Gestão & Produção, Volume: 17, Issue: 4, Published: 2010
  • Editorial

    Paulillo, Luiz Fernando; Godinho Filho, Moacir
  • The cost efficiency of the Brazilian electricity distribution utilities: a comparative study with DEA and SFA models

    Souza, Marcus Vinicius Pereira de; Souza, Reinaldo Castro; Pessanha, José Francisco Moreira

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta medidas de eficiência para 40 distribuidoras de energia elétrica que operam no setor elétrico brasileiro. As medidas foram obtidas por modelos de análise envoltória de dados (DEA) e modelos de fronteira estocástica (SFA), duas técnicas que podem mitigar a assimetria de informação e aprimorar a habilidade do agente regulador comparar os desempenhos das distribuidoras, requisitos fundamentais em esquemas de regulação incentivada. As duas abordagens são apresentadas e os resultados obtidos pelos diferentes modelos são comparados.

    Abstract in English:

    This paper shows the efficiency measurements of 40 Brazilian electricity distribution companies. The efficiency scores are obtained using the data envelopment analysis (DEA) and stochastic frontier analysis (SFA) models, techniques that can reduce the information asymmetry and improve the regulator skills to compare the performance of the electricity companies, which are fundamental aspects of regulatory regimes. The two approaches are described, and the main results obtained from the different models are compared.
  • Analysis of complexity, strategies, and learning organization in continuous improvement processes: case studies in brazilian companies

    Oprime, Pedro Carlos; Monsanto, Rafael; Donadone, Júlio Cesar

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo é analisar projetos de melhoria contínua desenvolvidos por empresas industriais brasileiras com base na abordagem/programa da Manutenção Produtiva Total (Total Productive Maintenance, TPM) e da Qualidade Total (Total Quality Management, TQM). As variáveis estudadas nas análises dos projetos foram as seguintes: i) complexidade dos projetos; ii) seus objetivos específicos; iii) as estratégias competitivas relacionadas; iv) o aprendizado organizacional obtido; e v) as ferramentas e os principais pilares do TPM implementados. Selecionou-se para estudo projetos considerados de sucesso por suas empresas. Ao todo, analisaram-se 42 projetos de 12 diferentes empresas que representaram diversos segmentos industriais do Brasil. Os resultados indicaram correspondência entre a natureza do projeto, em termos da sua complexidade e estrutura organizacional, com a estratégia competitiva adotada.

    Abstract in English:

    This paper analyses the major goals and results of TPM and TQM processes in companies that adopt these approaches. The main variables considered in this study were: i) complexity of the projects developed by the companies; ii) projects´ specific goals iii) relationship between the projects and the company's strategy; iv) relationship between projects and continuous improvement and organizational learning; v) tools and TPM concepts that support the projects. A descriptive research was carried out using field research strategies. Forty-two processes adopted by 12 companies were analyzed in this study. The processes implemented were considered successful by the companies that adopt them and by outside specialists. The results indicated close relationship between the project`s nature (its complexity and team structure) and the company`s strategy, project goals and organizational learning.
  • Dispatching rules for the total tardiness minimization in flexible flowshops

    Mainieri, Guilherme Barroso; Ronconi, Débora Pretti

    Abstract in Portuguese:

    Embora existam muitos trabalhos que tratam do problema de programação de tarefas no ambiente flowshop flexível com o objetivo de minimizar o makespan, poucos abordam este problema envolvendo datas de entrega. Com o aumento do nível de exigência dos clientes, pesquisas que buscam o atendimento das datas de entrega têm se tornado de extrema importância em ambientes de manufatura. Este trabalho analisa o problema de minimização do atraso total no ambiente flowshop flexível. Novas regras de despacho (também conhecidas como regras de liberação), baseadas nas regras MDD e PRTT, são propostas e avaliadas em um grupo de 4.320 problemas teste. A segunda regra tem como característica principal considerar estados futuros do sistema. Comparações com outras regras conhecidas na literatura mostram que estas superam as melhores regras conhecidas para o problema considerado.

