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Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Volume: 10, Issue: 19, Published: 2006
  • EDITORIAL Editorial

  • An approach of the 'public x private' antinomy: revealing relationships for public health Dossiê

    Silva, Giovanni Gurgel Aciole da

    Abstract in Portuguese:

    Propõe-se descortinar a diferença entre o que reconhecemos como público e o que entendemos como privado, além dos maniqueísmos ou simplificações do senso comum. Tarefa particularmente importante para todos os que se debruçam na viabilização das políticas de saúde, e haja vista a convivência de dois sistemas de atenção à saúde em nosso país: o SUS e a Saúde Suplementar. Para compreender os significados emprestados aos termos 'público e privado', abordam-se as interfaces existentes entre ambos, a partir da recuperação histórico-crítica de elementos, articulados em duas macrodimensões da modernidade: a econômica e a política. Ao resgatar a construção da babel de significados e sentidos com que são adjetivados os dois termos, conclui-se haver mais uma relação de interpenetração entre ambos do que a tendência dicotômica e de oposição em que comumente os colocamos.

    Abstract in Spanish:

    Este trabajo plantea la diferenciación entre lo que reconocemos como 'publico' y como 'privado', más allá de las simplificaciones y maniqueísmos del sentido común. Diferenciación muy importante para todos ustedes que, como nosotros, estamos envueltos en la implantación de políticas de salud verdaderamente públicas, e considerando la existencia de dos sistemas en nuestro país: el SUS (Sistema Único de Salud) e el Sistema Suplementar de Salud. Para esta diferenciación, nuestro artículo aborda las interfaces existentes entre los términos 'público' y 'privado' y parte de la recuperación histórico-crítica de los elementos articulados en dos macrodimensiones de la modernidad: la dimensión económica y la dimensión política. Después de tal trayecto, este trabajo revela existir una relación de interpenetración entre ambos más que la tendencia dicotómica y de oposición en que comúnmente los colocamos.

    Abstract in English:

    This paper proposes to reveal the difference between what we recognize as public and what we understand as private, beyond manicheisms or simplifications of common sense. It is a very important task for anyone involved in making public health policies viable, given the coexistence of two health systems in our country: the SUS (the government's Single Healthcare System) and Supplementary Healthcare. To understand the meanings ascribed to the terms 'public' and 'private', this article addresses the interfaces between both, based on a historical-critical recovery of elements articulated along two major dimensions of modernity, the economic one and the political one. By recovering the construction of the Babel of meanings and senses that are applied as adjectives to the elements in question, it concludes that there is more of an interpenetration relation between them than the dichotomic, opposing character that we generally ascribe to them.
  • Public regulation of the health care system in Brazil: a review Dossiê

    Santos, Fausto Pereira dos; Merhy, Emerson Elias

    Abstract in Portuguese:

    O estudo se inscreve na Gestão e Políticas de Saúde, objetivando analisar a regulação pública da saúde no Brasil. Entendendo a regulação como a capacidade de intervir nos processos de prestação de serviços, alterando ou orientando a sua execução, discute a sua evolução histórica, seus determinantes, as diferentes estratégias de regulamentação utilizadas, seus objetivos, os atores envolvidos e, em particular, os instrumentos criados pelo ator governo. O estudo se apóia em revisão sobre o tema, discutindo aspectos conceituais e ferramentas utilizadas no processo regulatório em saúde, seus alcances e limites.

    Abstract in Spanish:

    El estudio se inscribe en el campo de la Gestión de Políticas de Salud, con el objetivo de analizar la regulación pública de la salud en Brasil. Se entiende la regulación como la capacidad de intervenir en los procesos de prestación de servicios para alterar u orientar su ejecución. El artículo discute la evolución histórica y sus determinantes; las diferentes estrategias de regulación utilizadas y sus objetivos; los actores involucrados y, en particular, los instrumentos creados por el actor gobierno. El estudio se apoya en la revisión de la literatura sobre el tema, discutiendo aspectos conceptuales y las herramientas utilizadas en el proceso regulatorio en salud, así como sus alcances y límites.

    Abstract in English:

    Aiming at analyzing the public regulation of the health care system in Brazil, this essay concerns the area of Healthcare Management and Policies. Taking regulation to mean the capacity to intervene in the offer of services, changing or orienting their execution, the paper discusses its historical evolution, its determinants, the different regulation strategies used, their objectives, the actors involved, and, in particular, the instruments created by the government, one of the actors. The study is based on a review of the subject, debating conceptual issues and the tools used in the regulatory process in the healthcare field, its reach and limitations.
  • Capital dynamics and local healthcare systems: searching for a comprehensive analysis of the health sector Dossiê

    Andreazzi, Maria de Fátima Siliansky de; Andreazzi, Marco Antonio Ratzsch de; Carvalho, Diana Maul de

    Abstract in Portuguese:

    Apresenta-se uma proposta metodológica direcionada à análise dos determinantes da oferta de atenção à saúde, com base na dinâmica da acumulação de capital a ser agregada aos elementos de definição das políticas de saúde mais convencionalmente empregados na área da Saúde Coletiva. A análise está baseada nos conceitos e métodos da Economia Industrial, já testados para o setor saúde em trabalhos desenvolvidos no âmbito europeu e por pesquisadores da CEPAL, aos quais se propõem agregar variáveis do contexto geral, que condicionam possibilidades e impõem limites às estratégias dos agentes locais, e análises de corte histórico que permitam identificar rugosidades. Destina-se a apoiar os gestores do SUS, estaduais e municipais, na sua atribuição de comando único do setor saúde sobre um determinado território, o que inclui o conjunto das possibilidades de regulação do setor privado - do planejamento da oferta ao controle de qualidade.

