Educação & Sociedade, Volume: 30, Issue: 107, Published: 2009
  • Editorial Editorial

  • Apresentação Dossiê: "Saúde e trabalho docente: articulação imprescindível"

    Oliveira, Dalila Andrade; Assunção, Ada Ávila
  • Work intensification and teachers' health Dossiê: "Saúde e trabalho docente: articulação imprescindível"

    Assunção, Ada Ávila; Oliveira, Dalila Andrade

    Abstract in Portuguese:

    A centralidade atribuída aos docentes nos processos de reformas educacionais em curso traz novas exigências profissionais com efeitos sobre a sua saúde. Buscando resultados na literatura epidemiológica e ergonômica, este artigo tece relações entre o processo de intensificação do trabalho nas escolas e o tipo de adoecimento dos professores descrito nos estudos atuais. Sobre a intensificação, são mencionados fatores qualitativos, caracterizados pelas transformações da atividade sem o necessário suporte social para acomodar as exigências do trabalho, e fatores quantitativos, relacionados ao aumento do volume de tarefas nas escolas. As evidências trazidas ao texto permitem esboçar as bases de um modelo explicativo para o processo de morbidade docente calcado em determinantes ambientais e organizacionais e suas implicações sobre a atividade de trabalho na sala de aula.

    Abstract in English:

    The centrality given to teachers in the ongoing educational reforms creates new professional demands that affect their health. Seeking results in the literature on epidemiology and ergonomics, this paper suggests relations between the work intensification process in schools and the types of teachers' illnesses described in current studies. With regard to work intensification, mention is made of both qualitative factors, characterized by changes in activities without the necessary social support to accommodate work requirements, and quantitative factors such as increased work loads in schools. Evidence presented in the text allows for a first explanatory model for the teacher morbidity process, based on environmental and organizational determinants, and their implications for classroom work activities.
  • Professors: between discomfort and fight

    Tamez González, Silvia; Pérez Domínguez, Josué Federico

    Abstract in Spanish:

    Las modificaciones en el mundo del trabajo producidas por la crisis de acumulación capitalista han transformado así mismo las condiciones de desarrollo de la labor docente. En un mundo cada vez más complejo y competitivo, la institución universitaria es atravesada por múltiples y contradictorias exigencias que se manifiestan en la salud de sus trabajadores. Este trabajo analiza fenómenos como la precarización del trabajo docente y sus implicaciones en la salud física y mental de los trabajadores universitarios, revisando las investigaciones recientes sobre el síndrome de burnout y padecimientos similares en México. Así mismo reflexiona sobre los límites y posibilidades de la acción política emancipadora por parte de los trabajadores de la educación.

    Abstract in English:

    The crisis of capitalist accumulation has brought changes in the world of work that have also affected the working conditions of professors. In a world increasingly complex and competitive, universities are traversed by multiple and conflicting demands that have impacts on their workers' health. This paper analyzes the phenomena of precarious work in the teaching profession and its implications for the physical and mental health of university employees. It reviews recent research on the burnout syndrome and similar sufferings in Mexico to reflect on the limits and possibilities of emancipatory political action by education workers.
  • Dimensions of teachers' work: a proposal to approach teachers' discomfort and psychic suffering in Argentina

    Martinez, Deolidia; Collazo, Marité; Liss, Manuel

    Abstract in Spanish:

    La presente comunicación esta basada en estudios y trabajos de campo realizados a partir del convenio de cooperación entre la APBA y CTERA. Lleva 10 años de trabajo asentado en el programa de investigación "Salud en la escuela" del Instituto de Investigaciones Marina Vilte. El programa de investigación, con sus múltiples actividades, nos ha permitido trabajar con regularidad en todas las regiones del país con grupos de docentes de todos los niveles del sistema educativo. Nos hemos concentrado, particularmente, en el estudio teórico del análisis del proceso de trabajo docente y en el seguimiento de las singulares manifestaciones del sufrimiento psíquico en los docentes.

