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Healthcare residency: what has been produced in theses and dissertations?

Abstracts

This article is about theses and dissertations on Healthcare Residency produced in Brazil between 1987 and 2011. Research on residency has increased over recent years, and the importance of in-service education as a powerful method for developing healthcare workers has been demonstrated. This article presents 94 studies that were located in the thesis database of the Capes portal, found through the descriptors "residency + health", "preceptor" and "internship". It also discusses the descriptors that are formally recommended and compares them with the ones used by researchers on this subject. Through the way that this article is presented, the aim is to provide an overview of the subject so that new articles may be produced, thus further enriching the scientific production in this field and, consequently, the in-service training carried out through healthcare residency.

Residence in health; Training of health workers; Teaching service


Analisam-se teses e dissertações sobre Residências em Saúde produzidas no Brasil no período entre 1987 e 2011. As pesquisas sobre as Residências têm aumentado nos últimos anos, demonstrando a importância da educação pelo trabalho como metodologia potente para formar trabalhadores da saúde. Apresentam-se 94 estudos localizados a partir do banco de teses do portal Capes, com os descritores "residência + saúde", "preceptor" e "internato". O texto discute, ainda, os descritores formalmente indicados, contrapondo com aqueles que são utilizados pelos autores das pesquisas sobre o assunto. O modo de apresentação do artigo pretende oferecer um panorama sobre a temática para que novos estudos sejam produzidos, qualificando ainda mais a produção científica na área e, por consequência, a própria formação em serviço que acontece por meio das Residências em Saúde.

Residência em Saúde; Formação de trabalhadores da saúde; Ensino em serviço


El artículo trata sobre las tesis y disertaciones producidas en Brasil bajo el tema de Residencias en Salud en el período entre 1987 a 2011. Las investigaciones sobre Residencias han aumentado en los últimos años, demostrando la importancia de la educación por medio del trabajo como una potente metodología para formar trabajadores de la salud. El trabajo presenta 94 estudios que fueron localizados a partir del banco de tesis del portal Capes, con los descriptores "residencia + salud", "preceptor" e "internado". El texto discute también los descriptores formalmente indicados, contraponiéndose con aquellos utilizados por los autores de las investigaciones sobre el asunto. El modo de presentación del artículo busca ofrecer un panorama sobre el tema para que se produzcan nuevos estudios, calificando aún más la producción científica en el área y, consecuentemente, la propia formación en el trabajo que se realiza por medio de las Residencias en Salud.

Residencia en Salud; Capacitación del trabajador de la salud; Serviço de enseñanza


ARTICLES

Healthcare residency: what has been produced in theses and dissertations?

Daniela DallegraveI; Ricardo Burg CeccimII

IGrupo Hospitalar Concei‹o/GHC – Brasil. Rua Francisco Trein, 596, 3¼ andar, Bairro Cristo Redentor. Porto Alegre, RS, Brasil. 91350-200. danidallegrave@gmail.com

IIPrograma de P—s-Gradua‹o em Saœde Coletiva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

ABSTRACT

This article is about theses and dissertations on Health Residency produced in Brazil between 1987 and 2011. Research on Residency has increased over the past years, pointing out the importance of in-service training as a powerful methodology to educate health care workers. The article presents 94 studies from the CAPES database, found through the descriptors "residency + health", "preceptor" and "internship". It also discusses the descriptors which are formally recommended to be used on such papers and compares them to the ones used by researchers. The article aims at offering an overview of the subject so that new studies can be produced, thus enriching the scientific production in the area and, consequently, the very in-service training carried out through Health Residencies.

Keyword: Health Residency. Training of health care workers. In-Service Teaching.

Health Residencies: what is the purpose of researching this theme?

The theme of in-service training has been increasingly investigated in studies conducted within postgraduate programs in Brazil. More specifically, there has been an increase in the number of academic productions about Health Residencies after they were institutionalized by means of law 11,129 (Brasil, 2005).

This paper presents an overview of such productions in the period from 1987 to 2011. However, it is important to explain that the study is not restricted to productions about Multiprofessional Residency; it also encompasses research on Medical Residency.

The aim of writing a text of this nature is to subsidize new researchers, that is, to present a panorama of the current situation, so that new problems of thought can emerge.

