Educação & Sociedade, Volume: 24, Issue: 82, Published: 2003
  • 25 anos de Educação & Sociedade: sua internacionalização Editorial

  • Educational policy about higher education in the European Union: a Portuguese overview Dossiê: "Políticas educativas em Portugal e no Brasil"

    Pacheco, José Augusto

    Abstract in Portuguese:

    O texto contém dois propósitos fundamentais: analisar as políticas educativas para o ensino superior na União Europeia, sobretudo nos objectivos estratégicos declarados para esta década, e olhar, de uma forma mais particular, para a realidade portuguesa, num momento em que se discute tanto a missão da universidade no contexto da globalização e das políticas de prestação de contas.

    Abstract in English:

    The text has two main proposals: to analyse the educational policy about higher education in the European Union, mainly in what concerns the strategic goals defined to this decade and to examine the Portuguese reality, in a moment where the mission of the university either in the context of globalisation or within accountability policy is very discussed.
  • Higher education under the Cardoso administration (1995-2002) Dossiê: "Políticas educativas em Portugal e no Brasil"

    Cunha, Luiz Antônio

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo se propõe a analisar o ensino superior brasileiro durante o período 1995/2002, para o que são focalizadas, principalmente, as políticas do governo federal. Depois de apresentar as mudanças determinadas pela Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996), o artigo relaciona e analisa as medidas do Governo Fernando Henrique Cardoso que constituíram uma verdadeira normatização fragmentada do ensino superior, a saber: o acesso aos cursos de graduação, o poder docente na gestão universitária, o Conselho Nacional de Educação, a avaliação e o formato institucional. O artigo finaliza com um balanço dos oito anos do Governo Fernando Henrique Cardoso no campo do ensino superior, o qual revela uma intensificação da privatização no período, assim como um deslocamento da fronteira entre o setor público e o setor privado.

    Abstract in English:

    This paper analyzes the Brazilian higher education in the 1995-2002 period focusing mainly on the Federal Government's policies. After presenting the changes determined in the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Brazilian Education Basic Tenets Law), in 1996, it lists and analyzes the measures taken during the Cardoso administration. They constituted a truly fragmented normalization of higher education and affected the access to undergraduate courses, the power of teachers in the university administration, the Conselho Nacional de Educação (Brazilian Education Council), assessment and the very institutional format. Finally, a balance of these eight years reveals both the intensification of privatization and a shift of the border between public and private sector.
  • Organization and regulation in the Portuguese educational system (at both primary and secondary level) Dossiê: "Políticas educativas em Portugal e no Brasil"

    Barroso, João

    Abstract in Portuguese:

    No presente artigo proponho-me caracterizar a evolução recente do sistema educativo português (no nível dos ensinos básico e secundário) tomando como referência as transformações ocorridas nos processos de organização e regulação dos seguintes domínios: currículo, oferta escolar, recrutamento e formação de professores, gestão escolar e recursos financeiros, partenariado socio-educativo. Como eixo central de análise utiliza-se o conceito de "regulação institucional" como intervenção das autoridades públicas para introduzir "regras" e "constrangimentos" no mercado ou na acção social. O objectivo do presente texto consiste, por isso, em utilizar a evolução dos modos de regulação como analisador das transformações recentes do sistema educativo português, pondo em destaque a coexistência de medidas de reforço da autonomia das escolas e de novas formas de controlo, bem como a sua inserção nas políticas de combate às desigualdades escolares. Serão analisados, igualmente, os sentidos que essas medidas assumem num contexto de mudança global dos modos de regulação da educação, que ocorre em vários países, tendo em vista a redefinição do papel do "Estado educador" e a emergência de uma "regulação pelo mercado".

