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Galáxia (São Paulo), Volume: 47, Published: 2022
  • Space and experience in immigrant restaurants Artigo

    Bueno, Alexandre Marcelo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo se propõe a discutir algumas relações entre espaço e sujeitos a partir das possibilidades propiciadas pelos novos restaurantes imigrantes de São Paulo. O primeiro ponto a ser desenvolvido diz respeito ao modo como o espaço do restaurante é um objeto de valor construído e não uma significação dada naturalmente, de caráter espontâneo. O segundo, como o espaço do restaurante imigrante pode comportar diferentes experiências para sujeitos distintos por meio de seus papeis temáticos básicos. Ambos os pontos são desenvolvidos a partir da semiótica greimasiana e, em especial, da sociossemiótica elaborada por Eric Landowski. Ver-se-á, assim, como a alteridade, em seu fazer criador de espaços próprios, contribui para a elaboração de novas significações e de novos sentidos revividos para imigrantes e experienciados pelos brasileiros.

    Abstract in English:

    Abstract The present paper aims to discuss some relations between space and subjects from a few possibilities provided by the new immigrant restaurants in São Paulo. The first point to be developed concerns how the space of the restaurant is an object of constructed value and not a naturally ascribed meaning, like a spontaneous character. The second, how the space of the immigrant restaurant can hold different experiences for distinct subjects through their basic thematic roles. Both points are developed from Greimasian semiotics and the socio-semiotics developed by Eric Landowski. Thus, we will see how alterity, in its creation of its own spaces, contributes to the elaboration of new meanings and new senses revived by immigrants and experienced by Brazilians.
  • Fabricating numbers: an analysis of Netflix Original series’ viewership data Artigo

    Rios, Daniel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo investiga quais estratégias são utilizadas pela Netflix para anunciar informações sobre o desempenho de suas obras com o intuito de debater as problemáticas e inconsistências da mensuração da audiência em plataformas de streaming. A partir dos relatórios trimestrais divulgados pela empresa entre 2013 e 2020, são analisados os dados referentes à performance das séries ficcionais presentes no catálogo. Argumentamos que, para além da fragmentação da audiência e da espectatorialidade não-linear, a opacidade da plataforma também contribuiria para uma maior flexibilidade na decisão dos parâmetros considerados ao se quantificar uma visualização e quais números são publicitados. Tendo em vista que o mercado de streaming tem sido marcado pela intensa competitividade, a divulgação de números de visualizações seria feita com o intuito de apresentar as séries Originais Netflix, produções exclusivas da empresa, como casos de sucesso.

    Abstract in English:

    Abstract This paper investigates which strategies Netflix employs to publicize information about its titles’ performance to discuss the issues and inconsistencies of audience measurement in streaming platforms. We analyzed Netflix’s quarterly earnings reports released between 2013 and 2020, focusing on the data referring to the performance of fictional series available in the catalog. We argue that, besides the audience fragmentation and non-linear spectatorship, the platform’s opacity would also contribute to greater flexibility in the methods used to measure the audience. At the same time, these allow Netflix more freedom to choose which information it makes public. Considering the competitiveness of the streaming market, the announcement of the number of views frames Netflix Original Series, the company’s exclusive productions, as successful cases.
  • “O Carlos teve azar, foi o primeiro da lista”: insights into repression in Mozambique based on the relationship between media and rap Artigo

    Mendonça Júnior, Francisco Carlos Guerra de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo analisa a repressão no cenário de Moçambique, país de língua oficial portuguesa, localizado na África Austral, tendo como objeto de estudo a relação entre a mídia e a música rap. O artigo apresenta o papel do rap como ferramenta contra-hegemônica e folkcomunicacional, que se contrapõe aos interesses das elites políticas globais e discute temas não debatidos na mídia. O trabalho também analisa o controle da mídia em Moçambique, discutindo aspectos históricos e suas configurações na atualidade. A partir disso, mostra casos de censura a músicas que contrapõem a história oficial e questionam o sistema político. As músicas analisadas são País da Marrabenta, de 2002, e As Mentiras da Verdade, de 2006, que foram censuradas pela Rádio Cidade de Maputo, de ordem estatal. Além de questionar problemas sociais, essas músicas põem em questão a possibilidade de haver a participação de dirigentes da Frelimo, partido no poder, na morte do primeiro presidente do país, Samora Machel, no ano de 1986, e no assassinato do jornalista investigativo Carlos Cardoso, ocorrido em 2000.

    Abstract in English:

    Abstract This paper analyzes the repression in the scenario of Mozambique, a Portuguese-speaking country located in southern Africa, and has as its object of study the relationship between the media and rap music. The paper presents the role of rap as a counter-hegemonic and folk communication tool, which opposes the interests of political elites at a global level and discusses issues not debated in the media. The work also analyzes media control in Mozambique, discussing historical aspects and its current configurations. From there, it shows cases of music censorship that oppose official history and question the political system. The songs analyzed are Pais da Marrabenta, from 2002 and As Mentiras da Verdade, from 2006, which were censored by the state-run Rádio Cidade de Maputo. In addition to questioning social problems, these songs call into question the possible participation of leaders of Frelimo, the ruling party, in the death of the country’s first president, Samora Machel, in 1986 and in the murder of investigative journalist Carlos Cardoso, occurred in 2000.
  • Michael Snow and the cinema of gradual processes Artigo

    Callou, Hermano Arraes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo pretende propor uma interpretação de Wavelength (1967), de Michael Snow, que privilegie a noção de processo, em detrimento da noção de estrutura, que tem sido o conceito predominante na extensa fortuna crítica do filme. A hipótese aqui apresentada é a de que podemos compreender melhor a proposta e as implicações do filme contextualizando seus procedimentos no debate da música e da arte processual nos anos 1960, a partir de uma genealogia do conceito crítico de processo e do estudo comparativo entre cinema, arte e música.

