• Autoeficácia na formação superior: seu papel preditivo na satisfação com a experiência acadêmica SEÇÃO TEMÁTICA: O PAPEL DA PSICOLOGIA NA UNIVERSIDADE

    SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos; ZANON, Cristian; ILHA, Vanessa Domingues

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo tem como objetivo avaliar se a autoeficácia na formação superior pode predizer a satisfação com a experiência acadêmica. Participaram do estudo 372 universitários (66,4% do sexo feminino) de uma instituição de ensino superior paulista, com idade entre 17 e 53 anos (M = 22,84; DP = 6,09). Os instrumentos utilizados foram as Escalas de Autoeficácia na Formação Superior e a Escala de Satisfação com a Experiência Acadêmica. Uma análise de regressão múltipla indicou que o conjunto das facetas da autoeficácia acadêmica explicou grande parte da variância da satisfação acadêmica total (aproximadamente 64%), sendo que a faceta interação social apresentou coeficiente de regressão elevado (β = 0,79; p < 0,001). Esses resultados indicam que a autoeficácia é uma importante preditora da satisfação acadêmica.

    Abstract in English:

    Abstract This study aims to evaluate the possible predictive role of self-efficacy in higher education regarding student satisfaction with the academic experience. Three hundred and seventy-two university students from the state of São Paulo (66.4% female) participated this study, aged between 17 - 53 years (M = 22.84, SD = 6.09). The instruments used were the Higher Education Self-efficacy Scale and the Academic Experience Satisfaction Scale. A multiple regression analysis indicated the facets of academic self-efficacy explained considerable amount of variance in academic satisfaction (approximately 64%), and the social interaction self-efficacy facet presented a high regression coefficient (β = 0.79; p < 0.001). These findings indicate that self-efficacy constitutes an important predictor of academic satisfaction.
  • “I would be more creative if...”: Are there perceived barriers to college students’ creative expression according to gender? SEÇÃO TEMÁTICA: O PAPEL DA PSICOLOGIA NA UNIVERSIDADE

    MORAIS, Maria Fátima; ALMEIDA, Leandro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A criatividade torna-se essencial à inovação que se exige atualmente. Nesse contexto, a universidade é fundamental para promover competências criativas que atendam a tal exigência. Porém, apesar da pouca investigação acerca do que os universitários pensam sobre criatividade, estes percebem existirem barreiras à sua expressão criativa. Neste estudo, 582 estudantes universitários portugueses foram investigados acerca de tais barreiras a partir de um inventário que explora dimensões psicológicas e sociais. Foram avaliadas diferenças em função do gênero, considerando não apenas os fatores do inventário, mas também itens de forma independente. Foram encontradas diferenças estatisticamente significantes em ambas as análises. Esses resultados permitem discutir o papel da universidade no desenvolvimento não só profissional, mas também social e pessoal dos alunos, além da importância de se encontrar lugar para a criatividade no quotidiano acadêmico.

    Abstract in English:

    Abstract Creativity has become essential to the innovation that is demanded today. In this context, the university is fundamental in promoting creative skills and, thus, meeting such demand. Despite the lack of research concerning what college students think about creativity, these students perceive barriers to their creative expression. A total of 582 Portuguese college students were analyzed in the present study regarding their perceived barriers to the expression of creativity, using an inventory concerning psychological and social dimensions. Gender differences were assessed, not only considering the inventory’s factors, but also items independently. Statistically significant differences were found in both analyses. These results are the starting point to a debate about the role of university in students’ development, which should be not only professional, but also social and personal, besides the importance of finding place to creativity in their daily academic lives.
  • The role of creativity in graduate education according to students and professors SEÇÃO TEMÁTICA: O PAPEL DA PSICOLOGIA NA UNIVERSIDADE

    FLEITH, Denise de Souza

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta pesquisa teve como objetivo examinar o papel da criatividade no contexto da pós-graduação, sob a ótica de estudantes e professores. Foram conduzidas entrevistas semiestruturadas com seis discentes e seis docentes de pós-graduação de uma universidade particular e outra pública. Os tópicos abordados incluíam relevância, concepção e características da criatividade, bem como práticas favoráveis e inibidoras. Para análise dos dados, utilizou-se a Teoria Fundamentada nos Dados. Constatou-se que tanto alunos como professores consideram a criatividade fundamental para o desenvolvimento da pós-graduação, mas ambos pontuaram barreiras de ordem pessoal e institucional à promoção do pensamento criativo. Parcerias, trabalho em equipe, diferentes estratégias de ensino e interdisciplinaridade foram apontados como fatores promotores da criatividade. Por outro lado, avaliação de programas de pós-graduação, aulas repetitivas e burocracia foram barreiras à criatividade mencionadas pelos participantes. Sugere-se a realização de estudos futuros, envolvendo observação em sala de aula, estudo de casos e medidas psicométricas.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this research was to examine the role of creativity in the context of graduate studies from the perspective of students and professors. Semi-structured interviews were held with six students and six postgraduate professors from both a private and a public university. The topics covered included relevance, conception, and characteristics of creativity, as well as educational practices that foster and inhibit creativity. Grounded Theory was used to analyze the data. Both students and professors considered creativity as fundamental for the development of graduate education, but both have indicated personal and institutional barriers for the promotion of creative thinking. Partnerships, teamwork, different teaching strategies and interdisciplinarity were pointed out as factors that enhance creativity. On the other hand, the participants mentioned the evaluation of postgraduate programs, repetitive classes and bureaucracy as barriers to creativity. Future studies, involving classroom observation, case studies, and psychometric measurements, are suggested.
  • Children’s Resilience Markers: Criterion-based validity evidences THEMATIC SECTION: SOCIO-EMOTIONAL COMPETENCES

    OLIVEIRA, Karina da Silva; NAKANO, Tatiana de Cássia; SILVA, Gisele Maria da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Embora resiliência seja um construto relevante, não há instrumentos brasileiros disponíveis para a identificação do potencial resiliente em crianças. Considerando isto, um instrumento chamado Marcadores de Resiliência Infantil foi desenvolvido. Participaram do estudo 500 crianças, com idades entre 8 e 12 anos, as quais compuseram cinco grupos diferentes. Por meio da ANOVA foi possível perceber que o Marcador de Resiliência Infantil foi capaz de diferenciar grupos que apresentaram maiores habilidades resilientes. É possível afirmar que o Marcador de Resiliência Infantil apresentou boas evidências de validade, contudo outros estudos devem ser conduzidos de modo a alcançar maior compreensão sobre as características psicométricas do instrumento

    Abstract in English:

    Abstract Although resilience is a relevant construct, there are no Brazilian instruments available to identify the resilient potential in children. Considering this, an instrument called Children’s Resilience Markers was developed. The study included 500 children from five different groups, aged 8 to 12. Through ANOVA, it was possible to notice that Children’s Resilience Markers was able to differentiate groups that presented higher resilience abilities. Children’s Resilience Markers presented good validity evidences. However, other studies must be carried out in order to reach a greater understanding of its psychometric characteristics.
  • Mapping self-report questionnaires for socio-emotional characteristics: What do they measure? THEMATIC SECTION: SOCIO-EMOTIONAL COMPETENCES

    PRIMI, Ricardo; SANTOS, Daniel Domingues dos; HAUCK, Nelson; FRUYT, Filip De; JOHN, Oliver Peter

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Enquanto a estrutura das diferenças individuais em muitos atributos sociais e emocionais está bem estabelecida em adultos, consideravelmente menos estudos foram conduzidos em crianças e adolescentes. Os objetivos do presente estudo foram especificar os principais domínios de conteúdo de múltiplos instrumentos socioemocionais (autoestima, garra, autoeficácia, forças e dificuldades e os cinco grandes fatores) usados em pesquisas nos Estados unidos da América e na Europa, e testá-los em um contexto muito menos desenvolvido e com consideráveis desafios educacionais, a saber, escolas brasileiras. Foram eleitos os cinco principais instrumentos socioemocionais utilizados internacionalmente, sendo investigada a sua estrutura fatorial em uma grande amostra de estudantes escolares (N = 3,023). Os fatores extraídos para representar os domínios socioemocionais dos instrumentos testados se mostraram bastante coerentes com as dimensões do modelo dos cinco grandes fatores. Discutem-se as contribuições do estudo na avaliação de competências socioemocionais na pesquisa educacional, bem como as limitações do estudo e sugestões para futuras investigações.

    Abstract in English:

    Abstract Whereas the structure of individual differences in many social and emotional attributes is well understood in adults, much less work has been done in children and adolescents. The main goals of this research were to specify the major content domains that are assessed across multiple socioemotional instruments (self-esteem, grit, self-efficacy, strengths and difficulties, Big Five) in research in the United States and Europe, to test them in a less developed context with considerable educational challenges (Brazilian schools). We selected the five most promising instruments and studied their structure at the item level in a large sample of Brazilian school students (N = 3,023). The extracted factors to capture the major domains of child differences represented in these instruments closely resembled the Big Five personality dimensions. We discuss the contribution of our findings to the assessment of socio-emotional skills in education research, as well as limitations of the current study, and suggestions for future research.
  • Diagnóstico de las percepciones de los factores de riesgo psicosociales en el trabajo del personal de una industria manufacturera SEÇÃO TEMÁTICA: PSICOLOGIA E TRABALHO

    LUNA-CHÁVEZ, Estibalis Anaís; ANAYA-VELASCO, Ana; RAMÍREZ-LIRA, Ezequiel

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los factores psicosociales de riesgo están en el entorno del trabajador y su percepción depende de diversas causas. Este estudio, no experimental y transversal fue realizado en una industria manufacturera del sur de Jalisco, México, el objetivo fue evaluar la percepción del personal sobre los factores psicosociales, mediante la Batería Condiciones de Trabajo de Carácter Psicosocial. El personal mostró una percepción de muy bueno y bueno para Factores Individuales con 84.9%,que los hace probablemente protectores de Desgaste Psíquico, mientras que para Contenido de Trabajo fue de 55.2% y para Contexto de Trabajo apenas de 40.2%, dando como diferencia 44.8% y 59.8% respectivamente, una percepciónde normal, regular y nocivo, convirtiéndolos en probables factores de riesgo psicosocial para Desgaste Psíquico, lo que mostró la necesidad de acciones de mejora.

