Galáxia (São Paulo), Issue: 30, Published: 2015
  • The road to sustainable creativity: mobile autonomy beyond auto-mobility Articles

    Gielen, Pascal

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Como os artistas podem permanecer autônomos e manter viva sua criatividade na sociedade contemporânea? Neste artigo afirmamos que o modelo individual do artista burguês não é mais suficiente para se fazer arte autônoma e para ser criativo a longo prazo. Se os artistas desejam permanecer móveis e autônomos, precisam construir estruturas organizacionais coletivas, que são chamadas de "caravanas viajantes". Nas mudanças históricas paralelas entre 1970 e 2000, do liberalismo ao neoliberalismo, do fordismo ao pós-fordismo e da arte moderna para a contemporânea, os artistas precisam construir seu próprio biótopo artístico se quiserem fazer seu trabalho sem interferência governamental (subsídios) e soluções de mercado. O cooperativo pode ser visto como um modelo interessante para desenvolver tal 'autonomia móvel'.

    Abstract in English:

    Abstract How can artists stay autonomous, and keep their creativity alive in the contemporary society? In this paper is stated that the individual bourgeois model of the artist is not sufficient any more to make autonomous art and to stay creative on the long run. If artists want to stay mobile and autonomous they need to build collective organizational structures, which are called 'traveling caravan'. In the parallel historical shifts between 1970 and 2000 from liberalism to neo-liberalism, from Fordism to post-Fordism and from modern to contemporary art, artists need to build up their own artistic biotope if they need to make their work without governmental interference (subsidizes) and free market solutions. The cooperative can be seen as an interesting model to develop such a 'mobile autonomy'.
  • Luxe et virtualité: le vertige du contrôle Articles

    Effa, Didier Tsala

    Abstract in French:

    Résumé Alors que la communication des marques de luxe a été dotée depuis toujours de supports spécifiques (boutiques particulières, pages de magazines spécifiques, codes publicitaires propres) à l'écart d'autres supports médiatiques plus génériques, cette communication se doit désormais de se définir aussi ses nouveaux codes, pour construire sa spécificité dans les nouveaux supports virtuels, à commencer par sa présence sur internet. Avec la contrainte de son exclusivité, à savoir, éviter la banalité, cultiver son exception. Non pas qu'il faille inventer de nouveaux contenus, «le luxe c'est le luxe» dira-t-on, mais à l'évidence, il s'agit de s'approprier autrement cet espace dans sa particularité, de manière à dire toujours le luxe sans confusion. Un paradoxe. La problématique qui s'ensuit à l'évidence est celle de la préservation d'un statut. Face à une telle nécessité de réorganisations, face aux nouvelles contraintes, de quelle manière les marques de luxe opèrent-elles pour maintenir leur essence? Selon quelles modalités? Notre travail, en partant de différents sites de marques luxe (mode et accessoires, joaillerie, horlogerie), est de mettre en avant le vertige du contrôle comme le cœur de la stratégie de ces marques.

    Abstract in English:

    Abstract The communication of luxury brands had once counted on specific media (special shops, specific pages of magazines, its own advertising codes) distant from other more generic media vehicles, but nowadays such communication must define its new codes, in order to build its specificity in the new virtual media, starting with its presence on the internet, with the constraint of its exclusivity, i.e., to avoid banality and cultivate its exception. Not that we should invent new content, "the luxury is the luxury," one could say, but obviously it is about the appropriation of this space in its particularity, so it can convey luxury without confusion. A paradox. The problem that follows this evidence is that of the preservation of a status. Facing such a need for reorganization, given the new constraints, how do the luxury brands operate to maintain their essence? According to what modalities? Our research, based on various luxury brand websites (fashion and accessories, jewelry, watchmaking), is to highlight the vertigo of controlling as the heart of the strategy of these brands.
  • Regimes of interaction in music video: The Wilderness Downtown's interactive experience Articles

