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Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Volume: 28, Published: 2024
  • Gender and sexuality in medical curriculums: the perspective of teachers on a medical degree program Artigos

    Nascimento, Adriana; Machin, Rosana

    Abstract in Portuguese:

    O conhecimento e o desenvolvimento de habilidades relacionadas à abordagem de gênero na formação médica são fundamentais para o exercício do cuidado integral. Enfocamos o ensino dos temas gênero e sexualidade na graduação de um curso de Medicina sob a perspectiva docente. A pesquisa de natureza qualitativa utilizou a entrevista semiestruturada para construção dos dados empíricos. Em 2022, foram realizadas 16 entrevistas com responsáveis por disciplinas/unidades curriculares de diversas especialidades médicas de um curso de graduação em Medicina no estado de São Paulo. Apesar do reconhecimento da importância na formação, vigora ainda uma abordagem biomédica e/ou patológica das temáticas de gênero e sexualidade no currículo. Como dificuldades, destaca-se o reconhecimento da questão geracional pela falta de habilidade para lidar com os temas e a pouca interação entre especialidades médicas.

    Abstract in Spanish:

    El conocimiento y el desarrollo de habilidades relacionadas al abordaje de género en la formación médica son fundamentales para el ejercicio del cuidado integral. Enfocamos la enseñanza de los temas género y sexualidad en la graduación de un curso de medicina bajo la perspectiva docente. La investigación de naturaleza cualitativa utilizó la entrevista semiestructurada para la construcción de los datos empíricos. En 2022, se realizaron dieciséis (16) entrevistas con responsables por disciplinas/unidades curriculares de diversas especialidades médicas de un curso de graduación en medicina en el Estado de São Paulo. A pesar del reconocimiento de la importancia en la formación, vigora todavía un abordaje biomédico y/o patológico de las temáticas de género y sexualidad en el currículo. Como dificultad se destaca el reconocimiento de la cuestión generacional por la falta de habilidad para enfrentar los temas y la poca interacción entre especialidades médicas.

    Abstract in English:

    Including the development of knowledge and skills related to the gender approach in medical training is essential for the delivery of comprehensive care. This study focuses on the teaching of gender and sexuality on a medical degree program from the perspective of teachers. We conducted a qualitative study using semi-structured interviews to collect empirical data. Sixteen interviews were conducted in 2022 with teachers responsible for subjects/modules in medical specialties on a medical degree program in the state of São Paulo. Despite the recognition given to the importance of teaching gender and sexuality in medical training, a biomedical and/or disease-based approach to these topics prevails in the curriculum. Challenges include generational issues, including the lack of skills needed to deal with these topics, and limited interaction between medical specialties.
  • Teaching-service-community integration: perspectives of the Local Management Committee of the TeachingHealth Public Action Organizational Contract Articles

    Negrini, Lisamara Dias de Oliveira; Rossit, Rosana Aparecida Salvador

    Abstract in Portuguese:

    Com o objetivo de compreender o desenvolvimento da integração ensino-serviço-comunidade (Iesc) no município de Bragança Paulista, São Paulo, por meio do Contrato Organizativo de Ação Pública Ensino-Saúde (Coapes), realizou-se um estudo de caso. Uma amostra intencional com dez integrantes do Comitê Gestor Local que participaram de entrevistas semiestruturadas, em ambiente virtual, gravadas e transcritas na íntegra. Os relatos passaram por análise de conteúdo na modalidade temática e os resultados indicaram que a condução da Iesc e do Coapes foi bem-sucedida. A sustentabilidade e os êxitos da contratualização estão relacionados a estratégias, como aproximação, diálogo institucional, igualdade de valor e transparência, provenientes de discussões técnicas, compreensão do processo, escolha do formato, sensibilização e engajamento dos atores. A combinação desses elementos, aliada a novos projetos e atitudes, aponta caminhos para a consolidação da Iesc no território, que apresenta desafios a serem superados.

    Abstract in Spanish:

    Con el objetivo de comprender el desarrollo de la integración enseñanza-servicio-comunidad (IESC) en el municipio de Braganza Paulista (Estado de São Paulo), a partir del Contrato Organizativo de Acción Pública Enseñanza-Salud (Coapes), se realizó un estudio de caso. Una muestra intencional con diez integrantes del Comité Gestor Local participó en entrevistas semiestructuradas, realizadas en ambiente virtual, grabadas y transcritas integralmente. Los relatos pasaron por un análisis de contenido en la modalidad temática. Los resultados indicaron que la conducción de la IESC y del Coapes fue exitosa. La sostenibilidad y los éxitos de la contractualización están relacionados con estrategias tales como la aproximación, el diálogo institucional, la igualdad de valor y transparencia, provenientes de discusiones técnicas, comprensión del proceso, elección del formato, sensibilización y compromiso de los actores. La combinación de esos elementos, aliada a nuevos proyectos y actitudes, señala caminos para la consolidación de la IESC en el territorio que presenta desafíos que hay que superar.

    Abstract in English:

    To comprehend the evolution of education-service-community integration (ESCI) in the municipality of Bragança Paulista, SP, through the Teaching-Health Public Action Organizational Contract (Coapes), a case study was conducted. An intentional sample of ten members from the Local Management Committee participated in semi-structured interviews, conducted virtually, recorded, and transcribed in full. The narratives underwent thematic content analysis. The results indicated that the implementation of IESC and Coapes was successful. The sustainability and achievements in contractualization are related to strategies such as approaching, institutional dialogue, equal value, and transparency, resulting from technical discussions, understanding of the process, format selection, sensitization, and actor engagement. The combination of these elements, along with new projects and attitudes, points towards the consolidation of IESC in the territory, which presents challenges to be overcome.
  • Cognitive transformations in aging and longevity trajectories in Mental Health Articles

    Ferreira, Laryssa Dayanna Costa; Demoly, Karla Rosane do Amaral; Pereira, Yákara Vasconcelos

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho analisa os movimentos da cognição relacionados a percursos do envelhecimento e da longevidade no contexto de usuários atendidos em um Centro de Atenção Psicossocial. Buscamos apoio, especialmente, nos estudos da Biologia do Conhecer sobre os processos de cuidar e viver. A metodologia adotada é qualitativa, na forma da pesquisa-intervenção, com emprego de oficinas cenopoéticas que favorecem a livre expressão mediante múltiplas formas de ação na linguagem. Como resultado desta pesquisa, pudemos compreender mudanças de condutas na experiência dos participantes; e coordenações de ações novas e emergentes dirigidas ao cuidado com a saúde mental nos percursos do envelhecimento e da longevidade.

    Abstract in Spanish:

    Este trabajo analiza los movimientos de cognición relacionados a recorridos de envejecimiento y de longevidad en el contexto de usuarios atendidos en un Centro de Atención Psicosocial. Buscamos apoyo, especialmente, en los estudios de la biología del conocimiento sobre los procesos de cuidad y vivir. La metodología adoptada es cualitativa, en la forma de la investigación-intervención, con empleo de talleres escenopoéticos que favorecen la libre expresión, mediante múltiples formas de acción en el lenguaje. Como resultado de esta investigación, pudimos comprender cambios de conductas en la experiencia de los participantes, coordinaciones de acciones nuevas y emergentes dirigidas al cuidado con la salud mental en los recorridos del envejecimiento y de la longevidad.

    Abstract in English:

    This paper analyzes the movements of cognition related to aging and longevity in the context of users assisted in a Psychosocial Care Center. We seek support especially in studies of the biology of knowing regarding the processes of caring and living. The methodology adopted is qualitative, in the form of intervention research, using cenopoetic workshops that favor free expression through multiple forms of action in language. As a result of this research, we can understand changes of conduct in the experience of the participants, coordination of new and emerging actions directed to mental health care in the paths of aging and longevity.
  • Men as informal caregivers of dependent older adults in Brazil Articles

    Sousa, Girliani Silva de; Minayo, Maria Cecília de Souza; Silva, Raimunda Magalhães da; Meneghel, Stela Nazareth; Ceccon, Roger Flores

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste estudo foi compreender as motivações e as implicações do cuidado de familiares idosos dependentes realizado por homens. Com base em pesquisa qualitativa realizada entre julho e dezembro de 2018 em seis cidades nas cinco regiões brasileiras, foram entrevistados 11 homens que desempenham a tarefa de cuidadores informais. Eles assumiram essa tarefa em razão de as mulheres estarem exaustas e adoecidas, assim como por reciprocidade afetiva e marital. Os filhos manifestaram desconforto na administração de cuidados pessoais aos pais, enquanto os cônjuges apresentaram dificuldades com atividades domésticas. Os cuidadores solitários estavam cansados, com dores, privação do sono, sintomas depressivos e solidão. O suporte prestado por familiares e cuidadores formais mostrou-se valioso para amenizar o sofrimento dos cuidadores que relutavam em pedir ajuda. Há necessidade de os profissionais de saúde estarem atentos aos prestadores de cuidados informais aos familiares.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo de este estudio fue comprender las motivaciones y las implicaciones del cuidado de familiares ancianos dependientes realizado por hombres. A partir de una investigación cualitativa realizada entre julio y diciembre de 2018 en seis ciudades en las cinco regiones brasileñas, se entrevistaron 11 hombres que desempeñan la tarea de cuidadores informales. Los hombres asumieron esta tarea porque las mujeres estaban exhaustas y enfermas y por reciprocidad afectiva y marital. Los hijos manifestaron incomodidad en la administración de cuidados personales a los padres, mientras que los cónyuges presentaron dificultades con actividades domésticas. Los cuidadores solitarios estaban cansados, con dolores, privación de sueño, síntomas depresivos y soledad. El soporte prestado por familiares y cuidadores formales se mostró valioso para disminuir el sufrimiento de los cuidadores que titubeaban en pedir ayuda. Existe la necesidad de que los profesionales de salud estén atentos a los prestadores de cuidados informales a los familiares.

    Abstract in English:

    The objective of study was to understand the motivations and implications of care given by men for dependent elderly family members. Qualitative research happened between July and December 2018 in six cities in the five Brazilian regions, interviewing 11 men who perform tasks as informal caregivers. The men assumed this task because the women’s exhaustion and sickness, added to affective and marital reciprocity. Their sons expressed discomfort in taking personal care of their parents, while the spouses had difficulties with domestic activities. Lonely caregivers were tired, in pain, sleep deprived, experiencing depressive symptoms and loneliness. Support provided by family members and formal caregivers proved to be valuable in alleviating the suffering of caregivers who were reluctant to ask for help. Health professionals are called to pay attention to informal care providers for family members.
  • Specialized rehabilitation centers: assessing the challenges in implementing the biopsychosocial model in caring for people with disabilities Artigos

    Biz, Maria Cristina Pedro; Santos, Maria da Conceição dos; Reis, Fernanda; Nicolau, Stella Maris; Furtado, Juarez Pereira

    Abstract in Portuguese:

    Avaliamos, em conjunto com profissionais dos serviços, os desafios à implementação do modelo biopsicossocial nos Centros Especializados em Reabilitação. Por meio da articulação da Avaliação de Quarta Geração e Roda de Conversa (Método Paideia), abordamos os modelos implementados de assistência à pessoa com deficiência, partindo das seguintes questões: trabalhar em reabilitação; prontuário e avaliação; atendimento compartilhado e qualificação da alta. Do conteúdo das rodas emergiram três categorias empíricas: o processo de trabalho em reabilitação; o trabalho em rede; o modelo de cuidado. A identificação de entraves e facilitadores poderá favorecer a plena implementação do modelo biopsicossocial na atenção às pessoas com deficiência, gerando subsídios para o avanço rumo à integralidade do cuidado às pessoas com deficiência representado neste modelo.

    Abstract in Spanish:

    Evaluamos en conjunto con profesionales de los servicios, los desafíos para la implementación del modelo biosicosocial en los centros especializados en rehabilitación. Por medio de la articulación de la Evaluación de Cuarta Generación y Rueda de Conversación (Método Paideia), abordamos los modelos implementados de asistencia a la persona con discapacidad, partiendo de las siguientes cuestiones: trabajar en rehabilitación; historial médico y evaluación; atención compartida y calificación del alta. Del contenido de las ruedas surgieron tres categorías empíricas: el proceso de trabajo en rehabilitación; el proceso en red; el modelo de cuidado. La identificación de obstáculos y facilitadores podrá favorecer la plena implementación del modelo biosicosocial en la atención a las personas con discapacidad, generando subsidios para el avance hacia la integralidad del cuidado a las personas con discapacidad representado en este modelo.