    Abstract in English:

    Abstract This paper proposes an interpretation of Wavelength (1967), by Michael Snow, that privileges the notion of process rather than the notion of structure, which has been a predominant concept in Snow’s extensive critical fortune. The hypothesis presented here is that we can better understand the proposal and implications of the film by contextualizing its procedures in the critical debate on process music and art in the 1960s, through a genealogical and comparative study.
  • Do I fuck you or do you fuck me? Performance, pornotopia and aesthetic claim of violence in Baise-moi, by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi Artigo

    Almeida, Gabriela Machado Ramos de; Zacariotti, Daniel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Esse artigo apresenta uma análise do filme Baise-moi (2000), de Virginie Despentes e Coralie Trinh Thi, tomando-o como obra capaz de produzir rasuras nos modos de enunciar o desejo e certos afetos comumente ligados às convenções do “feminino”. Propomos uma articulação teórica entre as formulações de Diana Taylor sobre performance, de Paul B. Preciado sobre pornotopia e de Sam Bourcier sobre ação dissensual queer para proceder à análise de três sequências do longa-metragem. Acionamos também a obra teórica e literária da própria Despentes, que opera de forma complementar ao filme e nos ajuda a perceber como Baise-moi produz uma reivindicação estética da violência marcada por traços como o exagero, a hiperviolência gráfica e o sexo explícito.

    Abstract in English:

    Abstract This paper presents an analysis of the film Baise-moi (2000), by Virginie Despentes and Coralie Trinh Thi, regarding it as a work capable of producing cracks in the ways of enunciating desire and certain affections commonly connected to “feminine” conventions. We propose a theoretical articulation between the formulations of Diana Taylor on performance, Paul B. Preciado on pornotopia, and Sam Bourcier on queer dissenting action to analyse three sequences of the feature film. We also use the theoretical and literary work of Despentes herself, which operates complementarily to the film and helps to perceive how Baise-moi produces an aesthetic claim of violence marked by traits such as exaggeration, graphic hyperviolence and explicit sex.
  • On the urgency of nonfiction: narrative journalism and its political and literary challenges Artigo

    Serelle, Marcio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, investigo a declaração recorrente de escritores e jornalistas latino-americanos sobre a impossibilidade de se fazer ficção em face de contextos opressores. Analiso duas narrativas, Garotas mortas, de Selva Almada, e Os vampiros da realidade só matam pobres, de Eliane Brum, que se apresentam como relatos factuais de intervenção. Minha hipótese é de que se a ficção se apresenta como impossível, ela é também imprescindível, uma vez que esse tipo de narrativa a exige. Para isso, discuto a emergência e as ambiguidades da noção de não ficção e proponho, a partir de Jacques Rancière, o entendimento de ficção como estrutura inteligível erguida por meio do encadeamento de situações e de atores determinados, o que obscurece limites entre literatura e jornalismo. Na análise das obras, evidencio os atravessamentos do documental para o literário e o modo como certa consciência ficcional se manifesta textualmente, mesmo diante da urgência afirmada de não ficção.

    Abstract in English:

    Abstract In this paper, I investigate the recurrent statement made by Latin American writers and journalists about the impossibility of writing fiction in oppressive contexts. I analyze two narratives, Dead girls, by Selva Almada, and The vampires of reality only kill the poor, by Eliane Brum. The stories are presented as factual narratives of intervention. My hypothesis is that if fiction is claimed to be impossible, it is also essential since narratives of this kind demand it. I first discuss the emergence and ambiguities of the nonfiction notion and propose, based on Jacques Rancière, the understanding of fiction as an intelligible structure constituted by the enchainment of certain situations and actors. This idea of fiction blurs the boundaries between literature and journalism. In the narrative analysis, I demonstrate the crossings from the documental to the literary and the way in which a certain fictional awareness is textually manifested, even in the face of the alleged urgency of nonfiction.
  • “Stop suffering!”: Universal Church discourses on depression through the covid-19 pandemic Artigo

    Rodrigues, Emanuelle Gonçalves Brandão; Silva, Amanda Borba da; Freitas, Flávia Carvalho de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A proposta deste trabalho é compreender como a depressão durante a pandemia da covid-19 tem sido discursivizada pela Igreja Universal do Reino de Deus (IURD). Busca-se identificar quais compreensões sobre a depressão e a cura emergem nesses discursos. Para tanto, tomamos como objeto de análise os textos da seção Notícias do portal da IURD. O levantamento e o tratamento do corpus valeram-se de procedimentos da análise de conteúdo proposta por Bardin, para que, em seguida, a amostra fosse analisada discursivamente. A análise se apoiou em estudos de Dunker acerca do sofrimento psíquico na atualidade e de sua relação com o neoliberalismo (DARDOT, LAVAL, 2021). Os resultados apontam que a depressão é discursivizada pela IURD como um problema espiritual, que tem sua cura através da fé, endossando a responsabilidade de si como imperativo da obtenção de resultados, alinhando-se a certos discursos neoliberais.

    Abstract in English:

    Abstract The purpose of this paper is to understand how depression during the covid-19 pandemic has been discoursed by the Universal Church of the Kingdom of God (IURD, in portuguese). It seeks to identify which understandings about depression and cure emerge in these discourses. For this purpose, we took as object of analysis the texts from the News section of the IURD portal. For the survey and analysis of the corpus, we used procedures from the content analysis proposed by Bardin (1977), so that the sample was then analyzed discursively (FOUCAULT, 1971, 2008, 2010). The analysis was based on studies by Dunker (2021) about current psychic suffering and its relationship with neoliberalism (DARDOT, LAVAL, 2016; BROWN, 2019). The results indicate that depression is discussed by the IURD as a spiritual problem, which is cured through faith, endorsing self-responsibility as an imperative to obtain results, in line with certain neoliberal discourses.
  • Huillet-Straub in modern cinema: authorship as primacy of material and libertarian spectatorship Artigo

    Martins, Dalila Camargo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Embora sua trajetória nomádica (decorrente do exílio) por vezes impeça uma vinculação nominal de Danièle Huillet e Jean-Marie Straub aos novos movimentos cinematográficos europeus do pós-guerra, o casal de cineastas se formou no bojo cinéfilo e crítico que daria origem à Nouvelle Vague e fomentou o surgimento do Junger Deutscher Film — além de sua obra atualizar o problema do realismo. Mediante à contextualização do início da carreira de Huillet-Straub e análises fílmicas sumárias, o objetivo deste artigo é introduzir a concepção huillet-straubiana de autoria, a qual se aproxima, mas difere, tanto da Politique des auteurs quanto do Autorenfilm, sendo caracterizada pelo primado do material e por uma espectatorialidade libertária.

