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Fractal: Revista de Psicologia, Volume: 34, Published: 2022
  • Linguistics and production of subjectivity: incipient relationships Artigos

    Gurgel, Veronica

    Abstract in Portuguese:

    Resumo No presente artigo buscamos realizar uma discussão a respeito de duas concepções de linguagem: a formalista e a pragmática, em algumas de suas vertentes. A partir dessa contraposição, teremos como objetivo traçar algumas possíveis consequências dessas concepções para a forma como compreendemos e abordamos a literatura e seu vínculo com a produção de subjetividade. Assim, em um primeiro momento, procuraremos explicitar um tipo abordagem da língua feita por Saussure e suas consequências para o entendimento da relação autor-obra. Em seguida, nos dedicaremos à pragmática de Austin, procurando contrastá-la à proposta saussuriana. Por fim, veremos a pragmática de Deleuze e Guattari, bem como suas implicações na forma como compreendemos o processo de escrita literária e seus efeitos sobre a produção de subjetividade. Dessa forma, buscamos indicar que o próprio processo de escrita é criador, engendrando a produção da língua, do mundo e da subjetividade do próprio escritor a um só tempo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En el presente artículo buscamos realizar una discusión sobre dos concepciones del lenguaje: la formalista y la pragmática, en algunos de sus aspectos. A partir de este contraste, buscaremos rastrear algunas posibles consecuencias de estas concepciones para la forma de entender y abordar la literatura y su vínculo con la producción de subjetividad. Así, en un primer momento, intentaremos explicar un tipo de acercamiento al lenguaje realizado por Saussure y sus consecuencias para la comprensión de la relación autor-obra. A continuación, nos dedicaremos a la pragmática de Austin, buscando contrastarla con la propuesta saussureana. Finalmente, veremos la pragmática de Deleuze y Guattari, así como sus implicaciones para la forma en que entendemos el proceso de escritura literaria y sus efectos en la producción de subjetividad. De esta forma, buscamos indicar que el proceso de escritura en sí mismo es creativo, engendrando al mismo tiempo la producción del lenguaje, del mundo y de la propia subjetividad del escritor.

    Abstract in English:

    Abstract In the present article we seek to investigate two conceptions of language: the formalista and the pragmatic, in a few of its approaches. From this contrast, we will aim to indicate some consequences of these conceptions to the way we understand literature and its link to the production of subjectivity. Thus, in a first moment, we will attempt to explain Saussure´s view of language and it´s consequences to the way we understand the relationship between author and work of art. Next, we will turn to Austin´s pragmatics, seeking to constrast it with the Saussurian theory. Finally, we will see the pragmatics of Deleuze and Guattari, as well as their implications in the way we comprehend the process of literary writing and its effects over the production of subjectivity. In this way, we seek to indicate that the writing process itself is creative, engendering the production of language, the world and the writer’s own subjectivity simultaneously.
  • Between the slender and the obese: narratives of women who have had bariatric surgery Artigos

    Moreno, Janaide; Moutinho, Karina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A proposta deste artigo é refletir sobre os sentidos de si construídos por pessoas que fizeram cirurgia para redução de peso. Apresentaremos um estudo no campo de abordagem narrativista, utilizando o conceito de posição para auxiliar a compreensão da construção de sentidos de si. Duas adultas que fizeram cirurgia em hospital da Região Metropolitana do Recife fazem parte do estudo. Entrevistas narrativas foram usadas como técnicas disparadoras das narrativas e a análise de posicionamento foi a estratégia analítica empregada. Sugerimos que os sentidos de si construídos tratam de posições em que (1) as participantes posicionam a si e às pessoas obesas como socialmente constrangidas, que sentem o olhar intimidador, o nervosismo, o vexame, a inadequação, como as que não podem dançar, não podem vestir certas roupas; (2) ao mesmo tempo que são sujeitos de constrangimento, reconhecem o corpo magro como “o padrão” e fortalecem a narrativa dominante de valor ao contorno esbelto como normal; por fim, (3) a cirurgia bariátrica serve como um instrumento de mudança e conquista, que promove a transformação nos sentidos de si mesmo construídos: de estar à margem na sociedade, para o pertencimento social e aceitação pessoal.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La propuesta de este artículo es reflexionar sobre la construcción de sentidos de sí mismo por personas que se han sometido a una cirugía de reducción de peso. Presentaremos un estudio en el campo del enfoque narrativo, utilizando el concepto de posición para auxiliar a la comprensión de la construcción de sentidos de sí mismo. Dos adultas que fueron operadas en un hospital de la Región Metropolitana de Recife son parte del estudio. Las entrevistas narrativas se utilizaron como técnicas de activación de las narrativas y el análisis de posicionamiento fue la estrategia analítica empleada. Sugerimos que los sentidos construidos de sí mismos se ocupan de posiciones en las que (1) los participantes se posicionan a sí mismos y a las personas obesas como socialmente restringidas, que sienten la mirada intimidante, el nerviosismo, la vergüenza, la insuficiencia, como las que no pueden bailar, no pueden usar cierta ropa ; (2) al mismo tiempo que son sujetos de vergüenza, reconocen el cuerpo delgado como “el estándar” y fortalecen la narrativa dominante de valor al contorno esbelto como normal; finalmente, (3) la cirugía bariátrica sirve como instrumento de transformación y conquista, que promueve la transformación en los sentidos construidos de sí mismo: de estar al margen de la sociedad, a la pertenencia social y la aceptación personal.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this article is to explore the self meaning-making in people who underwent bariatric surgery to reduce their weight. Guided by the narrative approach, we apply the concept of position to understand the meaning-making process about the self. Two adults who underwent bariatric surgery at a hospital in the Metropolitan Region of Recife are part of the study. Narrative interviews were used as a technique and positioning analysis was the analytical strategy employed. We suggest the research participants position themselves as obese people who are socially constrained, who feel inadequate about how they look, who cannot dance, who cannot wear certain clothes; (2) thereby they reaffirme the dominant narrative of the slim contour as “the norm”; (3) for the research participants, the bariatric surgery served as a tool of empowerment that promotes a transformation in their sense of self from being at the margins to feeling a sense of social belonging and personal acceptance.
  • Accessibility in high education: perceptions of employees with deficiency Artigos

