Estudos de Psicologia (Campinas), Volume: 29, Issue: 4, Published: 2012
  • Children's academic performance and self-concept: contributions of father involvement Artigos

    Cia, Fabiana; Barham, Elizabeth Joan; Fontaine, Anne Marie Germaine Victorine

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo teve por objetivo examinar as relações entre três formas do envolvimento paterno (a comunicação entre pai e filho; a participação do pai nos cuidados com o filho; a participação do pai nas atividades escolares, culturais e de lazer do filho) e dois aspectos do desenvolvimento infantil (autoconceito e desempenho acadêmico) de crianças que iniciam as atividades escolares. Participaram deste estudo 97 casais e seus filhos matriculados na 1ª ou 2ª série do Ensino Fundamental. Para avaliar o envolvimento paterno a partir de duas perspectivas diferentes, tanto os pais quanto as mães responderam à Avaliação do bem-estar pessoal e familiar e do relacionamento pai-filho - Versão Paterna. Para avaliar o desempenho acadêmico e o autoconceito, foram aplicados nas crianças o Teste de Desempenho Escolar e o Self-Description Questionnaire I. Observou-se que, quanto maior a frequência de comunicação entre pai e filho, a participação do pai nos cuidados com o filho e a participação do pai nas atividades escolares, culturais e de lazer do filho, maior o desempenho acadêmico e o autoconceito das crianças. Esses resultados são indicativos da importância do envolvimento paterno e apontam a necessidade de se realizarem intervenções educativas dirigidas aos homens.

    Abstract in English:

    The aim of this study was to investigate the relationships among three types of fathering involvement (father-child communication, fathers' participation in caring for their child and fathers' participation in their child's school, cultural and leisure activities) and two aspects of a child's development (academic performance and selfconcept) among children in their first years of schooling. The participants were 97 fathers, mothers and their children, who were attending the first or second grade. To evaluate father involvement from two different perspectives, both the fathers and the mothers completed the Evaluation questionnaire about individual and family well-being and the parentchild relationship - Fathering Version. Children's academic performance and selfconcept were evaluated using the School Performance Test and the Self-Description Questionnaire I, respectively. The greater the frequency of father-child communication, of the fathers' participation in caring for their children, and in their children's school, cultural and leisure activities, the stronger the children's academic performance and the more positive their selfconcept. These results are indicative of the importance of fathers' involvement and point out the need for educational interventions specifically for men.
  • Friendships of international college students in Brazil: an exploratory investigation Artigos

    Garcia, Agnaldo

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho investigou amizades de universitários estrangeiros em intercâmbio no Brasil. Participaram da pesquisa 100 universitários, distribuídos em 12 unidades da federação. Em resposta a um questionário, foram citados 820 amigos, sendo 439 conterrâneos, 256 brasileiros e 125 de outras nacionalidades. Os idiomas mais utilizados com amigos foram o português, o inglês e o crioulo. A maioria dos amigos residia na mesma cidade, sendo que os mais próximos haviam sido conhecidos geralmente por meio de contato pessoal, no exterior ou no Brasil. Os principais interesses comuns e atividades compartilhadas estavam associados ao lazer, estudos, atividades científicas ou culturais, esportes, trabalho e religião. As dificuldades se referiam a distância dos amigos, diferenças pessoais e culturais, e dificuldades de comunicação. Os episódios marcantes estavam ligados a lazer, trabalho, estudo, apoio e companheirismo. A maioria das amizades foi relevante para a adaptação ao Brasil e para a forma de ver o país.

