Gestão & Produção, Volume: 19, Issue: 3, Published: 2012
  • Reverse Logistics Management Model

    Hernández, Cecilia Toledo; Marins, Fernando Augusto Silva; Castro, Roberto Cespón

    Abstract in Portuguese:

    O aumento do número de produtos com vida útil menor, a intensificação no uso do comércio eletrônico, leis cada vez mais exigentes de responsabilidade sobre descarte dos produtos e uma crescente consciência ambiental têm gerado um elevado número de retornos, fazendo crescer a importância da Logística Reversa para as empresas e para a sociedade, de forma geral. Contudo, constatou-se na literatura que se trata de uma área ainda pouco explorada e, portanto, não existem dados concretos para se trabalhar e explorar as oportunidades de melhoria. Com o intuito de mitigar esta carência, foi realizada uma pesquisa bibliográfica acerca da relação entre a Logística Reversa e o desempenho empresarial, bem como uma pesquisa junto às empresas, procurando verificar como se dá este relacionamento. Como resultado principal, relacionado diretamente com o objetivo do trabalho, obteve-se um modelo conceitual que contribuiu para a ampliação da visão gerencial sobre o processo de Logística Reversa, modelo este que inclui indicadores de desempenho que permitem avaliar a atividade. Também é proposta do trabalho a utilização de métodos de Tomada de Decisão com Múltiplos Critérios, ferramenta esta que facilita a seleção dos indicadores segundo as estratégias das empresas.

    Abstract in English:

    The increased number of items with a shorter useful life, the massive use of e-commerce, and increased environmental awareness with increasingly demanding laws on disposal of products, have created a large amount of returns increasing the importance of Reverse Logistics for society and companies, in general. However, according to the literature, Reverse Logistics is still a poorly explored activity, and therefore there are no concrete data to work with and to explore opportunities for improvement. With the goal of bridging this gap, a literature review on the relationship between Reverse Logistics and business performance was conducted in addition to a study carried out in the companies to investigate how this relationship is established. As the main result, which is directly related to the objectives of this study, a conceptual model that contributes to a better understanding of the reverse logistic process was developed. This model includes performance indicators suitable for evaluating the activity. Another objective of this study is the use of the multiple-criteria decision making approach, a tool that simplifies the selection of indicators according the company strategies.
  • Learning platform to management project: two cases of implementing automation projects for the auto-industry

    Melo, Yara Carvalho de; Pereira, Maria Cecília

    Abstract in Portuguese:

    Objetivou-se investigar as especificidades do gerenciamento de projetos de automação na indústria automobilística por meio do estudo de casos na empresa PROJE-AUTO, atuante em sistemas de automação e manutenção industrial. Inicialmente, desenvolveu-se um modelo conceitual de forma a inserir a aprendizagem organizacional na gestão de projetos. Em seguida, foram investigadas as etapas da metodologia do PMI® aplicadas ao gerenciamento de projetos de automação na empresa PROJE-AUTO por meio do estudo de dois casos: estudo de caso do Projeto Manipulador e estudo de caso do Projeto Prensas. A importância da realização do estudo dos casos foi diagnosticar a realidade dos projetos e o contexto em que estão inseridos a fim de compará-los com o modelo referencial. Ao se identificar os principais problemas e divergências existentes, pôde-se fazer algumas proposições para estruturar uma aborgagem mais fiel ao modelo de gerenciamento proposto. Acredita-se que a abordagem da aprendizagem inserida no contexto dos processos de gerenciamento de projetos possa servir como ferramenta para que as empresas possam usufruir de benefícios maiores que os experimentados na aplicação única de uma metodologia de gerenciamento de projetos.

    Abstract in English:

    The objective of this study was to investigate the automation project management in the automotive industry through a case study in the PROJE-AUTO, an automation and industrial maintenance company. Firstly, a conceptual model including organizational learning in project management was developed. Next, the methodology steps of PMI® applied to automation project management in the company studied were investigated through two case studies: Robot Manipulator Design and Prensas Project. The case studies were carried out to investigate these projects and the context in which they are inserted in order to compare them with the reference model. After identifying their major problems and differences, a more adequate approach compared to that of the management model was proposed. It is believed that including the learning approach in the context of project management processes can enable companies to reap greater benefits than those derived from the implementation of a single project management methodology.
  • Analysis of the relationship between structure and performance of inter-organizational collaborative networks