    Abstract in Spanish:

    El artículo presenta una propuesta metodológica cuyo objetivo es analizar los determinantes de la oferta de atención a la salud a partir de la dinámica de acumulación del capital, a ser añadida a los elementos más tradicionales de evaluación de las políticas de salud utilizados en el campo de la Salud Publica. El análisis esta asentado en los conceptos y métodos de da Economía Industrial, probados para el sector salud en trabajos ya desarrollados en el ámbito europeo y de la CEPAL, a los cuales se propone agregar variables del contexto socio-económico-político general. Estas variables abren posibilidades e imponen límites a las estrategias de los agentes locales. Estudios históricos que permitan identificar rugosidades, de acuerdo con el planteamiento de Milton Santos, también son aportes importantes. El trabajo se propone apoyar los gestores del Sistema Único de Salud de niveles estadual y municipal en su rol de comando único de la salud de un territorio. Esto incluye el conjunto de las posibilidades de efectuar la regulación del sector salud: desde la planificación de la oferta hasta el control de la calidad de los proveedores.

    Abstract in English:

    This article presents a methodological proposal for analyzing the determinants of the offer of healthcare, starting with the dynamics of capital accrual, to be added to the health policy definition elements conventionally employed in the Collective Healthcare field. The analysis is based on the methods and ideas of Industrial Economics, already tested, where the healthcare sector is concerned, within the European context and by CEPAL researchers. To this, it proposes to add variables from the general context, which condition possibilities and impose limits upon the strategies of local agents, as well as analyses of a historical nature that allow one to identify rough patches. It has the purpose of providing support for the state and municipal managers of the Single Healthcare System (SUS), as the sole administrators of the healthcare sector in a given territory, which includes the set of possibilities of private sector regulation - from the planning of supply to its quality control.
  • Social medicalization (I): the exaggerated success of modern 'epistemicide' in health Artigos

    Tesser, Charles Dalcanale

    Abstract in Portuguese:

    O processo de medicalização social no Brasil é intenso e importante para o SUS (especialmente o PSF) e a Saúde Coletiva. O objetivo deste artigo é refletir sobre tal processo, numa perspectiva crítica e "diagnóstica". Para isso, é apresentada uma síntese livre de idéias de Illich (1975) sobre o tema, seguida de uma interpretação do mesmo a partir da concepção epistemológica de Fleck (1986). A medicalização transforma culturalmente as populações, com um declínio da capacidade de enfrentamento autônomo da maior parte dos adoecimentos e das dores cotidianas. Isso desemboca num consumo abusivo e contraprodutivo dos serviços biomédicos, gerando dependência excessiva e alienação. Vista pelas idéias de Fleck, ela é a previsível conseqüência da socialização forçada e acelerada do estilo de pensamento biomédico (centrado no controle, nas ações e interpretações heterônomas) para contingentes populacionais pouco modernizados, pluriétnicos e multiculturais, como a maioria da população brasileira.

    Abstract in Spanish:

    El proceso de medicalización social en Brasil es intenso e importante para el Sistema Único de Salud (SUS), en especial para el PSF (Programa Salud de la Familia) y la Salud Colectiva. El objetivo de este artículo es reflexionar acerca de tal proceso, desde una perspectiva crítica y "diagnóstica". Por lo tanto, se presenta una síntesis libre de las ideas de Illich (1975) acerca del tema, y después una interpretación del mismo a partir de la concepción epistemológica de Fleck (1986). La medicalización transforma culturalmente a las poblaciones, trayendo una disminución de la capacidad de enfrentamiento autónomo de la mayoría de las enfermedades (trastornos) y dolores cotidianos. Eso acarrea un consumo abusivo y contraproductivo de los servicios médicos, generando dependencia excesiva y alienación. Vista a través de las ideas de Fleck, la medicalización es la previsible consecuencia de socialización forzada y acelerada del estilo de pensamiento biomédico (centrado en el control, en las acciones e interpretaciones heterónomas) para contingentes poblacionales poco modernizados, multiétnicos y multiculturales, como la mayoría de la población brasileña.

    Abstract in English:

    The process of social medicalization in Brazil is intense and important for the SUS (Unified Healthcare System) - particularly the PSF- and for Collective Health. The purpose of this article is to reflect on this process from a critical and "diagnostic" perspective. To this end, a free outline of Illich's (1975) ideas on the topic is presented, followed by an interpretation of his thoughts from Fleck's (1986) epistemological point of view. Medicalization culturally transforms populations, reducing their ability to face most of the everyday illnesses and pains autonomously. The consequence is an abusive and counterproductive consumption of biomedical services, generating dependency and alienation. According to Fleck, it is the predictable consequence of the fast and forced socialization of the biomedical style of though, which is centered on control and heteronomous actions and interpretations. This mentality was spread to population groups that are not very modern and that are multicultural and of various ethnicities, this being the case of the vast majority of the Brazilian people.
  • Images and meanings in the discourse of the press on an epidemic of occupational intoxication by benzene Artigos

    Rangel-S., Maria Ligia

    Abstract in Portuguese:

    Analisa-se a construção de imagens públicas realizada por quatro jornais de Salvador-Bahia-Brasil, para os diferentes atores sociais envolvidos no debate público, na vigência da epidemia de intoxicação ocupacional pelo benzeno, que afetou trabalhadores do Complexo Petroquímico de Camaçari-Bahia-Brasil (COPEC), durante os anos de 1990 e 1991. Recorre-se ao Interacionismo Simbólico, principalmente a Erving Goffman, um dos mais expressivos sociólogos dessa perspectiva de pesquisa, para a análise do discurso dos jornais, utilizando-se as categorias analíticas "vozes", "arranjo" e "face", em 30% do total de matérias jornalísticas publicadas ao longo de 18 meses. A análise revelou a construção de faces oscilantes, em conflito e dóceis, que decorrem das variações nas dinâmicas com que os atores são dispostos no texto e operam nas notícias. Estas conformam distintas imagens públicas para os trabalhadores petroquímicos, para os empregadores do COPEC e para os representantes governamentais, nos diferentes jornais.