    Abstract in English:

    The study investigated friendships of foreign college students studying in Brazil. A hundred participants studying in 12 states responded to a questionnaire. Results showed that 820 friends were mentioned, including 439 of the same nationality, 256 Brazilians and 125 of other nationalities. The most widely used languages with friends were the Portuguese, English and Creole. The majority of the friends lived in the same city. Most close friends were known through personal contacts abroad or in Brazil. The main common interests and shared activities were associated with leisure, studies, cultural or scientific activities, sports, work and religion. The difficulties mentioned were the distance from friends, personal differences, communication difficulties and cultural differences. Striking episodes were linked to leisure, work, study, support and companionship. Most friendships were related to adaptation to Brazil and how they perceived the country.
  • Validity and reliability of a teacher's scale developed in Brazil for assessment of hyperactive: impulsive behavior and inattention in children and adolescents Articles

    Carvalho, Ana Lúcia Novais; Manhães, Alex Christian; Schmidt, Sérgio Luis

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo foi elaborado para avaliar a consistência interna e a estrutura fatorial de uma escala para professores, destinada à avaliação de comportamento hiperativo/impulsivo e desatenção em uma amostra de 221 crianças de diferentes cidades do Estado do Rio de Janeiro. Quarenta e cinco professores avaliaram as crianças. A consistência interna da escala foi avaliada usando o coeficiente alfa de Cronbach. Uma rotação Varimax (ortogonal), que maximiza a variância ao quadrado das cargas para cada fator, foi usada para encontrar a estrutura fatorial mais simples. Não houve discrepâncias no conteúdo dos itens da escala. A análise fatorial exploratória indicou quatro fatores primários (hiperatividade/impulsividade; desatenção; isolamento social; autoconfiança) com significado psicológico. Os resultados obtidos neste estudo não diferem daqueles realizados em outros países ocidentais e orientais. Conclui-se que esta escala para professores pode auxiliar na identificação de crianças com queixas de hiperatividade/impulsividade e desatenção.

    Abstract in English:

    This study was designed to develop and assess the internal consistency and factor structure of a teacher's scale for the assessment of hyperactive/impulsive and inattentive behavior in a sample of 221 children from different cities in the State of Rio de Janeiro, Brazil. Forty-five teachers rated the children. The internal consistency of the scale was evaluated using Cronbach's alpha. An orthogonal varimax rotation that maximizes the variance of the squared loadings for each factor was used to find the simplest possible factor structure. There is no internal discrepancy in the item content of the scale. Exploratory factor analysis showed four primary factors (hyperactivity/impulsivity; inattention; social isolation; self-confidence) that are psychologically meaningful. When factor analysis was carried out there was no substantial difference from other studies when compared with the results of other western and oriental countries. It was concluded that this teacher's scale can be a useful aid to clinicians in the identification of children with hyperactivity/impulsivity and inattention problems.
  • Does romantic jealousy act as a selffulfilling prophecy of infidelity to love? Artigos

    Almeida, Thiago de

    Abstract in Portuguese:

    Muitos pesquisadores estudaram os fatores que podem contribuir para que um relacionamento amoroso se mantenha estável e tenha uma boa qualidade para ambos os parceiros. Duas das mais inquietantes preocupações que as pessoas têm no tocante aos relacionamentos amorosos são o ciúme e a infidelidade. O objetivo deste estudo foi verificar se há relação entre os dois fenômenos. Participaram deste estudo 45 casais heterossexuais, com média de idade de 24,6 anos, recrutados por meio de um anúncio colocado no site de uma universidade pública situada na cidade de São Paulo. Para avaliar o grau de ciúme dos participantes utilizou-se uma escala de mensuração para o ciúme romântico. Para avaliar a infidelidade dos participantes utilizou-se o Inventário de Comportamentos Relacionados à Infidelidade, confeccionado especialmente para este trabalho. Os resultados indicam que: (1) ainda que de forma fraca, o ciúme é um agente de profecia autorrealizadora para a infidelidade (r=0,25; 90gl; p<0,05) e (2) há uma associação para a infidelidade de cada um dos parceiros relacionada à infidelidade do outro parceiro (r=0,36; 45gl; p<0,05). Esses resultados indicam, portanto, que há uma relação direta entre o ciúme e a infidelidade.

