Gestão & Produção, Volume: 4, Issue: 2, Published: 1997
  • Business logistics: importance and some research opportunities

    Ballou, Ronald H.

    Abstract in Portuguese:

    Logística empresarial é definida e algumas razões são apontadas do porquê ela é uma área vital de administração. Tendências políticas e econômicas são evidenciadas para mostrar que ela está ainda crescendo em importância. A pesquisa atual em logística empresarial é discutida enfocando o projeto da rede logística e como ele é auxiliado por modelagem computacional. Oportunidades de pesquisa são identificadas para melhorar a modelagem do projeto da rede e melhor especificar as necessidades de informação para o processo de elaboração do projeto.

    Abstract in English:

    Business logistics is defined and reasons are given as to why it is a vital area of management. Political and economic trends are highlighted to show that it is even increasing in importance. Current research in business logistics is discussed with a focus on the design of the logistics network as it is aided by computer modeling. Research opportunities are identified to both improve modeling for network design and better specify the information inputs to the design process.
  • Brazilian logistics: a time for transition

    Bowersox, Donald J.; Closs, David J.

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo descreve as dimensões da logística usadas por empresas de classe mundial para diferenciar suas capacidades em relação aos concorrentes. Estas dimensões, que têm sido identificadas por meio de pesquisa internacional, produzem empresas com excelência logística. Tais dimensões são aqui apontadas e descritas. Usando estas dimensões como base, o artigo desenvolve as implicações para os gerentes de logística brasileiros ao serem requisitados para a transição a um nível de classe mundial de desempenho logístico.

    Abstract in English:

    This article describes the logistics dimensions that World Class Firms use to differentiate their capabilities from their more average counterparts. These dimensions, which have been identified through international research, yield logistically excellent firms. The dimensions are documented and described. Using these dimensions as a foundation, the article then develops the implications for Brazilian logistics managers as they are required to transition to a World Class level of logistical performance.
  • Safety stock determination with serially correlated demand in a periodic-review inventory system

    Charnes, John M.; Zinn, Walter

    Abstract in Portuguese:

    Consideramos um modelo de reabastecimento de estoque com revisão periódica junto a uma doutrina operacional encomende-até-R para o caso de prazos determinísticos de reposição e um processo de demanda estocástica com covariância estacionária. Derivamos um método para fixar o estoque de segurança a fim de obter a probabilidade da falta de estoque desejada quando a função de autocovariância de uma demanda Gaussiana é conhecida. Dado que o método não requer que modelos paramétricos de séries temporais sejam ajustados aos dados, ele é facilmente posto em prática. Ademais, o método tem se mostrado assimptoticamente válido quando a função de autocovariância da demanda é estimada com dados históricos. Os efeitos dos vários níveis de demanda autocorrelacionada no índice de falta de estoque são demonstrados em situações em que a autocorrelação de demanda é ignorada ou desconhecida pelo gerente de estoque. Similarmente, os efeitos no nível de estoque de segurança são demonstrados para vários níveis de autocorrelação.

    Abstract in English:

    We consider a periodic-review inventory replenishment model with an order-up-to-R operating doctrine for the case of deterministic lead times and a covariance-stationary stochastic demand process. A method is derived for setting the inventory safety stock to achieve an exact desired stockout probability when the autocovariance function for Gaussian demand is known. Because the method does not require that parametric time-series models be fit to the data, it is easily implemented in practice. Moreover, the method is shown to be asymptoticaly valid when the autocovariance function of demand is estimated from historical data. The effects on the stockout rate of various levels of autocorrelated demand are demonstrated for situations in which autocorrelation in demand goes undetected or is ignored by the inventory manager. Similarly, the changes to the required level of safety stock are demonstrated for varying levels of autocorrelation.
  • A global view of industrial logistics

    Barros, Lilian

    Abstract in Portuguese:

    O termo "logística industrial" é um conceito amplo que incorpora várias formas de atividades de suporte. Neste artigo, uma tentativa é feita para fornecer uma definição deste termo, ampla o suficiente para incorporar estas várias visões. Resumidamente, existem três grandes categorias de atividades de suporte logístico: (i) suporte de produto; (ii) suporte de produção, e (iii) suporte do setor industrial. Embora não seja um conceito novo, tem havido um surto recente de interesse em logística industrial, por boas razões. Uma delas poderia ser que a falta de considerações explícitas de logística integrada devem explicar a ampla defasagem tecnológica entre mundos desenvolvidos e em desenvolvimento.

    Abstract in English:

    The term "industrial logistics" is a wide-reaching concept which incorporates various forms of supporting activities. In this paper, an attempt is made to provide a definition of the term which is broad enough to incorporate these various views. In a few words, there are three large categories of logistic support: (i) product support; (ii) production support, and (iii) industrial sector support. Although not new as a concept, there has been a recent surge of interest about industrial logistics, for good reasons. One of them might be that the absence of explicit integrated logistic considerations may explain the widening technological gap between the developed and developing worlds.
  • Vehicle routing based on geographical information systems

    Galvão, Roberto Diéguez; Barros Neto, Júlio Francisco; Ferreira Filho, Virgílio J. M.; Henriques, Horácio Brescia de Sousa

    Abstract in Portuguese:

    Um algoritmo para roteamento de veículos é integrado a um Sistema de Informação Geográfica, de cuja base de dados obtém as informações necessárias para o roteamento e no qual mostra as rotas resultantes. O algoritmo de roteamento utilizado tem como base a metaheurística de simulated annealing, que apresenta neste caso resultados computacionais de boa qualidade. Descrevemos a interface do algoritmo com um SIG específico e a aplicação do sistema resultante a um programa de entregas simulado, no bairro de Copacabana, no Rio de Janeiro.

    Abstract in English:

    An algorithm for vehicle routing is embedded into a Geographical Information System (GIS), from the database of which it extracts the information needed for the routing and where it displays the resulting routes. The routing algorithm is a simulated annealing metaheuristic that produces good quality routes in reduced computational times. We describe the embedding of the algorithm into a specific GIS software and the application of the routing system to a simulated delivery schedule in the neighbourhood of Copacabana, in Rio de Janeiro.
  • Redefining the logistics of ethanol-fuel distribution

    Yoshizaki, Hugo T. Y.; Muscat, Antonio R. N.; Biazzi, Jorge L. de

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo mostra a vantagem econômica da distribuição descentralizada de álcool etílico, diretamente a partir das usinas produtoras, contra a política usualmente utilizada de distribuição de vários produtos (álcool, gasolina e óleo diesel) com o intermédio de bases de distribuição. A análise de investimentos utilizou um modelo de distribuição baseado em programação linear para avaliar os custos logísticos. Os resultados quantitativos do estudo influenciaram o cliente do estudo (um dos produtores de álcool) a iniciar esforços para que o governo brasileiro alterasse as regulamentações restritivas, o que foi feito em julho de 1993.

    Abstract in English:

    This study affirms the economic advantage of decentralized distribution of ethanol fuel, directly from the producing mills, as compared to the federally mandated practice of centralized, multi-product (ethanol plus fossil fuels) distribution. The investiment analysis employed logistics costs evaluated with a transshipment (LP) model. The quantitative results from the study influenced the client organization to begin lobbying efforts to change associated federal regulations, which was approved by CNP in July 1993.
  • Characterization of the highway freight market for agricultural products

    Soares, Marcelo Gimenes; Caixeta Filho, José Vicente

    Abstract in Portuguese:

    O mercado de frete rodoviário no Brasil não sofre nenhum tipo de controle governamental, significando que os preços são formados a partir da negociação direta entre a oferta e a procura pelo serviço. Os transportadores não estão, necessariamente, atualizados sobre todas as variáveis de seu custo para estarem aptos a negociar com os demandantes. Tais demandantes, por outro lado, podem desempenhar maior poder de negociação para obter descontos no valor do frete. Tendo em vista o aprimoramento da qualidade das informações sobre fretes, tanto para ofertantes quanto demandantes pelo serviço de transporte, foi realizado levantamento de valores para produtos agrícolas selecionados, assim como identificadas as principais características do escoamento rodoviário de cargas agrícolas. Dessa forma, ficou evidenciada a diferenciação do valor do frete de acordo com o tipo de produto e verificou-se que a estrutura do mercado de frete para granéis sólidos (açúcar, milho, soja e farelo de soja) é bastante distinta, mais pulverizada e talvez menos profissional que a estrutura observada para os granéis líquidos estudados (suco de laranja e óleo de soja).

    Abstract in English:

    The Brazilian highway freight market is subject to no sort of government control, meaning that the prices are formed through free negotiation between supply and demand of the transport service. Carriers have to be updated on every variable incorporated in costs to be fit for negotiating with demanders. These demanders, except under certain very specific circumstances, have performed higher negotiation power and exerted quite strong pressure to obtain freight discounts. Taking into consideration the accomplishment of the quality of freight information, for both supply and demand sides of the transportation service, data for selected agricultural commodities were collected, as well as the identification of the main characteristics of the road haulage. The difference in the freight values for each commodity was noted, as was the distinct freight market structure for grains (sugar, corn, soybeans and soybean meal), which has been more spread out and perhaps less professional if compared with the transportation market for liquids, such as orange juice and soybean oil.
  • Evaluation of physical distribution service: relationship between the grocery industry, retailers and wholesalers

    Fleury, Paulo Fernando; Silva, Cesar Roberto Lavalle da

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste trabalho é apresentar os resultados de pesquisa sobre a avaliação da qualidade do serviço de distribuição física prestado por fornecedores da indústria de bens de consumo ao comércio atacadista e varejista. Para tanto, foi desenvolvida uma metodologia para medir a qualidade do serviço de distribuição física, que foi aplicada em dois momentos distintos: logo após a implementação do plano real, em 1994 e no final de 1995. Os resultados indicam fortes mudanças de comportamento do mercado ao longo do período decorrido entre as duas pesquisas. Os resultados demonstram que a importância do serviço ao cliente, como variável de decisão de compra entre a indústria de bens de consumo e comércio, tem crescido substancialmente ao longo do período considerado nas duas pesquisas. A pesquisa também demonstrou que, se por um lado, o cliente tornou-se mais exigente por melhores serviços, por outro, os fornecedores pioraram o nível de serviço de distribuição física. O percentual de clientes insatisfeitos, por conseguinte, aumentou substancialmente entre junho de 1994 e o fim de 1995.

    Abstract in English:

    The objective of this paper is to present the results of research developed to determine the quality of physical distribution services offered by the grocery industry as perceived by retailers and wholesalers. A methodology was developed in order to measure the service quality, which was applied at two different moments: soon after the implementation, in 1994, of the Brazilian economic plan called the "Plano Real", and at the end of 1995. The results show great changes in the market behavior over the time interval between the two phases of the research. The results also show customer service as a purchasing variable that is increasing in importance. Retailers and wholesalers are raising their service requirements as suppliers are decreasing their service quality level. As a result, the percentage of unsatisfied client firms substantially increased from June 1994 to December 1995.
  • Seeking effectiveness in third-party transportation: cost structures, partnerships and increased efficiencies

