Gestão & Produção, Volume: 10, Issue: 3, Published: 2003
  • Carta do Editor

  • Co-editorial

    Alves Filho, Alceu Gomes; Torkomian, Ana Lúcia Vitale; Plonski, Guilherme Ary; Suzigan, Wilson
  • Footwear industry strategies for the new competition environment: a three case study analysis

    Francischini, Andresa Silva Neto; Azevedo, Paulo Furquim de

    Abstract in Portuguese:

    O ambiente competitivo dos anos 90, marcado pelo processo de abertura comercial, pela adoção da Constituição de 1988, pela sobrevalorização cambial e pelas mudanças nos padrões de concorrência internacional, afetou de maneira diferenciada os setores industriais brasileiros. Este estudo avalia as estratégias tecnológicas, de localização e reorganizadoras adotadas por três empresas calçadistas diante desse novo ambiente competitivo da década de 1990. Esse conjunto de estratégias é avaliado segundo a formulação de quatro proposições, as quais mostram o impacto diferenciado do ambiente competitivo conforme as características das empresas estudadas.

    Abstract in English:

    The competitive environment during the 1990's - with trade liberalization, the new rules set by the Brazilian Constitution of 1988, exchange rate appreciation and changes in the international competition - had distinct effects on each Brazilian industry. This article analyzes the technological, locacional and organizational strategies in three footwear firms. Based in four propositions, we evaluate the three types of strategies and how the differ in accordance with firm characteristics.
  • The subsidiary mandate and the internationalization of technological activities by Transnational Enterprises

    Gomes, Rogério

    Abstract in Portuguese:

    Este estudo se propõe a analisar os mandatos das subsidiárias de empresas transnacionais (ETNs) no estrangeiro por intermédio dos mecanismos de alocação das atividades de pesquisa e desenvolvimento (P&D) entre os centros descentralizados de pesquisa. Iniciamos o trabalho com a apresentação de uma síntese das diferentes perspectivas encontradas na literatura econômica sobre a subordinação (ou condicionamentos) da autonomia administrativa e tecnológica das filiais. Tal síntese permite estabelecer uma hierarquia entre as subsidiárias e uma tipologia para evolução (retrocesso) de mandatos construída, principalmente, para as ETNs estruturadas em forma de rede corporativa. A seguir, a partir de pesquisas realizadas sobre as atividades dos laboratórios de P&D da indústria de equipamentos de telecomunicações no Brasil, procuramos mostrar que: a) a descentralização das atividades tecnológicas é um fato que não está restrito apenas aos países centrais; b) as tecnologias de informação permitiram que as subsidiárias no país se integrassem aos laboratórios centrais das ETNs, dando-lhes condições de desenvolver e participar de outras atividades tecnológicas, além das tradicionais funções de adaptação de processo e de produtos.

    Abstract in English:

    This paper tries to analyze mandates of Transnational Enterprises (TNEs) subsidiaries in the foreigner through the mechanisms of allocating activities of R&D (Research and Development) between decentralized centers of research. We initiate the work by presenting a synthesis of the different perspectives found in economic literature on the subordination (or conditionings) administrative and technological of the subsidiaries. Such synthesis allows us to establish a hierarchy between subsidiaries and a typology for evolution (retrocession) of mandates constructed, mainly, for the TNEs that are structuralized in form of a corporative network. Then, from researches on the activities of laboratories of R&D in the industry of telecommunications equipment in Brazil, we tried to show that: a) the decentralization of the technological activities is a fact that is not restricted only to developed countries; b) the information and communication technologies have allowed that the subsidiaries in the foreigner integrated themselves to the central laboratories of the TNEs giving them conditions to develop and to participate on other technological activities beyond the traditional functions of adapting process and products.
  • A case study on the interaction university-industry