    Abstract in English:

    Many researchers have studied the factors that can contribute to a loving relationship remaining stable and being of good quality for both partners. Two of the most worrying concerns that people have with regard to love relationships are jealousy and infidelity. The purpose of this study was to verify whether there is relationship between these two phenomena. Participants in this study were 45 heterosexual couples, with an average age of 24.6 years, recruited through an ad placed on the site of a public university located in the city of São Paulo. To assess the degrees of the participants' jealousy, the "Romantic Jealousy Scale" was used. To evaluate the participants' infidelity, the "Inventory of Infidelity-Related Behaviors", created specifically for this work was used. The results indicated that: (1) even in a low degree, jealousy is an agent of selffulfilling prophecy for infidelity (r=0.25, 90df, p<0.05) and (2) there is an association between the infidelity of each partner and the infidelity of the other partner (r=0.36, 45df, p<0.05). These results, therefore, indicated that there is a direct relationship between the jealousy and infidelity.
  • Evidence of validity of Computerized Oral Language Battery with reasoning assessment Artigos

    Joly, Maria Cristina Rodrigues Azevedo; Piovezan, Nayane Martoni

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo buscou relacionar a compreensão da linguagem oral com a habilidade de raciocinar, visando evidenciar validade correlacional para a Bateria Informatizada de Linguagem Oral por meio da associação com a Escala de Maturidade Mental Colúmbia. Participaram do estudo 82 alunos com idade entre 5 e 9 anos (M=7,05; DP=1,25), sendo 47,6% do sexo feminino. Frequentavam o pré (31,7%) e a 1ª (32,9%) e 2ª (35,4%) séries do Ensino Fundamental de escola pública do interior paulista. Aplicou-se coletivamente a Bateria e individualmente a Escala de Maturidade Mental Colúmbia. A Análise de Variância, por série, indicou diferença significativa para as provas de Compreensão Morfossintática, Sequência Lógica, Organização Lógico-Verbal e escore total da Bateria. A análise de regressão revelou que o raciocínio geral representa 29% das habilidades necessárias para um bom desempenho na Bateria. Verificou-se correlação baixa entre escores totais da Bateria e do Colúmbia, porém muito significativa. Constataram-se evidências de validade correlacional e de critério, para a Bateria.

    Abstract in English:

    The aim of this study was to relate the understanding of oral language to the ability to reason, in order to seek correlational validity evidence of the Computerized Oral Language Battery (Bateria Informatizada de Linguagem Oral) by association with the Columbia Mental Maturity Scale. The participants were 82 schoolchildren between 5 and 9 years of age (M=7.05, SD=1.25). They attended pre-school (31.7%),1st (32.9%) and 2nd (35.4%) grades of elementary public school in São Paulo and 47.6% of whom were girls. The Bateria Informatizada de Linguagem Oral was applied collectively in the school informatics laboratory and the Columbia Mental Maturity Scale, individually. Analysis of Variance for the series, indicated significant statistics differences for the scores of Morphosyntactic prove, Logical sequence prove, Logical Organization prove and for the total score of Bateria Informatizada de Linguagem Oral. Regression analysis revealed that general reason represents 29% of the skills needed to perform well in Bateria Informatizada de Linguagem Oral. There was low, but very significant correlation between total scores of Bateria Informatizada de Linguagem Oral and Columbia Mental Maturity Scale. These results indicated validity evidences to Bateria Informatizada de Linguagem Oral.
  • Social repercussions on the food habit of obese individuals Artigos

    Costa, Ricardo de Carvalho; Gabriel, Dimitri Carlo; Costa, Maria José de Carvalho; Gonçalves, Maria da Conceição Rodrigues; Oliveira, Sônia Cristina Pereira de; Asciutti, Luiza Sonia