    Bacarin, Ana Paula Siltrão; Leonardo, Nilza Sanches Tessaro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente estudo teve por objetivo verificar as condições de acessibilidade de uma instituição pública de ensino superior, localizada no Paraná, a partir da percepção de funcionários com deficiência. Participaram da pesquisa sete funcionários da respectiva instituição que se declararam com deficiência. Para a coleta de dados foi utilizado um roteiro de entrevista semiestruturado. Os dados foram trabalhados mediante análise de conteúdo e discutidos a partir de autores que teorizam sobre a temática ou que se vinculam à Teoria Histórico-Cultural. Os resultados mostraram que, na percepção dos participantes, a instituição ainda se apresenta com muitas barreiras quanto à acessibilidade; todavia, segundo eles, esta tem procurado eliminá-las, sobretudo as que se relacionam à arquitetônica, realizando adaptações e construções como rampas, vagas de estacionamento, banheiros adaptados, entre outros. Concluímos que há necessidade de aprimoramento da política de acessibilidade na instituição e de um acompanhamento efetivo dos funcionários, de acordo com suas necessidades.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este estudio tiene como objetivo verificar las condiciones de accesibilidad en una institución pública ubicada en el estado de Paraná, a partir de la percepción de los empleados con discapacidad. Participaron de la investigación siete empleados de la respectiva universidad, que se declaran con discapacidad. Los datos fueron recolectados mediante entrevistas semiestructuradas. Los datos fueron discutidos, a partir de autores que teorizan sobre este tema, o que se basan en la Teoría Histórico-Cultural. Los resultados revelaron que, en la percepción de los participantes, la institución aún tiene muchas barreras de accesibilidad. Sin embargo, los participantes creen que la universidad está tratando de eliminar esos obstáculos, especialmente los relacionados con la arquitectura, haciendo adaptaciones y construcciones como rampas, estacionamientos, baños adaptados y otros. Concluimos que existe la necesidad de mejorar la política de accesibilidad y una evaluación efectiva, cuidadosa y continua de las necesidades de los empleados.

    Abstract in English:

    Abstract This study has the objective to verify the of accessibility conditions in a public institution located in the state of Parana, starting from the perception of employees with disabilities. Seven employees of the respective university, who declares themselves as having disabilities participated in the research. The data was collected using semi structured interviews. The data was discussed, starting from authors who theorize about this theme, or that are based to the Historical - Cultural Theory. The results revealed that, on the perception of the participants, the institution still has many barriers to accessibility, however, the participants believe that the university is trying to eliminate those obstacles, especially the ones related to architectonic, making adaptations and constructions such as: ramps, parking lots, adapted bathrooms, and others. We concluded that there is a need of enhancement of accessibility policy, and an effective careful and continuous evaluation of employees, needs.
  • Epistemology and psychologist formation: contemporary discussions Artigos

    Luiz, George Moraes De; Sousa, Thiago Araújo Bezerra de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este ensaio teórico discute a formação do psicólogo a partir de seu campo epistemológico e de seus desafios contemporâneos. O tema é problematizado a partir da constituição histórica e teórica da psicologia até as complexas demandas da formação e da atuação profissional, considerando as diretrizes da graduação e da pós-graduação. Para isso, são apresentados aspectos relativos à constituição epistemológica da psicologia - a sua história, a associação de seus pressupostos teóricos e a configuração atual, cujos limites são determinados nos espaços de intersecção com outras áreas da ciência -, bem como relativos à formação profissional. Aspectos históricos e políticos, abordagens, ênfases, áreas, interfaces, objetos, teorias, pressupostos, prática, complexidade, disciplinaridade, paradigmas e interdisciplinas são elementos que atravessam essa discussão. A psicologia se caracteriza como uma ciência de epistemologia plural, de currículo integrador, que visa a formar um profissional generalista. Espera-se que as provocações apresentadas subsidiem outras pesquisas sobre as conexões entre a formação e as formas de pensamento emergentes nas ciências.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este ensayo teórico discute la formación del psicólogo desde su campo epistemológico y sus desafíos contemporáneos. El tema es problematizado desde la constitución histórica y teórica de la psicología hasta las complejas demandas de formación y actuación profesional, considerando las orientaciones de los estudios de pregrado y posgrado. Para eso, se presentan aspectos relacionados con la constitución epistemológica de la psicología - su historia, la asociación de sus presupuestos teóricos y la configuración actual en la que se determinan los límites de su campo en los espacios de intercambio con otras áreas de la ciência -, así como la constitución y el estado de la formación de este profesional. Aspectos históricos y políticos, enfoques, énfasis, ámbitos, interfaces, objetos, teorías, presupuestos, práctica, complejidad, disciplinaridad, paradigmas e interdisciplinas son elementos que atraviesan esta discusión. La psicología se caracteriza como una ciencia de epistemología plural, con un currículo integrador, que tiene como objetivo formar un profesional generalista. Se espera que las provocaciones presentadas apoyen futuras investigaciones sobre las conexiones entre la formación en psicología y las formas emergentes de se pensar en las ciencias.

