Galáxia (São Paulo), Issue: 32, Published: 2016
  • O fundamento estrutural do pensamento de Umberto Eco Articles

    Nöth, Winfried

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Uma análise detalhada apresenta o método argumentativo a contrario, característico do artigo "Existe a contracultura?", de Umberto Eco, como paradigmático do princípio estruturalista da constituição do sentido por meio de oposições semânticas. O artigo argumenta que muitos dos escritos de Eco podem ser lidos como aplicações do princípio estruturalista de que apenas diferenças ou oposições carregam significação. A evidência do modo como o pensamento de Eco está sob o encanto do princípio das oposições e da dialética da presença e da ausência é apresentada através do levantamento dos escritos gerais de Eco e também da inspeção das obras A estrutura ausente e Semiótica e filosofia da linguagem. Além disso, o artigo revela que o pensamento de Eco é igualmente atraído tanto por processos nos quais oposições anulam ou dissolvem a si próprias quanto pela crítica pós-estruturalista do pensamento estruturalista.

    Abstract in English:

    Abstract A detailed analysis presents the method of arguing a contrario in Umberto Eco's paper "Does counterculture exist?" as paradigmatic of the structuralist principle of meaning constitution by semantic opposition. The paper argues that many of Eco's writings can be read as applications of the structuralist principle that only differences or opposites carry signification. Evidence of the way in which Eco's thought is under the spell of the principle of opposition and the dialectics of presence and absence is given from a general survey of Eco's writings as well as from La struttura assente and Semiotics and the Philosophy of Language. Furthermore, the paper reveals that Eco's thought is equally attracted by processes in which oppositions annul or dissolve themselves as well as by the poststructuralist critique of structuralist thought.
  • Pensar la materialidad de los afectos con Giordano Bruno1 Articles

    Bulo, Valentina

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este ensayo se propone hacer una lectura del texto "De los vínculos en general" de Giordano Bruno a partir de su propia reelaboración de la idea de materia y en vistas al planteamiento actual de la afectividad. No buscamos hacer una lectura historiográfica de Bruno sino más bien nos esforzamos en traer su filosofía para replantearla desde nuestras actuales problemáticas. Para esto partiremos describiendo algunos rasgos relevantes de la idea de materia en Giordano Bruno para luego desde allí acercarnos a su teoría general de los vínculos. Finalmente realizaremos algunas consideraciones de la afectividad a partir de los vínculos brunianos.

    Abstract in English:

    Abstract This essay proposes a reading of Giordano Bruno's "A General Account of Bonding", starting from his own re-elaboration of the idea of matter in light of the current approach of emotion. We do not intend to carry out a reading of Bruno from the historiographical point of view, but to strive to bring his philosophy in order to reformulate it according to our current predicament. So as to achieve this goal, we will begin describing some relevant features of the idea of matter in Giordano Bruno in order to be able to attain a closer view of his general theory of bonding. Finally, we will analyze some considerations of affectivity starting from Brunian bondings.
  • Dispositivo midiático de participação nas interações transmídias: explorando o conceito a partir das ações da Rede Globo no seriado Malhação1 Articles

    Fechine, Yvana; Moreira, Diego Gouveia

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A transmidiação é um modelo de produção orientado pela distribuição em distintas mídias e plataformas tecnológicas de conteúdos associados entre si e cuja articulação depende do engajamento proposto ao consumidor. As ações transmídias dependem da disposição do público para, de um lado, buscar e correlacionar os conteúdos midiáticos e, de outro, comentar, compartilhar e intervir diretamente nos produtos ofertados em diferentes plataformas. A participação proposta pelo projeto transmídia precisa, no entanto, estar alinhada com determinados objetivos comunicativos e corporativos. Para que suas estratégias tenham êxito, os produtores transmídias buscam influenciar o público e manter algum tipo de controle sobre o universo interacional acionado pelo projeto. Os mecanismos de controle, o "gerenciamento" das colaborações e intervenções do público, o "governo" das condutas pressupõem a configuração de um dispositivo midiático de participação, cujo conceito pretendemos aqui explorar.

