Abstract in Portuguese:
O artigo discute a questão da dialética entre teoria e prática e suas implicações na representação etnográfica através de duas figuras exponenciais do pensamento contemporâneo: Pierre Bourdieu e Michel de Certeau. O autor ao apontar aos etnógrafos de música alguns dos limites da teoria da prática, apresenta sugestões para superá-los por via de um relato detalhado de uma performance musical ocorrida durante a Fiesta de la Cruz no distrito rural Aymara de Conima, sul do Peru. Ele cria uma moldura interpretativa sensível aos vários níveis de significados contextuais deste episódio, do qual também participou como músico. Como um passo adiante na representação etnomusicológica o autor propõe aos etnógrafos de música uma ação reflexiva que leve em conta o seu papel ambivalente de serem, ao mesmo tempo, críticos e participantes de sistemas sociais de dominação.Abstract in English:
This article discusses the dialectic between practice and structure and its implications in ethnographic representation from the standpoint of two major contemporary thinkers: Pierre Bourdieu and Michel de Certeau. The author calls attention of music ethnographers for some of the limits of the so-called “practice theory “ and advances some suggestions to overcome them in music ethnography. As an example, the author gives a detailed account of a music performance held during the Fiesta de la Cruz, in the rural Aymara district of Conima, southern Peru. Here, he sets an interpretative frame sensitive to several layers of contextual meanings for this single episode in which he, too, participated as a musician. As a step further in ethnomusicological representation, he calls for a reflexive action in which music ethnographers should consider their ambivalent role as both participants and critics of social domination systems.Abstract in Spanish:
Este artigo trata da problemática da relação entre gênero e música. Sabemos que a música como meio de comunicação contribui também para a construção social da realidade; se nos interessamos pela música como fenômeno sócio-cultural, então o aspecto de gênero constitui uma dimensão que não pode ser ignorada. Ao longo deste artigo, apresentarei alguns dados relativos a uma pesquisa tipo survey realizada com jovens barcelonenses durante o outono de 1995. Entre os diferentes objetivos da pesquisa buscava-se obter informações sobre o significado e funções da música na sociedade catalã, com algumas questões orientadas para tratar do papel que desempenha a música nas relações de gênero. Concretamente, os resultados da amostra nos aportam dados sobre o uso da música como estratégia de identidade de gênero, assim como sobre as funções que pode exercer a música como expressão e ao mesmo tempo recurso de manutenção das relações de gênero, que em nossa sociedade caracterizam-se pela sua natureza assimétrica.Abstract in English:
This article is centered around the issue of gender and music. Music, as a means of communication, also contributes to the social construction of reality. If we are interested in music as a sociocultural phenomenon, the issue of gender constitutes a special dimension which cannot be ignored. Throughout this article, I give some results of an inquiry carried out on young people of Barcelona in autumn of 1995. Among the different objectives of this inquiry was to obtain information about meaning and functions of music in Catalan society. Some of the questions dealt with the role played by music in gender relations. Concretely, the results of this inquiry provide us information about the use of music as strategy of gender identity as well about functions music can play in a society which is characterized by the asymmetrical nature of gender relations; i.e. music as expression and at the same time as resource of maintenance of specific gender relations.Abstract in Portuguese:
Este ensaio visa propor uma reflexão sobre as mudanças na sensibilidade musical no mundo ocidental neste fim de século. As profundas transformações na tecnologia da produção musical ocorridas nas últimas décadas provocaram uma alteração dramática do lugar que a música ocupa na sociedade e também para o indivíduo. Interpreto o impacto dessas mudanças através de quatro elementos de análise profundamente interrelacionados: a tecnologia de gravação e reprodução, a execução musical, a recepção do produto musical e as subculturas musicais que condicionam as opções de uma vasta gama de consumidores de música, jovens e velhos. Na tentativa de construir uma sensibilidade musical deveras pluralista, procurei ilustrar esses argumentos com exemplos musicais retirados dos estilos mais diversos: eruditos, tradicionais, populares, massificados, folclóricos, ritualizados, etc. Dialogo também com teorias da música e da cultura contemporânea que cobrem um amplo eixo da Musicologia e da Etnomusicologia, de Béla Bártok, Adorno e Benjamin a John Blacking, Jacques Attali, Jean Baudrillard, Simon Frith, Lawrence Kramer, entre outros.Abstract in English:
This essay develops a series of reflections about the changes in the musical sensibility in the Western world today. The profound changes in the technology of musical production which occurred in the last decades provoked a substantial shift in the place of music in society and for the individual. I try to interpret the impact of these changes on the basis of four elements of analysis deeply interrelated: technological innovations in recording and reproduction, musical performance, reception of the musical product, and musical subcultures which shape the choices of a vast sector of musical consumers, young and old. In an attempt to set the basis for a truly pluralist musical sensibility I seek to illustrate these new dilemmas with musical examples coming from the most varied and different styles: erudite, popular, traditional, folk, mass-media-oriented, ritualized, etc. Dialogues are established with various theoreticians of music and of contemporary culture, from Adorno, Béla Bártok, Walter Benjamin, to John Blacking, Jacques Attali, Jean Baudrillard, Simon Frith, and Lawrence Kramer,among others.Abstract in Portuguese:
Este artigo trata da música do ritual conhecido na literatura etnológica como Jurupari, com base em etnografia realizada entre os Ye’ pâ-masa, grupo de fala tukano do noroeste amazônico. A análise se baseia na cosmologia nativa e procura trabalhar com o plano expressivo desse gênero musical, mostrando diversos significados que emergem na performance. O complexo simbólico do Jurupari é aqui visto como parte de um sistema social preventivo que assegura aos homens o poder de criação e outras capacidades dos instrumentos sagrados.Abstract in English:
This article focuses on the music of the ritual known as Yurupari, based in an ethnography of the Ye’ pâ-masa, a Tukanoan group from northwestern Amazon. The analysis is rooted in the native cosmology, and it aims to work with the expressive level of this musical genre, and to show the various significations which emerge during the performance. The symbolic complex of Yurupari is seen here as a constituent of a preventive social system that assures to men the power of creation as well as other capacities of the sacred instruments.Abstract in Portuguese:
O artigo examina aspectos da diversidade de perfis culturais dos estudantes de música do Instituto Villa-Lobos da Universidade do Rio de Janeiro (Uni-Rio). Procura-se mapear as preferências por determinados repertórios, relacionando-as com os cursos freqüentados. Discute-se também a reivindicação de reconhecimento para a música popular, formulada por vários alunos, e a forma como vêem suas experiências profissionais.Abstract in English:
The article addresses the cultural diversity among students of music taking courses at the Instituto Villa-Lobos (University of Rio de Janeiro music school). It attempts to describe the musical repertoires chosen by the students and to correlate them with the choice of music courses and professional experiences. Special attention is given to the students’ campaigning for the popular music.Abstract in Portuguese:
Trata-se de um estudo etnomusicológico da performance coral em Maputo, a capital de Moçambique. Inclui uma perspectiva histórica sobre os últimos trinta anos, e analisa as mudanças que se verificaram na performance, em conjunto com as mudanças políticas neste país africano. O autor estuda a utilização da música com o propósito da criação de uma identidade nacional. Como caso de estudo, é referida a Makwayela, um tipo característico de performance coral masculina que se desenvolveu no sul de Moçambique. A Makwayela é descrita e enquadrada no âmbito dos modos expressivos que se encontram em Maputo. A suas origens são discutidas no domínio da cultura dos mineiros da África Austral, e o seu desenvolvimento é associado à história social recente em Moçambique, e particularmente em Maputo.Abstract in English:
This in an ethnomusicological study of choral performance in Maputo, the capital city of Mozambique. It includes a historical perspective over the last thirty years, and it analyzes the changes which took place in performance along with the political changes in this African country. The author studies the use of music for the purpose of creating a national identity. Makwayela, a characteristic kind of male choral performance which developed in Southern Mozambique, is used as a study case. Makwayela is described and framed within the range of expressive modes in Maputo. Its origins are discussed in the background of mining culture in Southern Africa, and its development is associated with recent social history in Mozambique, and particularly in Maputo.