    Abstract in English:

    Abstract This theoretical essay discusses the psychologist formation from its epistemological field and its contemporary challenges. The theme is problematized from the historical and theoretical constitution of psychology to the complex demands of training and professional performance, considering the graduation and postgraduate guidelines. For this, aspects related to the epistemological constitution of psychology are presented - its history, the association of its theoretical assumptions and the current configuration, whose limits are determined in the spaces of intersection with other areas of Science - as well as those related to professional training. Historical and political aspects, approaches, emphases, areas, interfaces, objects, theories, assumptions, practice, complexity, disciplinarity, paradigms and interdisciplines are elements that cross this discussion. Psychology is characterized as a science of plural epistemology with an integrative curriculum that aims to train a generalist professional. It is expected that the provocations presented will support other researchs on the connections between training and emerging forms of thinking in the sciences.
  • Generalist formation: the perception of graduates of Psychology Artigos

    Santana, Fabrício Magalhães; Sousa, Geusa de Amorim; Ribeiro, Marcelo Silva de Souza

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A formação em Psicologia é alvo de discussões desde a sua regulamentação como profissão. O presente estudo teve como objetivo identificar a percepção dos egressos de um curso de graduação em Psicologia, numa universidade federal nordestina, acerca da formação generalista, considerando a sua história “recente” junto à expansão universitária no Brasil e a conformidade com as Diretrizes Curriculares Nacionais. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, cujos dados foram obtidos por meio de entrevistas semiestruturadas individuais, com oito psicólogos egressos, atuantes no mercado de trabalho. A análise dos resultados ocorreu com base na Análise de Conteúdo de Bardin (1977), pela qual se observou uma compreensão pouco assertiva quanto ao conceito de formação generalista e certa dificuldade em nomear-se um profissional como generalista, ainda que essa postura faça parte da prática diária. Além disso, percebeu-se a existência de críticas referentes à matriz curricular e ao relacionamento com os docentes. No entanto, sobressai uma avaliação positiva.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Desde su regulación como profesión, la Psicología ha sido objeto de discusiones. El presente estudio tuvo como objetivo identificar la percepción de los egresados de un curso de graduación en Psicología de una universidad federal de la región del nordeste, sobre la formación general, considerando su historia “reciente” así como la expansión universitaria en Brasil y el cumplimiento de la Orientaciones Curriculares Nacionales (DCN). Se trata de una investigación cualitativa, cuyos datos se obtuvieron a través de entrevistas individuales semi-estructuradas realizadas a ocho (8) graduados en Psicología y activos en el mercado laboral. El análisis de los resultados se basó en el Content Analysis de Bardin (1977), donde se constató una comprensión menos asertiva del concepto de formación general y cierta dificultad para reconocerse como profesional generalista a pesar que esta postura forma parte de la práctica diaria. Además se observaron ciertas críticas con respecto a la matriz curricular y a la relación con los profesores. Sin embargo, lo que se destaca es una crítica positiva.

    Abstract in English:

    Abstract The formation in Psychology has been the subject of discussions since its regulation as a profession. The present study aimed to identify the perception of graduates of a Psychology undergraduate course at a federal university in the northeast, about the generalist formation, considering your “recent” history with the university expansion in Brazil and the compliance with the National Curricular Guidelines. This is a qualitative study, whose data were obtained through individual semi-structured interviews, with eight graduates psychologists inserted in the labor market. The analysis of the results occurred based on Bardin’s Content Analysis (1977), where it was observed a little assertive understanding about the concept of generalist formation, and a certain difficulty in naming itself as a generalist professional, even though this posture is part of daily practice. Besides that, there were criticisms about the curriculum and the relationship with the teachers. However, a positive evaluation stands out.
  • Practices in Psychology, formation and resistance in life Artigos