    Abstract in English:

    Taking as its starting point the changes in the regulation and organization processes of such fields as curriculum, school provision, teacher training and recruitment, school management and financial resources and socio-educational partnership, this paper de scribes the recent evolution of the Portuguese educational system (at both primary and secondary level). This analysis is centered on the concept of "institutional regulation", understood as the intervention of public authorities to produce "rules" and "constraints" either on the market or in the social action. Thus, the main goal is to use the regulation mode evolution to analyze the recent changes that have affected the Portuguese educational system, highlighting the coexistence of political measures that reinforce school autonomy and of new forms of control and school inequality. The meaning of these political measures will also be analyzed within context of the global changes of the regulation modes in education that are taking place in several countries, which promote a redefinition of the role of the "State as Educator" and the emergence of a "market regulation".
  • Basic education in Brazil in the 1990s: an active and consented subordination to the logic of the market Dossiê: "Políticas educativas em Portugal e no Brasil"

    Frigotto, Gaudêncio; Ciavatta, Maria

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho, apoiado no esforço de análises de pesquisadores e intelectuais que não declinaram do pensamento utópico e, portanto, do esforço de produção de um pensamento crítico a todas as formas de colonialismo, discute a política de educação básica nos dois mandatos do Governo Fernando Henrique Cardoso. A conclusão a que chegamos é a de que a "era FHC" neste particular, também, foi um retrocesso tanto no plano institucional e organizativo quanto, e particularmente, no âmbito pedagógico. Esta conclusão se fundamenta, primeiramente, na análise do tipo de projeto social mais amplo e do projeto educativo a ele articulado, ambos associados de forma ativa, consentida e subordinada aos organismos internacionais. No plano mais específico fundamenta-se na relevância da educação básica à luz das questões mais gerais postas à educação por um mundo em transformação e às políticas educacionais em relação à Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional e ao Conselho Nacional de Educação, ao Plano Nacional de Educação, ao ensino fundamental e aos Parâmetros Curriculares Nacionais e à reforma do ensino médio e técnico.

    Abstract in English:

    Based on the analyses of researchers and intellectuals who have not abandoned the utopian thinking, that is, on thoughts that criticize any form of colonialism, this paper discusses the basic education policy under the Fernando Henrique Cardoso (FHC) administration (1995-2002). Its conclusions are that the "FHC era" also meant a retrogression both at an institutional and organizational level, and more particularly as for the pedagogical sphere. This conclusion is primarily grounded on an analysis of the broader social project and of the educational project it implied, both associated in an active, consented and subordinate manner with international agencies. More specifically, it is based on the relevance of basic education in the light of more general issues posed to education by a changing world and educational policies concerning the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Brazilian Education Basic Tenets Law) and the National Educational Council, the National Educational Plan, the 8-year compulsory schooling, the National Curriculum Guidelines and the reform of senior high and vocational schools.
  • Professional training in an automotive industrial company: attraction, globalization and standardization Artigos

    Aranha, Antônia Vitória Soares

    Abstract in Portuguese:

    Síntese de uma pesquisa sobre uma indústria automobilística, situada em Minas <A NAME="tx01"></A>Gerais.<A HREF="#nt01">1</A> Essa pesquisa, baseada fundamentalmente em dados empíricos e levantamento documental, procurou inserir a formação profissional implementada pela empresa em transformações e objetivos mais amplos pelos quais essa empresa e o grupo internacional ao qual ela <A NAME="tx02"></A>pertence<A HREF="#nt02">2</A> passaram e ainda passam, em escala mundial, tais como a Fábrica Racionalizada, a construção da Empresa-Rede, entre outros. Concluiu apontando a existência de uma sintonia entre as inovações em curso e os objetivos da empresa e do Grupo A Internacional e a formação profissional realizada por ambos. Sintonia essa nem sempre evidente, mas continuamente presente no processo formativo da empresa.