    Abstract in Spanish:

    El estudio analiza la construcción de las imágenes públicas realizadas por cuatro periódicos de Salvador, Bahia, Brasil, para los diferentes actores sociales involucrados en el debate público, durante la vigencia da la epidemia de intoxicación ocupacional por benceno, que afectó a trabajadores del "Complexo Petroquímico de Camaçari-Bahia-Brasil (COPEC)", durante los años 1990 y 1991. Este estudio recurre al Interaccionismo Simbólico, principalmente a Erving Goffman -uno de los más destacados sociólogos de esta perspectiva de investigación-, para el análisis del discurso de los periódicos, utilizando las categorías analíticas: "voces", "arreglo" y "cara", en 30% del total de las notas periodísticas publicadas a lo largo de 18 meses. El análisis ha revelado la construcción de caras oscilantes, caras en conflicto y caras dóciles, que derivan de las variaciones de las dinámicas con que los actores son dispuestos en el texto y operan en las noticias. Ellas conforman imágenes públicas distintas para los trabajadores petroquímicos, para los empleadores del COPEC y para los representantes gubernamentales, en los diferentes periódicos.

    Abstract in English:

    This study analyses the construction of public images put forth by four newspapers from Salvador, in the state of Bahia, Brazil, for the different social actors involved in the public debate surrounding the epidemic of occupational intoxication by benzene suffered by workers at the Petrochemical Complex at Camaçari, in the state of Bahia (COPEC), in 1990 and 1991. The study resorts to Symbolic Interactionism, especially to Erving Goffman, one of the most important sociologists of this research perspective, to analyze the discourse of the newspapers, by using the analytical categories of "voices", "arrangement" and "face", as applied to 30% of the journalistic material published during the course of 18 months. The analysis revealed the construction of oscillating, conflicting and docile faces, which result from the variations of the dynamics with which the social actors are presented in the text and operate within the news. They shape different public images for the petrochemical workers, the COPEC employers and the government representatives in the different newspapers.
  • The teaching of communication skills in medical schools: an approach Artigos

    Rossi, Pedro Santo; Batista, Nildo Alves

    Abstract in Portuguese:

    Analisa-se o processo ensino/aprendizagem da comunicação na relação médico-paciente durante a graduação médica, discutindo concepções de alunos e de coordenadores sobre esse processo e identificando como e quando o currículo o contempla. Foram entrevistados 12 egressos e nove coordenadores de curso. Apreendeu-se uma grande diversidade de concepções sobre comunicação, afirmando-se, principalmente, uma tendência em considerá-la uma habilidade instrumental para conseguir informações e se fazer entender no procedimento médico. O aprendizado da comunicação acontece, prioritariamente, de maneira implícita ao processo de formação, vinculado a algumas disciplinas, como a Semiologia e a Psicologia Médica, ou perpassando o currículo nos diferentes momentos de ensino/aprendizagem. A observação de atitudes e comportamentos no cotidiano do ensino, seja de professores ou de outros médicos em atividade, notadamente no internato, é a principal responsável pela aprendizagem desta habilidade pelos alunos. Os resultados encontrados nesta pesquisa, dada a relevância da comunicação no exercício da prática médica, apontam para a necessidade de um redimensionamento do olhar para essa temática nos projetos pedagógicos de formação de futuros médicos.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo de este trabajo es analizar el proceso enseñanza/aprendizaje de la comunicación en la relación médico-paciente durante la graduación médica, discutiendo concepciones de alumnos y de coordinadores sobre ese proceso e identificando cómo y cuándo el currículo lo contempla. Fueron entrevistados doce egresados y nueve coordinadores de cursos. Aparece una gran diversidad de concepciones sobre comunicación, mostrando, principalmente, una tendencia a considerarla una habilidad instrumental para conseguir información y hacerse entender en el procedimiento médico. El aprendizaje de la comunicación ocurre, prioritariamente, de manera implícita al proceso de formación, vinculado a algunas disciplinas como la Semiología y la Sicología Médica o durante el desarrollo del currículo en los diferentes momentos de enseñanza/aprendizaje. La observación de modelos, tanto de profesores como de otros médicos en actividad, notadamente en el internado, son los principales responsables por ese proceso. Los resultados encontrados en esta investigación, dada la relevancia de la comunicación en el ejercicio de la práctica médica, indican la necesidad de redimensionamiento de perspectiva sobre esta temática en los proyectos pedagógicos de formación de futuros médicos.

    Abstract in English:

    The purpose of this work is to analyze the process of teaching/learning communication within the doctor-patient relationship during the undergraduate medical course, discussing the ideas of students and of coordinators regarding this process, and identifying how and when the curriculum takes this issue into account. Twelve graduates and nine course coordinators were interviewed. We learned that there is a great diversity of ideas on communication, especially a tendency to think of it as an instrumental skill for obtaining information and making oneself understood within medical procedures. The learning of communication takes place primarily in an implicit way within the education of physicians, being connected with certain disciplines, such as Semiology and Medical Psychology, or being imbued in the curriculum during the different moments of teaching and learning. The observation of attitudes and behaviors in the daily practice of teaching, whether by professors or other physicians in practice, notably during internship, is the main factor responsible for student learning of this skill. The results found in this research, given the relevance of communication in the exercise of medical practice, indicate that it is necessary to reassess this theme in connection with the pedagogical practices used to train future physicians.
  • Medical residents and their relations with and within the health and illness environment: an institutional case study with obstetrics/gynecology residents Artigos

    Gilbert, Ana Cristina Bohrer; Cardoso, Maria Helena Cabral de Almeida; Wuillaume, Susana Maciel

    Abstract in Portuguese:

    Investiga-se a percepção dos médicos que concluíram a residência em Obstetrícia/Ginecologia no Instituto Fernandes Figueira, Fundação Oswaldo Cruz, em 2004, sobre essa trajetória. A pesquisa constou de duas etapas, observação participante e construção de fontes orais, procedendo-se a uma codificação analítica qualitativa de todo o material coletado para posterior análise semiótica. Busca-se compreender a herança cultural enraizada no discurso dos residentes sobre suas relações com/e no mundo da saúde e da doença, em particular: desvalorização da profissão, ressentimento pela perda de poder do saber médico, percepção da medicina mais como negócio do que como ofício, incertezas pela duplicidade de papéis - aluno e profissional, dificuldade diante do sofrimento e da morte.

