Acessibilidade / Reportar erro
História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Volume: 14, Número: 2, Publicado: 2007
  • Carta do editor Carta Do Editor

  • Las epidemias de cólera en Córdoba a través del periodismo: la oferta de productos preservativos y curativos durante la epidemia de 1867-1868

    Carbonetti, Adrián; Rodríguez, María Laura

    Resumo em Espanhol:

    La enfermedad es un momento de crisis tanto individual como social. La cercanía de la muerte debido a la dolencia genera en las sociedades estrategias para evadirla o curarla. Las epidemias y especialmente las de cólera tuvieron una impronta muy fuerte en la sociedad argentina y especialmente en la cordobesa ya que la primera de ellas fue devastadora en términos demográficos y sociales. En este artículo pretendemos analizar el ofrecimiento de productos, que se publicaba en la prensa escrita en la primer epidemia del año 1867/68. Partimos de la hipótesis de que los productos que se ofrecían desarrollaban un comercio de carácter suntuario que no eran objeto de transacciones comerciales habitualmente por la población en momentos no epidémicos y que a su vez estaban dirigidos hacia los sectores de mayor nivel adquisitivo.

    Resumo em Inglês:

    Throughout human history, disease has always represented a moment of crisis for individuals and societies. When death brought by disease hangs heavy over societies, they are led to develop strategies to prevent and cure it. Epidemics, especially cholera epidemics, have had a strong impact on Argentine society and especially on Córdoba residents, because the first cholera outbreak was demographically and socially highly devastating. In this article we analyze the supply of products advertised in the press (the only media available at the time) during the first epidemic, which broke out in 1867-8. Our hypothesis is that the products available, which we believe were consumed by some groups in society, led to a sumptuary trade that was not common among the population when there were no epidemics. At times of epidemics, these products were directed towards more affluent groups. We also believe that the supply of such products changed as their trade increased.
  • Origem e destino revisitados: a clonagem entre a profecia e a promessa Análise

    Aleksandrowicz, Ana Maria Coutinho; Schramm, Fermin Roland

    Resumo em Português:

    Este artigo apresenta as posições sobre a clonagem do biofísico e filósofo espinosista Henri Atlan, descritas nos diferentes registros das 'racionalidades científica e mítica' - categorias estruturantes do pensamento desse autor, nas fronteiras entre ciências naturais, ciências humanas e ética. Se, do primeiro ponto de vista, a clonagem, uma vez circunscrita a suas possibilidades efetivas de ocorrência, prenuncia aplicações propícias à saúde e ao bem-estar humanos, é sob a égide do segundo que surgem interpretações simbólicas dúbias e, freqüentemente, assustadoras. Além de expor a gênese mítica desses equívocos, Atlan - em conformidade com sua linhagem não-dicotômica e otimista espinosista - posiciona-se a favor do progresso científico ao qual seria paralelo o aumento da condição humana de compreensão mais ampla de sua 'origem e destino'.

    Resumo em Inglês:

    This article sets out the positions held on cloning by the contemporary French Spinozist philosopher and biophysicist, Henri Atlan, described in the different records of Atlan's "scientific and mythical rationales", which are categories that structure the thinking of this author, crossing boundaries between the natural, human and social sciences and ethics. Having set out the actual possibility of cloning taking place, if from the first perspective one can initially foretell applications that will foster human health and welfare, it is from the second that ambivalent and often alarming symbolic interpretations may arise. Not only does Atlan expose the mythical origins of these mistaken ideas, but, in line with his non-dichotomical and Spinozist lineage, he takes a stance in favor of scientific progress, which is paralleled by an expanded human propensity to comprehend more broadly their "origins and destiny".
  • Física del organismo vs hermenéutica del viviente: el alcance del programa reduccionista en la biología contemporánea

    Caponi, Gustavo

    Resumo em Espanhol:

    La distinción entre biología funcional y biología evolutiva, conforme la plantearon E. Mayr y F. Jacob, es clave para un tratamiento conclusivo de uno de los más discutidos problemas de la filosofía de la biología: la posible reducción de la biología a física y química. Las preguntas que definen los objetivos cognitivos de la biología funcional son diferentes de aquellas que guían la física: son preguntas funcionales; pero las respuestas que buscamos para ellas pueden escribirse en el lenguaje de la física. Mientras tanto, las cuestiones planteadas en la biología evolutiva nos conducen hacia un tipo de discurso intraducible en el lenguaje de la física. Para mostrar esto analizamos los procedimientos experimentales que han sido desarrollados en genética de poblaciones.