    Abstract in English:

    Abstract Transmedia is a production model oriented by associated content distribution through several media and technological platforms, whose articulation depends on the engagement proposed to the consumer. On one hand, transmedia actions follow the audience inclination to correlate media content and, on the other, to comment, share and interfere directly on the products offered in different platforms. This participation demands, however, being aligned with certain corporate, communicative targets. In order to succeed, transmedia producers aim to induce the audience and keep some sort of control over the interactional universe triggered by the project. The controlling mechanisms, the "management" of audience's collaboration and interferences, and the "government" of manners presuppose a participatory media device setting, which is the concept this paper intends to explore.
  • Mas afinal, o que sobrou do cinema? A querela dos dispositivos e o eterno retorno do fim. Articles

    Ramos, Fernão Pessoa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O que o filme faz que outras imagens móveis não fazem, quando não são filmes, é fechar-se em copas sobre a duração. Oferece ao espectador um jogo jogado. O filme é uma espécie de tanquinho que bate a matéria do tempo para poder fruí-la torcida, com emoção. Pois um filme, como uma sinfonia, passa em direção a um final que já está dado a cada instante, a cada plano. Final que existe nele e não é só 'happy end'. É sua arte de ser pela duração - à diferença de uma pintura ou foto na parede. Por isso, o cinema pendurado, ou instalado, não é filme e deixa de ser cinema. É o filme que faz variar o dispositivo e não o inverso. A querela sobre o que 'restou' do cinema tem no âmago suas 'mortes' e esta espécie de grande Leviatã que é o 'cinema expandido'.

    Abstract in English:

    Abstract What film does have, and other mobile pictures do not (when they are not movies), is the capacity to close itself to duration. It gives its viewers a previously played game. The film is a kind of washing machine that shakes and flips the time, twisting it up and down, turning it to fruition, with emotion aiding. Film, like a symphony, must pass toward an end (a 'happy' end, says de word) that is already there, in the very start, in every plan. An end we find in the heart of its art - unlike a painting or a photo on the wall. Therefore, when we hang a film, or make it an installation, we can have whatever we want, but not film and no longer cinema. The film creates "dispositif " and not the reverse. The quarrel about what is 'left' from cinema has its heart the regressing deaths and this sort of great Leviathan that is the expanded cinema.
  • Desafios éticos e políticos no vídeo Vida Estelita, subjetividades políticas em devir1 Articles

    Melo, Cristina Teixeira Vieira de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Vida Estelita é um registro memorialístico da ocupação do Cais José Estelita, em Recife, em meados de 2014. Os entrevistados falam não apenas da luta pelo terreno, mas do desejo de novas formas de vida. Os realizadores excluíram da edição final trechos dos depoimentos em que os jovens, ao confrontarem a ordem estabelecida, se expunham mais fortemente. Neste contexto, Vida Estelita reabre a discussão sobre a ética no documentário: como representar o outro? Como fazê-lo de maneira a não diminuir a sua potência? Como não camuflar as formas de vida em luta? Esses dilemas éticos acentuam-se no caso de um cinema militante em que "o filme que se queria fazer se contrapõe aquele que deveria ser feito".

    Abstract in English:

    Abstract Vida Estelita is a memorialist record of the Cais José Estelita occupation in 2014, which took place in the city of Recife, Pernambuco. The interviewees talk not only about the fight for the territory but also about their desire for new forms of life. The filmmakers have edited to the final cut some youngsters' testimonies actively exposing themselves when confronted with the established order. In this context, Vida Estelita reopens the discussion on ethics in the documentary: how to depict other people? How is it possible to do that without diminishing their potentials? How to not camouflage those struggling forms of life? These ethical dilemmas grow bigger in the case of militant cinema in which "the film wanted to be done opposes that one that should be done".
  • Ressonâncias entre cinema, cantos e corpos no filme As Hipermulheres1 Articles