    Abstract in English:

    We assessed challenges in implementing the biopsychosocial model in specialized rehabilitation centers together with the professionals working in these services. Using fourth generation assessment and conversation circles (the Paideia method), we explored models of care for people with disabilities focusing on the following issues: working in rehabilitation; health records and evaluation; shared appointments; and improving discharge. Three empirical categories emerged from the conversation circles: rehabilitation work processes; the network-based approach; and the care model. The identification of constraints and enabling factors can help promote the effective implementation of the biopsychosocial model, generating important insights to help drive progress towards the delivery of comprehensive care to people with disabilities represented in this model.
  • Learning about teleconsultation: representations of a group of Medical students Artigos

    Manso, Maria Elisa Gonzalez; Alvares, Leonardo Azevedo Mobilia; Abreu, Luiz Felipe de Melo e Silva Dias de; Vilarino, Fabia Lima; Ferreira, Raphael Einsfeld Simões

    Abstract in Portuguese:

    Com o avançar da tecnologia, passou a fazer parte da graduação médica atual o aprendizado em teleconsultas. Esta pesquisa apresenta as representações de um grupo de alunos de um curso de Medicina localizado na capital do estado de São Paulo sobre suas experiências com a realização de teleconsultas síncronas supervisionadas durante estágio realizado em um ambulatório-escola, durante o segundo semestre de 2021. Trata-se de pesquisa qualitativa que utilizou o software IRaMuTeQ® e “Análise do Conteúdo”. Esses educandos pontuam entraves para a utilização das teleconsultas, destacando preocupações com a humanização, segurança da pessoa atendida e qualidade da consulta, mas visualizam potencialidades tais como a facilidade de acesso e a comodidade. Reconhecem a importância da prática durante sua Graduação em um mundo cada vez mais tecnológico, mas trazem inquietações relacionadas à perda do exame físico e à mercantilização da Medicina.

    Abstract in Spanish:

    Con el avance de la tecnología, el aprendizaje en teleconsultas pasó a formar parte de la graduación médica actual. Esta investigación presenta las representaciones de un grupo de alumnos de un curso de medicina localizado en la capital del estado de São Paulo sobre sus experiencias con la realización de teleconsultas sincronizadas supervisadas durante una pasantía realizada en un ambulatorio escuela, durante el segundo trimestre de 2021. Se traba de una investigación cualitativa que utilizó el software IRaMuTeQ® y Análisis de Contenido. Estos alumnos puntúan obstáculos para la utilización de las teleconsultas, destacando preocupaciones con la humanización, seguridad de la persona atendida y calidad de la consulta, pero visualizan potencialidades tales como la facilidad de acceso y la comodidad. Reconocen la importancia de la práctica durante su graduación en un mundo cada vez más tecnológico, pero presentan inquietudes relacionadas a la pérdida del examen físico y a la mercantilización de la medicina.

    Abstract in English:

    With the progress of technology, teleconsultation has become part of medical degree courses. This article presents the representations of a group of medical students from a university in the capital of the state of São Paulo regarding their experiences with supervised synchronous teleconsultations during an internship in a teaching clinic in the second semester of 2021. We conducted a qualitative study using the software IRaMuTeQ® and content analysis. The students highlighted barriers to the use of teleconsultation, emphasizing concerns with humanization, patient safety and consultation quality, but also perceived strengths such as ease of access and convenience. They recognize the importance of practice on the degree course in an ever more technological world, but raise concerns about the lack of physical examination and the commodification of medicine.
  • Competencies for the production of comprehensive health care: analysis of the assessment processes in Medicine Internship at Fluminense Federal University Articles

    Silva, Monique de Oliveira e; Silva Junior, Aluisio Gomes da; Koifman, Lilian

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste estudo foi analisar a priorização e valorização de competências para a produção do cuidado integral no internato obrigatório (IO) da faculdade de Medicina da Universidade Federal Fluminense. O percurso metodológico contou com análise documental das competências para o IO e suas formas de avaliação, seguido de entrevistas remotas com docentes. A análise de conteúdo categorizou unidades temáticas de acordo com o momento da produção do cuidado integral no encontro com o paciente e nos demais encontros ocorridos para além deste. Foram evidenciadas priorização e valorização da integração de habilidades de comunicação e de técnicas semióticas; e raciocínio clínico com atitudes éticas e humanísticas e de competências relacionadas ao trabalho em equipe; participação em espaços coletivos de discussão; gestão do cuidado; abordagem comunitária; e processo de produção do conhecimento baseado nos signos do “ser médico(a)”.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo de este estudio es analizar la priorización y valorización de las competencias para la producción de cuidados integrales en el Internado Obligatorio de la Facultad de Medicina de la Universidad Federal Fluminense. La metodologia incluye análisis documental y entrevistas con profesores. El análisis de contenido fue categorizado en unidades temáticas según el momento de producción de la atención integral: en el encuentro y en los encuentros necessários a partir de este encuentro com el paciente. Em el encuentro, se priorizó la integración de habilidades comunicativas y técnicas semióticas y de razonamiento clínico con actitudes éticas y humanísticas, y en los demás encuentros, las habilidades relacionadas con el trabajo en equipo, participación en espacios colectivos de discusión, gestión del cuidado, enfoque comunitario, además del propio proceso de producción de conocimiento, todos basado en la idea de lo que significa ser médico.

    Abstract in English:

    The objective of this study is to analyze the prioritization and valorization of competences within the production of comprehensive care at Mandatory Internship at the Faculty of Medicine at Fluminense Federal University. The methologic included analysis of the documents that contained the competencies and its forms of assessment at the Mandatory Internship, and remote interviews with professors. The analysis of the content was categorized into thematic units according to the moment of the production of comprehensive care: in the encounter with patient and beyond others encounters needed after this first one. By the encounter, there was a prioritization of the integration of communication skills and semiotic techniques and clinical reasoning with ethical and humanistic attitudes, and in the second one the competencies related to teamwork, participation in collective spaces for discussion, care management, community approach, in addition of the knowledge production process itself, based on the idea of being a doctor.
  • The “patient-centered” or “freestyle” method: the approach to common mental suffering in family and community medicine residency programs Artigos

    Castro, Fábio Araujo Gomes de; Wenceslau, Leandro David; Ferreira, Débora Carvalho

    Abstract in Portuguese:

    Este trabalho apresenta um estudo qualitativo sobre a abordagem do sofrimento mental comum (SMC) em programas de residência de Medicina de Família e Comunidade de Minas Gerais. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas com 16 participantes de três programas de residência, entre março e maio de 2022. A interpretação dos dados seguiu os princípios da Análise Temática de Braun e Clarke. Para os participantes, o SMC é uma demanda frequente na Atenção Primária que deve ser abordada, principalmente com intervenções psicossociais. Contudo, os participantes reconhecem que não têm aplicado essas intervenções nos moldes recomendados pela literatura. Os entrevistados relatam conhecer diversas técnicas de intervenção, mas só sabem aplicar algumas, com destaque para os componentes do "método clínico centrado na pessoa". Esse fato contribui para despertar emoções negativas, como angústia e frustração, e aumentar o número de referenciamentos desnecessários para outros profissionais.

    Abstract in Spanish:

    Este trabajo presenta un estudio cualitativo sobre el abordaje del sufrimiento mental común (SMC) en programas de residencia de Medicina de Familia y Comunidad del estado de Minas Gerais. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con 16 participantes de tres programas de residencia, entre marzo y mayo de 2022. La interpretación de los datos siguió los principios del Análisis Temático de Braun y Clarke. Para los participantes, el SMC es una demanda frecuente en la atención primaria que hay que abordar, principalmente, con intervenciones psicosociales. No obstante, los participantes reconocen que no han aplicado esas intervenciones en los estándares recomendados por la literatura. Los entrevistados relatan que conocen diversas técnicas de intervención, pero que solo saben aplicar algunas, con destaque para los componentes del método clínico centrado en la persona?. Este hecho contribuye para despertar emociones negativas, tales como angustia y frustración, y para aumentar el número de derivaciones innecesarias para otros profesionales.

    Abstract in English:

    This work presents a qualitative study of the approach to common mental suffering (CMS) in family and community medicine residency programs in the state of Minas Gerais, Brazil. Semi-structured interviews were conducted with 16 participants from three residency programs between March and May 2022. The data were interpreted drawing on the principles of Braun and Clarke’s thematic analysis method. According to the participants, CMS is a frequent demand in primary care and should be approached using mainly psychosocial interventions. However, the participants recognize that they have not applied these interventions in the manner recommended by the literature. The interviewees reported that despite being aware of a diverse range of intervention techniques, they only know how to apply some, with emphasis on the components of the “patient-centered clinical method”. This fact has contributed to the awakening of negative emotions, such as anguish and frustration, and increased the number of unnecessary referrals to other professionals.
  • Social and community participation in the response to human immunodeficiency virus (HIV) Artículo

    Pineda, Jair Eduardo Restrepo; Morales, Zulma del Campo Tabares; Garzón, Sergio Andrés Rodríguez

    Abstract in Portuguese:

    Entender as contribuições que diferentes atores sociais e institucionais podem fazer para a resposta ao HIV. A pesquisa qualitativa foi realizada usando uma técnica de entrevista semiestruturada. Foram realizadas 15 entrevistas, identificando quatro áreas principais para o trabalho com o HIV: educação, promoção e prevenção combinada do HIV; diagnóstico precoce e atendimento abrangente do HIV; participação social e comunitária na resposta ao HIV; e redução do estigma e da discriminação do HIV. Foram evidenciadas algumas barreiras que os cidadãos têm para acessar determinados serviços e as limitações existentes na implementação de projetos de saúde sexual no município, devido à falta de articulação entre os atores sociais e a administração municipal, o que restringe o impacto dos programas de HIV.

    Abstract in Spanish:

    Comprender los aportes que desde los diferentes actores sociales e institucionales se pueden generar alrededor de la respuesta al VIH. Se desarrolló una investigación cualitativa, empleándose como técnica de investigación la entrevista semiestructurada. Se realizaron 15 entrevistas, donde se identificaron cuatro áreas fundamentales para el trabajo en VIH, a saber: educación, promoción y prevención combinada del VIH; diagnóstico temprano y atención integral del VIH; participación social y comunitaria en la respuesta al VIH y disminución del estigma y la discriminación frente al VIH. Se evidenciaron algunas barreras que tienen los ciudadanos para acceder a determinados servicios y las limitaciones que existen en la implementación de proyectos de salud sexual en el municipio, debido a la falta de articulación entre los actores sociales y la administración municipal, lo que restringe el impacto de los programas de VIH.

    Abstract in English:

    To understand the contributions that can be generated from the different social and institutional actors around the response to HIV. A qualitative research was developed, using a semi-structured interview as a research technique. Fifteen interviews were conducted, where four fundamental areas for HIV work were identified, namely: education, promotion and combined HIV prevention; early diagnosis and comprehensive HIV care; social and community participation in the response to HIV; and reduction of HIV stigma and discrimination. Some barriers that citizens have to access certain services and the limitations that exist in the implementation of sexual health projects in the municipality were evidenced, due to the lack of articulation between social actors and the municipal administration, which restricts the impact of HIV programs.
  • Piled up bodies, discounts and partnerships: the intersection of primary care and the urgent and emergency care network in Rio Grande do Sul, Brazil Artigos

    Guimarães, Cristian Fabiano; Rebequi, Andressa; Bortoli, Julia Quadri; Henchen, Michelle Flores; Tofani, Luís Fernando Nogueira; Furtado, Lumena Almeida Castro; Andreazza, Rosemarie; Chioro, Arthur

    Abstract in Portuguese:

    Este manuscrito problematiza a intersecção entre Atenção Básica e a Rede de Urgência e Emergência em uma região de saúde no Rio Grande do Sul, Brasil. Foi realizada pesquisa qualitativa com abordagem micropolítica em três municípios com a participação de gestores regionais e municipais, usuários, gerentes e trabalhadores da rede de saúde. Buscou-se mapear as forças que disputam a produção do cuidado e a rede de atenção. A insuficiência e a fragmentação da rede; o envolvimento dos gestores públicos e trabalhadores, que pouco utilizam sua capacidade para intervir na produção do cuidado e interferir no arranjo atual; e a ação de mecanismos que articulam interesses privados ligando o cuidado em urgências ao saber especializado e ao hospital são forças que se movimentam em direção à não intersecção intencional e produtiva no território.

