the 20th century.
  • Trauma and memory Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Merlin, Nora

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Para viver é necessário esquecer o penoso. Para que isso seja possível, é imprescindível a construção do passado. Embora resulte paradoxal, Freud sustenta que a única possibilidade do esquecimento é a lembrança, pois esta constitui a condição que permite ao aparelho psíquico delimitar, recortar um passado. Caso contrário, o trauma tende a se repetir compulsivamente, sem cessar, o que atormenta o sujeito num presente eterno e ilimitado. Em relação à memória e ao trauma, podemos estabelecer um paralelismo entre as operações que realiza o aparelho psíquico singular e uma comunidade, já que, segundo Freud, não há diferenças entre os mecanismos individuais e coletivos. Desde esta concepção, interessa-nos pensar o processo de tramitação que se produziu na Argentina a partir de 1976. Nesse ano, como sabemos, começou o sangrento terrorismo de Estado da última ditadura militar. No caso da Argentina, observaremos como se estabeleceu a relação entre memória e trauma a partir das Mães da Praça de Maio e dos organismos de direitos humanos. No processo do trauma veremos surgir o que nomeamos memória coletiva, que constitui uma nova modalidade do amor. Habitualmente, a dimensão do amor não se inclui na política. No entanto, a cultura produziu uma nova forma do amor que não se pode pensar fora da política: a memória coletiva, um amor que se fez público.

    Abstract in Spanish:

    RESUMEN Para vivir es necesario olvidar lo penoso; para que ello sea posible resulta imprescindible la construcción del pasado. Aunque resulte paradójico, Freud sostiene que la única posibilidad de olvido es el recuerdo, pues éste constituye la condición que permite al aparato psíquico delimitar, recortar un pasado. De lo contrario el trauma tiende a repetirse compulsivamente, sin cesar, factor que atormenta al sujeto en un presente eterno e ilimitado. Respecto a la relación entre memoria y trauma, podemos establecer un paralelismo entre las operaciones que realiza el aparato psíquico singular y una comunidad ya que, según Freud, no hay diferencias entre los mecanismos individuales y los colectivos. Desde esta concepción, nos interesa pensar el proceso de tramitación que se produjo en la Argentina a partir de 1976, fecha en que, como sabemos, comenzó el sangriento terrorismo de Estado de la última dictadura militar. En el caso de Argentina veremos cómo se estableció allí la relación entre memoria y trauma a partir de las Madres de Plaza de Mayo y de los organismos de derechos humanos. En esta tramitación del trauma veremos surgir lo que denominamos una memoria colectiva, que constituye una nueva modalidad del amor. Habitualmente, la dimensión del amor no se incluye en la política. Sin embargo, la cultura produjo una nueva forma del amor que no puede pensarse por fuera de la política: la memoria colectiva, un amor que se hizo público.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Living demands us to forget what is painful. For this to be possible, it is essential to build the past. Although paradoxical, Freud maintains that the only possibility of oblivion is remembering, since it constitutes the condition that allows the psychic apparatus to delimit and to cut out the past. Otherwise, trauma tends to repeat itself compulsively in an eternal present that does not cease and torments the subject. In relation to memory and trauma, we can establish a parallelism between the operations performed by the singular psychic apparatus and a community, since, according to Freud, there are no differences between individual and collective mechanisms. From this conception, we are interested in thinking about the process of proceeding that took place in Argentina from 1976 onwards, date in which, as we know, the bloody terrorism of the State in the last military dictatorship began. In the case of Argentina, we will observe how the relationship between memory and trauma was established from the Mothers of Plaza de Mayo and human rights organizations. In this process of trauma, we will see the emergence of what we call collective memory, which constitutes a new modality of love. Usually, the dimension of love is not included in politics. However, culture has produced a new form of love that cannot be conceived outside of politics: collective memory - love that has become public.
  • Rites, Rituals and Routine: Feminine Education in Catholic Confessional Schools in the Twentieth Century Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Silva, Samara Mendes Araújo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Ao participar do processo de formação das novas gerações, as instituições educacionais compartilharam também da responsabilidade pelo ensino dos demais códigos sociais dos quais se tornariam responsáveis, quer pela manutenção quer pela transformação, das dinâmicas da sociedade. Instituições de ensino resguardam compromissos, como oferecer conhecimentos técnico-científicos fundamentados e preceitos validados pela sociedade na qual estão inseridas. A sociedade brasileira partilhou tardiamente com a escola a tarefa de formação das novas gerações em razão do “modelo de desenvolvimento” adotado. Ao longo da História nacional, o acesso à educação formal é um direito recente, especialmente quando se refere à parcela feminina da população. Embora o acesso tenha sido tardio no Brasil, a educação formal estava disponível principalmente em colégios confessionais, em sua maioria católicos. Nos colégios católicos, no decorrer do século XX, incluíram-se na rotina dos neófitos, além dos conteúdos curriculares, atividades diversas para formar caráter, condutas sacra e intelectual, cuja execução delineou marcas nas memórias daqueles que as vivenciaram, ou, presenciaram esporadicamente. Utilizando fundamentos da História Cultural, recolhemos e analisamos fragmentos de memórias (relatos orais) e fotografias de ex-alunas que frequentaram os colégios savinianos (colégios que ensinavam somente ao gênero feminino) até a década de 1970, no Piauí. Analisamos elementos presentes em escolas católicas onde se verificou, a partir dos rituais escolares, a constituição de uma cultura escolar própria e a sua manutenção ao longo da trajetória de vida das egressas desses estabelecimentos escolares.