    Belisário, Bernard

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, propomos uma análise do documentário brasileiro As Hipermulheres (2011) a fim de descrever o modo como os cantos rituais participam da mise-en-scène dos sujeitos filmados e da própria câmera. O filme aborda a realização do Jamugikumalu, o grande ritual feminino do Alto Xingu. Indispensáveis para a realização do cerimonial, os cantos aparecem no filme como motor de muitas das performances filmadas. Buscamos então na sua mise-en-scène documentária as relações entre a forma sonoro-musical dos cantos, os corpos dos sujeitos em cena e os movimentos da câmera em cena.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyzes the Brazilian documentary The Hyperwomen (2011) to describe the way the ritual chants take part in the setting of the persons filmed, as well as the camera itself. The film approaches the making of Jamugikumalu, the great female ritual at Alto Xingu. The chants, indispensable to the solemn liturgy, come up with the film as a mover of many registered performances. This text searches on the documented setting for those possible relations existing among the chants' sonorous-musical form, the bodies of the persons on focus, and the movements of the camera while recording.
  • A experiência do homem comum na fotografia de rua contemporânea Articles

    Carvalho, Victa de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A experiência do homem comum ressurge na fotografia contemporânea através de um renovado interesse pelo cotidiano das ruas das cidades. Recentemente, uma nova geração de fotógrafos volta-se para o cotidiano do homem comum, interrogando, através de suas novas figurações, o próprio papel da fotografia como registro e como arte. Interessa-nos pensar de que modo as fotografias de rua feitas por Philip Lorca diCorcia em StreetWorks (1993-1998) e Heads (1999-2001) podem refletir alguns dos desafios que a fotografia contemporânea propõe no campo da arte.

    Abstract in English:

    Abstract The experience of the common man resurfaces in contemporary photography through a renewed interest in the daily life of the city streets. Recently, a new generation of photographers is turning back to the common man's everyday life questioning, through its new figurations, the proper role of photography as a record and as art. We are interested in thinking how Philip Lorca diCorcia's street photos, which are present in StreetWorks (1993-1998) and Heads (1999-2001), may reflect some of the challenges that contemporary photography proposes in the field of art.
  • Mise-en-film da fotografia em três documentários brasileiros Articles

    Vale, Glaura Cardoso

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo busca analisar, em três filmes da cinematografia brasileira recente, os modos como a fotografia, entendida como dispositivo de rememoração, é colocada em cena, compreendendo-a como rastro da presença de algo que já se tornou ausente. Pretende-se discutir como, ao solicitar imagens retiradas dos "álbuns de família", corrobora-se a construção de narrativas que dão a ver a biografia de homens e mulheres comuns, reais ou imaginados pelo documentário. Verificar, em metodologias distintas, o exercício político e estético do fazer cinematográfico que expõe as fragilidades e possíveis frustrações na reconstrução de algo longínquo (do ponto de vista do personagem) e desconhecido (do ponto de vista dos autores), por mais presente materialmente que esteja a imagem no ato da rememoração.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyzes the ways the photography (as a remembering device) is put into play in three recent movies of Brazilian cinema, understanding it as a trace of the presence of something that has already become absent. The aim is to discuss how images taken from family albums can support the narrative construction that unfolds the life of ordinary men and women, either realistic or imagined by the documentary. Moreover, based on different methodologies, this paper examines the political and aesthetical exercise of a film-making. This analysis exposes the weaknesses and possible frustrations in the reconstruction of the remote (the character's point of view) and the unknown (the authors' point of view), even if the image in the act of remembrance is materially present.
  • Jogando com a perspectiva: a profanação do controle do acesso aos cenários de conflito durante a Guerra do Iraque Articles

    Valle, Flávio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A cobertura fotojornalística da Guerra do Iraque (2003-11) foi marcada pela incorporação de profissionais da imprensa a unidades militares. Se, por um lado, esta prática oferecia aos repórteres condições para desempenharem suas atividades, por outro, restringia sua liberdade de ação. Neste ensaio, propomos observar a constituição deste dispositivo de controle do acesso dos fotojornalistas aos cenários de conflito. Nos dedicaremos, em particular, à reflexão sobre a maneira como o fotógrafo Benjamin Lowy, por meio do jogo com sua perspectiva e a dos soldados, o profana.