    Abstract in Spanish:

    Este manuscrito problematiza la intersección entre Atención Básica y la Red de Urgencias y Emergencias en una región de salud en Rio Grande do Sul, Brasil. Se realizó una investigación cualitativa, con abordaje micropolítico, en tres municipios con la participación de gestores regionales y municipales, usuarios, gerentes y trabajadores de la red de salud. Se buscó mapear las fuerzas que disputan la producción del cuidado y la red de atención. La insuficiencia y la fragmentación de la red; el envolvimiento de los gestores públicos y trabajadores que poco utilizan su capacidad para intervenir en la producción del cuidado e interferir en el arreglo actual; y la acción de mecanismos que articulan intereses privados vinculando el cuidado a las urgencias al saber especializado y al hospital son fuerzas que se mueven hacia la no intersección intencional y productiva en el territorio.

    Abstract in English:

    This manuscript problematizes the intersection of primary care and the urgent and emergency care network in a health region in Rio Grande do Sul, Brazil. Taking a micropolitical approach, we conducted a qualitative study in three municipalities with the participation of regional and municipal health managers, patients, local managers and workers from the health care network. We sought to map the forces that dispute health care delivery and the care network. Network insufficiency and fragmentation, the involvement of public managers and workers, who underuse their capacity to intervene in care delivery and influence current arrangements, and the action of mechanisms that articulate private interests linking urgent care to specialist knowledge and hospitals are forces that move towards intentional and productive non-intersection in the health region.
  • Shared Mental Health care: what do worker say? Artigos

    Pinheiro, Lívia Penteado; Emerich, Bruno Ferrari

    Abstract in Portuguese:

    A conjunção da Reforma Psiquiátrica e da Reforma Sanitária torna o Brasil um cenário único na superação do Paradigma Biomédico hegemônico e na radicalidade da desinstitucionalização no território. Este artigo objetiva analisar a percepção dos trabalhadores da Atenção Básica e da Atenção Especializada sobre o compartilhamento do cuidado em Saúde Mental em um município paulista de médio porte. Constitui-se como uma pesquisa qualitativa, de abordagem hermenêutico-dialética, cujos dados foram produzidos por narrativas de grupos focais narrativo-hermenêuticos realizados em 2022, com 15 trabalhadores. A Educação Permanente, a formação profissional, a integração da rede, a Saúde Mental do trabalhador e o enfrentamento das políticas de desmonte foram considerados fundamentais para o cuidado compartilhado. Mostra-se imperativo que o campo da Saúde Mental seja priorizado e não faltem recursos para que, cada vez mais, as práticas possam se orientar pelo Paradigma Psicossocial.

    Abstract in Spanish:

    La conjunción de la Reforma Psiquiátrica y de la Reforma Sanitaria hace que Brasil sea un escenario único en la superación del Paradigma Biomédico hegemónico y en la radicalidad de la desinstitucionalización en el territorio. El objetivo de este artículo es analizar la percepción de los trabajadores de la Atención Básica y de la Atención Especializada sobre la compartición del cuidado en salud mental en un municipio de mediano porte del estado de São Paulo. Se constituye como una investigación cualitativa, de abordaje hermenéutico-dialéctico, cuyos datos se produjeron a partir de narrativas de grupos focales narrativos-hermenéuticos realizados en 2022 con quince trabajadores. La educación permanente, la formación profesional, la integración de la red, la salud mental del trabajador y el enfrentamiento de las políticas de desmonte se consideraron fundamentales para el cuidado compartido. Se muestra imperativo que se priorice el Campo de Salud Mental y que no falten recursos para que, cada vez más, las prácticas puedan orientarse hacia el Paradigma Psicosocial.

    Abstract in English:

    The conjunction of the mental health reform and health reform make Brazil a unique setting in overcoming hegemonic biomedical paradigm and in the radicality of deinstitutionalization across the territory. The aim of this study was to analyze the perceptions of primary and specialist care workers about sharing mental health care in a medium-sized municipality in the state of São Paulo. We conducted a qualitative study using the hermeneutic-dialectic method of inquiry based on data from the narratives of focus group meetings with 15 workers held in 2022. Permanent education, professional training, network integration, worker’s mental health and confronting the dismantling of policies were considered essential to shared care. It is imperative that the field of mental health is prioritized and sufficient resources are made available so that practices are increasingly oriented towards the psychosocial paradigm.
  • Nothing about us without us: the contributions of Georges Canguilhem and Donald Winnicott to research in the field of recovery Artigos

    Furtado, Yasmin; Miranda, Lilian

    Abstract in Portuguese:

    Articulamos o tema da recuperação pessoal (recovery) com conceitos de saúde e doença de Georges Canguilhem e Donald Winnicott, em diálogo com registros autobiográficos de Patricia Deegan, pesquisadora e ativista do movimento do recovery. Originada na década de 1970, em movimentos sociais de usuários de Saúde Mental, a recuperação pessoal vem sendo incorporada a espaços acadêmicos, serviços e políticas, como expressa sua inclusão no Plano de Ação em Saúde Mental da Organização Mundial da Saúde (OMS). Reconhecendo sua utilidade como ferramenta conceitual e lógica de cuidado ainda pouco difundida no Brasil, buscamos contribuir com sua consolidação reafirmando que a experiência intersubjetiva é substrato fundamental para a avaliação da saúde, e considerando a dimensão psicossocial da Reforma Psiquiátrica que orienta a Política de Saúde Mental brasileira.

    Abstract in Spanish:

    Articulamos el tema de recuperación personal con conceptos de salud y enfermedad en Georges Canguilhem y Donald Winnicott, en diálogo con registros autobiográficos de Patricia Deegan, investigadora y activista del movimiento de recovery. Originada en la década de 1970 en movimientos sociales de usuarios de salud mental, la recuperación personal ha sido incorporada en espacios académicos, actividades y políticas, como lo expresa su inclusión en el Plan de Acción de Salud Mental de la Organización Mundial de la Salud (OMS). Reconociendo su utilidad como herramienta conceptual y lógica de atención aún poco difundida en Brasil, buscamos contribuir para su consolidación, reafirmando que la experiencia intersubjetiva es sustrato fundamental para la evaluación en salud, y considerando la dimensión psicosocial de la Reforma Psiquiátrica que orienta la Política Brasileña de Salud Mental.

    Abstract in English:

    This article articulates the theme of recovery with concepts of health and disease in the works of Georges Canguilhem and Donald Winnicott in dialog with autobiographical accounts of the experiences of the recovery movement researcher and activist Patricia Deegan. The recovery model, which arose from mental health consumer groups in the 1970s, has been incorporated into academic settings, services and policies, as illustrated by its inclusion in the WHO’s Mental Health Action Plan. Recognizing its usefulness as a conceptual and logical care tool whose use is not widespread in Brazil, we seek to contribute to its consolidation, reaffirming that intersubjective experience is the essential substrate for the health assessment and considering the psychosocial dimension of the mental health reform underlying Brazil’s mental health policy.
  • "Escrevivências" in the teaching of Occupational Therapy for/with youth Artigos

    Costa, Maria Klara Chaves Motta da; Dias, Prince Chaiene Meireles; Almeida, Diego Eugênio Roquette Godoy

    Abstract in Portuguese:

    Há um imperativo de se pensar uma formação graduada em Terapia Ocupacional atenta às necessidades juvenis. Nesse sentido, hipotetizamos que as Escrevivências de Conceição Evaristo poderiam mediar a aprendizagem crítica sobre as juventudes. O objetivo deste artigo é investigar o processo de ensino e aprendizagem estético, ético e político de estudantes de Terapia Ocupacional por meio de um projeto de ensino pautado nas Escrevivências. Trata-se de uma pesquisa educacional que se utilizou de informações pedagógicas de uma disciplina ministrada remotamente. Estudantes estabeleceram contato com jovens diversos para pensar aspectos coletivos dentro de narrativas singulares de vida. Os achados provêm da análise do diário de campo da monitora, da transcrição das monitorias virtuais, do trabalho final e de um grupo focal. Identificamos processos cognitivos relevantes ligados à alteridade. Quanto à aprendizagem estética, crítico-social e ético-política, debatemos as limitações.

    Abstract in Spanish:

    Existe el imperativo de pensar en una formación graduada en Terapia Ocupacional que esté atenta a las necesidades juveniles. En ese sentido, lanzamos la hipótesis de que las Escrevivências de Conceição Evaristo podrían mediar el aprendizaje crítico sobre las juventudes. El objetivo de este artículo es investigar el proceso de enseñanza y aprendizaje estético, ético y político de estudiantes de terapia ocupacional a partir de un proyecto de enseñanza con base en las Escrevivências. Se trata de una investigación educativa que utilizó informaciones pedagógicas de una asignatura dictada remotamente. Los estudiantes establecieron contactos con jóvenes diversos para pensar aspectos colectivos dentro de narrativas singulares de vida. Los hallazgos provienen del análisis del diario de campo de la monitora, de la transcripción de los monitoreos virtuales, del trabajo final y de un grupo focal. Identificamos procesos cognitivos relevantes vinculados a la alteridad. Con relación al aprendizaje estético, crítico-social y ético-político, discutimos las limitaciones.

    Abstract in English:

    It is imperative to think about graduate training in occupational therapy that is mindful of the needs of young people. In this regard, we hypothesized that the writings of Conceição Evaristo can help mediate critical learning about youth. The aim of this study was to investigate the aesthetic, ethical and political teaching and learning process of occupational therapy students based on a teaching project grounded in these writings. We conducted an educational study using pedagogical information from a remotely taught subject. Students established contact with various young people to think about collective aspects within singular life narratives. The findings resulted from the analysis of the field diary of the subject monitor, transcriptions of online tutoring, the students’ end of course project and a focus group. We identified relevant cognitive processes linked to otherness. We also discuss the limitations of aesthetic, critical-social and ethical-political learning.
  • Effects of pay-for-performance on the work of primary health care professionals in the state of Paraíba, Brazil Artigos

    Bezerra, Thays de Melo; Bezerra, Adriana Falangola Benjamin; Gomes, Luciano Bezerra; Shimizu, Helena Eri; Sampaio, Juliana; Santos, Mariana Olívia Santana dos; Silva, Keila Silene de Brito e

    Abstract in Portuguese:

    O estudo buscou compreender a influência da estratégia do Pay for Performance (P4P), por meio do Programa Nacional de Melhoria do Acesso e Qualidade da Atenção Básica (PMAQ-AB), na atuação do(a)s trabalhadore(a)s. Trata-se de um estudo de caso qualitativo realizado com o(a)s trabalhadore(a)s das Estratégias de Saúde da Família. A análise foi realizada mediante a técnica de construção de narrativas. Constatou-se que o P4P contribuiu para qualificação do processo de trabalho, ao mesmo tempo que estimulou competição e conflito entre as equipes, aflorando sentimentos de culpa e injustiça e, devido à precarização do trabalho, o estímulo financeiro se descaracteriza, tornando-se complemento salarial. Problemas macroestruturais afetam as condições de trabalho e a motivação do(a)s trabalhadore(a)s, de modo que modelos de incentivo financeiro, isoladamente, não são suficientes para reverter tal cenário.

    Abstract in Spanish:

    El estudio buscó comprender la influencia de la estrategia Pay for Performance (P4P), por medio del Programa de Mejora del Acceso y Calidad de la Atención Básica (Pmaq-AB), en la actuación de los trabajadores y las trabajadoras. Se trata de un estudio de caso, cualitativo, realizado con los trabajadores y las trabajadoras de las Estrategias de Salud de la Familia. El análisis se realizó mediante la construcción de narrativas. Se constató que el P4P contribuyó para la calificación del proceso de trabajo, al mismo tiempo que incentivó competencia y conflicto entre los equipos, haciendo aflorar los sentimientos de culpa e injusticia y, debido a la precarización del trabajo, el incentivo financiero se descaracteriza pasando a ser complemento salarial. Problemas macroestructurales afectan las condiciones de trabajo y la motivación de los trabajadores y de las trabajadoras, de modo que los modelos de incentivo económico, aisladamente, no son suficientes para revertir ese escenario.