    Abstract in English:

    ABSTRACT By sharing the process of formation of the new generations, the responsibility to teach other social codes to those who would become responsible for the maintenance and transformation of the dynamics of society was shared with educational institutions. Those institutions have commitments, such as offering technical and scientific knowledge based on principles validated by the society in which they are inserted. Brazilian society has belatedly shared with the school the task of training the new generations because of the "development model" adopted. Throughout the national history, access to formal education has only been considered a right recently, especially when it refers to the female portion of the population. Although full access was only achieved later, formal education in Brazil was available in a form, mainly in confessional schools (mostly catholic). In catholic schools during the twentieth century, in addition to the curricular content, there were diverse activities in the routine of the neophytes under their auspices to form character, and their sacred and intellectual conduct. Those activities delineated marks in the memories of those who experienced them or watched them sporadically. Using foundations of cultural history, we collected and analyzed fragments of memories (oral reports) and photographs of former students who attended the Saviniano schools (which taught only the feminine gender) until the 1970s, in Piauí, in order to analyze elements present in catholic schools and to demonstrate, from the school rituals, the constitution of school culture and its maintenance of along the life trajectory of the graduates.
  • Shelter, educate and instruct: the hygienist policy and the education of helpless girls in the assistance institutions in Pará state (1850-1910) Dossiê - Educação Feminina: História E Memória

    Alves, Laura Maria Silva Araújo

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo tem por finalidade contextualizar a trajetória de duas instituições educativas para meninas desvalidas, órfãs e em situação de abandono, na cidade de Belém do Pará, no período do Império à República. Sabe-se que com a política higienista, as meninas eram encaminhadas às autoridades que tinham a função de recolhê-las e enviá-las para instituições que as abrigassem, lhes dessem instrução, educação e formação moral, a fim de se tornarem “mães de família” ou “filhas de criação”. O Colégio Nossa Senhora do Amparo (1838) e o Orphelinato Paraense (1893) foram instituições que, sob a égide da caridade e da assistência, desenvolveram uma educação feminina no atendimento à infância desvalida na capital paraense.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study aims to contextualize the trajectory of two educational institutions created in Belém, capital of Pará state, in the period of the Brazilian Empire to the installment of the Brazilian Republic, for helpless, orphaned and abandoned girls. It is known that, with the hygienist policy, girls were referred to authorities who had the task of collecting them and sending to institutions that sheltered and provided moral education training, so as to become “mothers” or “foster daughters”. The Nossa Senhora do Amparo School (1838) and Orphelinato Paraense (1893) were institutions that, under the aegis of charity and assistance, developed a feminine education in vulnerable child care in the capital of Pará.
  • The school civilization by the didactic compendia of teacher training Demanda Contínua

