• Untitled document Editorial

  • Apresentação Dossiê: "Letramento"

    Soares, Magda
  • Illiteracy and levels of literacy in Brazil: what do censuses tell? Dossiê: "Letramento"

    Ferraro, Alceu Ravanello

    Abstract in Portuguese:

    O texto começa discutindo a velha questão da qualidade das estatísticas educacionais e alguns aspectos metodológicos relacionados com a utilização destas na pesquisa em educação. Analisa a seguir o analfabetismo, focalizando: a) a sua emergência como problema político no final do período imperial; b) a evolução do conceito; c) a tendência secular, em números porcentuais e absolutos, desde o primeiro censo em 1872 até o Censo 2000. Por último, com base no Censo 2000, classifica a população em diferentes níveis de letramento.

    Abstract in English:

    This text begins discussing the old issue of the educational statistics quality and some methodological aspects related to their use in educational research. It then analyses illiteracy focusing on: a) its emergency as a political problem at the end of the Brazilian Empire; b) the evolution of this concept; c) the long term trend, both in relative and absolute numbers, from the first 1872 Census to the last one, in 2000. Finally, based on the 2000 Census, it classifies the population according to their different levels of literacy.
  • Literacy in Brazil: some results from the Brazilian indicator of functional literacy? Dossiê: "Letramento"

    Ribeiro, Vera Masagão; Vóvio, Claudia Lemos; Moura, Mayra Patrícia

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo sintetiza os principais resultados de uma pesquisa realizada em 2001 sobre as condições de letramento dos jovens e adultos brasileiros. Os dados foram recolhidos em uma amostra representativa da população entre 15 e 64 anos, à qual foram aplicados um teste de leitura e um questionário visando a levantar informações sobre background educacional, usos da linguagem escrita em diferentes contextos, além do julgamento das pessoas sobre suas capacidades e disposições quanto à leitura e à escrita. Depois de discutida a relevância de uma pesquisa dessa natureza, assim como os problemas teórico-metodológicos nela envolvidos, descrevem-se os níveis de alfabetismo que foram verificados por meio do teste e algumas práticas de letramento a que correspondem. Em seguida, analisam-se correlações entre os níveis de alfabetismo e algumas variáveis intervenientes, entre as quais se destaca o grau de escolaridade.

    Abstract in English:

    This paper summarizes the main results of a survey on literacy conditions of Brazilian youths and adults. The data were collected in 2001 from a nationally representative sample of the population, aged 15 to 64. Respondents were submitted to a reading test before answering a questionnaire aimed at providing information about their educational background, their uses of written language in different contexts as well as their judgments about their own literacy capacities and predisposition. After discussing the relevance of such a survey and some of the theoretical and methodological issues it involves, the literacy levels emerging from the test are described as well as some of the literacy practices to which they correspond. Finally, the correlation between literacy levels and some intervening variables, among which formal schooling stands out, is analyzed.
  • Mastering the written code in Latin-América and its relationships to the current challenges: conclusions of a survey involving seven Latin-American countries

    Infante, Maria Isabel

    Abstract in Spanish:

    El artículo presenta la disminución de las tasas de alfabetización en América Latina, mostrando sin embargo que, incluso en los países en que esas tasas son muy reducidas, la población adulta con escolaridad incompleta representa un alto porcentaje. Más adelante, expone algunas conclusiones de la investigación - patrocinada por UNESCO/OREALC - que intentaba estudiar el alfabetismo de la población adulta en la capital o ciudades principales de Argentina, Brasil, Colombia, Chile, México, Paraguay y Venezuela, tanto en su fase cuantitativa como cualitativa. Como principal resultado destaca que en esos países, la escolaridad completa no garantiza un verdadero dominio de las competencias de lectura y matemáticas. Igualmente señala la importancia del uso de las habilidades, especialmente en el trabajo, y la relevancia que tienen en los resultados variables como la escolaridad de los padres, la zona de nacimiento, entre otras. Es, al mismo tiempo, una llamada de atención acerca de la importancia de considerar en las reformas educacionales emprendidas por los países a la Educación de Personas Jóvenes y Adultas, especialmente dadas las exigencias que demanda la sociedad de la información y el conocimiento a personas que ya se encuentran insertas en el campo laboral.