    Abstract in English:

    This study sought to understand the influence of pay-for-performance (P4P) on worker performance using data from the National Program for Improving Primary Care Access and Quality (PMAQ-AB). We conducted a qualitative case study with professionals working in family health strategy teams. The data were analyzed using the narrative construction technique. The findings show that P4P contributed to the improvement of work processes, while at the same time stimulating competition and conflict between the teams, causing feelings of guilt and injustice. However, the original purpose of the financial incentive is defeated due to poor working terms and conditions, becoming akin to a salary supplement. Macrostructural problems affect working conditions and worker motivation, showing that financial incentive models alone are not sufficient to reverse this situation.
  • Virtual service learning: professional practices of occupational therapy through telehealth in the context of confinement Artículos

    Núñez, Cristian Mauricio Valderrama; Águila, Daniela Paz Ojeda

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste estudo é analisar as contribuições e desafios que surgem na formação e intervenção quando os estudantes de terapia ocupacional realizam a sua prática profissional através da telessaúde, durante o período de confinamento devido à pandemia de Covid-19. Uma sistematização qualitativa da experiência é utilizada como abordagem metodológica. As informações são produzidas por meio de quatro grupos focais e dez entrevistas semiestruturadas. É realizada uma análise do conteúdo temático. São estabelecidos quatro temas: 1) vínculo terapêutico e aprendizagem-serviço por meio da telessaúde, 2) aprendizagem alcançada por meio da telessaúde, 3) o que não se aprende facilmente por meio da telessaúde e 4) práticas pedagógicas de apoio à aprendizagem em telessaúde. Essa modalidade seria potencializada se houvesse tecnologia adequada, se o cuidado fosse frequente e se os cuidadores familiares estivessem preparados para apoiar os processos de cuidado.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo de este estudio es analizar los aportes y desafíos que se presentan en la formación y en la intervención cuando estudiantes de terapia ocupacional realizan su práctica profesional a través de la telesalud, durante el periodo de confinamiento por pandemia Covid-19. Se utiliza como enfoque metodológico una sistematización de experiencia de tipo cualitativa. Se produce la información por medio de cuatro grupos focales y diez entrevistas semiestructuradas. Se realiza un análisis del contenido temático. Se establecen cuatro temas: 1) vínculo terapéutico y Aprendizaje-Servicio por telesalud, 2) aprendizajes alcanzados por telesalud, 3) lo que no se aprende fácilmente por telesalud y 4) prácticas pedagógicas de apoyo al aprendizaje en telesalud. Esta modalidad se potenciaría si se cuenta con la tecnología adecuada, si las atenciones son frecuentes y si se prepara a los cuidadores-familiares para apoyar los procesos de atención.

    Abstract in English:

    The objective of this study is to analyze the contributions and challenges that arise in training and intervention when occupational therapy students carry out their professional practice through telehealth, during the period of confinement due to the Covid-19 pandemic. A qualitative systematization of experience is used as a methodological approach. The information is produced through four focus groups and ten semi-structured interviews. An analysis of the thematic content is carried out. Four themes are established: 1) therapeutic link and Service-Learning through telehealth, 2) learning achieved through telehealth, 3) what is not easily learned through telehealth and 4) pedagogical practices to support learning in telehealth. This modality would be enhanced if there is adequate technology if care is frequent and if family caregivers are prepared to support the care processes.
  • Teaching-service integration: experience as a health training strategy Artigos

    Rodrigues, Alana Pereira; Dalbello-Araújo, Maristela; Lazarini, Welington Serra

    Abstract in Portuguese:

    A formação em Saúde no Brasil construiu uma prática desarticulada da realidade, mas a integração ensino-serviço tem se mostrado potente diante desse problema. Analisou-se a influência da participação de profissionais de saúde em iniciativas de integração ensino-serviço na formação e seus reflexos na prática. Estudo qualitativo, descritivo e exploratório, com entrevista de oito profissionais, utilizando a técnica de entrevistas narrativas e “Análise de Conteúdo”. Duas categorias emergiram: “A importância dos cenários reais para a formação em Saúde” e “O trabalho em equipe e a necessidade do desenvolvimento de competências colaborativas”. O mergulho na experiência oportunizou a obtenção de conhecimentos que extrapolam os recursos que um currículo tradicional pode ofertar.

    Abstract in Spanish:

    La formación en salud en Brasil construyó una práctica desarticulada de la realidad, pero la integración enseñanza-servicio se ha mostrado potente con relación a este problema. Se analizó la influencia de la participación de profesionales de salud en iniciativas de integración enseñanza-servicio en la formación y sus reflejos y en la práctica de los profesionales. Estudio cualitativo, descriptivo y exploratorio, en el cual se entrevistaron ocho profesionales, utilizando la técnica de entrevistas narrativas de Análisis de Contenido. Surgieron dos categorías: “La importancia de los escenarios reales para la formación en salud” y “El trabajo en equipo y la necesidad del desarrollo de competencias colaborativas”. La profundización en la experiencia dio oportunidad a la obtención de conocimientos que extrapolan los recursos que un currículo tradicional puede ofrecer.

    Abstract in English:

    Health training in Brazil creates practice that is detached from reality. However, teaching-service integration has shown itself to be a powerful tool to address this problem. This study analyzed the influence of the participation of health professionals in teaching-service integration initiatives in training and the effects of these initiatives on professional practice. We conducted an exploratory descriptive study in which eight professionals were interviewed using narrative interview techniques. The data were analyzed using content analysis. Two main categories emerged from the analysis: “The importance of real situations for health training” and “Team work and the need to develop collaboration competencies”. Immersion into experience provided the opportunity to acquire knowledge that goes beyond the resources offered by a traditional curriculum.
  • Community health agents: how to articulate this strategy in a Chilean setting? Artículos

    Ayala, Ricardo A.; Toffoletto, María Cecilia

    Abstract in Portuguese:

    O objetivo deste artigo foi situar a estratégia dos Agentes Comunitários de Saúde recentemente adotada no Chile como uma intervenção que poderia contribuir para fechar as lacunas na saúde. Para tanto, empregamos como ferramenta analítica a noção de participação da sociedade civil, frequentemente negligenciada nos debates que opõem os sistemas público e privado na análise da saúde. Ao examinar essa iniciativa por meio das lentes da educação popular no Brasil, argumentamos que essa forma de participação não pode ser vista como apenas mais uma intervenção tecnocrática, mas deve ser colocada em um contexto cultural e histórico, no qual a sensibilidade cultural é fundamental. No Chile, a participação cidadã na saúde tem uma longa tradição e, em virtude de uma reapropriação dos discursos públicos na última década, a agência popular pôde ser articulada e institucionalizada.

    Abstract in Spanish:

    Este artículo tuvo por objetivo situar la estrategia de Agentes Comunitarios de Salud adoptada recientemente en Chile como una intervención que podría contribuir a cerrar las brechas en salud. Para ello, empleamos como herramienta analítica la noción de participación de la sociedad civil, a menudo olvidada en los debates que contraponen los sistemas público y privado en el análisis de la salud. Al examinar esta iniciativa bajo el lente de la educación popular en Brasil, argüimos que esta forma de participación no puede plantearse como una intervención tecnocrática más, sino situarla en contexto, social e históricamente, donde la sensibilidad cultural es clave. En Chile, la participación ciudadana en salud tiene una larga tradición instalada y, en virtud de una reapropiación los discursos públicos en la última década, el aspecto agencial popular podría articularse e institucionalizarse.

    Abstract in English:

    The purpose of this article is to situate the Community Health Agents strategy as a social intervention that may contribute to bridging the gap in health coverage. In doing this, we used the participation of nonprofit civil society as an analytical tool. Civil society is often neglected in debates about health, which tend to focus the analysis solely on the antagonism between public and private services. By examining this strategy through the lens of popular education in Brazil, we argue that this form of participation cannot be viewed as merely another technocratic solution, but should instead be understood within its cultural and historical context, emphasizing the importance of cultural sensitivity. Civil society’s participation in health matters has a longstanding history in Chile. Considering the reappropriation of public debates over the past decade, the agential aspect of this intervention could be articulated and potentially institutionalized.
  • Post-accident experiences with biological material by health professionals of a specialized HIV/Aids service: contributions to Continuing Education Articles

    Parola, Gustavo Barbosa; Zihlmann, Karina Franco; Mazzaia, Maria Cristina

    Abstract in Portuguese:

    O acidente de trabalho com material biológico de profissionais de saúde em serviços especializados em HIV/Aids é uma demanda complexa. O objetivo desta pesquisa foi compreender as vivências pós-acidente com material biológico por profissionais de saúde que trabalham em um serviço especializado em HIV/Aids. Realizou-se uma pesquisa qualitativa com sete profissionais de saúde que atuam nesse contexto, abordando as vivências dessa experiência por meio de entrevistas semiestruturadas. Os discursos foram categorizados pelo método de análise de conteúdo temática. Foram observados sentimentos de medo da infecção e do estigma perante o ocorrido. Demonstrou-se o impacto dessa experiência nas relações familiares, sociais e profissionais, além do insuficiente acolhimento e apoio emocional no serviço onde trabalhavam e foram atendidos. Evidencia-se a necessidade de repensar protocolos e processos de cuidado desses profissionais mediante a Educação Permanente, considerando a complexidade de suas vivências diante do acidente.

    Abstract in Spanish:

    The work accident with biological material of health professionals in specialized services in HIV/Aids is a complex demand. This research objective was to understand the post-accident experiences with biological material by health professionals working in a service specialized in HIV/Aids. Qualitative research was conducted with seven health professionals who work in this context, approaching their experiences through semi-structured interviews. The discourses were categorized by thematic content analysis method. Feelings of fear of the infection and stigma were observed. The impact of this experience on family, social and professional relationships was demonstrated. There was lack of receptiveness and emotional support in the service where they worked and where they received care. There is an evident need to rethink protocols and care processes for these professionals, through Permanent Education, considering the complexity of their experiences in the face of the accident.

    Abstract in English:

    El accidente de trabajo con material biológico de profesionales de la salud en servicios especializados en VIH/SIDA es una demanda compleja. El objetivo de esta investigación fue comprender las vivencias post accidente con material biológico por parte de profesionales de la salud que trabajan en un servicio especializado en VIH/SIDA. Se realizó una encuesta cualitativa con siete profesionales de la salud que actúan en ese contexto, abordando las vivencias de esa experiencia por medio de entrevistas semiestructuradas. Los discursos se categorizaron por el método de análisis del contenido temático. Se observaron sentimientos de miedo de la infección y del estigma ante lo ocurrido. Se demostró el impacto de esa experiencia en las relaciones familiares, sociales y profesionales. Se constató la insuficiente acogida y el apoyo emocional en el servicio en donde trabajaban y fueron atendidos. Resulta evidente la necesidad de volver a pensar protocolos y procesos de cuidados de estos profesionales, por medio de la Educación Permanente, considerando la complejidad de sus vivencias ante el accidente.
  • The homeless population: communication and (dis)information in the context of the Covid-19 pandemic Artigos

    Oliveira, Ana Maria Caldeira; Dantas, Ana Carolina de Moraes Teixeira Vilela; Souza, Anelise Andrade de; Marinho, Rafaela Alves; Martins, Ana Luísa Jorge; Paes-Sousa, Rômulo

    Abstract in Portuguese:

    O estudo objetivou identificar os sentidos produzidos pela comunicação dirigida à população em situação de rua (PSR) durante a pandemia de Covid-19 na cidade de Belo Horizonte. Por meio da técnica de análise de conteúdo, analisaram-se 48 entrevistas realizadas com a PSR; gestores e trabalhadores do Sistema Único de Saúde e do Sistema Único de Assistência Social; e representantes da Pastoral do Povo da Rua e da Defensoria Pública. Cinco temáticas identificadas respaldam os resultados e a discussão: pandemia e seu surgimento; fechamento da cidade e consequências para PSR; desinformação e reprodução de estigmas; desinformação e vacinação; e infodemia. Os resultados indicaram que a comunicação relacionada à pandemia foi considerada como fator de menor importância no planejamento público, ocasionando impacto negativo no enfrentamento social da doença. Destaca-se a importância de estratégias de comunicação públicas, inclusivas, dialógicas – com identificação e escuta dos grupos populacionais vulneráveis – e adaptadas às suas necessidades.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo del estudio fue identificar los sentidos producidos por la comunicación dirigida a la Población que Vive en la Calle (PSR) durante la pandemia de Covid-19 en la ciudad de Belo Horizonte. Por medio de la técnica de análisis de contenido se analizaron 48 entrevistas realizadas con esa población, gestores y trabajadores del Sistema Brasileño de Salud y Sistema Brasileño de Asistencia Social, representantes de la Pastoral de la Población que vive en la Calle y la Defensoría Pública. Cinco temáticas identificadas respaldan los resultados y la discusión: la pandemia y su aparición; cierre de la ciudad y consecuencias para la Población que vive en la Calle; desinformación y reproducción de estigmas; desinformación y vacunación; e infodemia. Los resultados indicaron que la comunicación relacionada con la pandemia se consideró como factor de menor importancia en la planificación pública, ocasionando impacto negativo en el enfrentamiento social de la enfermedad. Se destaca la importancia de estrategias de comunicación públicas, incluyentes y dialógicas, con identificación y escucha de los grupos poblacionales vulnerables y adaptadas a sus necesidades.