    Abstract in English:

    This report is based on studies and fieldwork carried out following the cooperation agreement between APBA and CTERA. It presents ten years of work consolidated in the research program "Salud en la escuela" (Health in schools) of the Marina Vilte Research Institute. This research program, with its multiple activities, has allowed us to work regularly in all the regions of the country with groups of teachers from all the levels of the education system. We particularly focused on the theoretical analysis of the process of teaching and on monitoring unique manifestations of psychological suffering in teachers.
  • Secondary school teachers' working conditions and well-being/discomfort in Santiago, Chile

    Cornejo Chávez, Rodrigo

    Abstract in Spanish:

    Esta investigación busca analizar conjuntamente las condiciones de trabajo docente (materiales y psicosociales) y el bienestar/malestar de los profesores de enseñanza secundaria de Santiago, Chile. Su diseño es multivariado, descriptivo/transversal, correlacional y explicativo (siendo bienestar/malestar la variable dependiente para la construcción del modelo de regresión múltiple). La información fue recogida durante el año 2008, en una muestra representativa para los establecimientos educacionales con subvención estatal de Santiago. Se concluye que los docentes perciben condiciones de trabajo precarias y altos niveles de demanda laboral (intensificación del trabajo). Se construye un modelo explicativo del bienestar/malestar de los docentes, que consta de siete variables, de las cuales dos se destacan por su alto poder explicativo: la "significatividad en el trabajo" y las "demandas laborales".

    Abstract in English:

    This research analyzes teachers' material and psychosocial working conditions and well-being/discomfort in Chilean secondary school. It has a multivariate, descriptive/cross-sectional, correlational and explanatory design-wellness/discomfort being the dependent variable in the construction of this multiple regression model. Information was collected along 2008 from a representative sample of educational establishments funded by the State of Santiago. It concludes that teachers perceive the precariousness of their working conditions and the high levels of labor demand (work intensification). An explanatory model of teachers' well-being/discomfort is constructed, which consists of seven variables, two of which are outlined for their high explanatory power: "meaningfulness in work" and "labor demands".
  • Work conditions and health of teachers in the State of Bahia, Brazil: epidemiological studies Dossiê: "Saúde e trabalho docente: articulação imprescindível"

    Araújo, Tânia Maria de; Carvalho, Fernando Martins

    Abstract in Portuguese:

    As condições de saúde e trabalho de professores foram analisadas a partir de resultados de oito estudos epidemiológicos desenvolvidos no estado da Bahia. Os estudos, realizados em docentes baianos, de 1996 a 2007, determinaram as prevalências dos três principais grupos de queixas de saúde (problemas vocais, problemas osteomusculares e saúde mental) e as associaram a características da organização do trabalho docente. Os estudos revelam as importantes contribuições dos aspectos relacionados ao ambiente escolar e à organização do trabalho docente para a ocorrência dos diferentes efeitos sobre a saúde investigados. Apesar do caráter exploratório desses estudos, sua análise conjunta permitiu evidenciar que docentes com trabalhos envolvendo alta exigência também apresentavam prevalências mais elevadas de queixas de doença. Esses resultados apontam para a necessidade do estabelecimento de políticas voltadas para a prevenção e atenção à saúde dos docentes.

    Abstract in English:

    Teacher's work and health conditions were analyzed on the basis of results coming from eight epidemiological studies carried out in the State of Bahia, Brazil. The studies among teachers, performed from 1996 to 2007, have determined the prevalence of the three main groups of health complaints (voice problems, musculoskeletal problems, and mental health problems) and tried to associate them to characteristics of teacher's work organization. The studies revealed important contributions of the aspects related to school work environment and teachers' work organization to the occurrence of the negative health effects investigated. Inspite of the exploratory approach of these studies, the joint analysis of data showed that teachers in high strain jobs also presented the highest prevalence rates of poor health effects. These results support the necessity of policies that encompass prevention and attention to teacher's health.
  • School administrators training: José Querino Ribeiro's topicality Dossiê: "Saúde e trabalho docente: articulação imprescindível"

    Paro, Vitor Henrique

    Abstract in Portuguese:

    A pretexto da comemoração dos cem anos de nascimento de José Querino Ribeiro, procura-se recuperar pontos relevantes da obra desse importantíssimo autor dos estudos sobre administração escolar, no Brasil, incidindo sobre suposto paradoxo aí presente e destacando duas alternativas para a formação de dirigentes escolares: uma formação "técnica" específica, calcada nos princípios e métodos da empresa capitalista, com apelo "gerencial" e privilegiando as formas de controle do trabalho alheio, ou uma formação fundamentada no pedagógico e nas potencialidades da educação como prática democrática.

