Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, Volume: 42, Issue: 1, Published: 2019
  • Body politic, implication, representation: a study of Reinaldo Azevedo’s blog about the black bloc case Artigos

    Yamamoto, Eduardo Yuji

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O texto apresenta elementos teóricos e conceituais que buscam compreender uma dimensão da estrutura do poder atual evidenciada pela insurgência de formas sociais que visam novas composições. Em um segundo momento, observa a importância dos dispositivos de representação (em especial os media) na constituição de discursos que intensificam ou desaceleram tais formas sociais. Então, é realizada uma análise de conteúdo no blog do Reinaldo Azevedo (veja.com) tanto para organizar os enunciados do texto a partir de suas regularidades como para observar as operações discursivas na representação de protestos black bloc, até então pouco conhecidos pelo público brasileiro. O texto conclui que o discurso do blog obstrui o advento de um corpo social.

    Abstract in Spanish:

    Resumen El texto presenta elementos teóricos y conceptuales que buscan comprender una dimensión de la estructura de poder actual evidenciada por la insurgencia de formas sociales que apuntan a nuevas composiciones. En un segundo momento, observa la importancia del dispositivo de representación (especialmente los medios) para constituir discursos que intensifiquen o deceleren esas formas sociales. Luego, se realiza un análisis de contenido en el blog de Reinaldo Azevedo (veja.com) para organizar los enunciados del texto a partir de sus regularidades y para observar las operaciones discursivas en la representación de las protestas del black blocs, recientemente conocidas por el público brasileño. El texto concluye que el discurso del blog obstaculiza el advenimiento de un cuerpo politico.

    Abstract in English:

    Abstract The text presents theoretical and conceptual elements that seek to understand a dimension of the current power structure evidenced by the insurgency of social forms that aim at new compositions. In a second moment, it observes the importance of the device of representation (especially the media) to constitute discourses that intensify or decelerate that social forms. Then, a content analysis is performed on the blog of Reinaldo Azevedo (veja.com) to organize the statements of the text from their regularities and to observe the discursive operations in the representation of black bloc protests, recently known by the Brazilian public. The text concludes that the discourse of the blog obstructs the advent of a political body.
  • Measuring Negative Campaigning on TV, radio, debates, press and Facebook: The Case of 2014 Brazilian Presidential Elections Artigos

    Borba, Felipe

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este artigo analisa as estratégias discursivas dos candidatos Dilma Rousseff, Aécio Neves e Marina Silva durante a eleição presidencial de 2014. O seu objetivo é medir a variação da propaganda negativa veiculada no Horário Gratuito de Propaganda Eleitoral do rádio e da televisão, nos debates eleitorais, nas declarações dos candidatos publicadas na imprensa escrita e televisiva e nas postagens do Facebook, no primeiro e no segundo turnos. Uma revisão da literatura mostra que essa abordagem é inédita nos estudos sobre retórica em campanhas. Em geral, os estudos medem a incidência da propaganda negativa com foco na televisão, negligenciando outros canais de comunicação. A análise mostra que a intensidade da propaganda negativa varia nesses múltiplos canais de acordo com o grau de controle dos candidatos sobre as suas mensagens, o nível de interação entre os candidatos e a chance de o candidato ser identificado como o autor dos ataques.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo analiza las estrategias discursivas de los candidatos Dilma Rousseff, Aécio Neves y Marina Silva durante la elección presidencial de 2014. Su objetivo es medir la variación de la propaganda negativa transmitida en el “Horário Gratuito de Propaganda Electoral” de la radio y la televisión, en los debates electorales, en las declaraciones de los candidatos publicadas en la prensa escrita y televisiva y en las mensajes de Facebook, en el primer y segundo vueltas. Una revisión de la literatura muestra que este enfoque es inédito en los estudios sobre retórica en campañas. En general, los estudios miden la incidencia de la propaganda negativa con foco en la televisión, descuidando otros canales de comunicación. El análisis muestra que la intensidad de la propaganda negativa varía en estos múltiples canales de acuerdo con el grado de control de los candidatos sobre sus mensajes, el nivel de interacción entre lós candidatos y la posibilidad de que el candidato sea identificado como el autor de los ataques.