    Abstract in English:

    There are a number of articles on the flexible flowshop scheduling problem with the objective of minimizing makespan available in the literature. However, only a few articles have addressed this problem involving due dates. Therefore, research involving due dates in production environments has become extremely important due to the increasing competition and rising demand. This paper analyses the total tardiness minimization in flexible flowshops. Two new dispatching rules, based on the well known MDD rule and PRTT, are proposed and evaluated in 4.320 sets of instances. The second rule considers not only the jobs available at each scheduling moment, but also all jobs that have not been scheduled yet. Comparative tests with well known dispatching rules show that those rules outperformed the best rules known for the problem considered.
  • Model for assessing logistics providers performance: a case study in the textile industry

    Zamcopé, Fábio Cristiano; Ensslin, Leonardo; Ensslin, Sandra Rolim; Dutra, Ademar

    Abstract in Portuguese:

    A evolução das relações logísticas trouxe resultados positivos, mas também se tornou fonte de fracassos e desapontamentos para muitas empresas, evidenciando a necessidade de buscar métodos eficazes para medir a eficiência e monitorar o desempenho dos Operadores Logísticos. A Metodologia Multicritério de Apoio à Decisão - Construtivista (MCDA-C) vem de encontro a esta necessidade, já que possibilita apoiar os decisores em contextos onde reconhecem suas limitações quanto ao entendimento das consequências relevantes de cada alternativa e desejam desenvolver o conhecimento para tomar decisões conscientes e fundamentadas. Nesse contexto, o presente estudo se propõe a construir um modelo para avaliar o desempenho de Operadores Logísticos, considerando o aperfeiçoamento contínuo da cadeia com foco nas necessidades dos clientes. Assim, foi desenvolvido um estudo de caso em uma indústria têxtil paranaense de médio porte, utilizando como instrumento de intervenção a MCDA-C, por essa possibilitar: i) a identificação dos aspectos considerados como mais importantes na cadeia logística da empresa em análise; ii) a construção de escalas para mensurar o quanto o operador logístico está contribuindo em cada uma destas propriedades; e iii) ter um processo para o operador aperfeiçoar a sua performance. O modelo de avaliação construído permitiu gerar estratégias de aperfeiçoamento para a cadeia logística da empresa analisada.

    Abstract in English:

    The evolution of logistics relationships has brought positive results, but it also has become the source of failures and disappointments for many companies highlighting the need to seek effective methods to measure the efficiency and monitor the performance of logistics operators. The Multicriteria Decision Aid - Constructivist (MCDA-C) approach can fulfill this need since it assists decision makers in understanding the relevant consequences of the alternatives of specific complex contexts and choosing adequate decisions. In this context, this study proposes a model to evaluate the performance of Logistic Providers considering the continuing improvement of the logistic chain focusing on customer needs. Hence, a case study was carried out in a Brazilian textile industry using MCDA-C as an intervention tool since it enables: i) the identification of the issues considered the most important in their logistics chain; ii) the construction of scales to measure the contribution of the Logistic Provider to each indicator mentioned in the previous item iii) a process for the operators to improve their performance. The evaluation model proposed allowed the development of strategies to improve the Logistic Providers of the company analyzed.
  • Multicriteria model as a reference in the informational design stage of the product development process

    Nickel, Elton Moura; Ferreira, Marcelo Gitirana Gomes; Forcellini, Fernando Antônio; Santos, Célio Teodorico dos; Silva, Ricardo Antônio Álvares

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo compreende as etapas iniciais do Processo de Desenvolvimento de Produtos - mais especificamente a fase conhecida como Projeto Informacional -, considerando-as fundamentais para o sucesso de um novo produto no mercado. O fator complicador é que, durante essa fase do desenvolvimento, as diversas especificações e atributos do produto são definidos por se lidar com uma infinidade de critérios de escolha, com base nas necessidades dos clientes. Sendo assim, esta pesquisa visa propor uma nova sistematização da fase de Projeto Informacional, adequando-a aos métodos e ferramentas propostos pelas metodologias da decisão que tratam de problemas com múltiplos critérios, de modo a contribuir para a melhoria da prática de projeto nas suas fases iniciais. Com esse objetivo, desenvolve-se um modelo multicritério nos moldes do Modelo Unificado de Referência de Rozenfeld et al. (2006), ao propor métodos, ferramentas e documentos de apoio adequados ao cumprimento de cada atividade. As melhorias e os valores que a aplicação prática do modelo multicritério agrega ao Processo de Desenvolvimento de Produtos são discutidos mediante um estudo de caso referente ao projeto de produto comercial - um novo emissor de senhas.