    Médola, Ana Sílvia Lopes; Caldas, Carlos Henrique Sabino

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo analisa o videoclipe dentro do contexto de convergência midiática, em que os recursos de produção presentes nos diferentes dispositivos de comunicação infoeletrônicos agem no processo de constituição de sua linguagem, criando experiências inovadoras nos modos de fruição e nas realidades de consumo. Estruturados sobre as relações interativas possibilitadas pelas tecnologias digitais das mídias contemporâneas, pretende-se demonstrar como as estratégias enunciativas constituem um dos principais mecanismos de discursivização na configuração dos novos formatos de videoclipes. Nesta perspectiva, realizar-se-á a análise da experiência de videoclipe interativo desenvolvida pelo diretor Chris Milk, "The Wilderness Downtown", a partir do arcabouço teórico-metodológico da sociossemiótica, em especial os regimes de interação.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyzes the videoclip within the context of media convergence, where the production resources available in different infoelectronic communication devices may actuate in the constitution process of their language, creating innovative experiences in the ways of fruition and in the realities of consumption. By being structured on the interactive relationships made possible by digital technologies of contemporary media, we intend to demonstrate how the enunciative strategies are major discourse-making mechanisms in the configuration of the new music video formats. In this perspective, we will analyze the interactive music video experience developed by director Chris Milk, "The Wilderness Downtown", from the theoretical and methodological framework of sociosemiotics, especially the regimes of interaction.
  • A cultura cinematográfica nas exposições universais: modernidade e tradição na Paris de 19251 Articles

    Morettin, Eduardo Victorio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo pretende analisar a presença do cinema na Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes, realizada em Paris em 1925. Na década de 1920, consolidando-se como meio de comunicação de massa, ele passou a ser utilizado cada vez mais como "vitrine" em que a nação projetava as virtudes nacionais a serem celebradas em um cenário marcado pela corrida imperialista. Neste caso específico, os discursos da modernidade e da tradição conciliaram-se a fim de celebrar o caráter nacional francês dentro de um quadro marcado pela afirmação cultural do cinema.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyzes the participation of the cinema in Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes held in Paris in 1925. Since the 1920s, by establishing itself as a means of mass communication, cinema has served more and more as a "showcase" in which the nation could project national virtues to be celebrated in a scenario marked by the imperialist race. In this particular case, the discourses of modernity and tradition reconciled themselves to celebrate the French national character within a framework of growing cultural affirmation of the cinema.
  • Em torno de cena e da sequência: problemas de categorização Articles

    Suppia, Alfredo Luiz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Não existe consenso sobre o emprego dos termos "cena" e "sequência" na teoria e prática do roteiro cinematográfico. Para alguns, cena e sequência designam a mesma coisa: uma ação circunscrita a determinado tempo e lugar. Enquanto alguns autores explicam que uma sequência abarca uma ou mais cenas (FIELD, 1995; PARENT-ALTIER, 2004), outros adotam a lógica contrária: uma cena envolve uma ou mais sequências (MAMET, 2010; BRISELANCE e MORIN, 2011). Mas seria essa categorização de fato precisa e eficiente? Por que muitas vezes, informalmente ou não, diz-se "a cena do assalto" ou "a cena do banco", e noutras "a sequência do assalto" ou "a sequência do banco"? Para além de uma mera diferença de jargão, serão investigados aqui a precisão das categorias "cena" e "sequência", algo do histórico desses termos e seus usos correntes, no sentido de esclarecer dúvidas e controvérsias a respeito da unidade dramática no roteiro audiovisual, particularmente o roteiro cinematográfico.

    Abstract in English:

    Abstract There is no consensus regarding the use of terms like "scene" and "sequence" in the theory and practice of the screenplay. Sometimes, both words can designate the same thing, such as an action attached to a given place and time. Whereas some authors explain that a sequence encompasses one or more scenes (FIELD, 1995; PARENT-ALTIER, 2004), others adopt the opposite logic: a scene can encompass one or more sequences (MAMET, 2010; BRISELANCE and MORIN, 2011). But, then again, is this categorization really effective and precise? Why is it so usual at given times, in conversations about any given film, to hear the terms "the scene of the robbery", or "the bank scene", but also "the sequence of the robbery", or "the bank sequence"? Beyond a mere difference in terms of jargon (film vs. television), the categories "scene" and "sequence" will be thoroughly investigated in this paper, in order to clarify controversies concerning the dramatic unit in the screenplay.
  • Os procedimentos de controle e a resistência na prática jornalística1 Articles

    Marocco, Beatriz Alcaraz

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Uma coleção de entrevistas com jornalistas evidenciou um processo de autonomização na prática jornalística. Durante o jogo de perguntas e respostas, para surpreendê-los em suas ilusões sobre si e o jornalismo, construímos um aparelho teórico-metodológico que acionou as noções de consciência discursiva e os procedimentos de controle que afetam a prática (MAROCCO, 212a). Na análise enunciativa dos dados, que deu origem ao presente texto, localizamos no bojo de quatro figuras discursivas a tensão entre procedimentos de controle e resistência na prática jornalística.