Methodology

We present here the research produced in Master's and doctoral programs, found through a search carried out in the Theses Portal of Coordena‹o de Aperfeioamento de Pessoal de N’vel Superior (Capes – Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel) (http://capesdw.capes.gov.br/ capesdw/Teses.do). This portal is a large database containing the production of Brazil's postgraduate programs. It stores studies produced in doctoral programs and also in academic and professional Master's programs. The available records refer to defenses dated from 1987 onwards. The full content of the files cannot be accessed through this portal, but the information it contains enable to search the websites of the libraries of the programs of origin.

The search was performed in December 2012, through the terms "Residncia Multiprofissional em Saœde" (Multiprofessional Health Residency) and "Residncia Integrada em Saœde" (Integrated Health Residency). The search produced 24 and 10 records, respectively. Using the the expression "Residncia em çrea Profissional" (Residency in Professional Area), 1 record was found.

Searching the database for the words Residency + Health, 986 records were found. After reading all the titles and some abstracts (of studies in which the title was not clear about the content), the records that did not approach the theme of in-service health training were excluded. Thus, 76 records were maintained. In the same way, searching the database using the word Internato (Internship), 205 records were obtained, of which 9 remained and, with the word Preceptor, 90 records were obtained, of which 9 remained. The same selection procedure described above was used.

This paper originated from a thesis project. To write this paper, the theses and dissertations that were found were not read in full – only the abstracts. As we have been dealing with the theme of Residencies for a long time in our life histories, we already knew the majority of the studies, a fact that facilitated the organization of this material.

The total number of analyzed records was 94, resulting from the search through the words "Residncia + Saœde" (Residency + Health), Internato (Internship), Preceptor. The information was transported to a database that we created for this purpose and analyzed according to the description below. The aim of this procedure was to know the productions that were conducted by Brazilian researchers about the theme of Health Residencies in Brazil from 1987 to 2011 (the last full year that was available for searches in the CAPES Portal in December 2012).

What have we found?

The 94 theses and dissertations that we selected are distributed according to the education level, that is, whether they correspond to studies originated from academic Master's programs, professional Master's programs or doctoral programs, as shown by the Figure 1.


Based on the occurrences, it is possible to notice that a large number of studies were conducted in academic Master's programs (66%). The areas of the programs in which these studies were produced are distributed according to Table 1.

Observing Table 1, it is possible to perceive the great contribution of Nursing programs: 17 (18.09%), followed by Public Health: 13 (13.83%) and Collective Health: 9 (9.57%). Besides, diverse areas have researched the theme, such as: nursing, psychology, social work, medicine, dentistry, speech and language pathologies, nutrition, etc.

Analyzing the distribution of the programs in which the selected studies were produced according to the regions of Brazil, the following graph is obtained:

It is possible to observe that the distribution of the production of theses and dissertations coincides, proportionally, with the distribution of the programs of Multiprofessional Residencies in Brazil.

Concerning the year of defense of the dissertations and theses, it is possible to observe that there has been an increase from 2007 onwards, as well as peaks in the years of 2007 (9 occurrences) and 2010 (15 occurrences). This fact may be related to the publication of the Federal Law 11,129 in June 2005, which provides for the creation of the multiprofessional health Residencies. When we add the regulatory periods of the Master's programs (from 24 to 30 moths) and of the doctoral programs (48 to 60 months) to the moment when the law was promulgated, we obtain the periods with higher occurrences, which point to an increasing trend, as the highest number of defended studies occurred in 2011, with 18 occurrences. The institutionalization of Health Residencies summons, so to speak, new research problems, or updates the problems that already exist.

Regarding the type of program, the highest number of studies refers to Medical Residency programs (41 – 43.62%), followed by Multiprofessional Residency programs, with 36 (38.30%) studies conducted. In view of the fact that the Medical Residency was instituted in 1981 (Brasil, 1981) and the Multiprofessional Residency in 2005 (Brasil, 2005), that is, a difference of 24 years in their institutionalization (considering the dates of the laws that created them), it is possible to think that they are very close in terms of the amount of studies produced.

Furthermore, within this number of studies on Multiprofessional Residencies, we can highlight studies approaching the inclusion of social workers (Vargas, 2011; Closs, 2010), nutritionists (Santos, 2009), nurses (Bordinh‹o, 2010; Landim, 2009) and dentists (Moschen, 2011) in this modality of Residency.

In addition, Figure 4 shows that only 4% of the studies focused on researching the programs of medical and multiprofessional Residency articulating the training of health care workers in these two modalities.