    Abstract in English:

    Abstract Psychosocial risk factors are present in the worker’s environment and his perception about them depends on a variety of causes. This study, a non-experimental and cross-sectional one, was carried out in a manufacturing industry in southern Jalisco, Mexico, whose objective was to evaluate the perception of personnel on psychosocial factors, through the WorkingConditions of Psychosocial Character Battery. Regarding the company staff, 84.9% of the workers rated their perception of Individual Factors as good or very good, which makes them likely immune to Psychological Exhaustion, while for theWork Content variable, 55.2% of them rated their perception as good or very good, and for Work Context just 40.2%, resulting in a difference of 44.8 % and 59.8% respectively, a perception of normal, regular and harmful conditions,which turned them into a vulnerable psychosocial risk factor group for Psychological Exhaustion, which highlighted the need for improvement actions.
  • To understand and analyze an organization´s culture: Theoretical and methodological choices in two decades of research in Brazil THEMATIC SECTION: PSYCHOLOGY AND WORK

    ABREU-CRUZ, Ligia; BORGES-ANDRADE, Jairo Eduardo; PORTO, Juliana Barreiros; VICTORINO, Luiz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Apesar da popularidade do constructo “cultura organizacional” na prática do psicólogo organizacional, é preciso questionar a qualidade teórico-metodológica de seus fundamentos no Brasil. Este estudo levantou 27 pesquisas cujo objeto foi a cultura de uma organização, nos 18 periódicos de psicologia e administração mais bem avaliados no período de 1996 a 2017. Os artigos foram classificados por suas características teóricas e metodológicas, tais como tipo de análise de dados e definições de cultura, dentre outros aspectos, para então serem quantificados e analisados qualitativamente. As tendências foram discutidas frente aos padrões da literatura global sobre cultura organizacional, à luz das características da produção nacional em comportamento organizacional. Recomendou-se especial atenção ao alinhamento entre método e epistemologia, além de aproximação dos avanços da literatura global na área.

    Abstract in English:

    Abstract Despite the popularity of the organizational culture construct in the organizational psychology´s practice, it is important to scrutinize the theoretical and methodological quality standards of its principles in Brazil. The present study investigated 27 articles targeting at an organization´s culture, in 18 psychology and administration top-ranked journals, issued between 1996 and 2017. The articles were classified by their theoretical and methodological characteristics, such as type of data analysis, culture definitions, among others, to be further quantified and qualitatively reviewed. The trends were discussed in face of organizational culture´s global literature standards, and according to the characteristics of national organizational behavior literature. Special attention was recommended to the alignment between method and epistemology, as well as to a convergence towards global literature´s new developments.
  • Being a truck driver in Brazil: From implicit self-stereotypes to system justification THEMATIC SECTION: PSYCHOLOGY AND WORK

    MESSIAS, João Carlos; CAVIERES-HIGUERA, Hector; SILVA, Ramon Araújo; FACUNDO, Gabriela Nogueira de Senna; LESSA, Renata Thurler

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Atualmente cerca de dois milhões de trabalhadores estão envolvidos com o transporte rodoviário, a principal modalidade logística do Brasil, sendo a maioria deles, autônomos. Esta pesquisa teve como objetivo compreender a percepção que os caminhoneiros brasileiros têm de si próprios. Oito condutores experientes foram entrevistados a partir da questão “como é ser caminhoneiro no Brasil?” e seus depoimentos foram analisados de acordo com a investigação social de discurso. Cinco categorias principais foram encontradas, com subdivisões específicas, relacionadas com motivações para o trabalho, elementos contextuais, autoimagem positiva, grupal e negativa. Conclui-se que os autoestereótipos exercem importante papel na manutenção da situação de desvantagem e de precárias condições laborais deles.

    Abstract in English:

    Abstract Close to two million people currently work in Brazil's road transport sector, the country's leading logistical area. Most are self-employed individuals. The objective of this research project was to garner an understanding of the perceptions that Brazilian truck drivers hold regarding themselves. Eight experienced drivers were interviewed, starting from the question â"What is it like being a truck driver in Brazil?", and their responses were analyzed in accordance with social discourse studies. Five main categories – with specific subdivisions – were identified, relating to motivations to work in this area, contextual elements, and positive, group, and negative self-image. It is concluded that self-stereotypes play an important role in maintaining the situation of disadvantage and precarious working conditions that affect truck drivers.
  • Development and verification of internal structure of the Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Screening Inventory PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT

    BACCIOTTI, Jonatha Tiago; CARVALHO, Lucas de Francisco

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo do presente estudo foi desenvolver o Inventário de Rastreamento do Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade em Adultos, bem como verificar a estrutura interna do instrumento. Com base nos critérios diagnósticos do Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade da quinta edição do Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais, foi desenvolvido e aplicado o Inventário de Rastreamento do Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade em Adultos. Participaram da pesquisa 421 indivíduos divididos em dois grupos, com e sem diagnóstico de Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade. Os itens do instrumento foram submetidos a análise de juízes, o que acarretou ao instrumento evidências de validade com base no conteúdo. Verificou-se que a estrutura do instrumento é composta por dois fatores, a saber, Desatenção e Hiperatividade/Impulsividade (alfa de Cronbach 0,97 e 0,96, respectivamente). Em linhas gerais, os dados observados fornecem evidências de validade com base no conteúdo e na estrutura interna para o instrumento, que está de acordo com a última edição do Manual Diagnóstico e Estatístico dos Transtornos Mentais, mostrando-se favorável para investigação dos sintomas de Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade em adultos.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this study was to develop the Adult Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Screening Inventory, a self-report instrument for assessing symptoms as well as to verify the internal structure of the instrument. Based on the proposed Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders V Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder diagnostic criteria, the Screening Inventory was developed and administered. The participants were 421 individuals divided into two groups, with and without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder diagnosis. The instrument items were analyzed and validated for content by a panel of expert judges. It was found that the instrument structure is composed of two factors, namely, Inattention and Hyperactivity/Impulsivity (Cronbach’s alpha 0.97 and 0.96, respectively). In general, the observed data provided validity evidence based on content and internal structure of the instrument, which complies with the latest edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, proving to be a favorable instrument for the investigation of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder symptoms in Adults.
  • Escala de trabalho emocional: adaptação e evidências de validade AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA

    SILVA, Lília Bittencourt; GONDIM, Sônia Maria Guedes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Trabalho emocional é um processo de gerenciamento da expressão das emoções e dos sentimentos internos, com base nas demandas emocionais exigidas pela ocupação ou contexto de trabalho. O estudo adaptou a Escala de Trabalho Emocional desenvolvida por Brotheridge e Lee à categoria de artistas brasileiros (Estudo 1), bem como buscou evidências de validade (Estudo 2). Participaram da pesquisa 521 artistas, a maioria músicos e atores de teatro, com idade média de 39 anos. Foram seguidos procedimentos metodológicos para adaptação e aplicação da medida. Para a análise de dados, a amostra foi subdividida em duas, destinando-se a Amostra 1 à análise fatorial exploratória, e a Amostra 2 à análise fatorial confirmatória. Apesar de ter havido perda de itens, os resultados trouxeram evidência confirmatória do modelo tripartite de trabalho emocional: demandas emocionais de trabalho, estratégias de ação superficial e estratégias de ação profunda. Sugere-se que a medida possa ser usada para outras ocupações.

    Abstract in English:

    Abstract Emotional labor is a process of managing the expression of emotions and internal feelings based on the emotional demands in the workplace or work environment. This study adapted (Study 1) and validated the Emotional Labor Scale, developed by Brotheridge and Lee (Study 2), on a sample of 521 Brazilian performing artists, who were mostly musicians and theater actors, with a mean age of 39 years. Methodological procedures were followed to adapt and apply this scale. For the data analysis, the sample was subdivided into two groups. Exploratory factor analysis (Sample 1) and confirmatory factor analysis (Sample 2) were conducted. Despite the loss of items, the results provided confirmatory evidence of the tripartite model of emotional labor: emotional demands at work, strategies for superficial acting and deep acting. It is suggested that the scale can be applied to other occupational contexts.
  • Evidências iniciais de validade da escala de liderança virtuosa AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA

    GUIMARÃES, Márcio; FERREIRA, Maria Cristina; PEREIRA, Michelle

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo objetivou reunir evidências iniciais de validade no contexto brasileiro para a Escala de Liderança Virtuosa. Participaram do estudo 417 trabalhadores de ambos os sexos (63% do sexo masculino), do estado do Rio de Janeiro. As idades variaram de 18 a 72 anos (M = 35,6; DP = 10,43). A análise fatorial confirmatória evidenciou que a versão brasileira da escala apresentou validade de estrutura interna. A Escala foi composta por cinco fatores de primeira ordem (coragem, prudência, temperança, humanidade e justiça), distribuídos por 18 itens que reproduziram integralmente a estrutura original do instrumento. Todas as subescalas apresentaram correlações positivas com a liderança autêntica, a satisfação no trabalho e os afetos positivos, e negativas com os afetos negativos. Conclui-se que a Escala de Liderança Virtuosa apresentou boas qualidades psicométricas em uma amostra brasileira.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of the study was to collect initial validity evidence of the Virtuous Leadership Scale in the Brazilian context. A total of 417 workers of both sexes (63% male) from the State of Rio de Janeiro participated in the study. The ages ranged from 18 to 72 years (M = 35.6, SD = 10.43). Confirmatory factor analysis showed that the Brazilian version of the scale presented internal structure validity and it was composed of five first-order factors (courage, prudence, temperance, humanity and justice). The 18 items replicate the original structure of the instrument. All subscales showed positive correlations with authentic leadership, job satisfaction and positive effects, and negative correlations with negative effects. It was concluded that the Virtuous Leadership Scale presented good psychometric qualities in the Brazilian sample.
  • Maladaptive beliefs as mediators of the relationship between personality traits and Borderline Personality Disorder symptoms PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT

    SALDANHA-SILVA, Renata; NUNES, Fabio Luiz; REZENDE, Helga Alessandra de; MANSUR-ALVES, Marcela

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo analisou as relações existentes entre crenças desadaptativas, traços de personalidade e sintomas do Transtorno da Personalidade Borderline, com foco no papel mediador das crenças na relação entre personalidade e transtornos de personalidade. Participaram 823 adultos, idades entre 18 e 39 anos (M = 24,09; DP = 4,71), que responderam a um questionário de sintomas e de crenças para o Transtorno da Personalidade Borderline e ao inventário dos cinco grandes fatores de personalidade. O modelo preditivo que melhor se ajustou aos dados indica Neuroticismo e Conscienciosidade como preditores dos sintomas de Transtorno da Personalidade Borderline, sendo seus efeitos mediados por padrões de crença desadaptativos. Assim, foi possível concluir que tanto os traços de personalidade quanto as crenças desadaptativas são importantes para a compreensão do Transtorno da Personalidade Borderline. As implicações teóricas desse resultado e as limitações do estudo são discutidas.

    Abstract in English:

    Abstract The present study analyzes the relationship between maladaptive beliefs, personality traits, and Borderline Personality Disorder symptoms by focusing in the mediating role of beliefs in the prediction between personality and psychiatric disorders. The sample consisted of 823 adults aged between 18 and 39 years (M = 24.09, SD = 4.71), who answered a questionnaire of symptoms and beliefs for Borderline Personality Disorder and Big Five Personality Inventory. The predictive model that fit better to the data indicates Neuroticism and Conscientiousness as predictors of Borderline Personality Disorder symptoms, mediated by maladaptive belief patterns. In this sense, it is possible to conclude that both personality traits and maladaptive beliefs are important for the understanding of Borderline Personality Disorder. The theoretical implications of this result and the limitations of the study are discussed.
  • Challenges for Behavioral Assessment in Brazilian Schools PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT

    BENSON, Nicholas F.; WECHSLER, Solange M; PARKER, Brandon

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, iniciamos com uma visão geral da necessidade de aumentar a frequência com qual avaliações de comportamento são utilizadas nas escolas brasileiras. Daí, descrevemos vários métodos de avaliações de comportamento. Próximo, discutimos os vários propósitos da avaliação do comportamento no ambiente escolar. Nós discutimos os desafios gerais que influenciam a avaliação do comportamento. Finalmente, concluímos com uma discussão sobre a importância da identificação de problemas psicológicos e sociais cedo durante a infância, e realçamos a necessidade do desenvolvimento de avaliações e ferramentas adicionais baseadas em evidências, que seriam apropriadas para uso nas escolas brasileiras

    Abstract in English:

    Abstract In this article we begin by providing an overview of the need to increase the frequency with which behavioral assessment is used in Brazilian schools. We then describe various methods of behavioral assessment. Next, we discuss various purposes for assessing behavior in school settings. We then discuss general challenges that impact the assessment of behavior. Finally, we conclude by discussing the importance of identifying psychological and social concerns early in childhood and call for the development of additional evidence-based assessment tools that are appropriate for use in Brazilian schools.
  • Benevolence Toward Schizophrenia Scale: Construction and evidence of validation PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT

    MELO, Juliana Rízia Félix de; MACIEL, Silvana Carneiro; OLIVEIRA, Marcelo Xavier de; CAMINO, Leoncio Francisco; CARVALHO, Thayro Andrade

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta pesquisa objetivou construir e buscar evidências de validade da Escala de Benevolência frente à Esquizofrenia. Foram realizados dois estudos na cidade de João Pessoa, Paraíba: o Estudo 1 descreve a construção e busca evidências de validade fatorial da Escala de Benevolência frente à Esquizofrenia com uma amostra de 200 estudantes universitários, idades entre 16 e 50 anos (M = 21,2; DP = 5,23). Os dados foram submetidos à análise fatorial exploratória revelando um único fator, com 07 itens que explicou 34,74% da variância, alfa de Cronbach satisfatório (0,77). O Estudo 2 objetivou testar o modelo de ajuste aos dados da estrutura fatorial da Escala de Benevolência frente à Esquizofrenia com uma amostra de 200 universitários, com idades entre 16 e 68 anos (M = 25,75; DP = 10,34). Foi demonstrado ajuste a estrutura unifatorial com índice de confiabilidade composta de 0,83, indicando estabilidade na escala e parâmetros psicométricos satisfatórios para avaliação do preconceito benevolente frente à esquizofrenia

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this study was to construct and seek evidence for the validity of the Escala de Benevolência frente à Esquizofrenia (Benevolence Toward Schizophrenia Scale). Two studies were conducted in Joao Pessoa, Paraíba, Brazil. Study 1 describes the development and evidence of the factor validity of the Benevolence Toward Schizophrenia Scale with a sample composed of 200 university students aged 16 to 51 years old (M = 25.31; SD = 7.21). The data were subjected to exploratory factor analysis, which revealed one single seven-item factor that explained 37.74% of the variance and a satisfactory Cronbach’s alpha (0.77). The aim of Study 2 was to test the goodness-of-fit of the Benevolence Toward Schizophrenia Scale factor structure with a sample composed of 200 university students aged 16 to 52 years old (M = 24.82; SD = 6.97). The one-factor structure exhibited adequate goodness-of-fit; the composite reliability value was 0.83, which indicates scale stability and satisfactory psychometric parameters for assessing benevolent prejudice toward schizophrenia.
  • Character strengths in the Brazilian northeast region: Contributions of personality beyond age and sex Psychological Assessment

    COUTO, Ricardo Neves; FONSÊCA, Patrícia Nunes da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Objetivou-se verificar em que medida os traços de personalidade explicam as forças de caráter, controlando o efeito da idade e do sexo. Participaram 251 pessoas residentes no nordeste brasileiro (Midade = 18,51, DP = 9,03), 66,9% mulheres, respondendo um livreto contendo a Escala de Forças de Caráter, Inventário dos Cinco Grandes Fatores e questões demográficas. A partir de correlações, seguidas de regressões múltiplas hierárquicas, verificou-se que idade e sexo foram importantes para explicar algumas forças. Controlando o efeito dessas variáveis demográficas, observou-se que os traços de personalidade amabilidade, conscienciosidade, extroversão e abertura à experiencia explicaram diretamente as forças, ao contrário do traço neuroticismo, que o fez de maneira inversa. Respaldados pelas evidências empíricas, conclui-se que as forças de caráter podem ser explicadas pelos traços de personalidade e variáveis demográficas (sexo e idade), colaborando com a expansão do conhecimento na área e no entendimento dos aspectos positivos do ser humano.

    Abstract in English:

    Abstract The objective was to verify to what extent the personality traits explain character strengths, controlling the effect of age and sex. A total of 251 individuals living in the Northeast region of Brazil (Mage = 18.51, SD = 9.03), 66.9% of which were women, answered a booklet containing the Character Strengths Scale, Five Major Factors Inventory (Big Five) and demographic issues. From the correlations, followed by multiple hierarchical regressions, it was found that age and sex were important to explain some strengths. Controlling the effect of these demographic variables, it was observed that the kindness, conscientiousness, extroversion and openness to experience personality traits directly explained these strengths, unlike the neuroticism trait, which did it inversely. Backed by the empirical evidence, it can be concluded that character strengths can be explained by personality traits and demographic variables (sex and age), collaborating with the expansion of knowledge in the area and understanding the positive aspects of the human being.
  • Initial psychometric studies of the Emotional Self-Regulation Scale: Adult and child-youth versions Psychological Assessment

    NORONHA, Ana Paula Porto; BAPTISTA, Makilim Nunes; BATISTA, Helder Henrique Viana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A autorregulação emocional é a habilidade de moderar a atenção e os comportamentos provindos de diferentes circunstâncias e eventos e está associada à adaptação humana saudável. O presente trabalho buscou evidências de validade baseadas na estrutura interna das Escalas de Autorregulação Emocional-Adulto e Infantojuvenil e seus índices de confi abilidade. A versão adulta foi respondida por 802 adultos e a infantojuvenil por 600 crianças e adolescentes. A solução com quatro fatores foi a mais adequada nas duas versões. Foram encontrados os fatores externalização de agressividade (versão adulto) e avaliação da experiência (versão infantojuvenil) e três fatores (estratégias de enfrentamento adequadas, pessimismo e paralisação) com nomenclaturas semelhantes nas duas escalas. Os índices de confiabilidade variaram entre 0,69 e 0,98 (versão adulto) e 0,91 e 0,95 (versão infantojuvenil). As cargas fatoriais foram superiores a 0,50, explicando 62,7% (versão adulto) e 64,2% (versão infantojuvenil) da variância total. Os resultados são discutidos à luz da literatura.