    Abstract in English:

    This paper includes the initial stages of the product development process - more specifically the stage known as Informational Design - considered to be fundamental to the success of a new product on the market. The complicating factor is that during this development stage the different specifications and attributes of the product are defined due to a multitude of choice criteria based on customer needs. Thus, this research aims to propose a new structure of the Informational Design stage by adapting it to the methods and tools offered by the methodologies of the decision that deal with multiple criteria problems in order to contribute to improve the initial stages of project practice. Hence, a multicriteria model based on the Unified Model by Rozenfeld et al. (2006) was developed to propose methods, tools, and supporting documentation appropriate to the achievement of each activity. The improvements and the values that the practical application of the multicriteria model adds to the Product Development Process were discussed through a case study carried of a commercial product development project - a new ticket dispenser.
  • Visual data mining techniques applied for the analysis of data collected at Itaipu power plant

    Silva Neto, Marco Aurélio; Villwock, Rosangela; Scheer, Sérgio; Steiner, Maria Teresinha Arns; Dyminski, Andréa Sell

    Abstract in Portuguese:

    A usina de Itaipu, maior geradora de hidroeletricidade do mundo, possui mais de 2.200 instrumentos que monitoram seu comportamento geotécnico e estrutural, os quais possuem leituras armazenadas em um banco de dados há mais de 30 anos. A alta dimensionalidade e a grande quantidade de registros contidos nas bases de dados são problemas não triviais tendo-se em vista a busca pelo "conhecimento" a partir desses dados. Neste artigo é apresentado um estudo no qual foram utilizados algoritmos de Mineração Visual de Dados (MVD), integrando técnicas de Mineração de Dados (MD) com técnicas de Visualização de Informação (VI), para analisar estes dados de instrumentação, tendo como objetivo estabelecer relações existentes entre diferentes instrumentos, que possibilitem detectar falhas indesejáveis no sistema de monitoramento e possíveis danos à segurança e integridade da barragem. Um maior número de informações pôde ser extraído mais facilmente quando diferentes técnicas de VI, juntamente com as de MD, são aplicadas aos dados. A análise visual dos dados mostrou-se eficiente por agilizar a detecção de anomalias nos dados, sendo uma valiosa ferramenta de apoio à tomada de decisões.

    Abstract in English:

    Itaipu, the greatest hydroelectric power plant in operation in the world, has more than 2,200 monitoring instruments, which have been storing readings in databases for more than 30 years. The large data sets of high dimensionality and the large amount of records inserted into databases are non-trivial problems when conducting a search for "knowledge" through the data. This paper introduces a study using Visual Data Mining (VDM) algorithms integrating Data Mining (DM) techniques with Visualization of Information (VI) techniques to analyze the data collected at Itaipu dam. The main objective was to establish relationships between the variables in order to detect undesirable failures that can compromise the security and integrity of the dam. More information may be more easily extracted when different techniques of Visualization of Information, together with techniques of Data Mining, are applied for data analysis. The visual analysis of the data has proved efficient in detecting patterns of anomalies, and thus it can be considered a valuable tool to support decision making.
  • Proposal of enhancement for the Simplified Drum-Buffer-Ropemethod applied to make-to-order production environments

    Souza, Fernando Bernardi de; Baptista, Humberto Rossetti

    Abstract in Portuguese:

    Recentes aplicações da Teoria das Restrições em Gestão de Operações têm adotado o chamado método Tambor-Pulmão-Corda Simplificado (S-DBR - Simplified Drum-Buffer-Rope) como padrão para planejamento e controle da produção. Contudo, poucas são as referências bibliográficas, especialmente em periódicos nacionais e internacionais, que relatam seus principais conceitos e premissas. Este artigo se propõe a apresentar o método S-DBR para planejamento da produção e sua correspondente abordagem de controle da produção denominado Gerenciamento do Pulmão, aqui abordados em ambientes de produção sob encomenda (MTO - make to order), suas principais características, pressupostos e diferenças em relação ao método DBR clássico. É também apresentada uma proposta complementar ao método S-DBR para estabelecer promessas de entregas urgentes mantendo elevada probabilidade de entrega no prazo.