    Abstract in English:

    This article approaches the decreases in illiteracy rates in Latin America indicating that, even in the countries where such rates are lower, the adult population without complete education still represents a very high percentage. It also exposes some conclusions of the research sponsored by UNESCO/OREALC, that focused on the literacy of adult populations in the capital or main cities of Argentina, Brazil, Colombia, Chile, Mexico, Paraguay and Venezuela from both quantitative and qualitative perspectives. The most important result highlighted is that in those countries complete education does not guarantee one masters reading and mathematics skills. The importance of the use of competence, specially at work, and the relevance of such variables as parents' schooling and place of birth, among others, are also stressed. At the same time, the study draws the attention to the importance of considering the Youth and Adult Education in the educational reforms, especially owing to the requirements of our information and knowledge society, under which the adult population is already working.
  • Assessments and literacy: the notions of literate students that underpin SAEB and PISA Dossiê: "Letramento"

    Bonamino, Alicia; Coscarelli, Carla; Franco, Creso

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo, procuramos apresentar as concepções de letramento que servem de base para a construção das provas de duas avaliações em larga escala, a saber, o SAEB 1999 e o PISA 2000. Apresentamos também um panorama geral do SAEB e do PISA e das habilidades de leitura avaliadas em cada um deles. Realizamos uma comparação dessas habilidades buscando evidenciar a noção de letramento adotada pelo SAEB e pelo PISA e discutimos algumas das possíveis implicações da avaliação do letramento para a escola básica.

    Abstract in English:

    This paper presents the different notions of literacy that underpin the SAEB 1999 and PISA 2000 assessments. It also brings forward an overview of these large scale assessment examinations that includes the reading skills that both test. Comparing such skills allowed us to seize the concept of literacy adopted in each. We finally discuSS some of the probable implications of literacy evaluation on elementary school.
  • Orality, memory and the mediation of the other: literacy practices between subjects with low schooling levels - the cordel case (1930-1950) Dossiê: "Letramento"

    Galvão, Ana Maria de Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    O artigo propõe-se a discutir quais as especificidades da relação que sujeitos vinculados, em sua origem, a uma cultura em que a oralidade é predominante estabelecem com a cultura escrita. Essa discussão é realizada a partir dos resultados de uma pesquisa concluída que teve como objetivo (re)construir o público leitor/ouvinte e os modos de ler/ouvir literatura de cordel entre 1930 e 1950 em Pernambuco. Pode-se considerar que vários fatores, destacando-se a leitura em voz alta, intensiva e coletiva e o papel desempenhado pela memorização, facilitada pelas situações de leitura e pela própria estrutura narrativa e formal dos poemas, contribuíam para que as relações entre analfabetos e semi-alfabetizados e a leitura de folhetos fossem marcadas pelo prazer e por um relativo desprendimento. Essas práticas permitiam a pessoas que, em sua origem, estavam pouco habituadas ao mundo da escrita, vivenciarem práticas de letramento, ou seja, experimentarem situações em que utilizavam as palavras escrita e impressa.

    Abstract in English:

    This paper discusses the specificities of the relationship that subjects deeply rooted in a predominantly oral culture establish with the written language. It uses the results of a completed research aimed at retracing the reading/listening public and the different forms of listening to/reading cordel literature between 1930 and 1950 in Pernambuco. It is argued that several factors, mainly reading aloud, intensively and collectively, and the role of memorization, favored by the reading situations and the narrative and formal structure of the very poems, made the relations between both illiterates and semi-literates and the reading of cordel enjoyable and relaxed. Such practices allowed people who, originally, were not very familiar with the reading world to experience literacy practices, that is, to experience situations where they used printed words.
  • New reading and writing practices: literacy in the cyberculture Dossiê: "Letramento"