    Mariano, Enzo Barberio; Guerrini, Fábio Müller; Rebelatto, Daisy Aparecida do Nascimento

    Abstract in Portuguese:

    Cada vez mais, as empresas têm percebido as vantagens de estabelecerem alianças umas com as outras, formando redes. Essas vantagens podem estar ligadas aos mais variados objetivos, que são mensurados por diferentes indicadores de desempenho. A presente pesquisa teve como objetivo a determinação das características estruturais que são mais adequadas, considerando uma série de possíveis indicadores de desempenho, para uma rede interorganizacional colaborativa. Para tal, foi realizado um levantamento bibliográfico-exploratório em duas bases de dados, e utilizada uma abordagem qualitativa para sistematizar as informações encontradas. Como principal resultado deste trabalho, foi construído um quadro teórico que sistematiza a relação entre a estrutura e o desempenho de uma rede. Acredita-se que este artigo possa servir como uma contribuição inicial para um campo de pesquisa ainda pouco explorado.

    Abstract in English:

    Increasingly, companies have realized the benefits of establishing alliances with other companies forming networks. These benefits or advantages can be related to a variety of goals, which are monitored by different performance indicators. This study aimed to determine the most appropriate structural features considering a range of possible performance indicators of an inter-organizational collaborative network. Therefore, an exploratory literature review was conducted using two databases and a qualitative approach to systematize the information found. The main result obtained was the creation of a theoretical framework that systematizes the relationship between network structure and performance. It is believed that this study can contribute to a yet little-explored area of research.
  • Competitive dynamics and innovation in high tech activities: an analysis of Computer Equipment and Semiconductor industries

    Diegues, Antonio Carlos; Roselino, José Eduardo

    Abstract in Portuguese:

    Este artigo descreve e analisa a dinâmica concorrencial e inovativa da indústria de equipamentos de informática e do setor de semicondutores. Para tal, procura mostrar como o paradigma tecnológico que caracteriza estas indústrias é um determinante fundamental para explicar o comportamento dos agentes e as trajetórias tecnológicas dos setores. Ao se analisar a evolução de tal paradigma, o artigo mostra que, apesar da reestruturação dos setores a partir de meados da década de 80, o movimento de ampliação contínua do escopo persistiu como a principal força motriz da dinâmica inovativa da indústria de EI. Além disso, o artigo também destaca que, a partir da evolução na capacidade de processamento dos artefatos microeletrônicos e do avanço das técnicas de design miniaturizado de componentes, esta força motriz se materializa no transbordamento das fronteiras destes setores para os demais segmentos do complexo eletrônico. Por fim, conclui que, tanto a estrutura organizacional da indústria de EI quanto sua dinâmica inovativa, são condicionadas em última instância pela evolução dos processos de desenvolvimento modularizado no segmento de semicondutores. No que se refere à estrutura organizacional, essa influência é determinada pela interação entre a descentralização das capacitações e o potencial de modularização de determinados componentes. Já no que se refere à dinâmica inovativa, tal influência ocorre por meio da compatibilização entre a evolução i) no número de transistores disponíveis em um único circuito e ii) na capacidade de se gerar padrões de design aptos a integrá-los neste único chip.

    Abstract in English:

    The aim of this study is to describe and analyze the competitive and innovation dynamics of computer equipment and semiconductor industries. Hence, it focuses on analyzing how the technological paradigm characterized by modularity configures itself as the major element in the creation of leading technology platforms, which determine the competitive and innovation dynamics in these industries. With regard to the computer equipment industry, it was concluded that the establishment of technology cooperation, the scale effects, and innovation readiness are the main sources of competitive asymmetry. It was also observed that innovation dynamics in this sector is based on modular designs in the semiconductor industry. On the other hand, their technology advances are due to the evolution of (i) the capacity to increase the number of transistors available in a single circuit and (ii) the capacity of creating design standards able to integrate more circuits in a single chip.
  • Innovation & intellectual property: behavior of innovation and development drivers

    Pietrobon-Costa, Flávio; Fornari Junior, Celso Carlino Maria; Santos, Thiago Martins Ramos dos

    Abstract in Portuguese:

    O desenvolvimento social e o crescimento econômico são fortemente influenciados por informações e pela geração de conhecimento, fundamentais para a determinação das vantagens competitivas de países, organizações e empresas. Produção mais eficiente e solução aos problemas sociais têm em comum a necessidade de implantação de novas ideias, de geração de conhecimento e de geração de inovação. Desenvolvidos por diferentes atores ou agentes sociais, requerem a integração dos Agentes Motores de Desenvolvimento e de Inovação: produtores econômicos principais, produtores de conhecimento, e agentes de apropriação de inovações. Analisamos indicadores de crescimento econômico, de produção científica e de geração de inovações, do Brasil e da Bahia, correlacionando-os, e traçando um panorama por séries temporais da relação entre os agentes motores de desenvolvimento e inovação e suas influências. Verificamos que os três agentes dependem de forma interativa uns dos outros, mantendo uma interdependência. Para realizar investimento de vulto em pesquisa e propriedade intelectual, é preciso haver produtores econômicos interessados em se fortalecerem e se tornarem um diferencial com relação a concorrentes. Para que a sociedade cresça sobre bases sustentáveis, é preciso simultaneamente investimentos em pesquisa científica, tecnologia e inovações, com impulso de ação afirmativa e continuada dos agentes de inovação.

    Abstract in English:

    Social development and economic growth are strongly influenced by knowledge generation and information exchange, which are key factors for competitive advantage of countries, organizations, and enterprises. New ideas and generation of knowledge and innovation are necessary for a more efficient production and solution to social problems developed by different actors or social agents. They require the integration of Drivers of Development and Innovation: major economic producers, knowledge producers, and innovation property agents. Indicators of economic growth, scientific production, and innovation generation of Brazil and Bahia State were analyzed investigating their relationships and observing, by time series, the behavior of drivers of development and innovation and their influences. It was found that that these three actors (or agents) are interdependent and interactive. For a substantial investment in scientific research and intellectual property, the economic producers must be growth-oriented to achieve strong competitive advantage. For a sustainable development of human society, a simultaneous investment in scientific research, technology, and innovations is needed with continuous active support of innovation agents.
  • Proposal of a method to achieve responsive manufacturing in the footwear industry: implementation and assessment through research-action

    Fernandes, Flavio Cesar Faria; Gracia, Eduardo; Silva, Fábio Molina da; Godinho Filho, Moacir

    Abstract in Portuguese:

    Várias estratégias (Manufatura em Massa Atual, Manufatura Enxuta, Manufatura Responsiva, Customização em Massa, Manufatura Ágil,...) propõem-se a auxiliar as empresas na gestão da manufatura. O foco deste artigo é a Manufatura Responsiva (MR). O contexto em que se aplica a MR é a alta variedade de produtos feitos sob encomenda tendo como um fator crítico de sucesso o tempo de resposta (diferença entre a data em que o cliente recebe o atendimento de seu pedido e a data em que o cliente faz o pedido) que deve ser o menor possível, porém sem deteriorar os níveis de produtividade e qualidade. No Brasil, a MR é pouco conhecida e não utilizada de maneira formal. O objetivo deste estudo é propor e avaliar, por meio de uma pesquisa-ação, uma sistemática para atingir a MR em fábricas de calçados. Para a grande maioria dos fabricantes de calçados, a redução do tempo de resposta representa um importante trunfo competitivo. Dentre os resultados obtidos da implantação do método proposto na empresa Kidy, destacam-se: redução substancial do tempo de resposta, reduções de custos produtivos e de mão de obra, aumento nas quantidades de pedidos atendidos dentro dos prazos e diminuição dos índices de retrabalho.

    Abstract in English:

    There are several strategies (Modern Mass Production, Lean Manufacturing, Responsive Manufacturing (RM), Mass Customization, Agile Manufacturing, etc) that can be used to aid manufacturing management in enterprises. This paper focuses on Responsive Manufacturing. RM is applied in environments of high variety of made-to-order product, in which response time (the elapsed time between the end of an inquiry and the beginning of a response) is a critical factor and should be minimum without diminishing quality and disrupting productivity. In Brazil, RM is not well known or frequently used. The objective of this study is to propose and evaluate, by means of an action-research, a method to achieve RM in the footwear industry. For the majority of the footwear manufacturers, the reduction in response time represents a key competitive advantage. Among the main results obtained with the implementation of the proposed method in the company studied (Kidy) are: substantial reduction of response time, reduction of production and labor costs, increase of service level, and reduction of rework rate.
  • A layout design model for job shop environments with high variety of parts based on lean production concepts