    Abstract in English:

    Abstract Although their nomadic trajectory (resulting from exile) sometimes prevents a nominal link between Danièle Huillet and Jean-Marie Straub to the new postwar European cinematographic movements, the filmmaker couple was formed in the cinephile and critic bulge that would give rise to the Nouvelle Vague and fomented the emergence of Junger Deutscher Film — in addition to their work updating the problem of realism. Through the contextualization of Huillet-Straub’s early career and summary filmic analyses, the aim of this paper is to introduce the Huillet-Straubian conception of authorship, which is similar to but differs from both the Politique des auteurs and the Autorenfilm, being characterized by the primacy of material and by a libertarian spectatorship.
  • The Huni Huin countercolonial cinema: the covert face of colonialism Artigo

    Felipe, Marcos Aurélio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo aborda as perspectivas pós-coloniais do cinema sobre os povos originários, com foco na pragmática fílmica de reversão histórica Huni Kuin do realizador Zezinho Yube. O objetivo é analisar os regimes imagéticos pós-coloniais, do filme etnográfico e do cinema indígena, como contranarrativas à história oficial e as redes de silenciamento da agência nativa. O estudo é fundamentado na crítica pós-colonial, nos estudos de cinema e na perspectiva antropológica. A desconstrução dos regimes imagéticos oficiais de silenciamento da presença indígena na história resulta de uma pragmática fílmica de reversão de categoriais coloniais, que, sob a autogestão dos processos e produtos fílmicos, converge para o mesmo campo: quem filma, quem é filmado e o que é filmado, desenvolvendo, assim, um cinema originário contra-colonial.

    Abstract in English:

    Abstract This paper addresses the post-colonial approaches to the cinema about indigenous peoples, focusing on the pragmatic film of historical reversal Huni Kuin by filmmaker Zezinho Yube. The goal is to analyze the postcolonial imagery, the ethnographic film and the indigenous cinema, such as contracolonial approaches to official history and native agency’s silencing systems. The study is based on post-colonial criticism, as well as in film studies and anthropological perspective. The deconstruction of the official imaging regimes of silencing of the indigenous presence in history results from a pragmatic film of reversal of colonial categories, which, under the self-management of the filmic processes and products, converges to the same field: who films, who is filmed and what It is filmed, developing a contracolonial originary cinema.
  • Lovecraft’s uncanny presence in Brazilian cinema: expressive appropriations in the 1970s and 2010s Artigo

    Reis Filho, Lucio; Schvarzman, Sheila

    Abstract in Portuguese:

    Resumo H. P. Lovecraft (1890-1937), escritor norte-americano de horror e ficção científica, foi publicado pela primeira vez no Brasil nos anos 1960. Na década seguinte, o cinema brasileiro se apropriaria de seu trabalho pela primeira vez, de forma tímida. No novo milênio, particularmente nos anos 2010, Lovecraft alcançou o pico de sua popularidade no país, com diversos cineastas independentes se apropriando de sua obra. Considerando esse fenômeno cultural significativo, abordaremos neste artigo adaptações, alusões à sua obra, bem como o diálogo de filmes brasileiros com as narrativas do escritor.

    Abstract in English:

    Abstract The American horror and science fiction writer H. P. Lovecraft (1890-1937) was first published in Brazil in the 1960s. In the following decade, Brazilian cinema would appropriate his work for the first time, albeit timidly. In the new millennium, particularly in the 2010s, Lovecraft reached the peak of his popularity in the country, with many independent filmmakers appropriating his work. Based on this important cultural phenomenon, in this paper we will address such adaptations and the appropriations in Brazilian culture, as well as the allusions to Lovecraft’s stories in these films.
  • The king and the court jester: scenography, ethos and archetypes in the presidential speech Artigo

    Freitas, Ernani Cesar de; Antunes Junior, Fernando Simões; Boaventura, Luis Henrique

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este texto examina a cenografia e o ethos em discursos do Presidente brasileiro Jair Messias Bolsonaro em articulação com dois arquétipos da psicologia junguiana. No dia 3 março de 2020, ao participar de coletiva de imprensa sobre o fraco desempenho do PIB brasileiro no ano anterior, Bolsonaro recorreu a um comediante fantasiado de si mesmo para responder às perguntas dos jornalistas. A cena digna de vaudeville aconteceu a apenas duas semanas de o Brasil entrar em franco isolamento social em função da pandemia da COVID-19, o que viria a demandar não apenas um líder efetivo, mas um modelo de líder cujo comportamento é emulado por seus seguidores. O marco teórico se situa na interface entre a psicologia das narrativas arquetípicas em Jung (1991, 2011a, 2011b) e a cenografia e construção do ethos discursivo em Maingueneau (2008, 2018, 2020). O objetivo é analisar a cenografia que compõe as declarações do presidente e suas atuações diante da imprensa, além da função arquetípica e subsequentes estereótipos que seu ethos mobiliza no imaginário coletivo do país durante a pandemia em contraste com o período pré-eleitoral de 2018. A pesquisa é exploratória e bibliográfica com abordagem qualitativa. Concluímos que o presidente inverte sua função arquetípica de herói (à época da campanha para as eleições de 2018) para trickster (bobo da corte, após a eclosão da pandemia da COVID-19), ao empreender uma cenografia em que um ethos de líder jocoso e caricato é configurado para se esquivar da responsabilidade e aliviar a magnitude da crise.