    Abstract in English:

    Fundamentally based on empirical data and documentary research, this paper aims at analyzing the professional training given in an automotive industrial company settled in Minas Gerais (Brazil). It tries to situate this activity within the general frame of changes and aims this manufacturer and the International Group to which it belongs have been implementing on an international scale, such as "Rationalized Plant" and the building up of a "Net Company", among others. Grounded on the analysis of interviews, pedagogic resources and company documentation, it concludes a harmonizing processes exists and occurs within both the company and this international group with regard to their aims and the training given. Although not always in evidence, such syntony, continuously permeates the company's training process as a whole.
  • Work, social life and capital at the turn of millennium: interpretation notes Artigos

    Tumolo, Paulo Sergio

    Abstract in Portuguese:

    O presente texto tem como objetivo contribuir com algumas reflexões sobre determinadas características fundantes do atual padrão de acumulação de capital. Para tanto, analisa o processo histórico segundo o qual a subsunção formal do trabalho ao capital, expressa pela extração da mais-valia absoluta, criou a necessidade e as condições para a diminuição do valor da força de trabalho e, por isso, para a produção da mais-valia relativa, que exigia a subsunção real do trabalho ao capital, materializada pelo controle do processo de trabalho e que, por sua vez, implicou, contraditoriamente, a redução do preço da força de trabalho abaixo de seu valor. De forma potencializada, este fenômeno, aliado ao domínio do capital sobre praticamente todas as atividades humanas, resultou, na contemporaneidade, numa subsunção da vida dos trabalhadores ao capital, ou melhor, numa subsunção real da vida social ao capital.

    Abstract in English:

    This paper aims at contributing to some reflections upon the founding features of the current capital accumulation patterns. It thus analyzes the historical process in which the formal subsumption of labor under capital, expressed through the extraction of absolute surplus value, set the stage and conditions to decrease the value of workforce and, hence, produce relative surplus value. The latter required the real subsumptionof work under capital, materialized by the work process control which, in turn, paradoxically entailed a reduction of the price of the workforce. In an exponential way, this phenomenon, in addition to capital taking over almost all human activities, nowadays resulted in a real subjection of the workers' lives to the capital, that is, in a real subsumption of social life under capital.
  • Apresentação Debates: "Lições de um ignorante. Ressonâncias"

    Larrosa, Jorge; Kohan, Walter O.
  • Atualidade de O mestre ignorante Debates: "Lições de um ignorante. Ressonâncias"

    Vermeren, Patrice; Cornu, Laurence; Benvenuto, Andrea

    Abstract in Portuguese:

    Nesta entrevista, Rancière situa O mestre ignorante no contexto de sua trajetória intelectual e da realidade política, social e acadêmica da França nos anos oitenta. O texto reafirma as principais teses do livro: a ignorância do mestre é a da desigualdade. O princípio, a igualdade, é um axioma a ser verificado. A emancipação supõe um funcionamento igual, universal, das inteligências. A lógica da emancipação nunca trata, em definitivo, senão com relações individuais e ela não é - não pode ser - um sistema escolar, ou uma empreitada cultural. Finalmente, o texto aborda as semelhanças e diferenças entre as concepções de J. Jacotot e Paulo Freire e a atualidade de O mestre ignorante.

    Abstract in English:

    In this interview, Rancière sets The ignorant schoolmaster both in his intellectual course and the political, social and academic context of France in the 80s. Its content reaffirms the main theses in the book: What schoolmasters are ignorant of is inequality. The principle of equality is an axiom to be confirmed. Emancipation supposes an equal, universal functioning of intelligence. After all, the logic of emancipation only deals with individual relationships and it is not - nor can it be - either a schooling system or a cultural undertaking. Finally, the text compares the conceptions of Jacotot and Paulo Freire and the topicality of The ignorant schoolmaster.
  • Calypso could not get over the departure of Ulysses: an isle of equality Debates: "Lições de um ignorante. Ressonâncias"

    Douailler, Stéphane

    Abstract in Portuguese:

    Quando, em 1987, Jacques Rancière publicou O mestre ignorante, de Joseph Jacotot, o método universal de emancipação intelectual e o aprendizado de leitura sem mestre explicador inscreviam o nome de seu autor no livro de ouro dos precursores da escola e da pedagogia. Após uma releitura do estatuto que, em 1911, o Dictionnaire de pédagogie de Ferdinand Buisson lhe havia conferido, Stéphane Douailler, professor do departamento de filosofia da Universidade Paris VIII, busca ressaltar, neste breve artigo, algumas das linhas de ruptura graças às quais o livro de Jacques Rancière conseguiu estilizar a aventura de Jacotot num paradigma excepcional da questão filosófica da igualdade das inteligências e da emancipação universal, na contramão das verdades em torno das quais, historicamente, a escola se fundou.

    Abstract in English:

    When, in 1987, Jacques Rancière published The ignorant schoolmaster, by Joseph Jacotot, the universal method of intellectual emancipation and reading training without an explaining master definitively entered the gallery of school and education precursors. After reviewing the status he was given by the Dictionnaire de Pédagogie edited by Buisson, in 1911, Stéphane Douailler, professor at the department of philosophy at the University of Paris 8, attempts to draw out some of the rupture lines through which Rancière's book succeeded to stylize the adventure of Jacotot into an exceptional paradigm of the philosophical question of intelligence equality and universal emancipation, that went against the tide of the truths around which school was historically founded.
  • Jacotot or the challenge of a school of equals

    Dussel, Inés

    Abstract in Spanish:

    El libro de Rancière es un texto provocador para los pedagogos. A través de la historia del maestro Jacotot, que dice que puede enseñarse sin saber, se despliega un tratado sobre la igualdad, tejido a través de la crítica a las relaciones pedagógicas que construyó la modernidad. La critica tiene dos líneas: por un lado, la educación escolar y profesoral es vista como embrutecimiento, en contra del mito pedagógico que siempre se creyó igualitario y emancipador; y por otro, se cuestiona la figura del intelectual crítico como reproductor de la misma desigualdad que critica. La intervención de Rancière es bienvenida en un debate educativo crecientemente despolitizado, virado a las didácticas tecnocráticas, y donde las urgencias del hambre y la violencia dificultan pensar en otras proyecciones politico-educativas.

    Abstract in English:

    The ignorant schoolmaster, by Rancière, is a provocation to any educator. Through the story of Jacotot, a schoolmaster who claimed that no knowledge is needed to teach, Rancière wrote a treatise on equality based on a critique of the pedagogical relationships produced by modernity. His critique is twofold: on the one hand, in contrast with the pedagogical myth that always thought of itself as emancipating and egalitarian, he describes the teacher and professor education as stultifying. On the other, he sees the critical intellectuals as reproducers of the very inequality they criticize. This intervention of Rancière is welcome in an educational debate less and less politicized, dominated by technocratic pedagogies, and where the urgency of hunger and violence makes it difficult to think about renewing the educational policies.
  • Three lessons of philosophy of education Debates: "Lições de um ignorante. Ressonâncias"

    Kohan, Walter Omar

    Abstract in Portuguese:

    O presente trabalho busca pensar o valorde O mestre ignorante como exercício de filosofia da educação, em particular contrapondo-o a um modo, dominante, de exercer esse saber no seio de nossas instituições. Trata-se de uma história singular, pela qual todo mestre pode se perguntar por que e para que ensina; e, o que é ainda mais importante, pela qual pode questionar-se que diabos está fazendo consigo mesmo e com os outros, a cada vez que se veste de mestre em uma sala de aula. Depreendemos, desse exercício, três lições: a) o mais natural, evidente e aceito socialmente acaba sendo, filosoficamente, o mais problemático; b) somente pelo paradoxo, entranhados no lodo paradoxal, podemos encontrar algum sentido na educação; c) só há uma educação que vale a pena: a que emancipa (sem emancipar). Quem não deixa que os(as) outros(as) se emancipem embrutece.

