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Open-access Ilha do Desterro

Publication of: Universidade Federal de Santa Catarina
Area: Linguistics, Literature And Arts ISSN printed version: 0101-4846
ISSN online version: 2175-8026

Table of contents

Ilha do Desterro, Volume: 77, Published: 2024
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Ilha do Desterro, Volume: 77, Published: 2024

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Estudos Literários e Culturais: Artigo
INTERNATIONALIZATION AND INSTITUTIONAL TRANSLATION AT UFSC: BUILDING A UNIVERSITY IDENTITY IN THE ENGLISH LANGUAGE Michels, Paula E. Fernandes, Lincoln P.

Abstract in Portuguese:

Resumo Este artigo relata o processo de construção da identidade internacional da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), a partir do trabalho de Tradução Institucional realizado pelo Serviço de Tradução da Secretaria de Relações Institucionais (SINTER). Apresentamos as ações realizadas entre 2016 e 2022 que contribuíram para ampliar e uniformizar a comunicação institucional em língua inglesa e dar maior visibilidade à instituição no cenário global. Dentre elas, destacam-se: a tradução de websites institucionais; a disponibilização de um glossário português-inglês, contendo termos relevantes da estrutura acadêmica e administrativa da UFSC; e a elaboração de um guia de redação em língua inglesa. Essas e outras ações complementares buscaram aproximação com a comunidade universitária, unindo-se aos esforços do processo de internacionalização transversal em curso na UFSC.

Abstract in English:

Abstract The purpose of this article is to report the process of building the international identity of Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), focusing on the Institutional Translation work carried out by its Translation Service at the International Relations Office (SINTER). We present the actions carried out between 2016 and 2022 that have contributed to expanding and standardizing institutional communication in English and giving greater visibility to the institution in the global scenario. Among such actions, we would like to highlight: the translation of institutional websites; the compilation of a Portuguese-English glossary, containing terms relevant to UFSC academic and administrative structure; and the creation of a writing guide in English. These and other complementary actions sought to approach the university community, joining efforts for the process of Comprehensive Internationalization underway at UFSC.
Estudos Literários e Culturais: Artigo
OSCAR WILDE: FROM THE CLASSICS TO CRITICISM AS ART Waki, Fábio

Abstract in Portuguese:

Resumo Este artigo examina os cadernos que Oscar Wilde utilizou para seus estudos no curso de Literae Humaniores na Universidade de Oxford e os conecta às suas obras de maturidade para esclarecer alguns aspectos da influência da literatura grega antiga sobre sua concepção moderna de crítica de arte. Mais especificamente, este artigo esclarece como ele se valeu de certas ideias elaboradas por seus precursores—como a de crítica elaborada por Matthew Arnold, a de crítica impressionista elaborada por Walter Pater e a da regência de uma arte canônica elaborada por John Addington Symonds—para substanciar uma proposta bastante ousada à intelectualidade e ao meio cultural vitorianos: a de que na modernidade vitoriana o crítico deve ser elevado à condição de artista e sua crítica à condição de arte por sua própria conta.

Abstract in English:

Abstract This article examines the notebooks that Oscar Wilde kept for his Literae Humaniores studies at the University of Oxford and connects them to his maturity works to explain some of the aspects of the influence of Ancient Greek Literature on his modern conception of art criticism. Specifically, this article explains how he exploited certain ideas formulated by his precursors—such as Matthew Arnold’s idea of criticism, Walter Pater’s idea of impressionistic criticism, and John Addington Symonds’ idea of the regency of a canonical art—to substantiate a bold proposal to Victorian intelligentsia and cultural circles: namely, that, in Victorian Modernity, the critic should be raised to the condition of artist and her criticism to the condition of an art in itself.
Estudos Literários e Culturais: Artigo
THE MIDDLE ROAD: MOBILITY AND TRAUMA IN THE ROAD NOVEL SING, UNBURIED, SING, BY JESMYN WARD Silva, Mirian Cardoso da

Abstract in Portuguese:

Resumo O gênero road novel, estabelecido a partir de Jack Kerouac com a publicação de On the road (1957), tem por principal característica a narrativa da viagem das personagens, com foco no deslocamento. Em seus primórdios, era produzido por autoria masculina e abordava a trajetória de personagens, também masculinos, de um lado para o outro sem destino ou motivação certa. Contudo, contemporaneamente, cada vez mais mulheres tem se apropriado do gênero e o modificado, como em Sing, unburied, sing, de Jesmyn Ward, publicado em 2017. Assim, este texto tem como objetivo entender como os personagens vivenciam a viagem e como a mobilidade negra é tangenciada por construções sociais. O romance aponta para a dificuldade existente em relação à apropriação do espaço pelo corpo negro, cuja suposta noção de que o automóvel proporciona a todos a liberdade de deslocamento é constantemente questionada pelo medo presente dentro do carro.