    Barcelos, Tânia Maia

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo busco pensar possibilidades de resistência da vida na universidade e no processo de formação dos estudantes, a partir de duas práticas desenvolvidas no Curso de Psicologia da Universidade Federal de Catalão/UFCAT: o Sarau Psi (ação de extensão e cultura) e a Roda de Cantoria no CAPS (atividade do estágio supervisionado específico). O sarau é apreendido como espaço-tempo de experimentação de outras maneiras de estar juntos na universidade, suscitando pequenos acontecimentos em defesa de uma Educação menor, realizada nas brechas das normas institucionalizadas. Na mesma perspectiva, a Roda de Cantoria no CAPS possibilita um aprendizado inventivo como empreendimento de saúde para os usuários, os estagiários e a professora/orientadora do estágio. Essas práticas menores, vitais para os corpos no limite da exaustão, afirmam diferentes temporalidades e territórios existenciais na contramão dos embrutecimentos cotidianos presentes nas instituições em tempos de incertezas e retrocessos inaceitáveis.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En este artículo busco pensar las posibilidades de resistencia de la vida en la universidad y en el proceso de formación de los estudiantes, a partir de dos prácticas desarrolladas en el Curso de Psicología de la Universidad Federal de Catalão/UFCAT: el Sarau Psi (Soirée Psi) (acción de extensión y cultura) y la Roda de Cantoria no CAPS (Rueda de Canto en el CAPS) (actividad específica de prácticas tuteladas). La soirée se entiende como un espacio-tiempo de experimentación de otras formas de estar juntos en la universidad, levantando pequeños eventos en defensa de una educación menor, realizados en los incumplimientos de las normas institucionalizadas. En la misma perspectiva, la Rueda de Canto del CAPS posibilita el aprendizaje inventivo como empresa de salud para los usuarios, los internos y la profesora/asesora de prácticas. Estas prácticas menores, vitales para cuerpos al borde del agotamiento, afirman distintas temporalidades y territorios existenciales en sentido contrario a las brutalidades cotidianas presentes en las instituciones en tiempos de incertidumbre y retrocesos inaceptables.

    Abstract in English:

    Abstract This article aims at reflecting about possibilities of resistance in academic life at the university. Such a reflection has elected at its starting point two practices developed by students in their formation process in the Psychology Graduation Course of the Federal University of Catalão/UFCAT, namely, the Psi Soirée (extension and culture action) and singing groups in CAPS (a specific activity related to the supervised training students take as part of the curriculum). The soirée is taken as a space-time experimentation of other ways of being together at the university. It brings small events in defense of a minor Education, performed in the gaps found in the institutionalized norms. In the same perspective, the singing groups make possible an inventive way of learning. As a consequence of such a learning, a health scenario becomes possible for the users, for the trainees and for the supervisor. These minor practices, vital for bodies at the limit of their exhaustion, state different temporalities and existential territories that go against the everyday bruising present in institutions in times of uncertainties and unacceptable setbacks.
  • The Psychology in Mental Illness and the Psychology by Michel Foucault Artigos

    Silveira, Fernando de Almeida; Oliveira, Ana Paula Vicente de; Simanke, Richard Theisen

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Michel Foucault investiga “a história das relações que o pensamento mantém com a verdade” e desnaturaliza corpo, alma e psiqué considerando-os invenções histórico-discursivas, as quais só têm sentido se inseridas em determinados arranjos epistêmicos de produção de verdades, no caso, o surgimento das ciências humanas. Esta pesquisa estuda a ordem do discurso foucaultiano sobre a Psicologia em seu escrito seminal, o livro “Doença Mental e Psicologia”, com o intuito de oferecer subsídios para a compreensão da história dos discursos da Psicologia, no que se refere à edificação do sujeito e do objeto psicológicos e em seus efeitos subjetivadores e contemporâneos, ao questionar tanto a naturalização das condutas consideradas psicologicamente anormais; como também a aplicação dos mesmos princípios da patologia orgânica à patologia mental a qual, aliada ao postulado da naturalização das doenças psicológicas como espécies unitárias, criariam a ilusão de uma unidade real entre as patologia mental e orgânica, por meio da complexa imbricação enunciativa entre mente e organismo. Verificou-se que para Foucault, a patologia de determinada história psicológica e individual não deve ser reduzida aos fenômenos restritos da existência e da percepção personalista do sujeito, o que, inadvertidamente, poderia gerar uma culpabilização do sujeito sobre os sintomas - orgânico-mentais - inerentes à sua própria conduta, de forma a se compreender a emergência do homo psychologicus como sujeito na história cultural e social da humanidade, com especial destaque para a produção histórica das figuras da doença mental.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Michel Foucault investiga “la historia de las relaciones que el pensamiento mantiene con la verdad” y desnaturaliza cuerpo, alma y psique considerándolas invenciones histórico-discursivas, que sólo tienen sentido si se insertan en ciertos arreglos epistémicos de producción de la verdad, en este caso, el surgimiento de las ciencias humanas. Esta investigación estudia el orden del discurso foucaultiano sobre la Psicología en su escritura seminal, el libro “Enfermedad Mental y Psicologia”, con el fin de ofrecer subvenciones para la comprensión de la historia de los discursos de la psicología, con respecto a la construcción del sujeto y objeto psicológico y sus efectos subjetivos y contemporáneos, cuestionando tanto la naturalización de conductas consideradas psicológicamente anormales; así como la aplicación de los mismos principios de la patología orgánica a la patología mental, que, junto con el postulado de la naturalización de las enfermedades psicológicas como especies unitarias, crearía la ilusión de una unidad real entre la patología mental y orgánica, a través de la compleja imbricación enunciativa entre mente y organismo. Se comprobó que para Foucault, la patología de una determinada historia psicológica e individual no debe reducirse a los fenómenos restringidos de la existencia y percepción personalista del sujeto, lo que, inadvertidamente, podría generar una culpabilización del sujeto sobre los síntomas - orgánico-mental - inherente a su propia conducta, con el fin de comprender el surgimiento del homo psychologicus como sujeto en la historia cultural y social de la humanidad, con especial énfasis en la producción histórica de figuras de enfermedades mentales.