    Abstract in Spanish:

    Este estudio discute la percepción de médicos que terminaron la residencia en Obstetricia/Ginecología en el Instituto Fernandes Figueira, Fundación Oswaldo Cruz, en 2004, sobre esa trayectoria. La investigación constó de dos etapas, observación participante y construcción de fuentes orales. Fue elaborada una codificación analítica cualitativa del material colectado para posterior análisis semiótico. Se busca comprender la herencia cultural enraizada en el discurso de los residentes sobre sus relaciones con y en el mundo de la salud y la enfermedad. La devaluación de la profesión, el resentimiento por la pérdida de poder del saber médico, la percepción de la medicina como negocio más que oficio, las incertidumbres por la duplicidad de papeles -alumno y profesional-, la dificultad ante el sufrimiento y la muerte son algunos de los aspectos abordados en este artículo.

    Abstract in English:

    The perceptions of the physicians that completed their residency in Obstetrics/Gynecology in 2004 at the Fernandes Figueira Institute, of the Oswaldo Cruz Foundation, about their residency process are investigated. The research comprised two steps, participant-observation and the use of oral sources. The methodological procedure includes a qualitative analytical coding of the interviews and a subsequent semiotic analysis. The study aims at understanding the cultural heritage of the residents' discourses regarding their relations with and within the health and illness environment. Some of the elements discussed in this paper were: medicine as a depreciated profession; regret for the loss of the power of medical knowledge; the perception that medicine is seen more as a business than as a profession; the uncertainties of being simultaneously a professional and a student; the difficulties of getting in touch with the suffering and death of another human being.
  • Health education strategies and the quality of care and teaching in pediatrics: interaction, connection and trust in professional discourse Artigos

    Queiroz, Maria Veraci; Jorge, Maria Salete

    Abstract in Portuguese:

    Trata-se de estudo analítico-interpretativo, cujo objetivo foi compreender o significado da prática educativa na formação do vínculo entre os usuários, a equipe pediátrica e os serviços de saúde. Fundamenta-se em pressupostos da Antropologia Cultural, utilizando a entrevista semi-estruturada com oito profissionais da área. As expressões dos profissionais mostram os pontos de convergência, representando o imaginário social sobre esta atividade profissional expressa nas temáticas diálogo com respeito à linguagem e às experiências como forma de cuidar e ensinar e vínculo e confiança como construtos do processo de cuidar e ensinar. Os resultados destacaram que a Educação em Saúde permeia aspectos da comunicação e da relação interpessoal, como respeito à cultura das famílias e, assim, propicia a aproximação do profissional com a família e a formação de vínculo e confiança, permitindo melhorar aspectos da saúde e da qualidade de vida da criança, justificando o incentivo a tais atitudes e à criação de espaços para a discussão e aprendizagem desse processo.

    Abstract in Spanish:

    Estudio analítico e interpretativo, cuyo objetivo fue comprender el significado de la práctica educativa en la formación del vínculo entre los usuarios, el equipo pediátrico y los servicios de salud. Está fundamentado en presupuestos de la Antropología Cultural, ha sido utilizada la entrevista semiestructurada con ocho profesionales del área. Las expresiones de los profesionales señalaron los puntos de convergencia, representando el imaginario social sobre esta actividad profesional expresa en las temáticas diálogo con respecto al lenguaje y a las experiencias como forma de cuidar y enseñar, y vínculo y confianza como constructores del proceso de cuidar y enseñar. Los resultados destacaron que en la Educación en Salud intervienen aspectos de la comunicación y de la relación interpersonal como respeto a la cultura de las familias y, así, propicia la aproximación del profesional con la familia y la formación de vínculo y confianza, permitiendo mejorar aspectos de la salud y de la calidad de vida del niño, justificando el incentivo a tales actitudes y a la creación de espacios para la discusión y aprendizaje de ese proceso.

    Abstract in English:

    An analytic and interpretative study whose objective was to understand the meaning of educational practice in forming a connection between users, the pediatric team and healthcare services. It was based on Cultural Anthropology assumptions and relied on semi-structured interviews with eight professionals from the field under study. The expressions of the professionals showed the points of convergence, representing the social imagery that applies to this professional activity, expressed in the dialogue themes with respect to the language and experiences as a way of providing care and teaching, and connection and confidence as constructs of the process of providing care and teaching. The results highlighted that Health Education permeates aspects of communication and of interpersonal relations, such as respect for the culture of the families and, in this way, fosters the approximation of the professional and the family and the establishment of a connection and of trust, making it possible to improve aspects of the child's health and qualify of life, justifying an incentive to these types of attitudes and the creation of arenas for discussing and learning this process.
  • Health education in connection with medical attention to hypertensive patients in the family health program Artigos

    Alves, Vânia Sampaio; Nunes, Mônica de Oliveira

    Abstract in Portuguese:

    Entre os muitos contextos de desenvolvimento da ação educativa em saúde, o presente trabalho privilegiou a consulta médica. Com o objetivo de identificar e caracterizar essas ações na atenção médica, analisaram-se as transcrições de cinqüenta consultas com pacientes hipertensos, realizadas por dez médicos de Saúde da Família em três municípios baianos. Os resultados demonstram que a condução da consulta enfatiza a medicalização e o controle da hipertensão. A narrativa do paciente é inibida ou interrompida pela narrativa do médico, com a atenção médica circunscrevendo-se aos sintomas individuais, sem apreensão das dimensões psicossociais e culturais do processo saúde-doença-cuidado. A ação educativa, na maior parte dessas consultas, apresenta-se secundária e superficial, com recomendações prescritivas. Uma abordagem diferenciada foi identificada entre um dos médicos, apontando para a possibilidade de uma atenção médica dialógica e integradora de aspectos biomédicos e socioculturais ao cuidado.