Abstract in English:

Abstract The road novel genre, established by Jack Kerouac with the publication of On the road (1957), has as its main characteristic the narrative of the characters' journey, focusing on displacement. In its beginnings, the genre was produced by male authors and it was about the trajectory of the characters, also male, from one side to the other without a certain destination or motivation. However, nowadays, more and more women have appropriated the genre and modified it, as in Sing, unburied, sing, by Jesmyn Ward, published in 2017. Thus, this text aims to understand how the characters experience the journey and how black mobility is influenced by social constructions. The novel points to the difficulty that exists in relation to the appropriation of space by the black body, whose supposed notion that the automobile provides everyone with freedom of movement is constantly questioned by the fear present inside the car.
Estudos Literários e Culturais: Artigo
THE METAFICTIONAL ART OF CHARLIE CHAN HOCK CHYE: INTERTEXTUAL DIALOGUES IN A GRAPHIC NARRATIVE Navas, Diana Almeida, Luara

Abstract in Portuguese:

Resumo Diferentes são os recursos explorados pelas narrativas contemporâneas endereçadas aos jovens. Nesta esfera está a narrativa gráfica A arte de Charlie Chan Hock Chye, corpuscom relevância histórica, social e artística do presente estudo. Objetiva-se, a partir de uma perspectiva da metaficção nas linguagens verbal, imagética e gráfica, compreender de que forma a obra multimodal de Liew incita o leitor a conhecer os bastidores da criação artística desta e de outras obras, promovendo um esmaecimento entre o real e o ficcional. Além disso, buscamos destacar como o autor aborda, simultaneamente, a história de Singapura e a biografia de um cartunista ficcional renomado, rendendo uma homenagem às histórias em quadrinhos. Para isso nos utilizaremos das teorias de metaficção (Hutcheon, 1984; Waugh, 1988), da intertextualidade (Genette, 2006) e da linguagem dos quadrinhos (Postema, 2021).

Abstract in English:

Abstract There are different resources explored by contemporary narratives addressed to young people. In this sphere is the graphic narrative The Art of Charlie Chan Hock Chye, a work with historical, social, and artistic relevance which constitutes the corpus of this study. The objective is, from a metafictional perspective of the verbal, imagetic, and graphic, to understand how Liew’s multimodal work encourages the reader to know the backstage of this and other books, promoting the fading of the boundaries between the real and the fictional. Besides that, we will highlight how the author approaches, simultaneously, the history of Singapore and the fictional biography of a reputed cartoonist, paying homage to the art of comics. For this, we start from the theories of metafiction (Hutcheon, 1984; Waugh, 1988), intertextuality (Genette, 2006), and the language of comics (Postema, 2021).
Estudos Literários e Culturais: Artigo
“WE ARE HERE TO STAY”: AN INTRODUCTION (AND A FEW INTERROGATIONS) TO SETTLER COLONIALISM Scheidt, Déborah

Abstract in Portuguese:

Resumo Os Estudos sobre Colonialismo de Povoamento propõem uma diferenciação entre o colonialismo tradicional e o colonialismo de povoamento, baseada nas teorias precursoras de Patrick Wolfe, segundo as quais enquanto no colonialismo o colonizador explora o trabalho do colonizado para eventualmente retornar à metrópole do Império, no colonialismo de povoamento o settler (colonizador-povoador), objetivando apropriar-se da terra dos povos indígenas, “vem para ficar”. Assim, o colonialismo de povoamento seria uma estrutura, e não um evento, na vida do colonizado. A lógica dominante no colonialismo de povoamento, segundo Wolfe, é a da eliminação (literal e/ou metafórica) do indígena. Partindo das ideias de Wolfe, Lorenzo Veracini, aprimora e desenvolve conceitos, temáticas e instrumentos teóricos visando à organização dos Estudos sobre Colonialismo de Povoamento como disciplina. Desenvolvidas para um contexto anglófono, as teorias sobre colonialismo de povoamento se voltam especialmente à elucidação do modus operandi desse tipo de dominação nos EUA, Canadá, Austrália e Nova Zelândia, e, até o momento, têm sido pouco divulgadas no Brasil. Propondo um movimento dialógico, após apresentar algumas de suas premissas básicas, este artigo considera a possível aplicabilidade dos Estudos sobre Colonialismo de Povoamento ao contexto brasileiro, encorajando reflexões sobre a ampliação e adaptação desse campo de pesquisa majoritariamente anglófono a novas ambiências histórico-culturais.

Abstract in English:

Abstract Settler Colonial Studies proposes a differentiation between franchise colonialism and settler colonialism, based on Patrick Wolfe’s pioneering theories, according to which in colonialism per se the colonizer exploits colonized labour to, eventually, return to the Imperial metropolis. In settler colonialism, on the other hand, the settler, aiming at possessing the land belonging to indigenous people, “comes to stay.” Settler colonialism would therefore be a structure, rather than an event, in the life of the colonized. The main logic of settler colonialism, according to Wolfe, is the (literal or metaphorical) elimination of indigenous people. Departing from Wolfe’s ideas, Lorenzo Veracini refines and develops concepts, themes and theoretical tools, aiming at organizing Settler Colonial Studies as a discipline. Theories on settler colonialism have been developed in an anglophone context, aiming at examining this type of domination as it occurs mainly in the USA, Canada, Australia and New Zealand and, at present, have been little acknowledged in Brazil. After presenting some of the basic tenets of Settler Colonial Studies, this article considers the possible applicability of Settler Colonialism to the Brazilian context, encouraging reflexion on the expansion and adaptation of this mostly anglophone field of studies to new historical and cultural environments.
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