Concerning Table 2, it is possible to observe the predominance of studies researching the modality of Residency training in the area of Family Health (26 – 27.66%), which has emerged as a scenario for professional action in the area of health with the creation of the Programa/EstratŽgia Saœde da Fam’lia (ESF - Family Health Program/Strategy). Since then, it has generated new issues regarding the need to train health care workers, as they would be responsible for the specificities of this type of care. Family Health is followed by studies on the training of nurses (15 – 15.96%). The majority of them (13 – 86.67%) were specific studies about training in nursing Residencies, and only 2 (13.33%) approached the inclusion of nurses in multiprofessional Residency programs.

About the descriptors: or how do we identify studies that deal with Health Residencies?

By reading the studies' keywords, we found that the authors do not follow a pattern of use. This fact can be explained in several ways. Our explanation would be the following: In a search performed in the portal of Descritores em Cincias da Saœde (DeCS – Descriptors in Health Sciences) (www.decs.bvs.br) in December 2012, using the term Residncia (Residency), three descriptors were found: Internato e Residncia (Internship and Residency) ("Training programs in medicine and medical specialties offered by hospitals to medicine graduates to meet the requirements established by the competent authorities"); Internato n‹o MŽdico (Non-medical Internship) ("Advanced training programs that are offered to meet certain requirements in fields other than medicine or dentistry; for example, pharmacology, nutrition, nursing, etc."); and Migra‹o Pendular (Pendulum Migration) ("It refers to the spatial mobility in which, for work reasons, a movement is produced from the residence to the workplace"). It is possible to observe that, of these three definitions, the latter does not refer to the training of professionals. The term that is closest to what multiprofessional Residency means is Non-medical Internship. However, there are epistemological differences, and also differences concerning the conception of health care work and even the pedagogical conception, a fact that may explain the use of several other terms to refer to the matter, but rarely this one. In the search performed for this paper, it was possible to notice that none of the productions used this descriptor.

DeCS is a tool that proposes to standardize the use of descriptors in the area of health for any type of publication, aiming at the indexation of books, conference proceedings, reports, journals or other materials, using a language that is allegedly universal, thus facilitating the searches and recovery of materials available at Biblioteca Virtual em Saœde (BVS – Virtual Health Library) or others. To facilitate communication among readers, authors, editors and reviewers, it is a trilingual vocabulary, as Portuguese, Spanish and English are the languages that are most used in searches of research studies in Brazil (DeCS, 2012).

Understanding their relevance for health research, it is possible to state that it would be important to formulate descriptors that could better reflect the reality of the studies. In addition, studies on medical Residency use this term (residncia mŽdica) as keyword, but it is not recommended by DeCS; instead, it recommends Internato e Residncia (Internship and Residency).

Of the 94 studies, a total of 237 descriptors was obtained, approximately two to each study. These descriptors were categorized: primary care was added to family health strategy, resulting in Primary Care/ESF, as it is shown in Table 3; in the category general principles, the following descriptors were grouped: health, public health, integrality, labor market, human resources, Sistema ònico de Saœde (SUS – National Health Care System); in specific terms, the specialties were grouped, as well as the theoretical framework chosen by the authors; in short, something that conferred differences on the themes approached in the studies. Likewise, other terms with similar representations were grouped.

In a systematic observation (performed through random sample, composition of the records and verification of divergences), it was found that not always do the keywords presented in the Capes portal correspond to those informed by the authors in their theses and dissertations. In fact, they refer to terms informed by the Master's and doctoral programs when the production is included in the database. Anyway, this form of providing keywords shows a relationship to content, but there may be other explanations to the lack of standardization of the terms, an issue that will not be discussed here.

Therefore, we propose that the descriptor Residncia em Saœde (Health Residency) should be created in order to standardize the utilization by researchers and also to facilitate the dissemination of the knowledge produced in these studies. When we recognize that the individuals who are most interested in accessing knowledge about the matter are the policy-makers and also the social movement, we believe that such standardization would also be helpful in this sense.

Subjects emerging from research problems

Concerning the reading, many subjects emerged referring to what was approached in the studies.

It is possible to observe, in Table 4, that the sum of the subjects discussed in the studies totals 144. The reason for this is that some of them presented more than one emerging theme. We provide below a brief overview of each one of them.