    Boto, Carlota

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O presente trabalho tem por finalidade averiguar aspectos concernentes ao cotidiano escolar por sua dimensão ritual. A hipótese da educação escolar como rito de iniciação será o foco norteador da pesquisa. Nesse sentido, os documentos trabalhados foram variados, contemplando fundamentalmente, para os casos de Portugal e do Brasil, livros didáticos de formação de professores. Quando se observam os modos de ensino, constata-se a força da estatura cultural da escola. Se a disposição de um sistema de ensino codifica normas de agir para a estrutura da rede escolar, há aspectos, no domínio da escola, que extrapolam as prescrições normativas dos programas oficiais e das diretrizes que contam como ou o quê se deverá ensinar. Portanto, é possível dizer que nem tudo que a escola faz estava previsto para que ela o fizesse. Os compêndios dirigidos à escola primária e à formação de professores, em sua dimensão histórica, são, por óbvio, reveladores de um dado processo psíquico civilizador. Nesses, a palavra é dirigida à regulação de comportamentos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The present work has the purpose of ascertaining aspects concerning the school routine, due to its ritual dimension. The hypothesis of school education as a rite of initiation is the guiding focus of this research. In this sense, various documents were studied, contemplating mainly, for the cases in Portugal and Brazil, didactic books of teacher training. By observing the modes of teaching, one can verify the strength of the cultural stature of the school. If the provision of an educational system encodes rules of action for the structure of the school network, there are aspects in this field that go beyond the normative prescriptions of the official programs and guidelines that tell how or what to teach. In this regard, it is possible to say that not everything that the school does can be predicted. The compendia addressed to primary school and teacher training are, in their historical dimension, clearly revealing a given psychic process of civilization. The word there is directed to the regulation of behaviors.
  • A city almanac as research object of the history of written culture: Almanack da Parnahyba (1924-1982) Demanda Contínua

    Carvalho, Jeferson Luís Marinho de; Grazziotin, Luciane Sgarbi Santos

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Esse estudo diz respeito ao Almanack da Parnahyba, um livro de caráter periódico classificado como almanaque de cidade. Entendido como um documento histórico, a imersão em suas páginas possibilitou construir determinados aspectos vinculados à História da Cultura Escrita, circunscrita ao Piauí, na cidade de Parnaíba. A partir da análise do periódico, foi possível, por meio das características de sua materialidade e editoração, a compreensão de seu processo de edição, circulação e relação com o leitor. Observou-se que, no decorrer da temporalidade estudada, esse almanaque foi encontrado em distintos estados; sua presença ainda foi identificada em alguns países além do Brasil. Durante o período de sua publicação, atuou, direta ou indiretamente, como um difusor de ideais de civilidade, ancorado em um processo de discurso de modernização.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This study concerns the Almanack da Parnahyba, a periodic book classified as a city almanac. Understood as a historical document, the immersion in its pages made it possible to construct some aspects as they are connected to the history of written culture in Piauí, more specifically in the city of Parnaíba. From the analysis of the almanac, it was possible, through the characteristics of its materiality, to understand its editing process, its circulation and relation with its readers. It was observed that, in the period investigated, the almanac could be found in different Brazilian states; moreover, its presence was identified in some countries other than Brazil. During its publication, the almanac functioned, directly or indirectly, as a voice of civility ideals, anchored in a process of modernization discourse.
  • Rhetoric and argumentation: contributions to school education Demanda Contínua

    Oliveira, Helen Silveira Jardim de; Oliveira, Renato José de

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo pretende investigar as contribuições da retórica e da argumentação para a educação escolar, analisando as nuances existentes entre as relações argumentativas e dialógicas que ocorrem no espaço educacional, especialmente entre professores e alunos. O texto defende uma educação de cunho argumentativo, fundamentada na racionalidade retórica. Para tanto, valoriza as diversas opiniões dos sujeitos, incentivando-os à interrogatividade, tendo como objetivo chegar a acordos plausíveis, suscetíveis a renovações sempre que necessário. A educação, nessa abordagem, não nega a problematização e acolhe as questões trazidas pelos diferentes auditórios.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article aims to investigate the contributions of rhetoric and argumentation to school education, analyzing the nuances that exist between the argumentative and dialogic relations that occur in the education space, especially among teachers and students. The text nourishes education of an argumentative nature, based on the rationality of rhetoric, and promotes the diverse opinions of the subjects, encouraging them to questioning. It has the goal of reaching reasonable agreements, always susceptible to renovation when and where necessary. In this approach, education does not deny questioning and welcomes all issues brought about by different audiences.
  • Common sense and science: a hermeneutic and epistemological analysis of the common sense of opposition Demanda Contínua

