Educação & Sociedade, Volume: 19, Issue: 62, Published: 1998
  • Ciência e tecnologia: urgente! Editorial

  • Social trajectories and identity forms: Some conceptual and methodological considerations Artigos

    Dubar, Claude

    Abstract in Portuguese:

    A análise das trajetórias sociais defronta-se com a questão da articulação de dois aspectos do processo biográfico. A "trajetória objetiva" é definida como seqüência das posições sociais ocupadas durante a vida, medida por categorias estatísticas e condensada numa tendência geral (ascendente, descendente, estável etc.); em contraste, a "trajetória subjetiva" é expressa em diversos relatos biográficos, por meio de categorias inerentes remetendo a "mundos sociais" e condensável em formas identitárias heterogêneas. Confrontar ambas as análises toma toda sua importância ao se tentar apreender identidades sociais como processos ao mesmo tempo biográficos e institucionais. Será o conceito de configuração, defendido por Elias, de algum auxílio para combinarmos processos biográficos típicos, oriundos de relatos subjetivos, com percursos objetivados por meio de categorias estatísticas?

    Abstract in English:

    The analysis of social trajectories faces two aspects of the life process. The "objective trajectory" is defined as the sequence of social positions taken during one's life, measured by statistical categories and summarised in a general tendency (ascending, descending, stable etc.). By contrast, the "subjective trajectory" is expressed by several biographical accounts, measured by native categories that point out to "social worlds", summarised in heterogeneous identity forms. It is necessary to confront both analysis as we try to understand the social identity as a process both biographical and institutional. Does the concept of "configuration", as presented by Elias, enable us to combine typical biographical processes (subjective accounts) to objective trajectories (statistical categories)?
  • School Trajectory: Family investiment and class determination Artigos

    D'Ávila, José Luis Piôto

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo destaca elementos que indicam a possibilidade de ruptura da lógica da reprodução na trajetória escolar de alunos, cujas famílias pertencem a estratos médio-baixos e baixos da sociedade, residentes em bairros da periferia da Grande Vitória (ES). As evidências colhidas em entrevistas com familiares de tais alunos conjugadas a resultados de pesquisa de campo realizada na Escola Técnica Federal local, permitem enunciar que suas estratégias de investimento educacional se constróem aos poucos, pelo cultivo familiar dos pendores individuais inicialmente e, a seguir, segundo as possibilidades surgidas em um novo espaço de relações, que transcende as expectativas construídas no estrito círculo da família. Sugere-se, para a compreensão de tais processos, que, alternativamente ao conceito de habitus, proposto por Bourdieu, se considere o reconhecimento de uma articulação entre transação biográfica e transação relacional, segundo a fórmula utilizada por Dubar.

    Abstract in English:

    This study emphasizes some elements that show a possibility of breaking the reproduction logic in students' school trajectory in middle-low and low class families, living in peripherical areas of Greater Vitória (ES). Evidences collected through interviews with students' relatives and results from field research conducted in a local federal technical school, indicate that family-educational investment have been gradual, first to cultivate individual qualities, and afterwards, according to the possibilities that arise in a new space of relationships which transcend expectations of strict familiar circles. The author, to better understand these processes, suggests that the recognition of an articulation between biographical transaction and relationship transaction should be considered in accordance with the formula used by Dubar, as opposed to the concept of habitus proposed by Bourdieu.
  • Values and moral at school

    Bertussi, Guadelupe Teresinha

    Abstract in Spanish:

    La formación en valores en el salón de clase es tan importante cuanto a la de los demás contenidos. Sin embargo a diferencia de estos, presenta una problemática particular y distinta toda vez que se realiza no solamente de manera explícita sino también implícita a través del curriculum oculto y de las historias de vida que ponen en juego maestros y alumnos en su interacción cotidiana.

    Abstract in English:

    the values formation in valves in the classroom is as important as that of other contens. But in contrast with those, it presents a particular and different problematic as given not only explicitly but also implicitly through the hidden curriculum and the life stories that set teachers and students to work in their everyday interaction.
  • Admission to university: Sailing troubled waterts

    Abstract in Spanish:

    La política de admisión a la universidad, en tanto conjunto de lineamientos y procedimientos destinados a regular el acceso a este nivel, constituye un componente esencial de la política de educación superior. Surge de la relación demandantes--poder público en un contexto temporal y espacial determinado, e incluye tanto aspectos técnicos como propiamente políticos y sociales que necesariamente deben ser contemplados para su establecimiento. Cabe pues remarcar su carácter histórico; no es sólo el resultado de un cálculo técnico sino el producto de la convergencia de diferentes variables lo cual se aplica en los casos de Argentina y Brasil.