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho tem como objetivo analisar os fatores sociais do cotidiano que mais influenciam no hábito alimentar do obeso. A pesquisa, de enfoque qualitativo, teve como participantes 11 indivíduos obesos que frequentavam o ambulatório de nutrição de um hospital público na cidade de João Pessoa, Paraíba, Brasil. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas, gravadas para a análise de conteúdo. Observou-se que as categorias que se destacaram nos discursos foram: autoimagem negativa, discriminação, ansiedade e sentimento de culpa. Ao se tornarem obesos, os indivíduos do presente estudo parecem desenvolver uma autoimagem negativa, relacionada à ansiedade e à depressão, entre outros fatores, o que pode levar a um sentimento de culpa, reforçado pela discriminação da sociedade que, ao invés de ajudá-lo a perder peso, parece estimulá-lo a comer mais.

    Abstract in English:

    The objective of this study was to analyze the social factors of the daily life that most influence the food habits of obese individuals, using a qualitative approach. Participants were 11 obese patients attended at the Nutrition Clinics of a public hospital in the city of João Pessoa, Paraíba, Brazil. Semi-structured and recorded interviews were held for content analysis. It was observed that the categories that stood out in the interviews were negative self-image, discrimination, anxiety and guilt feeling. When becoming obese, individuals create a negative self-image that causes anxiety and depression, among other factors, which may lead them to a guilt feeling, reinforced by social discrimination that instead of helping them losing weight, seems to encourage them to eat more.
  • Clinical functions of the reference work with psychotic patients: a winnicottian reading Artigos

    Miranda, Lilian; Campos, Rosana Onocko

    Abstract in Portuguese:

    O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa acerca das funções terapêuticas do arranjo clínico-organizacional denominado "equipes ou profissionais de referência", segundo a perspectiva de pacientes psicóticos, em tratamento nos Centros de Atenção Psicossocial. A metodologia adotada foi qualitativa e participante, sendo a coleta de dados feita em dois ciclos de grupos focais com dez pacientes inseridos naqueles Centros e entrevistas em profundidade com outros oito pacientes. Para discussão dos dados foram utilizados referenciais da saúde coletiva e da psicanálise winnicottiana. Os pacientes explicam que os profissionais de referência os conhecem profundamente e realizam a função de mediação de suas relações sociais, familiares e laborais. Essas explicações são consonantes com as propostas que a teoria winnicottiana faz para o tratamento da psicose, no qual é imprescindível a oferta de suporte afetivo para que o sujeito se aproprie de suas vivências e possa administrá-las de um modo pessoal.

    Abstract in English:

    This article discusses the findings of a survey on the therapeutic functions of a clinical-organizational arrangement called "patient care teams or professionals" from the perspective of psychotic patients treated in community mental health services. A qualitative and participative methodology was used; data were collected in two focus group cycles including 10 Community Mental Health service patients and indepth interviews of another eight patients. Data discussion is based on references from public health and Winnicottian psychoanalysis. The patients state that the patient care professionals know them deeply and perform as mediators in their social, family and work relationships. Those statements meet the proposals of Winnicott's theory for the treatment of psychosis, in which it is essential to offer individuals emotional support so that they may take ownership of their experiences and manage these in a personal manner.
  • The perspective of boys from popular groups about the family Artigos

    Polli, Rodrigo Gabbi; Arpini, Dorian Mônica

    Abstract in Portuguese:

    O presente estudo objetivou investigar a forma como meninos pertencentes a grupos populares representam suas famílias. Com esse intuito, realizou-se um estudo qualitativo com a aplicação da técnica do desenho-estória. Participaram do estudo seis meninos, com idade entre oito e doze anos incompletos. A avaliação dos dados coletados deu-se por meio de análise de conteúdo. Os resultados mostram que os meninos têm uma percepção interna de família idealizada, que não corresponde à família real. A figura da mãe recebeu um investimento maior quando comparada com os demais membros da família. Por outro lado, o pai não recebeu igual destaque, figurando da mesma forma que outros integrantes do grupo familiar, apontando uma posição fragilizada da figura paterna. Também se fizeram presentes alguns membros da família extensa, indicando a importância destes na organização e no funcionamento das famílias de grupos populares.