    Abstract in English:

    Recent applications of the Theory of Constraints in operations management have adopted the method called Simplified Drum-Buffer-Rope (S-DBR) as the standard for production planning and control. However, there is little information reported in the literature on this method's main concepts and premises, especially in national and international journals. This article aims to present the S-DBR method for production planning and its corresponding control approach called Buffer Management, both applied to make-to-order (MTO) production environments. It also presents their main characteristics, assumptions, and differences from the classical DBR method. In addition, it includes a proposal to complement the S-DBR method for delivering urgent orders with a high probability of meeting the delivery schedule.
  • Enterprise networks focused on innovation: a exploratory study

    Tálamo, José Roberto; Carvalho, Marly Monteiro de

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste estudo é levantar os fatores motivadores e críticos ao sucesso da estruturação de redes de cooperação com foco em inovação. Para tal, desenvolveu-se um estudo exploratório em três redes de cooperação intensivas em tecnologia, que aglutinam ao todo 15 empresas. Os resultados obtidos demonstraram que a estruturação na forma de redes de cooperação traz resultados efetivos às empresas integrantes, dotando-as de competitividade e flexibilidade frente aos desafios de mercado. Porém, exige amadurecimento tanto da rede de cooperação quando dos próprios empresários que a integram, a fim superarem suas próprias dificuldades culturais, evitando barreiras ao aprendizado e ao perfil sinérgico.

    Abstract in English:

    The objective of this study is to identify the critical and motivational factors for the success of cooperation networks focused on innovation. Therefore, an exploratory study was carried out in three intensive technology cooperation networks that consist of fifteen companies. The findings demonstrated that the cooperation network structure provides the participant companies with effective results by improving competitiveness and flexibility meeting market challenges. However, it demands maturity of the cooperation networks and entrepreneurs who integrate them in order to overcome cultural difficulties preventing barriers to learning and to the synergistic profile.
  • Hybrid governances complementary to contracts in international fair trade orange juice

    Bouroullec, Melise Dantas Machado; Paulillo, Luiz Fernando

    Abstract in Portuguese:

    A maior complexidade da competitividade global e as novas estratégias dos oligopólios industriais incentivaram estudos sobre a eficácia dos modos de coordenação empresarial dos negócios que são distintos do mercado spot, como propriedades contratuais, influências em redes, compartilhamentos de recursos, formas distintas de liderança, etc. Estes mecanismos são tratados por Menard (2004) como complementares aos contratos e são denominados de governanças híbridas. O presente trabalho tem o objetivo de mostrar a governança híbrida empregada em transações entre organizações juridicamente independentes e que optaram por coordenar uma parte das atividades realizadas em conjunto. O setor escolhido é a cadeia do comércio justo internacional de suco de laranja (tradicional e orgânico) e os principais atores envolvidos são organizações de produtores brasileiros de laranja, compradores europeus e certificadores internacionais do comércio socialmente justo. Um interesse maior é dado aos mecanismos de coordenação que são complementares aos contratos e que foram ressaltadas inicialmente por Menard (2004). Esses mecanismos de coordenação se concretizam em uma autoridade privada que é voluntariamente aceita pelas partes envolvidas. Essa autoridade, que pode ser mais ou menos formal, passa a coordenar diversos fatores ligados às transações, envolvendo um tipo misto de governança entre controles e incentivos.

    Abstract in English:

    The increased complexity of global competitiveness and the new strategies of the industrial oligopolies have stimulated studies on the effectiveness of business coordination mechanisms that are different from spot market and include contractual properties, influence on networks, resource sharing, distinct forms of leadership, etc. According to Menard (2004), these mechanisms are complementary to contracts and are called hybrid governance structures. This work has the objective of showing the employment of the hybrid governance in transactions between legally independent organizations that chose to coordinate part of their joint activities. The sector chosen was the chain of fair trade orange juice (traditional and organic), and the main actors involved are Brazilian orange growers' organizations, European buyers, and international certifiers of fair trade. Particular emphasis was given to the coordination mechanisms that are complementary to contracts and which were firstly highlighted by Menard (2004). Those mechanisms of coordination are assured by a private certifier that is accepted voluntarily by the actors involved. This certifier authority, which can be more or less formal, coordinates several factors involved in transactions involving a mixed type of governance that includes control and incentives.
  • Satisfaction determinants and quality attributes in bank services