    Silva, Alessandro Lucas da; Rentes, Antonio Freitas

    Abstract in Portuguese:

    Segundo Canem e Williamson (1998), o planejamento do layout é importante, pois normalmente representa os maiores e mais caros recursos da organização. Além disso, a localização e disposição física dos equipamentos no chão de fábrica têm impacto em diversos fatores como nível de estoque em processo, tamanho dos lotes de transferência, dificuldade no gerenciamento das atividades, movimentação de pessoas e produtos, entre outros. Portanto, o estudo de conceitos de arranjo físico e o desenvolvimento de modelos de projeto do layout, que visem a otimização dos recursos de produção, são de vital importância na busca pela melhoria dos sistemas produtivos. Neste contexto, este artigo apresenta um novo modelo de projeto de layout, para ambientes job shop com ampla variedade de peças. O modelo foi desenvolvido durante uma pesquisa de doutorado e foi aplicado em algumas empresas do setor metal mecânico. Os resultados obtidos comprovaram a eficiência do modelo projetado. O objetivo do modelo consiste em conduzir a equipe de projeto de layout a desenvolver alternativas de arranjo físico que estejam em consonância com conceitos e princípios da filosofia de produção enxuta. Vale ressaltar novamente que o modelo foi desenvolvido para ambientes com alta variedade de peças, ambientes esses em que, devido à dificuldade em se projetar o arranjo físico, as empresas terminam por adotar o layout funcional, conceito esse de arranjo físico que apresenta sérios problemas como excesso de transporte, altos níveis de estoques em processo, etc.

    Abstract in English:

    According to Canem and Williamson (1998), layout planning is important because it usually represents the largest and most expensive resources for an organization. Moreover, the equipment location on the factory floor has an impact on several factors such as level of in-process inventory, transfer batch sizes, difficulty in managing activities, and moving people and products, among others. Therefore, the study of layout concepts and the development of a layout design that aims at optimizing production are of crucial importance for production system improvement. Thus, this study presents a new layout design model of job shop environments with a high variety of parts. The model was developed as part of a PhD research project and was applied in some companies in the metal-mechanic sector. The results obtained showed the efficiency of the model developed. The purpose of the model is to lead the project team to develop layout alternatives that are consistent with the principles and concepts of lean production. It is worth mentioning again that the model was developed for environments with high variety of parts, and due to the difficulty in designing the layout in these environments, companies end up adopting the functional layout, a concept that presents serious problems such as excessive transport, high levels of in-process inventories, etc.
  • Building private label: comparative study between retail and suppliers in the food industry

    Yokoyama, Marcos Hideyuki; Silva, Andrea Lago da; Piato, Éderson Luiz

    Abstract in Portuguese:

    A estratégia de marca própria é adotada por redes varejistas que procuram obter vantagem competitiva por meio da comercialização de produtos que recebem suas marcas. Inicialmente, os produtos de marcas próprias possuíam a imagem de produtos baratos e de baixa qualidade. Porém, com a evolução do seu conceito, algumas redes estão utilizando estratégias de segmentação de suas marcas, oferencendo produtos exclusivos, de qualidade superior, com preços mais elevados e com grau de inovação. Nesse contexto, o objetivo deste artigo é descrever a dinâmica do processo de desenvolvimento de produtos para o caso das marcas próprias, comparando as práticas adotadas pelos agentes da cadeia produtiva e verificando como ocorre o processo de inovação desses produtos. O artigo baseia-se no estudo multicaso realizado em uma das três maiores redes de supermercados no Brasil e em três fornecedores de marcas próprias do setor alimentício. Como resultado, este artigo caracteriza o processo de desenvolvimento de produtos de marca própria e traz apontamentos sobre as estratégias atuais e perspectivas futuras para esse mercado.