    Abstract in English:

    Abstract This article analyzes the discursive strategies of the candidates Dilma Rousseff, Aécio Neves and Marina Silva during the presidential election of 2014. The objective is to measure the tone of the presidential campaign based on television ads, radio ads, election debates, printed and aired candidate declarations and party messages placed on Facebook, in the first and second rounds. A review of the literature shows that this approach is unprecedented in studies of rhetoric in campaigns. In general, studies measure the incidence of negative television advertising, neglecting other channels of communication. The analysis shows that the intensity of negative advertising varies in these multiple channels according to the degree of control of the candidates on their messages, the level of interaction between the candidates and the chance of the candidate being identified as the perpetrator of the attacks.
  • Brazilian external policy and media: the media diplomacy in the Dilma impeachment crisis (2016) Artigos

    Cirino, Thais Emmanuelle da Silva; Leite, Alexandre César Cunha; Nogueira, Silvia Garcia

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Ao analisar a atuação da mídia nos recentes fenômenos políticos e sociais, é possível dizer que a imprensa tem desempenhado papel de destaque nos diálogos internacionais. No início do século XXI, o governo brasileiro percebeu a relevância de investir em novas práticas de política externa, especialmente, a partir da modificação do exercício diplomático que incluiu os veículos de comunicação como ferramenta importante. É dentro dessa perspectiva que este artigo pretende analisar o uso da diplomacia midiática no governo Dilma (2011-2016) durante a crise que motivou seu impeachment, usando como base as reflexões teóricas das áreas de Relações Internacionais e da Comunicação, bem como, as informações disponíveis nos canais institucionais do governo brasileiro, a fim de avaliar em que medida o recurso foi utilizado pelo Estado.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Al analizar la actuación de los medios en los recientes fenómenos políticos y sociales es posible decir que la prensa ha desempeñado un papel destacado en los diálogos internacionales. A principios del siglo XXI, el gobierno brasileño percibió la relevancia de invertir en nuevas prácticas de política exterior, especialmente a partir de la modificación del ejercicio diplomático que incluyó a los medios de comunicación como una herramienta importante. Es dentro de esa perspectiva que este artículo pretende analizar el uso de la diplomacia mediática en el gobierno de Dilma (2011-2016) durante la crisis que motivó su impeachment, utilizando como base las reflexiones teóricas de las áreas de Relaciones Internacionales y de la Comunicación, así como la información en los canales institucionales del gobierno brasileño, a fin de evaluar en qué medida el recurso fue utilizado por el Estado.

    Abstract in English:

    Abstract In analyzing the performance of the media in recent political and social phenomena, it is possible to say that the press has played a prominent role in international dialogues. At the beginning of the 21st century, the Brazilian government realized the importance of investing in new foreign policy practices, especially from the modification of the diplomatic exercise that included the communication vehicles as an important tool. It is within this perspective that this article intends to analyze the use of media diplomacy in the Dilma government (2011-2016) during the crisis that motivated its impeachment, based on the theoretical reflections of the areas of International Relations and Communication, as well as the information available in the institutional channels of the Brazilian government, in order to assess the extent to which the resource was used by the State.
  • Political values of the journalists of the National Congress Artigos