    Abstract in Spanish:

    Entre los muchos contextos de desarrollo de la acción educativa en salud, el presente trabajo privilegió la consulta médica. Con el objetivo de identificar y caracterizar estas acciones en la atención médica, se analizaron las transcripciones de cincuenta consultas con pacientes hipertensos realizadas por diez médicos de salud de la familia en tres municipios del estado de Bahía. Los resultados demuestran que la conducción de la consulta enfatiza la medicalización y el control de la hipertensión. La narrativa del paciente es inhibida o interrumpida por la narrativa del médico, y la atención médica se circunscribe a los síntomas individuales, sin aprehender las dimensiones psicosociales y culturales del proceso salud-enfermedad-cuidado. La acción educativa en la mayoría de estas consultas se presenta secundaria y superficial, con recomendaciones prescriptivas. Un abordaje diferenciado fue identificado en uno de los médicos, lo que mostró la posibilidad de una atención médica dialógica e integradora de aspectos biomédicos y socioculturales al cuidado.

    Abstract in English:

    Of the many contexts in which health education actions are conducted, the present work focused on medical consultations. Aiming to identify and characterize these actions within medical attention, the transcripts of fifty consultations with hypertensive patients, conducted by ten family health physicians in three municipalities of the State of Bahia, were analyzed. The results show that consultations are conducted in a way that emphasizes both medicalization and hypertension control. The patient's narrative is inhibited or interrupted by the physician's narrative, medical attention remaining restricted to individual symptoms, with no grasp of the psycho-social and cultural dimensions of the health-illness-care process. In most of the consultations, the educational action is secondary and superficial, leading to prescriptive recommendations. However, one of the physicians appeared to have a different approach, which points to the possibility of a type of medical attention based on dialogue and on integrating biomedical and sociocultural aspects into healthcare.
  • Health education in schools: an approach based on the curriculum and perception of undergraduate education students Artigos

    Leonello, Valéria Marli; L'Abbate, Solange

    Abstract in Portuguese:

    Analisa-se, por meio de pesquisa descritiva, o modo como a Educação em Saúde tem sido abordada no currículo de graduação em Pedagogia de uma universidade estadual paulista. A investigação foi dividida em duas etapas: a primeira analisa o currículo do curso e a segunda, a compreensão dos estudantes de Pedagogia sobre o tema, por intermédio de respostas a um questionário. Em relação ao currículo, observou-se que duas, das 73 disciplinas analisadas trabalham, de modo explícito, a Educação em Saúde na escola. As respostas dos alunos revelaram que 65% dos respondentes não percebem esta abordagem no currículo, porém 85% consideram a atuação do pedagogo indispensável para o desenvolvimento do tema no ambiente escolar. Concluiu-se ser fundamental que o currículo do pedagogo contemple, criticamente, a temática da Educação em Saúde, dada sua relevância para a vida e a cidadania dos escolares de nível médio.

    Abstract in Spanish:

    Mediante la investigación descriptiva, este artículo analiza la manera cómo la educación de salud ha sido abordada en el currículo de graduación en pedagogía de una universidad provincial paulista. La investigación fue dividida en dos etapas: la primera analiza el currículo del curso y la segunda, la comprensión que los estudiantes de pedagogía tienen del tema, por intermedio de respuestas a un cuestionario. Con relación al currículo, se observó que dos de las 73 disciplinas analizadas trabajan explícitamente la Educación en Salud en la escuela. Las respuestas de los alumnos demostraron que 65% de los encuestados no perciben ese abordaje en su currículo, aunque 85% consideran la actuación del pedagogo indispensable para el desarrollo del tema en el ambiente escolar. Se concluye que es fundamental que el currículo del pedagogo contemple, críticamente, la temática de la Educación en Salud, debido a su importancia para la vida y la ciudadanía de los estudiantes secundarios.

    Abstract in English:

    Based on quantitative research, this article analyzes the way health education has been approached in the undergraduate education curriculum at a state university in Brazil. The investigation was divided into two stages: the first analyzes the curriculum of the course and the second investigates how education students see the topic, based on replies to a questionnaire. In regard to the curriculum, it was seen that two of the 73 disciplines analyzed deal explicitly with health education in schools. The replies showed that 65% of the students studied do not perceive this approach in their curriculums, even though 85% consider the work of teachers indispensable for the development of the theme in schools. The authors concluded that curriculums in the area of education should critically take the theme of health education into account, due to its importance for the life and citizenship of middle-school and high-school students.
  • Fishing cast net: the use of letters in a study Artigos

    Moraes, Ana Alcídia Araújo

    Abstract in Portuguese:

    Analisa-se uma experiência que usa a carta como um dos recursos de coleta de informações em pesquisa. O caminho percorrido, no período de 1996 a 1997, envolveu 16 cartas enviadas pela pesquisadora e 13 cartas como respostas das professoras que representavam os sujeitos investigados. A carta, missiva ou epístola ainda tem sido um recurso pouco utilizado na pesquisa, embora alguns estudos dêem conta de que mais recentemente seu uso venha crescendo. As cartas, recolhidas pelo movimento da pesquisa desenvolvida, trouxeram à tona um entrecruzamento de histórias de leitoras-professoras que, em alguns momentos, assemelham-se e, em outros, diferenciam-se, num movimento natural de histórias que são marcadas também por outras vozes e por diferentes tempos, espaços e trilhas percorridas. O uso da carta revelou-se, assim, como um gênero que estabeleceu elos de encantamentos, entrecruzamento de relações afetiva e cultural entre a pesquisadora e as professoras, e alternativas de autoformação.