    Abstract in English:

    Abstract The embedding of media professionals in military units marked the photojournalistic coverage of Iraq War (2003-11). On the one hand, this practice offered reporters the conditions to perform their activities; on the other, it restricted their freedom of action. In this paper, we propose to observe this device's constitution to control the access of photojournalists inside the conflict scenarios. We will discuss, in particular, the way the photographer Benjamin Lowy performs a profanation of it by playing both with his perspective and that one of the soldiers.
  • Um discurso da Belle Époque: moda e modo de vida na revista Illustração Pelotense Articles

    Oliveira, Ana Claudia de; Marroni, Fabiane Villela

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo tem como objetivo a análise da revista Illustração Pelotense, que circulou na cidade de Pelotas, localizada no extremo sul do Rio Grande do Sul, no início do século XX, período compreendido como sua Belle Époque. Tendo como base teórica e metodológica a semiótica discursiva, pretende-se recuperar os valores e o modo de vida da sociedade pelotense dessa época, a partir das capas, dos anúncios e das crônicas veiculadas por essa revista. Por ser um objeto que articula diferentes linguagens, buscou-se, também, como aporte teórico, correntes vinculadas à semiótica discursiva, como a do visual e a das mudanças. Dos desejos individuais à consagração pública, a assimilação de outros valores é incorporada à cidade e mostrada através da mídia impressa.

    Abstract in English:

    Abstract This article analyzes the magazine Illustração Pelotense, which circulated in the city of Pelotas, Rio Grande do Sul, in the beginning of the 20th century, a span known as its Belle Époque. It intends to bring back the values and the lifestyle of the Pelotas' society, depicted in the covers, adverts and chronicles conveyed by the magazine, based on the theoretical and methodological aspects of the discursive semiotics. Since its object articulates different languages, this text also seeks as theoretical support some trends linked to discursive semiotics, such as the visual and the changing ones. From the personal desires to the public consecration, the absorption of other values is embedded in the city and displayed through the press.
  • Compre, leia, siga e rejuvenesça! Sobre os sentidos movimentados e construídos por Veja acerca da velhice ao longo de sua história (1968-2014) Articles

    Kuschick, Christa Liselote Berger Ramos; Machado, Felipe Viero Kolinski

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com base em 2406 edições de Veja (1968-2014), o objetivo do presente trabalho é perceber quais sentidos acerca da velhice (tomada como categoria biológica e discursivamente produzida) são movimentados e construídos pela revista. Mediante pesquisa e inspiração na Análise de Discurso francesa, foram localizados 112 textos abordando o tema e, então, foram coletadas 233 sequências discursivas, permitindo perceber duas Formações Discursivas. De uma forma hegemônica, foi possível observar a consolidação de um discurso que considera a juventude como um valor a ser conquistado, mantido, e a velhice como resultado da inaptidão de cada um. Para Veja, ser jovem seria uma responsabilidade dos leitores, que, ao seguirem suas dicas semanalmente, não envelheceriam.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to grasp the mobilized and built meanings on aging, herein assumed as either a biological category or as a discursively constructed one, and published in 2406 issues of the weekly Veja since 1968 to 2014. From this total, 112 reports have been detected, out of which 233 speech sequences have been selected, based on the French discourse analysis frames that allow us to understand both discursive formations. Hegemonically speaking, it has been possible to observe a discourse consolidation that considers youth as a value to be conquered and kept still, and aging, on the contrary, as a result of one's inability. According to Veja, being young is under the readers' responsibility, who will never get old if they follow its instructions.
  • O conceito de ideologia na teoria do jornalismo de Adelmo Genro Filho Articles