    Dagnino, Renato; Gomes, Erasmo

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo refere-se a um caso de interação universidade-empresa considerado positivo pelos profissionais envolvidos - docentes e pesquisadores da universidade e técnicos da empresa -, tanto no que tange às atividades de pesquisa universitária e formação de recursos humanos quanto para a trajetória de capacitação tecnológica da empresa. Mais especificamente, aborda a realização de um projeto de pesquisa e desenvolvimento (P&D) envolvendo docentes e pesquisadores da Faculdade de Engenharia Mecânica da Universidade Estadual de Campinas (FEM/Unicamp) e de uma empresa multinacional do setor de autopeças, denominada, à época, Clark Equipments, atualmente, Eaton Trucks Corporation. O artigo procura destacar aspectos relacionados aos antecedentes da interação, assim como aqueles relacionados à motivação que, no âmbito da empresa, levaram à realização do contrato com a universidade. Busca, ainda, conhecer a opinião da equipe técnica da empresa, bem como dos pesquisadores da Unicamp, acerca de suas implicações. Espera-se com a apresentação deste caso contribuir para melhor compreensão de uma questão presente na agenda atual da Política de Ciência, Tecnologia e Inovação: avaliar o que se pode realisticamente esperar das empresas multinacionais para o esforço nacional de desenvolvimento tecnológico.

    Abstract in English:

    This article presents a case of interaction university-industry considered as positive for the involved professionals - professors and researchers of the university and technical team of the company - in terms of university reserch and formation of human resources as well as to the trajectory of technological qualification of the company. More specifically, it approaches the accomplishment of a research and development project (R&D) involving professors and researchers of the Faculty of Engineering Mechanics of the State University of Campinas (FEM/Unicamp) and a multinational company of the sector of auto-parts, called, to the time, Clark Equipments, currently Eaton Trucks Corporation. The article looks for to detach aspects related to the antecedents of the interaction, as well as those related to the motivation that in the scope of the company had led to the accomplishment of the contract with the university. Search still to know the opinion of the technical team of the company, as well as of the researchers of the Unicamp, concerning its implications. The authors expects, with the presentation of this in case, to contribute for one better understanding of a present question in the current agenda of the Science, Technology and Innovation Policy: to evaluate the role can play multinationals companies for the national effort of technological development.
  • Technological efforts and innovation performance of medical equipment firms located in São Carlos - State of São Paulo

    Rieg, Denise Luciana; Alves Filho, Alceu Gomes

    Abstract in Portuguese:

    O presente artigo reúne informações sobre os esforços tecnológicos e o desempenho inovador de 12 empresas do setor de equipamentos médico-hospitalares localizadas no município de São Carlos, SP. As informações foram obtidas por meio de entrevistas realizadas com diretores ou proprietários dessas empresas, que responderam a um conjunto de questões estruturadas, preparadas para tal finalidade. Nossas análises dessas informações indicam que tais empresas vêm despendendo esforços tecnológicos expressivos, direcionados tanto a atividades internas de P&D - em maior proporção - quanto à aquisição de tecnologias a partir de fontes externas. As empresas, em sua maioria, não investem em aquisição de tecnologias a partir de fontes externas mais do que um terço do investimento que realizam em P&D interno. As atividades de P&D voltam-se principalmente para inovações em produto. Em relação ao desempenho inovador, constata-se que o número de produtos melhorados tecnologicamente supera bastante o número de produtos tecnologicamente novos lançados no mercado por essas empresas nos últimos três anos.

    Abstract in English:

    This paper joins information on technological efforts and innovation performance of 12 medical equipment producers located in São Carlos, State of São Paulo. It was gathered through interviews with owners or managers in the firms, who are asked to answer a structured questionnaire. Our analysis of this information shows that those firms have been done considerable efforts directed toward both internal R&D - in higher proportion - and technology acquisition from external sources. The majority of the firms have not invested on technology acquisition from external sources more than one third of their investment on internal R&D. Considering innovation performance, R&D activities in those firms are mainly oriented to incremental product innovations.
  • Selecting an information technology application through an effectiveness approach: a production planning system case study

    Moraes, Renato de Oliveira; Laurindo, Fernando José Barbin

    Abstract in Portuguese:

    O papel da tecnologia da informação (TI) nas organizações pode variar de simples suporte administrativo até uma situação estratégica, em que ocupa posição hierárquica superior em organizações que disputam mercados em crescente competição. Por outro lado, ainda há discussão sobre as dificuldades de se obterem evidências do retorno dos investimentos feitos em TI. Embora haja diferentes explicações para esse fato, há certo consenso sobre o significativo crescimento dos investimentos em TI na última década. As decisões sobre quais projetos de TI devem ser implementados são, freqüentemente, determinantes do desempenho empresarial e são capazes não somente de mudar o posicionamento estratégico das organizações, mas também podem modificar a estrutura de competição do setor como um todo. Este artigo procura analisar, por meio de um estudo de caso, a seleção de projetos de TI segundo uma abordagem de gestão de portfolio, considerando os diferentes tipos de projetos, os impactos desses projetos nos fatores críticos de sucesso da empresa, os custos do projeto, bem como os riscos associados. Contempla, portanto, aspectos de eficiência (uso de recursos) e eficácia (obtenção de resultados positivos para a organização).

    Abstract in English:

    The role of information technology (IT) in organisations can vary from simple administrative support till a strategic position, in which IT achieve an important status in leading companies in increasingly competitive markets. On the other hand, there is still an important discussion about the difficulties of finding evidence of returns over investments in IT. Although there are different explanations for this fact, there is a general consensus about the relevant increase in IT investments in the last decades. The decisions about which IT projects should be implemented are frequently determinant of business performance and are able not only of changing the competitive positioning of the companies but also can modify the competitive structure of industries. This paper aims to analyse, through a case study, the selection of IT projects through a management of portfolio approach, considering both efficiency (use of resources) and effectiveness (achieving positive results for the organisation) issues, and also analysing their risks.
  • The relationship between marketing and science and technology management in the companies

    Santos, Gilmar José dos

    Abstract in Portuguese:

    Apesar de estudarem vários temas em comum, ainda há pouco intercâmbio acadêmico entre as áreas de marketing e gestão de ciência e tecnologia (C&T). Este artigo discute alguns conceitos que marketing e C&T têm em comum, procurando evidenciar que, apesar de trilharem caminhos diferentes, a pauta de investigação de ambas as áreas é semelhante e complementar. O trabalho desenvolveu-se a partir de pesquisa bibliográfica sobre três temas acerca dos quais o potencial de integração é mais gritante: inovação, aprendizagem organizacional e capacidades. Concluiu-se que os significados dos três temas e os problemas abordados são os mesmos em ambas as disciplinas. Entretanto, elas raramente colhem contribuições mútuas. Uma aproximação maior poderia consolidar teorias mais consistentes para a análise dos problemas relacionados à competitividade das organizações, via relacionamento com o mercado, sustentando a posterior criação de modelos práticos de gerenciamento.

    Abstract in English:

    Although Marketing and Science & Technology Management share a common set of themes, there are still few academic exchanges between those areas. This paper discusses some concepts shared by Marketing and Science and Technology, and search to stress that their research agenda is similar or complimentary, no matter they follow different tracks. The study is based upon the literature review about three themes that reveal the greatest potential for integration: innovation, organizational learning and capabilities. The paper concludes that the meaning of the three themes and the problems they aim to discuss are the same in both disciplines. Nevertheless, rarely they gather mutual contributions. A closer approximation could consolidate more consistent theories for the analysis of the problems related to organizational competition through market relationship, hence supporting the creation of practical management models.
  • Reflections on technological management in suppy chains

    Assumpção, Maria Rita Pontes

    Abstract in Portuguese:

    Estudos sobre adoção de tecnologia na cadeia de suprimentos são mais intensamente relacionados às novas tecnologias de informação e comunicação (TIC) e a seu impacto nos processos de negócios nos canais de distribuição. Este trabalho amplia essa análise para refletir sobre inovação no produto transacionado ou serviço ofertado, focando na relação fornecedor-fabricante. As questões colocadas para essa reflexão são: como as empresas constroem o novo arranjo produtivo decorrente dessas mudanças? Como as empresas coordenam o desenvolvimento de novo produto ou serviço na relação fornecedor ´ comprador/fabricante? O artigo conceitua arquitetura interorganizacional como uma estrutura para organização do novo arranjo das empresas diante dessas mudanças. É sob essa estrutura que as empresas conjuntamente poderão construir os novos processos de decisão sobre locação e uso da capacidade produtiva (recursos tecnológicos) e de coordenação (gestão das atividades de interface entre as empresas) para terem operações mais efetivas e maior rapidez para atender aos eventos da cadeia de suprimento.

    Abstract in English:

    The integration of activities in the supply chain and the technologies that give them appropriate support have been specifically explored and intensely related to the new communication and information technologies (IT). This work extend this analysis to the adoption of technological innovation in the industrial network, which is related to changes in the transacted product, besides changes in the management process provided by the advances in the IT. The question offered for this reflection is: how the companies adjust this new configuration, provided by technological and organizational innovations, to the chain management? This paper presents the concept of inter-organizational architecture as being this new configuration, where new structures for the decision process of location and use of the productive capacity of the logistics network (technological resources) take place, as well as the coordination process (management of the activities for positive use of the resources transacted in the supply chain). A conceptual model for the performance of this architecture is also presented.
  • The disruption of the Brazilian Personal Computer (PC) industry: a multiple case study

    Laurindo, Fernando José Barbin; Carvalho, Marly Monteiro de

    Abstract in Portuguese:

    Apesar de o conceito de computador pessoal (personal computer - PC) ter surgido nos anos 70, essa indústria realmente deslanchou somente após o lançamento do IBM PC, em 1981. Por meio de uma agressiva estratégia de outsourcing, a IBM rapidamente conquistou o mercado, mas esta estratégia também causou perda de competências internas para seus principais parceiros, Intel e Microsoft, bem como outros revendedores autônomos. No Brasil, atualmente, a indústria de PCs está relegada à montagem de kits importados e também à manufatura das etapas finais do processo de produção de componentes, com pouco valor agregado localmente. Após o término da reserva de mercado, marcado pela súbita abertura aos concorrentes externos, houve desmantelamento da indústria brasileira de PCs e de semicondutores, nos elos de maior valor agregado dessa cadeia. Para obter inserção nas cadeias globais, as empresas brasileiras precisam atingir qualificação nos critérios de desempenho, a fim de participar dos processos de outsourcing. Este artigo visa, por meio de um aparato teórico que relaciona aspectos de outsourcing, inovação, valor e evolução da indústria de PCs, a investigar os impactos desses aspectos na competitividade da indústria de PCs do Brasil e as repercussões para seu crescimento e inserção no mercado global. A abordagem metodológica adotada foi estudo de múltiplos casos, com os seguintes critérios de seleção: diferentes papéis na cadeia de valor, grau de verticalização, principal mercado visado e tamanho da empresa.

    Abstract in English:

    Although the personal computer (PC) appeared in the seventies, this industry really boomed only after IBM launched its PC, in 1981. Through an aggressive outsourcing strategy, IBM rapidly conquered the market, but this strategy also caused lost of internal competences to its main partners, Intel and Microsoft and also to autonomous vendors. Many PC manufacturers have appeared since then. In Brazil, nowadays, PC industry is relegated to assemble imported kits, with small value locally added and also to manufacture final steps of components production. After the end of a protectionist law characterized by the abrupt exposure to foreign competitors, the Brazilian PC and semiconductors industries collapsed. To achieve insertion in the global chain, Brazilian companies need to cope with the qualification performance criteria to participate in the outsourcing process.Based on a theoretical background that encompasses outsourcing, innovation, value and the evolution of PC industry, this paper intends to investigate the Brazilian PC industry competitiveness and the constraints to its insertion in the global market. The adopted methodological approach was multiple cases, whose selection criteria were: different roles in the value chain; the degree of verticalization; the main market aimed and company size.
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