    Soares, Magda

    Abstract in Portuguese:

    No contexto de uma diferenciação entre a cultura do papel e a cultura da tela, ou cibercultura, o artigo busca uma melhor compreensão do conceito de letramento, confrontando tecnologias tipográficas e tecnologias digitais de leitura e de escrita, a partir de diferenças relativas ao espaço da escrita e aos mecanismos de produção, reprodução e difusão da escrita; argumenta que cada uma dessas tecnologias tem determinados efeitos sociais, cognitivos e discursivos, resultando em modalidades diferentes de letramento, o que sugere que a palavra seja pluralizada: há letramentos, não letramento.

    Abstract in English:

    In the context of two different cultures - print culture and electronic culture, or cyberculture -, this article seeks a clearer comprehension of literacy opposing typographic and digital technologies of reading and writing. Through the differences regarding the writing space and the mechanisms of producing, reproducing and diffusing ideas, it argues that different kinds of literacy - that is, different social, cognitive and discursive effects - have resulted from such different modalities of written communication. Since literacy is not a single, homogeneous phenomenon, it finally suggests this word should be used in its plural rather than singular form: literacies.
  • Participatory planning: a political and educational strategy for an integrated, local sustainable development Artigos

    Cavalcante, Ludmila Oliveira Holanda; Ferraro Júnior, Luiz Antônio

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo trata da descrição analítica do programa de intervenção Comunidade Ativa no semi-árido baiano, a partir da realização dos processos de capacitação de Fóruns dos municípios integrantes do Programa Faz Cidadão. Objetivamos, com este estudo, discutir a proposta metodológica do trabalho, a operacionalização do Programa e a sobrevivência dos Fóruns locais dentro dos princípios conceituais de sustentabilidade. Tais programas governamentais pretendem estimular a constituição e capacitação de espaços de locução e negociação (Fóruns), representativos de comunidades com baixo idh, que possam contemplar peculiaridades locais, na construção de processos educacionais emancipatórios para o Desenvolvimento Local Integrado e Sustentável (DLIS). Apesar desta clareza de propósitos, nem sempre ocorre uma sinergia nas ações das esferas do poder público e da comunidade. A estratégia política e educacional do planejamento participativo deve, portanto, ser pensada e construída de modo a articular, efetivamente, as ações dos diferentes parceiros. As potencialidades de transformação de tais processos de intervenção são tão significativas quanto os problemas que devem enfrentar. O não enfrentamento das dificuldades pode, na ação de qualquer um dos parceiros, inocente ou intencionalmente, significar a manutenção do status quo através de uma proposta de transformação.

    Abstract in English:

    This paper describes and analyses a governmental development program called "Comunidade Ativa" in its "Programa Faz Cidadão" version, designed for Bahia's arid inlands. Through the concepts of sustainability, it discusses its proposals for community leadership training courses and analyzes its methodological approach, its working procedures and the survival of its community fora. Such governmental programs intend to stimulate the constitution and ability of negotiation in representatives of communities with a low Human Development Index (HDI), taking local peculiarities into account while constructing an emancipating educational process, in order to attain an Integrated, Local Sustainable Development (ILSD). These clear proposals nevertheless, do not seem to entail effectiveness nor synergy between the government and local communities' actions. The political and educational strategy of participatory planning should therefore consider articulating the actions of different partners. The transformation potentialities of such intervention processes are as significant as the problems they are supposed to overcome. Thus, if difficulties are not properly faced by all the parts involved, this program could paradoxically lead to maintaining the status quo through a transformation proposal.
  • Dynamics of social scientific contact networks: a qualitative study of their impact on the research work at universities

    Hermosilla, Yenia Melo; Hidalgo, Abelardo Castro

    Abstract in Spanish:

    Dentro del ámbito de la labor universitaria, el nexo permanente entre docencia, investigación y difusión, constituye un factor de vital importancia. Bajo este prisma, un elemento fundamental para la formación permanente del personal académico es su compromiso con la realización de investigaciones, que contribuyan a generar nuevos conocimientos y a ampliar sus perspectivas de desarrollo. Siguiendo esta línea de razonamiento, este artículo examina el medio ambiente de investigación universitaria, específicamente, el tema de la vinculación o red de contactos de 19 investigadores, pertenecientes a diferentes áreas del conocimiento, con la sociedad circundante y el mundo de la investigación. Las bases teóricas del estudio se relacionan con dos niveles de análisis. El primero de naturaleza sociológica, se centra en la relación ciencia-sociedad. El segundo, de naturaleza psicológica, aborda aspectos que se refieren a la relación individuo-conocimiento. La perspectiva cualitativa, a través de una aproximación fenomenográfica, describe la metodología empleada en este estudio. Por ello, las percepciones del grupo de académicos participantes, fueron conocidas a través de entrevistas en profundidad. Los resultados revelan características de las redes de contacto, motivaciones que originan estos vínculos, estrategias relacionadas con su forma de construcción y de utilización, efectos en la labor de investigación. El estudio concluye con reflexiones finales, entre las que se destacan posibles proyectos para futuras investigaciones sobre el tema abordado.

    Abstract in English:

    As regards to university activity, the permanent link among teaching, research and dissemination plays a very important, vital role. Within such context, a fundamental element for the permanent training of the academic staff is their commitment to do research that contribute to generating new knowledge and to improving perspectives for development. Following this reasoning line, this qualitative study looks into the university research environment, and more specifically into the issue of creating links or networks among 19 researchers selected in different disciplines, and the surrounding community and research world. The theoretical framework includes two levels of analysis. The first one presents a sociological view on the relationship between society and science. The second one refers to the underlying psychological aspects in the relationship between individuals and knowledge. Through a phenomenographical approach, its methodology is based on the qualitative tradition. The researchers' own perceptions of their activities surfaced from in-depth interviews. Our results outlined the networks features, the driving forces in their development, their consolidation mechanisms and the way contacts are used and how they influence research. As a conclusion, this study brings forward some final reflections, among which are possible projects for future research.
  • Games and toys: reflections from a critical theory point of view Revisão & Síntese

    Volpato, Gildo

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo de revisão bibliográfica tem como objetivo contribuir com a reflexão acerca do jogo e do brinquedo no campo da educação e busca, principalmente nos autores da Teoria Crítica, seus principais interlocutores, os subsídios necessários. Apresenta um pouco da história de alguns brinquedos e das relações do jogo com festas e rituais. Discute as mudanças que ocorreram em torno dos conceitos, usos e significados dos jogos e brinquedos, associando-as ao crescente processo de racionalização por que passou o mundo ocidental, principalmente nos últimos séculos. Faz a crítica à mímesis que ocorria nos rituais sagrados, ao mesmo tempo em que requisita sua inclusão, com algumas ponderações, ao processo de conhecer os fenômenos na atualidade.

    Abstract in English:

    This bibliographical review, aimed at contributing to the thought on the role of games and toys in education, sees in the authors of the Critical Theory its main interlocutors. It brings forward part of the history of some toys and of the relationships among games, parties and rituals. It thus discusses the changes in the concepts, uses and meanings of games and toys and relates them to the increasing process of rationalization that has affected the Western World, these last centuries. Finally, it criticizes the mimesis found in the sacred rites and suggests its inclusion into the process of becoming aware of the present days phenomena.
  • The negotiation process from the teacher and students' social stands in the classroom Análise das Práticas Pedagógicas

    Nuernberg, Adriano Henrique

    Abstract in Portuguese:

    A análise da relação entre contextos sociais e modos de (inter)subjetividade implica considerar o fato de que os sujeitos engendram suas ações pautando-se nos lugares sociais que ocupam. Nesse estudo pretendeu-se analisar, a partir do movimento de negociação dos sentidos relacionados às posições enunciativas assumidas, como os sujeitos significam tais lugares sociais. Para tanto, com base em uma análise microetnográfica de episódios interativos registrados por meio de filmagens de um contexto da escolarização formal, verificou-se o embate em torno dos lugares sociais de professora e alunos, posto na arena da produção de sentidos. Constatou-se que os processos de significação destes lugares apresentam-se pautados pelas contradições históricas e culturais que marcam as relações sociais de ensinar e aprender, dentre elas as dicotomias de saber e não-saber. Tensão, oposição e resistência marcaram as tramas discursivas analisadas, revelando matizes da produção de sentidos dos lugares sociais de aluno e professora.