    Abstract in English:

    This paper aims to rethink the value of The ignorant schoolmaster as an exercise in the philosophy of education, especially as counterpoised to the way philosophy of education is presently exercised in our institutions. It is a singular story, by which teachers can ask why and for what they teach and, even more meaningfully, they can put into question what they are doing with themselves and with their students each time they enter a classroom. We can take three lessons from this exercise: a) that the most natural, evident and socially accepted pedagogical ends appear to be the most philosophically problematic; b) that only through paradox - through being thrown into the paradoxical mud - we can find some real meaning in education; c) that the only education worthy of the name liberates without liberating. The one who does not allow for the liberation of the others oppresses.
  • Jacotot/Rancière or the incredible dissonance of a (fortunately) pessimistic pedagogy Debates: "Lições de um ignorante. Ressonâncias"

    Skliar, Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo tem a pretensão de conversar com o livro O mestre ignorante, de Jacques Rancière, mas não o de resenhá-lo, quer dizer, não o de dar explicações sobre o seu conteúdo e sobre as suas tanto prováveis quanto improváveis finalidades educativas. Para tal objetivo, resgato a leitura de alguns dos princípios filosóficos - dentre eles: a inversão da lógica da explicação, o malefício da compreensão, a pedagogia como tradução e contra-tradução, e a lição do poeta - os quais, como dissonâncias pedagógicas, parecem ter caracterizado a aventura e a experiência intelectual de Joseph Jacotot, um pedagogo francês do início do século XIX.

    Abstract in English:

    This paper aims to dialogue with Jacques Ranciere's The ignorant schoolmaster. It does not aim to review it, nor to give explanations concerning its content and its both probable and improbable educational goals. With this as my aim, I rescue some philosophical principles (an inversion of the logic of explanation, the maleficity of comprehension, translation and counter-translation, the lesson of the poet) that, like other pedagogical dissonance, characterize the pedagogical adventure of a French pedagogue at the beginning of XIX century-Joseph Jacotot.
  • Emancipation and equality: sociopolitical aspects of a pedagogical experience

    Jódar, Francisco; Gómez, Lucía

    Abstract in Spanish:

    Una vez detallada la nueva constelación de sentido sobre la educación que produce la experiencia pedagógica de Joseph Jacotot llamada "enseñanza universal" y tras caracterizarla en tanto que acontecimiento, el presente texto aborda algunos aspectos sociopolíticos que ahí están presentes. Dicho abordaje utiliza el utillaje conceptual de autores contemporáneos, especialmente Bourdieu, Deleuze y Foucault. Y pretende desgranar la singularidad de la actuación educativa de Jacotot y de su pensamiento sobre la emancipación y la igualdad. De este modo, se presenta un Jacotot cuya postura sobre la educación, la emancipación y la igualdad, a la par que se distanciaba de las creencias dominantes en su época, sostiene supuestos básicos que guardan especial resonancia con el pensamiento sociopolítico contemporáneo.

    Abstract in English:

    After detailing the new constellation of educational meanings brought forth by the pedagogical experience of Joseph Jacotot, called "universal teaching" and characterizing it as an "event", this paper tackles some sociopolitical aspects it comprises. Relying upon the conceptual tools provided by such contemporary authors as Bourdieu, Deleuze and Foucault, it intends to unwrap the singularity of the educational proceedings and thoughts of Jacotot about emancipation and equality. It thus introduces a Jacotot whose views on education, emancipation and equality, while opposing the prevailing beliefs of his time, held basic assumptions that prove to be particularly relevant for contemporary sociopolitical thinking.
  • Nothing is better than having a good unequal close

    Antelo, Estanislao

    Abstract in Spanish:

    Este ensayo pretende desplegar un esfuerzo por compartir el resultado provisional de un ejercicio de lectura sobre la obra de Jacques Rancière. En primer término, se analizan los problemas que la versión sobre las paradojas de la igualdad introducen en el pensamiento pedagógico igualitario. En segundo término se ofrece una interpretación de lo que un maestro ignorante emancipador puede hacer. Por último se intenta estimar la fuerza que puede proporcionarle a la pedagogía contemporánea la postulación de la igualdad de inteligencias, como nombres de la indocilidad y la libertad.