    Pontes, Felipe Simão

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Parte-se da exegese ontometodológica de "O Segredo da Pirâmide: para uma teoria marxista do jornalismo" e de outros ensaios de Adelmo Genro Filho para compreender sua concepção de ideologia, procedimento que julgamos incontornável para entender sua definição do jornalismo como forma de conhecimento. Genro Filho trabalha com três atribuições ao termo ideologia: a crítica à ideologia da objetividade jornalística; a crítica às teorias que consideram o jornalismo exclusivamente como aparelho ideológico de classe; e a possibilidade de o jornalismo ser feito para uma ideologia do proletariado. Identificamos que a concepção de ideologia de Genro Filho é similar à de Gyorgy Lukács, manifesta em "O Ideal e a Ideologia", capítulo de "Para uma Ontologia do Ser Social II". A análise proposta permite a discussão do jornalismo como conhecimento e ideologia, o que revela pertinência frente à crise simbólica do jornalismo tradicional.

    Abstract in English:

    Abstract This paper introduces Adelmo Genro Filho's concept of ideology, as well as his definition of journalism as a form of knowledge, based on an onto-methodological exegesis of his essay The pyramid secret: towards a Marxist theory of journalism. He talks about three attributes to the term ideology: a criticism of the ideology of journalistic objectivity; a criticism of theories considering journalism exclusively as a class ideological device; and the possibility of a journalism made to a proletarian ideology. Genro Filho's concept of ideology comes up to be similar to that of György Lukács, as written in "The ideal and the ideology" (Ontology of social being II). This analysis proposes to discuss the journalism both as knowledge and ideology, which seems suitable to face the symbolic crises of traditional journalism.
  • 100 anos de Atlantida: continente de letras de Brasil e Portugal Articles

    Medeiros, Gutemberg

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente trabalho visa estabelecer uma análise de um dos mais arrojados empreendimentos editoriais verificados no início da implantação do moderno jornalismo informativo de matrizes norte-americana e francesa. A revista "Atlantida: mensario artistico, literario e social para Portugal e Brazil" foi um projeto editado por dois entre os principais jornalistas de ambos os países, João do Rio e João de Barros (1915 a 1920), sob o patrocínio dos respectivos governos. Este texto levanta elementos da história da imprensa e da cultura e dos meios de comunicação do início do século XX. Nesse período, como o jornalismo diário dá uma guinada priorizando o aspecto mais informativo, as revistas emergem como espaço também dedicado a veicular opinião e outros objetos. Como experiência e inovação metodológicas, da historiografia nacional e internacional especificamente na história da imprensa, história da cultura e dos meios de comunicação se inter-relacionam. A revista se insere em profunda discussão sobre a identidade nacional brasileira, especialmente em resposta ao antilusitanismo crescente que alcança clímax em 1922. Para tanto, descrevemos elementos constitutivos da revista em relação ao seu momento histórico.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyzes one of the boldest editorial ventures checked early in the deployment of modern information journalism from American and French matrices. The magazine Atlantida: mensario artistico, literario e social para Portugal e Brazil was edited by two of the leading journalists of both countries, João do Rio and João de Barros (1915-1920) under the auspices of the respective governments. This proposal aims to raise elements of the press and culture and the media history. As daily journalism takes a turn prioritizing the most informative aspect, magazines emerge as space also dedicated to vehicular opinion and other media. How are methodological experience and innovation, national and international historiography (specifically in the history of printing), history of culture and the media interrelated? This magazine is inserted in-depth discussion on the Brazilian national identity, especially in response to the growing "antilusitanismo" reaching the climax in 1922. Therefore, we will describe the constituent elements of the magazine concerning its historical moment.
  • Dever e prazer no casamento-empresa:transações regulares de controle do amor segundo a Igreja Universal Articles

    Altivo, Bárbara Regina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O trabalho sonda as principais linhas de sentido que animam a proposta da Igreja Universal do Reino de Deus (IURD) sobre o amor no mundo contemporâneo através de suas materialidades discursivas. O artigo aborda os discursos iurdianos de teor pedagógico sobre amor, família e gênero. Como característica deste aparato, observamos a associação direta entre a busca imediata pela obtenção da felicidade, característica do hedonismo presente na Teologia da Prosperidade, e um ascetismo de ordem empresarial, que visa domesticar as impulsividades emocionais do homem e, principalmente, da mulher, nas dinâmicas intricadas do relacionamento amoroso. Assim, podemos entrever linhas de força que conflagram subjetividades marcadas por compromissos de gênero inscritos num modelo familiar de inspiração mercadológica.