    Abstract in English:

    This study aimed to identify meanings produced by communication directed at the homeless population during the Covid-19 pandemic in Belo Horizonte. Forty-eight interviews with homeless people, Brazilian National Health System and Brazilian National Social Assistance System managers and workers, and representatives of the Pastoral Ministry for the Homeless and Public Defender’s Office were analyzed using content analysis. The results and discussion are structured around five core themes: the pandemic and its onset; closure of the city and the consequences for homeless people; disinformation and reproduction of stigmas; disinformation and vaccination; and the infodemic. The results suggest that communication related to the pandemic was seen as a minor factor in public planning that negatively impacted coping with the disease. The findings highlight the importance of identifying and listening to vulnerable groups and promoting inclusive and dialogical public communication strategies tailored to their specific needs.
  • Participatory design of Short Message Service (SMS) text message to promote mammography among women in Santa Fe, Argentina Articles

    Antelo, Victoria Sánchez; Paolino, Melisa; Frejdkes, Paula; Arrossi, Silvina

    Abstract in Portuguese:

    Descrevemos os resultados do processo de concepção do conteúdo das mensagens SMS para promover a mamografia. Quatro grupos focais on-line foram conduzidos com mulheres com cinquenta anos ou mais (n=14). Técnicas participativas foram usadas para discutir opções para cinco elementos estruturantes da mensagem SMS. As mulheres indicaram que a linha de abertura deveria fornecer informações claras sobre o assunto da mensagem SMS. As mensagens SMS devem incluir o nome da mulher, informações sobre quem e como obter uma mamografia e usar uma instituição de saúde como remetente. A sentença final deve encorajar as mulheres a fazer uma mamografia. Um SMS personalizado poderia ser uma boa maneira de convidar mulheres, embora seu conteúdo deva ser cuidadosamente projetado para fornecer informações claras sobre como agendar uma mamografia.

    Abstract in Spanish:

    Describimos los resultados del proceso de diseño del contenido de los mensajes SMS para promover la mamografía. Se realizaron cuatro grupos de discusión en línea con mujeres de 50 y más años (n=14). Se utilizaron técnicas participativas para debatir las distintas opciones para cinco elementos estructurantes del mensaje SMS. Nuestros resultados mostraron que las mujeres señalaron que la línea de apertura debía proporcionar información clara sobre el tema del mensaje SMS. Los mensajes SMS deberían incluir el nombre de la mujer, información sobre quién y cómo hacerse una mamografía y utilizar una institución sanitaria como remitente. La frase final debe animar a las mujeres a hacerse una mamografía. Un SMS personalizado podría ser una buena forma de invitar a las mujeres, aunque su contenido debe diseñarse cuidadosamente para proporcionar información clara sobre cómo programar una mamografía.

    Abstract in English:

    We describe results of the design process of the content of the SMS messages to promote mammography. We conducted four online focus groups with women aged 50 or more (n=14). We used participatory techniques to debate the advantages and disadvantages of different options for the five structural elements of the SMS message. Our results showed that women argued that the opening line should provide clear information about the topic of the SMS message. SMS messages should include the woman’s name, information about who and how to get a mammogram and use a health institution as a sender. The closing line should encourage women to get a mammogram. A personalized SMS could be a good way of inviting women to perform the mammography. The content must be carefully designed to provide clear information about how to schedule an appointment.
  • Meta-presentiality, Digital Health, and Collective Health Articles

    Almeida Filho, Naomar de

    Abstract in Portuguese:

    Neste ensaio, apresento reflexões preliminares sobre tecnologias digitais como novas formas de promoção da saúde no mundo contemporâneo. Primeiro, introduzo os conceitos de tecnologia, realidade, presença, realidade virtual e realidade estendida, por meio do realismo crítico. Segundo, discuto o conceito emergente de metapresencialidade como fundamental para apropriação sociotécnica de tecnologias digitais nos campos da Educação e da Saúde. Terceiro, analiso criticamente a noção de Educação a Distância, em contraste com a ideia de espaços metapresenciais de aprendizagem, no contexto de um modelo inovador de Educação Superior. Em quarto lugar, discuto brevemente a Saúde Digital como conjunto de saberes, técnicas e práticas capaz de superar o dualismo “tecnologias duras” vs “tecnologias leves” na saúde. Finalmente, avalio questões epistemológicas próprias do campo da Saúde Coletiva, com vistas a redefinir a telessaúde como cuidado em saúde mediado por metapresencialidade.

    Abstract in Spanish:

    In this essay, I present preliminary reflections on digital technologies as new forms of health promotion in the contemporary world. First, I introduce the concepts of technology, reality, presence, virtual reality, and extended reality, through critical realism. Second, I discuss the emerging concept of meta-presentity as fundamental for the socio-technical appropriation of digital technologies in the fields of Education and Health. Third, I critically analyze the notion of Distance Education, in contrast to the idea of meta-presential learning spaces, in the context of an innovative model of Higher Education. Fourthly, I briefly discuss Digital Health as a set of knowledge, techniques, and practices capable of overcoming the dualism of "hard " vs. "soft" technologies in health. Finally, I evaluate epistemological issues specific to the field of Collective Health, to redefine telehealth as health care mediated by meta-presentiality.

    Abstract in English:

    En este ensayo presento reflexiones preliminares sobre tecnologías digitales como nuevas formas de promoción de la salud en el mundo contemporáneo. Primero, introduzco los conceptos de tecnología, realidad, presencia, realidad virtual y realidad extendida, a partir del realismo crítico. Segundo, discuto el concepto emergente de metapresencialidad como fundamental para la apropiación sociotécnica de tecnologías digitales en los campos de la educación y de la salud. Tercero, analizo críticamente la noción de Educación a Distancia en contraste con la idea de espacios metapresenciales de aprendizaje, en el contexto de un modelo innovador de educación superior. En cuarto lugar, discuto brevemente la Salud Digital como conjunto de saberes, técnicas y prácticas capaz de superar el dualismo “tecnologías duras” vs “tecnologías blandas” en la salud. Finalmente, evalúo cuestiones epistemológicas propias del campo de la Salud Colectiva, con el objetivo de redefinir la telesalud como cuidado de salud mediado por metapresencialidad.
  • Psychosocial care centers and professional training for the provision of integrative and complementary practices: a study with professionals offering these services Artigos

    Ferreira, Shirley Kellen; Silva, Pedro Henrique Brito da; Barros, Nelson Filice de; Oliveira, Ellen Synthia Fernandes de

    Abstract in Portuguese:

    Estudos sobre a formação em Práticas Integrativas e Complementares têm se concentrado na análise curricular dos cursos da Saúde e as pesquisas abrangendo as percepções dos profissionais a respeito dos processos formativos devem ser mais elucidadas. O estudo objetiva identificar os processos de formação e capacitação dos profissionais ofertantes de Práticas Integrativas e Complementares nos Centros de Atenção Psicossocial de uma região metropolitana. Trata-se de um estudo descritivo, exploratório, de abordagem qualitativa. Realizaram-se entrevistas semiestruturadas com 45 profissionais, as quais foram posteriormente analisadas segundo a Análise de Conteúdo Temática. As pós-graduações, graduação, formações em serviço e o ensino privado foram as trajetórias adotadas pelos profissionais, revelando a existência de uma formação difusa para a oferta no cenário investigado. Esses resultados podem subsidiar o planejamento de estratégias educacionais para a ordenação dos recursos humanos em Práticas Integrativas e Complementares.

    Abstract in Spanish:

    Los estudios sobre la formación en Prácticas Integradoras y Complementarias se han concentrado en el análisis curricular de los cursos de la salud y las investigaciones que incluyen las percepciones de los profesionales con relación a los procesos de formación deben elucidarse más. El objetivo del estudio es identificar los procesos de formación y capacitación de los profesionales ofertantes de Prácticas Integradoras y Complementarias en los Centros de Atención Psicosocial de una región metropolitana. Se trata de un estudio descriptivo, exploratorio, de abordaje cualitativo. Se realizaron entrevistas semiestructuradas con 45 profesionales que fueron posteriormente analizadas según el Análisis de Contenido Temático. Los postgrados, graduación, formaciones en servicio y la enseñanza privada fueron las trayectorias adoptadas por los profesionales, revelando la existencia de una formación difusa para la oferta en el escenario investigado. Esos resultados pueden subsidiar la planificación de estrategias educativas para la ordenación de los recursos humanos en las Prácticas Integradoras y Complementarias.

    Abstract in English:

    Studies of training in integrative and complementary practices have concentrated on the analysis of the curriculums of health courses and further more in-depth research into professionals’ perceptions about training processes is needed. This study aimed to identify training processes and capacity building for professionals who offer integrative and complementary practices in psychosocial care centers in a metropolitan region. We conducted an exploratory descriptive study involving semi-structured interviews with 45 professionals. The interview transcripts were analyzed using content analysis. The most common routes taken by the professionals were post-graduate qualifications, degrees, in-service training and private education. The results reveal that training in this area was diffuse. Our results can inform the development of educational strategies for the organization of human resources in the area of integrative and complementary practices.
  • Experience and work: perceptions of medical and nursing professionals working in a public university in Minas Gerais during the pandemic Artigos

    Mariano, Gabriela; Henriques, Bruno David; Cardoso, Sílvia Almeida; Siman, Andréia Guerra

    Abstract in Portuguese:

    O artigo buscou compreender a percepção de servidores públicos de uma instituição federal de ensino superior acerca do trabalho realizado em colaboração com a prefeitura municipal, na atuação assistencial durante a pandemia de Covid-19. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa que realizou entrevistas com 15 profissionais. Na análise dos dados, utilizou-se Análise de Conteúdo, apoiada pelo software Iramuteq, e deles emergiram duas categorias temáticas: “Sentimento em relação ao deslocamento momentâneo da função” e “Compreensão sobre postura institucional para que as atividades acontecessem”, cada uma com suas subcategorias. O estudo aponta que, mesmo com fatores de proteção e motivação para o trabalho realizado, os momentos críticos que envolveram a saúde pública causaram danos emocionais nos profissionais que atuaram nessas circunstâncias e a busca por apoio psicológico deve ser sempre encorajada e disponibilizada em caso de necessidade.

    Abstract in Spanish:

    El artículo buscó comprender la percepción de servidores públicos de una institución federal de enseñanza superior sobre el trabajo realizado en colaboración con la municipalidad, en la actuación asistencial durante la pandemia de Covid-19. Investigación con abordaje cualitativo y entrevista a 15 profesionales. En el análisis de los datos se utilizó el Análisis de Contenido apoyado por el Software Iramuteq y de ellos surgieron dos categorías temáticas: Sentimiento con relación al desplazamiento momentáneo de la función y Comprensión sobre la postura institucional para que las actividades sucedieran, cada una con sus subcategorías. El estudio señala que incluso con factores de protección y motivación para el trabajo realizado, los momentos críticos que envolvieron la salud pública causaron daños emocionales en los profesionales que actuaron y la búsqueda de apoyo psicológico siempre debe incentivarse y ponerse a disposición en caso de necesidad.