    Abstract in Spanish:

    El texto comparte una experiencia que usa la carta como uno de los recursos para recolectar información en investigaciones. El camino recorrido, en el período de 1996 a 1997, constó de 16 cartas enviadas por la investigadora y 13 cartas como respuesta de las profesoras que componían los sujetos investigados. La carta, misiva o epístola ha sido un recurso poco utilizado en investigación, aunque algunos estudios indiquen que más recientemente su uso está creciendo. Las cartas, recolectadas por el movimiento de esa investigación, revelaron un entrecruzamiento de historias de lectoras-profesoras que, en algunos momentos, se asemejaban y, en otros, se diferenciaban, en un movimiento natural de historias que son marcadas también por otras voces y por diferentes tiempos, espacios y caminos recorridos. El uso de la carta se haya revelado como un género que estableció eslabones de encantamientos, entrecruzamiento de relaciones afectivas y culturales entre la investigadora, profesoras y alternativas de autoformación.

    Abstract in English:

    The text shares an experience in which letters were used as one of the means for collecting information for an investigation. The period of investigation went from 1996 to 1997 and involved 16 letters sent by the researcher and 13 letters received in response from the research subjects. Letters, missives or epistles are a resource rarely used in research, though some studies report that lately their use has been growing. The letters collected in this study reflected a crisscrossing of reader-professor histories, as they were sometimes similar and sometimes different, in the natural movement of histories that were also underscored by other voices and by different times, spaces and transposed pathways. The use of letters showed itself to be a generator of links of enchantments, of the crisscrossing of affective and cultural relationships between the investigator and the professors and a self-education alternative.
  • The path of accident analysis: the traditional paradigm and extending the origins of the expansion of analysis Artigos

    Almeida, Ildeberto Muniz de

    Abstract in Portuguese:

    A abordagem tradicional de acidentes pressupõe que a obediência a procedimentos e normas protege o sistema contra acidentes e que esses eventos decorrem de comportamentos faltosos dos trabalhadores, originados, em parte, de aspectos de suas personalidades. A identificação desses comportamentos baseia-se em comparação com o padrão que toma por base o "jeito seguro de fazer", conhecido por antecipação pelos especialistas em segurança. Nas últimas décadas, surgem visões alternativas à abordagem tradicional, ampliando o perímetro das análises de acidentes e abrindo caminho para questionamentos de seus pressupostos relativos às concepções de ser humano e de trabalho. Os novos enfoques ajudam a evidenciar os resultados estéreis das práticas tradicionais: culpar e punir as vítimas, recomendar treinamentos e normas mantendo inalterados os sistemas em que ocorreram os acidentes. As novas abordagens sugerem o esgotamento do enfoque tradicional e ressaltam a importância da contribuição dos operadores para a segurança dos sistemas.

    Abstract in Spanish:

    El enfoque tradicional de accidentes presupone que la obediencia a procedimientos y normas protege el sistema contra accidentes y que esos sucesos resultan de comportamientos culpables de los trabajadores, originados, en parte, en aspectos de sus personalidades. La identificación de esos comportamientos se centra en comparación con el patrón basado en la "manera segura de hacer", conocida anticipadamente por los especialistas en seguridad. En las últimas décadas surgen visiones alternativas al enfoque tradicional que amplían el perímetro de los análisis de accidentes y abren camino para cuestionamientos de sus presupuestos relativos a las concepciones del ser humano y del trabajo. Los nuevos enfoques ayudan a evidenciar los resultados estériles de las prácticas tradicionales: culpar y punir a las víctimas, recomendar entrenamientos y normas manteniendo inalterados los sistemas en que ocurrieron los accidentes. Los nuevos enfoques sugieren el agotamiento del enfoque tradicional y resaltan la importancia de la contribución de los operadores para la seguridad de los sistemas.

    Abstract in English:

    The traditional approach to accidents assumes that compliance with procedures and norms protects the system from accidents and that these events are caused by the faulty behavior of workers, which results partly from personality aspects. Identification of these behaviors can be based on comparing them with the standard "safe working practices", which safety experts are aware of ahead of time. In recent decades, new alternative views have expanded the perimeters of accident analyses and opened the way to questioning the assumption of the traditional approach to the concepts of the human being and work. These new approaches help to highlight the sterile results of traditional practices: blaming and punishing victims, recommending training, and proposing norms without changing the systems in which the accidents took place. The new approaches suggest that the traditional approach is totally worn out and emphasize the importance of operator contribution for system safety.
  • Social support, health and oral health promotion among the elderly population of Brazil Artigos

    Araújo, Silvânia Suely Caribé de; Freire, Danielle Bianca de Lima; Padilha, Dalva Maria Pereira; Baldisserotto, Julio

    Abstract in Portuguese:

    O crescente envelhecimento da população mundial, inclusive no Brasil, ressalta a importância de medidas para se lidar com esta situação. No Brasil, a maioria dos idosos é do sexo feminino; vive em domicílios multigeracionais; é referência econômica nos mesmos; possui baixo nível socioeconômico; portadora de, pelo menos, uma doença crônica; independente para realização das atividades da vida diária; não possui dentes, e busca atenção em saúde no SUS. Os idosos brasileiros expostos a situações de vulnerabilidade social estão sujeitos à interferência direta dos determinantes sociais no processo saúde-doença. O Suporte Social inclui políticas e redes de apoio social, que atuam como agente de integração do idoso na sociedade, minimizando os riscos de exclusão social e, conseqüentemente, de danos à sua saúde por meio de medidas de Promoção de Saúde. Este artigo aborda o Suporte Social e alguns de seus aspectos, tais como: tipo e local de residência, transporte e suporte financeiro; em idosos brasileiros e sua relação com a Promoção de Saúde.