    Abstract in English:

    The admission policy to the university, linked to proceedings that regulate the acess to this level, is an essential component of the higher education policy. It's the result of the relation between claimants and public power in a particular temporal and spacial context, and includes technical, political and social aspects that have to be considered all together. The author remarks the historic character of the admission policy; it's not only the result of a technical calculation but the product of the articulation between different variables that are applied to the Argentine and Brazilian cases.
  • The political implications of the institutionalization of deficiency Artigos

    Marques, Carlos Alberto

    Abstract in Portuguese:

    O investimento social no corpo põe em evidência valores estéticos e de produtividade, determinantes dos padrões de normalidade vigentes. Um corpo deficiente está fora dos padrões estabelecidos, gerando uma prática preconceituosa e segregacionista. A instituição assistencialista constitui um dos mais eficientes mecanismos de defesa da sociedade em relação aos portadores de deficiência, identificando-os e mantendo-os isolados do convívio social. Escondida atrás de um discurso de proteção e de preparação dos deficientes para uma possível reintegração no contexto social, a institucionalização da deficiência protege mais a sociedade do que seus portadores.

    Abstract in English:

    The social emphasis on the body exposes esthetical and productivity values, that establish the dominant normality patterns. A deficienty body is out of the established models, implying on a preconceptious and segregationist praxis. The assistentialist institution is one of the most efficient society mechanisms relating to the deficient individuals by identifying and keeping them isolated from the social acquaintanceship. Hidden by a discourse on the deficient protection and preparation to a possible social reintegration, the deficiency instituonalization protects more the society than its deficients.
  • Possible shortcomings and ambiguities of the discourses on discipline Debates

    Silva, Luiz Carlos Faria da

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo analisa os discursos produzidos ultimamente por educadores brasileiros preocupados com o tema das relações entre educação, disciplina e transformação social. Indica a existência de dois modelos interpretativos que balizam tais discursos e levanta a hipótese de que o equacionamento do tema nos termos desses dois modelos produziria: a desqualificação e a deslegitimação dos procedimentos ordenacionais indispensáveis, seja à ação humana em geral, seja à ação educativa em particular, tendência à anatematização do exercício de qualquer poder ou autoridade, hipertrofia da soberania do eu e das vontades evanescentes do indivíduo e sacralização dos atos espontâneos privados. Tais discursos vêm inspirando práticas educacionais cujos resultados são antagônicos aos explicitamente almejados por esses educadores: educação falhada, aparentemente aberta e democrática, supostamente indutora de transformação social e do posicionamento crítico, mas, na realidade, alienante, conservadora e inibidora de um espírito moderno de cidadania.

    Abstract in English:

    The present article analyses recent discourses by Brazilian educators dealing with the issue of the relationship between education, discipline and social transformation. It indicates the existence of two interpretative models which delimit these discourses and raises the hypothesis that understanding the issue in terms of these two models would cause: the disqualification and the delegitimization of the disciplinatory procedures indispensable to both the human action in general and the educative action in particular, a tendency to the anematization of the exercise of any form of power or authority, a hypertrophy of the individual's sovereignty and of the individual's evanescent wile, and the sacralization of the personal spontaneous actions. These theoretical stances have been inspiring educational practices whose results show to be antagonic to the results explicitly aimed at by these educators: failure of an education, apparently open and democratic, supposedly leading to a social transformation and a critical stance, but actually alienating and conservative, inhibiting the modern spirit of citizenship.
  • Crisis and the teaching of science Debates

    Oliveira, Marcos Barbosa de

    Abstract in Portuguese:

    O artigo discute o valor da ciência no contexto da crise pela qual a civilização ocidental está passando, e extrai algumas implicações da análise proposta para a questão de seu ensino. Estabelece-se primeiro a distinção entre ciência pura e ciência instrumental, depois se estuda o impacto da especialização sobre o valor da ciência pura. Com o objetivo de avaliar a contribuição da ciência para a satisfação das necessidades básicas dos seres humanos, introduz-se uma segunda distinção, entre ciência básica e ciência aplicada. A seção final propõe que o espírito crítico vigente no interior da prática científica seja estendido à reflexão sobre esta prática.

    Abstract in English:

    The paper discusses the value of science in the context of the crisis that Western civilization is going through, and indicates some of the implications of the proposed analysis for the issue of teaching. Firstly the distinction is established between pure and instrumental science, then a study is made on the impact of specialization upon the value of pure science. With the aim of assessing the contribution of science to the satisfaction of human beings' basic needs, a second distinction is introduced, between basic and applied science. The final section proposes that the critical spirit prevalent inside the practice of science is to be extended to the reflection about that practice.
  • Notas sobre a tradução dos textos de Habermans e Rawls Jornal Da Educação

  • Temas transversais em educação: Bases para uma educação integral Resenhas

    Souza, Maria Thereza C. C. de
  • Homens livres na ordem escravocrata Resenhas

    Moraes, Reginaldo C.
  • Percursos piagetianos Resenhas

    Becker, Fernando
  • Avaliando a avaliação da aprendizagem: um novo olhar Resenhas

    Carvalho, Célia Pezzolo de
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