    Abstract in English:

    Abstract A collection of interviews with journalists has put in evidence a process of autonomization in the journalistic practice. During the asking and answering game, in order to catch them in their illusions about themselves and the journalism, we have constructed a theoretical-methodological device that triggered the notions of discursive consciousness and of control procedures that affect the professional practice (MAROCCO, 212a). In the enunciative analysis of data, which gave birth to the present text, we have detected in the core of four discursive figures the tension between control procedures and the resistance in the journalistic practice.
  • The Israeli Palestine conflict as a journalistic event: some analyses of narratives from the newspaper Folha da Manhã(1936/1946) Articles

    Resende, Fernando Antônio; Rossignoli, Letícia

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo apresenta análises de narrativas do jornal Folha da Manhã (1936/1946) sobre o conflito Israel/Palestina. As discussões que o move gravitam em torno das relações de poder inscritas no conflito, buscando entender os modos que as narrativas jornalísticas encenam as lutas por hegemonias, dando a ver o processo de produção de sentidos no território palestino. Na medida em que o significante terrorismo, nestas narrativas do início do século XX, desliza e se cola nos sujeitos que interessam ao poder, o que se nota é a participação efetiva do jornalismo em processos nos quais estão imbricados as práticas e os gestos políticos, culturais e discursivos de inclusão e exclusão de sujeitos. Desse modo, ao entender o jornalismo como uma prática cultural discursiva, este artigo também se propõe a refletir sobre os modos de produção daquilo que se entende como acontecimento jornalístico.

    Abstract in English:

    Abstract This article presents some analyses of narratives from the newspaper Folha da Manhã (1936/1946) about the conflict between Israel and Palestine. The discussions it drives orbit around the power relations inscribed in the conflict, so to comprehend the ways journalistic narratives shed light on those disputes for hegemony, by showing the process of meaning production in the Palestinian territory. As the signifier "terrorism", in those narratives of the beginning of the 20th century, displaces and attaches itself to subjects who are interesting for those in power, it gets conspicuous the effective participation of the journalism in processes in which political, cultural and discursive gestures and practices of inclusion and exclusion of subjects are imbricated. Thus, by understanding journalism as a discursive social practice, this article also proposes a reflection on the ways of producing that we have perceived as a journalistic event.
  • Imaginários de uma outra diáspora: consumo, urbanidade e acontecimentos pós-periféricos1 Articles

    Rocha, Rose de Melo; Silva, Josimey Costa da; Pereira, Simone Luci

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este texto apresenta e discute alguns fenômenos que colaboram com a construção teórica do que denominamos "imaginários diaspóricos", sinalizadores de dinâmicas pós-periféricas e da circulação de fluxos culturais. A cena pós-periférica - que contextualiza fenômenos como os "rolezinhos", o "funk ostentação" ou os "pinta" natalenses - revela sujeitos de ação e de discurso capacitados a atuar em contextos fronteiriços.

    Abstract in English:

    Abstract This paper introduces and discusses some phenomena which collaborate with the theoretical construction hereby called "the diasporic imaginaries", signallers of post-peripheral dynamics and of cultural flow's circulation. The post-peripheral scenario, which gives room to phenomena like the "rolezinhos", "funk ostentação" and "pinta" in the city of Natal (RN), reveals subjects of action and speech who are capable of actuating among contexts of frontier.
  • Among unrevealed relations and affections in struggle: the presence of Também Somos Irmãos (1949) in Brazilian Cinema of the 1940-50 Articles

    Lapera, Pedro Vinicius Asterito

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo pretende analisar os modos pelos quais o filme Também Somos Irmãos (José Carlos Burle, 1949) apresentou seus personagens a partir das identidades étnico-raciais. Abordaremos também como os discursos sobre raça que circulavam socialmente à época foram apropriados na discussão proposta pela obra. Descrevemos resumidamente a ação do filme: dois irmãos negros criados em uma casa – cujo patriarca Requião era branco e racista – escolhem duas trajetórias contrapostas melodramaticamente. Enquanto Renato escolhe a carreira jurídica, Miro opta pela marginalidade como forma de contestação dos valores do "mundo dos brancos".