    Abstract in English:

    This study sought to understand the perceptions of civil servants working in a federal higher education institution about working in collaboration with the city council in the development of care activities during the Covid-19 pandemic. We conducted a qualitative study based on interviews with 15 professionals. The data were analyzed using content analysis and the software Iramuteq. Two core thematic categories emerged from the analysis, each with their subcategories: feelings regarding the temporary displacement of the function; and understanding of institutional posture towards activities. The findings show that, despite protective factors and motivation for the work undertaken, critical moments involving public health caused emotional damage to the professionals and that seeking help for mental health problems should always be encouraged and support should be on hand as and when needed.
  • Fear of me: experiences of health residents in the Covid-19 pandemic Articles

    Oyama, Ricardo Massuda; Luna, Willian Fernandes; Cyrino, Eliana Goldfarb

    Abstract in Portuguese:

    A pandemia de Covid-19 trouxe impactos aos profissionais de saúde, inclusive aos residentes. O estudo busca analisar os impactos da pandemia na saúde mental de residentes em saúde no contexto da Residência Médica e Multiprofissional e as implicações no processo formativo desses profissionais. Trata-se de pesquisa qualitativa com entrevistas realizadas com residentes médicos e multiprofissionais e análise temática de conteúdo. Os residentes em saúde atuaram na linha de frente no enfrentamento da pandemia, sendo considerados profissionais vulneráveis devido à exposição ao vírus e ao sofrimento psíquico, bem como ao medo do adoecimento. Sofreram os efeitos do distanciamento social, tanto como atitude para evitar a transmissão, como pelos medos de familiares e pessoas de sua convivência, provocando solidão. Surgiram impactos na saúde mental, demonstrando necessário planejamento de ações para acolher e favorecer a formação dos residentes em saúde.

    Abstract in Spanish:

    La pandemia de Covid-19 causó impactos a los profesionales de salud, incluso a los residentes. El objetivo del estudio fue analizar los impactos de la pandemia en la salud mental de residentes de salud en el contexto de la Residencia Médica y Multiprofesional y las implicaciones en el proceso formativo de esos profesionales. Se trata de una investigación cualitativa con entrevistas realizadas con residentes médicos y multiprofesionales, con realización de análisis temático de contenido. Los residentes de salud actuaron en la primera línea del enfrentamiento de la pandemia, siendo considerados profesionales vulnerables debido a la exposición al virus y al sufrimiento psíquico, como el miedo a enfermarse. Sufrieron los efectos de la distancia social, tanto como actitud para evitar la trasmisión como por los miedos de familiares y personas de su convivencia, causando soledad. Surgieron impactos en la salud mental, demostrando una necesaria planificación de acciones para acoger y favorecer la formación de los residentes de salud.

    Abstract in English:

    The Covid-19 pandemic has affected health professionals, including residents. This study aims to reflect on the impacts of the pandemic on the mental health of residents in the context of medical and multiprofessional residency and the implications for the training process of these professionals. It is a qualitative research study involving interviews conducted with medical and multiprofessional residents, utilizing thematic content analysis. Health residents were at the forefront of confronting the pandemic and are considered vulnerable professionals due to their exposure to the virus and psychological distress, such as fear of illness. They experienced the effects of social distancing, both as a measure to prevent transmission and due to concerns from family members and cohabitants, resulting in feelings loneliness. The study reveals impacts on mental health, highlighting the importance of planning actions to provide and enhance the training of health residents.
  • Between health and pleasure: perceptions of patients with cardiovascular disease following a nutritional intervention Articles

    Pagano, Raira; Frutuoso, Maria Fernanda Petroli; Lara, Enilda Maria de Sousa; Weber, Bernardete; Juzwiak, Claudia Ridel

    Abstract in Portuguese:

    O Programa Alimentar Brasileiro Cardioprotetor (Dica Br) consiste em uma estratégia de aconselhamento nutricional com o objetivo de prevenção da incidência de novos eventos cardiovasculares. Esta investigação qualitativa é um estudo de caso do Dica Br e visa compreender o processo de escolhas alimentares relacionadas à adesão dos participantes às estratégias orientadas. Aplicou-se a análise de conteúdo temática para explorar as entrevistas semiestruturadas realizadas com dez participantes. Os pacientes relataram incorporar as orientações nutricionais e como negociam suas escolhas alimentares para alcançar uma alimentação saudável mantendo o consumo de alimentos prazerosos, sendo alguns recomendados a serem evitados pelo Dica Br. As contínuas tensões e conflitos entre comer por saúde e comer por prazer que permeiam as escolhas alimentares dos pacientes devem ser abordados no aconselhamento nutricional, possibilitando maior e duradoura adesão ao Dica Br.

    Abstract in Spanish:

    El Programa Alimentario Brasileño Cardioprotector (Dica Br) consiste en una estrategia de prevención de nuevos eventos cardiovasculares. Esta investigación cualitativa es un estudio de caso del Dica Br con el objetivo de comprender el proceso de elección alimentaria relacionada con la adhesión a las estrategias orientadas. Se aplicó el análisis de contenido temático para explorar las entrevistas semiestructuradas realizadas con 10 participantes. Los pacientes informaron incorporar pautas nutricionales y cómo negocian sus elecciones alimentarias para lograr una dieta saludable mientras mantienen el consumo de alimentos placenteros, algunos de los cuales se recomienda evitar. Las tensiones y conflictos continuos entre comer para la salud y comer por placer que impregnan las elecciones alimentarias deben abordarse en el asesoramiento nutricional para una mayor y duradera adherencia al Dica Br.

    Abstract in English:

    The Brazilian Cardioprotective Nutritional Program (Balance)(f) consists of a nutritional counseling strategy aiming to prevent new cardiovascular events. This qualitative investigation is a case study of Balance aiming to understand the process of food choices related to the adherence of participants to the nutritional counseling. Semi-structured interviews were conducted with 10 participants and analyzed according to thematic content analysis. Patients reported incorporating nutritional advice and how they negotiate food choices to achieve a healthy diet while maintaining the consumption of pleasurable foods, some of them recommended avoiding. The continuous tensions and conflicts between healthy and pleasurable eating which permeate patients’ food choices should be addressed in nutritional counseling, enabling greater and long-lasting adherence to Balance.
  • Counterspells in the pandemic: art and body in care actions in occupational therapy Articles

    Mendes, Mariana Louver; Liberman, Flavia

    Abstract in Portuguese:

    O artigo é fruto de uma pesquisa de doutorado que cartografa o campo da Terapia Ocupacional na interface com o corpo, as artes e a cultura, por meio das trajetórias, ações e mobilizações de 12 terapeutas ocupacionais entrevistadas. Trabalhamos com o método de pesquisa-intervenção da cartografia. A pesquisa integra o acontecimento pandêmico, mapeia as ações desenvolvidas nesse período e analisa as contribuições das práticas com arte e corpo em um contexto de isolamento radical e de enfraquecimento da potência vital. Neste artigo, apresentamos algumas das iniciativas desenvolvidas por duas das profissionais entrevistadas, visibilizando suas reinvenções nesse período e analisando as contribuições das práticas diante dos impactos da pandemia na vida das pessoas. Destaca-se a potência da criatividade, a mobilização de outras formas de afetação por meio das experimentações artísticas, bem como a produção de relações que os dispositivos grupais permitem.

    Abstract in Spanish:

    El artículo es fruto de una investigación de doctorado que cartografía el campo de la terapia ocupacional en la interfaz con el cuerpo, las artes y la cultura por medio de las trayectorias, acciones y movilizaciones de 12 terapeutas ocupacionales entrevistadas. Trabajamos con el método de investigación-intervención de la cartografía. La investigación integra el acontecimiento pandémico, mapea las acciones desarrolladas en este período y analiza las contribuciones de las prácticas con arte y cuerpo en un contexto de aislamiento radical y de debilitación de la potencia vital. En este artículo, presentamos algunas de las iniciativas desarrolladas por dos de las profesionales entrevistadas, dando visibilidad a sus reinvenciones en este período y analizando las contribuciones de las prácticas ante los impactos de la pandemia en la vida de las personas. Se destaca la potencia de la creatividad, la movilización de otras formas de afectación por medio de las experimentaciones artísticas, así como la producción de relaciones que los dispositivos grupales permiten.

    Abstract in English:

    This article is the result of PhD research that mapped the field of occupational therapy at the intersection of the body, arts, and culture, through the trajectories, actions, and mobilizations of 12 interviewed occupational therapists. We worked with cartography as research-intervention method. The research integrated the pandemic event, mapped the actions developed during this period, and analyzed the contributions of practices involving art and the body in a context of radical isolation and a weakening of vital potency. We present in this article some of the initiatives developed by two of the interviewed professionals, highlighting their reinventions during this period and analyzing the contributions of these practices in the face of the pandemic's impact on people's lives. As results we highlighted the potency of creativity, the mobilization of other forms of affection through artistic experiments, and the production of relationships facilitated by group settings
  • “There is space, but at the same time there isn’t”: the care process analysis in psychopharmacological treatment in mental health Articles

    Pires Júnior, Roberto Carlos; Marques, Fabrine Costa; Rocha, Lêda Antunes; Fonseca, Bárbara Soares; Martins, Jayne Duarte; Sampaio, Cristina Andrade

    Abstract in Portuguese:

    Considerando os desafios à reabilitação psicossocial, objetivou-se compreender a perspectiva de usuários e trabalhadores no tratamento psicofarmacológico. Trata-se de um estudo qualitativo que entrevistou seis profissionais e dez usuários do Centro de Atenção Psicossocial de um município da região norte de Minas Gerais. As transcrições foram tratadas em Ciclos de Codificação e examinadas pela Análise de Discurso. Definiram-se três categorias relativas à dimensão micropolítica do cuidado: o fluxograma institucional, os espaços intercessores e a produção subjetiva dos agentes. Revelaram-se dissonâncias entre enunciados alusivos à política da atenção psicossocial, com a concorrência de concepções e tecnologias de cuidado emancipatórias e restritivas. Constatou-se a importância da análise micropolítica do cuidado no tratamento psicofarmacológico, favorecendo os processos de contratualidade, protagonismo e autonomia do usuário.

    Abstract in Spanish:

    Considerando los desafíos para la rehabilitación psicosocial, el objetivo fue comprender la perspectiva de usuarios y trabajadores en el tratamiento psicofarmacéutico. Se trata de un estudio cualitativo que entrevistó a seis profesionales y a diez usuarios del Centro de Atención Psicosocial de un municipio de la región norte de Minas Gerais. Las transcripciones fueron tratadas en Ciclos de Codificación y examinadas por el Análisis del Discurso. Se definieron tres categorías relativas a la dimensión micropolítica del cuidado: el diagrama de flujo institucional, los espacios intercesores y la producción subjetiva de los agentes. Se revelaron disonancias entre enunciados alusivos a la política de la atención psicosocial, con la concurrencia de concepciones y tecnologías de cuidado emancipatorias y restrictivas. Se constató la importancia del análisis micropolítico del cuidado en el tratamiento psicofarmacéutico, favoreciendo los procesos de contractualidad, protagonismo y autonomía del usuario.