    Ribeiro, José Luis Duarte; Machado, Cássio Oliveira; Tinoco, Maria Auxiliadora Cannarozzo

    Abstract in Portuguese:

    A qualidade percebida e a satisfação dos clientes são elementos essenciais para a competitividade das instituições bancárias. Assim, é importante identificar os fatores que determinam a percepção de qualidade e satisfação do ponto de vista dos clientes que utilizam esse tipo de serviço. O objetivo deste artigo é a construção de um modelo de relacionamento entre os determinantes de satisfação de clientes e a identificação dos principais atributos que afetam a qualidade percebida dos clientes de serviços bancários. Para isto, foram aplicadas duas pesquisas descritivas. Na primeira fase das pesquisas, utilizou-se a abordagem proposta por Tinoco e Ribeiro (2007) para identificar as relações entre determinantes e construir o modelo de satisfação de clientes. Na segunda fase, foram levantados e hierarquizados os principais atributos de qualidade percebida do ponto de vista dos clientes. Entre os resultados obtidos destacam-se como principais determinantes da satisfação de clientes a confirmação de expectativas e a qualidade percebida. Entre atributos mais importantes que afetam a qualidade percebida podem ser citados: funcionários com conhecimento e habilidade devidos, serviço feito corretamente na primeira vez, tarifas bancárias baratas, transparência e lealdade nas negociações, e presença de funcionários que buscam tornar o serviço mais ágil.

    Abstract in English:

    Perceived quality and customer satisfaction are essential elements for competitiveness of banking institutions. Therefore, it is important to identify customers' view of banks about drivers of quality perception and satisfaction. This paper presents a relationship model of determinant factors of satisfaction and the identification of key quality attributes for bank services. The model was built conducting two customer surveys. Firstly, the approach proposed by Tinoco and Ribeiro(2007) was applied to identify the relationship among the determinants and to build a satisfaction model. Next, main quality attributes considering the customer's view were surveyed and ranked. The results indicate that the confirmation of expectations and perceived quality are the most important determinants for customer satisfaction. Among the most important attributes that affect perceived quality, the following were highlighted: employees with proper knowledge and abilities, service done correctly in the first attempt, low bank tariffs, transparency and loyalty in transactions, and presence of employees providing agile services.
  • The importance of corporate social actions in consumers purchase decisions

    Oliveira, Braulio; Gouvêa, Maria Aparecida

    Abstract in Portuguese:

    Atualmente muitas empresas vêm realizando ações de cunhos sociais sob a crença de que a sociedade atribui a ela um papel que vai além do seu comportamento ético e legal, e de que isso possa ser valorizado pelos seus públicos-alvo, e até se reverter em algum tipo de preferência por ela e seus produtos. Assim, este trabalho teve por objetivo verificar se a Responsabilidade Social Empresarial é importante nas decisões de compra dos consumidores, e o quão importante ela é frente a outros fatores. Para tanto, além da revisão bibliográfica dos assuntos pertinentes ao tema, foi realizada uma pesquisa de campo em duas etapas: uma exploratória, de natureza qualitativa, a fim de se levantar os fatores relevantes para a decisão de compra; e outra conclusiva descritiva, de natureza quantitativa, com amostragem probabilística, pós-graduandos de uma universidade paulista. Os resultados apontam que as ações sociais são menos importantes do que outros fatores considerados na pesquisa para as decisões de compra. Apontam, também, que apenas uma pequena parcela da população considerada conhece as ações sociais às quais os produtos e empresas considerados estão vinculados. Tais resultados suscitam uma reflexão sobre o retorno que efetivamente as empresas têm em relação a essas ações, bem como à divulgação delas.

