Gestão & Produção, Volume: 4, Issue: 3, Published: 1997
  • Dicast: an intelligent system to assist the design of casting parts

    Naveiro, Ricardo M.; O'Grady, Peter

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo aborda a questão da integração das atividades de projeto e manufatura, descrevendo um sistema de engenharia desenvolvido para auxiliar os projetistas na etapa de projeto detalhado de peças fundidas. O projetar é considerado como uma atividade sujeita a restrições, que condicionam a tomada de decisão. Nesse sentido, o processo de projetar uma peça fundida pode ser modelado como um conjunto de variáveis que representam os parâmetros do projeto interconectados por restrições. Quando alguma restrição não é atendida o sistema se encarrega de avisar ao projetista, indicando qual restrição não foi atendida e as causas prováveis do não atendimento.

    Abstract in English:

    This paper addresses the issue of integrating design and manufacturing by describing a Concurrent Engineering system called Dicast that has been developed to assist designers with the detailed design of castings. Design is viewed as a constraint driven activity where designers negotiate solutions to the design based on dynamically evaluating constraints. In this way, the design process can be modeled as variables that represent design parameters interconnected with constraints. Advice is given to the designer when constraints are violated.
  • Strategies, organization and management of industrial companies in globalized markets: the recent experience of Brazil

    Fleury, Afonso

    Abstract in Portuguese:

    No novo contexto de economia globalizada, as perspectivas de cada país são função das competências adquiridas por seus elementos constitutivos: pessoas, empresas, instituições. Este estudo analisa as mudanças em curso na indústria brasileira, recentemente envolvida na globalização produtiva, e suas conseqüências em termos de formação de competências. Destaca as profundas mudanças em termos de estratégias, arquiteturas organizacionais e sistemas de gestão que estão ocorrendo, tanto nas empresas estrangeiras quanto nas brasileiras. Mesmo que no curto prazo essas mudanças possam ser consideradas positivas, no longo prazos os seus efeitos serão prejudiciais para o desenvolvimento de competências locais, o que afetará o desempenho competitivo da indústria brasileira.

    Abstract in English:

    This study analyses the changes that are taking place in the Brazilian industry, recently involved in the process of productive globalization. It shows that drastic changes in terms of strategies, organization and management are in course, both in terms of transnational and Brazilian enterprises. The main conclusion is that knowledge intensive functions such as R&D, Strategic Management and Management Systems are being transferred abroad by the TNCs and the Logistics function is becoming the most "strategic" function in the operation of their subsidiaries. The Brazilian enterprises which succeed in operating in globalized productive chains are adopting similar structures. In the long run, those changes will be detrimental for the formation of local capabilities and consequently, for the maintenance of the competitive position of Brazilian industry.
  • A queueing model to analyse the tradeoff between investing in attending channels and satisfying service level in INTERNET providers

    Fontanella, Gisele Castro; Morabito, Reinaldo

    Abstract in Portuguese:

    A conexão de computadores à INTERNET é feita por meio de empresas denominadas provedores de acesso à INTERNET, que atendem vários tipos de usuários oferecendo diferentes formas de conexão física. A mais simples é aquela em que o usuário se conecta a um canal de atendimento do provedor por meio de uma linha telefônica comum. Conseguir um canal disponível pode não ser uma tarefa fácil, principalmente nos horários de pico, o que resulta num problema enfrentado pelos provedores, que é o de determinar a relação ideal entre o número de usuários e o número de canais de atendimento. Para resolvê-lo, é preciso analisar o tradeoff entre investir em capacidade (número de canais) e satisfazer o nível de serviço desejado aos usuários (probabilidade de acesso). O objetivo deste trabalho é modelar este tradeoff por meio de teoria de filas. A metodologia envolve basicamente três passos: (i) analisar os processos de chegada (chamadas) e serviço (atendimento) dos usuários em certos períodos, (ii) selecionar um modelo de filas apropriado, sob algumas hipóteses simplificadoras, e (iii) construir curvas de tradeoff entre medidas de desempenho do sistema, em particular, da probabilidade de acesso em função do número de canais de atendimento, ou da taxa média de usuários. Para ilustrar a aplicação da metodologia, são apresentados os resultados de um estudo de caso realizado num provedor no interior do estado de São Paulo, com processo de chegada Poisson mas com tempo de atendimento não exponencialmente distribuído. Algumas perspectivas para pesquisa futura são apontadas, como agrupar os usuários em diferentes classes, em função do comportamento da chegada e do serviço, e analisar o particionamento da capacidade em função destas classes.