    Abstract in English:

    Considering the challenges to psychosocial rehabilitation, this study was aimed at understanding the perspective of users and workers regarding psychopharmacological treatment. This is a qualitative study, which interviewed six providers and ten users of the Psychosocial Care Center of a municipality in the north of Minas Gerais. The transcripts were treated in Coding Cycles and examined by Discourse Analysis. Three categories related to the micropolitical dimension of care were defined: the institutional flowchart; the intercessory spaces; and the subjective production of the agents. Dissonances were revealed between statements alluding to the psychosocial care policy, with the competition of emancipatory and restrictive conceptions and technologies of care. The importance of the micropolitical analysis of care in psychopharmacological treatment was verified, favoring the processes of contractuality, protagonism, and user autonomy.
  • Strategies used for collaborative work in family health teams: a cartographic analysis Articles

    Martins, Jayne Duarte; Santos, Mariângela Pereira; Rodrigues, Carlos Alberto Quintão; Oliveira, Pâmela Scarlatt Durães; Sampaio, Cristina Andrade

    Abstract in Portuguese:

    O estudo objetivou mapear as estratégias utilizadas para o trabalho colaborativo em equipes de Saúde da Família (eSF) inseridas na Atenção Primária à Saúde (APS), em um município do norte de Minas. Trata-se de um estudo qualitativo, com a proposta metodológica da Cartografia. Os dados foram produzidos em quatro eSF por meio de observação participante, questionário de identificação, diário cartográfico, entrevista semiestruturada individual e grupo focal. A análise do discurso e o rastreio cartográfico possibilitaram a construção de duas categorias temáticas e um mapa cartográfico. Alcançou-se que as estratégias, consideradas linhas de fuga, permitem transformações existenciais no trabalho em equipe, pois originam nascentes em solos cristalizados, pensamentos problematizadores, subjetividade e interações disciplinares. Concluiu-se que as linhas duras não devem ser eliminadas do trabalho em equipe, pois coexistem nessa realidade, e o que importa é como são vivenciadas nas relações.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo del estudio fue mapear las estrategias utilizadas para el trabajo colaborativo en equipos de Salud de la Familia (eSF), inseridas en la Atención Primaria de la Salud, en un municipio del Norte de Minas Gerais. Se trata de un estudio cualitativo, con la propuesta metodológica de la Cartografía. Los datos se produjeron en cuatro eSF, por medio de observación participativa, cuestionario de identificación, diario cartográfico, entrevista semiestructurada individual y grupo focal. El análisis del discurso y el rastreo cartográfico posibilitaron la construcción de dos categorías temáticas y un mapa cartográfico. Se vio que las estrategias, consideradas líneas de fuga, permiten transformaciones en el trabajo en equipo, puesto que originan manantiales en suelos cristalizados, pensamientos problematizadores, subjetividad e interacciones disciplinarias. Se concluyó que las líneas duras no deben eliminarse del trabajo en equipo, puesto que coexisten en esta realidad y lo que importa es cómo se experimentan en las relaciones.

    Abstract in English:

    The study aimed to map the strategies used for collaborative work in Family Health Teams (FHT), inserted in Primary Health Care, in a municipality in the North of Minas. This is a qualitative study, with the methodological proposal of Cartography. Data were produced in four FHT, through participant observation, identification questionnaire, cartographic diary, semi-structured individual interview and focus group. Discourse analysis and mapping screening enabled the construction of two thematic categories and a cartographic map. It was reached that the strategies, considered lines of flight, allow existential transformations in teamwork, since they originate springs in crystallized soils, problematizing thoughts, subjectivity, and disciplinary interactions. It was concluded that hard lines should not be eliminated from teamwork, for they coexist in this reality, and what matters is how they are experienced in relationships.
  • Working conditions of community health workers in a digital health context: old and new challenges Articles

    Santos, Romário Correia dos; Ribeiro, Lenira Ferreira; Amado, Cláudia Fell; Méllo, Lívia Milena Barbosa de Deus e; Santos, Liliana

    Abstract in Portuguese:

    O uso de ferramentas da saúde digital tem sido intensificado na Atenção Primária à Saúde (APS) e nas práticas de agentes comunitários de saúde (ACS). Este artigo tem como objetivo analisar os desafios impostos pelas condições de trabalho dos ACS no contexto da saúde digital. Trata-se de uma pesquisa qualitativa com triangulação de métodos envolvendo lideranças sindicais, gestores e profissionais da saúde. Os resultados apontam uma reedição de velhos desafios em torno do trabalho dos ACS, como maior burocratização, controle, divisão social e técnica. Porém, novos desafios emergem em torno da manutenção, da qualidade dos instrumentos e da formação profissional. Conclui-se demarcando a necessidade de uma garantia logística, financeira e política para a implementação da saúde digital no trabalho dos ACS.

    Abstract in Spanish:

    El uso de herramientas de la salud digital se ha intensificado en la Atención Primaria de la Salud (APS) y en las prácticas de Agentes Comunitarias de Salud (ACS). El objetivo de este artículo es analizar los desafíos impuestos por las condiciones de trabajo de las ACS en el contexto de la salud digital. Se trata de una investigación cualitativa, con triangulación de métodos, envolviendo liderazgos sindicales, gestores y profesionales de la salud. Los resultados señalan una reedición de viejos desafíos alrededor del trabajo de las ACS, tales como mayor burocratización, control, división social y técnica. Sin embargo, surgen nuevos desafíos alrededor del mantenimiento, calidad de los instrumentos y formación profesional. Se concluye demarcando la necesidad de una garantía logística, financiera y política para la implementación de la salud digital en el trabajo de las ACS.

    Abstract in English:

    The use of digital health tools has grown in intensity in Primary Health Care (PHC) and in the practices of Community Health Workers (CHWs). This article aims to analyze the challenges imposed by the working conditions of CHWs in the context of digital health. It is a qualitative study, with triangulation of methods involving union leaders, managers and health professionals. The results indicate the re-emergence of old challenges surrounding the work of CHWs, such as greater bureaucratization, control, social and technical division of work. However, new challenges emerge around maintenance, quality of tools and professional training. In conclusion, there is a need for logistical, financial and political safeguards for the implementation of digital health in the work of CHWs.
  • Situated Learning Theory and communities of practice: subsidies for the social rehabilitation of people with stomas Review

    Correa Júnior, Antonio Jorge Silva; Santana, Mary Elizabeth de; Teles, André Aparecido da Silva; Prates, Pedro Emílio Gomes; Sonobe, Helena Megumi

    Abstract in Portuguese:

    Objetivou-se discutir trajetórias de aprendizagem situadas na reabilitação social em Comunidades de Prática (CoP) presenciais e on-line para pessoas com estomia. Foi realizada uma revisão narrativa compreensiva com linha temporal aberta e amostragem de 18 artigos internacionais. A interpretação culminou nos pilares conceituais da CoP em saúde partindo de identidades e trajetórias rumo à participação central, à perificidade legítima e à reificação; transferência educacional em cenários presenciais e on-line com artefatos; exemplos e dilemas de implantação de designers ou arranjos colaborativos para diversos tipos de adoecimento e premência da avaliação interprofissional da trajetória; e, por fim, sabendo da existência das comunidades éticas, foram propostos subsídios para comunidades de prática destinadas às pessoas com estomias no Sistema Único de Saúde, tencionando a participação social-cuidativa e a reabilitação.

    Abstract in Spanish:

    El objetivo fue discutir sobre trayectorias de aprendizaje situado para la rehabilitación social en Comunidades de Práctica (CoP) presenciales y online para personas con estomia. Se desempeñó una revisión narrativa comprensiva con línea de tiempo abierta para el muestreo de 18 artículos internacionales. La interpretación culminó en los pilares conceptuales de la CoP en salud, partiendo de las identidades y trayectorias rumbo a la participación central, perificidad legítima y reificación. Transferencia educativa en escenarios presenciales y online con artefactos, ejemplos y dilemas de implantación de diseñadores o arreglos colaborativos para diversos tipos de enfermedad y la urgencia de la evaluación interprofesional de la trayectoria y, finalmente, conociendo la existencia de las comunidades éticas, se propusieron subsidios para comunidades de práctica destinadas a las personas con estomias en el Sistema Brasileño de Salud, con la intención de la participación social-cuidadora y la rehabilitación.

    Abstract in English:

    The objective was to discuss situated learning trajectories for social rehabilitation in face-to-face and online Communities of Practice (CoP) for people with a stoma. A comprehensive narrative review was carried out with an open timeline, with a sample of 18 international articles. The interpretation culminated in the conceptual pillars of the healthcare CoP, starting from identities and trajectories towards central participation, legitimate peripherality and reification; educational transfer in face-to-face and online settings with artifacts; examples and dilemmas of implementing collaborative designs or arrangements for different types of illness and the urgency of an interprofessional evaluation of the trajectory; finally, knowing about the existence of ethical communities, subsidies were proposed for communities of practice targeted at people with a stoma in the Brazilian National Health System, aiming at social-care participation and rehabilitation.
  • Racism and sexism in the trajectory of black female medical students: an integrative review Review

    Martins, Mirian Teresa de Sá Leitão; Taquette, Stella Regina

    Abstract in Portuguese:

    Alunas negras do curso de Medicina são minoria e enfrentam diversos obstáculos durante a formação por serem mulheres negras. Objetivou-se sintetizar o conhecimento produzido em estudos empíricos sobre a discriminação racial e de gênero que sofrem estudantes de Medicina negras no curso. Realizamos uma revisão integrativa nas bases de dados do PubMed e BVS. Foram analisados em profundidade cinquenta estudos classificados em três categorias temáticas: I- O preconceito racial sistêmico-estrutural e estruturante; II- O racismo como um dos fatores da iniquidade na educação médica; e III- O racismo genderizado vivenciado pelas estudantes negras. Concluiu-se que, nas escolas médicas, um espaço social com baixa diversidade étnica/racial e atravessado pelo racismo estrutural, as estudantes negras são discriminadas pela intersecção das dinâmicas de raça, gênero e classe social.

    Abstract in Spanish:

    Las alumnas negras del curso de medicina son minoría y enfrentan diversos obstáculos durante la formación por ser mujeres negras. El objetivo fue sintetizar el conocimiento producido en estudios empíricos sobre la discriminación racial y de género que sufren estudiantes de medicina negras en el curso. Realizamos una revisión integradora de las bases de datos del PubMed y BVS. Se analizaron en profundidad cincuenta estudios clasificados en tres categorías temáticas: 1- El prejuicio racial sistémico-estructural y estructurador. 2- El racismo como uno de los factores de la inequidad en la Educación Médica. 3- El racismo de género vivido por las estudiantes negras. Se concluyó que, en las escuelas médicas, un espacio social con baja diversidad étnica/racial, atravesado por el racismo estructural, las estudiantes negras son discriminadas por la intersección de las dinámicas de raza, género y clase social.

    Abstract in English:

    Black female medical students are a minority and face various obstacles during their training because they are black women. The study aimed to synthesize the knowledge produced in empirical studies on the racial and gender discrimination suffered by black female medical students. We carried out an integrative review using the PubMed and VHL databases. Fifty studies were analyzed in depth and classified into three thematic categories: 1- Systemic-structural and structuring racial prejudice. 2- Racism as one of the factors of inequity in medical education. 3- Genderized racism experienced by black students. It was concluded that in medical schools, a social space with low ethnic/racial diversity and crossed by structural racism, female black students are negatively discriminated by the intersection of race, gender and social class dynamics.
  • The teaching of sexuality in Undergraduate Nursing courses: a systematic literature review Review

    Beraldi, Mariana Lectícia; Paranhos, Will; Garcia, Olga Regina Zigelli; Horta, Ana Lucia de Moraes

    Abstract in Portuguese:

    A presente revisão sistemática da literatura procura identificar as evidências disponíveis em relação à maneira como a sexualidade humana figura nos currículos de Graduação em Enfermagem. A busca foi realizada em publicações datadas de janeiro de 2013 a setembro de 2022. Com abordagem qualitativa, descritiva e exploratória, após a análise, em face dos elementos comuns observados, foram criadas cinco categorias de conteúdo: formas de abordagem; conteúdo; construção coletiva do currículo; cultura cis-heteronormativa e seus reflexos; e propostas de intervenção. Tais categorias foram descritas e, por meio delas, se tornou possível traçar um panorama que indica os principais resultados de pesquisas produzidas com foco no escopo proposto.

    Abstract in Spanish:

    The present systematic review of the literature seeks to identify the evidence available in relation to the way in which human sexuality figures in undergraduate nursing curricula. The search was carried out in publications dated from January 2013 to September 2022. With a qualitative, descriptive and exploratory approach, after the analysis, in view of the common elements observed, five categories of content were created: forms of approach; content; collective construction of the curriculum; cis-heteronormative culture and its reflections; and intervention proposals. Such categories were described, and through them it became possible to draw an overview that indicates the main results of research produced with a focus on the proposed scope.