    Fleury, Paulo Fernando; Avila, Marcos Gonçalves; Wanke, Peter

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é apresentar um modelo racional para custeio de transporte como elemento fundamental ao bom funcionamento de parcerias entre embarcadores e transportadoras numa cadeia de suprimentos. A aplicação deste modelo a situações reais traz à tona uma série de informações importantes, a principal delas é o fato que o atual sistema de custeio utilizado pela maioria das empresas brasileiras causa sérias distorções em termos de custos, quando se consideram rotas curtas e rotas longas, subavaliando as primeiras e super-avaliando as últimas. Estas distorções estão vinculadas à elevada ineficiência no transporte de mercadorias, sobretudo nas operações de carregamento e descarregamento, cujos tempos médios excedem seis horas. Dentro deste escopo são definidos o conceito de parceria, suas implicações organizacionais e suas conseqüências imediatas, como por exemplo, o envolvimento de ambas as partes num programa de qualidade e produtividade do transporte. A adoção deste programa, paralelamente ao acordo quanto a um sistema de custeio de frete com as transportadoras que garantam um nível mínimo de retorno sobre seu investimento, tornam mais claras, e facilmente mensuráveis, as oportunidades para exploração de ganhos conjuntos dentro de um ambiente de parceria. Finalmente, são descritas as três causas básicas que levam a ineficiência das operações de carregamento e descarregamento no Brasil: organizacionais, tecnológicas e procedimentos.

    Abstract in English:

    The main objective of this paper is to present a rational model for cost allocation in the transportation activity as a key element for designing and maintaining partnerships between shippers and carriers. The utilization of the proposed cost allocation model for a real case situation gave rise to several conclusions. The most important of them is the fact that the cost allocation system currently used by Brazilian shippers and carriers underestimate the cost of short routes and overestimate the longer ones. This is mainly due to high levels of inefficiency in transportation, most of them observed in the operations of loading and unloading, which take six hours on average. Based on the above issue, the paper explores the development of the concept of partnership between shippers and carriers. The adoption of a productivity and quality program which includes an agreement between shippers and carriers over a common cost allocation system, provides several metrics on cost, efficiency and productivity that help to improve loading and unloading operations. The paper concludes with the description of the main causes that affect efficiency on transportation in Brazil: organization, procedures and technologies.
  • Loading optimization of palletized products on trucks

    Morales, Silvia Regina; Morabito, Reinaldo; Widmer, João Alexandre

    Abstract in Portuguese:

    Neste artigo analisamos a aplicação de um modelo de otimização para os problemas de arranjar produtos (embalados em caixas) sobre paletes, e de arranjar paletes sobre carrocerias de caminhões. Diversos resultados são apresentados ao resolver milhares de exemplos gerados aleatoriamente, utilizando um microcomputador. A metodologia também é aplicada a três estudos de casos reais: nos centros de distribuição de duas grandes empresas alimentícias e de um grande atacadista. Procuramos ainda mostrar como a metodologia pode ser empregada no dimensionamento e escolha de embalagens, paletes e carrocerias de caminhões. Em particular, analisamos o desempenho do palete padrão brasileiro (PBR), adotado pela Associação Brasileira de Supermercados (ABRAS), em relação a outros paletes padronizados. Ao examinarmos não apenas o carregamento dos produtos sobre os paletes, mas também o carregamento dos paletes sobre os caminhões, obtivemos índices de aproveitamento global destes dispositivos que são úteis para avaliar o desempenho econômico de sistemas de unitização de cargas na cadeia logística de uma empresa.

    Abstract in English:

    This paper presents applications of an optimization model to solve problems of arranging products (packed in boxes) on pallets, and arranging pallets on trucks. Different results are presented by solving thousands of randomly generated examples on a microcomputer. The methodology is applied to three case studies: two food industry distribution centers and one large wholesale distribution center. The use of the methodology to define optimal sizes of packages, pallets and trucks is also discussed. In particular, the performance of the Brazilian standard pallet (PBR), adopted by the Associação Brasileira de Supermercados (ABRAS), in comparison with other pallet types, is analyzed. Examining not only the loading of products on pallets, but also the loading of pallets on trucks, global utilization indices, which are useful to evaluate the economical performance of unit load systems in the logistic chain of a company, are obtained.
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