    Abstract in English:

    Currently, many companies have been developing social actions considering that society assigns them a role that goes beyond ethical and legal behavior, which may be valued by their target audiences and may even help them regain lost preference for their products. This work aimed to verify the importance of those actions in purchasing decisions of consumers. Therefore, in addition to the literature review of issues relevant to the topic, we conducted a descriptive conclusive research, with probability sampling, with 60 graduate students of a university located in São Paulo state, between the months of June and July 2009. The results show that social actions are less important than other factors considered in the investigation of purchasing decision factors. The findings also indicate that only a small portion of the population was aware of the social actions to which the companies and their products were linked. These results deserve further reflection on the return that companies actually have from those actions, as well as the dissemination of corporate social action projects.
  • Satisfaction and loyalty attributes in logistics services

    Tontini, Gérson; Zanchett, Ricardo

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste trabalho foi averiguar quais as principais dimensões da qualidade de serviços logísticos e mostrar como uma empresa pode utilizar a avaliação da satisfação de seus clientes com os diversos atributos do serviço, para direcionar esforços de melhoria e aumentar a lealdade de seus clientes, utilizando uma combinação da análise de importância e desempenho e do modelo Kano de qualidade. O estudo proposto caracteriza-se como uma pesquisa descritiva quantitativa. Foram pesquisados 177 clientes usuários dos serviços de uma empresa logística por meio de um questionário com 22 atributos. Os resultados demonstram que, para evitar erros de avaliação, os esforços de melhoria devem levar em consideração a relação não linear entre o desempenho dos atributos do serviço e a satisfação dos clientes. O estudo mostra que a qualidade do serviço logístico é avaliada pelos clientes em cinco dimensões (confiabilidade, responsividade, flexibilidade, segurança e empatia) e que a lealdade é mais afetada pelos atributos classificados como "chave" pelo modelo Kano de Qualidade que pelos atributos classificados como "básicos" para o serviço.

    Abstract in English:

    The objectives of this work were to study the dimensions of the perceived service quality of logistics services and to show how a company can use customers' satisfaction surveys to improve its quality and clients' loyalty. One hundred and seventy seven clients of a Logistic Company were interviewed using a 22- attribute questionnaire. The results show that in order to avoid decision errors it is important to take into consideration the non- linear effect of attributes' performance on customer satisfaction. This study also shows that logistic service quality has 5 dimensions (reliability, responsiveness, tangibles, assurance, and empathy) and that customer loyalty is more affected by the attributes classified as "key" attributes, according to the Kano Model, than those that are known as "basic" attributes.
  • Impact of professional master's programs on graduate students: intercomparison of perceptions of students, faculty members, coordinators, and companies involved

    Nepomuceno, Lívia Dias de Oliveira; Costa, Helder Gomes; Shimoda, Eduardo

    Abstract in Portuguese:

    O presente trabalho apresenta uma abordagem para avaliação de percepção quanto ao impacto do mestrado profissional sobre o perfil de seu egresso. A proposta foi aplicada a uma situação específica por meio de questionário, elaborado a partir de aspectos garimpados na revisão bibliográfica realizada, para coleta de dados entre alunos, chefes desses alunos, professores e coordenadores de mestrados profissionais classificados na área de Engenharias III pela CAPES. Os resultados obtidos na aplicação da proposta permitiram identificar as percepções dos participantes da pesquisa quanto ao grau de importância dos critérios utilizados no questionário e o nível de impacto do mestrado profissional sobre o desempenho dos seus egressos. De forma geral, os chefes apresentaram uma visão mais otimista e os docentes foram mais exigentes quanto ao impacto do curso no desempenho dos alunos. Além de contribuir na construção de indicadores que permitam avaliar os impactos do mestrado profissional no perfil dos seus egressos, os resultados deste trabalho também podem subsidiar a coordenação do curso participante da pesquisa na tomada de decisões inerentes a seu aperfeiçoamento contínuo.

    Abstract in English:

    This work presents a model to evaluate perceptions about the impact of professional masters program (PMP) on the performance of graduate students. The method proposed was applied using a questionnaire, based on a literature review, in order to collect the perceptions of four groups: students, company managers, faculty members, and coordinators of PMP in the Engineering III area according to CAPES. Among other relevant results, the present application highlighted the criteria based on the highest performance and importance levels. The company managers expressed more optimistic views about the impact of the Professional Masters on the graduate students' performance, and the faculty members were more demanding. Besides contributing for the construction of indicators to evaluate the impacts of PMP on those students, this research supports course coordination decisions related to the program's improvement.
  • Identification of research opportunities based on a survey on lean production implementation conducted in Brazilian and foreign companies