    Abstract in English:

    The celebration of José Querino Ribeiro's birthday centennial led this paper to rescue the relevant points in the work of this very important author of studies on school administration in Brazil. Its stresses the supposed paradox herein present and highlights two alternatives to train school administrators: one, specific and "technical", is grounded in the methods and principles of capitalist companies, with "managerial" appeal and strong emphasis on how to control someone else's work while the other is based on pedagogical foundations and the potential of education as a democratic practice.
  • Results and vicissitudes of the assessment of higher education: implemented mechanisms in Mato Grosso do Sul (1995 to 2002) Dossiê: "Saúde e trabalho docente: articulação imprescindível"

    Souza, Sandra Zákia Lian de; Real, Giselle Martins

    Abstract in Portuguese:

    O propósito deste texto é evidenciar possíveis impactos que vêm sendo gerados no âmbito das instituições de educação superior, em resposta à sistemática de avaliação implementada pelo governo federal no período de 1995 a 2002. Para tanto, toma-se como referência resultados de pesquisa documental que analisou e cotejou dados estatísticos oficiais, resultados do Exame Nacional de Cursos e pareceres de comissões de avaliação, para fins de autorização e reconhecimento de cursos, focalizando instituições de ensino superior do estado de Mato Grosso do Sul. As evidências coletadas indicam que as modificações ocorridas não se fizeram de modo igual nas instituições públicas e privadas; que o poder indutor da avaliação usualmente leva a uma qualidade formal em detrimento de uma qualidade real e que a sistemática de avaliação, tal como delineada, tende a esgotar seu potencial de estimular alterações nas instituições.

    Abstract in English:

    This paper shows possible impacts on the environment of higher education institutions caused by the systematic assessment implemented by the Brazilian Federal Government from 1995 to 2002. Its reference is the results of a documental research that analyzed and studied the official statistic data from the Exame Nacional de Cursos (National Course Exam) and the points of view of the assessment board that authorizes and recognizes courses. Collected evidences indicate that: the modifications have not taken place homogeneously in public and private institutions; the power guiding assessment usually leads to a formal quality as opposed to real quality, and; this systematic evaluation, as it was designed, tends to empty its potential to motivate changes in these institutions.
  • History, marxist epistemology and Brazilian educational research Dossiê: "Saúde e trabalho docente: articulação imprescindível"

    Bittar, Marisa; Ferreira Jr., Amarilio

    Abstract in Portuguese:

    A partir das últimas décadas do século XX, notadamente com a crise do marxismo, o campo da história da educação passou a contar com a hegemonia da Nova História. Desde então, os objetos de estudo passaram a privilegiar a história das mentalidades, da vida cotidiana, das mulheres, do microacontecimento educacional etc. A "história em migalhas" em que se transformou grande parte da história da produção acadêmica nessa área está diretamente relacionada com a concepção historiográfica que abandonou a preocupação com os movimentos que explicam a totalidade societária e que, por sua vez, se restringe apenas às propriedades únicas, singulares, inerentes a cada um dos fenômenos educacionais estudados. Além disso, os pesquisadores da educação filiados a essa concepção historiográfica tratam o contexto histórico mais geral da sociedade capitalista como um elemento dado da realidade educacional brasileira e, portanto, desnecessário de ser investigado do ponto de vista das contingências históricas que condicionam o cotidiano das práticas pedagógicas.

    Abstract in English:

    From the last 20th century decades on, especially with the crisis of Marxism, New History has become hegemonic in the field of the history of education. The study objects then began to privilege the history of mentalities, everyday life, women, micro-educational events, etc.. Much of the academic production in this area was transformed into a "History in crumbs" directly linked to a historiographic conception that has renounced to the concern over the movements explaining society and restrained to unique, singular properties inherent in each educational phenomenon studied. Moreover, education historians who have subscribed to this conception address the broader historical context of capitalist society as a given datum of Brazilian educational reality, which, therefore, needs not be investigated from the point of view of historical contingencies that affect the daily practices of teaching.
  • Body, intelligence and transformations in the world of labor: thoughts based on tacit knowledge mediation Revisão & Síntese