    Abstract in English:

    Private label strategy has been used by retailers seeking competitive advantage through the commercialization of products sold under their brand names. Private label products used to be seen as low-priced, low-quality products. Nonetheless, its concept has evolved and some retailers have been using brand segmentation strategies by offering exclusive products with superior quality, higher prices and some degree of innovation. The objective of this study is to describe the dynamics of product development process for the case of private labels by comparing the practices adopted by different production chain agents and by verifying how the innovation process occur to these products. The present article is based on a multiple case study conducted with one of the three largest supermarket chains in Brazil and three private label suppliers in the food industry. As a result, this study characterizes the development process of private label products and provides insights related to current strategies and future prospects for this market.
  • Implementation of scrum agile methodology in software product project in a small technology-based company

    Carvalho, Bernardo Vasconcelos de; Mello, Carlos Henrique Pereira

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho apresenta o resultado de uma pesquisa-ação, realizada em uma pequena empresa de base tecnológica, na qual se aplicou o método ágil Scrum em um projeto de desenvolvimento de um produto de software. A empresa objeto desta atua em Itajubá/MG e seus principais produtos são sistemas de software. Estudos indicam que a indústria de produção de software é ineficiente e ineficaz. E as micro e pequenas empresas de base tecnológica (MPEBT) têm um desafio ainda maior devido aos seus recursos restritos. Além disso, os métodos tradicionais de desenvolvimento de produtos de softwares demandam muitos custos. Tendo em vista a importância estratégica das MPEBT no desenvolvimento regional, seria importante que o Scrum fosse compatível com seus processos, para que elas pudessem se tornar mais competitivas e usufruir de seus benefícios. O objetivo deste trabalho foi analisar a implantação do método ágil Scrum nos projetos de desenvolvimento de novos produtos de software de uma MPEBT, além de compreender e mensurar o impacto desta implantação na empresa. Concluiu-se que os resultados alcançados sugerem que o método melhorou a comunicação e aumentou a motivação do time, diminuiu o custo, o tempo e o risco do projeto e aumentou a produtividade da equipe. Com esses resultados alcançados, a organização tende a se tornar mais competitiva, pois a bem-sucedida gestão de desenvolvimento de produtos é ponto crucial para o sucesso de uma empresa de base tecnológica.

    Abstract in English:

    This study presents the result of an action research that was carried out in a small technology-based company, in which the Scrum agile methodology was applied in software product project. The company object of this research operates in Itajubá/MG, and its main products are software systems. Studies have shown that the software industry is inefficient and ineffective. Micro and small technology-based companies have an even greater challenge, considering their limited resources. Furthermore, traditional methods of software product development are expensive. Considering that the strategic importance of micro and small technology-based companies in regional development, Scrum should be compatible with their processes, so that they could become more competitive and reap its benefits The objective of this paper is to monitor and assist the implementation of Scrum agile methodology in new software product development in a small technology-based company to understand and measure the impact of the use of this methodology in the company. The final results of the research show that this methodology increased the team's motivation, reduced the cost, time, and risk of the project, and increased productivity. Therefore, with these results, the organization tends to be more competitive since a successful product development management is crucial to the success of a technology-based company.
  • Investment analysis model for green manufacturing

    Bertolini, Geysler Rogis Flor; Rojo, Cláudio Antonio; Lezana, Álvaro Guilhermo Rojas

    Abstract in Portuguese:

    As pressões da sociedade, consumidores, governo e outras organizações no cuidado com o meio ambiente levam algumas empresas a adotar medidas sobre seus impactos ambientais. A decisão de cuidar das questões ambientais precede a escolha da forma de agir, podendo ser desde a seleção de insumos adequados até a certificação da ISO 14001. Para cada possibilidade de cuidados com o meio ambiente, a empresa necessita de recursos financeiros para viabilizar o projeto. O objetivo deste artigo é de apresentar um modelo de análise de viabilidade na fabricação de produtos com alguma preocupação ambiental. Considerando que nos modelos já existentes não é realizada uma mensuração do valor para os consumidores para dar suporte às decisões de investimentos sobre a variável ambiental nas organizações, este estudo busca preencher esta lacuna. O modelo proposto é composto por seis etapas. Espera-se que este modelo genérico possa servir de apoio para as organizações definirem o volume de investimentos necessários para uma equilibrada gestão ambiental.

