Abstract in Portuguese:
A perspectiva cultural ou ritual de James W. Carey, expoente dos estudos culturais críticos nos EUA, para pensar a Comunicação, os media e o Jornalismo permanece praticamente desconhecida na língua portuguesa. Carey integra um conjunto de teóricos que, a partir da década de 1960, na Europa e nos EUA, procuraram caminhos alternativos à tradição de investigação norte-americana dominante, centrada nos efeitos, funções e usos dos mass media. Este artigo incide no ensaio fundador da sua proposta A cultural approach of communication (1975), embora não se confine ao mesmo. Três questões fundamentais são abordadas: Comunicação, Comunicação e modernidade e a visão cultural ou ritual da Comunicação. A hermenêutica crítica é a metodologia utilizada. Procura-se ir além das respostas de Carey ao seu contexto, destacando a sua contribuição para um entendimento da Comunicação como um ritual participatório no qual e através do qual os seres humanos geram, mantêm e transformam a cultura em que vivem.Abstract in Spanish:
La perspectiva cultural o ritual de James W. Carey, exponente de los estudios culturales críticos en los EUA, para reflexionar sobre la Comunicación, los media y el periodismo, permanece prácticamente desconocida en la lengua portuguesa. Carey integra un conjunto de teóricos que, a partir de la década de 1960, en Europa y los EUA, procuraron caminos alternativos a la tradicional investigación norte-americana predominante, centrada en los efectos, funciones y usos de los mass media. Este artículo incide en el ensayo fundador de su propuesta A cultural approach of communication (1975), a pesar de no confinarse al mismo. Tres cuestiones fundamentales son abordadas: Comunicación, Comunicación y modernidad y una visión cultural o ritual de la Comunicación. La hemenéutica crítica es la metodología utilizada. Se procura ir más allá de las respuestas de Carey a su contexto, destacando su contribución para un entendimento de la Comunicación como un ritual participatorio en el cual y a través del cual los seres humanos generan, mantienen y transforman la cultura en la que viven.Abstract in English:
James W. Carey is renowned as the founder of critical cultural studies in the US even though his theoretical approach to Communication, Journalism and the new media remains little known in the Portuguese academic world. Carey is part of a wide group of academics who, in the 1960s in both Europe and the US, sought out alternative approaches to mainstream mass communication research and its excessive focused on the effects, functions and usages of mass media. We focus our attention here on his seminal article A Cultural Approach to Communication (1975) - but not exclusively. This article presents Carey's answers to three main questions: Communication, Communication and modernity as well as the cultural or ritual approach to Communication. Critical hermeneutics was chosen as the methodological framework. We seek to reach beyond Carey's responses to his context by highlighting his contribution to the understanding of communication as a participatory ritual in and through which human beings construct, maintain and transform their culture.Abstract in Portuguese:
Originária dos Estados Unidos, as Relações Públicas são atividade cujo aparecimento e primeiras críticas estão ligadas à conversão da propaganda em fenômeno histórico de impacto político e intelectual. O artigo fornece elementos para o esclarecimento deste processo, ainda pouco notado entre os pesquisadores da Comunicação, pelo menos no Brasil. O principal salienta as linhas de convergência, mas, principalmente, de confronto entre sociedade e propaganda naquele país até o início da década de 1940. A abordagem segue um viés histórico, sem abrir mão da reflexão crítica sobre os materiais apresentados. Destacando o pioneirismo da obra de Noobar Danielian, marco inicial dos estudos de economia política de Comunicação, o texto conclui que as Relações Públicas foram transformadas em título de atividade profissional como forma de tentar legitimar, mas, também, de tirar de foco o escrutínio e criticismo que o fenômeno da propaganda havia despertado em vastos setores da sociedade norte-americana após a I Guerra Mundial.Abstract in Spanish:
Procedentes de los Estados Unidos, las Relaciones Públicas son actividad cuya aparición y primeras revisiones están relacionadas con la conversión de la propaganda en fenómeno histórico del impacto político e intelectual. El artículo proporciona información para aclarar este proceso, sin embargo poco notado entre los investigadores de la Comunicación, por lo menos en Brasil. La énfasis es puesta en las líneas de convergencia, pero sobre todo en las lineas de confrontación entre la sociedad y la publicidad en ese país hasta principios de 1940. El enfoque privilegia un tratamiento histórico, sin sacrificar la reflexión crítica sobre los materiales presentados. Tras destacar el trabajo pionero de Noobar Danielian, punto de partida del estudio de la economía política de la Comunicación, el trabajo concluye que las Relaciones Públicas se transformaron en actividad profesional como una manera de legitimar, sino también de desviar de atención la crítica que el fenómeno de la propaganda había despertado en vastos sectores de la sociedad estadounidense después de la Primera Guerra MundialAbstract in English:
Originating from the United States, Public Relations is the activity whose appearance and first reviews are linked to the conversion of propaganda in historical phenomenon of political and intellectual impact. The article provides some historical information to deep and to clarify this process, yet little noticed among researchers in Communication, at least in Brazil. It places the subject in the context of convergence but also of confrontation between society and propaganda in that country until the early 1940s. The approach follows a historical bias, without sacrificing critical reflection on the materials presented. Highlighting the pioneering work of Noobar Danielian, starting point of the study of political economy of Communication, the paper concludes that Public Relations were transformed in a professional activity as a way of trying to legitimize but also to take the focus of scrutiny and criticism that the phenomenon of propaganda had aroused in vast sectors of American society after World War I.Abstract in Portuguese:
Este artigo realiza uma abordagem da representação do Islamismo produzida pela cobertura jornalística atual. Como objeto de análise, o estudo aborda as representações discursivas (Análise de Discurso) e as interconexões com (e do) Islã na Folha de S.Paulo e no Estado de S.Paulo, tendo por corpus o material publicado pelos jornais, na Editoria Internacional, nos 15 dias anteriores e posteriores à data que marcou, historicamente, os 10 anos do ataque às Torres Gêmeas. O artigo também faz um breve inventário histórico-cultural da formação do Islã, da construção do Diferente na história e do Outro-Islã. Observou-se, nas generalizações e nas simplificações das representações do Islã da mídia analisada, um retrato aproximado das ações dos fundamentalistas islâmicos, instruindo o contexto complexo do Islã como o Outro, o Diferente da história atual, denegando a ele suas atribuições culturais de autenticidade e de alteridade.Abstract in Spanish:
En este artículo se presenta una aproximación a la representación del Islam producido por la cobertura de noticias de actualidad. A medida que el objeto de análisis, el estudio aborda las representaciones discursivas (Análisis del Discurso) y las interconexiones con (y) el Islam en el periódico Folha de S.Paulo y el Estado de S.Paulo, con el corpus del material publicado por los periódicos, el Comité Editorial Internacional, dentro de 15 días antes y después de la fecha que marcó la historia, 10 años del atentado a las Torres Gemelas. La tesis también hace un inventario de la formación histórica y cultural de Oriente y el Islam moderno, la construcción de la historia A diferencia del Islam y el Otro, y el rescate del periodismo internacional. Había, en generalizaciones y simplificaciones de las representaciones de los medios de comunicación del Islam analizado, una representación aproximada de las acciones de los fundamentalistas islámicos, instruyendo el complejo contexto del Islam como el otro, la historia de corriente distinta, negándole sus atributos culturales de la autenticidad y la alteridad.Abstract in English:
This article presents um approach of how the press portrays Islam in current media coverage. As the object of the analysis, this study addresses both the discursive representations (Discourse Analysis) and the interconnections with (and from) Islam in Folha de S.Paulo and in O Estado de S.Paulo printed newspapers, based on the material published by the aforementioned on the International Editorial Board during the 15 days before and after the date that commemorated the tenth anniversary of the September 11 attack . The article also covers a brief historical and cultural inventory of the Islam formation, the construction of the Different in history and the Other-Islam concept. The article also observes an approximate depiction of the actions from the Islamic fundamentalists according to the generalizations and simplifications of this particular media, which guides the complex context of Islam as the Other, the Different in current history and denies it fromits cultural assignments of authenticity and otherness.Abstract in Portuguese:
Os periódicos brasileiros oitocentistas apresentam muitas diferenças em relação aos jornais informativos modernos. Textos com linguagem virulenta, títulos diminutos, parcos recursos editoriais e mistura entre informação e opinião são algumas características da imprensa produzida no século 19 que desafiam o pesquisador a compreender o enquadramento desse discurso jornalístico. O objetivo deste artigo é analisar elementos como o nome do jornal, os cabeçalhos e os títulos do jornal O Povo (1838-1840) utilizando a categoria dispositivo, conforme proposta por Mouillaud (2002). Para além dos grandes blocos de texto existe uma complexa rede de significados, vestígios de uma prática jornalística diferente dos jornais modernos e informativos.Abstract in Spanish:
Los periódicos brasileños ochocentistas presentan muchas diferencias en relación a los diarios informativos modernos. Textos con lenguaje virulento, títulos diminutos, parcos expedientes editoriales y mezcla entre información y opinión son algunas de las características de la imprenta producida en el siglo XIX que desafían el investigador a comprender las formas que encuadran ese discurso periodístico. El objetivo es analizar elementos como el nombre del diario, los encabezamientos y los títulos del diario O Povo (1838-1840), utilizando la categoría dispositivo, conforme propuesta por Mouillaud (2002). Además de los grandes bloques de texto existe una red compleja de significados, vestigios de una práctica periodística distinta de los periódicos modernos.Abstract in English:
19th century Brazilian periodicals were vastly different from today's informative newspapers. Articles laden with vitriolic language, diminutive headings, scant editorial expedients and a mixture of information and opinion are some of the characteristics of the 19th century press, characteristics that challenge the researcher to apprehend the formal framework of that journalistic discourse. Our goal is to see elements as the name, headings and titles of the the newspaper O Povo (1838-1840), employing the category of device as proposed by Mouillaud (2002). Beyond the large blocks of text is a complex network of meanings, traces of a journalistic practice different from that held by modern newspapers.Abstract in Portuguese:
Há uma tradição de estudos de Jornalismo que nos chama atenção para como o jornal diário é produto das interações sociais no interior das redações e de micro políticas que afetam suas práticas. Atualmente, este cenário tem sido complexificado tanto pela introdução de tecnologias de Comunicação que impactam todas as etapas do processo produtivo jornalístico (da apuração à leitura) quanto pela formalização legal. Neste artigo de reflexão teórica, o objetivo é apresentar três pontos para discussão sobre a configuração atual da prática profissional do Jornalismo no Brasil, a saber: a) o debate sobre a regulamentação da formação e exercício do Jornalismo; b) o contexto das relações laborais no mercado de trabalho jornalístico; c) a crise da narrativa e do papel social do/a jornalista, considerando aspectos culturais, econômicos, políticos e tecnológicos. As incertezas da regulamentação da atividade jornalística, o contexto flutuante, a precarização das relações laborais neste mercado de trabalho e a crise da narrativa e do papel social dos jornalistas evidenciam um campo de disputas com amplas possibilidades em aberto.Abstract in Spanish:
Hay una tradición de estudios del Periodismo en la cual se consideran los modos bajo los cuales los periódicos diarios son productos de las interacciones sociales en el interior de las redacciones y de las micro-políticas que afectan sus prácticas. Hoy, este escenario se hay hecho más complejo sea por la introducción de tecnologías de la Comunicación que tienen impacto en todas las etapas del proceso productivo del periodismo (desde la apuración hasta la lectura), sea por su formalización legal. En este artículo de reflexión teorética, el objetivo es presentar tres puntos para discusión cerca de la configuración actual de la praxis profesional del Periodismo en Brasil: a) el debate cerca de la reglamentación de la formación y ejercicio del Periodismo; b) el contexto de las relaciones laborales en el mercado de trabajo en Periodismo; c) la crisis de la narrativa y del rol social del periodista, considerando aspectos culturales, económicos, políticos y tecnológicos. Las indecisiones en la reglamentación de la actividad del periodista, la precarización de las relaciones laborales, bien como la crisis de la narrativa y del rol social del periodista apuntan para el escenario contemporáneo del Periodismo en Brasil como un campo de luchas con amplias posibilidades en abierto.Abstract in English:
There is a tradition in Journalism studies which focuses on how the daily newspaper is the result of social interactions as well as of micro policies that affect such practices. Currently, this scenario has been complexified both by the introduction of Communication technologies that impacted all stages of the newsmaking process (from investigation to consumption) as well as its legal formalization. In this theoretical paper, the objective is to present three points for discussion about the current configuration of the professional practice of Journalism in Brazil, namely: a) the debate on the regulation of the formation and practice of professional Journalism, b) the context of labor relations in the Journalism labor market; c) the crisis of the narrative and the social role of the journalist, considering cultural, economic, political and technological issues. That the uncertainties on the definition of standards for Journalism as a labor category, the weakening of professional links between journalists and Newspaper companies, as well as the current crisis of the narrative points out for a representation of contemporary Journalism in Brazil as an open field of disputes, with many possibilities to be explored.Abstract in Portuguese:
Os novos perfis 2.0 têm revolucionado o panorama profissional do Jornalismo ante a crescente demanda do mercado trabalhista. Nosso objectivo é conhecer o uso e as expectativas destes perfis na empresa jornalística e examinar o grau de relação entre a demanda trabalhista e a oferta formativa universitária de jornalistas e comunicador. Utilizamos técnicas quantitativas e qualitativas numa análise micro (nível local) que determina a demanda trabalhista e uma análise macro (nível nacional) das matérias sobre tecnologias oferecidas pelas duplas titulaciones públicas e privadas de Jornalismo junto a outras disciplinas universitárias. Os resultados indicam que os planos de estudo oferecem modestos conteúdos afines, pese a que os meios sociais são a cada vez mais empregados na profissão.Abstract in Spanish:
Los nuevos perfiles 2.0 han revolucionado el panorama profesional del Periodismo ante la creciente demanda del mercado laboral. Nuestro objetivo es conocer el uso y las expectativas de estos perfiles en la empresa periodística y examinar el grado de relación entre la demanda laboral y la oferta formativa universitaria de periodistas y comunicadores. Utilizamos técnicas cuantitativas y cualitativas en un análisis micro (nivel local) que determina la demanda laboral y un análisis macro (nivel nacional) de las asignaturas sobre tecnologías ofertadas por las dobles titulaciones públicas y privadas de Periodismo junto a otras disciplinas universitarias. Los resultados indican que los planes de estudio ofrecen modestos contenidos afines, pese a que los medios sociales son cada vez más empleados en la profesión.Abstract in English:
The new profiles 2.0 have revolutionized the landscape of Journalism to the growing demand of the labour market. Our goal is to know the use and expectations of these profiles in the journalistic business and to examine the relationship degree between the labour demand and the offer of the university background of journalists and communicators. We use quantitative and qualitative techniques in micro analysis (at a local level) that determines the labour demand and in macro analysis (at a national level) of the subjects on technologies offered by public and private double degrees in Journalism together with other university disciplines. The results indicate that the curricula provide shyly related contents, although the social media are increasingly employed in the profession.Abstract in Portuguese:
Este artigo mostra como O Bem Amado (1973) e Saramandaia (1976), ambas de Dias Gomes, se inscreveram dentro dos princípios estéticos do realismo grotesco e da carnavalização. A partir da teoria do romance bakhtiniana, são analisadas cenas daquelas telenovelas em que tais princípios se encontram na plenitude dos sentidos propostos. Essas produções foram parte do processo de modernização da televisão que se deu nos anos 1970. No entanto, diferentemente da proposta realista vigente naquele processo, tais telenovelas se apropriaram de outros gêneros do discurso literário (o fantástico e o grotesco, principalmente). Concluímos que essas escolhas estéticas permitiram novas "zonas de contato" críticas com a realidade brasileira e não ficaram restritas ao mimetismo do "realismo naturalista" em vigor.Abstract in Spanish:
En este artículo se muestra cómo O Bem-Amado (1973) y Saramandaia (1976), ambas de Dias Gomes, están dentro de los principios estéticos del realismo grotesco y de la carnavalización. A partir de la teoría de Bakhtin acerca de la novela, se analizan aquellas escenas en las telenovelas en que tales principios se proponen en la plenitud de sentido. Estas producciones fueron parte del proceso de modernización que tuvo la televisión en la década de 1970. Sin embargo, a diferencia de la propuesta realista en vigor en aquella época, las telenovelas de Dias Gomes apropiaron otros géneros del discurso literario (lo fantástico y lo grotesco, sobre todo). El artículo concluye que estas elecciones estéticas permiten nuevas "zonas de contacto" críticas acerca de la realidad brasileña y no se limita a lo mimetismo del "realismo naturalista" presente en aquel momento.Abstract in English:
This article shows how O Bem-Amado (1973) and Saramandaia (1976), both of Dias Gomes, enrolled within the aesthetic principles of grotesque realism and carnivalization. From Bakhtin's theory of the novel, the text analyses the scenes in soap operas that such principles are proposed in the fullness of sense. These productions were part of the modernization process that took television in the 1970s. However, unlike the current proposal realistic in that process, such telenovelas appropriated from other genres of literary discourse (the fantastic and the grotesque, mostly). The article concludes that these aesthetic choices allowed new "contact zones" to the Brazilian reality and were not restricted to mimicry of the "naturalistic realism".Abstract in Portuguese:
Debatemos neste texto como os personagens dos filmes 33 (Kiko Goifman, 2002) e Olhe pra mim de novo (Kiko Goifman, Claudia Priscilla, 2009) manejam o "risco do real" (Comolli, 2008) no desenrolar da realização de tais documentários, sinalizando para a construção de roteiros abertos, ou seja, que chegam ao momento da filmagem sem uma definição prévia do que será registrado como imagem e som nos diversos planos, cenas, sequências. Para tanto, seguiremos as trilhas metodológicas de Aumont e Marie (2009) sobre a "análise fílmica", aproximando-as às noções de "documentário de busca" (Bernardet, 2005) e "leitura documentarizante" (Roger Odin, 2012) para, assim, propormos a busca pela família como uma questão desafiadora nos referidos filmes.Abstract in Spanish:
Vamos a discutir en este texto como los personajes de las películas 33 (Kiko Goifman, 2002) y Olhe pra mim de novo (Kiko Goifman, Claudia Priscilla, 2009) manejan el "riesgo de lo real" (Comolli, 2008) en el transcurso de la realización de esos documentales que señalizan para la construcción de guiones abiertos, es decir, que llegan al momento de la toma sin una definición previa de lo que va a ser registrado como imagen y sonido en diferentes planos, escenas, secuencias. En términos metodológicos, seguiremos las proposiciones de Aumont y Marie (2009) sobre "análisis fílmico", acercando también nociones como "documentales de búsqueda" (Bernardet, 2005) y "lectura documentarizante" (Roger Odin, 2012), propondo por último la búsqueda de la familia como una question desafiante en estas películas.Abstract in English:
We will discuss in this text how characters of the films 33 (Kiko Goifman, 2002) and Olhe pra mim de novo (Kiko Goifman, Claudia Priscilla, 2009) handle the "risk of the real" (Comolli, 2008) in the course of these documentaries filmmaking, signaling to the construction of open screenplays which arrive at the time of shooting without prior definition of what will be recorded as image and sound in different planes, scenes, sequences. To do so, we follow methodological trails proposed by Aumont and Marie (2009) about "film analysis", bringing them to the notions of " search documentary" (Bernardet, 2005) and "documentary reading" (Roger Odin, 2012) to thus realize the search for family as a challenging issue in the films in question.Abstract in Portuguese:
A ideia de economia criativa tem sido adotada por diversos governos e organizações internacionais como diretriz de políticas públicas para os setores de Comunicação e cultura. Implícita em seu conceito está uma perspectiva que rearticula a relação entre cultura, economia e sociedade. No Brasil, o Ministério da Cultura (MinC) criou a Secretaria da Economia Criativa com objetivo de implementar políticas culturais que fomentem a economia criativa no país. Neste artigo, analisa-se o projeto do MinC para economia criativa. Realizando uma Análise do Discurso apresentado no Plano da Secretaria da Economia Criativa 2011-2014, o objetivo do artigo é destacar e entender as transformações que se operam no uso do termo "cultura" pelo governo brasileiro e avaliar suas consequências para o campo da cultura. A adoção do termo "criatividade" para políticas culturais implica uma nova abordagem do Estado brasileiro ao campo da cultura, o que demanda uma profunda mudança na dinâmica e estrutura do MinC.Abstract in Spanish:
La idea de economía creativa ha sido adoptada por distintos gobiernos y organizaciones internacionales como una guía para las políticas públicas en los sectores de la Comunicación y la cultura. Implícita en su concepto está una perspectiva que propone otra articulación entre cultura, economía y sociedad. En Brasil, el Ministerio de Cultura (MinC) creó la Secretaría de la Economía Creativa para formular y aplicar políticas culturales que fomenten la economía creativa en el país. En este artículo se hace un análisis de su proyecto para la economía creativa. A partir del análisis del discurso presentado en el Plan de la Secretaría de Economía Creativa 2011-2014, el objetivo de ese artículo es destacar y comprender los cambios que se producen en el uso del término "cultura" por el gobierno brasileño y evaluar sus consecuencias para el campo de la cultura. La adopción del término "creatividad" para las políticas culturales supone un nuevo enfoque del Estado brasileño al campo de la cultura, lo que conlleva un profundo cambio en la dinámica y en la estructura del MinC.Abstract in English:
The idea of creative economy has been adopted by different governments and international entities as a guideline for public policy for the sectors of Communications and culture. Implicit in its concept there is a perspective that rearticulates the relationship between culture, economy and society. In Brazil, the Ministry of Culture (MinC) created the Secretariat of the Creative Economy in order to implement cultural policies that foster a creative economy in the country. In this article, we make an analysis of the MinC's project for creative economy. Performing an analysis of the Plan of the Secretariat of the Creative Economy 2011-2014, the objective of this article is to highlight and understand the changes taking place in the use of the term "culture" by the Brazilian government and assess its consequences for the field of culture. The adoption of the term "creativity" involves a new approach to the field culture by the Brazilian State which demands a deep change in MinC's dynamics and structure.Abstract in Portuguese:
Há bastante tempo, observa-se a intensificação da utilização da felicidade como argumento em campanhas publicitárias e posicionamentos estratégicos de diversas marcas. O fenômeno não é homogêneo, pois a representação de felicidade adquire distintas formas e aponta para sentidos diversos e assim, algumas questões emergem com força, as quais buscamos compreender por meio de pesquisa teórica e de análise semiótica de campanhas. O presente estudo visa iniciar uma discussão sobre o tema felicidade em três frentes: a construção conceitual de felicidade ao longo do desenvolvimento da sociedade de consumo; a possível diferenciação conceitual de felicidade para os distintos estratos sociais; e, por fim, a efetiva identificação e análise do conceito em campanhas publicitárias de marcas. A partir desse percurso foi possível identificar que a felicidade é um mote publicitário que rompe com os limites sociais e que, assim como o contexto em que está circunscrita, funde-se e confunde-se em seus tantos sentidos.Abstract in Spanish:
Durante la última década ha sido testigo de la creciente utilización de la felicidad como un argumento en las campañas de publicidad y posicionamiento estratégico de varias marcas. El fenómeno no es homogéneo, ya que la representación de la felicidad adoptar diferentes formas y puntos de significados diferentes. Sin embargo, algunas preguntas surgen con fuerza, que tratamos de entender a través de la investigación teórica y el análisis semitoca de las campañas. En este estudio se refleja en estes temas, a fin de iniciar un debate sobre tres frentes, a partir de los cuales se organiza el texto: la primera conceptualización de la felicidad a través del desarrollo de la sociedad de consumo, y en segundo lugar, la posible diferenciación conceptual de la felicidad los distintos estratos sociales, y, por último, la identificación eficaz y el análisis del concepto en las campañas publicitarias de las marcas.Abstract in English:
For the past decade, has seen the increasing use of happiness as an argument in advertising campaigns and strategic positioning of various brands. The phenomenon is not homogeneous, since the representation of happiness takes different forms and points to different meanings. However, some questions emerge with strength, which we seek to understand them through theoretical research and semiotics analysis of campaigns. This study reflects on that subject, in order to initiate a discussion on three fronts, from which the text is organized: the first conceptualization of happiness throughout the development of the consumer society, and secondly, the possible conceptual differentiation of happiness the different social strata, and, finally, the effective identification and analysis of the concept in advertising campaigns for brands.Abstract in Portuguese:
Este artigo apresenta parte dos resultados de pesquisa que analisou a representação sobre o rural na Publicidade da revista Globo Rural nas décadas de 1980, 1990 e de 2000. Os 384 anúncios foram analisados segundo o seguinte tratamento metodológico: classificação de suas categorias e conceitos publicitários; identificação de seus aspectos estruturais discursivos e semióticos, a partir de sua forma/arte e conteúdo/texto; e, codificação do conteúdo de suas mensagens. O objetivo, neste trabalho é descrever as formas, tipos e classes da Publicidade e o discurso publicitário recorrentes na revista analisada. Ao longo da análise e comparação dos anúncios, percebeu-se que à medida que o contexto se modificou, as representações sobre o rural acompanharam e manifestaram suas modificações.Abstract in Spanish:
El artículo presenta parte de los resultados de la disertación de maestría que analizó las representaciones sobre lo rural en la publicidad de la revista Globo Rural en las décadas de 1980, 1990 y 2000. Presenta la descrición de las formas, tipos e clases de anuncios y el discurso de la publicidad en esta revista que contribuyeron con la construcción de las representaciones sobre lo rural de la publicidad. Después de analizar 384 propagandas, se concluye que la publicidad, a lo largo del tiempo, fue mudando y pasó a representar la multiplicidad de identidades de la nueva ruralidad y las transformaciones sociales incorporadas por el mundo rural.Abstract in English:
This paper presents some of the results of a ms degree research that examined the representations of the rural world by the adds of the magazine Globo Rural in the 1980s, 1990s and 2000s. This work presents the shapes, tipes, classes and the discourse of advertising in the magazine that contribute for representations of the rural world built by its adds. After analyzing 384 ads, it was concluded that advertising changes over time and represented the plurality of identities of the new rural world and the social changes suffered by rural areas.Abstract in Portuguese:
A disciplina Comunicação Comunitária ofertada para as habilitações de Jornalismo e de Relações Públicas do curso de Comunicação Social da Universidade Estadual de Londrina (UEL/PR) tem representado para os estudantes de graduação na área um dos mais importantes espaços de formação sociopolítica, bem como a possibilidade de produção de uma experiência de intervenção social. Este artigo tem como objetivo analisar a experiência de oferta da referida disciplina, considerando a necessidade da ampliação de espaços de reflexão e de discussão política a respeito do papel da Universidade e sobre o compromisso do profissional com a sociedade, a partir de algumas reflexões baseadas em Paulo Freire e Antonio Gramsci. Por meio de uma breve análise do conteúdo programático da disciplina e do relato de algumas experiências, com a realização de projetos de intervenção social desenvolvidos no contexto da disciplina, observa-se uma qualificação política no processo de formação acadêmica, na perspectiva de constituição de um sujeito social crítico e emancipado.Abstract in Spanish:
La disciplina Comunicación Comunitaria que se ofrece a las calificaciones de Periodismo y Relaciones Públicas del curso de Comunicación Social de la Universidad Estatal de Londrina (UEL/PR) ha representado a los estudiantes graduados en el área una de las zonas más importantes de la formación sociopolítica, así como la posibilidad de producir una experiencia de intervención social. Este artículo tiene como objetivo analizar la experiencia de suministro de tal disciplina, teniendo en cuenta la necesidad de aumentar los espacios para la reflexión y el debate político sobre el papel de la universidad y en el compromiso del profesional con la sociedad, a partir de algunas reflexiones basadas en Paulo Freire y Antonio Gramsci. A través de un breve análisis del programa de la materia y el relato de algunas experiências, con la realización de proyectos de intervención social desarrollados en el contexto de la disciplina, observamos una calificación política del proceso de aprendizaje académico, en la perspectiva de constitución de un sujeto social crítico y emancipado.Abstract in English:
The discipline Community Communication offered to the qualifications of Journalism and Public Relations course in Social Communication from the State University of Londrina (UEL/PR) has represented to graduate students in the area one of the most important areas of sociopolitical formation, as well the possibility of producing a social experience intervention. This article aims to analyze the experience of supply of such discipline, considering the need of increasing spaces for reflection and political discussion about the role of the university and on the professional's commitment to society, from some reflections based on Paulo Freire and Antonio Gramsci. Through a brief analysis of the syllabus of the subject and the reporting of some experiences, with the realization of social intervention projects developed in the context of the discipline, there is a political qualification of the academic learning process, in view of the constitution of a subject social critic and emancipated.Abstract in Portuguese:
Os novos processos de regulação da Comunicação em vários países da América Latina estão ligadas a um processo de reforma política chamada "esquerda latino-americana progressista". O último país a aderir a esta tendência reformista é o Equador, onde após quatro anos de debate foi alcançado um acordo sobre a regulamentação do setor. Este trabalho procura investigar a formação da Lei de Comunicação no Equador. Por meio de análise documental e seguindo a metodologia do estudo das policynetworks (Scharpf, 1993; Parsons, 2007), a pesquisa tem como objetivo determinar como o debate foi desenvolvido sobre a nova lei em relação aos interesses das diferentes redes de atores, quais das mudanças dadas são evidentes entre os diferentes projetos e o documento final, e os principais temas de interesse e debate durante o processo de discussão e os objetivos defendidos por cada um dos atores envoltos, para estabelecer finalmente quais das questões foram mais modificadas e quais não foram alteradas.Abstract in Spanish:
Los nuevos procesos de regulación en la Comunicación en varios de los países latinoamericanos se vinculan a un proceso más amplio de reforma política denominado "izquierda progresista latinoamericana". El último de los países en sumarse a esta tendencia reformista es Ecuador, donde después de cuatro años de debate se logró llegar a un acuerdo respecto a la regulación del sector. El presente trabajo pretende ahondar en la formación de la Ley de Comunicación vigente en el Ecuador. A través del análisis documental y siguiendo la metodología de estudio de policynetworks (Scharpf, 1993; Parsons, 2007), la investigación pretende conocer cómo se desarrolló el debate sobre la nueva Ley en torno a los intereses de las diferentes redes de actores, cuáles fueron los cambios dados entre los diferentes proyectos y el documento final, así como los principales temas de interés y debate durante el proceso de discusión y los objetivos defendidos por cada uno de los actores implicados, estableciendo finalmente qué temas sufrieron mayores modificaciones y cuáles fueron más complejos de revertir.Abstract in English:
The new regulatory processes in Communication in several Latin American countries are linked to a political reform process called "Latin American progressive left." The latest country to join this reformist trend is Ecuador, where after four years of debate has reached an agreement about this topic. This paper tries to understand the policymaking process. Moreover, aims to know how the debate developed on the new Communication regulation in Ecuador. Through documentary analysis and following the study methodology of policy net works (Scharpf, 1993, Parsons, 2007) the paper aims to know how advanced the policymaking discussion regarding the interests of the different policynetworks, showing the evolution of main issues between the different projects and the final document, and the main themes of interest and discussion during this process, finally establishing what issues were modified and which were more complex to reverse.