    Resumo em Inglês:

    The distinction between functional biology and evolutionary biology, as set out by E. Mayr and F. Jacob, is central to any conclusive findings on one of the most widely discussed problems in the philosophy of biology: the possible reduction of biology to physics and chemistry. The questions that define the cognitive objectives of functional biology are different from those that guide physics: they are functional questions, but the answers we seek for them can be expressed in the language of physics. Meanwhile, the questions set forth in evolutionary biology lead to a kind of discourse that cannot be translated into the language of physics. In order to show this we analyze the experimental procedures that have been developed in population genetics.
  • Ciência e ensino médico no Brasil (1930-1950) Análise

    Bulcão, Lúcia Grando; El-Kareh, Almir Chaiban; Sayd, Jane Dutra

    Resumo em Português:

    Este artigo aborda o papel da ciência e seu impacto no currículo dos cursos das escolas médicas entre 1930 e 1950, delineando-se a rede de relações construídas em torno dessas instituições e evidenciando a ligação entre a conformação curricular e o contexto sociopolítico e econômico vigente. As concepções de ciência, na época em estudo, influenciaram o desenvolvimento das instituições de ensino universitário em geral, representando importante elemento na formação médica, em particular. Nesse período, promoveu-se, no país, a atuação da Fundação Rockefeller, especialmente no campo da educação e da saúde. A ciência, como conceito e método de trabalho, mas também como categoria ideológica, foi importante fator na conformação curricular das escolas médicas brasileiras, especialmente em relação à pesquisa.

    Resumo em Inglês:

    This article discusses the role of science and its impact on the curricula of medical schools between 1930 and 1950, sketching out the web of interrelations built up around these institutions, and bringing to light the connection between the contents of the curricula and the prevailing social, political and economic context. The scientific concepts at the time influenced the development of university level institutions, and had particular significance in medical education. In this period, the political and economic ties with the USA were manifested by the Rockefeller Foundation, especially in the arena of education and health. As a concept and working method as well as an ideological category, science was an important factor in standardizing the curricula of Brazil's medical schools, especially as concerned basic research.
  • Perspectiva da epistemologia histórica e a escola promotora de saúde Análise

    Moura, João Batista Vianey Silveira; Lourinho, Lídia Andrade; Valdês, Maria Teresa Moreno; Frota, Mirna Albuquerque; Catrib, Ana Maria Fontenelle

    Resumo em Português:

    Aborda-se a educação, especificamente a escola na perspectiva filosófica de Gaston Bachelard e Thomas Kuhn, bem como nos aspectos da promoção da saúde. Critica-se a escola instrumentalista, mostrando que esse modelo chegou à exaustão. Faz-se uso da abordagem bachelardiana, na perspectiva de que todo conhecimento é resultado de minucioso trabalho de interrogação da realidade. A partir das idéias de Kuhn, reflete-se sobre a mudança de paradigmas e o seu significado nos espaços educacionais. Com base nessas duas vias, discute-se o projeto da escola desejada: inclusiva, múltipla, pluralista, interativa e sistêmica, que promova a saúde, perceba a natureza como fonte de vida e discuta as relações do ambiente sob a ótica da bioética, da qualidade de vida e da cidadania.

    Resumo em Inglês:

    This article discusses education, especially school itself, from the philosophical perspective of Gaston Bachelard and Thomas Kuhn, along with some aspects of healthcare. A criticism is made of instrumentalism in school, showing how this model has been exhausted. Recourse is made to the thinking of Bachelard, whereby all knowledge is the result of the painstaking work of investigating reality. The ideas of Kuhn are drawn upon to reflect on the paradigm shift and its meaning in education. Based on these two lines, the design of a desirable school is put forward: inclusive, multiple, pluralist, interactive, systematic, promoting health, perceiving nature as a source of life, and discussing the relationship with the environment from the perspective of bioethics, quality of life and citizenship.
  • Interrogando as teorias sobre o arco-íris Análise

    Faulhaber, Priscila

    Resumo em Português:

    Tentar entender as teorias do arco-íris é uma maneira de pensar sobre as argumentações entre a lógica científica e o pensamento mítico na história da ciência. Este trabalho segue três percursos relacionados: primeiramente, expõe um resumo das descontinuidades e recorrências históricas na explanação do arco-íris; em segundo lugar, examina registros de etnógrafos estrangeiros na Amazônia, na primeira metade do século XX; por último, aborda a 'teoria nativa' sobre o fenômeno nas terras baixas da América do Sul, visando compreender a lógica das classificações nativas, que opera como um pensamento mítico. A simetria das disciplinas permite uma complementaridade entre as teorias científicas e as humanidades, bem como analogias entre diferentes leituras dos códigos biológicos e sociais.

    Resumo em Inglês:

    Trying to understand the theories of the rainbow we focus the debate between scientific logic and mythic thinking in the history of science. This paper follows three paths. Firstly, it presents a summary of the discontinuities and recurrences in the explanation of the fenomena in history of thinking. Secondly, registrations of foreign ethnographers in the Amazon in the first half of the twentieth century are examined. Thirdly, the approach is directed to the 'native theory' about the rainbow in the low lands of South America, trying to understand the logic behind the native classifications as mythic thinking. Symmetry among disciplines supposes complementarities between biological theories and humanities and allows for analogies involving biological and social codes.
  • A biopolítica na genealogia da psicanálise: da salvação à cura Análise

    Birman, Joel

    Resumo em Português:

    A intenção inicial deste ensaio, inscrito no campo da história das ciências, é circunscrever a passagem histórica do ideal da salvação para o da cura no Ocidente, indicando os efeitos do processo de medicalização do social realizado pela biopolítica. Em seguida, delineiam-se os diversos desdobramentos da biopolítica nos primórdios do discurso da psicanálise.

