Gestão & Produção, Volume: 12, Issue: 2, Published: 2005
  • Carta do Editor

  • Concurrent networks model for the evaluation of company network competitiveness

    Fusco, José Paulo Alves; Buosi, Gressiqueli Regina Chiachio; Rubiato, Rosangela Carmona

    Abstract in Portuguese:

    A formação e desenvolvimento das redes e da teoria das Cadeias de Fornecimento têm ganhado maior relevância recentemente. Ao longo do tempo, a Administração de Operações tem evoluído sob uma perspectiva holística, abrangendo também questões como rede de fornecimentos, governança, relações de confiança e outras. No mesmo raciocínio, muito tem sido feito pelos pesquisadores, primordialmente com relação a aspectos de competitividade, produzindo uma grande variedade de modelos e tipologia de avaliação. Contudo, o propósito geral tem sido explicar a dinâmica de um negócio e como as diretrizes competitivas de firmas devem ser mudadas a fim de obterem sucesso. Este artigo tem por objetivo apresentar uma abordagem metodológica alternativa, baseada em três principais dimensões de redes simultâneas, ou seja, rede física, de valor e de negócios, para subsidiar a avaliação da competitividade de redes e cadeias de fornecimentos de maneira geral. O artigo apresenta comentários e algumas conclusões preliminares, obtidas em um projeto de pesquisa, ainda em andamento, que envolve a utilização do modelo aqui proposto no setor de papel e celulose.

    Abstract in English:

    Network formation and development and the SCM theory have gained ground in recent years. Over time, Operations Management has evolved to embrace a more holistic perspective, and today encompasses issues such as supply networks, governance, relationships of trust, and others. Along the same lines, researchers have contributed much, primarily insofar as aspects of competitiveness are concerned, producing a wide variety of assessment models and typologies. However, the general purpose has been to explain the dynamics of a business and how a company's competitive guidelines must change to ensure success. This paper proposes an alternative methodological approach based on three main dimensions of concurrent networks, i.e., the physical, value and business network, to underpin the overall assessment of networks and supply chain competitiveness. The paper also discusses some preliminary findings and information taken from an ongoing survey of pulp and paper industry networks, which involves the use of the proposed model.
  • Undertaking associative small holding business: economic analysis of the sheep production system, Maule region, Chile

    Andrade, Germán Lobos

    Abstract in Spanish:

    El objetivo de esta investigación fue evaluar la rentabilidad económica de un sistema de producción ovina para un grupo de 20 productores agropecuarios, cuyos predios se encuentran localizados en la zona de secano interior de la provincia de Linares, Región del Maule, Chile. El trabajo en terreno se realizó durante el periodo noviembre del 2002 a junio 2003, el cual permitió caracterizar a los productores en cuatro grupos homogéneos entre sí, en función del número de cabezas del rebaño ovino. Para estimar la rentabilidad económica del sistema propuesto, bajo distintos escenarios de precios de venta, se usó el Valor Actual Neto (VAN), la Tasa Interna de Retorno (TIR) y el Índice de Valor Actual Neto (IVAN). El valor promedio del rebaño ovino fue estimado entre 0,26 a $ 1,45 millones y el valor promedio de la tierra entre 6,3 y $ 12,8 millones, dependiendo del tamaño del predio agrícola (hectáreas). Para el escenario normal de precios, se obtuvo un VAN (10,8%) de $ 4,12 millones, la TIR se estimó en 14,5% y el IVAN en 0,37. La principal conclusión sugiere que el emprendimiento asociativo a micro-escala puede contribuir a mejorar las condiciones de vida de los pequeños productores.

    Abstract in English:

    The aim of this research was to assess the economic profitability of a associative sheep husbandry business system for 20 agricultural small holdings, located in the inner unirrigated Linares area, in the Maule region, Chile. Data from the period of November 2002 until June 2003 were recollected, for characterizing the producers in four quite homogeneous sub-groups, according to the size of their herd. Profitability for a proposal system, under different price scenarios, was assessed by means of traditional indicators: Net Present Value (VAN), Internal Rate of Return (TIR) and Net Present Value Index (IVAN). The average value of the sheep herd was estimated from 0.26 to $ 1.45 millions and the average value of land from 6.3 to $ 12.8 millions, depending on the size of the farm (hectares). For the normal price scenario, the VAN (10.8%) was estimated at $ 4.12 millions, the TIR at 14.5% and the IVAN at 0.37. The main conclusion suggests that undertaking associative micro-scale enterprise can contribute to improve the life conditions of the small holding, in a better way than the average individual business.
  • Developing a framework to study organizational action: From competences to the organizational model