    Dourado, Ivan Penteado

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO O senso comum é um conceito polissêmico, muito citado nas pesquisas educacionais, mas pouco problematizado em relação aos seus desdobramentos na produção de conhecimento científico. A escolha desta definição pode revelar também como se entende a produção do conhecimento. No presente artigo, foi realizado um mapeamento das pesquisas educacionais produzidas sobre o tema do senso comum, em que uma parte das discussões sobre o senso comum é selecionada, reunindo autores que são identificados como pertencentes de uma mesma matriz de entendimento, ou seja, pensadores que opõem ciência e senso comum. Bourdieu, Nunes, Paty e Bachelard, juntamente com outros pensadores fundamentais sobre o tema, são recuperados e analisados teoricamente. Proponho a análise desta categoria por meio de uma hermenêutica sociológica proposta por Boaventura de Sousa Santos, objetivando analisar as consequências sociais para a manutenção dessa postura para a ciência atual. Utilizando a metodologia de revisão bibliográfica, pela perspectiva analítica da árvore conceitual, será possível responder a seguinte problemática: quais os desdobramentos epistemológicos na produção de conhecimento quando as pesquisas optam pela adoção de referências que trabalham com o senso comum como conhecimento oposto ao pensamento científico? As principais conclusões da pesquisa analítica são que o afastamento do conhecimento científico produzido pela sociedade e um conjunto de dificuldades que as ciências sociais possuem ao realizar essa ruptura estariam perfeitamente representadas nas posturas de oposição que esses teóricos mantêm vivas em suas discussões.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Common sense is a polysemic concept, much cited in educational research, but not problematized enough in terms of its developments in the production of scientific knowledge. The choice of this definition may also reveal how the production of knowledge is understood. In the present article, a mapping of educational research on the theme of common sense was carried out, selecting a part of the discussions about the subject, bringing together authors who are identified as belonging to the same matrix of understanding, that is, thinkers who oppose science and common sense. Bourdieu, Nunes, Paty and Bachelard, along with other key researchers on the subject, are retrieved and analyzed theoretically. I propose an analysis of this category through the lens of sociological hermeneutics as proposed by Boaventura de Sousa Santos, aiming to investigate the social consequences for the maintenance of this posture for science currently. Using the methodology of bibliographic review from the analytical perspective of the "conceptual tree", it will be possible to answer the following problematic: what is the epistemological unfolding in the production of knowledge when the researches opt for the adoption of references that work with common sense as knowledge opposed to scientific thought? The main conclusions of the analytical research are the enormous distance from the scientific knowledge produced by society and the fact that a set of difficulties that the social sciences have in achieving this rupture can be perfectly represented in the oppositional positions that the theorists in question keep alive in their discussions.
  • Perceptions of trainees on their practices of evaluation of learning Demanda Contínua

    Ferreira, Carlos Alberto

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO A avaliação das aprendizagens tem de constituir, sobretudo, uma prática realizada para promover as aprendizagens nos alunos. Deste modo, foi nossa intenção aceder às percepções dos estagiários do 1º ciclo do ensino básico da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro sobre as suas práticas de avaliação das aprendizagens. Para isso foi administrado um questionário de questões abertas à totalidade dos estagiários no fim do estágio do ano letivo de 2016/2017. Da análise de conteúdo feita às respostas escritas, foi possível perceber que, tendo eles uma percepção da avaliação das aprendizagens numa lógica formativa, afirmaram ter realizado práticas de avaliação formativa pontuais e contínuas, o que lhes possibilitou elaborar um diagnóstico dos processos de aprendizagem dos alunos, dar-lhes feedback e regular esses processos.

    Abstract in English:

    ABSTRACT The evaluation of learning has to be, above all, a practice carried out to promote learning in students. Thus, it was our intention to access the perceptions of the trainees of the first cycle of basic education of the University of Trás-os-Montes and Alto Douro on their practices of evaluation of learning during their internship. For this, we passed a questionnaire of open questions to the all the trainees at the end of the 2016/2017 school year internship. From the content analysis of the written answers, it was possible to perceive that, having a perception of evaluation the learning in a formative logic, they affirmed to have carried out punctual and continuous formative evaluation practices. This enabled them to elaborate a diagnosis of the learning processes of students in their internship school classes, giving feedback and regulating them.
  • Formative and professional narratives of a transsexual teacher Demanda Contínua

    Dias, Alfrancio Ferreira

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste texto, refletimos acerca do processo formativo e da atuação profissional de uma professora transexual, a partir das políticas de subjetivação corporal e de gênero inscritas no campo da Educação. Metodologicamente, utilizou-se uma abordagem qualitativa pós-crítica, através da realização de entrevista narrativa. As narrativas contribuem para o início e/ou desenvolvimento da desconstrução de práticas educativas marcadas pelo princípio da regulação normativa, uma vez que a Educação também pode ser um campo de (des)aprendizagens das regulações de gênero, mediante a inserção, permanência e desestabilizações que pessoas transexuais realizam.