    Abstract in English:

    The computer connection to INTERNET is provided by firms known as INTERNET access providers, which can handle several kinds of users by offering different forms to of physical connection. The simplest one is when the user connects to a provider's attending channel by an ordinary telephone line. Finding an available channel may not be an easy task, especially during peak hours. This results in a problem for the providers, which is to determine the optimal relationship between the number of users and the number of attending channels. To solve this problem, a provider needs to analyze the tradeoff between investing in capacity (number of channels) and satisfying the targeted service level to the users (probability of finding an available channel). The objective of this paper is to model this tradeoff by means of queueing theory. The methodology involves basically three steps: (i) analyze user arrival (calling) and service (attending) processes in chosen periods, (ii) select an appropriate queueing model under some simplifying assumptions, and (iii) generate tradeoff curves among system performance measures, in particular, between the probability of finding an available channel and the number of channels or the mean user arrival rate. To illustrate the application of this methodology, some results deriving from a case study performed in an access provider of São Paulo state, with Poisson arrival process but non-exponential service times, are presented. Some perspectives for future research are pointed out, such as grouping users into different classes as a function of their arrival and service behavior, and analyzing capacity partitioning as a function of these classes.
  • Bayesian evaluation of inspectors in statistical attributes control

    Quinino, Roberto da Costa; Bueno Neto, Pedro Rodrigues

    Abstract in Portuguese:

    Nos testes para atributos é importante avaliar a eficiência dos inspetores que julgam a qualidade do produto. Este trabalho apresenta um método bayesiano para avaliação de inspetores em testes de conformidade e não-conformidade. Avaliações em que não se encontram disponíveis a real classificação dos produtos também são discutidas.

    Abstract in English:

    When testing for attributes, it is important to assess the inspectors' efficiency as they judge the product quality by classifying it as conforming or non-conforming. This work presents a bayesian method for evaluating sensory inspectors, including discussions about situations in which classifications are made for which the real state of the product is not known.
  • A bayesian methodology for reliability studies in the design phase: application to an electronic product

    Ramírez Pongo, Ruth Myriam; Bueno Neto, Pedro Rodrigues

    Abstract in Portuguese:

    Hoje em dia as indústrias têm de colocar seus produtos em um mercado altamente competitivo, e as pressões, visando eficiência do programa de testes e do ciclo de desenvolvimento de um produto, são cada vez maiores. Neste contexto, os métodos estatísticos clássicos (baseados na teoria de amostragem), usados para analisar a confiabilidade de um produto, mostram-se cada vez menos eficientes, enquanto que os métodos bayesianos são vistos favoravelmente e seu uso começa a ser uma alternativa necessária. Para avaliar o desempenho de um item, que possui uma taxa de falhas muito baixa, as técnicas estatísticas clássicas exigem tamanhos grandes de amostra e tempo de teste longo, principalmente quando a tecnologia do produto limita o fator de aceleração, como é o caso dos produtos eletrônicos, por exemplo. A metodologia, proposta neste artigo, combina resultados de testes, que são realizados rotineiramente durante o ciclo de desenvolvimento, com informação adicional relevante e útil ao estabelecimento da confiabilidade do equipamento. Com o objetivo de ilustrar a metodologia, esta é aplicada em um equipamento eletrônico, cuja confiabilidade foi estabelecida, durante sua fase de projeto, a partir das confiabilidades de seus componentes, utilizando dados de teste por atributo e incorporando o julgamento da equipe de desenvolvimento do produto.

    Abstract in English:

    Nowadays industries have to place their products in a highly competitive market, and there have been increasing pressures on efficiency test programs and product development cycles. In this context, the classical statistical methods (based on sampling theory), which are used to analyze product reliability, are negatively affected, while the bayesian methods are favorably regarded, and their use is becoming a necessary alternative. In order to evaluate the performance of an item with a very low failure rate, the classical statistical techniques require a large sample size and a long test time. This is particularly true when the product technology limits the acceleration factor, as with electronic products, for example. The methodology proposed in this paper combines test results, which are routinely performed during the product development cycle, with additional relevant information that is useful in the assessment of its reliability. In order to illustrate the methodology, it was applied to an electronic equipment, assessing its reliability during the design phase. The computations were performed considering component reliabilities, attribute test data, and also judgement of the product development team.
  • An analysis of the competitive and operational strategy of self-service restaurants

    Rebelato, Marcelo Giroto

    Abstract in Portuguese:

    Os restaurantes comerciais do tipo self-service surgiram como uma opção de comida rápida bem adaptada às novas necessidades da população brasileira. Formaram uma indústria que cresce em todo o país e evolui em termos de oferta e de atendimento. Este artigo analisa o fenômeno da refeição fora de casa e expõe a estratégia competitiva e operacional dos restaurantes self-service "por quilo". A partir de um estudo conduzido em uma empresa do ramo, identifica e analisa as características dos processos presentes no sistema "por quilo", sugerindo mudanças internas na forma de diretrizes gerenciais.

    Abstract in English:

    Commercial self-service restaurants have arisen as a fast-food option well adapted to the new necessities of the Brazilian population. They constitute an industry in growth all over the country, and have evolved in terms of both supply and service. This paper analyses the phenomenon of "eating out" and presents the competitive and operational strategy of the "per kilo" self-service restaurants. From a study conducted in a branch enterprise, it identifies and analyses the process characteristics present in the "per kilo" system, suggesting internal changes in the form of management directions.
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