    Abstract in English:

    Demands of society, consumers, government, and other organizations for care of the environment, have led some companies to adopt environmental impact measures. The decision about caring for the environment precedes the choice of measures to be taken, which include from the selection of appropriate inputs to the ISO 14001 certification. Funds are necessary for every potential environmental care project. The aim of this paper is to present a feasibility analysis model for environmentally conscious manufacturing. Considering the fact that there is no measurement of value for consumers in the existing models to support investment decisions on environment variables in organizations, this study seeks to bridge this gap. The proposed model consists of six steps. It is expected that this generic model can help organizations define the volume of investments required for a balanced environmental management.
  • Customer integration in product development process: case study in capital goods companies

    González, Mario Orestes Aguirre; Toledo, José Carlos de; Oprime, Pedro Carlos

    Abstract in Portuguese:

    Entender as necessidades atuais e futuras dos clientes, traduzi-las em requisitos do produto e incorporá-las no projeto do novo produto são atividades consideradas críticas para o sucesso do processo de desenvolvimento de produtos. Diversas estratégias são adotadas com a finalidade das empresas obterem maior eficiência e eficácia no processo de desenvolvimento de novos produtos, dentre elas destaca-se a integração de clientes neste processo. Este artigo tem por objetivo identificar, em uma amostra de empresas da indústria de bens de capital, as práticas adotadas para integração de clientes, comparar essas práticas com as recomendações da bibliografia e apresentar sugestões para a gestão dessa integração. Foram realizados estudos de casos em cinco empresas industriais do setor de bens de capital. As empresas desse setor, por desenvolverem produtos que, de modo geral, serão implantados nos processos de seus clientes, em princípio necessitam de uma maior integração com os clientes. A análise da revisão bibliográfica sobre o tema e dos resultados do estudo de casos, aponta que práticas de integração de clientes têm efeitos positivos no desempenho do processo de desenvolvimento de produto. Por outro lado, observa-se, nessas empresas, a necessidade de um maior grau de formalização dessas práticas, com adoção de procedimentos e técnicas de suporte. Assim, são propostas um grupo de considerações e recomendações para um melhor gerenciamento da integração de clientes no processo de desenvolvimento de produto.

    Abstract in English:

    Understanding current and future customer needs, translating them into product requirements, and incorporating them into new product design are activities considered critical to the success of product development processes. Several strategies are adopted by companies in order to achieve greater efficiency and effectiveness in the development of new products. Among them is customer integration into this process. This article aims to identify in a sample of capital good firms the practices adopted for customer integration, compare these practices with those suggested in the literature, and propose suggestions for managing this integration. Case studies were conducted in five manufacturing companies in the sector of capital goods. Since they develop products that are generally implemented in the processes of their clients, companies in this sector require greater customer integration. The analysis of the literature review on the subject and findings of the case studies indicate that customer integration practices have positive effects on the performance of the product development process. On the other hand, it was observed that these companies need a greater degree of formalization of these practices by adopting standard procedures and support techniques. Therefore, a set of recommendations and considerations were proposed for a better management of these customer integration practices in product development processes.
  • New product revenue in São Paulo state industry: analysis of influencing factors

    Pacagnella Junior, Antonio Carlos; Kannebley Júnior, Sergio; Silva, Sérgio Luís da; Salgado Junior, Alexandre Pereira; Porto, Geciane Silveira

    Abstract in Portuguese:

    Diversos estudos têm sido realizados no intuito de analisar os impactos da inovação tecnológica no desempenho comercial das empresas. Com isso, este estudo visa analisar os fatores de influência sobre o percentual do faturamento com a venda de novos produtos na indústria do Estado de São Paulo. Trata-se de uma pesquisa com características descritivas e explicativas, cuja abordagem é quantitativa, utilizando dados secundários provindos da Pesquisa de Atividade Econômica Paulista (PAEP), realizada pela Fundação SEADE. Os resultados mostram que os fatores de influência sobre o faturamento provindo de novos produtos são: a origem do capital controlador; a empresa pertencer a um grupo empresarial; o total de pessoal em pesquisa e desenvolvimento; o pessoal alocado diretamente na produção; as fontes de informação para atividades inovativas; e o apoio governamental para a inovação tecnológica.

    Abstract in English:

    Several studies have been conducted to analyze the impacts of technological innovation on the trade performance of enterprises. Therefore, the main objective of this study is to investigate the factors that influence the percentage of sales revenue derived from new products in São Paulo State industry. This is a descriptive and explanatory research that uses a quantitative approach. It used secondary data from the PAEP, Survey of Economic Activity in the State of São Paulo, which was conducted by SEADE (State Data Analysis System foundation). The results obtained show that the factors that influence new product revenue are: controlling shareholder nationality, being part of an entrepreneurial group, the number of people involved in research and development, the number of employees working directly in manufacturing operations, information sources for innovation activities, and the government support for technological innovation.
  • Agribusiness logistics costs: evaluation of Mato Grosso state's soybean export