    Abstract in English:

    This essay aims to develop an effort to share a provisional result of a reading of the work of Jacques Rancière. First, some problems that his version of the paradoxes of equality introduce in egalitarian pedagogical thought are analyzed. Second, an interpretation of what an "ignorant teacher" can do is offered. Finally, the essay undertakes an estimation of the resources that the notion of the equality of intelligences - under the names of undocility and freedom - can offer contemporary pedagogy.
  • The stone of stumbling: equality as a starting point Debates: "Lições de um ignorante. Ressonâncias"

    Valle, Lílian do

    Abstract in Portuguese:

    Onde fixar, em terras brasileiras, a atualidade e a importância da aventura de O mestre ignorante? No ponto de partida, Jacotot havia colocado a igualdade, feita pedra de tropeço que descreve o estilo de diferentes trajetórias que o texto acaba por suscitar. No seio da "sociedade pedagogizada", a história da educação pública não pode ser dissociada do percurso totalmente excêntrico que veio descrevendo a exigência da igualdade política dos cidadãos. Sob as bases da desigualdade, nossas experiências educacionais vêm sendo construídas e, com elas, nossos ideais, nossas expectativas, nossas concepções acerca do ensinar, do aprender, do mestre, do aluno, do saber... Pedra de tropeço, a injunção à igualdade nos devolve às nossas práticas e instituições, a nossos modos de ser professor e de alimentar a ficção desigualitária. E se partir da igualdade significasse para o professor, por uma vez, partir... de sua própria realidade?

    Abstract in English:

    Where should we locate the actuality and importance of the adventure of The ignorant schoolmaster in the Brazilian experience? As a point of departure, Jacotot has established equality - a stumbling block that determines different reactions. Within the "pedagogized society", the history of public school cannot be dissociated from the eccentric path described by the demand for political equality of its citizens. Our educational experiences have been constructed on the basis of inequality and, together with them, our ideals, our expectations, our conceptions of teaching, learning, teacher, student, knowledge. As a stumbling stone, the injunction to produce equality returns us to our usual institutional practices, our received ways of being teachers, all of which merely feed our non-egalitarian fiction. But what if starting from equality meant for the teacher, for once, starting from... his own reality?
  • On the ignorant schoolmaster and his lessons: testimony of a tranferential relationship

    Frigerio, Graciela

    Abstract in Spanish:

    El artículo remite a la producción y trayectoria de Rancière como un modo de nombrar una filosofía extramuros. Desde esta extraterritorialidad, transitando nociones del psicoanálisis, Frigerio da cuenta de la pertinencia pedagógica y la actualidad de las lecciones de Rancière para los educadores que hoy, en América Latina, tienen a su cargo la responsabilidad de educar. El texto puede recorrerse en clave de transferencia. Destaca los modos en los que el amor de transferencia se vuelven condición de emancipación cuando ofrecen la regla de la confianza como encuadre de una pedagogía. Insiste en destacar que es posible interrumpir las profecías de fracaso que acompañan la relación con la cultura, de modo que el origen social deje de ser una marca que actúa como condena. Un amor de transferencia puede ofrecer una salida de la condena sin que implique renegar de la pertenencia; puede permitir que cada sujeto recupere la oportunidad de no quedar atrapado en el origen, cuando la asimetría fundante de las relaciones no deviene la sede de una desigualdad. La igualdad se transforma, entonces, en una condición de la emancipación posible.