    Resumo em Inglês:

    The initial aim of this essay is to sketch out the historical passage from the ideal of salvation to the ideal of cure in the West, indicating the effects of the process of medicalization of society attained through biopolitics. In second place, it is intended to describe the different ramifications of biopolitics in the origins of psychoanalysis discourse.
  • Em defesa da reforma psiquiátrica: por um amanhã que há de nascer sem pedir licença Análise

    Paiva, Ilana Lemos de; Yamamoto, Oswaldo H.

    Resumo em Português:

    Este trabalho constitui um estudo acerca do processo histórico de implantação da reforma psiquiátrica no estado do Rio Grande do Norte, destacando-se os atores envolvidos, sua trajetória, conquistas e avanços, e as perspectivas atuais desse movimento em concretizar os ideais de ressocialização do portador de doença mental. Foi necessário compreender o processo ocorrido na Secretaria Municipal de Saúde, a partir de 1992, por essa experiência ter impulsionado as reflexões sobre a reforma psiquiátrica em todo o estado. Seguiu-se a análise documental de relatórios, legislações e prontuários, bem como a coleta de depoimentos dos envolvidos no processo, buscando construir a identidade dos atores sociais e analisar sua percepção dos fatos, ressaltando congruências e incongruências a respeito da história da reforma psiquiátrica local.

    Resumo em Inglês:

    This work comprises a study into the historic process of implementation of psychiatric reforms in Rio Grande do Norte state, highlighting the agents involved, their careers, achievements and progress and this movement's current prospects for realizing the ideal of reintegrating mental health patients in society. It is necessary to comprehend the process that took place within the Municipal Health Department starting in 1992, since this experience was the driving force for reflections upon psychiatric reform across the state. This is followed by a documental analysis of reports, legislation and dossiers, as well as the collection of depositions by people involved in the process with a view to building up the identity of the social agents and analyzing their perceptions of the facts, highlighting congruencies and incongruencies concerning the history of the local psychiatric reform.
  • Estratégias na reforma psiquiátrica no município de Barbacena: a cooperação entre gestor público e o terceiro setor Análise

    Alvarenga, Lys Teixeira de; Novaes, Cristiane de Oliveira

    Resumo em Português:

    Este estudo analisa a relação de cooperação firmada no município de Barbacena (MG) entre gestor público e uma instituição do terceiro setor, na construção e gestão de residências assistidas, uma estratégia de desinstitucionalização no contexto da reforma psiquiátrica brasileira. Mostra que essa experiência de cooperação segue a tendência de inovação na modalidade de gestão do setor saúde, indicando uma preocupação pela preservação das diretrizes da reforma psiquiátrica.

    Resumo em Inglês:

    This study analyzes the cooperation set up in Barbacena municipality, Minas Gerais state, between a public authority and a third sector institution for building and managing assisted living residences as part of a deinstitutionalization strategy within the overall context of psychiatry reform in Brazil. It shows that this experiment is part of a trend towards innovative health care management, and indicates a will to preserve the principles of psychiatric reform.
  • "Para uma história da vacina no Brasil": um manuscrito inédito de Norberto e Macedo Fontes

    Lopes, Myriam Bahia; Polito, Ronald
  • A milícia da Inquisição: familiares do Santo Ofício no Brasil colonial Livros & Redes

    Santos, Georgina Silva dos
  • Culturas de ofício e práticas de cura na Lisboa moderna Livros & Redes

    Bellini, Lígia
  • "Bom vassalo e bom português": o naturalista e homem público José Bonifácio de Andrada e Silva Livros & Redes

    Silva, Clarete Paranhos da
  • Mito e ciência: construções e reconstruções Livros & Redes

    Weber, Beatriz Teixeira
  • Imagens, práticas e estratégias na implantação da ginecologia em Belo Horizonte: as complexidades de um processo Livros & Redes

    Soihet, Rachel
  • A greve de 1903: primórdios do movimento operário no Rio de Janeiro Livros & Redes

    Addor, Carlos Augusto
  • Revisitando Rondônia: história, memória e ciência Livros & Redes

    Keuller, Adriana T. A. Martins
  • Um balanço do SUS, próximo da maioridade Livros & Redes

    Rodrigues, Paulo Henrique
  • Documento sem título Teses

Casa de Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz Av. Brasil, 4365, 21040-900 , Tel: +55 (21) 3865-2208/2195/2196 - Rio de Janeiro - RJ - Brazil
E-mail: hscience@fiocruz.br