    Abstract in Spanish:

    El creciente envejecimiento de la población mundial, inclusive en Brasil, acentúa la importancia de las medidas para tratar con esta situación. En Brasil, la mayoría de los ancianos es del sexo femenino, vive en domicilios con varias generaciones, es referencia económica para estos, tiene bajo nivel socioeconómico, es portadora de por lo menos una enfermedad crónica, independiente para realización de las actividades de la vida diaria, no tiene dientes y busca atención en salud en el SUS. Los ancianos brasileños expuestos a situaciones de vulnerabilidad social están sujetos a la interferencia directa de los determinantes sociales en el proceso de salud-enfermedad. El Soporte social incluye políticas y redes de apoyo social, que actúan como agente de integración del anciano en la sociedad y disminuyendo los riesgos de exclusión social y en consecuencia de daños a su salud a través de medidas de promoción de salud. Este artículo discute el Soporte Social y algunos de sus aspectos como: el tipo y lugar de residencia, el transporte y el soporte financiero en ancianos brasileños y su relación con la promoción de salud.

    Abstract in English:

    The rising age of the world's population, even in Brazil, highlights the importance of taking measures to deal with the situation. In Brazil, most of the elderly are women living in multi-generation homes. Generally speaking, they are an economic reference within these homes, have a low socioeconomic level, suffer from at least one chronic disease, are independent in terms of carrying out their daily activities, are toothless, and look for healthcare at governmental SUS (Single Healthcare System) centers. The Brazilian elderly that are exposed to situations of social vulnerability are subject to the direct interference of social determinants in the heath-illness process. Social Support includes social support networks and policies that act as integration agents for the elderly within society, minimizing the risks of social exclusion and consequently of impairment of health due to Health Promotion measures. This article discusses Social Support and some of its aspects, such as the type and place of residence, transportation and financial support for the Brazilian elderly and their relation with the Promotion of Health.
  • Self-perception of the loss of teeth among the elderly Artigos

    Unfer, Beatriz; Braun, Kátia; Silva, Caroline Pafiadache da; Pereira Filho, Léo Dias

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste trabalho foi analisar as percepções de um grupo de idosos sobre a perda de dentes. Realizou-se uma pesquisa qualitativa que utilizou O Discurso do Sujeito Coletivo como técnica metodológica para a ordenação dos dados. A análise das entrevistas e a construção do Discurso do Sujeito Coletivo revelaram informações sobre os pensamentos e valores associados à perda de dentes no grupo. Os principais resultados sugerem que a falta de dentes trouxe problemas funcionais e psicológicos, mas que parecem ser compensados pela resolução do problema estético. As justificativas reveladas pelo sujeito coletivo para o edentulismo refletem predominantemente o modelo de atenção à saúde, em que predominam procedimentos cirúrgico-restauradores e reabilitadores, em detrimento de ações preventivas e educativas. Desta forma, torna-se imprescindível o desenvolvimento de iniciativas no campo da educação e prevenção em saúde bucal, enfatizando ações voltadas para a atenção integral do idoso, destacando-se a dimensão social das doenças e o papel do Estado como provedor da saúde e da qualidade de vida de todos os cidadãos.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo de este trabajo fue analizar las opiniones de un grupo de ancianos sobre la pérdida de dientes. Una investigación cualitativa fue realizada con la utilización del discurso del sujeto colectivo como técnica metodológica para el ordenamiento de los datos. El análisis de las entrevistas y la construcción del discurso del sujeto colectivo revelaron informaciones sobre los pensamientos y los valores asociados a la pérdida de dientes en este grupo. Los resultados principales sugieren que la falta de dientes trajo problemas funcionales y psicológicos, pero que parecen ser compensados por la resolución del problema estético. Las justificativas del sujeto colectivo para el edentulismo reflejan predominantemente el modelo de atención a la salud, en que los procedimientos quirúrgico-restauradores y rehabilitadores son privilegiados, en detrimento de acciones preventivas y educativas. De esta forma, el desarrollo de iniciativas en el campo de la educación y la prevención en salud bucal son esenciales, acentuando las acciones dirigidas hacia la atención integral del anciano, destacando la dimensión social de las enfermedades y el papel del Estado como proveedor de la salud y de la calidad de la vida de todos los ciudadanos.

    Abstract in English:

    The objective of this work was to analyze the perceptions of a group of elderly people regarding loss of teeth. A qualitative study was conducted that used the Discourse of the Collective Subject as a methodological technique for ordering the data. The analysis of the interviews and the construction of the Discourse of the Collective Subject disclosed information on the thoughts and values associated with the loss of teeth within this group. The main results suggest that the lack of teeth caused functional and psychological problems, but that these appeared to be offset by solving the aesthetic problem. The justifications disclosed by the collective subject for edentulism predominantly reflect the healthcare model, which focuses on surgical, restorative and rehabilitation procedures, to the detriment of preventive actions and the promotion of health. Thus, the development of initiatives in the field of education and prevention regarding oral health is essential, emphasizing actions that target paying total, overall attention to the elderly, the social dimension of the illnesses standing out, as well as the role of the State as supplier of health and quality of life for all citizens.
  • The use of screen readers with TelEduc Artigos

    Wataya, Roberto Sussumu

    Abstract in Portuguese:

    Investigou-se, no Ambiente Telemático TelEduc, a acessibilidade de Pessoas com Necessidades Especiais Visuais (PNEV's), utilizando os softwares Leitores de Tela - LT DosVox e Jaws, tendo como ponto de partida uma revisão de literatura relacionada ao uso de tecnologias de informação e comunicação (TIC) e à Educação a Distância (EAD). Primeiramente investigou-se como os softwares LT, as ferramentas e os conteúdos do curso do programa do Proinesp-II auxiliaram a capacitação à distância de professores no uso de informática na Educação Especial. Em uma segunda etapa, analisou-se o uso dos referidos softwares LT e das ferramentas da plataforma TelEduc com duas PNEV's, em vinte sessões, gravadas e transcritas em forma de tabelas. Resultados indicam, entre outros aspectos, que ambos os softwares LT - DosVox e Jaws -, com pequenas diferenças entre si, permitem o acesso das PNEV's no TelEduc.