    Lima, Edson Pinheiro de; Lezana, Álvaro Guillermo Rojas

    Abstract in Portuguese:

    Representar, entender e explicar a ação organizacional tem sido tema de muitos estudos e pesquisas. O presente trabalho se une a este esforço, como uma contribuição dentro da Teoria de Gestão de Operações. O entendimento das relações causais entre estratégia, estrutura e desempenho ainda ocupa um espaço importante dentro da agenda da área de 'Estratégia e Organizações'. Este trabalho tem como objetivo apresentar os pressupostos teóricos de um framework de referência que possa ser utilizado na construção de modelos organizacionais, cujo objetivo orienta-se ao estudo da ação organizacional nas medidas da sua estruturação, implementação e desempenho. A abordagem utilizada é a estruturalista e incorporam-se também elementos da abordagem baseada em recursos e capacitações, dentro de um enfoque centrado no desenvolvimento de competências organizacionais. O framework apresentado baseia-se na metáfora do hipertexto e inter-relaciona as dimensões dos processos organizacionais, das estruturas organizacionais e o contexto dos espaços organizacionais. Destacam-se a incorporação da dimensão espaço na estrutura do framework, o enfoque estruturalista fundamentado na definição de 'forma' e a arquitetura em hipertexto para a integração das dimensões. O framework desenvolvido articula e representa a coordenação horizontal e vertical das atividades e processos de forma integrada e coerente, no contexto da gestão participativa e da gestão do conhecimento.

    Abstract in English:

    Many studies have been devoted to representing, understanding and explaining organizational action. The purpose of this work is to contribute to the Theory of Operations Management. An understanding of the causal relationships between strategy, structure and performance is still of major importance in the area of 'Strategy and Organizations'. This paper discusses the theoretical assumptions of a reference framework that can be used in the construction of models aimed at studying organizational action from the standpoint of structuring, implementation and performance. The approach employed here is structuralism, into which concepts of resources and capabilities have been incorporated based on an approach centered on the development of organizational competences. The framework presented here is founded on the hypertext metaphor and interrelates the dimensions of organizational processes and structures in the context of organizational 'spaces'. The framework incorporates the dimensions of space, the structuralist approach founded on the definition of 'form', and the 'hypertext' architecture to integrate the dimensions. The framework articulates and represents the horizontal and vertical coordination of activities and processes in an integrated and coherent way within the context of participative management and knowledge management.
  • Product complexity and production volumes as determining factors of small and medium-sized automotive supplier development strategies

    Pereira, Giancarlo Medeiros; Geiger, Albert

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta as diferentes estratégias de desenvolvimento de pequenos e médios fornecedores de três grupos de grandes empresas automotivas localizados no Rio Grande do Sul. Conforme constatado, esses três grupos de empresas apresentam diferentes estratégias, sendo que a opção por uma dada estratégia é influenciada pela combinação de dois elementos, a saber: a complexidade de produto final (em função do número de itens que o compõem) e o volume de produção.

    Abstract in English:

    This paper describes the various development strategies for small and medium suppliers of three large automotive groups in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. The strategies these three groups adopt are based on a combination of two factors: product complexity (defined by the number of items a product comprises) and production volumes.
  • Optimization in production lot sizing and sequencing: case study of an animal feed plan

    Toso, Eli Angela Vitor; Morabito, Reinaldo

    Abstract in Portuguese:

    Neste trabalho, é proposta uma abordagem para otimizar o problema integrado de dimensionamento e seqüenciamento de lotes de produção em uma empresa do setor de nutrição animal. Tal problema consiste em decidir quanto produzir de cada produto em cada período, considerando a seqüência de produção dos lotes, de maneira a satisfazer a demanda e minimizar os custos de produção e estoques. Uma das grandes dificuldades para a programação da produção na empresa é integrar estas decisões, uma vez que os tempos de preparação (setup) são bem dependentes da seqüência produtiva. O problema é modelado por programação linear inteira mista e resolvido por meio da linguagem de modelagem GAMS/CPLEX com alguns procedimentos para reduzir os tempos computacionais. Experimentos realizados com dados reais mostram que esta abordagem é capaz de gerar resultados melhores do que os utilizados pela empresa.