    Abstract in English:

    ABSTRACT In this text, we reflect on the formative process and the professional performance of a transsexual teacher, based on the policies of bodily subjectivity and gender inscribed in the field of education. As for methodology, a qualitative post-critical approach was used, through the accomplishment of narrative interview. The narratives contribute to the beginning and/or development of the deconstruction of educational practices marked by the principle of normative regulation, stating that education can also be a field of (dis)learning of gender regulations, through the insertion, permanence and destabilization that transsexuals, as people, perform.
  • Reverberations of learning by Math teachers in a borderland community between university-school Demanda Contínua

    Crecci, Vanessa Moreira; Fiorentini, Dario

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este artigo tem como foco de estudo a aprendizagem docente situada em uma comunidade fronteiriça entre escola e universidade que congrega professores da escola, formadores de professores, futuros professores e pesquisadores interessados em discutir e investigar práticas de ensinaraprender matemática. Atenção especial de análise será dada às reverberações dessa aprendizagem no desenvolvimento profissional do professor, sobretudo na mudança de sua prática. Além de discutir os conceitos de aprendizagem situada e o desenvolvimento profissional, trazemos para análise da aprendizagem docente e de suas reverberações o caso do professor Roberto que participou de uma comunidade fronteiriça entre escola e universidade. A metodologia deste estudo ocorreu com base na pesquisa narrativa, que compreende um processo tridimensional de produção e análise dos textos de campo e de pesquisa, envolvendo temporalidade (diacronia), interações pessoais e sociais e o lugar (cenário) onde se situa o fenômeno a ser investigado e narrado, tendo sido produzida uma análise narrativa do desenvolvimento profissional de Roberto. Os resultados apontaram que a participação e reificação de Roberto no seio da comunidade fronteiriça reverberaram em sua prática na escola, tendo produzidas diferentes compreensões sobre o ensinaraprender matemática e projetado outro modo de ser/estar professor e de desenvolver-se profissionalmente.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This article focuses on teacher learning in a borderland community between school and university, which brings together teachers from the school, teacher trainers, future teachers and researchers interested in discussing and investigating practices of teaching and learning mathematics. A special attention is given to the reverberations of this learning in the professional development of the teachers, especially regarding changes in their practices. Besides discussing the concepts of situated learning, professional development and reverberation, we bring to the analysis the case of Roberto, a teacher who participated in a teaching community with borderland characteristics. The methodology of this study was based on narrative research, which comprises a three-dimensional process of production and analysis of research and field texts, involving temporality, personal and social interactions and the place (scenario) where the phenomenon to be investigated and narrated is situated. The study also analyzed Roberto's professional development. The results showed that his participation and reification within the borderland community reverberated in his practice at school, producing different understandings about teaching and learning mathematics, as well as designing another way of being a teacher and developing professionally.
  • The incorporation of themes of gender and diversity in the academy: for an ecology of knowledge in the university Demanda Contínua

    Silva, Márcia Alves da

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Neste texto procuramos resgatar aspectos da trajetória do Observatório de Gênero e Diversidade da Universidade Federal de Pelotas - UFPel desde sua fundação, em 2014, até o final de 2016. Salientamos as principais ações para uma reflexão sobre a caminhada executada até o momento, identificando e problematizando seus avanços e seus limites. Nesta escrita, inicialmente se problematiza a difícil relação entre ciência feminista e educação escolar. Na sequência, é realizada uma crítica da racionalidade hegemônica, tendo por base a obra de Boaventura Santos, apontando para o que o autor chamou de ecologia de saberes, incorporando a experiência do Observatório nessa perspectiva. Por fim, são apresentadas algumas iniciativas realizadas pelo Observatório no período mencionado, considerando a indissociabilidade do ensino, da pesquisa e da extensão acadêmica.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This text seeks to recover aspects of the trajectory of the Observatório de Gênero e Diversidade (“Gender and Diversity Observatory”) of the Federal University of Pelotas (UFPel), from its foundation in 2014 until the end of 2016. It highlights its main actions, seeking to raise a reflection on the walk carried out so far, identifying and problematizing its advances and its limits. In this writing, initially, I will problematize the difficult relation between feminist science and school education. In a second moment, a critique of hegemonic rationality is made, based on the work of Boaventura Santos, pointing to what the author has called ecology of knowledge, and incorporating the experience of the Observatório in this perspective. Finally, I will present some initiatives carried out by the Observatory during the mentioned period, considering the inseparability of teaching, research and academic extension.
  • Juvenile cultures and themes sensitive to the contemporary: an interview with Carles Feixa Pampols Entrevistas