    Abstract in English:

    Abstract Emotional self-regulation is the ability to moderate attention and behaviors from different circumstances and events, and is associated to the healthy human adaptation. The present study sought for validity evidences based on the internalstructure of the Adult and the Child-Youth Emotional Self-Regulation Scale and their reliability indices. The adult version was answered by 802 adults and the child-youth one was answered by 600 children and adolescents. The four-factorsolution was the most adequate in both versions. The externalization of aggression (adult version) and experience evaluation (children’s version) factors, and three other factors (appropriate coping strategies, pessimism and paralysis) were foundwith similar nomenclatures in the two scales. The reliability indices ranged between 0.69 and 0.98 (adult version) and 0.91 and 0.95 (child-youth version). In both versions, the factorial loads were higher than 0.50, explaining 62.7% (adultversion) and 64.2% (child version) of the total variance. The results are discussed in the light of the existing literature.
  • Intellectual performance profi le of a sample of children and adolescents from Brazil with 22q11.2 Deletion Syndrome (22q11.2DS) based on the Wechsler Scale PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT

    PIMENTA, Larissa Salustiano Evangelista; MELLO, Cláudia Berlim de; SOARES, Diogo Cordeiro de Queiroz; DANTAS, Anelisa Gollo; MELARAGNO, Maria Isabel; KULIKOWSKI, Leslie Domenici; KIM, Chong Ae

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A Síndrome da Deleção 22q11.2 (SD22q11.2), microdeleção cromossômica mais frequente em humanos, é associada a um fenótipo neurocognitivo muito heterogêneo. Uma das principais características do espectro da síndrome é a variabilidade intelectual, que abrange de desempenho médio a deficiência intelectual, bem como discrepâncias entre Quociente de Inteligência Verbal e de Quociente de Inteligência de Execução, com maior prejuízo nas tarefas não verbais. O presente estudo teve por objetivo investigar aspectos do desempenho intelectual de uma amostra brasileira de 21 crianças e adolescentes diagnosticados com SD22q11.2, com base nos indicadores da Wechsler Intelligence Scale for Children – 4th edition. As amostras foram analisadas considerando diferenças entre os índices. Os resultados revelaram predomínio de Quociente de Inteligência Total na faixa limítrofe, entre 42 e 104, assim como discrepância significativa entre os índices de compreensão verbal e organização perceptual em 42% da amostra. No que concerne ao desempenho nos subtestes de forma isolada, um melhor resultado foi verificado em semelhanças, ao passo que cubos, raciocínio matricial, dígitos e sequência de números e letras foram os mais desafiadores. Esses achados indicam que uma avaliação abrangente de aspectos do desempenho intelectual contemplando as diversas medidas da Escala Wechsler de Inteligência pode contribuir para uma compreensão mais ampla do fenótipo neurocognitivo associado à SD22q11.2.

    Abstract in English:

    Abstract The 22q11.2 Deletion Syndrome (22q11.2DS), the most common human chromosome microdeletion syndrome, is associated with a very heterogeneous neurocognitive phenotype. One of the main characteristics of the syndrome spectrum is the intellectual variability, which encompasses average performance and intellectual disability and discrepancies between Verbal Intelligence Quotient and Performance Verbal Intelligence Quotient, with greater impairment in nonverbal tasks. The present study aimed at investigating the intellectual performance aspects of a 21children and adolescents sample from Brazil who had been diagnosed with 22q11.2DS, based on the Wechsler Intelligence Scale for Children - 4th edition. The samples were reviewed considering the differences between indices. The results revealed an Full Scale Intelligence Quotient predominant in the borderline range (42 to 104) and a significant discrepancy between the indices of Verbal Comprehension and Perceptual Reasoning in 42% of the sample. With regard to the performance in the subtests alone, a better performance was found in Similarities, whereas block design, matrix reasoning, digit span and letter-number sequencing subtests were the most challenging. These findings indicate that a comprehensive assessment of intellectual performance aspects covering the different measures of the Wechsler Intelligence Scale may contribute to a broader understanding of the neurocognitive phenotype associated with 22q11.2DS.
  • Elderly individuals in primary health care: Quality of life and associated characteristics Psychology of Development

    SANTOS, Kalina de Lima; EULÁLIO, Maria do Carmo; SILVA, Edivan Gonçalves da; PESSOA, Manuella Castelo Branco; MELO, Rômulo Lustosa Pimenteira de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo do estudo é avaliar a qualidade de vida de idosos portadores de hipertensão arterial e diabetes Mellitus. Participaram 371 idosos portadores de hipertensão e/ou diabetes acompanhados na atenção primária à saúde, com média de idade de 71 anos M = 71, 34 (DP = 6,848). Trata-se de um estudo de abordagem quanti-qualitativa, realizado em duas etapas. Na primeira, os dados quantitativos foram coletados por instrumentos (WHOQOL-bref; Mini Exame do Estado Mental; questionário sociodemográfico) para rastreio dos participantes da segunda etapa (13 idosos), que correspondeu à estratégia qualitativa, realizada através da técnica de grupo focal. Os resultados revelam que idosos sem hipertensão/diabetes apresentaram maiores médias dos domínios da qualidade de vida. Os acometidos pelas duas enfermidades apresentam as piores médias no domínio ‘físico’. Os dados qualitativos indicam o domínio ‘social’ e o ‘psicológico’ como os mais importantes, como também revelam a centralidade da doença nos discursos dos participantes.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of the study is to assess the quality of life of elderly individuals with hypertension and diabetes Mellitus. A total of 371 elderly individuals with hypertension and/or diabetes who are being treated in the public primary health care network, with a mean age of 71 years, M = 71, 34 (SD = 6.848) participated in this study. It is a quantitative-qualitative study, carried out in two stages. In the first, the quantitative data were collected using the following instruments: WHOQOL-bref, Mini Mental State Exam, and a sociodemographic questionnaire, in order to screen the second stage participants (13 elderly individuals), who corresponded to the qualitative strategy, using the focal group technique. The results showed that the elderly individuals without hypertension/diabetes had higher quality of life mean values. Those affected by both diseases presented the worst ‘physical’ domain mean values. Qualitative data indicate the ‘social’ and the ‘psychological’ domains as the most important ones, also revealing the centrality of the disease in their reports.
  • Quality of life and cognition in elderly: A systematic review Psychology of Development

    ROCHA, Manuela Lima Carvalho da; MAGALHÃES, Celina Maria Colino; SAMPAIO, Edilson Coelho; COSTA, Elson Ferreira; RAMOS, Maély Ferreira Holanda

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O envelhecimento populacional é um fenômeno progressivo e constitui um desafi o atual. Este estudo de Revisão Sistemática objetivou construir um panorama de pesquisas sobre a relação entre qualidade de vida e cognição em idosos. Foramutilizadas as bases de dados Medical Literature Analysis and Retrieval System Online, Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde e Scientific Electronic Library Online. Foi utilizado o software NodeXL para a análise da rededas palavras-chave. Catorze artigos obtidos atenderam aos critérios de elegibilidade e foram categorizados. A maioria dos estudos foram realizados e publicados no Brasil. O Miniexame do Estado Mental foi o instrumento de pesquisa mais utilizado nos estudos e o termo qualidade de vida teve maior ocorrência e conexões na rede. A pesquisa proporcionou o conhecimento dos estudos existentes e que contribua para ações que envolvem cuidado na área da Gerontologia.

    Abstract in English:

    Abstract Population aging is a progressive phenomenon and it is currently a great challenge. The aim of this Systematic Review study was to present/a research panorama on the relationship between quality of life and cognition in the elderly. We used the Medical Literature Analysis and Retrieval System Online databases, and the Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences and the Scientifi c Electronic Library Online. The NodeXL software was used for keyword analysis.Fourteen articles met the eligibility criteria and were categorized. Most of the studies were conducted and published in Brazil. The mini-mental state exam was the most widely used research instrument in the studies and the term ‘qualityof life’ occurred more frequently and had more connections in the network. The research provides information on the existing studies and contributes to actions that involve care in the area of Gerontology.
  • Social skills, empathy, love, and satisfaction in the family life cycle PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT

    BARROS, Roberta de Souza Nogueira; SOARES, Adriana Benevides; HERNANDEZ, José Augusto Evangelho

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo verificou as relações preditivas entre habilidades sociais, empatia, amor e satisfação conjugal no ciclo vital familiar. Os participantes deste estudo foram 446 adultos casados, de ambos os sexos, residentes na região metropolitana do Rio de Janeiro/RJ. As variáveis explicativas que mais contribuíram para a Satisfação Conjugal de homens foram a Paixão, o Autocontrole Proativo e a Decisão/Compromisso; e, para as mulheres, o Compromisso, a Sensibilidade Afetiva, a Decisão/Compromisso e a Paixão. Concluiu-se que as dimensões do construto do amor foram mais explicativas da Satisfação Conjugal no ciclo familiar geral, exceto na etapa de casais com filhos pequenos, em que habilidades sociais foram mais proeminentes. Esses resultados podem contribuir para programas preparatórios e terapias relativas à vida conjugal.