Of the 94 analyzed studies, 38 dealt with some type of evaluation, including program implementation analysis in 20 of them (Ribeiro, 2009; Jorge, 2007; Barba, 2007; Amaral, 2002; Peanha, 1993; Elias, 1987)

Also in the category evaluation, two studies evaluated residents' performance (Amadeu Junior, 2001; Santoro Junior, 1999) and a third one researched residents' understanding of their training (Oliveira, 2007a). Another study analyzed the profile of graduates (Demarco, 2011). The other ten studies investigated residents' health (or lack of health), which can be a relevant marker to evaluate the possibilities of getting ill as a result of experiencing the training process intensely, and pointed to some limits (Corra da Silva, 2011; Suozzo, 2011; Carvalho, 2008; Esquivel, 2008; Franco, 2007; Macedo, 2004; Fagnani Neto, 2003; Franco, 2002; Obara, 2000; Martins, 1994).

In relation to the category training strategies, 4 studies viewed Residencies as permanent education devices (Vargas, 2011; Lima, 2010; Wanderley, 2010; Oliveira, 2009). One of them used as analyzer the cultural characteristics of liquid modernity, and obtained, as the emerging subject of this type of training, workers' and residents' form of facing daily uncertainties (Rossoni, 2010).

Four (4) studies considered Residencies as an important modality to train health care workers (Lobato, 2010; Schaedler, 2010; Dallegrave, 2008; Souza, 2004), and another 10 studies signaled that this modality is important because its methodology is in-service training.

Integrality emerged as an important vector to configure Residencies as an in-service training strategy in 7 studies. Of these, three referred to integral training in multiprofessional Residencies (Medeiros, 2011; Dallegrave, 2008; Pimenta, 2005); two, to the potential of medical Residency to train professionals who are concerned about integrality (Teixeira, 2009; Montesanti, 2008); one approached the inclusion of integrality in the training of the social worker (Closs, 2010); one, of the dental professional (Wanderley, 2010); and one, of the nutritionist (Santos, 2009).

Moreover, within the same category, other emerging subjects were: there is a limitation in the training offered by Residencies, which is the influence of traditional conceptions of education (Wanderley, 2010, Oliveira, 2007b). However, they have potential to promote changes in training (Schaedler, 2010) and also in the work (Schaedler, 2010; Zanini, 1996). The authors of the studies verified the pedagogical potential

In the category training to work in the national health care system, of the 94 studies under analysis, 16 viewed Residencies as a modality of education that grants elements to the curriculum with the concern of training to work in this system. Interestingly enough, one of them (Varella, 1996) identified that medical Residency training was targeted at the Instituto Nacional de Assistncia MŽdica da Previdncia Social (Inamps – National Institute of Medical Care for Social Security), a former component of the health care system. Petta (2011) analyzes the implementation of "Pr—-Residncia" as a strategy to train doctors to work in the health care system.

Regarding the description of the objectives of training in the Residency modality, grouped in the category Training for what?, the studies point to the technical-scientific improvement of the professionals who are being trained (Botti, 2009; Oliveira, 2007b; Franco, 2002), the need to train professionals with a certain profile of competences (Bordinh‹o, 2010; Landim, 2009; Botti, 2009; Nascimento, 2008; Ferreira, 2007; Oliveira, 2007a; Calil, 1997), and, articulated to this, the need to describe the profile of the residents who are being trained (Demarco, 2011; Carro, 2007; Macedo, 2004; Farias, 2003; Miranda, 2003; Mariano, 2001; Canatto, 1999; Sousa, 1998).

The specialty and the need to focus on this item are present in 6 studies, all of them referring to research on medical Residency (Ramos, 2011; Muller, 2010; Boechat, 2005; Zardo, 2002; Fiszbeyn, 2000; Peanha, 1993), one of them in pediatrics, another one in gastroenterology and the third in radiology. One of these studies evaluates cultural, social and economic factors that interfere in the doctor's choice of specialty, and concludes that efforts on the part of the government are necessary so that doctors graduate in family medicine, which is characterized as a generalist modality (Muller, 2010).

Five studies argue that health Residencies have to cope with the positivistic and Flexnerian hegemonic paradigm of health care practices (Oliveira, 2009; Lima, 2008; Simoni, 2007; Oliveira, 2007a; Scherer, 2006). Eight studies approach Residencies from a historical perspective of types/modes of training (Barbosa da Silva, 2011; Pasini, 2010; Botti, 2009; Oliveira, 2007c; Falk, 2005; Souza, 2004; Machado, 2003; Breglia, 1990).