    Abstract in English:

    Abstract This paper examines the scenography and ethos in speeches by Brazilian President Jair Messias Bolsonaro in articulation with two archetypes of Jungian psychology. On March 3, 2020, while participating in a press conference about the poor performance of the Brazilian GDP in the previous year, Brazilian President Jair Messias Bolsonaro turned to a comedian dressed as himself to answer journalists’ questions. The scene straight out of vaudeville took place just two weeks before Brazil entered frank social isolation due to the COVID-19 pandemic, which would demand not only an effective leader, but a model of leader whose behavior is emulated by his followers. The theoretical framework is located at the interface between the psychology of archetypal narratives in Jung (1991, 2011a, 2011b) and the scenography and construction of the discursive ethos in Maingueneau (2008, 2018, 2020). The aim is to analyze a scenography that makes up the President’s statements and his performances in front of the press, in addition to the archetypal function and subsequent stereotypes that his ethos mobilizes in the collective imagination of the country during a pandemic, in contrast to the pre-election period of 2018. The research is exploratory and bibliographical with a qualitative approach. We conclude that the president reverses his archetypal role from the hero (at the time of the 2018 review campaign) to the trickster (court jester, after the outbreak of the COVID-19 pandemic) by undertaking a scenography in which an ethos of a jocular and cartoonish leader is configured to shirk responsibility and alleviate the magnitude of the crisis.
  • The meanings of lives in the context of the pandemic: from escapism and philanthropy to identity logics Artigo

    Perez, Clotilde; Sato, Silvio; Pompeu, Bruno; Orlandini, Rafael

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O contexto da pandemia da Covid-19 provocou impactos em diferentes áreas, inclusive no cenário midiático, na publicidade e no consumo. Nesse triplo entroncamento estão as chamadas lives – entendidas e delimitadas aqui como transmissões ao vivo de conteúdos musicais por plataformas digitais. Este artigo tem por objetivo jogar luz sobre este novo fenômeno, procurando compreendê-lo na sua complexidade, não apenas do ponto de vista conceitual, mas também em categorizações aplicadas em articulação com as marcas.

    Abstract in English:

    Abstract The meanings of lives in the context of the pandemic: from escapism and philanthropy to identity logics The context of the Covid-19 pandemic had impacts in different areas, including the media scene, advertising and consumption. At this triple junction are the so-called lives – understood and delimited here as live transmissions of musical content via digital platforms. This paper aims to shed light on this new phenomenon, seeking to understand it in its complexity, not only from a conceptual point of view, but also in terms of categorizations applied in conjunction with brands. From an interdisciplinary bibliographic review and an anthroposemiotic analysis of 36 musical lives produced and transmitted in Brazil, we found emotional (escapist and empathic), energetic (philanthropic and interactive) and logical (identity and community) lives, projecting different media and advertising environments for the brands.
  • Family, school and cultural consumption: articulations of the empirical field in order to perceive media consumption Artigo

    Oliveira-Cruz, Milena Freire de; Marques, Camila da Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O texto articula a teoria social de Bourdieu e as teorias das mediações de Martín-Barbero e do consumo cultural de García Canclini, com objetivo de compreender como as apropriações dos conteúdos midiáticos entre mulheres da classe trabalhadora colabora para a conformação dos seus habitus de classe e de gênero. A discussão, proposta a partir da articulação de duas pesquisas empíricas, aponta a relevância de se traçar um panorama do capital cultural, em especial aquele acumulado na família e na escola, como forma de melhor compreender as dinâmicas que constituem o processo do consumo cultural, midiático e da recepção.

    Abstract in English:

    Abstract The text articulates Bourdieu’s social theory along with Martin Barbero’s mediations theories and Garcia Canclini’s cultural consumption, in order to understand how the interpretation of media content among working class women contributes to the conformity of their gender and class habitus. The discussion, proposed from the articulation of two empirical researches, highlights the relevance of outlining a landscape of cultural capital, especially the one accumulated in family and school, as a way to better understand the paths of interpretation of media and cultural consumption and reception.
  • From the denials to the image to the assertions of the self – From the edges between auto/biographies/fictions as a reflexive act in This is not a film Artigo

    Andrade, Márcio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Dirigido por Jafar Panahi e Mojtaba Mirtahmasb, Isto não é um filme (2011) é uma obra produzida inteiramente em um apartamento e retrata um dia na vida de Panahi enquanto cumpre prisão domiciliar sentenciada pelo governo iraniano. O cineasta dilui as fronteiras entre documentário e ficção ao interpretar uma versão de si a partir das limitações estéticas impostas por uma condição de censura e negação à imagem. Nesse movimento, ele coloca a própria subjetividade em um jogo que combina a reflexividade do “novo cinema iraniano” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) com um gesto de insurgência política contra seus repressores. Neste artigo, analisa-se como as dimensões de subjetividade (TAYLOR, 1997; ROLNIK, 2018) e reflexividade (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) e dos atos autobiográfico (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002) autoficcional (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) se atravessam e se confrontam nesse filme. Com base na análise, busca-se compreender como a escrita de si, nesse filme, tensiona realidades e ficções, corpo e imagem, negações e afirmações em torno da imagem, do si e da imagem de si.