    Abstract in English:

    The aim of the present study was to investigate the ways boys from popular groups represent their families. For this purpose, a qualitative study was conducted, using the drawing-story technique. Six boys aged from eight to twelve incomplete years participated in the study. Data was assessed through content analysis. Results showed that boys have an internal perception of an idealized family that does not correspond to the real one. The figure of the mother received a greater investment when compared to the other members of the family. On the other hand, the father was not emphasized, and was approached in the same way as the other family members, pointing out his fragile position. Some members of the extended family were also present, indicating the importance of these people regarding the organization and functioning of families of popular groups.
  • The importance of creativity in school and in teaching practice Artigos

    Oliveira, Edileusa Borges Porto; Alencar, Eunice Maria Lima Soriano de

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo principal desta pesquisa foi examinar a percepção de coordenadores pedagógicos sobre a importância do desenvolvimento/expressão da criatividade docente, investigada por meio de entrevista com 12 coordenadores pedagógicos do ensino fundamental de escolas particulares de Brasília, Distrito Federal. As entrevistas foram gravadas em áudio e posteriormente transcritas, utilizando-se a análise de conteúdo para análise de dados. Os resultados indicaram que para todos os coordenadores entrevistados é muito importante a criatividade estar presente no cotidiano escolar, sobretudo no trabalho docente, devendo o professor ser criativo principalmente por motivos relacionados ao aluno, sendo destacados o aumento do interesse e estímulo deste, a atribuição de significado ao conhecimento, a facilitação da sua aprendizagem, bem como o atendimento às suas necessidades educativas.

    Abstract in English:

    The main purpose of this study was to explore pedagogical coordinators' perception of the importance of teachers' development/expression of creativity, investigated by means of interviews with 12 *elementary school pedagogical coordinators from private schools in Brasilia, Federal District. The interviews were audio taped and transcribed. Content analysis was used to analyze the data. The results indicated that according to all coordinators, the presence of creativity in school life is very important, especially in teaching practice. According to the participants, the teacher must be creative mainly for reasons related to the students. The increase in the student's interest and incentive, the attribution of significance to knowledge, the facilitation of student's learning, as well as the attention to the student's educational needs were highlighted by the pedagogical coordinators to justify the importance of teachers' creativity.
  • Verbalizations of family members while students with intellectual disabilities are learning to read and write Artigos

    Benitez, Priscila; Domeniconi, Camila

    Abstract in Portuguese:

    A utilização de um programa informatizado de ensino de leitura e escrita, aplicado por pais e familiares, permitiu analisar as verbalizações fornecidas pelos aplicadores, a fim de auxiliar os aprendizes nas tarefas de ensino. Embora tais verbalizações tenham sido identificadas em estudos anteriores, a presente pesquisa objetivou categorizar e quantificar os tipos de dicas verbais fornecidas pelos familiares na condição de monitores, em razão da falta de sistematização das mesmas. Participaram do estudo três responsáveis por três aprendizes com deficiência intelectual, expostos ao programa em suas residências. O procedimento constituiu na categorização e quantificação das dicas verbais emitidas pelos monitores. Como resultado, foram estabelecidas duas categorias de dicas: adequadas (Fornecer a instrução da tarefa e Elogiar) e inadequadas (Apontar erros na resposta do aprendiz e Responder pelo aprendiz). Sugere-se que seja adotada a categoria de dicas adequadas em treinamentos futuros de monitores, a fim de favorecer a interação inicial entre o aprendiz e o programa.