    Abstract in English:

    Abstract This article intends to analyze the ways in which the movie Também Somos Irmãos (José Carlos Burle, 1949) have introduced its characters and their ethnic, racial identities. We also explore how the discourse about race, which was socially valid at that time, has been reappropriated in the discussion proposed by the movie. Briefly, we can describe the plot of the movie: two Afro-Brazilian brothers were raised by a racist stepfather and they chose different paths melodramatically opposed.While Renato chose a juridical career, Miro preferred marginality as a way of contestation of "white values".
  • O Infiltrado: narrativas midiáticas e uma poética antropofágica 1 Articles

    Silva, Miriam Cristina Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com este trabalho objetiva-se discutir, a partir da comunicação e da cultura, aspectos da construção da série brasileira "O Infiltrado", especialmente no que se refere à imagem do narrador, Fred Melo Paiva, como um processo antropofágico de construção de linguagem, caracterizado pela troca cultural e pela ruptura dos cânones do gênero nas mídias. Utiliza-se como base o conceito de antropofagia, de Oswald de Andrade, entendido aqui como poética, ou seja, um modo de operação da linguagem. A discussão se articula, ainda, sob o olhar de pesquisadores das narrativas, entre os quais estão Walter Benjamin e Umberto Eco. Do ponto de vista empírico, a análise de alguns aspectos da série, vista como texto complexo, na concepção de Iuri Lotman, destaca a poética da antropofagia como possibilidade de reconfiguração dos produtos culturais e midiáticos, como um exercício de alteridade.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to discuss some construction aspects of the Brazilian TV series "O Infiltrado" from the communicative and cultural viewpoint, focusing mostly on the image of the narrator Fred Melo Paiva, as an anthropophagic process of language construction characterized by the cultural interchange and by the rupture of genre canons in media. We took as a basis the Oswald de Andrade's concept of anthropophagy, here understood as a poetics, i.e., as a way of operating the language. The discursive articulation comes from the gaze of specialists on narrative, such as Walter Benjamin and Umberto Eco. From the empirical point of view, the analysis of some aspects of the series, as a complex text according to Yuri Lotman, highlights the poetics of anthropophagy as a reconfiguration possibility for cultural and media products, as an exercise of otherness.
  • Notes on the dispositif in contemporary documentary Articles

    Rodrigues, Laécio Ricardo de Aquino

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O trabalho investiga a potência do dispositivo enquanto estratégia criativa e política no documentário contemporâneo, adotando como recorte três filmes brasileiros recentes (Pacific, Rua de mão dupla e Câmara escura). Na análise, destacamos a vitalidade estética de cada obra - como elas enfrentam e sugerem alternativas para questões relevantes na prática documentária -, os pontos de convergência e distanciamento entre as produções, bem como as performances instigadas nos personagens pelo "efeito-câmera": condutas ambivalentes que oscilam entre o crescente anseio de exposição e o desejo de restabelecimento da intimidade. O percurso analítico parte de uma revisão do conceito de dispositivo para, em seguida, mensurar sua aplicação e resultado em cada filme.

    Abstract in English:

    Abstract This paper investigates the power of the "dispositif" as a creative and political strategy in contemporary documentary, adopting as object three recent Brazilian movies (Pacific, Rua de mão dupla e Câmara escura). In the analysis, we highlight their aesthetic vitality - the way they confront and suggest alternatives to important problems in documentary tradition -, their points of convergence and divergence, as well as the performances instigated by "the camera effect" in each of them: ambivalent performances that fluctuate between the growing need of exposure and the strong desire of restoring intimacy. Our analytical course starts with a theoretical review of the concept of "dispositif", followed by a study of its application and results in each movie stated.
  • Os framings da violência sexual infanto-juvenil em webnotícias: estudo de caso no G1 e Folha.com Articles