    Abstract in English:

    The analysis of the relation between social contexts and forms of intersubjectivity has to consider the fact that the actions of the subjects are a result of their social stand. This study aims at analyzing what meanings subjects give to their social stands when negotiating the signification of the enunciative position they assume. In order to do so, episodes of interaction between teachers and students were videotaped in a formal school context and a microetnographic method was used to analyze the data obtained. A clash between the teacher and the students' social stands was observed in the arena of the production of meaning. The processes of making such social stands meaningful were shown to be lying on historical and cultural contradictions that influence social relations between teaching and learning, among which is the dichotomy knowing/not knowing. The analyzed verbal exchanges are marked by tension, opposition, and resistance, revealing variations in the production of meaning from the teacher and students' social stand.
  • Integral education: a new identity for the Brasilian basic school? Debates

    Cavaliere, Ana Maria Villela

    Abstract in Portuguese:

    A escola fundamental pública brasileira vive um momento de perda de identidade cultural e pedagógica. A ampliação desordenada de suas tarefas, bem como as recentes políticas oficiais, tais como programas bolsa-escola, novos critérios de progressão escolar, inclusão no currículo de temas ligados à saúde, à ética e à cultura, parecem delinear uma realidade em que as necessidades sócio-integradoras assumem posição primordial no cotidiano escolar. O quadro nos leva a revisitar a concepção de educação integral, em sua vertente pragmatista. Destacamos nos trabalhos de Dewey e Habermas fundamentos filosóficos à formulação de uma concepção de instituição escolar que possa contribuir com a construção de uma nova identidade para a escola fundamental, respondendo ao desafio democrático hoje posto à sociedade brasileira.

    Abstract in English:

    The Brazilian public school system for basic education is going through both a loSS of cultural identity and a pedagogical crisis. The chaotic expansion of its tasks as well as such recent policies as voucher-based programs, new evaluation systems, and the inclusion of topics related to health, ethics and culture into the academic curriculum seem to define a reality in which social integration acquires a central position in daily school life. This scenario leaDS us to review the concept of "integral education" in its pragmatist approach. The works of Dewey and Habermas provide us with sufficient philosophical foundations to create a concept of educational institution that may contribute to constructing a new identity for the basic education system, thereby responding to the democratic challenge facing the present Brazilian society.
  • Tracing paths in education Jornal da Educação

    Saviani, Dermeval

    Abstract in Portuguese:

    Partindo da Lei das Escolas de Primeiras Letras, aprovada no Brasil em 15 de outubro de 1827, e traçando um paralelo com a Itália em torno das questões da emigração e do analfabetismo, o autor esboça a sua própria trajetória acadêmica e intelectual, de modo a concluir com o destaque da importância da escola como elemento estratégico para o desenvolvimento dos talentos representados pelas crianças e jovens, sem o que o próprio futuro do país fica comprometido.

    Abstract in English:

    From the "Lei das Escolas de Primeiras Letras" (Educational Act for First Letters), approved in Brazil on October 15, 1827, and through a parallel with Italy, as for immigration and illiteracy issues, the author sketches out his own academic and intellectual itinerary. This is meant to highlight the importance of school as a strategic element to develop the talents lying dormant in children and youths, an essential prerequisite for the future of Brazil.
  • Disciplinas e integração curricular: história e políticas Imagens & Palavras

    Marcondes, Maria Inês
  • A pedagogia das competências: autonomia ou adaptação? Imagens & Palavras

    Ferretti, Celso João
  • O trabalho dos professores em questão Imagens & Palavras

    Vasconcellos, Maria Drosila
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