    Barros, Antonio Teixeira de

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A mídia tornou-se tão importante para a política e o parlamento que o Poder Legislativo brasileiro criou um sistema de comunicação próprio e recrutou mediante concurso público mais de 300 profissionais nos últimos anos, que atuam como servidores públicos, mas com a incumbência de fazer jornalismo político sob a perspectiva da Câmara dos Deputados e do Senado Federal. Cabe perguntar, então: que valores políticos movem esses jornalistas? Esses valores interferem em sua atividade? É com base nessas questões que o artigo apresenta como objetivo analisar esses valores a partir da percepção dos próprios jornalistas. Para tanto foi realizada uma pesquisa com 52% dos profissionais da Câmara e do Senado em 2017, com o intuito de traçar um perfil desses jornalistas a partir de seus valores políticos e profissionais. As principais conclusões indicam convergências nos valores políticos dos dois segmentos profissionais, mas assimetrias na avaliação dos valores profissionais. O contexto político e o modelo de gestão das mídias são os principais fatores que explicam tal assimetria.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Los medios se han vuelto tan importante para la política y el parlamento que el Poder Legislativo brasileño creó un sistema de comunicación propio y reclutó mediante concurso público a más de 300 profesionales en los últimos años, que actúan como servidores públicos, pero con la incumbencia de hacer periodismo político bajo la perspectiva de la Cámara de Diputados y del Senado Federal. Cabe preguntarse, entonces: ¿qué valores políticos mueven a esos periodistas? Estos valores interfieren en su actividad? Es con base en esas cuestiones que el artículo presenta como objetivo analizar esos valores a partir de la percepción de los propios periodistas. Para ello se realizó una encuesta con 52% profesionales de la Cámara y del Senado en 2017, con el propósito de trazar un perfil de esos periodistas a partir de sus valores políticos y profesionales. Las principales conclusiones indican convergencias en los valores políticos de los dos segmentos profesionales, pero asimetrías en la evaluación de los valores profesionales. El contexto político y el modelo de gestión de los medios de comunicación son los principales factores que explican tal asimetría.

    Abstract in English:

    Abstract The media has become so important to politics and parliament that the Brazilian Legislative Branch has created its own communication system and has recruited over 300 professionals in recent years, who serve as public servants, but with the task of do political journalism from the perspective of the Chamber of Deputies and the Federal Senate. So what is the political value of these journalists? Do these values interfere with your activity? It is based on these issues that the article aims to analyze these values from the perception of the journalists themselves. For that, a survey was carried out with 52% of professionals from the Chamber and the Senate in 2017, in order to draw a profile of these journalists based on their political and professional values. The main conclusions indicate convergences in the political values of the two professional segments, but asymmetries in the evaluation of professional values. The political context and the media management model are the main factors that explain this asymmetry.
  • When Journalism and its sources struggle for controlling public visibility: how O Povo covered Cid Gomes’ fanpage on Facebook Artigos

    Marques, Francisco Paulo Jamil; Rebouças, Hébely

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Com o intuito de investigar em que medida agentes do campo jornalístico e do campo político disputam o controle da esfera de visibilidade pública, o artigo examina a cobertura do jornal O Povo sobre a fanpage do ex-governador do Ceará (2007-2014), Cid Gomes. Por meio de Análise de Conteúdo, a seção empírica investiga 67 textos jornalísticos que trataram das postagens do então mandatário, verificando-se (i) o grau de relevância dos posts na construção das pautas e (ii) o tipo de conteúdo da fanpage que o periódico costuma repercutir. Conclui-se que O Povo ignorou a maioria das publicações nas quais Cid procurou construir uma imagem positiva de si. Além disso, a publicação relaciona a fanpage à informalidade e à polêmica, buscando manter o poder de agendamento do Jornalismo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Procurando comprender en qué medida agentes del campo periodístico y del campo político disputan el control de la esfera de visibilidad pública, el artículo examina la cobertura del periódico brasileño O Povo acerca de la fanpage en Facebook del ex gobernador de Ceará (2007-2014), Cid Gomes. Aplicando un Análisis de Contenido, la sección empírica investiga 67 textos periodísticos que trataron de las publicaciones del representante, verificándose (i) el grado de relevancia de los posts en la construcción de las pautas y (ii) el tipo de contenido de la fanpage repercutido en el periódico. Se concluye que O Povo ignoró la mayoría de las publicaciones en las que Cid intenta construir una imagen positiva de sí mismo. El diario relaciona la fanpage a la informalidad y a la polémica, buscando mantener su poder de establecimiento de temas de discusión pública.