    Kussano, Marilin Ribeiro; Batalha, Mário Otávio

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste trabalho é propor e aplicar um modelo de cálculo de custo logístico total para produtos agroindustriais brasileiros voltados para a exportação. O modelo é aplicado para a soja em grão produzida no Mato Grosso e exportada pelo porto de Santos. As avaliações contemplam fluxos de escoamento com rotas unimodais e intermodais. Do ponto de vista teórico, o modelo proposto contempla algumas variáveis comumente negligenciadas em análises deste tipo. Este é, por exemplo, o caso das variáveis ligadas à tributação. Do ponto de vista dos resultados empíricos resultantes da aplicação do modelo, o trabalho mostra que, devido a uma série de fatores e contrariando grande parte da bibliografia disponível sobre o assunto, nem sempre é vantajoso para o produtor brasileiro de soja do Mato Grosso escoar sua produção por alternativas intermodais. Algumas sugestões para trabalhos futuros nesta área são apresentadas ao final do artigo.

    Abstract in English:

    The objective of this study is to propose and implement a theoretical framework to calculate the total logistics costs of Brazilian agribusiness products meant for export. The framework was applied to soybeans that are produced in Mato Grosso and exported from the port of Santos. The analyses include unimodal and intermodal routes. From a theoretical viewpoint, the proposed framework includes some variables that are often underestimated in this kind of analysis, such as tax variables. With regard to the empirical results from implementing the framework, the study shows that due to a number of factors and contrary to much of the literature available on the subject, it is not always advantageous for the Mato Grosso soybeans producers to transport their production using intermodal alternatives. Future research suggestions are included at the end of the paper.
  • Identification of environmental aspects associated to the production of perfumery packaging: contribution to sustainable projects

    Riegel, Izabel Cristina; Staudt, Daiana; Daroit, Doriana

    Abstract in Portuguese:

    A necessidade de controle das emissões atmosféricas e da geração de resíduos sólidos e efluentes nos processos produtivos faz com que muitas empresas, atualmente, adotem diversas ferramentas e metodologias para o desenvolvimento de produtos sustentáveis. As embalagens também são consideradas produtos, pois têm um ciclo de vida próprio e seus impactos estão ligados à extração de matéria-prima, fabricação, transporte e destinação pós‑consumo, em que se tornam um importante componente do lixo urbano. No segmento de Higiene Pessoal, Perfumaria e Cosméticos, o crescimento do mercado e do consumo de produtos tem acarretado impactos ambientais oriundos da produção das embalagens utilizadas para acondicionamento dos produtos. O processo produtivo destas embalagens gera resíduos sólidos, efluentes líquidos, emissões atmosféricas, ruídos e vibrações. O presente trabalho identificou e organizou os principais aspectos e impactos ambientais relacionados ao processo produtivo de embalagens do segmento de perfumaria, envolvendo a seleção e transformação de materiais e processos, servindo como um instrumento de subsídio na proposição de melhorias em projetos e processos mais sustentáveis. O método de pesquisa consistiu em coleta bibliográfica e documental acerca do tema e compilação de dados estatísticos. Para a abordagem da cadeia produtiva das embalagens realizaram-se observações diretas nas instalações produtivas das indústrias de fabricação e decoração de embalagens do segmento de perfumaria. A pesquisadora realizou tanto entrevistas abertas e não estruturadas (por conversação) como aplicação de questionários via formato eletrônico com técnicos responsáveis pelas atividades produtivas, observando critérios técnicos e ambientais sugeridos por autores do âmbito ambiental organizacional, legislação ambiental e normatizações da ABNT ISO 14001:2004. (ASSOCIAÇÃO..., 2004). A análise estrutural das embalagens permitiu a identificação de seus componentes, materiais e processos de fabricação. Os fluxogramas de processo e o método de listagem permitiram a identificação dos aspectos e seu relacionamento com as etapas do processo produtivo no qual são gerados. Concluiu-se, a partir dos resultados, que todos os processos de fabricação analisados apresentaram aspectos ambientais relacionados com o consumo de recursos naturais, geração de efluentes, emissões atmosféricas e geração de resíduos com efeitos em nível local, regional e global.