    Oliveira, Victor Hugo Nedel; Lacerda, Miriam Pires Corrêa de; Santos, Andreia Mendes dos; Feixa Pampols, Carles

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Carles Feixa Pampols é professor catedrático de antropologia social da Universidade Pompeu Fabra, em Barcelona. É doutor em Antropologia Social pela Universidade de Barcelona e Doutor Honoris Causa pela Universidade de Manizales (Colômbia). O Dr. Feixa tem se dedicado aos estudos das Culturas Juvenis, tendo publicado mais de 50 livros sobre o tema e sendo pesquisador visitante em importantes universidades de países como: Espanha, Itália, México, França, Argentina, Chile, Colômbia, Estados Unidos, Peru, Brasil, entre outros. Nesta entrevista, concedida aos professores Victor Oliveira, Miriam Lacerda e Andreia dos Santos, o professor Feixa discute temas importantes para o campo de pesquisa na área de juventudes, bem como apresenta pistas para as opções metodológicas no campo. Ele afirma, dentre suas contribuições, que uma maneira interessante de estudar as juventudes é pelo viés das histórias de vida, pois se considera que a juventude não tem história de vida ou biografia, porque ainda estaria em construção. Por outro lado, acredita ser justamente nesta fase no qual poderiam começar a narrar e construir suas histórias, assim, as utiliza para a construção de suas pesquisas.

    Abstract in English:

    ABSTRACT Carles Feixa Pampols is a professor of social anthropology at Pompeu Fabra University in Barcelona. He holds a PhD in Social Anthropology from the University of Barcelona and the title of Doctor Honoris Causa from the University of Manizales (Colombia). Dr. Feixa has been dedicated to the studies of Youth Cultures, having published more than 30 books on the subject and being a visiting researcher in important universities in countries like Spain, Italy, Mexico, France, Argentina, Chile, Colombia, United States, Peru and Brazil, among others. In this interview, given to teachers Victor, Miriam and Andreia, Professor Feixa discusses important themes for the field of research in the area of youth, and presents clues for the methodological options in this field. He affirms, based on his rich contributions, that an interesting way of studying youth is by the bias of life stories. It is considered that youth has no life story or biography, as it would still be under construction; however, he believes that it is precisely the moment in which they could begin to narrate and construct their stories, and thus, uses them for the construction of his research.
  • History of education: egodocument of a researcher in the lands of Paraná Documentos

    Bencostta, Marcus Levy

    Abstract in Portuguese:

    RESUMO Este ensaio apresenta a trajetória profissional do autor como parte dos requisitos do concurso de professor titular na disciplina História da Educação da Universidade Federal do Paraná, realizado no ano de 2015. O texto foi organizado de modo a facilitar a leitura, sem as amarras de uma narrativa marcada pelo formalismo, própria de um processo avaliativo. Dividido em tramas que apresentam, desde a formação universitária até aquelas que envolvem as atividades próprias da docência, assim como da pesquisa, da extensão e da administração. O objetivo é apresentar como se deu a construção da contribuição do autor para o campo da História da Educação.

    Abstract in English:

    ABSTRACT This essay presents the author's professional trajectory as part of the requirements of the full professor selection process for the discipline of History of Education of the Federal University of Paraná, conducted in 2015. The text was organized in such a way as to facilitate reading without the marks of formalism characteristic of an evaluation process. Divided in threads that go from the university formation to those that involve the activities of teaching, and also of research, extension and administration, this essay aims to present the construction of the author's contribution to the field of history of education.
Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná Educar em Revista, Setor de Educação - Campus Rebouças - UFPR, Rua Rockefeller, nº 57, 2.º andar - Sala 202 , Rebouças - Curitiba - Paraná - Brasil, CEP 80230-130 - Curitiba - PR - Brazil
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