    Abstract in English:

    The use of computer program used by teachers, parents and family members to teach reading and writing skills allowed the verbalizations provided by these learners to be analyzed to assist them with the teaching tasks. Although these verbalizations have been identified in previous studies, the aim of the present study was to categorize and quantify the types of verbal cues provided by the family members in the role of monitors, due to the lack of systematization of these hints. Three persons responsible for three students with intellectual disabilities participated in this study, and were exposed to the software in their homes. The procedure consisted of categorizing and quantifying the verbal hints given by the monitors. As result, two categories of cues were established: suitable ("Give instructions for the task" and "Praise") and inadequate hints ("Pointing out errors in learner response" and "Answer for the learner"). The results suggested that the category called adequate cues should be used in future training of monitors, in order to favor the initial interaction between learner and software.
  • Behavioral intervention for coach in the use of goal setting in tennis Artigos

    Sudo, Camila Harumi; Souza, Silvia Regina de

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho avaliou os efeitos da capacitação de um treinador de tênis para o uso de estabelecimento de metas. A pesquisa consistiu em três fases. Na linha de base (Fase 1) filmaram-se 11 sessões de treino, sem interferência da pesquisadora. A intervenção (Fase 2) consistiu em 10 sessões nas quais se ensinou ao treinador como observar e registrar comportamentos-alvo, planejar critérios de proficiência para suas ocorrências e fornecer feedback propondo mudanças quando necessárias. A pós-intervenção (Fase 3) foi semelhante, em estrutura, à linha de base. Ao longo das fases, verbalizações e outros comportamentos do treinador (registrar, participar e variar exercícios) foram registrados e categorizados. Verificou-se um aumento na porcentagem de instruções, correções, elogios descritivos, registros dos desempenhos dos atletas e participação do treinador nos exercícios, bem como redução na porcentagem de críticas/sarcasmos, durante e após a intervenção. Os comportamentos do treinador generalizaram-se para outros contextos, e os atletas alcançaram suas metas. Os resultados instigam novas discussões.

    Abstract in English:

    The study evaluated the effects of training a tennis coach in the use of goal setting and consisted of three phases. At baseline (Phase 1),11 training sessions without interference from the researcher were recorded. The intervention (Phase 2) consisted of 10 sessions in which the coach was taught how to observe and record the target behaviors, plan criteria for proficiency of the occurrences and provide feedback by proposing changes when necessary. The post-intervention (Phase 3) was similar in structure to the pretest. Throughout the phases, verbalizations and other behaviors of the coach (recording, participating and varying exercises) were recorded and categorized. An increase was noted in the percentage of instructions, corrections, descriptive compliments, records of athletes' performance and the coach's participation in the exercises, and a reduction in the percentage of critical/sarcastic attitudes throughout and after the intervention. The coach's behavior became generalized into other contexts and athletes reached their goals. Our results call for further discussion.
  • Specialized psychological aid service for immigrants and refugees as a model for social, health and clinical integration Artigos

    Martins Borges, Lucienne; Pocreau, Jean-Bernard

    Abstract in Portuguese:

    Com as novas reflexões sobre o tema da saúde e a evolução do espaço ocupado pela psicologia nas instituições públicas, viu-se necessário repensar a psicologia, seu método, sua teoria e sua prática, para melhor responder às novas exigências sociais. O objetivo principal deste trabalho foi apresentar o Serviço de Atendimento Psicológico Especializado aos Imigrantes e Refugiados, cujas atividades acontecem no Departamento de Psicologia da Universidade Laval, Québec, Canadá. Esse serviço surgiu de uma preocupação dos dirigentes governamentais de órgãos da saúde e dos serviços sociais, dos profissionais que atuavam nas instituições públicas e de especialistas em imigração, no que se referia à acessibilidade e à adequação dos serviços da saúde para a população de imigrantes refugiados. As atividades do Serviço de Atendimento Psicológico Especializado aos Imigrantes e Refugiados encontram-se em seu décimo ano.