    Herold Junior, Carlos

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo do estudo é investigar a presença do corpo nos processos produtivos mediados pela microeletrônica. Para isso, dividimos o texto em três momentos: no primeiro, estudamos como a relação entre corpo e trabalho é analisada pela área de Trabalho e Educação; no segundo, focalizamos autores que sublinham a presença do corpo no trabalho mediado pela microeletrônica, vendo essa presença por meio dos saberes tácitos demandados pelas rotinas de trabalho; no terceiro, evidenciamos alguns limites desses estudos. Como conclusão, podemos notar que, mesmo com o fato de os estudos sobre os saberes tácitos terem lançado bases para outro entendimento sobre a corporeidade no trabalho, não devemos tomar essas análises como fundamento para se acreditar no surgimento de uma forma de trabalho mais humana e que negue a divisão entre trabalho manual e intelectual. A luta pela afirmação ou a superação dessa dicotomia se dá histórica e politicamente, não sendo apenas um problema filosófico, científico ou organizacional.

    Abstract in English:

    This paper analyzes the role of the body in the productive processes mediated by micro-electronics. Divided in three parts, it first shows how the body-labor relation is analyzed in the fields of labor and education, then focuses on authors who emphasize the presence of the body in the labor mediated by micro-electronics, who see this presence in the tacit knowledge required by work routines, to finally evidence some limits of these studies. It draws the conclusion that, although the studies on tacit knowledge have created bases to understand corporeality at work differently, such analyses should not be used as a justification to believe that labor organization is nowadays more human and that the division between manual and intellectual labor is outdated. The struggle to affirm or overcome this dichotomy occurs both historically and politically and it should not be regarded only as a philosophic, scientific or organizational issue.
  • From pedagogy of the oppressed to pedagogies of exclusion: a brief critical balance Revisão & Síntese

    Streck, Danilo Romeu

    Abstract in Portuguese:

    O artigo tem por objetivo analisar alguns deslocamentos nas práticas pedagógicas que correspondem à mudança conceitual ao longo das quatro últimas décadas, mais precisamente desde a formulação da pedagogia do oprimido no fim da década de 1960. Faz-se uma breve revisão do tema da exclusão social, em especial na sua vinculação com as políticas e práticas em educação, relacionando-o a três eixos explicativos identificados como consenso pedagógico, o deslizamento semântico de opressão para hegemonia e a crítica da modernidade e as teorias pós-modernas. Argumenta-se que o uso do binômio exclusão social/inclusão social encontra sua pertinência na denúncia das múltiplas desigualdades e no seu cará-ter instrumental para políticas públicas específicas. Paradoxalmente, nestes aspectos também se situam os seus limites em termos de projetar possibilidades de transformação da sociedade excludente.

    Abstract in English:

    This paper analyzes some shifts in pedagogical practices that correspond to the conceptual changes that have occurred in the last four decades, more precisely since the pedagogy of the oppressed was formulated, at the end of 1960s. It proposes a brief review of social exclusion, especially in terms of its implications for educational practices and policies, relating it to three explicative axes identified as: the pedagogical consensus; the semantic dislocation from oppression to hegemony, and; the critique of modernity and the post modern theories. It is argued that the social exclusion-social inclusion pair is relevant to denounce the multiple forms of inequalities and, as an instrument, to implement social policies. Paradoxically, these very aspects constitute its limits when it comes to projecting possibilities to transform the excluding social organization.
  • The Holy See concordat proposal and the debate at the Chamber of Representatives Debates & Polêmicas

    Fischmann, Roseli

    Abstract in Portuguese:

    O acordo que a Santa Sé pretende do Estado brasileiro, ou seja, a concordata firmada pelo ministro das Relações Exteriores, em nome do Poder Executivo, no Vaticano, tramita na Câmara dos Deputados no momento em que se finaliza este artigo, demonstrando, pelas repercussões e problemas, a gravidade da violação do princípio da laicidade do Estado, ferindo a Constituição. Aqui serão tratados aspectos do Estado laico assediado, bem como o envolvimento do campo acadêmico e iniciativas da sociedade em defesa da Constituição, buscando apresentar e analisar o tumultuado encaminhamento, sob pressão de regime de urgência, do texto na Câmara dos Deputados, enquanto se aponta as principais controvérsias desencadeadas.