    Abstract in English:

    Abstract The article aims to investigate the disputes involving agents from the journalistic and the political fields regarding the dispute over the control of public visibility. We consider as a case study the coverage provided by the O Povo newspaper about the Facebook page of Cid Gomes, the former governor of Ceará (2007-2014). By using Content Analysis, the empirical section investigates 67 journalistic texts covering Gomes’ posts in order to verify (i) the degree of relevance and (ii) the type of content published on the fanpage that achieved the newspaper’s attention. The results show that O Povo ignored most of the publications in which Gomes seeks to build a positive image of himself. At the same time, the publication tries to maintain its agenda-building power by associating the fanpage to informality and controversy.
  • “My own news”: journalism and the Brazilian and Portuguese young public in a digital context1 Artigos

    Doretto, Juliana

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Este trabalho tem por objetivo investigar o consumo de notícias generalistas por adolescentes e crianças mais velhas brasileiras e portuguesas, com acesso a tecnologias digitais, em perspectiva comparada. A partir de entrevistas e grupos focais, identificamos que o termo “notícia” é entendido às vezes como algo que vai além da esfera do jornalismo (mas que está sempre ligado a algo que é novo, interessante e verdadeiro para as crianças) e que a imprensa tradicional por vezes é rechaçada ou negligenciada. A partir disso, defendemos que os produtos jornalísticos sejam mais transparentes no processo de construção do discurso noticioso, pois isso pode ajudar os leitores mais jovens a compreenderem melhor os elementos basilares (e, consequentemente, o papel social) do jornalismo, principalmente no ambiente digital.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este trabajo tiene por objetivo investigar el consumo de noticias generalistas por los adolescentes y niños más viejos brasileños y portugueses que tienen acceso a tecnologías digitales, en perspectiva comparada. Ao hacermos entrevistas e grupos focales, identificamos que el término “noticia” es por veces entendido como algo que va más allá de la esfera del periodismo (pero que está siempre ligado a algo que es nuevo, interessante y verdadero para los niños) y que la prensa tradicional a veces es rechazada o descuida por ellos. A partir de eso, defendemos que los productos periodísticos sean más transparentes en el proceso de construcción del discurso noticioso, pues eso puede ayudar a los lectores más jóvenes a comprender mejor los elementos básicos (y, consecuentemente, el papel social) del periodismo, principalmente en el ambiente digital.

    Abstract in English:

    Abstract The aim of this work is to investigate the consumption of general news by Brazilian and Portuguese adolescents and older children who have access to digital technologies, in a comparative perspective. By doing interviews and focus groups, we identify that the term “news” is sometimes understood as something that goes beyond the journalism sphere (but is always linked to something new, interesting and true to the children). The youngest also reject or neglect traditional press sometimes. From this, we argue that journalistic products should be more transparent in constructing news discourse, as this may help younger readers to better understand the basic elements (and hence the social role) of journalism, mainly in the digital environment.
  • What is sacred in Instagram? Sacralization, desacralization and resacralization in media culture Artigos

    Barros, Ana Taís Martins Portanova

    Abstract in Portuguese:

    Resumo A partir dos postulados dos Estudos do Imaginário referentes à permanência dos mitos na contemporaneidade e da inerência do sagrado à situação humana, investigamos as formas de expressão que esse sagrado pode tomar na cultura midiática. Escolhemos, como material de estudo, fotografias publicadas no Instagram marcadas com a hashtag “sagrado”. Utilizamos a leitura simbólica seguida de uma leitura dos elementos contextuais de cada publicação para inferir as possíveis associações que os usuários fazem com a noção de sagrado, contrastando-as com possíveis hierofanias. Concluímos que as fotografias examinadas podem indicar processos simultâneos de sacralizações, ressacralizações e dessacralizações.

    Abstract in Spanish:

    Resumen A partir de los postulados de los Estudios del Imaginario referentes a la permanencia de los mitos en la contemporaneidad y de la inherencia de lo sagrado a la situación humana, investigamos las formas de expresión que ese sagrado puede tomar en la cultura mediática. Elegimos, como material de estudio, fotografías publicadas en el Instagram marcadas con el hashtag “sagrado”. Utilizamos la lectura simbólica seguida de una lectura de los elementos contextuales de cada publicación para inferir las posibles asociaciones que los usuarios hacen con la noción de sagrado, contrastándolas con posibles hierofanías. Concluimos que las fotografías examinadas pueden indicar procesos simultáneos de sacralizaciones, resacralizaciones y desacuerdos.