    Abstract in English:

    Abstract Directed by Jafar Panahi and Mojtaba Mirtahmasb, This is not a film (2011) is a documentary produced entirely in an apartment and portrays a day in Panahi’s life while serving under house arrest sentenced by the Iranian government. The filmmaker blurs the boundaries between documentary and fiction when he performs a version of himself based on the aesthetic limitations imposed by a condition of censorship and denial of the image. In this film, he places his own subjectivity in a game that combines the reflexivity of the “new Iranian cinema” (MELEIRO, 2008; SADR, 2006; TAPPER, 2006) with a gesture of political insurgency against his repressors. This paper analyzes how the dimensions of subjectivity (TAYLOR, 1997; ROLNIK, 2018) and reflexivity (GIDDENS, 2002; RUBY, 1996) and autobiographical acts (LEJEUNE, 2014; LANE, 2002) and self-fiction acts (DOUBROVSKY, 1977; COLONNA, 2004) cross and confront each other in this film. With this analysis, we seek to understand how the writing of the self, in this film, tensions realities and fictions, body and image, denials and affirmations around the image, the self and the image of the self.
  • The debate on rape: event and sexual violence against a teenager girl Artigo

    Silva, Terezinha; Dornelas, Raquel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho busca lançar luz sobre leituras sociais a respeito da violência sexual contra mulheres, tendo como base para análise o estupro coletivo de uma adolescente na periferia do Rio de Janeiro, em 2016. Elencando como solo empírico matérias e comentários de leitores do portal G1, o objetivo é perceber se predominou uma tônica consensual ou dissensual na apropriação do fato. O aporte teórico aciona as noções de acontecimento e enquadramento, representação, problema público, valores e normas. O método articulou uma quantificação dos enunciados e dimensões qualitativas extraídas do eixo conceitual. A análise apresenta a existência de disputas de sentido sobre o acontecimento, principalmente entre leitores das notícias. Mostra ainda a tendência a representações da vítima e dos suspeitos baseadas no comportamento feminino — tomado como marco-zero dos sentidos atribuídos ao ocorrido. Já as soluções propostas enfatizam mais a punição e respostas paliativas para um problema estrutural.

    Abstract in English:

    Abstract This paper seeks to shed light on social readings about sexual violence against women, based on the collective rape against a teenager in Rio de Janeiro in 2016. Taking news and comments from readers of the G1 Portal as empirical, the aim is to understand whether a consensual or discordant tonic prevailed in the appropriation of the fact. The theoretical contribution triggers the notions of event and framing, representation, public problem, values, and norms. The method articulates a quantification of the statements and qualitative dimensions extracted from the conceptual axis. The analysis presents the existence of disputes about the meaning of the event, especially among news readers. It also shows the tendency towards representations of the victim and suspects based on female behavior – taken as a base line of the meanings attributed to what happened. The proposed solutions emphasize punishment and palliative responses to a structural problem.
  • The imprisonment of women: The Handmaid’s Tale in contemporary times Artigo

    Paula, Luciane de; Batista, Rafaela dos Santos

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo analisa, com base no método bakhtiniano, o enunciado estético do seriado The handmaid’s tale (2017, 2018, 2019), em cotejo com o esquete do Porta dos fundos, denominado Handmaid’s tale (2019), relacionado à política brasileira. Os objetivos são refletir sobre: a atualidade do discurso da série; a valoração da mulher; o seriado relacionado à sociedade brasileira. Os estudos bakhtinianos fundamentam esta escrita e a relevância social justifica o estudo. Para exemplificar a relação com a sociedade brasileira, como cotejo, são trabalhados dois posts do Instagram. Os resultados revelam quanto o atual governo intensifica as desigualdades, com suas práticas patriarcais, sustentadas pelo discurso religioso.

    Abstract in English:

    Abstract This article analyzes, through the bakhtinian method, the TV series The Handmaid’s Tale (2017, 2018, 2019) in comparison with Porta dos Fundos’ sketch Handmaid’s Tale (2019), which makes references to Brazilian politics scenario. This work’s aim is to reflect on: how present the discourse depicted in the TV show is; the value attributed to women and the relation between the TV series and Brazilian society. This paper is based on bakhthinian studies. In order to exemplify the relation between Brazilian society and the TV series, two Instagram posts will be analyzed. This study is justified by its social relevance. The results show how the current Brazilian government intensifies inequality through its patriarchal practices, which are sustained by religious discourses.
  • Cavalry as world image: manu militari and ethical-political ambivalences Artigo

    Silveira, Ada Cristina Machado

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O texto circunscreve aspectos da complexidade significacional de uma fotografia que, em sua circulação, atravessou um século e meio acumulando sedimentos oriundos da vida pública brasileira. Ao conectar imagem e imaginário, a fotografia dos oito cavaleiros converteu-se num objeto simbólico. Em meio à ambivalência em que se inscreve, consagrou-se como imagem fundadora que, partindo da ordem familiar, social e política, concede precedência ao militarismo e o concebe como um poder organizador na vida republicana brasileira.

    Abstract in English:

    Abstract This paper circumscribes aspects of significant complexity present in a photograph that, in its circulation, spanned a century and a half, accumulating sediments from Brazilian public life. By connecting image and imagery, the photograph of the eight knights became a symbolic object. Amidst the ambivalence to which it belongs, it was established as a founding image that, stemming from the family, social and political order, gives precedence to militarism and perceives it as an organizing power in Brazilian republican life.
  • Tremendão and Erasmo Carlos: between the individual and the celebrity Artigo

    Garson, Marcelo

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O ano de 1965 marca o início da Jovem Guarda, fenômeno midiático que visava construir uma cultura juvenil ao redor da música. Com canções sobre carrões e namoros, fez de jovens artistas celebridades; objetos de culto e modelos de reconhecimento, identificação e conduta. Ao estudar a emergência do Tremendão, alterego de Erasmo Carlos, o texto analisa empiricamente a construção das celebridades; processo que não se esgota em esquemas industriais de produção, mas antes reconstitui e reembala trajetórias de vida singulares para criar um efeito de autenticidade. Apoiado em registros de época — reportagens, canções, capas de disco, fotografias —, bem como entrevistas e biografias, o texto visa problematizar a relação entre o individual e o estrutural, e entre o singular e o massivo.