    Abstract in English:

    Abstract Michel Foucault investigates “the history of the relations that the thought keeps with the truth” and disnaturalizes body, soul and psiqué as historical and discursive inventions, which have meaning only if included into the epistemique arrangements productions of truths, in the case, the emergence of modern thought, specially about human sciences, in general. This research studies the Foucault’s order of the speech on Psychology, in his book “Mental Ilness and Psychology”, with the aim of providing allowances for understanding the history of the speeches of Psychology, about the building of psychological subject and object and its subjectivateurs and contemporaries effects, by questioning the naturalization of conducts considered psychologically abnormal; as well as the application of the same principles of organic pathology to mental pathology, which, together with the postulate of the naturalization of psychological diseases as unitary species, would create the illusion of a real unity between mental and organic pathology, through the complex enunciative imbrication between mind and organism. It was found that for Foucault, the pathology of a certain psychological and individual history should not be reduced to the restricted phenomena of the existence and personalistic perception of the subject, which, inadvertently, could generate a blaming of the subject on the symptoms - organic-mental - inherent to his own conduct, in order to understand the emergence of homo psychologicus as a subject in the cultural and social history of humanity, with special emphasis on the historical production of mental illness figures.
  • Art environment alterity: inventive formation between university and elementary school Artigos

    Mello, Ana Luiza Gonçalves Dias; Dias, Rosimeri de Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A proposta deste trabalho é fazer ver e falar uma perspectiva ética-estética-política de formação realizada entre universidade e escola básica. Uma aposta expressa por meio de três eixos que se articulam, a saber: arte, ambiente e alteridade. Tais eixos emergem da própria ligação entre professoras da universidade e da escola, que optam por práticas inventivas em seus territórios de trabalho e criam um coletivo, propondo análises e intervenções em uma escola pública da periferia urbana do município de São Gonçalo, no estado do Rio de Janeiro. Deste modo, este trabalho é expressão de tessitura coletiva implicada para expressar o que uma pesquisa-intervenção pode criar em dimensões coletivas e desindividualizantes. Para tanto, nossa tessitura acontece na articulação entre práticas instituídas e instituintes, para enunciar o que temos feito entre escola e universidade para formar professoras e estudantes perspectivados pela invenção, pela desnaturalização do habitual e pela possibilidade de produção de outros modos de se relacionar com os outros e consigo mesmo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La propuesta de este trabajo es visibilizar y hablar de una perspectiva ético-estética-política de la formación realizada entre la universidad y la escuela básica. Una apuesta que se expresa a través de tres ejes que se articulan, a saber: arte, entorno y alteridad. Tales ejes surgen de la propia conexión entre profesores universitarios y escolares, que optan por prácticas inventivas en sus territorios de trabajo y crean un colectivo, proponiendo análisis e intervenciones en una escuela pública de la periferia urbana del municipio de São Gonçalo, en el estado de Río de Janeiro. Así, este trabajo es una expresión de tesitura colectiva implicado para expresar lo que una investigación-intervención puede crear en dimensiones colectivas y desindividualizadoras. Para ello, nuestra tesitura se da en la articulación entre prácticas instituidas e instituyentes, para enunciar lo que hemos hecho entre la escuela y la universidad para formar a profesores y alumnos en vistas a la invención, por la desnaturalización de lo habitual y por la posibilidad de producción de otros modos de relacionarse con los otros y con uno mismo.

    Abstract in English:

    Abstract The proposal of this paper is to make one see and speak a ethical-aesthetical-political perspective of formation that happens between university and elementary school. A gamble expressed by three axes that articulate themselves, i. e.: art, environment and alterity. These axes emerge of the connection between professors and teachers from university and elementary school, who opt for inventive practices in their work territories and create a collective, proposing analyses and intervention in a public school in the urban periphery of São Gonçalo, in the state of Rio de Janeiro. Thereby, this paper is an expression of the collective tessitura implicated to show what a research-intervention can create in collective and unindividualizing dimensions. Therefore, our tessitura happens in the articulation between instituted and instituting practices, in order to enunciate what we have been doing between school and university to form teachers and students under the perspective of invention, by denaturalizing the usual and by the possibility of producing other ways of relating with others and with oneself.
  • Spinoza and clinical practices in psychology: some considerations Artigos