    Saurin, Tarcisio Abreu; Ribeiro, José Luis Duarte; Marodin, Giuliano Almeida

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo apresenta um levantamento do processo de implantação da Produção Enxuta (PE) em 47 empresas do Brasil e do exterior. Entre os principais resultados, o levantamento revelou que: os temas de maior interesse em ampliar conhecimentos são a cultura organizacional enxuta e o mapeamento do fluxo de valor; os principais motivos para adotar a PE são a necessidade de melhorar a competitividade e a adequação da PE ao combate de problemas críticos da produção; as principais dificuldades na implantação da PE são a resistência das pessoas e a dificuldade na adaptação de conceitos e práticas; as práticas mais utilizadas são a padronização do trabalho e o gerenciamento visual; a produção puxada é a prática prioritária no momento. Os resultados deste levantamento, aliados a observações realizadas durante visitas em algumas das empresas, permitiram a identificação de necessidades e oportunidades para pesquisas sobre a implantação da PE, as quais são sumarizadas no final do artigo.

    Abstract in English:

    This paper presents a survey on the lean production (LP) implementation process in 47 Brazilian and foreign companies. Among the main results, the survey pointed out that the respondents are mostly interested in learning about lean organizational culture and value stream mapping. The main drivers for adopting LP are improving competitiveness and the fact that LP is adequate to solve critical production problems. People resistance to changes and difficulties to adapt concepts and practices are the main difficulties during LP implementation. The most frequently used practices are work standardization and visual management. Pull production implementation is the practice of highest priority. The results of this survey, along with the observation data collected during visits to some of the investigated companies, permitted the identification of research opportunities on LP implementation, which are summarized at the end of this article.
  • Forensic science: a service approach

    Rodrigues, Cláudio Vilela; Silva, Márcia Terra da; Truzzi, Oswaldo Mário Serra

    Abstract in Portuguese:

    O objeto deste artigo é o serviço de perícia criminal e seu principal objetivo é argumentar que o enquadramento das atividades desenvolvidas pela perícia criminal como um processo de operações em serviço que ocorre em uma rede interorganizacional pode incrementar o valor da imparcialidade da Justiça Criminal entregue a seus principais destinatários. Tomando-se o serviço de perícia criminal em Minas Gerais como estudo de caso, analisou-se o valor a partir da perspectiva das consequências para os destinatários e dos recursos utilizados para produzi-las. Como resultado, obteve-se que a utilidade do serviço de perícia criminal é produzir a prova da materialidade do crime e vincular o autor à cena do crime e, assim, contribuir para a elucidação do delito. O valor do serviço foi definido considerando as condições de acesso para todos os envolvidos, principalmente para os segmentos excluídos da sociedade. Avaliou-se também a inclusão social que, no serviço de perícia criminal, traduz-se na investigação de delitos, sem que seja necessário submeter os suspeitos a constrangimentos. Concluiu-se que a perícia criminal é um meio para a realização do valor de imparcialidade da Justiça e as competências dos peritos constituem seu principal recurso. Este artigo permite refletir sobre as dificuldades de aplicar conceitos de gestão de serviços a uma organização pública com diversidade de públicos e com valor fluido e pouco definido, porém importante, como esta.

    Abstract in English:

    This paper addresses forensic science service, and its main goal is to argue that considering forensic science activities as a service operations process that takes place in an interorganizational network might increase the impartiality of the Criminal Justice system delivered to its main customers. The service in Minas Gerais/BRA State was taken as a case study. We analyzed the value of this service from the perspective of the customers and the necessary resources to deliver it. The results indicate that, as it is conceived, this service includes the production of evidences that link the suspect to the crime scene contributing to clarify an event. The value of the service necessarily takes into account that everyone has a right of access to justice, especially the excluded strata. It was also evaluated the dimension of social inclusion which, in this service, means to support crime investigation without being embarrassing or harassing suspects. We conclude that the Forensic Science service is a means to practice and improve the impartiality of Justice as a value and that the forensic scientist competence is the main resource to reach it. This paper encourages reflections about the difficulties of applying service management concepts to a public organization characterized by the diversity of customers and by its fluid and poorly defined, although important, value such as the Criminal Justice system.
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