Apresentação Presentation |
Ensaios The production of knowledge, teaching/learning and education Severino, Antonio Joaquim |
Ensaios Notes on ideology and education Maia, Ari Fernando |
Ensaios Parallel curriculum in Medicine, clinical practice, and problem based learning: is there a way out? Rego, Sérgio |
Ensaios Changes in medical education and medical residency in Brazil Feuerwerker, Laura |
From communicative action toward a democratic society Ángulo Rasco, J. Félix Abstract in Portuguese: Defendendo uma ética da comunicação como condição da construção de uma sociedade democrática de indivíduos emancipados, o texto traz uma reflexão sobre os fundamentos da ética comunicativa de Habermas, a partir da distinção entre dois campos de desenvolvimento discursivo: o discurso teórico e o discurso prático.Abstract in English: This essay is a reflection on the fundamentals of Habermas' communicative ethics, defending the ethics of communication as the underlying condition for the construction of a democratic society of free individuals, based on the distinction between two fields of discourse development: the theoretical and the practical. |
Artigos e Relatos The UNI Program in Brazil: an evaluation of the coherence of its development and implementation processes Lins, Auristela Maciel Cecílio, Luiz Carlos de Oliveira Abstract in Portuguese: O estudo avaliou a coerência do ideário do Programa UNI, em três projetos no Brasil, analisando a relação entre Propósitos, Métodos e Organização, à luz do Postulado de Coerência de Mario Testa. Bibliografia sobre o Programa UNI e entrevistas com doze atores do seu processo, agrupados como Formuladores do Programa UNI, Diretores de Projetos UNI e Avaliadores, compuseram o material empírico. Este foi recortado, sistematizado e analisado segundo categorias analíticas de determinação, condicionamento, sujeito coletivo e paradigma e segundo categorias empíricas de propósito, método e organização. Evidenciou-se uma formulação idealizada do espaço real de operacionalização dos Projetos e a presença de linhas de determinação e condicionamento construídas, dialeticamente, no espaço concreto de atuação dos atores e na relação entre sujeito e objeto, algumas vezes, em sentido contrário ao que previamente se supôs na formulação do Programa. A investigação conseguiu identificar movimentos de mudanças nas realidades dos Projetos UNI, tanto na universidade, como nos serviços de saúde e comunidade. As limitações presentes no referencial teórico funcionalista, adotado na formulação inicial do Programa e na pouca valorização dada às linhas de condicionamento ou determinação que partem das organizações podem ser apontadas como explicações para o não alcance de sua eficácia plena.Abstract in English: This study assessed the coherence of the set of ideas behind the UNI Program, over three projects in Brazil, analyzing the relationship between Purposes, Methods, and Organization, in the light of Mario Testa's coherence postulate. The empirical material on which this paper was based consisted of bibliography on the UNI Program and interviews with twelve key individuals, "actors" who helped shape the process. These were classified into three groups: UNI Program Formulators, UNI Project Directors, and Evaluators. The data were edited, systematized and analyzed according to both analytical categories (determination, conditioning, collective subject and paradigm) and empirical categories (purpose, method and organization). The analysis evidenced an idealized view of the true context within which the Projects are made operational. Furthermore, it identified dialectically constructed lines of determination and conditioning, within the actual scenario of the actors, and in the relationship between subject and object, sometimes in a direction directly contrary to that which had been taken for granted during the formulation of the Program. The investigation also identified shifts towards change in the reality of the UNI Projects, whether at the university or within health and community services. The limitations present both in the theoretical functionalistic frame of reference adopted during the initial structuring of the Program, and in the limited importance granted to the lines of conditioning or determination that organizations issue, may be considered as the explanation for the Program's failure to attain full efficacy. |
Debates Social Medicine: history and paradigms Nunes, Everardo Duarte |
Educational innovation in health professions: fad or necessity? Venturelli, José |
Debates Internet and higher education: research and communication in the classroom Moran, José Manuel |
Livros e Multimeios Vídeo vulnerabilidAIDS vulnerADOLESCENTES Paiva, Vera |
Livros e Multimeios Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade Toralles-Pereira, Maria Lúcia Foresti, Miriam Celí Pimentel Porto |
Teses Conhecimento, experiência e formação: do médico ao professor de Medicina Batista, Nildo Alves |
Teses Psicologia e tecnologia: contribuições críticas de T.W. Adorno à Psicologia Maia, Ari Fernando |
Teses As concepções dos professores e a proposta curricular para o ensino de Ciências e Programas de Saúde: possibilidades de inovação Diniz, Renato Eugênio da Silva |
Enfoques en Educación Medica: integración con los servicios de salud y sitios de practica Stockins, Benjamín |
Espaço Aberto Professional background: reflections on interdisciplinary Toralles-Pereira, Maria Lúcia Foresti, Miriam Celí Pimentel Porto |
Criação Olhares interiores Devin, Pierre |
Criação Congela dor Triboni, Eduardo |