    Abstract in English:

    Recent reflections on public health and the changing role of psychology within public institutions have led to a perceived need to rethink psychology with regard to its methods, theories, and practice, so as to better adapt psychology to newly emerging social needs. The objective of this study is to present the Service d'Aide Psychologique Spécialisée aux Immigrants et Réfugiés, active for ten years now at l'École de Psychologie, Université Laval, Canada. This service was created in response to preoccupations expressed by directors of public health and social service institutions, by professionals working in public institutions and by immigration specialists, all of whom questioned the accessibility and adequacy of services offered to refugee immigrants. The service is supported by grants from the Ministère de la Santé du Québec and by the United Nations.
  • Psychological well-being: definition, assessment and principal correlates Artigos

    Machado, Wagner de Lara; Bandeira, Denise Ruschel

    Abstract in Portuguese:

    O bem-estar psicológico é um construto baseado na teoria psicológica a respeito do funcionamento positivo ou ótimo. Os pontos de convergência entre definições provenientes de teorias do desenvolvimento humano, psicologia humanista-existencial e saúde mental constituem suas dimensões: autoaceitação, relações positivas com outros, autonomia, domínio sobre o ambiente, propósito na vida e crescimento pessoal. O objetivo deste artigo é apresentar o conceito de bem-estar psicológico a partir de uma revisão seletiva da literatura. São examinados as origens e o desenvolvimento do conceito, bem como as abordagens na sua avaliação. Correlatos psicossociais, sociodemográficos e neurobiológicos do bem-estar psicológico são brevemente descritos e discutidos. O bem-estar psicológico está associado a processos positivos relacionados à saúde. Aponta-se a necessidade de estudos sobre o construto no Brasil.

    Abstract in English:

    Psychological well-being is a construct based on psychological theory about positive or optimal functioning. The convergence points between definitions from theories of human development, humanistic-existential psychology and mental health are its dimensions: self-acceptance, positive relations with others, autonomy, environmental mastery, purpose in life and personal growth. The aim of this paper is to present the concept of psychological well-being from a selective literature review. The origins and development of the concept and approaches to their assessment are examined. Psychosocial, sociodemographic and neurobiological correlates of psychological well-being are briefly described and discussed. psychological well-being is associated with positive processes related to health. It indicates the need for studies about the construct in Brazil.
  • Insomnia in patients with breast cancer Artigos

    Rafihi-Ferreira, Renatha El; Soares, Maria Rita Zoéga

    Abstract in Portuguese:

    A insônia é uma queixa frequente em pacientes com câncer de mama, e suas consequências podem causar impacto na qualidade de vida e no curso da doença. O objetivo deste estudo foi revisar a literatura especializada sobre a relação entre insônia e câncer de mama, abordando definição, prevalência, fatores etiológicos e as consequências da insônia no contexto da neoplasia mamária, bem como os tratamentos para insônia nessa população. A busca da literatura ocorreu nos bancos de dados Scopus, Web of Science e SciELO, utilizando as palavras chaves: insomnia, sleep, breast cancer, treatment, cognitive-behavioral therapy. Os estudos revisados demonstraram que a etiologia da insônia envolve fatores de predisposição, precipitação e perpetuação. Evidencia-se a importância da melhora na qualidade de sono em pacientes oncológicos, além de se indicar a combinação de terapia farmacológica e cognitivocomportamental no tratamento dos problemas de sono.