    Teixeira, Anelise Lusser

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente ensaio teórico pretende elencar algumas questões acerca das possíveis contribuições de Spinoza para a compreensão dos modos de subjetivação e, consequentemente, para as práticas clínicas de psicologia nos dias de hoje. Inicialmente, em consonância com estudiosos e comentadores, será colocada a atualidade da obra de Spinoza, mesmo quase quatro séculos após sua morte. Ao explanar os principais conceitos do autor, também propõe traçar um panorama introdutório aos interessados em um primeiro contato com seus escritos. Pelo caráter inovador e transformador de suas ideias, faz-se necessário explicar o conjunto de conceitos, pois um conceito promove uma mudança em outro e assim sucessivamente. Neste percurso, daremos destaque ao conceito de multidão, que redimensiona a importância das formações coletivas de desejo, para indicar a revolução ética e política operada por sua filosofia. Com este movimento, chegamos, então, ao coração de sua obra com os conceitos de afeto e corpo, intimamente relacionados. Finalmente, faremos uma breve reflexão sobre algumas formas de sofrimento presentes no contemporâneo, apontando as particularidades de determinadas vertentes da psicologia, fundamentadas em dualismos, para propor estratégias de intervenção orientadas pela inspiração spinozista.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este ensayo teórico pretende enlistar algunas preguntas acerca de las posibles contribuciones de Spinoza a la comprensión de los modos de subjetivación y, en consecuencia, a las prácticas clínicas de la psicología en la actualidad. Inicialmente, en línea con estudiosos y comentaristas, se situará la actualidad de la obra de Spinoza, casi cuatro siglos después de su muerte. Al explicar los principales conceptos del autor, también se propone trazar un panorama introductorio para aquellos interesados en un primer contacto con sus escritos. Debido al carácter innovador y transformador de sus ideas, es necesario explicar el conjunto de conceptos, ya que un concepto promueve el cambio en otro y así sucesivamente. En este curso destacaremos el concepto de multitud, que redimensiona la importancia de las formaciones colectivas del deseo, para indicar la revolución ética y política operada por su filosofía. Con este movimiento llegamos, pues, al corazón de su obra con los conceptos íntimamente relacionados de afecto y cuerpo. Finalmente, reflexionaremos brevemente sobre algunas formas de sufrimiento presentes en el mundo contemporáneo, señalando las particularidades de ciertas hebras de la psicología, basados en dualismos, para proponer estrategias de intervención guiadas por la inspiración spinozista.

    Abstract in English:

    Abstract This theoretical essay intends to list some questions about the possible Spinoza’s contributions to the understanding of the modes of subjectivation and, consequently, to the clinical practices of Psychology today. Initially, in line with scholars and commentators, the actuality of Spinoza’s work will be placed even nearly four centuries after his death. In explaining the main concepts of the author, it also proposes to draw an introductory panorama, to those interested in a first contact with this work. Due to the innovative and transformative character of his work, it is necessary to explain the set of concepts, since one concept promotes a change in another and so on. In this course, we will highlight the concept of the multitude, which resizes the importance of collective formations of desire, to indicate the ethical and political revolution wrought by its philosophy. With this movement we then come to the heart of his work with the concepts of affection and body, closely related. Finally, we will make a brief reflection on some forms of suffering present in the contemporary, pointing out the particularities of certain aspects of psychology, based on dualisms, to propose intervention strategies guided by Spinozist inspiration.
  • Mothers of babies in NICU: support network and coping Artigos

    Montagner, Carolina Daniel; Arenales, Nadja Guazzi; Rodrigues, Olga Maria Piazentin Rolim

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A Unidade de Terapia Intensiva Neonatal (UTIN), embora seja um ambiente de cuidados especiais para garantir a sobrevivência de recém-nascidos, tende a suscitar, nas mães e familiares, percepções e sentimentos ambíguos sobre os eventos relacionados a internação e, ainda, alterar a saúde emocional dos envolvidos. O presente estudo teve como objetivo verificar a associação entre apoio social, estratégias de enfrentamento e tempo de internação, de mães de bebês em UTIN. Os dados foram obtidos de uma amostra de 50 mães de bebês, na maioria até 10 dias internados, que responderam a Escala Modos de Enfrentamento de Problemas e a Escala de Apoio Social. Observou-se que as mães perceberam maior apoio de familiares, principalmente nas dimensões material e afetivo. As estratégias de enfrentamento de maior recorrência foram as focalizadas no problema e na busca de prática religiosa e/ou pensamento fantasioso. Os resultados demonstraram a importância do apoio de diferentes dimensões e as dificuldades de enfrentamento das situações estressoras com o passar dos dias de internação. Os resultados apontaram para a necessidade de atenção e cuidado a essa população.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales (UCIN), si bien es un ambiente de cuidados especiales para asegurar la supervivencia de los recién nacidos, tiende a suscitar, en las madres y familiares, percepciones y sentimientos ambiguos sobre eventos relacionados con la hospitalización y también cambiar la salud emocional de los recién nacidos. los implicados. Este estudio tuvo como objetivo verificar la asociación entre apoyo social, estrategias de enfrentamiento y tiempo de estadía de madres de bebés en la UCIN. Los datos se obtuvieron de una muestra de 50 madres de bebés, la mayoría dentro de los 10 días de la hospitalización, que respondieron la Escala de Modos de Enfrentamiento de Problemas y la Escala de Apoyo Social. Se observó que las madres percibieron un mayor apoyo por parte de los familiares, especialmente en las dimensiones material y afectiva. Las estrategias de enfrentamiento más recurrentes fueron las centradas en el problema y la búsqueda de prácticas y / o fantasías religiosas. Los resultados demostraran la importancia de los apoyos de diferentes dimensiones y las dificultades para enfrentar situaciones estresantes durante los días de hospitalización. Los resultados destacaran la necesidad de atención y cuidado de esta población.

