ABSTRACT:
The Access to higher education in Brazil can be considered as a relative success in school, since only 14% of young people attended it in 2009. The objective of this article is to map the conditions necessary for this success. The methodology is quantitative, based on the socioeconomic data of the ENEM 2009 / SISU 2010, in order to look for the conditions of access to higher education. The theoretical framework was based on genetic structuralism and its developments in the New Sociology of Education. The results indicate that, although cultural capital is important, as shown by the influence of the indicators that operate it (parental schooling, reading habits, etc.), economic capital is especially determinant on the chances of success. Courses requiring a higher grade for admission filter candidates from the upper classes.
Keywords:
Educational success; School reproduction; Exame Nacional do Ensino Médio; Higher education
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
*Por meio da técnica de análise fatorial, extraímos dois fatores a partir dos hábitos de leitura dos estudantes. O fator 1 é composto da frequência (nunca, às vezes ou frequentemente) de leitura de revistas humor, de quadrinhos, para adolescentes, sobre celebridades, automóveis, saúde ou religião. Já o fator 2 é composto da frequência de hábitos de leitura de jornais, revistas de informação geral, revistas de divulgação científica, revistas sobre educação, livros de ficção e de não ficção, enciclopédias, manuais etc. De forma interessante, o primeiro fator agrupou as leituras consideradas culturalmente menos legítimas, enquanto o segundo fator agrupou aquelas consideradas mais legítimas. Como era esperado, o primeiro fator se correlaciona negativamente com a nota final do exame (Pearson: -0,257), enquanto o segundo fator se correlaciona positivamente (Pearson: 0,196). Ou seja, hábitos frequentes de leituras consideradas culturalmente menos legítimas estão correlacionados com um desempenho pior do que simplesmente não ler nada.
*N=82.720.
Fonte: com base nos dados obtidos em ENEM, 2009.