    Abstract in English:

    This paper refers to the production and trajectory of Rancière as a way of developing an outsider philosophy. From this extraterritoriality, through psychoanalytic concepts, Frigerio rescues the pedagogical relevancy and topicality of the lessons of Rancière for the teachers nowadays in charge of education in Latin America. This text can be used as a clue about transference. It emphasizes the different ways transfer love follows to become a condition for emancipation when it offers trust as a framework for pedagogy. It also stresses that it is possible to interrupt the failure prophecies related with culture, so that nobody be condemned for their social origins. Transfer love may offer a way out of condemnation without denying the place or group to which one belongs; it can also hinder that anyone be trapped in their origins, especially when the founding asymmetrical relationships transforms into inequality. Thus, equality is a condition for possible emancipation.
  • Will, according to Jacotot, and everyone's desire Debates: "Lições de um ignorante. Ressonâncias"

    Netto, Mônica Costa

    Abstract in Portuguese:

    Relato circunstanciado da experiência de trabalho com o livro O mestre ignorante, de Jacques Rancière, num curso de formação continuada para educadores de jovens e adultos do estado do Rio de Janeiro no segundo semestre de 2002. A questão da vontade, envolvida no ato de aprendizagem, é abordada a partir das reações dos cursistas aos princípios de uma educação emancipadora, elaborados por Joseph Jacotot (França, século XIX), que são apresentados no livro.

    Abstract in English:

    This paper describes the experience of working with Jacques Ranciere's The ignorant schoolmaster in a continuing education course for adult educators in the State of Rio de Janeiro during the second semester of 2002. The question of the will involved in the act of learning is discussed. It draws from course participants' reactions to the principles of emancipatory education as elaborated by Joseph Jacotot (France, 19th century), which are presented in Ranciere's book.
  • Pupil/student and childhood: about the pedagogical Debates: "Lições de um ignorante. Ressonâncias"

    Masschelein, Jan

    Abstract in Portuguese:

    A partir de alguns textos de Rancière, este artigo procura estabelecer uma diferença entre a pedagogia e o pedagógico. Esta diferença condiciona uma outra, entre o aluno e a infância - pela qual a infância designaria o vácuo que separa o aluno de si mesmo. Esse vácuo é entendido como potência de movimento e como ex-posição - carga de resposta que se põe em marcha. Pode-se, então, definir a pedagogia como uma viagem que leva à des-carga, ao esquecimento da carga. Por sua vez, o pedagógico, ou o espaço pedagógico, abre-se com a interrupção da pedagogia e a manifestação da infância. Apenas nesse espaço poderá o mestre aparecer, e aparecer justamente como aquele que, em certo sentido, mantém o homem na infância, ao colocar sua própria infância em jogo.

    Abstract in English:

    Based on some texts by Rancière, this paper tries to elaborate a difference between pedagogy and the pedagogical. Such a difference implies a distinction between the pupil/student and 'childhood' - where childhood would designate the void separating the pupil from herself. This void can be understood as power and ex-position. Exposition includes the charge to respond, which is an invitation to get oneself going. Pedagogy can thus be defined as a travel leading to a dis-charge, or the oblivion of the charge. In contrast, the pedagogical space opens up with the interruption of pedagogy and the manifestation of childhood. Only in this space may the 'mas ter' appear and appear as the one who, in a certain sense, keeps the individual into her childhood, putting his own childhood at stake.
  • Pedagogy and pharisaism: on the elevation and fall in Gombrowicz

    Larrosa, Jorge

    Abstract in Spanish:

    Este artículo se presenta como una aproximación entre pedagogía y fariseísmo. Para Jacotot-Rancière, la pedagogía produce al ignorante y a su inteligencia inferior. Por eso ni la teoría ni la práctica de la instrucción pueden soportar la tesis radical de la igualdad de las inteligencias. Se trata aquí de una invitación a la lectura de Gombrowicz para mostrar los juegos de la elevación y el rebajamiento que están implícitos en las teorías y en las prácticas de la formación.