    Ferreira, Giovandro Marcus; Silva, Dayanne Pereira da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo tem como objetivo fazer uma análise pelo viés de framings para verificar como ocorre a cobertura noticiosa da violência sexual infanto-juvenil no G1 e Folha.com, no período de 2009 a 2011. A pesquisa tem como hipótese inicial que as notícias factuais sobre o tema não apresentam uma contextualização necessária para a compreensão do fenômeno violência sexual infanto-juvenil enquanto acontecimento noticioso. As webnotícias são analisadas de forma quantitativa e qualitativa e segmentadas nos tipos de framing (de conflito, responsabilidade, interesse humano, consequências econômicas e moralidade) propostos por Semetko e Valkenburg (2000). Os resultados revelam que a temática é recorrente nos sites analisados através do viés factual; no entanto, o viés do acontecimento noticioso preventivo, conceitual e estatístico é ainda pouco explorado.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to examine, through framing bias, the news coverage of sexual violence against children and adolescents in G1 and Folha.com, in the period of 2009 to 2011. The research assumes the initial hypothesis that the factual news on the theme does not present a necessary contextualization for the understanding of the phenomenon of sexual violence against children and adolescents, as event news. The webnews are quantitatively and qualitatively analyzed and segmented in types of framing (conflict, responsibility, human interest, economic consequences and ethics) proposed by Semetko and Valkenburg (2000). The results show that the theme is recurrent in sites analyzed through factual bias, but the preventive, conceptual, statistical bias of the news event is still little explored.
  • #Rolezinhos: Análise de redes sociais e construção de sentidos no discurso de tuiteiros acerca do #Protestodos Pintas em Natal (RN) Articles

    Coelho, Maria das Graças Pinto; Lemos, Daniel Dantas

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo apresenta resultados alcançados por pesquisa desenvolvida a partir da análise das manifestações no Twitter acerca do #ProtestodosPintas, ocorrido em Natal (RN) em 21 dezembro de 2013. A pesquisa constatou que os sentidos construídos nas redes sociais da Internet acerca do #ProtestodosPintas foram negativos, com a rede se articulando em torno dos perfis @tribunadonorte e @BlogdoBG. As interações nas redes sociais analisadas acerca do #ProtestodosPintas se deram estimulando um imaginário social sem identidade política em que o desejo de reconhecimento dos jovens das classes populares foi classificado como expressão de violência e de barbárie. Os 340 tweets coletados foram analisados a partir das ferramentas propostas pelas teorias de análise de redes sociais assim como os enunciados, que foram analisados a partir dos pressupostos da análise do discurso.

    Abstract in English:

    Abstract This paper conveys the outputs of a research developed from the analysis of Twitter's utterances about #ProtestodosPintas, that took place in the city of Natal (RN) in December 21st, 2013. We found out that the meanings constructed in the digital social networks about #ProtestodosPintas were negative, since the network has hung around two profiles, namely @tribunadonorte and @BlogdoBG. The social network interactions under analysis occurred by stimulating a retrograde social imaginary, when the youngsters’ desires for acknowledgment were typified as an expression of violence and barbarity. The 340 tweets here collected were analyzed according to the tools proposed by social network analytical theories, as well as the utterances, based on the discourse analysis presuppositions.
  • Wi-fi na Floresta Negra Reviews

    Bueno, Vinicius Prates da Fonseca

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esta resenha apresenta o livro Heidegger and the Media, dos autores David J. Gunkel e Paul A. Taylor, publicado em inglês pela editora Polity Press. O objetivo é oferecer aos leitores uma visão crítica sobre os principais pontos tratados na obra. O livro, dividido em quatro capítulos, além de introdução e conclusão, busca num primeiro momento abordar a importância do pensamento heideggeriano para o campo midiático; passa em seguida aos problemas conceituais da "verdade" e do "objeto" nos termos propostos pelo filósofo alemão; termina considerando a influência que a obra de Heidegger teve sobre os mais devotados pensadores da mídia, a exemplo de Mcluhan.