    Abstract in English:

    Abstract The Neonatal Intensive Care Unit (NICU), although it is an environment of special care to ensure the survival of newborns, tends to raise, in mothers and family members, ambiguous perceptions and feelings about events related to hospitalization and also change the emotional health of those involved. This study aimed to verify the association between social support, coping strategies and length of stay of mothers of babies in the NICU. Data were obtained from a sample of 50 mothers of babies, most of them within 10 days of hospitalization, who answered the Modes of Coping with Problems Scale and the Social Support Scale. It was observed that mothers perceived greater support from family members, especially in the material and affective dimensions. The coping strategies of greatest recurrence were those focused on the problem and the search for religious practice and / or fanciful thinking. The results demonstrate the importance of the support of different dimensions and the difficulties of coping with stressful situations with the passage of the days of hospitalization. The results highlight the need for attention and care to this population.
  • City of God in 360º Artigos

    Antoniazzi, Samanta; Weinmann, Amadeu de Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, o filme Cidade de Deus, de Fernando Meirelles, é o disparador de uma reflexão sobre a barbárie nas periferias brasileiras. Capturado em sua trama narrativa, o espectador de classe média é incitado a deslocar-se de uma posição passiva, na medida em que é enlaçado na violência que o filme denuncia. Do ponto de vista metodológico, esta análise fílmica consiste em uma pesquisa psicanalítica sustentada no modo como Freud escuta uma obra visual em O Moisés de Michelangelo. Nesse sentido, um elemento formal da composição de Cidade de Deus - uma panorâmica de 360º - parece aludir ao genocídio da juventude negra do país. A partir de uma leitura psicanalítica, sugerimos que esse circuito de repetição indica o filicídio na cultura: o extermínio de novas gerações orquestrado por estruturas de poder com o intuito de sustentar posições de gozo. No circuito mortífero em que são tragados jovens negros brasileiros de periferia, trata-se de descrever o que se repete, regularmente, mas também as possibilidades de inscrição de uma diferença.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En este artículo, la película Ciudad de Dios, de Fernando Meirelles, es el detonante de una reflexión sobre la barbarie en las periferias brasileñas. Atrapado en su trama narrativa, se anima al espectador de clase media a moverse desde una posición pasiva, en la medida en que se enreda en la violencia que denuncia la película. Desde un punto de vista metodológico, este análisis fílmico consiste en una investigación psicoanalítica basada en la forma en que Freud escucha una obra visual en El Moisés de Miguel Ángel. En este sentido, un elemento formal de la composición de Ciudad de Dios -una vista panorámica de 360º- parece aludir al genocidio de la juventud negra del país. Desde una lectura psicoanalítica, sugerimos que este circuito de repetición indica el filicidio en la cultura: el exterminio de nuevas generaciones orquestado por estructuras de poder para sostener posiciones de goce. En el circuito mortal en el que son tragados los jóvenes negros brasileños de la periferia, se trata de describir lo que se repite regularmente, pero también las posibilidades de inscribir una diferencia.

    Abstract in English:

    Abstract In this paper, the film City of God, by Fernando Meirelles, is the trigger for a reflection on barbarism in Brazilian outskirts. Captured in its narrative plot, the middle-class spectator is encouraged to move from a passive position, insofar as he is entangled in the violence that the film denounces. From a methodological point of view, this film analysis consists of a psychoanalytic research supported on the way Freud listens to a visual work in The Moses of Michelangelo. In this sense, a formal element of the City of God’s composition - a 360º panoramic view - seems to allude to the genocide of the country’s black youth. From a psychoanalytical reading, we suggest that this circuit of repetition indicates the filicide in culture: the extermination of new generations orchestrated by power structures in order to sustain positions of jouissance. In the deadly circuit in which young black Brazilian people from the periphery are swallowed, it is a matter of describing what is regularly repeated, but also the possibilities of inscribing a difference.
  • Visiting art exhibitions: considerations about the aesthetic reception Artigos