    Abstract in English:

    This paper proposes an approach to optimize the problem of integrated production lot sizing and sequencing in an animal feed plant. The problem consists of deciding how much of each feed to produce in each period, considering lot sequencing, so as to meet the demand while minimizing production and inventory costs. One of the major difficulties of production scheduling in this plant is to coordinate these decisions, since setup times are highly dependent on lot sequencing. The problem is modeled by mixed integer linear programming and is solved using the modeling language GAMS/CPLEX. Numerical experiments carried out with real data indicate that this approach can produce better results than those used by the plant.
  • Analysis of minor incidents in the operation of nuclear power plants: a case study on the use of procedures in organizations dealing with hazardous technologies

    Carvalho, Paulo Victor Rodrigues de; Vidal, Mario Cesar Rodriguez; Carvalho, Eduardo Ferro de

    Abstract in Portuguese:

    As organizações que lidam com tecnologias perigosas possuem sistemas de gestão de risco que visam controlar a ocorrência e a evolução de acidentes e melhorar sua segurança. Estes sistemas têm sido baseados em aspectos físicos, como barreiras de proteção, equipamentos e sistemas, que visam impedir a ocorrência e propagação dos acidentes, e em aspectos humanos, como a utilização de normas e procedimentos. Neste artigo, analisamos o uso de diversos tipos de procedimentos por operadores de salas de controle de usinas nucleares. A metodologia utilizada foi a análise do trabalho dos operadores durante microincidentes ocorridos na operação normal, parada e partida de uma usina nuclear, além de treinamento em simulador. A pesquisa demonstra que a flexibilização de procedimentos ocorre rotineiramente e que as estratégias cognitivas dos operadores podem ser explicadas a partir das restrições técnicas, organizacionais e culturais do ambiente de trabalho. Nossos resultados indicam que os requisitos de competência necessários para os operadores de usinas nucleares vão muito além de uma adequada formação técnica e da capacidade de seguir instruções escritas.

    Abstract in English:

    Organizations that work with hazardous materials, such as nuclear power plants, offshore installations, and chemical and petrochemical plants, have risk management systems involving accident control and mitigation to ensure the safety of their facilities. These systems are based on physical devices, such as protective barriers, equipment and systems aimed at preventing the occurrence and propagation of accidents, and on human aspects such as regulations and procedures. This paper analyzes the use of a variety of procedures by nuclear power plant control room operators. The methodology consisted of analyzing the work of control room operators during the normal operations, shutdown, and startup of a nuclear power plant, and in full scale simulator training. This survey revealed that routine noncompliance to procedures was considered normal according to the operating rationale, which is based on technical, organizational and cultural factors. These findings indicate that the competencies nuclear power plant operators must possess far exceed proper technical training and the ability to follow written instructions.
  • Definition of the warranty period of an experimentally optimized product

    Pizzolato, Morgana; ten Caten, Carla Schwengber; Fogliatto, Flávio Sanson

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo documenta os resultados da aplicação de um método para otimização de aspectos da qualidade e vida útil para posterior definição do prazo de garantia de produtos que não falham, mas degradam até uma condição considerada aceitável. O método de otimização é composto pelas seguintes etapas: i) caracterização do problema; ii) planejamento e execução dos experimentos; iii) modelagem das variáveis de resposta; iv) otimização; e v) modelagem da vida útil e definição do prazo de garantia. As etapas metodológicas contemplam o uso de QFD (Desdobramento da Função Qualidade), de Projeto de Experimentos, modelos de regressão de ensaios acelerados e modelos de degradação. Para a otimização e determinação do prazo de garantia, é apresentado um procedimento que utiliza uma seqüência de passos em que ferramentas estatísticas, como análise de regressão e modelagem de dados de degradação, são empregadas. Somado a isso, são utilizados procedimentos de avaliação sensorial para avaliar os níveis de degradação das amostras do produto. O método é aplicado em um produto utilizado na criação de animais.