    Abstract in English:

    Insomnia is a frequent complaint in patients with breast cancer and its consequences can impact the quality of life and course of the disease. The aim of this study was to review the literature on the relationship between insomnia and breast cancer, addressing the definition, prevalence, etiological factors and consequences of insomnia within the context of breast cancer, as well as treatments for insomnia in this population. A review of the literature searched the databases Scopus, Web of Science and Sciello using Uniterms: insomnia, sleep, breast cancer, treatment, cognitive-behavioral therapy. The studies reviewed showed that the etiology of insomnia involves predisposing, precipitation and perpetuation factors. This study highlights the importance of improved quality of sleep in cancer patients, and indicates the combination of pharmacotherapy and cognitive-behavioral treatment for sleep problems.
  • Place attachment in the context of person-environment studies: research practices Artigos

    Felippe, Maíra Longhinotti; Kuhnen, Ariane

    Abstract in Portuguese:

    Objeto de estudo de disciplinas interessadas nas relações humano-ambientais, o apego ao lugar traduz-se pelo vínculo afetivo estabelecido entre pessoas e cenários físicos. Com o objetivo de avaliar as práticas de investigação do apego ao lugar quanto ao modo como se relacionam às características dos estudos da Psicologia Ambiental, fez-se análise da produção de artigos científicos relacionados ao tema, disponibilizados nas bases de dados Science Direct e Sage. Examinaram-se aspectos como a complexidade do objeto de estudo, a multidisciplinaridade, as perspectivas teóricas, os paradigmas de investigação e a abordagem multimetodológica. Os resultados da análise demonstraram que a pesquisa do apego ao lugar parece ainda evitar a triangulação metodológica proposta para os estudos pessoa-ambiente, mas, de modo geral, apontaram proximidades quanto a sua investigação e à produção de conhecimento da Psicologia Ambiental.

    Abstract in English:

    As the study target on areas interested in human-environmental relationships, place attachment is defined by the emotional bond established between people and physical settings. In order to evaluate the research practices of place attachment with regard to how they relate to the characteristics of the studies of Environmental Psychology, the scientific production related to this area, available in Science Direct and Sage databases was analyzed. The complexity of the study object, its multidisciplinarity, theoretical perspectives, research paradigms and the multimethodological approach were analyzed. Analysis showed that place attachment researches still seem to avoid the methodological triangulation proposed for person-environment studies; however, in general, they showed proximity as regards their investigation and production of knowledge of Environmental Psychology.
  • Psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire: a literature review Artigos

    Saur, Adriana Martins; Loureiro, Sonia Regina

    Abstract in Portuguese:

    O Questionário de Capacidades e Dificuldades (Strengths and Difficulties Questionnaire) é um instrumento amplamente pesquisado, de uso livre, que visa avaliar a saúde mental de crianças e adolescentes. Dada a relevância do uso de instrumentos aferidos para a avaliação de indicadores de saúde mental, este trabalho objetivou analisar a produção científica relacionada às propriedades psicométricas do Questionário. Procedeu-se a um levantamento bibliográfico de estudos indexados nas bases de dados MedLine, PsycINFO e Lilacs, a partir da publicação original do instrumento, abrangendo o período de 1997 a 2010, utilizando-se as seguintes palavraschave: Strengths and Difficulties Questionnaire and psychometric properties; e Strengths and Difficulties Questionnaire and validity or reliability. Foram selecionados e analisados 51 estudos psicométricos. Os resultados indicaram índices positivos de validade e fidedignidade em 21 países, incluindo o Brasil, caracterizando seu alcance transcultural e sua aplicabilidade na área de saúde mental infanto-juvenil .

    Abstract in English:

    The Strengths and Difficulties Questionnaire is a broadly investigated tool, available for use free of charge, with the aim of assessing the mental health of children and adolescents. Given the importance of using standardized instruments for assessing mental health indicators, the aim of this study was to review scientific literature related to the psychometric properties of the Strengths and Difficulties Questionnaire. A search in MedLine, PsycINFO and Lilacs databases was performed, starting from year of the original publication of the questionnaire, from 1997 to 2010, using the keywords: Strengths and Difficulties Questionnaire and psychometric properties, and Strengths and Difficulties Questionnaire and validity or reliability. Fifty-one psychometric studies were selected and analyzed. The results indicated positive levels of validity and reliability in 21 countries, including Brazil, highlighting its crosscultural range and applicability in the area of mental health for children and adolescents.
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