    Abstract in English:

    La presente revisión sistemática de la literatura busca identificar las evidencias disponibles con relación a la manera como la sexualidad humana figura en los currículos de graduación en Enfermería. La búsqueda se realizó en publicaciones con fecha de enero de 2013 a septiembre de 2022. Con abordaje cualitativo, descriptivo y exploratorio, después del análisis, considerando los elementos comunes observados, se crearon cinco categorías de contenido: formas de abordaje, contenido, construcción colectiva del currículo, cultura cis-heteronormativa y sus reflejos y propuestas de intervención. Se describieron esas categorías y por medio de ellas fue posible trazar un panorama que indica los principales resultados de investigaciones producidas con enfoque en el alcance propuesto.
  • Agencies of women who breastfeed: reflecting on breastfeeding, motherhood, and the internet in Brazil Debates | Motherhood, Breastfeeding And The Internet

    Fazzioni, Natália Helou; Lerner, Kátia

    Abstract in Portuguese:

    O artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre amamentação, maternidade e internet no Brasil realizada entre os anos de 2020 e 2022. A investigação teve como ponto de partida a análise de conteúdos disponíveis em uma plataforma digital voltada para gestantes e mães a partir da qual procurou-se indagar de que maneira a experiência da amamentação hoje é atravessada pelas informações disponíveis on-line e pelas interações que delas decorrem. O material foi complementado por entrevistas realizadas com as usuárias da plataforma e em diálogo com outros trabalhos sobre maternidade, feminismo e internet. Procurou-se refletir, por um lado, sobre um modelo comunicacional vigente sobre amamentação e maternidade e, por outro, sobre as ambivalências que cercam as experiências das mães com o cuidado de seus filhos em interação com o ambiente digital.

    Abstract in Spanish:

    El artículo presenta los resultados de un estudio sobre amamantamiento, maternidad e internet en Brasil, realizada entre los años 2020 y 2022. La investigación tuvo como punto de partida el análisis de contenidos disponibles en una plataforma digital enfocada para embarazadas y madres a partir de la cual se buscó indagar de qué manera la experiencia del amamantamiento está atravesada por las informaciones disponibles online y por las interacciones provenientes de ellas. El material fue complementado con entrevistas realizadas con las usuarias de la plataforma y en diálogo con otros trabajos sobre maternidad, feminismo e internet, buscándose reflexionar, por un lado, sobre un modelo comunicacional en vigor sobre amamantamiento y maternidad y, por el otro, sobre las ambivalencias que cercan las experiencias de las madres con el cuidado de sus hijos en interacción con el ambiente digital.

    Abstract in English:

    The article presents the results of a research on breastfeeding, motherhood and the internet in Brazil carried out between 2020 and 2022. The research started with the analysis of content available on a digital platform aimed at pregnant women and mothers and sought to question how the experience of breastfeeding today is permeated by the information available online and the interactions that result from it. The material was complemented with interviews with some users of the platform and in dialogue with other works on motherhood, feminism and the internet. The aim was to reflect, on the one hand, on the current model of communication about breastfeeding and motherhood in Brazil and, on the other, about the ambivalences surrounding the experiences of mothers in taking care of their children while interacting with the digital environment.
  • On the internet: a bit of freedom, a bit of moralization in breastfeeding Debates | Maternidade, Amamentação E Internet

    Carneiro, Rosamaria Giatti
  • Beyond the “prescriptions” of good motherhood: thinking about breastfeeding based on gender studies and feminism Debates | Maternidade, Amamentação E Internet

    Nucci, Marina
  • Knowledge that intersects: gender, science and lay expertise Debates | Maternidade, Amamentação E Internet

    Brandão, Elaine Reis
  • Live networks in care production with the user at the center of the treatment for multidrugresistant tuberculosis Debates Production Of Care And Tuberculosis

    Leung, Janaina Aparecida de Medeiros; Cunha, Fátima Teresinha Scarparo; Merhy, Emerson Elias; Kritski, Afranio Lineu

    Abstract in Portuguese:

    Vivenciamos a trajetória de uma usuária-guia no tratamento para tuberculose multidroga resistente (TB-MDR). As narrativas das redes vivas na produção de cuidado apontam para os seguintes itens: 1) cuidar no ato de viver: suplantar os estigmas e cultivar vínculos que ajudem a superar os discursos fomentados pelo medo, preconceitos, exclusão e invisibilidade dos sujeitos; 2) redes vivas de cuidado: os entremeios da norma; e 3) as interfaces de atenção usuário-trabalhador da saúde: como desmistificar o julgamento dos trabalhadores da saúde, que, subordinados a protocolos limitantes, muitas vezes estigmatizam o usuário como “abandonador de tratamento”?. A usuária-guia vislumbrou que cuidar é se desterritorializar, é colocar os desejos como potência para transformação, saindo do modus operandi rumo à criatividade, tendo o usuário no centro do processo.

    Abstract in Spanish:

    Presenciamos la trayectoria de una usuaria-guía en el tratamiento para tuberculosis multidrogo resistente (TB-MDR). Las narrativas de las Redes Vivas en la producción de cuidado señalan: 1) cuidar en el acto de vivir: suplantar los estigmas y cultivar vínculos que ayuden a superar los discursos fomentados por el miedo, prejuicios, exclusión e invisibilidad de los sujetos. 2) Redes Vivas de cuidado: los entresijos de la norma y 3) las interfaces de atención usuario-trabajador de la salud: ¿cómo desmistificar el juicio de los trabajadores de la salud quienes, subordinados a protocolos limitantes, muchas veces estigmatizan al usuario como “abandonador de tratamiento”? La usuaria-guía vislumbró que cuidar es desterritorializarse, es colocar los deseos como potencia para trasformación, saliendo del modus operandi rumbo a la creatividad, colocando al usuario en el centro del proceso.

    Abstract in English:

    We followed the trajectory of a guiding user undergoing treatment for multidrug-resistant tuberculosis (MDR-TB). The narratives of Live Networks in care production showed: 1) Caring in the act of living: Overcoming stigmas and cultivating bonds that help overcome discourses fostered by fear, prejudice, exclusion and invisibility of subjects; 2) Live Networks of care: The in-betweens of the norm; and 3) Interfaces of user-health worker care: How can we demystify the judgment of health workers who, subordinated to limiting protocols, often stigmatize the user as someone who “abandons the treatment”? The guiding user perceived that caring means deterritorializing oneself, expressing one’s desires as power for transformation, and leaving the modus operandi towards creativity, with the user at the center of the process.
  • Psychosocial Care Circuit: the systematization of intervention in psychic crisis in mobile pre-hospital care Experience Reports

    Cavalcante, Renata de Almeida; Vaz, Samita Batista Vieira; Vaz, Tiago Silva; Oliveira, Gustavo Carvalho de; Rocha, Dais Gonçalves

    Abstract in Portuguese:

    Um relato de experiência que visa apresentar a sistematização de atendimento para o manejo de crises psíquicas desenvolvida pelo Núcleo de Saúde Mental do Samu-DF. A metodologia, fundamentada nos passos do arco de Maguerez, permitiu desde a identificação das dificuldades dos profissionais no manejo das crises psíquicas até a construção da sistematização denominada “Circuito de Cuidados Psicossociais” para orientar a assistência no serviço pré-hospitalar móvel. O circuito tem como mnemônico “AEIOU”, e cada letra corresponde a um elemento avaliado como necessário na intervenção de crise psíquica. Assim, é possível afirmar que a Educação Permanente em Saúde possibilita uma ação transformadora dos profissionais e da realidade na qual estão inseridos, e a sistematização tem acelerado a consolidação das habilidades necessárias ao atendimento das crises psíquicas.

    Abstract in Spanish:

    Un relato de experiencia cuyo objetivo es presentar la sistematización de atención para el manejo de crisis psíquicas desarrollada por el Núcleo de Salud Mental del SAMU-DF. La metodología, fundamentada en los pasos del arco de Maguerez, permitió desde la identificación de las dificultades de los profesionales en el manejo de las crisis psíquicas hasta la construcción de la sistematización denominada “Circuito de Cuidados Psicosociales” para orientar la asistencia en el servicio pre-hospitalario móvil. El circuito tiene como iniciales mnemónicas “AEIOU” y cada letra corresponde a un elemento evaluado como necesario en la intervención de crisis psíquica. De tal forma, es posible afirmar que la educación permanente en salud posibilita una acción transformadora de los profesionales y de la realidad en la cual están inseridos y que la sistematización ha acelerado la consolidación de las habilidades necesarias para la atención de las crisis psíquicas.

    Abstract in English:

    An experience report that aims to present the systematization of care for the management of psychic crises developed by the SAMU-DF Mental Health Center. The methodology, based on the steps of the Maguerez’s Arch, allowed both the identification of professionals’ difficulties regarding psychic crises management and the construction of the system called “Psychosocial Care Circuit’’ to guide the assistance of the mobile pre-hospital care. The Circuit has as mnemonic AEIOU, and each letter corresponds to an element evaluated as necessary for the psychic crisis intervention. Therefore, it is possible to affirm that the permanent education in health enables the transformative action of professionals, in addition to transforming the reality in which they are inserted, and that the systematization has accelerated the consolidation of the necessary skills for psychic crises care.
  • Universities, their ruses, fetishisms and other harms: a sociological perspective Resenhas

    Santana, Alef Diogo da Silva; Tavares, Thais Raquel Pires; Melo, Lucas Pereira de
  • Women, maternity, non-maternity and social media: reflections without taboos Resenhas

    Fernandes, Camila Rebouças; Maksud, Ivia
  • Covering stories: a way to listen to the traumatic Resenhas

    Weintraub, Ana Cecília Andrade de Moraes; Berenstein, Ilana Safro; Laurino, Mayra de Castro
  • Cordel literature as a pedagogical resource on a Master’s degree in Public Health Criação

    Silva, Rayara Cibelle Ribeiro da; Lopes, Francisco Clébison Chaves; Medeiros, Isabelle Dantas; Lima, Thaina Jacome Andrade de; Rolim, Ana Carine Arruda

    Abstract in Portuguese:

    A literatura de cordel é um gênero literário popular com raízes no Nordeste brasileiro. Com o propósito de desenvolver metodologias participativas, no contexto de uma disciplina na Pós-Graduação stricto sensu em Saúde Coletiva, elaborou-se um folheto inspirado na obra “A Elite do Atraso: da escravidão à lava-jato” do sociólogo brasileiro Jessé Souza. O objetivo foi apresentar os capítulos do livro em forma de recital, utilizando a literatura de cordel, para discussão do tema de forma dinâmica em espaços de produção de conhecimento nos campos da Educação e da Saúde. A obra construída retrata, de forma crítica, a construção histórica do Brasil mediante seu berço, pautada nas injustiças sociais trazidas com os colonizadores, formuladas pela escravidão que hoje reverbera de forma atualizada nas crises política, econômica e de classes.

    Abstract in Spanish:

    La literatura de cordel es un género literario popular con raíces en el nordeste brasileño. Con el propósito de desarrollar metodologías participativas, en el contexto de una asignatura en el postgrado stricto sensu en Salud Colectiva, se elaboró un folleto inspirado en la obra “A Elite do Atraso: da escravidão a lava-jato” del sociólogo brasileño Jessé Souza. El objetivo fue presentar los capítulos del libro en forma de recital, utilizando la literatura de cordel, para discusión del tema de forma dinámica en espacios de producción de conocimiento en los campos de la educación y de la salud. La obra construida retrata, de forma crítica, la construcción histórica de Brasil por medio de su cuna, con base en las injusticias sociales traídas por los colonizadores, formulada por la esclavitud que hoy día reverbera de forma actualizada en la crisis política, económica y de clases.

    Abstract in English:

    Cordel literature is a popular literary genre with roots in the northeast of Brazil. With the aim of developing participatory methodologies for a subject on a Master’s degree in Public Health, we produced a pamphlet inspired by the book “A Elite do Atraso: da escravidão a lava-jato” (The Elite of Backwardness: from slavery to the car wash scandal), by Brazilian sociologist Jessé Souza. The aim of the pamphlet was to present each of the chapters of the book in the form of a recital using cordel literature to promote dynamic discussion of the theme in spaces of knowledge production in the fields of health and education. The pamphlet critically depicts the historic construction of Brazil from the cradle, grounded on social injustice brought by the colonizers and shaped by slavery, which continues to reverberate today, reframed through the political, economic and class crisis.
  • Brasil Participativo: body practices and physical activities in the Unified Health System in the Multiannual Plan 2024-2027 Notas Breves

    Carvalho, Fabio Fortunato Brasil de; Sposito, Letícia Aparecida Calderão; Vieira, Leonardo Araújo
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