    Cavalcante, Liah; Liberman, Flavia; Garcia, Maurício Lourenção

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo apresenta alguns resultados da pesquisa intitulada “Narrativas de vida de usuários do Núcleo de Apoio Psicossocial: a recepção estética e a experiência de visitar exposições artísticas”, que explora a recepção estética e a experiência de visitar exposições de arte com usuárias de um Núcleo de Apoio Psicossocial de Santos. É uma pesquisa-intervenção que utilizou diários de campo elaborados pela pesquisadora que acompanhou uma das participantes a duas exposições artísticas. Para a análise foram construídos os seguintes analisadores: A quem serve a arte do museu? e Recepção estética: uma experiência singular. Embora as exposições visem afetar o público, a recepção estética se produz de modo singular para cada sujeito de acordo com suas histórias de vida, experiências, conhecimento, entre outros. Este artigo explicita alguns dos efeitos dessa recepção estética em uma das usuárias participantes impulsionada pelo contato com as artes, que se fez por aproximações com o seu cotidiano de vida e suas experiências, produzindo sensações e encontros.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El artículo presenta algunos resultados de la investigación titulada “Narrativas de vida de usuarias del Centro de Apoyo Psicosocial: La recepción estética y la experiencia de visitar exposiciones artísticas” que explora la recepción estética y la experiencia de visitar exposiciones de arte con dos usuarias de un Centro de Apoyo Psicosocial de Santos en São Paulo - Brasil. El presente artículo trata de una investigación de intervención que utilizó diarios de campo elaborados por la investigadora que acompañó a una de las usuarias participantes a dos exposiciones artísticas. Para el análisis, fueron establecidos los siguientes analizadores: ¿A quién sirve el arte del museo? y Recepción Estética: una experiencia única. Aunque las exposiciones pretenden afectar al público, la recepción estética se produce de manera única para cada sujeto según sus historias de vida, experiencias, conocimientos, entre otros. Este artículo explica algunos de los efectos de esta recepción estética, por parte de una de las usuarias participantes de la investigación a partir del contacto con las artes, que se realizó a través de aproximaciones con su cotidianidad y sus vivencias, produciendo sensaciones y encuentros.

    Abstract in English:

    Abstract This article presents results of the research titled “Life Narratives of Users of the Psychosocial Support Center: The aesthetic reception and the experience of visiting artistic exhibitions” that explores the aesthetic reception and the experience of visiting two art exhibitions of an user of a Center of Psychosocial Support of Santos. An intervention research that used field diaries prepared by the researcher who accompanied one of the user participants to two artistic exhibitions. For analysis, the following analyzers were built: Who does the art of the museum serve? and Aesthetic Reception: a unique experience. Although the exhibitions aim to cause an impression on the audience, the aesthetic reception is produced in a unique way for each subject according to their life stories, experiences, knowledge, among others. This article explains some of the effects of this aesthetic reception, by one of the users participating in the research driven by the contact with arts, which was made by approximations with her daily life and her experiences producing sensations and encounters.
  • Refugee’s life and work: image as experience of the look from a painting by Escher Artigos

    Scherer, Laura Alves; Grisci, Carmem Ligia Iochins

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Vida e trabalho no percurso de refugiado estão entre os mais recentes desafios contemporâneos que instigam o olhar e o pesquisar. A fim de potencializar a discussão, julgou-se pertinente atentar para a experiência do olhar frente à imagem. Tomou-se a xilogravura Dia e Noite, arte de Maurits Cornelius Escher, que alude ao movimento migratório de pássaros, por também ela provocar o olhar dadas as características que o artista lhe imprime. Como base teórica condutora da discussão, tomaram-se os conceitos de espaço liso e estriado, de Deleuze e Guattari, imbricados em referencial relativo à situação de refugiado. A conversa entre imagem e teoria ampliou o olhar para além das questões burocráticas, jurídicas e estatísticas, frequentemente associadas aos estudos acerca de refugiado, e permitiu apontar relações de continuidade e coexistência em seus modos de viver e trabalhar. Entende-se que, ao provocar a experiência do olhar, a imagem pode ser capturada, recortada, reduzida, ampliada, torcida, num esforço de sentido não necessariamente óbvio.

    Abstract in Spanish:

    Resumen La vida y el trabajo en el curso de la vida de los refugiados son algunos de los retos contemporáneos más recientes que instigan la mirada y la investigación. Para mejorar el debate, se consideró pertinente centrarse en la experiencia de mirar la imagen. Se tomó la xilografía Día y Noche, obra de Maurits Cornelius Escher, que alude al movimiento migratorio de las aves, ya que también provoca la mirada dadas las características que el artista le imprime. Los conceptos de espacio liso y estriado, de Deleuze y Guattari, se utilizaron como base teórica para la discusión. La conversación entre la imagen y la teoría amplió la mirada más allá de las cuestiones burocráticas, legales y estadísticas que suelen asociarse a los estudios sobre los refugiados, y nos permitió señalar relaciones de continuidad y convivencia en sus formas de vivir y trabajar. Se entiende que al provocar la experiencia de la mirada, la imagen puede ser capturada, recortada, reducida, ampliada, retorcida, en un esfuerzo por dar un sentido que no es necesariamente obvio.

    Abstract in English:

    Abstract Life and work on the refugee journey are among the latest contemporary challenges that instigate to look and to research. In order to enhance the discussion, it was considered pertinent to pay attention to the experience of looking at the image. We took the woodcut Day and Night, art by Maurits Cornelius Escher, which alludes to the migratory movement of birds, because it also provokes the look, given the characteristics that the artist imprints on it. The concepts of smooth and striated space, by Deleuze and Guattari, imbricated in a reference regarding the refugee situation, were taken as the theoretical basis for the discussion. The conversation between image and theory broadened the look beyond bureaucratic, legal and statistical issues, often associated with studies about refugees and allowed pointing out relationships of continuity and coexistence in their ways of living and working. It is understood that, by provoking the experience of the look, the image can be captured, cut, reduced, enlarged, twisted, in an effort of meaning not necessarily obvious.
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