    Abstract in English:

    Abstract The year of 1965 signals the beginning of Jovem Guarda, a media phenomenon which aimed at developing a youth culture regarding music consumption. With songs about luxurious cars and dating, Jovem Guarda turned young artists into celebrities; idols and models of recognition, identification and behaviour. By studying the emergence of Tremendão, alter ego of Erasmo Carlos, this text empirically analyzes the construction of celebrities; a process which is not limited to industrial production formulas, but rather reconstitutes and repackages unique life trajectories to create an effect of authenticity. Supported by empirical data — reports, songs, album covers, photographs —, but also interviews and biographies, this paper aims at problematizing the relationship between the individual and the structural spheres, as well as between the singular and the massive ones.
  • Mapping comments and feelings on Jair Bolsonaro’s Instagram profile about Covid-19 Artigo

    Cordeiro, Douglas Farias; Leal, Maiara Raquel Campos; Vieira, Larissa Machado; Silva, Núbia Rosa da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A utilização das redes sociais enquanto canal de comunicação por parte de personalidades políticas para com o cidadão se tornou uma realidade efetiva, inclusive sendo explorada enquanto mecanismo de formação de opinião ou mesmo enquanto ferramenta de promoção de posicionamentos ou ações. Nesse contexto, este artigo tem como proposta realizar uma análise, por meio de Cartografia de Controvérsias, sobre um conjunto de comentários de seguidores do perfil oficial no Instagram do presidente do Brasil, Jair Messias Bolsonaro, especificamente sobre publicações relacionadas ao tema Covid-19. Para tanto, o trabalho propõe aplicar uma metodologia baseada no uso de soluções computacionais inteligentes, desde a extração de dados até a geração de visualizações de informações, as quais embasam as reflexões realizadas. Os resultados alcançados demonstram uma polarização de opiniões que giram em torno de temas como religiosidade e nacionalismo, economia e saúde.

    Abstract in English:

    Abstract The use of social networks as a communication channel by political personalities to citizens has become an effective reality, including its exploration as a mechanism for forming opinions or even as a tool for promoting positions or actions. This paper proposes the conduction of an analysis through Controversy Cartography on a set of comments from followers of Brazilian president Jair Messias Bolsonaro’s Instagram official profile, specifically on publications related to Covid-19. The applied methodology is based on the use of intelligent computational solutions, from the extraction of data to the generation of information visualizations, which are the basis for the presented considerations. The results demonstrate a polarization of opinions that revolve around themes such as religiosity and nationalism, economics and health.
  • Portraits from the provinces: studio photography, inventions of the self and memory archives Artigo

    Jaguaribe, Beatriz; López, David Gómez

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Ao explorar seletivamente os acervos de três fotógrafos — Manuel Jesús Serrano (1882-1957), Chichico Alkmim (1886-1978) e Baldomero Alejos (1902-1976) —, analisamos retratos fotográficos de estúdio realizados nas décadas de 1920 a 1950. Nas cidades de província onde exerceram a profissão de retratista, os estúdios fotográficos propiciavam um teatro de poses, automodelações modernas e pactos fotográficos entre retratados e fotógrafos. Nessas estufas fotográficas, a câmera disseminava, majoritariamente, o retrato burguês com suas conotações de posse e individualismo. Entretanto, os estúdios fotográficos de Serrano, Alkmim e Alejos também possibilitaram uma gama de automodelações desejadas, revelando variações étnicas, expressões subjetivas e hibridações culturais. Neste ensaio, analisamos imagens desses exímios retratistas, destacando os entrelaçamentos entre memórias afetivas e o arquivo; a relevância do estúdio fotográfico como espaço cenográfico de imaginários modernos, convencionais e também fantasiosos; e, finalmente, a leitura das imagens de estúdio em relação ao imaginário urbano dessas cidades provincianas.

    Abstract in English:

    Abstract By selectively exploring the collections of three photographers — Manuel Jesús Serrano (1882-1957), Chichico Alkmim (1886-1978), and Baldomero Alejos (1902-1976) —, we examine studio photo- graphic portraits from the 1920s until the 1950s. In the provincial cities where they worked as portrait artists, photographic studios provided a theater of poses, modern self-fashioning, and photographic pacts between subjects and photographers. In these photographic studios, bourgeois portraits imbued with connotations of possession and individuality were largely privileged. However, the photographic studios of Serrano, Alkmim and Alejos also made possible a range of desired self-fashionings revealing ethnic variations, subjective expressions, and cultural hybridizations In this essay, we analyze images of these gifted portrait artists highlighting the intertwining between affective memories and archives; the relevance of the photographic studio as a scenographic space for modern, conventional, and also fanciful imaginaries. Finally, we explore these studio images in relation to the urban imaginary of these provincial cities.
  • Politics of haunting: bolsonarista populism as a production of uncanny doubles Artigo

    Ferraz, Maria Cristina Franco; Clair, Ericson Saint

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo investiga as relações entre a gestão da opinião nas redes sociais e as artimanhas do populismo de ultradireita bolsonarista no Brasil. O ethos genealógico de inspiração nietzschiana direcionou a pesquisa empírica em torno dos sentidos da palavra liberdade tais como encontrados nas postagens do Twitter ao longo do dia 7 de Setembro de 2021, data de uma ruidosa manifestação — de cunho golpista — de apoio ao governo. Com base na análise dos dados produzidos pela técnica web scraping, identificamos uma importante tática bolsonarista: a produção de duplos de palavras atreladas tradicionalmente ao léxico democrático. Mais do que esvaziar o sentido de tais palavras, tal estratégia permite assombrá-las, inoculando estranhamento (das Unheimliche) em seus sentidos previamente cristalizados. Como efeito, insinua-se uma deliberada produção de instabilidade e de insegurança, necessária à manipulação dos afetos tristes como vetor de uma biopolítica da população.