    Abstract in English:

    The need for controlling atmospheric emissions and solid waste and effluent generation in industrial processes has stimulated many industries to adopt several different methods and tools for the development of sustainable products. Packaging can also be considered a product since it has its own life cycle, and its impacts can be associated to raw materials extraction, manufacturing, transportation, and post-consumption disposal. The growth of the Cosmetic, Toiletry, and Perfumery segment and increased product consumption have resulted in environmental impacts caused by packaging production, which generates solid residues, liquid effluents, atmospheric emissions, noise, and vibrations. This study has identified and organized the main environmental aspects related to the production process of packaging for the perfumery segment including materials and process selection and transformation. This work is intended to be used as a tool that contributes to the achievement of sustainable projects and products. The research method consisted of conducting literature review, document search, and statistical analysis. The packaging production chain was analyzed by direct observations at manufacturing facilities and those responsible for the packaging design. Open-ended unstructured (conversation) interviews were conducted by the researcher, and an online questionnaire was administered to the technical staff involved in production activities fulfilling environmental and technical criteria suggested by environmental organization researchers, legislations, and ISO 14001:2004. The packaging structure analysis allowed the identification of its components, material, and manufacturing processes. The process flowcharts and the listing method allowed the identification of its environmental aspect and its relationship with the stages of the production process in which it is generated. It was concluded from the results that all manufacturing processes studied have environmental issues related to natural resources consumption, effluent generation, atmospheric emissions, and solid waste generation since they result in local, regional, and global impacts.
  • Strategic groups and performance in the Brazilian clothing sector

    Santos, Lucas Maia dos; Ferreira, Marco Aurélio Marques; Tavares, Bruno; Dutra, Daniel Resende

    Abstract in Portuguese:

    Os determinantes do desempenho das empresas têm sido, por muito tempo, interesse central para pesquisadores em gestão estratégica. Nesse sentido, este trabalho foi conduzido com o objetivo de identificar e analisar o desempenho de grupos estratégicos de confecções brasileiras, descrevendo as suas características e comparando-as por indicadores definidos ao longo do estudo. Para isto, foram analisados os dados do ano de 2006 de 510 empresas do setor: calcularam-se os escores de eficiência, utilizando-se a metodologia de análise envoltória de dados; utilizou-se a análise de cluster para identificar agrupamentos e utilizou-se da análise discriminante para validá-los. Constatou-se elevado grau de ineficiência das empresas e o lapso médio de eficiência permite 98,17% de aumento de produtos, mantendo o mesmo nível de insumos. Foi possível identificar três grupos estratégicos significativamente validados pela análise discriminante, sendo aquele composto basicamente por grandes empresas o que apresentou melhor desempenho, e aquele composto basicamente por micro e pequenas empresas (MPEs) o que apresentou pior desempenho. A presença de agrupamentos estratégicos diferenciados, principalmente por porte, mostra que o setor confeccionista nacional é dividido por barreiras internas inerentes às peculiaridades da maior disponibilidade de recursos em grandes empresas do que nas MPEs. Por isso, esses resultados vão ao encontro da literatura, que aconselha as MPEs a focarem em outras estratégias para não competir com a capacidade de economia de escala das grandes. Do ponto de vista dos grupos estratégicos, isso possibilitará a construção de barreiras de mobilidade interna aos grupos, fortalecendo a competitividade do setor nacional.

    Abstract in English:

    Determinants of enterprise performance have long been of core interest to strategic management researchers. Therefore, this study was carried out to identify and analyze the performance of strategic groups in the Brazilian clothing industry describing their characteristics to compare with defined variables in the study. Data of 510 enterprises from 2006 were used. The efficiency scores were calculated using Data Envelopment Analysis, cluster analysis was used to identify groups, and Discriminant Analysis was used to validate the clusters. The results showed high degree of inefficiency, and the average deficiency of efficiency results showed the possibility to increasing of 98.17% in outputs keeping the same level of inputs. It was possible to identify three strategic groups significantly validated by the discriminant analysis, and the group composed basically of large enterprises showed better performance than the one composed basically by micro and small enterprises. The presence of different strategic groups, especially with regards to size, shows that the domestic industry has internal barriers inherent in the peculiarities of the higher resource availability of large companies than that of small companies. Therefore, these results agree with those reported in the literature concerning the suggestion that micro and small businesses should focus on other strategies to avoid competition with the economies of scale of large enterprises. In terms of strategic groups, this allows the building of internal barriers of mobility strengthening the competitiveness of the national industry.
  • Errata

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