    Abstract in English:

    Abstract This study verified the predictive relationships between social skills, beliefs about love and marital satisfaction in the family life cycle. The participants of this study were 446 married adults, of both sexes, living in the metropolitan area of the city of Rio de Janeiro, Brazil. The explanatory variables that contributed most to the marital satisfaction of men were passion, proactive self-control, decision/commitment, and for women they were commitment, affective sensitivity, decision/commitment, and passion. It was concluded that the dimensions related to love constructs were more explanatory of marital satisfaction, except at the stage of couples with small children whose social skills were more prominent. These results may contribute to preparatory programs and therapies related to marital life.
  • Avaliação do coping da dor em crianças com Anemia Falciforme PSICOLOGIA DA SAÚDE

    GARIOLI, Daniele de Souza; PAULA, Kely Maria Pereira de; ENUMO, Sônia Regina Fiorim

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O enfrentamento (coping) da dor desempenha um papel importante na adaptação à doença crônica e seus efeitos. Este estudo analisou o coping da Anemia Falciforme em 12 crianças com idade entre oito e dez anos, que frequentavam um Hospital Universitário de Vitória, Espírito Santo, pelo Instrumento Informatizado de Avaliação do Enfrentamento da Hospitalização e da Dor. Os resultados mostram que as estratégias de enfrentamento mais frequentes foram ruminação, solução de problemas e reestruturação cognitiva. Observa-se, assim, uma ativa busca de estratégias para a solução de problemas, procurando-se redirecionar o pensamento para aspectos mais positivos da situação estressante; contudo, a maior frequência da ruminação indica que as crianças estão controladas por aspectos negativos da doença, condição de risco para o desenvolvimento de transtornos de comportamento internalizante. Discute-se esta proposta de avaliação do coping da dor nessa população com base na Teoria Motivacional do Coping e suas contribuições para intervenções na área.

    Abstract in English:

    Abstract Pain coping strategies play an important role in adapting to chronic illnesses and their effects. This study analyzed the coping processes of 12 children with sickle cell disease, aged 8 to 10 years, treated at a University Hospital in Vitória, Espírito Santo, using a computerized tool for the assessment of pain coping strategies during hospitalization. The results showed that the most frequent coping strategies were rumination, problem solving and cognitive restructuring. We observed an active search for strategies to solve problems, seeking to divert attention from stressful circumstances to positive thoughts. However, the higher frequency of rumination indicates that children are controlled by negative emotions of the disease, which increases the risk for the development of internalizing disorders. The evaluation of pain coping strategies in this population was based on the Motivational Theory of Coping and its contribution to interventions in the field.
  • Preditores motivacionais de adesão à prevenção do câncer do colo do útero em estudantes universitárias PSICOLOGIA DA SAÚDE

    PEREIRA, José Diogo; LEMOS, Marina Serra de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este estudo analisou o papel das variáveis motivacionais na adesão à prevenção do câncer do colo do útero. Participaram da pesquisa 399 estudantes universitárias que responderam a um questionário em que avaliaram fatores de adesão à prevenção do câncer, incluindo variáveis sociodemográficas, nível de conhecimento sobre o câncer e variáveis motivacionais. Os resultados mostraram que as variáveis motivacionais explicam de 34% a 54% da variância (p < 0,001) da intenção de adesão aos comportamentos de prevenção (exames de Papanicolau, uso de preservativo e restrição do número de parceiros sexuais) e são também um preditor significativo do envolvimento efetivo nesses comportamentos (odds ratios: 0,33 – 5,83; p < 0,05). O estudo evidencia a importância de considerar quer as variáveis motivacionais facilitadoras (autoeficácia e construção da intenção de adesão), quer as debilitantes (custos emocionais) no planejamento e avaliação de intervenções de educação para a saúde, com vistas a maximizar a adesão à prevenção do câncer do colo do útero.

    Abstract in English:

    Abstract This study examined the role of motivation in young women’s adherence to cervical cancer prevention. A total of 399 college female students completed a questionnaire that assessed a variety of factors influencing adherence to cancer prevention, including sociodemographic, knowledge and motivational variables. Results showed that motivation significantly predicted the intention to engage in the various preventive behaviors (Pap test, use of condoms, and restriction of the number of sexual partners), explaining 34% to 54% of the variance (p < 0.001), as well as the effective engagement in those preventive behaviors (odds ratio between 0.33 – 5.83; p < 0.05). These findings have important implications for designing and evaluating health education interventions to increase adherence to cervical cancer prevention by suggesting they should target both enhancing facilitating motivation (specifically, self-efficacy and building intention to engage in preventive behaviors) and decreasing debilitating motivation (specifically, emotional costs), thereby maximizing program efficacy.
  • Jealousy and anxiety in male domestic abusers: A comparative study HEALTH PSYCHOLOGY

    PRIOLO, Sidnei Rinaldo; PADOVANI, Ricardo da Costa; WILLIAMS, Lucia Cavalcanti de Albuquerque

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo teve como objetivo investigar a relação entre o ciúme da parceira e o nível de ansiedade de homens perpetradores de violência, comparando essas variáveis com homens sem histórico de violência doméstica de idade, com status socioeconômico e escolaridade semelhantes. A amostra foi composta por 20 perpetradores de violência e 20 homens sem histórico de violência contra a mulher. Os instrumentos utilizados foram: Roteiro de Entrevista Individual Semiestruturada da Família de Origem do Agressor, Inventário de Ansiedade Beck e Escala de Ciúme Romântico. Ambos os grupos não diferiram estatisticamente em relação a idade, escolaridade e renda. No entanto, os grupos foram estatisticamente diferentes em termos das variáveis ciúme e níveis de ansiedade. Os perpetradores de violência apresentaram maiores escores no ciúme e na ansiedade do que homens sem histórico de agressão. Sugere-se que o ciúme combinado à ansiedade excessiva pode contribuir para a Violência do Parceiro Íntimo. Estudos futuros poderiam investigar essa possibilidade com amostras maiores.

    Abstract in English:

    Abstract The present study aimed at investigating the relationship between partner’s jealousy and the anxiety level presented by male domestic abusers, comparing these variables with men of similar age, socio-economic status, and educational level, without a history of domestic violence. The sample consisted of 20 male abusers and 20 men without a history of violence towards their partner. A Batterer Semi-Structured Interview on Family of Origin; the Romantic Jealousy Scale; and the Beck Anxiety Inventory were used as instruments. The groups did not differ statistically regarding age, education, and income; however, they were statistically different regarding the variables jealousy and anxiety levels. Abusers presented higher scores on jealousy and anxiety than non-abusers It is suggested that jealousy combined with anxiety may contribute to intimate partner violence. Future studies could further investigate this possibility using larger samples.
  • Biopsychosocial needs of survivors of testicular cancer and evidence of validation of a brief scale HEALTH PSYCHOLOGY

    MANHÃES, Maria Fernanda Marcusso; OKUMA, Getulio Yuzo; PEDRAS, Renata Nunes; DE DOMENICO, Edvane Birelo Lopes; BERGEROT, Cristiane Decat

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O prognóstico favorável do câncer de testículo não minimiza as implicações biopsicossociais imediatas e tardias. Este estudo objetiva determinar essas necessidades e avaliar a evidência de validação de escala breve e específica para essa população. Uma amostra de 29 pacientes sobreviventes de câncer de testículo foi avaliada quanto ao distress (Termômetro de Distress), ansiedade e depressão (Escala de Ansiedade e Depressão), qualidade de vida e prejuízo cognitivo (Functional Assessment of Chronic Illness Therapy-General e Cognitive Function) e demandas específicas (Cancer Assessment for Young Adults-Testicular12). Observou-se alta prevalência de distress (41,4%), baixa prevalência de ansiedade (6,9%) e depressão (6,9%) e moderado impacto na qualidade de vida e cognição. Autoimagem e função sexual foram os problemas mais preponderantes. A evidência de validação do Cancer Assessment for Young Adults-Testicular12 foi constatada na avaliação psicométrica. Notavelmente, as necessidades biopsicossociais identificadas nas escalas globais e, particularmente no Cancer Assessment for Young Adults-Testicular12, auxiliaram no entendimento dessas especificidades e no planejamento terapêutico.

    Abstract in English:

    Abstract The favorable prognosis of testicular cancer does not minimize immediate and late biopsychosocial implications. This study sought to determine these needs, and to evaluate the evidence of validation of a brief and specific scale for this population. A sample of 29 survivors of testicular cancer (n = 29) was assessed for distress (Distress Thermometer), anxiety and depression (Hospital Anxiety and Depression Scale), quality of life and cognitive impairment (Functional Assessment of Chronic Illness Therapy-General and Cognitive Function), and specific needs (Cancer Assessment for Young Adults-Testicular). It was observed a high prevalence of distress (41.4%), a low prevalence of anxiety (6.9%) and depression (6.9%), and a moderate impact on quality of life and cognition. Self-image and sexual function were the most preponderant problems. The evidence of validation of Cancer Assessment for Young Adults-Testicular12 was verified in the psychometric analysis. Notably, biopsychosocial needs identified on global scales, and particularly in Cancer Assessment for Young Adults-Testicular12, assisted in understanding these specificities and in therapeutic planning.
  • Personal Values: The foundation of the relationship in the remarriage with the ex-spouse HEALTH PSYCHOLOGY

    LIMEIRA, Maria Ignez Carneiro de Azevedo; FÉRES-CARNEIRO, Terezinha

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo, parte de uma investigação mais ampla sobre o recasamento com o ex-cônjuge, objetiva examinar os efeitos dos valores pessoais na reconstrução do relacionamento conjugal com o ex-cônjuge. Realizou-se uma pesquisa qualitativa. Foram entrevistados 12 membros de 12 casais distintos, heterossexuais, de camadas médias da população do Rio de Janeiro, casados com o ex-cônjuge, com filhos em comum. Para análise dos resultados utilizou-se o método de análise de conteúdo, sendo discutida a categoria valores pessoais e suas subcategorias: concepção de casamento e crenças religiosas. Constatou-se que os valores pessoais fazem parte do alicerce que sustenta a direção escolhida para a reconstrução destes relacionamentos. Ao trilharem os caminhos que decidiram tomar, os parceiros, conscientes do que mais valorizavam e dos investimentos associados, relataram experimentar sensações agradáveis, como paz, harmonia e segurança, que facilitaram a consolidação deste processo.