    Abstract in English:

    Abstract The article investigates the relationship between opinion management on social networks and the artifices of Bolsonaro’s ultra-right-wing populism in Brazil. The Nietzschean-inspired genealogical ethos directed the empirical research around the meanings of the word freedom as found in Twitter posts collected on September 7, 2021, the date of a noisy demonstration — with a coup-like character — in support of the government. By analyzing the data produced by the web scraping technique, we identified an important bolsonarista tactic: the production of doubles of words traditionally associated with the democratic lexicon. More than eroding the meaning of such words, such strategy allows what could be called a process of haunting them, inoculating estrangement (das Unheimliche) in their previously crystallized meanings. As an effect, a deliberate production of instability and insecurity is insinuated for manipulating sad passions as a vector of a population’s biopolitics.
  • Slumber spectator and cinema of slowness: Serra, Kiarostami, Apichatpong Artigo

    Pinto, Eduardo Brandão

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo analisa efeitos de sonolência construídos no interior três filmes recentes: Honra dos cavaleiros (Albert Serra), Tio Boonmee (Apichatpong Weerasethakul) e Five (Abbas Kiarostami). Nossa hipótese aponta como o sono, assumido como uma reação possível do espectador ante a lentidão de tais filmes, aparece como subproduto de uma nova relação entre espectador e tela, que, por sua vez, performa novas torções em um problema subjetivo já reconhecido por Deleuze em A Imagem-Tempo: a ruptura na ligação entre homem/mulher e mundo.

    Abstract in English:

    Abstract This paper examines the effects of sleepness built inside three recent films: Honor of the Knigths (Albert Serra), Uncle Boonmee (Apichatpong Weerasethakul) and Five (Abbas Kiarostami). Our hypothesis points to the way sleep, which is assumed as a possible reaction to the film’s slowness, takes the form of a byproduct of a new relationship between spectator and screen, which, in turn, performs new twists on subjective problem recognized by Deleuze in The Time-Image: the rupture of the connection between man/woman and the world.
  • Space, place and territory in cinema Ensaio

    Zan, Victor

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Em um contexto em que tanto os estudos cinematográficos quanto cineastas de estilos variados conferem importância crescente à dimensão espacial dos filmes, este estudo propõe uma forma singular de enxergar as noções de espaço, lugar e território no campo do cinema. O intuito é não somente evitar mal-entendidos, mas sobretudo dar sustentação conceitual à elaboração de operadores analíticos mais específicos àquilo que se deseja estudar na espacialidade de uma obra cinematográfica.

    Abstract in English:

    Abstract In a context in which both film studies and various filmmakers give increasing importance to the spatiality of films, this paper proposes a particular way of seeing the notions of space, place and territory in the field of cinema. The aim is not only to avoid misunderstandings, but above all to give conceptual support to the elaboration of analytical operators specific to what one wishes to study in the spatiality of a cinematographic work.
  • The method of the scene in Jacques Rancière: dissensus, nonhierarchical dispositions and disruption Ensaio

    Marques, Ângela Cristina Salgueiro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O conceito de cena é fundamental para a elaboração feita por Jacques Rancière de seu método da igualdade. A partir de montagens que reúnem imagens, gestos, textos, discursos e acontecimentos prosaicos, Rancière aposta em uma racionalidade ficcional, capaz de produzir uma composição fabuladora na qual múltiplas temporalidades surgem de uma série de intervalos, que se desviam da explicação consensual do mundo. Este texto destina-se a refletir acerca de três dimensões específicas e entrelaçadas na montagem da cena como método: o dissenso, a desierarquização e o desarranjo. Argumento que tais dimensões estão interligadas em três operações a serem evidenciadas neste artigo: a) a cena como método que requer uma escrita baseada na construção de montagens e intervalos; b) a cena como gesto de aparição do sujeito político, de sua corporeidade e vulnerabilidades, buscando sua emancipação; c) a cena como justaposição de tempos e espaços, configurando uma fabulação estético-política capaz de recolocar os vários elementos, que conferem a um momento singular um valor de ruptura com a cadeia interminável de condições, definindo as possibilidades de uma experiência. Essa operação coloca em marcha um tipo de emancipação em que Rancière associa o devaneio ao desvio e à desestabilização das relações de dominação.

    Abstract in English:

    Abstract The concept of scene is fundamental to Jacques Rancière’s elaboration of his method of equality. Rancière uses a fictional rationality to produce montages that bring together images, gestures, texts, speeches and prosaic events in a fable-like composition of multiple temporalities that arise from a series of intervals which deviate from the consensual explanation of the world. This text intendeds to reflect on three specific and intertwined dimensions of the setting up of the scene as a method: dissensus, de-hierarchy and disruption. Such dimensions are interconnected in three operations to be highlighted in this paper: a) the scene as a method that requires a kind of writing based on the construction of montages and intervals; b) the scene as a gesture of apparition of the political subject, of his corporeality and vulnerabilities in search of emancipation; c) the scene as a juxtaposition of times and spaces, configuring an aesthetic-political fabulation capable of rearranging the various elements that give a singular moment its cognitive value, which is also a value of rupture with the endless chain of conditions that define the possibilities of an experience. This operation sets in motion a type of emancipation in which Rancière associates the daydreaming with the deviation and destabilization of relations of domination.
  • How can journalism studies benefit from a systems theoretical approach? Luhmann’s systems theory applied to journalism Ensaio

    Cazzamatta, Regina

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo tem como objetivo apresentar a teoria dos sistemas sociais (derivada da teoria da diferenciação) do sociólogo alemão Niklas Luhmann e discutir sua aplicação ao campo jornalístico. Enquanto na Alemanha a teoria dos sistemas é considerada dominante na pesquisa em jornalismo desde os anos 1990, renomados livros teóricos brasileiros nem sequer mencionam a teoria de Luhmann e os esforços de autores posteriores em adaptá-la ao jornalismo. Como essa perspectiva ainda não está tão bem estabelecida na América Latina, pretendemos destacar os benefícios de empregar tal abordagem nos estudos em jornalismo. Como rotinas, funções e organizações jornalísticas estão sendo radicalmente desafiadas, definições e delimitações derivadas da teoria dos sistemas podem ser úteis para descrever e analisar tais mudanças estruturais.