    Abstract in English:

    Abstract This review presents the book Heidegger and the Media, by David J. Gunkel and Paul A. Taylor. It offers to the readers a critical analysis about the main points covered by the authors. The book is organized in four chapters, besides an introduction and a conclusion. In the beginning, it approaches the relevance of Heideggerian thought for the media field. Then, it faces the problems concerning the 'truth' and the 'object' according to the terms proposed by the German philosopher. Finally, the book epitomizes the influence of Heidegger's works over thinkers more devoted to media studies as Mcluhan.
  • Sobre a urgência do pensamento de Michel Foucault Reviews

    Trento, Francisco Beltrame

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Em Introdução à analítica do poder de Michel Foucault, João Paulo Ayub procura mostrar como o conceito de poder perpassa quase toda a produção bibliográfica do filósofo francês, indo da fase arqueológica e dos estudos sobre as discursividades, às genealogias e aos complexos dispositivos de poder, que sempre estão articulados em redes e não estáticos como se queriam as teorias que viam o Estado e as instituições como "detentoras" do poder. Em uma última fase, encerrada precocemente, Foucault deu início aos estudos sobre os processos de subjetivação, em um retorno à ética grega, discutindo como os indivíduos agem sobre si mesmos através de um "cuidado de si". Ayub ainda destrincha algumas das principais críticas ao método foucaultiano, em especial àquelas feitas por Jürgen Habermas e João Guilherme Merquior.

    Abstract in English:

    Abstract In Introdução à analítica de poder de Michel Foucault, João Paulo Ayub aims to explain how the Foucaultian concept of power trespasses almost all of his bibliographic production, since his initial archeological and discursive studies, passing through his genealogical method and the composition of complex apparatuses of power, always articulated in non-static networks. In his last and early interrupted studies, Foucault started investigations about the subjectivization processes, returning to some aspects of the Greek ethics, discussing how individuals can act upon themselves through a “care of the self”. Ayub also analyzes some of the most famous critiques of Foucault’s work, made by the German philosopher Jürgen Habermas and in Brazil by João Guilherme Merquior.
  • A crise do capitalismo como crise de subjetividade Reviews

    Pires, Eduardo Weinhardt

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Em Signos, Máquinas, Subjetividades, Maurizio Lazzarato busca um novo entendimento do funcionamento do capitalismo e da crise pela qual este passa, acusando a maioria dos autores da teoria crítica contemporânea que se dedicaram ao tema de reféns de uma visão "logocêntrica". O autor recupera ideias de Guattari para explicar o capitalismo neoliberal, com base em processos de subjetivação que se dão no cruzamento de processos de sujeição social e servidão maquínica, concluindo que a crise atual é, portanto, uma crise de subjetividade.

    Abstract in English:

    Abstract In Signs, Machines, Subjectivities, Maurizio Lazzarato seeks a new understanding on how capitalism works and the crisis it is going through, accusing most of authors from the contemporary critical theory of being restrained to a logocentric view. He recovers some of Guattari's ideas to explain neoliberal capitalism based on the crossing between social subjection and machine enslavement, and points out that the current crisis is, therefore, a crisis in subjectivity.
  • Outras topografias da memória Reviews

    Seliprandy, Fernando

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O livro de Patrizia Violi trata de espaços ligados a memórias traumáticas. A abordagem se dá tanto em termos teóricos como pelo estudo de casos específicos no Camboja, na China, no Chile, na Argentina e na Itália. Museus, parques, centros culturais ou instalações artísticas são encarados como objetos carregados de sentidos que vão muito além do vínculo indicial entre lugar traumático e memória.

    Abstract in English:

    Abstract Patrizia Violi’s book discusses the reinterpretation of spaces connected to traumatic memories. The approach is both theoretical and analytical of specific cases in Cambodia, China, Chile, Argentina, and Italy. Museums, parks, cultural complexes or art installations are regarded as objects bearing meanings far beyond the indexical link that exists between the traumatic site and the memory.
  • A gravidade da imagem: arte e memória na contemporaneidadea Reviews

    Sousa, Adriano Carvalho Araújo e

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo pretende analisar a presença do cinema na Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes, realizada em Paris em 1925. Na década de 1920, consolidando-se como meio de comunicação de massa, ele passou a ser utilizado cada vez mais como "vitrine" em que a nação projetava as virtudes nacionais a serem celebradas em um cenário marcado pela corrida imperialista. Neste caso específico, os discursos da modernidade e da tradição conciliaram-se a fim de celebrar o caráter nacional francês dentro de um quadro marcado pela afirmação cultural do cinema.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyzes the participation of the cinema in Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes held in Paris in 1925. Since the 1920s, by establishing itself as a means of mass communication, cinema has served more and more as a "showcase" in which the nation could project national virtues to be celebrated in a scenario marked by the imperialist race. In this particular case, the discourses of modernity and tradition reconciled themselves to celebrate the French national character within a framework of growing cultural affirmation of the cinema.
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