    Abstract in Spanish:

    El trabajo tuvo por objetivo estudiar la accesibilidad en el ambiente telemático TelEduc de Personas con Necesidades Especiales Visuales - PNEVS, utilizando los softwares Lectores de Pantalla - LT: DosVox y Jaws y los fundamentos teóricos encontrados en la literatura relacionada a la Educación a Distancia en los abordajes: Broadcast, Virtualización del Aula Tradicional y el Estar Junto Virtual, que abarcan el Construccionismo contextualizado. En primera instancia el estudio busco explorar cómo los softwares LT, las herramientas y los contenidos del curso del programa Proinesp-II auxiliaron la capacitación a distancia de profesores, en el uso de informática en la Educación Especial. En un segundo estudio el objetivo fue analizar los softwares LT, las herramientas y los contenidos del curso. Se realizaron veinte sesiones con dos PNEVS, durante las cuales ellas interactuaron en el curso. La colecta de datos ocurrió en dos etapas, los análisis fueron grabados y transcritos en forma de tablas. El análisis de los resultados de los dos estudios indicó entre otros aspectos, que ambos softwares LT's, DosVox y Jaws con sus pequeñas diferencias permiten el acceso de las PNEVS al TelEduc.

    Abstract in English:

    It was investigated, in the Telematic Environment TelEduc , the accessibility of the Visually Impaired People (VIP), using the softwares DosVox and Jaws. The theoretical foundations used can be found in studies related to Distance Education. First the research explored how the SR software, the tools and the contents of the Proinesp-II program's course, contributed to the training of teachers at a distance in information technology in Special Education. The second step included the analysis of the softwares and TelEduc'tools. Twenty sessions with two VIP were realized, during which they interacted in the course. The data was colleted in two stages and the analyses were recorded and transcribed in Tables. The analysis of the results showed, among other aspects, that both softwares - DosVox and Jaws, with small differences, allow VIP access in TelEduc.
  • Evaluation of the knowledge in hygiene practices: a qualitative approach Artigos

    Tavolaro, Paula; Oliveira, Carlos Augusto Fernandes; Lefèvre, Fernando

    Abstract in Portuguese:

    Investigou-se o conhecimento de ordenhadores de cabra sobre higiene nas operações de ordenha, antes e após uma capacitação em Boas Práticas de Fabricação (BPF), por meio de uma abordagem qualitativa. Para isto, foram realizadas entrevistas com ordenhadores de três propriedades rurais do Estado de São Paulo, baseadas em um formulário semi-estruturado, cujas respostas foram gravadas, transcritas e analisadas de acordo com a metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo. Após a entrevista inicial dos ordenhadores, em cada propriedade, realizou-se a capacitação em BPF por intermédio de aula expositiva dialogada, de uma hora de duração, sobre os temas "princípios gerais de BPF" e "cuidados higiênicos recomendados para ordenha". Após dois meses da capacitação, realizou-se nova entrevista com os ordenhadores. Não foram identificadas diferenças nos discursos obtidos antes e após a capacitação. A análise individual dos discursos mostrou que os ordenhadores apresentavam prévia experiência em ordenha de animais, gostavam do que faziam no trabalho e desejavam aprender mais sobre o ofício, mas não tinham sugestões claras em relação à melhoria do seu fluxo de trabalho.

    Abstract in Spanish:

    En este trabajo se evaluó cualitativamente el conocimiento de ordeñadores de cabra acerca de higiene en las operaciones de ordeño antes y después de ser entrenados en Buenas Prácticas de Fabricación (BPF). Con este fin se realizaron entrevistas con ordeñadores de tres establecimientos rurales en el estado de São Paulo, Brasil. Las entrevistas se basaron en un cuestionario semiestructurado y las respuestas fueron gravadas, transcriptas y analizadas usando el método del Discurso del Sujeto Colectivo. Después de la entrevista inicial de los ordeñadores de cada establecimiento se realizó la capacitación en BPF mediante una clase expositiva de una hora de duración sobre los temas "Principios generales de BPF" y "Cuidados higiénicos recomendados para el ordeño". Entre 1 y 2 meses después del entrenamiento los ordeñadores fueron entrevistados nuevamente. No encontramos diferencias entre los discursos obtenidos antes y después del entrenamiento, y un análisis individual de los mismos mostró que los ordeñadores tenían experiencia previa de ordeño, les gustaba su trabajo y les gustaría aprender mas sobre el oficio, pero que no tenían sugerencias claras sobre cómo mejorar su flujo de trabajo.

    Abstract in English:

    It was investigated the knowledge of goat milkers on milking hygiene, before and after a Good Production Practices (GPP) training course, through a qualitative approach. In order to achieve this objective, milkers from three goat dairy farms in the state of São Paulo, Brazil, were interviewed, using a semi-structured questionnaire. The responses to the questions were recorded, transcribed and analyzed using the Discourse of the Collective Subject methodology. Milkers were then trained through a one-hour lecture following a content-based exposition and dialogue approach on "GPP principles" and "recommended hygienic procedures for milking". Two months after training, the milkers were interviewed again using the same questionnaire as before. No difference was found between discourses obtained before and after training. Individual analysis of the discourses showed that milkers had previous experience milking of animals, liked their jobs and were willing to learn more about it. However, they had no clear suggestions on how to improve their work routine.
  • Humanizando nascimentos e partos Livros

    Tornquist, Carmen Susana
  • THESES Teses

  • Pêlos pelos fora da ordem Criação

    Nunes, André
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