    Abstract in English:

    Abstract The present study, part of a larger investigation on remarriage with the ex-spouse, aims to examine the effects of personal values on the reconstruction of a marital relationship with the former spouse. A qualitative study was carried out, where 12 individuals of 12 different couples from Rio de Janeiro’s middle classes population, were interviewed - heterosexuals, married to the ex-spouse, with children. The content analysis method was used to analyze the results, and the personal values category and its subcategories, marriage conception and religious beliefs were discussed. Findings indicate that personal values are part of the foundation that underpins the chosen direction for the reconstruction of these relationships. As they followed the paths they chose, the spouses, aware of what they valued most and the investments, reported to feel pleasant sensations, as peace, harmony and security that facilitated this process consolidation.
  • Bullying, social skills, peer acceptance, and friendship among students in school transition HEALTH PSYCHOLOGY

    SILVA, Jorge Luiz da; KOMATSU, André Vilela; ZEQUINÃO, Marcela Almeida; PEREIRA, Beatriz Oliveira; WANG, GuoYong; SILVA, Marta Angélica Iossi

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O objetivo deste estudo foi avaliar as habilidades sociais, aceitação pelos pares e amizade de estudantes em transição escolar envolvidos em situações de bullying. Participaram 408 estudantes do sexto ano do Ensino Fundamental, de seis escolas públicas do interior do estado de São Paulo, Brasil, 54,9% do sexo feminino, idade média de 11,3 anos (Desvio Padrão = 0,6). Os dados foram analisados mediante Análises de Variância e correlação de Spearman. Em relação às habilidades sociais, as vítimas agressoras apresentaram maior quantidade de respostas passivas e de respostas ativas em comparação com as vítimas, agressores e não envolvidos no bullying. Entretanto, somente os meninos vítimas agressoras foram significativamente mais rejeitados pelos pares e as meninas vítimas agressoras tiveram significativamente menos amigos. Os resultados indicam a necessidade do desenvolvimento de intervenções objetivando prevenir e reduzir o bullying no período de transição escolar, intervenções que sejam sensíveis ao gênero, em função das diferenças identificadas.

    Abstract in English:

    Abstract This study’s objective was to assess the social skills, peer acceptance, and friendship among students involved in bullying situations transitioning from elementary to middle school. A total of 408 6th grade students from six public schools in the interior of São Paulo, Brazil composed the sample; 54.9% of whom were aged 11.3 years on average (Standard Deviation = 0.6). Data were analyzed using Analysis of Variance and Spearman’s correlation. In regard to social skills, bully-victims present a greater amount of passive and active responses when compared to victims, bullies, and not involved students. Only male bully-victims, however, experienced significantly more frequent rejection by peers, while female bully-victims had significantly fewer friends. The results indicate the need to develop interventions intended to prevent and decrease bullying in the period of school transition. Such interventions should, however, be gender-sensitive because of differences existing between boys and girls.
  • The place of care adolescents using psychoactive substances, according to their perspective HEALTH PSYCHOLOGY

    TRISTÃO, Kelly Guimarães; AVELLAR, Luziane Zacché

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O cuidado a pessoas em uso de substâncias psicoativas é historicamente associado a práticas segregatórias, inclusive com o público infanto-juvenil. O objetivo desta pesquisa é compreender o lugar de cuidado a partir das falas de adolescentes. Realizou-se observação participante e entrevistas semiestruturadas com seis adolescentes em uso de substâncias psicoativas, atendidos em um serviço de saúde mental infantojuvenil. Os dados foram analisados mediante análise temática e discutidos à luz da psicologia analítica e dos pressupostos da reforma psiquiátrica. Conclui-se que a existência do lugar de cuidado não é fixa, mas depende de como este é realizado, compreendido e recebido, e de como se dão os processos relacionais estabelecidos no serviço com o adolescente. As partir das relações terapêuticas construídas no serviço, este pode ser compreendido como tememos, o lugar seguro e potencialmente terapêutico, onde o processo de transformação e desenvolvimento dos sujeitos pode ser sustentado.

    Abstract in English:

    Abstract Caring for people using psychoactive substances is historically associated with segregatory practices, even with children and adolescents. This study aims to understand the place of care based on the discourse of adolescents. Participant observation and semi-structured interviews were conducted with six adolescent users of psychoactive substances met at a child and adolescent mental health service. The data were analyzed by thematic analysis and discussed in the light of analytical psychology and of the assumptions of the psychiatric reform. One can conclude that the place of care is not fixed, but depends on how it is carried out, understood, and received, and on how the relational processes are established in the service with the adolescent. From the therapeutic relationships built in the service, it can be understood as temenos, the safe and potentially therapeutic place, where the transformation and development process of the subjects can be supported.
  • Social representation regarding the use of alcoholic beverages by adolescents HEALTH PSYCHOLOGY

    YAMAUCHI, Luciane Maya; ANDRADE, André Luiz Monezi; PINHEIRO, Bruno de Oliveira; ENUMO, Sônia Regina Fiorim; MICHELI, Denise de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho analisou as representações sociais sobre o uso de bebidas alcoólicas por adolescentes (N = 386; Midade = 15,6; DP = 1,94), com base na Teoria das Representações Sociais. Foram utilizados os seguintes instrumentos: questionário sociodemográfico, Drug Use Screening Inventory e Questionário de Evocação de Palavras. A representação social foi avaliada a partir de análises prototípicas e de similitude, com base na Teoria da Representação Social e na Teoria do Núcleo Central, enquanto os demais dados foram analisados a partir de testes descritivos e inferenciais. Os dados indicaram que 45,0% dos adolescentes haviam consumido bebidas alcoólicas no mês anterior à coleta de dados, sendo 24,5% deles com certa regularidade, correspondente a mais que três vezes no mês. Em relação às representações sociais, observou-se que as palavras “cerveja” e “festa” foram as mais evocadas (p < 0,05). O consumo de álcool foiconsiderado um comportamento social aceitável, estando associado com pensamentos positivos e com características socializadoras entre os pares (p < 0,01).

    Abstract in English:

    Abstract This study evaluated the Social Representations regarding the use of alcoholic beverages by adolescents (N = 386; Mage = 15.6; SD = 1.94) based on the Theory of Social Representations. The following instruments were used: sociodemographic questionnaire, Drug Use Screening Inventory and Word Evocation Questionnaire. The Social Representations was evaluated from prototypical and similarity reviews, based on the Social Representation Theory and on the Central Nucleus Theory, and the other data were analyzed based on descriptive and inferential tests. The results indicated that 45.0% of the adolescents had consumed alcoholic beverages during the month before data collection, 24.5% of them with a certain regularity (more than three times a month). With regard to Social Representations it was observed that the words “beer” and “party” were the most evoked (p < 0.05). Alcohol consumption by adolescents was considered an acceptable social behavior as it is associated with positive thinking and with socializing characteristics among peers (p < 0.01).
  • Victimización y perpetración de la violencia de pareja adolescente: Un modelo predictivo HEALTH PSYCHOLOGY

    MORENO-MÉNDEZ, Jaime Humberto; ROZO-SÁNCHEZ, María Margarita; PERDOMO-ESCOBAR, Sandra Jimena; AVENDAÑO-PRIETO, Bertha Lucía

    Abstract in Spanish:

    Resumen La evidencia ha mostrado un incremento de la violencia en las relaciones de pareja, lo cual amerita identificar los factores que la predicen. El objetivo fue establecer un modelo predictivo de las características sociodemográficas, psicopatológicas y del consumo de alcohol sobre la victimización y la perpetración de la violencia de pareja adolescente. La muestra fue de 599 participantes, entre 13 y 19 años, de instituciones educativas públicas y privadas de Bogotá, Colombia. 327 eran del sexo femenino (M = 16.9; DE = 1.45) y 272 del sexo masculino (M = 17.35; DE = 1.35). Se aplicó el Cuestionario de Autoinforme de Variables Psicológicas, el Inventario de Síntomas, el Cuestionario de Identificación de los Trastornos debidos al Consumo de Alcohol, y el Inventario de Conflicto en las Relaciones en el Noviazgo Adolescente. El consumo de alcohol y los síntomas psicopatológicos predicen en el sexo femenino la victimización, y en el sexo masculino la perpetración de la violencia de pareja.