    Abstract in English:

    Abstract This paper investigates the central notions that animate the proposal of the Universal Church of the Kingdom of God (UCKG) about love in the contemporary world through their discursive materials. The article discusses the pedagogical content of UCKG's speech about love, family, and gender. As characteristic of this apparatus of power-knowledge-pleasure, we observe the direct association between the immediate pursuit of obtaining happiness. This feeling marks the hedonism present in Theology of Prosperity, and an asceticism of business order, which aims to domesticate the emotional impulses of man and mainly of women, into the intricate dynamics of the romantic relationship. Thus, we can glimpse lines of force that create subjectivities marked by gender commitments in a family model of marketing inspiration.
  • A ascensão do termo comunicação a partir do Seminário Rockefeller Articles

    Varão, Rafiza

    Abstract in Portuguese:

    Resumo De 1939 a 1940, a Fundação Rockefeller promoveu, nos Estados Unidos, o Rockefeller Foundation Communication Seminar, que discutiu os rumos dos estudos sobre comunicação. Em plena eclosão da Segunda Guerra Mundial, o seminário acabou se tornando um marco na história do campo da Comunicação. Este artigo busca examinar uma consequência pouco visível do Seminário Rockefeller: a substituição progressiva do vocábulo propaganda nos estudos sobre os media, nos Estados Unidos, pelo termo comunicação. Concluí-se que as atividades do seminário foram decisivas para a mudança de terminologia, que, por sua vez, teve impacto epistemológico no campo.

    Abstract in English:

    Abstract From 1939 to 1940, the Rockefeller Foundation promoted in the Rockefeller Foundation Communication Seminar, in the United States, which brought together researchers once a month to discuss the direction of studies on communication. In the outbreaks of World War II, the seminar turned out to be a milestone in the history of the field of communication. This article seeks to examine a barely visible consequence of Rockefeller Seminar: the gradual replacement of the word propaganda in the media studies in the United States, substituted by the term communication. We conclude that the activities of the seminar were decisive for the change in terminology, which, in turn, had an epistemological impact in the field.
  • Dormir, talvez sonhar: temporalidade, percepção e resistência Articles

    Raquel, Fernanda

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O livro de Jonathan Crary faz uma crítica à lógica de funcionamento contínuo do capitalismo contemporâneo, que tem colonizado os modos de percepção e experiência do homem. O sono é apontado como signo de resistência ao fundamentalismo mercantil, por ser a possibilidade de fissurar as temporalidades homogêneas com as quais os ciclos de produção e consumo regulam nossas vidas.

    Abstract in English:

    Abstract Jonathan Crary's book criticizes the continuous operation of the logic of contemporary capitalism, which has been colonizing the modes of human perception and experience. The sleep is pointed out as a resistance sign to the market fundamentalism, being able to crack the homogeneous temporality of the production and consumption cycles that regulate our lives.
  • Neofilia, criatividade e a despolitização do artista Articles

    Souza, Virginia Lais

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Pascal Gielen discute aqui o atual momento em que tudo deve ser criativo. Convida-nos a refletir sobre as relações entre a criatividade e a indústria cultural. Segundo o autor, a sociedade neoliberal criou um certo fetiche do empreendedorismo individual, de que, muitas vezes, não nos damos conta.