    Abstract in English:

    The agreement the Holy See proposes to Brazil, that is, the concordat signed at the Vatican by the Ministry of External Relations on behalf of the Federal Executive Authority, is submitted to the National Congress at the time this paper is written. Its repercussions and problems show how much, if passed, it violates the principle of a laic State, provided for by the Brazilian Constitution. This text discusses some aspects of the harassed laic State, the involvement of the academic field and civil society initiatives to defend the Constitution. It presents and analyzes the heated discussions on the concordat at the Chamber of Representatives and points out the mains controversies.
  • "A teoria tem consequências": indagações sobre o conhecimento no campo da educação Debates & Polêmicas

    Moraes, Maria Célia Marcondes de

    Abstract in Portuguese:

    A proposta do artigo é levantar a denúncia de que o conhecimento e a ciência estão sob ameaça, notadamente as ciências humanas e sociais, e formular a crítica de que o atual contexto de ceticismo epistemológico e de relativismo ontológico compromete a capacidade de as ciências superarem suas próprias antinomias, tanto no plano explanatório como no do enfrentamento prático de seus problemas. O artigo retoma a frase "a teoria tem consequências" e argumenta que a teoria pode acentuar o ceticismo generalizado sobre o conhecimento, a verdade e a justiça, tornando-os sem sentido e introduzindo uma boa dose de irracionalismo e niilismo. Em seu lado positivo, a teoria pode oferecer as bases racionais e críticas para desnudar a lógica do discurso que, ao mesmo tempo em que afirma a centralidade da educação, elabora a pragmática construção de epistemologias da prática condizentes com os paradigmas que referenciam pesquisas, reformas, planos e propostas para a educação brasileira e latino-americana. A base teórica do texto é o realismo crítico de Lukács e Bhaskar.

    Abstract in English:

    This paper explores the denunciation that knowledge and science, more particularly human and social sciences, are at risk. It criticizes the context of epistemological scepticism and ontological relativism that strongly affects sciences´ capacity to overcome their own antinomies either on an explanatory level or when practically confronted to their own problems. It recalls the sentence "theory does have consequences" and argues that theory can increase the generalized scepticism about knowledge, truth, and justice by making them sound meaningless, thus opening the door to a great measure of irrationalism and nihilism. Yet, the positive side of theory may offer rational and critical bases to unveil the logic of a discourse that, at the same time, affirms education centrality and proposes the pragmatic construction of practice epistemologies in keeping with the emergent paradigms that are references for research, reforms, plans and proposals for Brazilian and Latin-American education. Theoretically, this text is based on Lukács and Bhaskar's critical realism.
  • On children and encounters: singularities at stake in cinema aesthetics Imagens & Palavras

    Marcello, Fabiana de Amorim

    Abstract in Portuguese:

    Neste trabalho, discuto as noções de encontro, de composição e da função anômalo, tais como descritas por Deleuze e Guattari (2002). O objetivo aqui é pensar na criança singular, na criança-acontecimento, quando atravessada, cinematograficamente, por uma potência desestabilizadora, expressa pela figura do pária. Para tanto, analiso os filmes O garoto, de Charles Chaplin (1921), e O menino selvagem, de François Truffaut (1970), mostrando de que maneira os próprios conceitos vão sendo tecidos a partir das análises fílmicas. No que diz respeito à imagem da criança, tais conceitos nos permitem pensar que não interessa o que é melhor ou pior, em que estágio está, de que espécie é, se é fiel ou não a um modelo (de) infantil (pedagógico? Sociológico? Psicológico?); interessa saber, afinal, do encontro entre John e Carlitos, entre Victor e Itard, o que se produz de novo? Que singularidades são produzidas aí? É em torno destas perguntas que as análises são feitas.

    Abstract in English:

    This essay discusses the notions of encounter, composition and anomalous function, as described by Deleuze and Guattari (2002). It reflects upon singular children, children-events, when, in a movie, they come upon a destabilizing power, expressed by the figure of the pariah. Its analyses of Chaplin's The kid (1921) and Truffaut's L'enfant sauvage (1970) show how movie analyses weave concepts. As for the image of children, such concepts allow us to think that it is irrelevant to inquire what is best or worst, in what stage it is, whether or not it is faithful to an (educational? sociological? psychological?) model of children. Interesting here is to find out what is new in the encounters between John and The Tramp, and Victor and Itard. What singularities do they produced? Such questions guide our analyses.
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