    Abstract in English:

    Abstract The evidence has shown an increase of violence in people’s relationships that deserves identification of the underlying factors. The objective of this study was to establish a predictive model of sociodemographic, psychopathological and alcohol abuse characteristics about victimization and perpetration of violence in adolescent relationships. A sample composed of 599 participants between 13 and 19 years of age from public and private educational institutions in Bogotá, Colombia, was selected, in which 327 participants were female (M = 16.9; SD = 1.45) and 272 male (M = 17.35; SD = 1.35). The Self-report Questionnaire on Psychological Variables, Symptom Inventory, Alcohol Use Disorders Identification Questionnaire, and Conflict Inventory in Teen Dating were applied. Use of alcohol and psychopathological symptoms predict victimization in female adolescents and the perpetration of violence by male partners.
  • Teorias da conspiração: significados em contexto brasileiro PSICOLOGIA SOCIAL E ORGANIZACIONAL

    REZENDE, Alessandro Teixeira; SILVA, Flávia Marcelly de Sousa Mendes da; RIBEIRO, Maria Gabriela Costa; LOURETO, Gleidson Diego Lopes; SILVA, Olindina Fernandes da; GOUVEIA, Valdiney Veloso

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo teve como objetivo conhecer os significados atribuídos às teorias da conspiração em amostra brasileira. Participaram 383 estudantes universitários (54,6% mulheres; Midade = 21,9) de uma instituição pública de João Pessoa, Paraíba, que responderam a perguntas demográficas e a duas questões abertas (O que você entende por teorias da conspiração? O que lhe vem à cabeça quando você pensa em teorias da conspiração?). A partir da análise de Classificação Hierárquica Descendente, identificaram-se cinco classes: (1) teorias sem embasamento científico, (2) manipulação de grupos secretos, (3) explicação da realidade social, (4) contestação de fatos sociais e (5) controle de informação. No geral, os significados atribuídos às teorias da conspiração foram atrelados à explicação de acontecimentos da realidade social e à existência de grupos secretos que controlam eventos importantes. Tais resultados foram discutidos à luz de estudos sobre as teorias da conspiração em Psicologia, e revelaram congruência com a concepção que se construiu desse construto.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of the study was to understand the meanings attributed to conspiracy theories in a Brazilian sample. Participants were 383 undergraduate students (54.6% females; Mage = 21.9) from a public institution in João Pessoa, Paraíba. They answered demographic questions and two open-ended questions (What do you understand by conspiracy theories?; What comes to your mind when you think of conspiracy theories?). Based on the descending hierarchical classification analysis, five classes were identified: (1) theories without scientific foundation, (2) manipulation of secret groups, (3) explanation of social reality, (4) contestation of social facts, and (5) information control. In general, the meanings attributed to conspiracy theories were associated with the explanation of events in social reality and existence of secret groups that control important events. These findings were discussed in light of studies on conspiracy theories in Psychology, and they revealed congruence with the conception that was developed for this construct.
  • Biopsychosocial characteristics of sex offenders: An analysis of legal proceedings SOCIAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY

    REIS, Daniela Castro dos; CAVALCANTE, Lília Iêda Chaves; VALENTE, Mário Diego Rocha

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Nesta pesquisa, identificaram-se e analisaram-se características biopsicossociais de pessoas acusadas de agressão sexual contra criança/adolescente, entre 2012 e 2014, em três comarcas do estado do Pará. Os dados foram coletados por meio de consulta aos autos de processos jurídicos, e registrados em formulário para caracterização biopsicossocial elaborado pelo grupo de pesquisa. O tratamento estatístico dos dados envolveu o método de agrupamento não hierárquico k-médias, com análise de Cluster. Os resultados identificaram três grupos distintos, mas que possuíam certa similaridade em razão das características biológicas neles observadas (homens negros com mais de 30 anos, sem doenças orgânicas), assim como características psicológicas e sociais (homens com ocupação e trabalho definidos, residentes em área urbana, com agressão à vítima negra e no contexto familiar) e diferenças (escolaridade, abuso de álcool e prática de agressão física ou psicológica, sexo da vítima e vínculo familiar com o agressor). Novos estudos podem refinar as conclusões preliminares destas análises.

    Abstract in English:

    Abstract In this research, biopsychosocial characteristics of people accused of sexual aggression against children/adolescents between 2012 and 2014, in three districts of the state of Pará, were identified and analyzed. Data were collected by consulting court cases and recorded on a form prepared by the research group for biopsychosocial characterization. The statistical treatment of the data involved the non-hierarchical k-means clustering method, with cluster analysis. The results revealed three distinct groups; some with certain similarities due to the biological characteristics observed (Afro-descendant men over the age of 30 years, without reported organic diseases), as well as psychological and social characteristics (men with defined occupation and work, living in urban areas, with aggression to the black victim and in the family context) and differences (schooling, alcohol abuse and physical or psychological aggression, victim sex and family attachment to the aggressor). Further studies may refine the preliminary conclusions of these analyses.
  • The use of Social Network Analysis in a study of intergroup relations between affirmative action and regular students in a public university SOCIAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY

    RIBEIRO, Elisa Maria Barbosa de Amorim; PEIXOTO, Adriano de Lemos Alves; MIRANDA, José Garcia Vivas; BASTOS, Antônio Virgílio Bittencourt

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A adesão ao sistema de cotas no ensino superior promoveu a convivência entre grupos sociais distintos. O estudo avaliou o padrão de interação entre 926 estudantes cotistas e não cotistas de 25 turmas de uma universidade pública brasileira, utilizando um questionário de redes sociais informais. Homofilia foi o parâmetro escolhido para medir as relações intergrupais. Esse comportamento foi avaliado de acordo com o semestre, a concorrência, a área de conhecimento e a natureza da relação. Os resultados demonstraram baixo grau de integração entre os grupos nos cursos de alta concorrência, bem como maior tendência à endogenia no grupo de não cotistas. Tais resultados apontam a necessidade de se criar uma cultura inclusiva, que propicie a distribuição de recursos entre os diferentes grupos sociais envolvidos.

    Abstract in English:

    Abstract Higher education has joined affirmative action and promoted the coexistence between different social groups at universities. This study evaluated the interaction pattern between 926 affirmative action and regular students from 25 different undergraduate programs from a public university using an informal social networks questionnaire. Homophily was the parameter chosen to measure intergroup relations. This behavior was evaluated according to the student’s term, yield rate (percentage of admitted students who enroll), field of knowledge and nature of relationship. The results showed a low degree of integration between groups in highly competitive undergraduate programs. The group of regular students showed a greater tendency for endogeneity. These results point to need to create a culture of inclusion that provides a distribution of resources between different social groups.
  • Child Psychotherapy in a cultural-historical perspective: The movement of subjectivity in Art Therapy SOCIAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY

    SCALISE, Lara Nassar; ANACHE, Alexandra Ayach; ROSSATO, Maristela

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho apresenta a psicoterapia infantil na perspectiva cultural e histórica. Tem por objetivo compreender o movimento dos processos e formações subjetivas, em contexto psicoterápico, por meio de ações e relações desenvolvidas em um ateliê de arteterapia. Trata-se da discussão teórico-metodológica de registros elaborados pela autora/terapeuta em atendimentos a uma menina de quatro anos. A análise e construção das informações inspiraram-se nos princípios da Epistemologia qualitativa propostos por González Rey, que discute a ênfase do singular, a relação dialógica e o caráter construtivo-interpretativo, reconhecendo, na psicoterapia, o fazer artístico como condutor de novos processos de subjetivação do indivíduo. A presente pesquisa evidencia que os novos sentidos subjetivos, produzidos a partir dos tensionamentos provocados, proporcionaram condições para a produção de outras e novas configurações subjetivas.

    Abstract in English:

    Abstract This paper presents an approach on psychotherapy for children using the theoretical foundations of subjectivity under a cultural and historical perspective. The purpose of this study is to understand the movement of subjective formations and processes in the psychotherapy context, through actions and relations developed in an Art Therapy atelier. This is the theoretical and methodological discussion of records elaborated by the therapist when caring for a 4-year-old girl. The principles of qualitative Epistemology proposed by González Rey inspired the analysis and construction of information along the study, which discusses the emphasis of the singularity, the dialogical relationship and constructive-interpretative character that recognizes interpretive psychotherapy, and the artistic practice as a driver of new processes of an individual subjectivities. It was found that the new subjective senses, which were produced from the induced tensions, allowed the recognition of the artistic practice as a driver of new processes of subjectivation, and provided conditions for the production of other, new subjective settings.
  • Social representations of child and adolescent sexual abuse: A study of juridical professionals Social and Organizacional Psychology

    PEREIRA, Camila de Alencar; MACIEL, Silvana Carneiro; SILVA, Dayse Barbosa; MELO, Luã Medeiros Fernandes de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O estudo objetivou identificar a estrutura da representação dos profissionais jurídicos sobre o abuso sexual infantojuvenil, ancorada na Teoria do Núcleo Central das Representações Sociais. A amostra foi composta por 31 profissionais, os quais são responsáveis por concretizar políticas públicas com a vítima, a família e o agressor. Utilizou-se de um questionário sociodemográfico e da Técnica de Associação Livre de Palavras, cujos os dados foram analisados com auxílio dos softwares Statistical Package for the Social Sciences e Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires, respectivamente. Constatou-se que os profissionais têm como núcleo central de suas representações a violência, o trauma e a tristeza, patologizando a figura do abusador, ancorando suas representações em explicações criminológicas e psicológicas do fenômeno. Há uma visão fragmentada da questão, não tecendo explicações macrossociais que abarquem fatores culturais e sociais, nem propostas que envolvam a sociedade como um todo.

    Abstract in English:

    Abstract This study sought to identify the structure of legal professionals’ representations of child and adolescent sexual abuse anchored by the central core theory of social representations. The sample included 31 professionals responsible for implementing public policies in relation to victims, their family members, and aggressors. A sociodemographic questionnaire was employed with a free word association task. The resulting data were analyzed using Statistical Package for the Social Sciences 21.0 and the R Interface for Multidimensional Analyses of Texts and Questionnaires, respectively. The central core of the professionals’ representations included the terms “violence”, “trauma”, and “grief”; furthermore, they pathologized the abuser, and their representations were anchored by criminological and psychological explanations of sexual abuse. This fragmented view of sexual abuse lacks macroexplanations that address cultural and social factors as well as proposals that involve society as a whole.
  • Systematic review on health care professionals’ competencies in the care of LGBT+ individuals SOCIAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY

    DULLIUS, Willian Roger; MARTINS, Lara Barros; CESNIK, Vanessa Monteiro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Revisar a literatura nacional e internacional quanto à análise de necessidades de treinamento para profi ssionais de saúde no atendimento ao público LGBT+. Os descritores “health professionals”, “health providers”, “LGBT”, “training needs analysis” foram pesquisados nas seguintes bases de dados: Academic OneFile, Academic Search Complete, Medical Literature Analysis and Retrieval System Online, Biblioteca Virtual em Saúde, Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature, Complementary Index, Business Source Complete, Education Source, Gender Studies, National Center for Biotechnology Information, Scientific Electronic Library Online, SportDiscus e PsycINFO. Os critérios de inclusão utilizados foram artigos empíricos, publicados entre 2007-2017, em revistas indexadas e avaliação por pares, textos na íntegra, em português ou inglês. Nos 17 artigos selecionados prevaleceram publicações norte-americanas; há uma carência de capacitações e de protocolos científicos em instituições; os treinamentos realizados tiveram resultados positivos; e nenhum instrumento sobre competências de profissionais de saúde na assistência ao público LGBT+ foi identificado. Pesquisas devem ser realizadas no domínio de capacitações dos profissionais de saúde para prestar assistência satisfatória a esse público.