    Abstract in English:

    Abstract Pascal Gielen discusses the current moment when everything must be creative. The neoliberal society have developed the fetish of the individual undertaking. Often, we don't realize the political and artistic implications of the agreement with this logic.
  • A luta armada no cinema: ficção, documentário, memória. Articles

    Nichile, Maria Cecília Ferreira De

    Abstract in Portuguese:

    Resumo No livro A luta armada no cinema: ficção, documentário, memória, Fernando Seliprandy analisa dois filme, O que é isso Companheiro? (1996) e Hércules 56 (2006), que narram um mesmo evento: o sequestro do embaixador norte americano Charles Burke Elbrick, realizado pela ação guerrilheira em curso no Brasil no ano de 1969. Com a descrição do material audiovisual, o livro pretende apreender o uso da imagem fílmica na construção da memória histórica, bem como intenta chegar a possíveis conclusões historiográficas pela observação das relações entre o que é mostrado no discurso cinematográfico e aquilo que está além da narrativa, na conjuntura histórica da qual essas fitas emergiram.

    Abstract in English:

    Abstract In his book, Fernando Selliprandy analyses two films: Four Days In September (1996) and Hércules 56 (2006), both narrating the same event: the kidnapping of the American Ambassador in Brazil, Charles Burke Elbrick, by the armed resistance, in September 1969. Based on a detailed description of the audiovisual material, he intends to understand the use of film image in the construction of historical memory. He also outlines possible historiographic conclusions, observing the relationships between what is shown in the film speech and what is beyond the narrative, in the historical conditions from which these films have emerged.
  • Cagnin e as narrativas gráficas: histórias em quadrinhos como objeto de pesquisa Articles

    Gonçalves, Edilaine Correa

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: O título recentemente publicado é fruto de trabalho acadêmico de mestrado defendido, em 1974, por Antonio Luiz Cagnin quando, inovadoramente, procurava sistematizar o processo de leitura e reconhecimento das histórias em quadrinhos como forma de expressão, diferenciando-as de outras modalidades narrativas, e destacando o emprego de elementos característicos que possibilitam ao leitor criar os nexos entre imagens e textos, dispostos de forma a propiciar a geração de sentidos.

    Abstract in English:

    Abstract: This book is the outcome of a Master degree presented by Antonio Luiz Cagnin in 1974. He intended to systematically organize the reading and reception process of the comics as a way of expression, differently from other narrative models. He highlighted the use of features that allow the reader to create links among images and texts, in such a way to permit meaning construction.
  • Cosplay e cosplayers: quando a cultura pop é levada a sério Articles

    Heller, Barbara

    Abstract in Portuguese:

    Resumo: Cena Cosplay: comunicação, consumo, memória nas culturas juvenis, organizado por Monica Rebecca Ferrari Nunes, apresenta os resultados de pesquisa com financiamento do CNPq levado a termo por investigadores que a autora coordena no grupo vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da ESPM, - SP. Dividido em sete partes, além da apresentação, o livro trabalha em mão dupla: as memórias das narrativas que despertaram o interesse para a prática cosplay e seu "inverso", isto é, as estratégias pelas quais a cena cosplay garante sua memória nas culturas juvenis. Iuri Lotman, Paul Zumthor, Marshall McLuhan, Monica Rebecca Ferrari Nunes, Roger Silverstone, Mircea Eliade, entre outros, dão sustentação teórica às conclusões dos dez autores dos capítulos que frequentaram, entre 2012 e início de 2014, os eventos dos animês em São Paulo, Belo Horizonte, Rio de Janeiro e Vitória.

    Abstract in English:

    Abstract Cena Cosplay: comunicação, consumo e memória nas culturas juvenis, organized by Monica Rebecca Ferrari Nunes, presents the outcomes of the research coordinated by the author at the Postgraduate Studies in Communication and Consumption Practices, ESPM - SP, sponsored by CNPq. The book has seven parts, besides an introduction and has a two-way approach: the memories of the stories that aroused interest in cosplay practice and its "reverse", that is, the strategies by which the cosplay scene ensures its memory in youth cultures. Iuri Lotman, Paul Zumthor, Marshall McLuhan, Monica Rebecca Ferrari Nunes, Roger Silverstone, Mircea Eliade, among others, give the theoretical support of the conclusions of the ten authors of the book, who attended the events of animations (animês) in São Paulo, Belo Horizonte, Rio de Janeiro and Vitoria, from 2012 to the beginning of 2014.Keywords: comics; narrative language; visual communication; semiology.
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