    Abstract in English:

    Abstract This paper aims to introduce the theory of social systems (derived from the differentiation theory) of the German sociologist Niklas Luhmann and discuss its application to journalism studies. While systems theory has been considered the mainstream of journalism research in Germany since the 1990s, renowned Brazilian textbooks do not even mention Luhmann’s framework and further efforts to model it amidst journalism research. As this perspective is still not well established in Latin America, we seek to highlight the benefits of employing such an approach in journalism studies. Since journalistic routines, roles, and organizations are being radically challenged, definitions and delimitations derived from systems theory can be handy to describe and analyze such structural changes.
  • Journalism theories - The complex mediator hypothesis: from (possible) exemption to (necessary) independence Ensaio

    Silva, Juremir Machado da; Larangeira, Álvaro

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo, em diálogo com as teorias do jornalismo, examina a possibilidade de considerar o jornalista um mediador complexo. Retoma-se o debate sobre a questão da objetividade e da verdade. Sustenta-se que nem tudo depende do ponto de vista do observador ou analista.

    Abstract in English:

    Abstract This article, in dialogue with journalism theories, examines the possibility of considering the journalist as a complex mediator. The debate on the question of objectivity and truth is resumed. It is argued that not everything depends on the point of view of the observer or analyst.
  • The nude and the dressed (on the occasion of the discovery of Brazil) Ensaio

    Rosa, Victor da

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O presente artigo apresenta uma compreensão do modernismo brasileiro com base em suas relações possíveis com a moda. Desde a suposta inspiração da Semana de Arte Moderna em uma fashion week francesa até o new look que Flávio de Carvalho desenvolve para uma performance já nos anos 1950, o artigo passa ainda pelas obras de Oswald de Andrade, Mário de Andrade e Tarsila do Amaral. Dessa forma, interpreta um conjunto de textos literários, quadros, polêmicas e até mesmo certas performances ocorridas, expostas e publicadas ao longo do período modernista, que se orientaram pela moda em seus dois principais aspectos: o tempo e o vestuário. E conclui, por meio de uma sugestão etimológica, que, para os modernistas, a própria ideia de descoberta, como ato do conhecimento, se associaria à condição da nudez.

    Abstract in English:

    Abstract This paper seeks to approach Brazilian modernism stemming from its possible connections with fashion. From the alleged inspiration of the Brazilian Modern Art Week in a French fashion week to the new look that Flávio de Carvalho developed for a performance in the 1950s, the article also goes through the works of Oswald de Andrade, Mário de Andrade and Tarsila do Amaral. In this way, it interprets a set of literary texts, paintings, controversies and even a certain number of performances that were exhibited and published throughout the modernist period, which were guided by fashion in its two main aspects: time and clothing. The article also concludes, through an etymological suggestion, that for the modernists the very idea of discovery, as an act of knowledge, would be associated with the condition of nudity.
  • Performance audiovisual em foco: investigando a imagem ao vivo Resenha

    Garzillo, Juliana
  • The quantum politics of the chaos engineers, by Giuliano da Empoli Resenha

    Campos, Évilin Thaoane de Matos; Barili, Fabricio

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A obra analisada tem por plano de fundo o cenário democrático global que passa por uma transformação de ordem técnica em pautas populares e que interfere — por vezes imperceptivelmente — no resultado de eleições. Com base em cenários apresentados no continente europeu (Itália e Hungria) e no continente americano (Estados Unidos e Brasil), Giuliano da Empoli retrata como os mecanismos tecnológicos são apropriados pelo que chama de engenheiros do caos, pessoas capazes de usar os meios digitais para disseminar fake news, teorias da conspiração, promovendo ódio e medo e influenciando nas eleições.

    Abstract in English:

    Abstract The work analysed has as its background the global democratic scenario which is currently undergoing a technical transformation in popular agenda. This transformation interferes — sometimes imperceptibly — in the outcome of elections. Based on scenarios presented in the European continent (Italy and Hungary) and in the American continent (United States of America and Brazil), Empoli portrays how technological mechanisms are appropriated by what he calls Engineers of Chaos, people capable of using digital media to spread fake news, conspiracy theories by promoting hatred, fear and influencing elections.
  • The social future through the plants Resenha

    Maia, Francisco Jadson Silva

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Stefano Mancuso fundou o Internacional Laboratory of Plant Neuro- biology (LINV), uma instituição de pesquisa dedicada à neurobiologia vegetal e à comunicação entre as plantas. Revolução das plantas ganhou em 2018 o XII Prêmio Galileo de escrita literária de divulgação científica. O objetivo principal da obra é superar o equívoco sobre a forma com que a própria biologia vem tratando as plantas até aqui, como se elas fossem seres inferiores aos animais. Mancuso desengaveta estudos botânicos pioneiros e apresenta seus autores ao público contemporâneo, dando claros contornos ao seu argumento, que em síntese afirma que devemos ver nas plantas um modelo futuro de sociedade.

    Abstract in English:

    Abstract Stefano Mancuso was the founder of the International Laboratory of Plant Neurobiology (LINV), a research institution dedicated to plant neurobiology and plant communication. Plant Revolution won in 2018 the XII Galileo Prize for scientific dissemination literary writing. The main objective of his work is to overcome the misunderstanding about the way which biology itself has been treating plants until now, as if they were inferior to animals. Mancuso unpacks pioneering botanical studies and introduces their authors to the contemporary public, giving clear outlines to his argument, which, in short, affirms that we must see in plants a future model of society.
  • ERRATA Errata

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