    Abstract in English:

    Abstract This review encompasses both national and international literature about training needs analyses for health care professionals working with the LGBT+ population. The descriptors “health professionals”, “health providers”, “LGBT”,“training needs analysis” were searched in the following databases: Academic OneFile, Academic Search Complete, Medical Literature Analysis and Retrieval System Online, Virtual Health Library, Cumulative Index to Nursing and AlliedHealth Literature, Complementary Index, Business Source Complete, Education Source, Gender Studies, National Center for Biotechnology Information, Scientifi c Electronic Library Online, SportDiscus, and PsycINFO. Inclusion criteria were:empirical articles, published from 2007 to 2017, in indexed and peer-reviewed journals, available in full text, in Portuguese or English versions. Of the 17 included articles, most were published in North American countries. There is a need for training and formal protocols within institutions. Training had positive results. No instruments about the competencies for health care professionals working with the LGBT+ population were identifi ed. Further studies should be conducted in the fi eld of health care professionals training to provide satisfactory health care services to this public.
  • A study about the characteristics of the contemporary parental exercise and care network SOCIAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY

    CAMPANA, Nathalia Teixeira Caldas; GOMES, Isabel Cristina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Diante das transformações que ocorreram no funcionamento das famílias contemporâneas, o presente estudo propõe uma investigação acerca de como casais heterossexuais compreendem e exercem a parentalidade, e de como lidam com a rede de cuidados. A pesquisa, de metodologia qualitativa, entrevistou oito casais, assim como os pediatras e coordenadores educacionais de seus filhos. A análise dos resultados abrangeu duas categorias: (1) Construção da parentalidade e rede de cuidados, e (2) Exercício parental. As interpretações fundamentaram-se na psicanálise e nos estudos psicossociais. Identificaram-se três possibilidades de apropriação da parentalidade: (a) maior fluidez nos papéis parentais, (b) cuidado parental igualitário, com predomínio, no discurso dos pais, de atribuição de maior valor à figura materna; e c) rompimento com o binarismo de gênero no exercício parental, mas com predomínio da responsabilidade de um dos cônjuges em relação aos cuidados com os filhos. Quanto ao compartilhamento dos cuidados, tanto pediatras quanto as escolas foram referidos como importantes auxiliares dos pais.

    Abstract in English:

    Abstract Considering the transformations that have occurred in the ways contemporary families operate, we propose an investigation on how heterosexual couples understand and exercise parenting, as well as on how they deal with the child care network. Based on qualitative methodology, 8 couples and their children’s pediatricians and educational coordinators were interviewed. The analysis of the results covered two categories: (1) The Construction of Parenthood and Care Network, and (2) Parental Exercise. Interviews were analyzed based on the perspective of psychoanalysis and psychosocial studies. We identified three possibilities for parenthood appropriation: (a) greater fluidity in parental roles, (b) egalitarian parental care, in which a greater value was assigned to the maternal figure, especially in the discourse made by parents and; (c) disruption with gender binarism in the parental exercise, but with a predominance of the responsibility for child care assigned to one of the spouses. As for sharing child care related tasks, both pediatricians and schools were seen as important parental tools.
  • Validity evidences regarding the Authentic Leadership Inventory SOCIAL AND ORGANIZATIONAL PSYCHOLOGY

    NOVAES, Vladimir Pinto; FERREIRA, Maria Cristina; GABARDO-MARTINS, Larissa Maria David

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A liderança autêntica consiste em um padrão de comportamento baseado em capacidades psicológicas positivas e em um clima ético e moral. O estudo avaliou a validade de estrutura interna e convergente do Inventário de Liderança Autêntica. A amostra compôs-se de 548 trabalhadores de organizações públicas e privadas, de ambos os sexos, que responderam à versão inicial da escala, com 14 itens distribuídos entre quatro fatores: autoconhecimento, transparênciarelacional, perspectiva moral internalizada e processamento equilibrado. As análises fatoriais confirmatórias evidenciaram que o modelo de melhor ajuste foi o de quatro fatores de primeira ordem com um fator de segunda ordem, o queconfirmou totalmente o modelo original da escala. A liderança autêntica obteve correlações positivas com a liderança transformacional, a satisfação no trabalho, o engajamento no trabalho e o comprometimento organizacional afetivo.As evidências de validade obtidas recomendam o uso do instrumento em situações futuras de pesquisa.

    Abstract in English:

    Abstract Authentic leadership consists of a pattern of behavior based on positive psychological capacities and on an ethical and moral climate. The study evaluated the internal structure and convergent validity of the Authentic Leadership Inventory. The sample consisted of 548 workers from public and private organizations of both genders, who responded to the initial version of the scale, containing 14 items, distributed among four factors: self-knowledge, relational transparency, internalized moral perspective and balanced processing. The confi rmatory factor analyses showed that the best fi t model was the four fi rst order factors with a second order factor, which fully confi rmed the original scale model. Authentic leadership had positive correlations with transformational leadership, job satisfaction, work engagement, and affective organizational commitment. The evidences of validity obtained recommend the use of instrument in future research situations.
  • The maternal interactive style in shared reading: Building a categorical evaluation system THEORY AND METHODS IN PSYCHOLOGY

    KROEFF, Chrystian da Rosa; SILVEIRA, Nicole Pandolfo; KAFER, Ana Paula; BANDEIRA, Denise Ruschel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O modo como a mãe interage com a criança é o estilo interativo materno, e vem sendo estudado no contexto de leitura compartilhada. Este trabalho buscou construir um sistema de avaliação do estilo interativo na leitura compartilhada, por meio de categorias de comportamento. Categorias foram propostas a partir de trabalhos prévios e testadas empiricamente. Participaram do estudo 52 díades. As mães tinham em média 35,70 (±6,13) anos; e as crianças, de 22 a 76 meses (Média = 48,59; Desvio Padrão = 17,88). As díades foram filmadas em interação de leitura, e os vídeos posteriormente analisados. Foram feitas análises de concordância (coeficientes de correlação intraclasse) entre observadores a fim de testar as categorias. A maioria das categorias apresentou concordância boa ou excelente, indicando serem bem construídas e descritas. Acredita-se que o sistema pode ser útil em trabalhos futuros que investiguem a relação do estilo interativo materno na leitura compartilhada com outros fatores.

    Abstract in English:

    Abstract The way of the mother’s interaction with her child is called maternal interactive style. It has been studied in the context of shared reading. This study aimed to formulate a system of evaluation of the interactive style in shared reading through behavior categories. Categories were constructed from previous studies, and then empirically tested. Fifty-two dyads participated. The average age of the mothers was 35.70 (±6.13) years; the children’s ages varied from 22 to 76 months (Mean = 48.59; Standard Deviation = 17.88). The dyads were filmed in a shared reading interaction. The videos were then analyzed. Agreement analyses (intraclass correlation coefficient) were made between observers in order to test the categories. Most of the categories presented good or excellent agreement, indicating that they were well constructed and properly described. We believe that the system may be useful in future studies investigating the relationship of the maternal interactive style in shared reading with other variables involved.
  • Guidelines for conducting and publishing systematic reviews in Psychology THEORY AND METHODS IN PSYCHOLOGY

    CARVALHO, Lucas de Francisco; PIANOWSKI, Giselle; SANTOS, Manoel Antônio dos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A revisão sistemática refere-se à revisão de literatura guiada por métodos científicos explicitamente voltados para redução de vieses, resultando em uma síntese de toda evidência relevante para uma área. No Brasil, especificamente na Psicologia, revisões sistemáticas são encontradas na literatura; entretanto, os estudos disponíveis nem sempre refletem o padrão ouro ou o que é esperado em relação a tais procedimentos. Nesse sentido, este estudo é estruturado na forma de guia didático e organizado em tópicos, apresentando o que deve ser contemplado em revisões sistemáticas na área de Psicologia. A informação que deve ser contida em cada tópico é apresentada, incluindo notas breves acerca de quais procedimentos devem ser realizados em uma revisão sistemática. A presente publicação intenciona aumentar o interesse e investimento de pesquisadores em relação à matéria, fornecendo informações para melhoria da qualidade das revisões sistemáticas na área da Psicologia no Brasil.

    Abstract in English:

    Abstract The systematic review refers to the literature review guided by scientific methods explicitly intended to reduce bias, resulting in a synthesis of all relevant evidence for a given issue. In Brazil, specifically in Psychology, systematic review is found in the literature; however, the available studies do not always reflect the gold standard or what is expected in terms of typical systematic review procedures. The present study is structured in the form of a didactic guide, organized in topics, which should be typically contemplated in an systematic review in Psychology. The information that must be contained in each of these topics is indicated, including which procedures should be performed in the typical steps of the development of an systematic review. The present publication intends to increase the interest and investment of researchers in systematic review, providing them with information to improve the quality of systematic review in the area of Psychology in Brazil.
  • ERRATUM: Being a truck driver in Brazil: From implicit self-stereotypes to system justification Errata

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