    Abstract in English:

    This paper presents an approximation between pedagogy and pharisaism. For Jacotot-Rancière, pedagogy produces an ignorant and inferior intelligence. Because of this, neither the theory nor the practice of instruction can accept the thesis of the equality of the intelligences. This paper offers an invitation to the reading of Gombrowicz to show how the games of elevation and debasement are implicit in the theories and practices of "formation"
  • The ignorant schoolmaster's policy: the lesson of Rancière

    Cerletti, Alejandro A.

    Abstract in Spanish:

    El maestro ignorante, de Jacques Rancière, es un sagaz libro de filosofía que, a partir de la exhumación de un personaje singular de la historia de la educación - Joseph Jacotot -, problematiza una cuestión política fundamental: la igualdad. Educación, filosofía y política tejen la trama compleja de este texto altisonante y provocador. En este trabajo se intentará mostrar cómo Rancière conmueve los cimientos de las interpretaciones que hacen de la igualdad el punto de llegada de las políticas supuestamente emancipadoras y en qué medida queda abierta la cuestión de cómo llevar adelante una política igualitaria, no sólo en la educación sino también, y sobre todo, en general.

    Abstract in English:

    Jacques Ranciere's The ignorant schoolmaster is a sagacious book of philosophy that, based on the exhumation of a singular character in the history of education - Joseph Jacotot - problematizes the fundamental political issue of equality. Education, philosophy and politics are woven into the complex plot of this lofty and provocative text. This paper aims to show how Rancière disturbs the interpretive foundations which presume to make of equality the point of arrival of a pretentiously emancipatory politics, and to what extent the question remains open of how to develop an egalitarian policy - not just in the realms of education but more generally.
  • Compared studies, historical project and a public policies analysis: an interview with Hugo Zemelman Jornal da Educação

    Krawczyk, Nora Rut; Moraes, Reginaldo C. Corrêa de

    Abstract in Portuguese:

    Conhecido pelo seu vasto conhecimento e experiência nas áreas da epistemologia e das políticas sociais, o professor Hugo Zemelmam aborda nesta entrevista os problemas metodológicos envolvidos nas análises políticas que trabalham com a noção de comparação nos processos históricos. Salienta o desafio da construção de um conhecimento sobre a realidade latino-americana que incorpore a historicidade dos diferentes processos nacionais, isto é, a complexidade dos fenômenos políticos, sociais, culturais e/ou econômicos no momento em que eles são abordados, e que não se restrinja à comparação de indicadores ou à elaboração de analogias, tentação, a seu ver, enganadora, na qual teriam caído muitos estudos comparados produzidos nos últimos anos.

    Abstract in English:

    Renowned for his huge knowledge and experience in the fields of epistemology and social policies, professor Hugo Zemelmam tackles the methodological problems involved in the political analyses that compare historical processes. As for the Latin American reality, he highlights how challenging it is to build knowledge that takes in consideration the historicity of the different national processes, that is, the complexity of the political, social, cultural and/or economical phenomena of the moment they are dealt with. Such knowledge should not limit to comparing indicators or elaborating analogies, a temptation he considers as deceiving and that spoils many compared studies produced lately.
  • II Fórum mundial de educação por uma platorma mundial de educação Jornal da Educação

    Sguissardi, Valdemar
  • Avaliando a pré-escola: uma trajetória de formação de professoras Imagens & Palavras

    Godoi, Elisandra Girardelli
  • Tecnologias educacionais e educação a distância: avaliando políticas e práticas Imagens & Palavras

    Leite, Márcia
  • Os direitos humanos na sala de aula: a ética como tema transversal Imagens & Palavras

    Menin, Maria Suzana De Stefano
  • Os antigos habitantes do Brasil Imagens & Palavras

    Noelli, Francisco Silva
  • Indústria cultural e educação: o novo canto da sereia Imagens & Palavras

    Ceppas, Filipe
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