    Abstract in English:

    Abstract From Imaginary Studies postulates referring to the permanency of myths in contemporary times and the inherence of the sacred with regard to the human situation, we have investigated the ways of expression this sacred quality may assume in media culture. As study objects, we have chosen pictures posted on Instagram featuring the hashtag “sacred”. We have made use of symbolic interpretation followed by an interpretation of the contextual elements of each post in order to infer all possible associations that users make with the idea of sacred, and comparing them with possible hierophanies. We have concluded that the pictures examined may indicate simultaneous processes of sacralization, desacralization and resacralization.
  • Citizen emancipation proposals in the autobiographies of Gandhi, Luther King Jr., and Mandela Artigos

    Bassi, Ingrid Gomes

    Abstract in Portuguese:

    Resumo O artigo estuda as propostas de emancipação cidadã nas autobiografias de Mahatma Gandhi (1869-1948), Martin Luther King Jr. (1929-1968) e Nelson Mandela (1918-2013). Para isso, enfoca nas categorias-conceito: “ser” amor (FROMM, 1956, 1976), transutilitário (FROMM, 1977); prática da não violência (MULLER, 2007); dialogia (SENNETT, 2012; RESTREPO, 1998); direitos à comunicação (PERUZZO, 2009) e direitos humanos (GALLARDO, 2014; BOBBIO, 2004; MARSHALL, 1967), da análise de conteúdo (KRIPPENDORFF, 1990; FONSECA JÚNIOR, 2015), que somada à análise hermenêutica (THOMPSON, 2011) compõem o caminho metodológico traçado. Como resultado, observa-se a habilidade em mediar, a partir da experiência dialógica e ativa, desenvolvendo diante de conflitos e situações díspares de direitos humanos, potencialidade de ser e agir em prol do bem-estar coletivo.

    Abstract in Spanish:

    Resumen Este artículo estudia las propuestas de emancipación ciudadana en las autobiografías de Mahatma Gandhi (1869-1948), Martin Luther King Jr. (1929-1968) y Nelson Mandela (1918-2013). Para ello, enfoca en las categorías-concepto: “ser” amor (FROMM, 1956, 1976); trans utilitario (FROMM, 1977); la práctica de la no violencia (MULLER, 2007); dialógica (SENNETT, 2012; RESTREPO, 1998); derecho a la comunicación (PERUZZO, 2009) y los derechos humanos (GALLARDO, 2014; BOBBIO, 2004; MARSHALL, 1967), de la análisis de contenido (KRIPPENDORFF, 1990; FONSECA JÚNIOR, 2015), que sumada al análisis hermenéutico (THOMPSON, 2011) componen el camino metodológico trazado. Como resultado, se observa la habilidad de mediar, a partir de la experiencia dialógica y activa, desarrollando ante conflictos y las diferentes situaciones de los derechos humanos, potencialidad de ser y actuar en pro del bienestar colectivo.

    Abstract in English:

    Abstract The paper studies the citizen emancipation proposals in the autobiographies of Mahatma Gandhi (1869-1948), Martin Luther King Jr. (1929-1968) and Nelson Mandela (1918-2013). To this, it focuses on the concept categories: “love being” (FROMM, 1956, 1976); trans-utilitarian (FROMM, 1977); the practice of nonviolence (MULLER, 2007); dialogue (SENNETT, 2012; RESTREPO, 1998); communication rights (PERUZZO, 2009) and human rights (GALLARDO, 2014; BOBBIO, 2004; MARSHALL, 1967), of the content analysis (KRIPPENDORFF, 1990; FONSECA JÚNIOR, 2015), which added to the hermeneutic analysis (THOMPSON, 2011) compose the methodological path traced. As a result, one can observe the ability to mediate, from the dialogic and active experience, developing in front of conflicts and different situations of human rights, the potentiality of being and acting for collective well-being.
  • The indigenous presence in the Brazilian telenovela: power, interdiction and visibility Artigos

    Neves, Ivânia; Carvalho, Vívian

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo, analisamos o aparecimento de personagens indígenas nas telenovelas brasileiras e os discursos que colocam em circulação sobre as identidades indígenas. Com o objetivo de investigar quais dessas produções trouxeram personagens indígenas, realizamos um levantamento nas 665 telenovelas exibidas no período de 1963 a 2016, nas principais emissoras de televisão do Brasil, e em apenas 28 dessas ficções televisivas encontramos personagens indígenas. Tomamos como principal referência teórica a formulação de condições de possibilidades históricas dos discursos e chegamos a dois grandes acontecimentos imbricados com a produção de telenovelas e a presença indígena: a demarcação, em 1978, do Parque do Xingu e a comemoração dos 500 anos de colonização do Brasil. Observamos que os principais personagens indígenas dessas tramas são heterogêneos e estão associados a diferentes posições políticas.