In relation to the category multiprofessionality, the following themes constitute emergent subjects: the concern about training pediatricians as professionals that are part of health care teams (Lahterman, 2010), resident doctors' knowledge about oral health (Balaban, 2011; Amadeu Junior, 2001), and the importance of multiprofessional practices for teamwork training (Pasini, 2010; Salvador, 2010; Wanderley, 2010; Dallegrave, 2008; Ferreira, 2007). Three other studies view Residency as a multiprofessional training device (Santos, 2010; Simoni, 2007; Scherer, 2006).

Using preceptorship as analyzer, 9 studies focus on the lack of qualifications of preceptors to exercise this function, which is central to training in Residency programs (Cae da Silva, 2011; Souza, 2011; Wanderley, 2010; Mariano, 2010; Santos, 2009; Castro, 2007; Papa, 2004; Sanches, 2001; Lima, 1996). In this sense, Pires (2006) evaluated a training program in medical Residency and concluded that the preceptors were highlighted as the most important factor for a good evaluation of the program.

Of the 94 studies, 5 investigated the preceptor's role: four of them were studies in medical Residency programs (Botti, 2009; Carvalho, 2003; Wuillaume, 2000; Berardinelli, 1998) and one study focused on the preceptorship of nurses (Papa, 2004). In addition, based on research findings, the study conducted by Lima (1996) presents proposals to create a training program for preceptors. Maeda's (2006) research, in turn, studies the theme of preceptorship in the context of nursing Residency, showing that the minimum requisites for the development of the activity of preceptorship are: "having the specialization degree and experience in the area, as well as enjoying the activity of teaching".

Fajardo (2011) argues that immaterial work is part of the preceptor's actions, present during his/her work time and also outside this period. The author has found certain institutional movements as a result of the presence of the Residency program.

Final remarks

Health Residencies are an emerging theme and their presence tends to increase in the studies carried out in Master's and doctoral programs in Brazil. The paper presented the productions available at the Capes portal about the matter, totaling 94 studies.

There is predominance of studies about medical Residencies, due to the fact that they have been legally instituted in Brazil for a longer period of time. We found an expressive number of studies that focused on evaluating ongoing programs.

The discussion proposes the creation of a new descriptor that is integrative, that is, adequate to studies on medical Residency, multiprofessional Residency and also on Residencies in professional areas. The objective of having a descriptor that focuses on the matter is also to exclude other tangential themes, facilitating the search for researchers of the theme. The descriptor proposed is Residncia em Saœde (Health Residency).

The paper aimed to provide a panorama of the studies on the theme of health Residency, with the objective of providing subsidies so that further studies are conducted. Concerning this, its limit was that it did not thoroughly investigate any theme.

Collaborators

Both authors performed the conception and revision of the article. Daniela Dallegrave took responsibility for the research and writing and Ricardo Burg Ceccim for the guidance.

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  • 1
    . One of them analyzed two Political Pedagogical Projects of Multiprofessional Health Residency in Family Health, and showed that important differences between the projects pointed to local and regional particularities and characteristics of the programs (Santos, 2010). These characteristics should be central in a policy for the training of individuals to work in the SUS – a policy that is concerned about the supply and permanence of professionals. In addition, the research carried out by S—l (2011) analyzes Residency programs in community-based general medicine, and the study conducted by Bezerra (2011) proposes an instrument to evaluate Residencies in the area of family and community health. Reis (2011) evaluates whether Residency programs in nursing are adequate to what
    Comiss‹o Nacional de Residncia de Enfermagem (CONARENF - National Committee for Nursing Residency) recommends.
  • [2]
    of multiprofessional Residency programs (Alves Da Silva, 2010; Le‹o, 2010; Oliveira, 2009; Santos, 2009; Oliveira, 2007b; Ferreira, 2007) and also of medical Residency programs (Botti, 2009; Esquivel, 2008; Portella, 2006; Zardo, 2002; Chedid, 2001; Feuerwerker, 1997). Another research (Alves da Silveira, 2011) evaluated the residents' knowledge about the didactic contract of the Multiprofessional Health Residency program and concluded that the residents do not feel active in the decision-making spaces of the Residencies. The study conducted by Melo (2009) investigated the use of hand-held computers by resident doctors as a support to clinic decision-making. Otanari (2011) proposes an intervention group as a teaching method/strategy in a Medical Residency program and in a Multiprofessional Health program.
  • Publication Dates

    • Publication in this collection
      03 Dec 2013
    • Date of issue
      Dec 2013

    History

    • Received
      16 Apr 2013
    • Accepted
      26 Aug 2013
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