    Abstract in English:

    This paper discusses the results of the application of a method to optimize the quality characteristics and service life of products that degrade rather than fail in order to determine the warranty period of such products. The optimization method consists of the following steps: i) characterization of the problem; ii) planning and execution of experiments; iii) modeling of response variables; iv) optimization; and v) modeling of the product's service life and definition of its warranty period. The method involves the joint use of QFD (Quality Function Deployment), Experimental Design, and modeling of accelerated degradation tests through regression analysis. A new procedure is presented to determine and optimize the warranty period of products subject to degradation, based on the sensorial analysis of sample products to assess their level of degradation. The method is illustrated by a case study of the plastics industry, where the goal is to come up with a suitable warranty policy for plastic floor tiles in pigpens.
  • Transfer of technological knowledge: a multiple case study in the pharmaceutical industry

    Takahashi, Vania Passarini

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo investiga os elementos críticos que afetam a habilidade das empresas farmacêuticas de desenvolverem suas capacidades tecnológicas operacionais e de aprendizagem dinâmica por meio de tecnologia importada. A informação obtida de estudos de casos em onze empresas, quatro no Canadá e sete no Brasil, mostra que todas as empresas adquiriram capacidade operacional em todos os estágios tecnológicos de desenvolvimento e produção de medicamentos, o mesmo não acontecendo quanto à capacidade de aprendizagem dinâmica. Mais especificamente, os resultados indicam que o desenvolvimento de capacidade operacional é afetado principalmente pelas capacidades gerenciais (de comunicador, de coordenador, de instrutor e de negociador) e pela cultura de aprendizagem. Também os estudos de casos indicam que o desenvolvimento de capacidade de aprendizagem dinâmica é influenciado pelo modo de transferência (cooperação científica e de licenciamento), pelas capacidades gerenciais (de empreendedor, de líder, de comunicador e de instrutor), pelo nível de capacidade de absorção e pela natureza da tecnologia importada.

    Abstract in English:

    This article reports on an investigation into the critical elements affecting the ability of pharmaceutical companies to develop their technological operational and learning capabilities through imported technology. The information obtained from case studies at eleven companies, four in Canada and seven in Brazil, indicates that all the companies acquired operational technological capability in every technological stage of drug development and production, although this finding does not apply to their dynamic learning capacity. More specifically, the results indicate that the development of operational capability is affected mainly by management skills (communication, coordination, instruction and negotiation) and by the learning culture. These case studies also indicate that development of the capacity for dynamic learning is influenced by the mode of transfer (scientific cooperation and licensing), by management skills (entrepreneurship, leadership, communication and instruction), by the level of absorption capacity and by the nature of the imported technology.
  • The noncentral chi square statistic applied to process control

    Costa, Antônio Fernando Branco; Magalhães, Maysa Sacramento de

    Abstract in Portuguese:

    Dois gráficos de controle são, usualmente, utilizados no monitoramento da média e da variância de um processo. Em geral, utiliza-se o gráfico de "Xbarra" para a detecção de alterações da média, e o gráfico de R para a sinalização de aumentos da variabilidade. Neste artigo, propõe-se o uso de uma única estatística e, portanto, de um único gráfico, como alternativa à prática comum do monitoramento de processos por meio de dois gráficos de controle. O gráfico proposto, baseado na estatística de Qui-quadrado não-central, tem se mostrado mais eficiente que os gráficos de "Xbarra" e R. Além disso, se as decisões sobre as condições dos parâmetros do processo são baseadas no histórico das observações e não apenas na última observação, então o uso da estatística de Qui-quadrado não-central é indicado para a detecção de pequenas perturbações. Neste estudo, são também apresentados os gráficos de controle da média móvel ponderada exponencialmente (EWMA) baseados na estatística Qui-quadrado não-central.

    Abstract in English:

    It is standard practice to use joint charts in process control, one designed to detect shifts in the mean and the other to detect changes in the variance of the process. In this paper, we propose the use of a single chart to control both mean and variance. Based on the noncentral chi square statistic, the single chart is faster in detecting shifts in the mean and increases in variance than its competitor, the joint "Xbar" and R charts. The noncentral chi square statistic can also be used with the EWMA procedure, particularly in the detection of small mean shifts, accompanied or not by slight increases in variance.
  • SERVQUAL versus SERVPERF: a comparison of instruments for assessing internal service quality

    Salomi, Gilberto Gabriel Eid; Miguel, Paulo Augusto Cauchick; Abackerli, Alvaro José

    Abstract in Portuguese:

    Nos últimos anos, diversos trabalhos têm considerado a importância da mensuração da qualidade por clientes externos às organizações. No entanto, qualquer organização industrial, não prescinde da avaliação de desempenho dos serviços internos como um meio para a melhoria contínua dos seus processos. Por isso, algumas pesquisas têm sugerido a utilização de instrumentos geralmente utilizados para mensuração da qualidade por clientes externos na avaliação de serviços internos. Nesse sentido, esse trabalho consiste na comparação de dois instrumentos, SERVPERF e SERVQUAL e suas variantes com ponderação, resultando em quatro instrumentos. No trabalho apresenta-se a aplicação destes instrumentos de qualidade de serviços na mensuração da qualidade de serviços internos em uma empresa do ramo industrial mecânico. Considera-se o serviço interno do departamento de manutenção industrial prestado às diversas células de manufatura em uma empresa fabricante de ferramentas industriais, profissionais e instrumentos de medição. Para a coleta dos dados foram aplicados questionários para os usuários dos serviços de manutenção e seus resultados foram analisados estatisticamente. O trabalho aponta que os valores obtidos para os instrumentos estudados são próximos entre si e comparáveis aos resultados da literatura. O artigo conclui também que o uso dos instrumentos SERVPERF e SERVQUAL para medida de qualidade do serviço de manutenção da empresa estudada foi viável, não havendo restrições quanto aos estimadores de confiabilidade e validade.

    Abstract in English:

    Over the years, a number of papers have discussed the importance of measuring service quality based on the assessment of external customers. However, industrial organizations should also consider internal service performance evaluations as a means to achieve continuous process improvement. Therefore, researchers have suggested that the quality of internal services in industrial organizations should be assessed through the same instruments as those used by external customers to assess service quality. This paper therefore compares two instruments, SERVPERF and SERVQUAL, and their weighted variants, resulting in four instruments that are applied to evaluate the quality of internal services of a company operating in the mechanical industry. The context for this comparison was the internal services provided by the maintenance department of a manufacturer of precision tools and metrology equipment to the company's manufacturing cells. Data were taken from questionnaires answered by the maintenance department's users and the results were statistically analysed. The results obtained through the various instruments were found to be comparable to those reported in the literature, indicating that the use of the SERVPERF and SERVQUAL scales were suitable for assessing the service quality of the maintenance department, without restrictions regarding their validity and reliability.
  • A contribution to the minimum value-at-risk portfolio problem

    Ribeiro, Celma de Oliveira; Ferreira, Leonardo Augusto Soares

    Abstract in Portuguese:

    O trabalho propõe um modelo baseado em aproximação estocástica para composição de carteiras de ativos financeiros de mínimo risco. A medida de risco estudada, o Valor em Risco, é bastante utilizada na prática de gestão financeira como um sinalizador para tomada de decisão, porém poucas vezes é empregada para definir a composição ótima de carteiras em decorrência das dificuldades de implementação computacional. O modelo proposto permite que o problema de composição de carteira de mínimo Valor em Risco seja resolvido de uma maneira simples. O artigo analisa o desempenho do modelo em um problema de gestão de carteiras de ações no mercado brasileiro.

    Abstract in English:

    A model based on stochastic approximation is proposed to minimize the risk of portfolios of financial assets. Value-at-Risk, a widely used risk measure in financial management practices, has rarely been used in optimal portfolio context selection due to difficulties in computational implementation. The proposed model allows the minimum Value-at-Risk portfolio problem to be solved through an approximation of the objective function. This paper analyzes the performance of the model in a portfolio of Brazilian market assets.
  • Definition of desirable attributes to aid self-assessment in new organizational performance measurement systems

    Figueiredo, Moacyr Amaral Domingues; Macedo-Soares, Teresia Diana Lewe van Aduard de; Fuks, Saul; Figueiredo, Lívia Cavalcanti

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho tem como principal objetivo definir Atributos Desejáveis (ADs) para orientar a auto-avaliação dos novos Sistemas de Medição de Desempenho Organizacional (SMDOs). Primeiramente, são explicados os objetivos da pesquisa que levou à definição do conjunto de ADs, bem como a relevância deste, e são apresentados o referencial teórico e a metodologia utilizada. Em seguida, é descrito como os ADs foram definidos a partir das diversas características de SMDO identificadas na literatura sobre o tema. Por fim, são apresentadas algumas conclusões e sugestões para pesquisas futuras.

    Abstract in English:

    The main purpose of this paper is to define Desirable Attributes (DAs) to aid in the self-assessment of new organizational Performance Measurement Systems (PMSs). We begin by setting forth the objectives of the research that led to the definition of a set of DAs, as well as an explanation of their relevance, and a discussion of the theoretical basis and methods employed. An explanation is then given of how the DAs were defined based on the various characteristics identified within the scope of an extensive review of the literature on the subject. This paper closes with some conclusions and suggestions for future research.
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