    Abstract in Spanish:

    Resumen En este artículo, analizamos la aparición de personajes indígenas en las telenovelas brasileñas y los discursos que ponen en circulación sobre las identidades indígenas. Con el objetivo de investigar cuáles de esas producciones trajeron personajes indígenas, realizamos un levantamiento en las 665 telenovelas exhibidas en el período de 1963 a 2016, en las principales emisoras de televisión de Brasil, y en apenas 28 de esas ficciones televisivas encontramos personajes indígenas. Tomamos como principal referencia teórica la formulación de condiciones de posibilidades históricas de los discursos y llegamos a dos grandes acontecimientos imbricados con la producción de telenovelas y la presencia indígena: la demarcación, en 1978, del Parque del Xingu y la conmemoración de los 500 años de colonización del Brasil. Observamos que los principales personajes indígenas de esas tramas son heterogéneos y están asociados a diferentes posiciones políticas.

    Abstract in English:

    Abstract In this article, we analyze the appearance of indigenous characters in Brazilian telenovelas and the discourses that are broadcasted about the indigenous identities. In order to investigate which of those productions brought indigenous characters, we carried out a survey in the 665 telenovelas aired from 1963 to 2016, on the main Brazilian television broadcasters, and in only 28 of those we found indigenous characters. We took as the main theoretical reference the formulation of conditions on historical possibilities of the discourses and we found two major events imbricated with the production of telenovelas and the indigenous presence: the demarcation, in 1978, of the Xingu Indigenous Park and the commemoration of the 500 years of the colonization of Brazil. We have observed that the main indigenous characters of those plots are heterogeneous and are associated with different political positions.
  • Automated speech and musical radio: first approximations Arena

    Lopez, Debora Cristina; Resende, Marcos; Borges, Daniel

    Abstract in Portuguese:

    Resumo Neste artigo trazemos os resultados iniciais de uma pesquisa que busca compreender o papel da automação de locução através do uso de voz sintetizada sem gravação humana no rádio musical. Discutimos, então, o papel da tecnologia e da automação no rádio para depois nos aproximarmos, através de um olhar teórico, da apresentação de exemplos e da discussão de tendências, deste fenômeno comunicacional. Olhamos para o objeto a partir das discussões de inovação, preponderantemente do debate sobre adoção de inovação apresentado por Rogers (1983).

    Abstract in Spanish:

    Resumen En este artículo traemos los resultados iniciales de una investigación que busca comprender el papel de la automatización de locución a través del uso de voz sintetizada sin grabación humana en la radio musical. En este sentido, discutimos el papel de la tecnología y la automatización en la radio para luego acercarnos, a través de una mirada teórica, de la presentación de ejemplos y de la discusión de tendencias, de este fenómeno comunicacional. En el marco de la discusión de la innovación, el debate está centrado en la adopción de la innovación presentada por Rogers (1983).

    Abstract in English:

    Abstract In this article we present the initial results of a research that seeks to understand the role of speech automation through the use of synthesized voice without human recording in the musical radio. We then discuss the role of technology and automation in radio, and, through a theoretical view, approach the presentation of examples and the discussion of trends of this communicational phenomenon. We look at the object from the discussions of innovation, predominantly from the debate about adoption of innovation presented by Rogers (1983).
  • Educação e Metodologias Ativas Inovadoras em Sala de Aula Resenhas

    Evaristo, Ingrid Santella; Terçariol, Adriana Aparecida de Lima
Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (INTERCOM) Rua Joaquim Antunes, 705, 05415-012 São Paulo-SP Brasil, Tel. 55 11 2574-8477 - São Paulo - SP - Brazil
E-mail: intercom@usp.br